Vieläkö kannattaa ostaa uusi auto

Anonyymi

bensiinimoottorilla?

36

880

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Juu...

    • Anonyymi

      Jos on halpa alle 30t.

    • Anonyymi

      Pikkuauto ihan ok ostos bensana.

    • Anonyymi

      Miksipä ei. Bensalla ajellaan vielä kymmeniä vuosia vaikka sähköautojen osuus uusista myydyistä nouseekin jatkuvasti.

      Ihan itse kannattaa laskea mikä kannattaa. Numerot vaan Exceliin ja miettimään.

    • Anonyymi

      Autokauppiaana voin kertoa että uusia polttomoottoriautoja myydään enempi kuin sähköisiä autoja. Autojen myynti volyymi on laskemaan päin kun kuluttajat panttaavat osto päätöksiä tai ajavat uusilla autoilla eikä vaihtamisen tarvetta ole. Tätä menoa kun jatkuu niin
      vuosien aikana tulemme näkemään autoliikkeiden karsiuitumisia ja korjaamo ja huoltoalan konkurssia tai muuten lopettamisia.
      Liikkuminen kun on muuttunut yhä kalliimaksi ja taantuman merkkejä on jo nyt havaittavissa kuten 90-luvulla.
      Kulutttaminen kun on laskusuunnassa niin kaupat toimivat riskirajoilla ja yrittämiseen tarvitaan yhä suurempia valtiollisia tukirahaa yrityksien ja työpaikkojen ylläpitämiseen.

      • Anonyymi

        Onse kumma , kun yritykset aina tarvii , jotain tukirahaa . Pillit pussiin vaan jos ei yrittäminen kannata . Vaihtoehtoja on .


      • Anonyymi

        Minulla on vähä tuollainen tilanne kun autokauppias kuvailee. Juttuja kuulee monenlaista ja ei oikein tiedä minkälainen auto olisi viisainta ostaa ja siksi autonvaihto viivästyy. Itsellä ei välttämättä pakollinen tarve olisi autoa vaihtaa mutta kun uudemman sitä haluaisi ja siten vähän itseä viihdyttää.


    • Anonyymi

      Riippuu autosta, pikkuauton tai perusperhe-farkun ostaisin vielä bensiinimoottorilla. Kalliimpaa (50-80 k€) isoa premiumia sen sijaan en.

    • Anonyymi

      Mietipä miten haluttu bensiinimoottorinen auto on vuonna x, kun olet pyrkimässä siitä eroon? Silloin nimittäin ostaja katsoo siitä vielä eteenpäin vuoteen x 5, kun päättää paljonko on saastegeneraattorista valmis enää maksamaan.

      Maksukykyiset eivät tuossa vaiheessa suostu ajamaan muulla kuin oikealla sähköautolla.

      Niin kuin tiedämme, bensiinin hinta voi melkein tuplaantua kahdessa vuodessa (2020 vs 2022) eikä sitä kukaan voi ennakoida.

      • Anonyymi

        Hinnoistahan nuo viime kädessä on kiinni, reilun 20 k€ bensafarkusta kun pitää vastaavat tilat tarjoavana sähköautona maksaa luokkaa 40 k€ niin kovin helposti sähköautoa ei saa muutaman vuoden pitoajalla järkeväksi hankinnaksi ellei kilometrejä tule paljon.

        Jää myös nähtäväksi miten sähköauton akkutakuun loppuminen tai paremminkin takuuajan lopun lähestyminen vaikuttaa haluttavuuteen tai hintaan. Jos takuu on 8 vuotta, ja käytetyllä autolla ikää 5-6 vuotta niin samalla tavalla sen ostaja jo katsoo tai arvioi eteenpäin mikä on auton haluttavuus tai hinta sitten kun akkutakuu on jo loppunut.


      • Anonyymi

        Näkökulmia tietysti on monia esim. Myös sellainen joka on ajanut sähköautolla 8-10vuotta ja jos akut menossa sököksi ja jos akut edelleen maksaa vaikka 20k niin kuka ostaa 10vuotta vanhan auton johon ensitekijöiksi pitäisi ostaa 20tonnin akkupaketti?

        Itse olen vähä miettinyt semmoista pientä bensa autoa koska ajot aika vähäisiä alle 10tkm vuodessa ja ajoista matkaa reilu kymmenen kilsaa edes takaisin eli parikytkilsaa ja kaupunkiajoa loput kauppa ajoa jne ja kauempana ei oikeastaan tarvis käydä niin semmoinen pieni bensa auto vois olla sopiva. Nuilla ajoilla varmaan sähköautokin menisi mutta vaihtoehdot on ihan karseita jos ei halua ihan älyttömyyksiä pulittaa. Ei oikein kiinnosta vw up jossa paljasta peltiä jopa sisätiloissa ja peräkontissa. Voi vain ajatella sitä sisämelua mikä renkaista tulee suomen karheilla asfalteilla vaikka matkaajoa ei paljon olekaan. Renault zoe ja nissan leaf ois varmaan jo hiljaisempia ja isompia mutta en tiedä. Jotenki silti ennemmin haluisin perinteisen mahdollisesti ahdetun pikku turbokoneella olevan pienen bensa auton.


    • Anonyymi

      Osta vain, mä ostan sen sitten sulta kahvipaketilla.

      • Anonyymi

        Et osta .


    • Anonyymi

      Bensa- ja sähköauton hinnanerolla ostaa aika paljon bensiiniä tankkiin.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää nykyisilläkin bensanhinnoilla ajaa huomattavasti keskimääräistä enemmän että polttoaineissa säästäisi yli 500 euroa kuukaudessa.

        Sähköautoa on aika ajoin ladattava vaikka ei ajaisikaan yhtään, ettei akkujen varaus putoa ihan täysin, jolloin ne menisivät pilalle. Polttoaine säilyy kyllä paljon pidempään käyttökelpoisena ja vaikka ei säilyisikään, polttoaineen vaihto tuoreempaan ei maksa lähellekään niin paljon kuin uudet akut sähköautoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoa on aika ajoin ladattava vaikka ei ajaisikaan yhtään, ettei akkujen varaus putoa ihan täysin, jolloin ne menisivät pilalle. Polttoaine säilyy kyllä paljon pidempään käyttökelpoisena ja vaikka ei säilyisikään, polttoaineen vaihto tuoreempaan ei maksa lähellekään niin paljon kuin uudet akut sähköautoon.

        Viisas perustelu. En oikein koskaan ole luottanut tuohon sähköautohommaan. Minusta tuntuu että siinä johdetaan kuluttajaa harhaan ja se on pidemmällä aikavälillä virhe siis ostaa sähköauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoa on aika ajoin ladattava vaikka ei ajaisikaan yhtään, ettei akkujen varaus putoa ihan täysin, jolloin ne menisivät pilalle. Polttoaine säilyy kyllä paljon pidempään käyttökelpoisena ja vaikka ei säilyisikään, polttoaineen vaihto tuoreempaan ei maksa lähellekään niin paljon kuin uudet akut sähköautoon.

        Jos auto säännöllisesti seisoo viikkoja ajamatta niin silloin kyllä kannattaa miettiä onko järkeä ostaa minkäänlaista (etenkään uutta) autoa vai voiko ne harvat ajot hoitaa taksilla, vuokra-autolla tms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos auto säännöllisesti seisoo viikkoja ajamatta niin silloin kyllä kannattaa miettiä onko järkeä ostaa minkäänlaista (etenkään uutta) autoa vai voiko ne harvat ajot hoitaa taksilla, vuokra-autolla tms.

        Jos auto on jo olemassa, ja tietää että tarvetta sille on jatkossa, kannattaa auto pitää. Senhän voi vaikka poistaa liikennekäytöstä, jolloin siitä ei ole juoksevia kuluja seisonnassa ollessaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos auto on jo olemassa, ja tietää että tarvetta sille on jatkossa, kannattaa auto pitää. Senhän voi vaikka poistaa liikennekäytöstä, jolloin siitä ei ole juoksevia kuluja seisonnassa ollessaan.

        Riippuu autosta, vähänkin arvokkaammassa autossa arvo kuitenkin putoaa satasia / kk vaikka sillä ei ajaisi yhtään. Tuolla rahasummalla saa jo helposti vuokrattua auton silloin tällöin satunnaiseen tarpeeseen.


    • Anonyymi

      Ei kannata. Mieluummin uusi sähköauto tai käytetty polttomoottori.

    • Anonyymi

      Laskee yhteen kummankin käyttövoiman hyödyt, ja haitat, ja ostaa sen vähemmän riesaa aiheuttavan.

    • Anonyymi

      Bensa-autojen myynti kiihtyy jos ne kielletään jossain vaiheessa, kaikki haluaa ostaa jos vain on rahaa, mutta saahan silti käytettyjäkin vielä pitkään ja tuskinpa koskaan pystytään kieltämään koska ei sähköautot pysty olemaan ainoa vaihtoehto suurimmassa osassa maata, puhumattakaan muista maista.

    • Anonyymi

      Sähköauto voi tulla ajankohtaiseksi joskus vuosien kuluttua jos hinnat laskee, lataus nopeutuu, vaihtoakut halpoja ja lataus onnistuu helposti kotona ja missä tahansa pääteiden varrella riittävän monessa paikassa, nykyisellään ei.

    • Anonyymi

      Itse päädyin bensaan kun sama auto bensa n. 20000e ja sähkö n. 30000e.
      Ajan 10000km vuodessa. En ole laskenut mutta tuskin sähkö tulis halvemmaksi. Bensaa menee 5.5l 100km. Joku voi laskea.

    • Anonyymi

      Pienikulutuksinen bensa-auto on ihan OK. Isokulutuksinen ei, vaikka olisi lataushybridi. Ja minkäänlaista dieseliä ei kannata tosiaankaan enää ostaa.

      • Anonyymi

        Diesel on edelleen paras paljon ajaville. Siis siihen saakka kun sähköauto vie talvellakin 500 - 700 km yhdellä latauksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Diesel on edelleen paras paljon ajaville. Siis siihen saakka kun sähköauto vie talvellakin 500 - 700 km yhdellä latauksella.

        Sinunkin kannattaisi ehkä miettiä sitä, että miksi ajaa paljon, kun vähemmilläkin kilometreillä tulee toimeen erinomaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Diesel on edelleen paras paljon ajaville. Siis siihen saakka kun sähköauto vie talvellakin 500 - 700 km yhdellä latauksella.

        Diesel ei ole järkevä enää kenellekään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinunkin kannattaisi ehkä miettiä sitä, että miksi ajaa paljon, kun vähemmilläkin kilometreillä tulee toimeen erinomaisesti.

        Olipa tuossa harvinaisen typerä ja ilmeisen tietämättömän ihmisen kirjoittama kommentti. Ehkä hän katselee maailmaa tynnyrin tapin reiästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa tuossa harvinaisen typerä ja ilmeisen tietämättömän ihmisen kirjoittama kommentti. Ehkä hän katselee maailmaa tynnyrin tapin reiästä.

        No perustelut sitten vaan tuolle omalle typerälle kommentillesi. Niitä et tosin kertonut sepustuksessasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinunkin kannattaisi ehkä miettiä sitä, että miksi ajaa paljon, kun vähemmilläkin kilometreillä tulee toimeen erinomaisesti.

        Olipa tyhmästi sanottu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinunkin kannattaisi ehkä miettiä sitä, että miksi ajaa paljon, kun vähemmilläkin kilometreillä tulee toimeen erinomaisesti.

        Nuorena tuli ajettua paljon turhaankin, huonompiakin ja kalliimpia harrastuksia on. Nykyään vaan on niin paljon kyttiä ja kameroita ryöstämässä ihmisiä ettei ajaminen ole samanlainen nautinto kuin ennen ja vituttaahan se kallis polttoainekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa tyhmästi sanottu.

        Osa kansaa on vähätietoista. Tämä osa kansaa ei voi koskaan oppia ymmärtämään, että joskus, jopa usein, autoa ajetaan toimeentulon ja ammatin vuoksi. Etätyö tai juna ei asiassa aina pelasta.


    • Anonyymi

      Ladattava hybridi tai sähköauto se pitää olla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. R.I.P Marko lämsä

      Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4362
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

      otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1823
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

      Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1543
    4. Puskaradio huutaa

      Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1317
    5. Miksi aina vain seksiä?

      Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1083
    6. Kerro kiva muisto

      Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      929
    7. Vieläkin jaksaa

      naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      925
    8. Martinalta vakava ulostulo

      Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      847
    9. Hei rakas A,

      olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

      Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe