Mahdollinen kuolemanloukku

Anonyymi

Miten ja miksi dieselautot valmistetaan niin että lakkaavat kokonaan toimimasta jos urea loppuu?
Eikö voisi virittää niin että voisi edes nilkuttaa seuraavalle täyttöpaikalle?
Mites lapin erämaissa -35°C pakkasissa, ja ajo loppuu eikä käynnisty edes lämmittämään.
Jos bensakoneesta hajoaa katalysaattori, ei kai se ajoa lopeta?
Tai jos pitkäkyntinen vie sen. Toiminee sittenkin, joskin äänekkäästi.

14

979

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kukkahattutätien aikaansaanosta. Samoin kuin dieseleistä poistuneet polttoainetankin tyhjennysroput. Vesi ei pysy polttonaineen joukossa kuten nykyisissä alkoholibensiineissä vaan erottuu tankin pohjalle. Lopuksi tulee ongelmia.

    • Anonyymi

      No höpöhöpö! Moottori ei pysähdy jos ADBLUE loppuu ajon aikana. Sattaa olla toki käynnistymättä.

      • Anonyymi

        Ja adbluen vähyydestä varoitellaan hyvissä ajoin eli loppuminen ei voi tulla yllätyksenä.


      • Anonyymi

        Sitten olen saanut disinformaatiota.

        "Jos Adblue loppuu, loppuu myös matka. Auto ilmoittaa muutamaa sataa kilometriä ennen, ettei käynnisty, ellei ainetta lisätä. Lopulta auto hyytyy ensin ja pysähtyy sitten lopulta, eikä lähde käyntiin, Pajunen kertoo."

        https://yle.fi/uutiset/3-12363769


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten olen saanut disinformaatiota.

        "Jos Adblue loppuu, loppuu myös matka. Auto ilmoittaa muutamaa sataa kilometriä ennen, ettei käynnisty, ellei ainetta lisätä. Lopulta auto hyytyy ensin ja pysähtyy sitten lopulta, eikä lähde käyntiin, Pajunen kertoo."

        https://yle.fi/uutiset/3-12363769

        Niinhän tuolla aikaisemmin sanottiin, ettei sammu ajon aikana jos ADBLUE loppuu, mutta ei välttämättä käynnisty uudestaan. Ja totta on ettei aine voi loppua yllättäen ilman varoitusta. Varoitus tulee satoja kilometrejä ennakkoon.


    • Anonyymi

      Jos AdBlue säiliön pinta laskee alle minimitason, siitä tulee mittaristoon tietoa. Samalla mittaristoon ilmestyy kilometrilaskuri, josta näkee, paljonko autolla voi vielä ajaa. Omassa autossa tuo laskuri alkaa laskea muistaakseni 2000 km alaspäin.
      Kuljettajalla on aikaa reagoida ja poiketa tankkaamaan ennenkuin aine loppuu kokonaan.

      Jos Utsjoen Kevolla tulee hälytys AdBlue-säiliön matalasta pinnasta, voi huoletta ajaa takaisin Hankoon ja tankata perillä diselin ohella AdBlue-kemikaalia. Sitä saa monelta asemalta mittarikentältä. Valitaan vaan automaatista oikea pistooli. Joka miehellä on yksi kanisteri samaa nestettä autotallissa odottamassa mahdollista tarvetta. Oman auton säiliöön mahtuu 20 litraa ko. nestettä.

    • Anonyymi

      Vielä lämpötilasta. Oma auto on pihalla kesät talvet. Kylmillä on mahdollista käyttää esilämmitystä (Eber). Painaa vain kaukosäätimestä esilämmityksen päälle. Auton oltava kilometrin säteellä kaukosäätimestä. Auton jäähdytysneste kiertäessään lämmittää AdBlue-säiliön. AdBlue jäätynee kylmemmässä kuin -11 C. Se sulaa taas, kun moottori lämpenee.

      Ainakaan Etelä-Suomen pakkaset -25 C eivät ole hyydyttäneet matkantekoa. Tuskin edes - 35 C. Kylmässä ilmeisesti ei tuota nestettä käytetä heti käynnistyksessä. Auton ohjekirjassa ei kielletä ajamasta kylmissä olosuhteissa. Sen sijaan AdBlue varakanisteri neuvotaan varastoimaan -5- 20 C lämpötilassa.

    • Anonyymi

      AdBlueta on käytetty jo ainakin 10 vuotta eikä mitään kummoisempia ongelmia ole ollut. Ja ihan koko Suomessa pohjoisinta Lappia myöten. Miksi niitä nyt yhtäkkiä tulisi? .

      Tuo aineen loppuminen on suunnilleen samaa tarinaa kuin parisen vuotta sitten julkisuudessa ollut vessapaperin loppuminen. Hamstrauspaniikin vuoksi oli hetkellinen pula, mutta kun julkisuudessa kehitelty paniikki meni ohi, niin asia painui unohduksiin.

      AdBluetahan tarvitaan typpioksidin puhdistamiseen SCR-dieseleissä. Ei muissa dieseleissä. Jos tiukka paikka tulisi ja kansantaloudelle täysin välttämätön dieselkäyttöinen liikenne vaarantuisi, niin tuo päästötekniikka vain ohitettaisiin. Teknisesti helppo juttu. Tällaista tilanne ei ole näköpiirissä ellei Venäjä nyt ihan täysin sekoa sotahurmoksensa kanssa.

    • Anonyymi

      Kaikesta saa itselleen ongelmia, jos niin haluaa.

      • Anonyymi

        Tuo on niin totta. Loppuuhan se matkantekokin välittömästi , jos polttoaine loppuu. Eihän tässä periaatteessa ole sen kummemmasta asiasta kyse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on niin totta. Loppuuhan se matkantekokin välittömästi , jos polttoaine loppuu. Eihän tässä periaatteessa ole sen kummemmasta asiasta kyse.

        Ja niin loppuu patteriautonkin matkanteko, jos sähkö loppuu. Kaasuauton, jos kaasuloppuu.

        Ja polttomoottoriautossa matka loppuu melko lyhyeen, jos moottoriöljy loppuu.

        Kyllä tosiaan ongelmia voi kehitellä ihan mistä vaan.


    • Anonyymi

      Tuon järjestelmän voi ohittaa ihan työkaluja käyttämällä jos haluaa ja ei auto hyydy. Laitonta tietenkin.

    • Anonyymi

      Mikä nyt on nykyaikana laitonta. Sekin, että nesteet sun muut firmat keinottelevat ja nostavat polttoaineen hinnan tappiin pelkästään ukrainan sodan varjolla, vaikka markkinoilta saa raaka-ainetta suht koht samaan hintaan, kuin ennen sotaa.

      Samoin sähköfirmat nostavat maksuja. Nyt fortumikin tarjoaa määräaikaisia sopimuksia 13,75 senttiä kilowatilta vrt, nyt 4,5-5,5 senttiä kilowatilta. Ja mikä koronneet hinnat aiheuttaa, vain ahneus ja vedotaan eurooppalaiseen sähköverkkoon ja sen aiheuttamaan hinnanmääritykseen. Ihan höpön löpöä ja vain säköfirmojen ahneutta. Mitä tekee kukkahattuhallitus: On tyytyväinen. Saavat prosenttuaalisesti joka polttoainelitrasta ja sähkökilowatista enemmän heitettäväksi surutta maailman tuuliin. Velkaa kyllä otetaan lisää ihan surutta. Omat kansalaiset eivät kiinnosta pätkääkään.

      Mitä tekee tonnin eläkkeellä syrjäkylän toyotapapat ja mammat. Vetävät palttoota päälle, hylkäävät corollat pihaan seisomaan ja etsivät sopivaa, tukevaa puunoksaa mihin köyden pujottaa. Kiinnostaako kehäkolmosen sisällä kukkahattuja. No ei pätkääkään.

    • Anonyymi

      Minä teen ohjelmamuutoksen ecuun 30e. Se on yksinkertainen homma. Auton käyttäytyminen ei muutu eikä häiriövaloja syty eikä katsastuksissa edes ole sellaisia laitteita millä voidaan käyttääkö auto adblueta. Hullua maksella kukkahattu tätien hullutuksia jotka eivät ymmärrä auton sielunelämästä mitään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      159
      1394
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1205
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1159
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1090
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      957
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      929
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      879
    Aihe