Miltä alalta saa töitä yli 50-vuotiaana?

Anonyymi

Koulutetaanko yli 50-vuotiaita enää mihinkään töihin? Jos ei töitä, eikä koulutusta uuteen työhön enää löydy, niin miksi edes viitsitään puhua ”eläkeiän nostosta”?
Monissa paikoissa on ennakkoluuloja ja ikärasismia yli 50-vuotiaita kohtaan, vaikka tuohan on vielä täysin hyvä ikä tehdä töitä, eivät parikymppiset osaa läheskään niin paljon, mitä viiskymppiset.

19

72

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tuota samaa minäkin olen ihmetellyt. Puhutaan eläkeiän nostosta ja ikääntyneiden työllistämisestä, samaan aikaan kun hyvin tiedetään että 55-vuotiaan on aivan turha lähetellä mitään työhakemuksia. Ei koskaan kutsuta edes haastatteluun vaikka lähettelisi satoja hakemuksia. Mutta silti käyttäydytään aivan kuin tämä räikeä ikäsyrjintä olisi muka sen 55-vuotiaan omaa syytä.

• Anonyymi

Huonolta kuullostaa, miksi pitää ajatella ikää, eikä sitä mitä osaa? Mitä hallitus aikoo tehdä asian eteen? Tai mitä yrityselämä? Tuskinpa mitään. Oma yritys on iso riski perustaa, eikä se ala heti tuottaa.
        Eläkkeelle tuskin kuitenkaan pääsee, joten hidasta kuolemaa sitten vain tekemään.

• Anonyymi

En tiedä, itse ottaisin varmaan isoja riskejä, kun siihen ikään pääsen, ja jos on sellainen tilanne

• Anonyymi

siis lainaa ja yrittämistä

• Anonyymi

Kuinka monta yli 50-vuotiasta työtöntä suomessa on? Kuinka moni saa mitään työtä pelkkiä hakemuksia lähettämällä?
      Kyllä tässä yhteiskunnassa on jotain pahasti pielessä, jos vain pelkkää ikää tuijotetaan osaamisen sijasta.

• Anonyymi

Näin on.

• Anonyymi

Tuossa iässä pitäisi olla jo eläkkeellä.

• Anonyymi

Näistä asioista tuskin hallituksessa paljoa puhutaan, kunhan oma vatsa ja lompsa lihottuu, niin muulla ei väliä.

• Anonyymi

Hoitoalalle pääsee, mutta tuonikäinen ei saa valmistumisen jälkeen kuin sijaisuuksia. Kyllä ihmisen uraputki on suoritettu 37-vuotiaana ja sen jälkeen työnantaja alkaa katsoa sinua b-luokan duunarina ja iän myötä tiput sitten c -luokkaan.

• Anonyymi

Tämä on nykymaailmassa yksi haaste. Ennen sai töitä helpommin ja työt opittiin samalla töitä tekemällä. Kaikkialle ei tosiaankaan tarvinnut kouluttautua. Nykyään ei taida edes päästä siivoojaksi ilman siivousteknikon koulutusta.

• Anonyymi

Omalla työllisyyskurssilla, jolta myöhemmin työllistyinkin nykyiseen työpaikkaani, oli yli 50-vuotiaitakin pari, ja kyllä niistä toinen lähti harjoittelemaan jo ennen minua.

Joihinkin tehtäviin puolestaan ikä on valtti, kun haetaan luotettavaa työntekijää. Nykynuorille saattaa tulla yllätyksenä, että aamulla pitäisi nousta ja lähteä töihinkin. Heidän peräänsä pitäisi sitten soitella ja herätellä.

Eli ei se ikä vaikuttaisi olevan kuin numero. Työllistyy kyllä, jos vaan itsellä on motivaatio kunnossa.

• Anonyymi

Tuo pitää kyllä osittain hyvinkin paikkansa etenkin naisten kohdalla. 50-vuotias harvemmin jää äityslomille. Olen kuullut, että tuon ikäinen vei nuoremman koulutetumman naisen nenän edestä työpaikan nimenomaan tuohon vauvalomaan vedoten.

• Anonyymi

Jos osaat rakentaa, rempata ja olet muuten taitava käsistäsi, kuutamokeikkaa löytyy perkeleesti mökkikunnista ja maaseudulta.

Oon tässä elänyt useamman kuukauden ulkomailla omilla kuutamoliksoilla. Tosin pankistakin täytyy jotain nostaa välillä, ihan varoiksi että voi sitten sanoa eläneensä sillä.

• Anonyymi

Monesti hyväpalkkaisia johto- ja asiantuntijatehtäviä, maiden päämiehinä ja -naisina on yleensä yli 50-vuotiaita.

• Anonyymi

Heh, kuka hullu nyt yli 50-vuotiaan palkkaisi. Parasta ennen meni jo.

• Anonyymi

Sanna Marin vielä poisti eläkeputken, jotta ikäihmisten kurjuus kasvaisi ennen eläkeikää.

• Anonyymi

Ei täällä maailman onnellisimpien pohjois-koreassa voi olla edes köyhiä eikä ruokajonoja saati asit mitenkään perseellän, kysykää asiaa vaikkapa urpo orpolta.

• Anonyymi

Siinä se riski. Se vanhempi työntekjä saattaa joutua, neuvomaan nuorempaa pomoaan. Eihän se käy laatuun.

• Anonyymi

Tuolla ammattibarometri sivustolla näkyy missä ammateissa on nyt pulaa työnhakijoista. Lähihoitaja, kodinhoitaja, siivooja, lastentarhaopettaja. https://www.ammattibarometri.fi/Toplista.asp?maakunta=suomi&vuosi=22i&kieli=
      Kyllä 50 täyttänytkin saa töitä, sitä täytyy vaan uskaltaa kehua itseään ja jos vaikka vapaa-aikana harrastaa jotain, esim valmentaja nuorten/lasten parissa niin se on

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      142
      2653
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      360
      1977
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1707
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      32
      1566
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      28
      1360
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1203
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1163
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      937
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      918
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      772
    Aihe