Kyllä nämä uudet nykydieselit ovat kaikilta ominaisuuksiltaan kehittyneimpiä moottoreita. Moottorit ovat todella vähäpäästöisiä, pienikulutuksellisia, tehokkaita ja kestäviä. Mitäpä sitä muuta hyvältä moottorilta voi odottaakaan. Seuraava autoni on jälleen diesel.
Uudet nykydieselit
37
1544
Vastaukset
- Anonyymi
Olet kyllä jäänyt pahasti ajasta jälkeen. Siksi tehtaat ajaa diesel kehityksen alas kun hankalaa saada nykyaikainen puhdistusjärjestelmä tehtyä toimivaksi ilman adblue tai muita kikkailuja.
- Anonyymi
Dieselin tekeminen päästörajoihin tulee kalliiksi ja siksi kukaan ei tee niitä enää pikkuautoihin, vaan ainoastaan isoihin ja kalliisiin autoihin ja tulevaisuudessa poliittiset päätökset tekee sen, ettei muilla kuin sähköistetyillä autoilla saa ajaa, mutta siihen menee vielä pitkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieselin tekeminen päästörajoihin tulee kalliiksi ja siksi kukaan ei tee niitä enää pikkuautoihin, vaan ainoastaan isoihin ja kalliisiin autoihin ja tulevaisuudessa poliittiset päätökset tekee sen, ettei muilla kuin sähköistetyillä autoilla saa ajaa, mutta siihen menee vielä pitkään.
Autoni on Peugeot 2008 1,6 Hdi . Tuota mallia myydään edelleen 1,5 Hdi moottorilla . Autoni on siis iso ja kallis sinun mielestä .
- Anonyymi
Tuon osaamattomuuden takia Toyotan dieselit kuolivat. Yrittivät ensin, mutta sitten tuli vikoja ja konerikkoja 100tkm tienoilla ja maine meni ja tietenkin päästörajoja ei saavutettu koskaan.
- Anonyymi
Ne kuoli kyllä paskaa alumiinilohkoon ja kannenpultteihin sekä osittain huonoon kannentiivisteisiin.
- Anonyymi
Mutta kun ne NOX päästöt.....
- Anonyymi
NOX päästöt on historiaa nyky dieseleissä.. Ehdottoman taloudellinen kestävä ja vääntävä moottori, ei dieselin voittanutta ole.. Nämä ilmasto vouhottajat on vaan ajaneet kunnon moottorit pois pelistä, valitettavasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
NOX päästöt on historiaa nyky dieseleissä.. Ehdottoman taloudellinen kestävä ja vääntävä moottori, ei dieselin voittanutta ole.. Nämä ilmasto vouhottajat on vaan ajaneet kunnon moottorit pois pelistä, valitettavasti.
Jos päästöt olisivat polttomoottorien tärkein kriteeri, niin silloinhan juuri uusia dieseleitä pitäisi suosia. Jos nämä ’ilmastovouhottajat’ ei tätä tiedä, niin herää kysymys heidän tiedontasonsa muidenkin ilmastoon vaikuttavien juttujen osalta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos päästöt olisivat polttomoottorien tärkein kriteeri, niin silloinhan juuri uusia dieseleitä pitäisi suosia. Jos nämä ’ilmastovouhottajat’ ei tätä tiedä, niin herää kysymys heidän tiedontasonsa muidenkin ilmastoon vaikuttavien juttujen osalta.
Ongelma vaan on se että sitten muutaman vuoden käytön jälkeen niistä dieseleistä aletaan ohittamaan päästöjä vähentävät apulaitteet kun ei haluta laittaa rahaa niiden korjaukseen ja kun "ei niistä muutenkaan ole kuin haittaa". Näin on käynyt mm. EGR:n ja hiukkassuodattimen kanssa, ja todennäköisesti sama edessä myös adbluen kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ongelma vaan on se että sitten muutaman vuoden käytön jälkeen niistä dieseleistä aletaan ohittamaan päästöjä vähentävät apulaitteet kun ei haluta laittaa rahaa niiden korjaukseen ja kun "ei niistä muutenkaan ole kuin haittaa". Näin on käynyt mm. EGR:n ja hiukkassuodattimen kanssa, ja todennäköisesti sama edessä myös adbluen kanssa.
Autoni on vuosimallia -15 . Ei ole vielä päästölaitteitakaan tarvinut korjata .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autoni on vuosimallia -15 . Ei ole vielä päästölaitteitakaan tarvinut korjata .
Sinulla on sitten ollut hyvä tuuri. Työkavereiden liisareissa (Volvo, MB) esim. ad-blue -järjestelmää on korjattu jo takuuaikanakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulla on sitten ollut hyvä tuuri. Työkavereiden liisareissa (Volvo, MB) esim. ad-blue -järjestelmää on korjattu jo takuuaikanakin.
Ainahan niillä ’työkavereilla’ ja ’tuttujen tutuilla’ sekä ’serkun kaiman siskon miehellä’, naapurin miehestä nyt puhumattakaan, on ongelmia erityisesti uusien Volvojen ja Mersujen kanssa. Listastasi muuten unohtui yksi tyypillinen työsuhdelaatuliisari eli Audi. Varmasti ’työkavereillasi on niitäkin. Vai eikö niissä ole esiintynyt vikoja?
Takuuaikana korjataan hyvinkin usein autojen monenmoisia vähän isompia tai pikkuvikoja. Tämä koskee myös dieselautoja.
Siksihän takuita myönnetäänkin luottamuksen ja myynninedistämiseksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainahan niillä ’työkavereilla’ ja ’tuttujen tutuilla’ sekä ’serkun kaiman siskon miehellä’, naapurin miehestä nyt puhumattakaan, on ongelmia erityisesti uusien Volvojen ja Mersujen kanssa. Listastasi muuten unohtui yksi tyypillinen työsuhdelaatuliisari eli Audi. Varmasti ’työkavereillasi on niitäkin. Vai eikö niissä ole esiintynyt vikoja?
Takuuaikana korjataan hyvinkin usein autojen monenmoisia vähän isompia tai pikkuvikoja. Tämä koskee myös dieselautoja.
Siksihän takuita myönnetäänkin luottamuksen ja myynninedistämiseksi.Jännä kun firmat oikein mainostaa että ohjelmoidaan egr ja dpf pois. Omassa ei ole egr:ää, kattia eikä dpf:fää eikä scr eikä adblue. Eikä tule.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainahan niillä ’työkavereilla’ ja ’tuttujen tutuilla’ sekä ’serkun kaiman siskon miehellä’, naapurin miehestä nyt puhumattakaan, on ongelmia erityisesti uusien Volvojen ja Mersujen kanssa. Listastasi muuten unohtui yksi tyypillinen työsuhdelaatuliisari eli Audi. Varmasti ’työkavereillasi on niitäkin. Vai eikö niissä ole esiintynyt vikoja?
Takuuaikana korjataan hyvinkin usein autojen monenmoisia vähän isompia tai pikkuvikoja. Tämä koskee myös dieselautoja.
Siksihän takuita myönnetäänkin luottamuksen ja myynninedistämiseksi.Eipä ole tällä hetkellä kenelläkään töissä (diesel)Audia liisarina joten en pysty ottamaan siihen kantaa.
Jos noissa päästönhallintajärjestelmissä (EGR, DPF, SCR jne.) ei olisi juurikaan vikoja niin mitä luulet miksi niin moni firma kuitenkin mainostaa ja tarjoaa niiden poistoa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä ole tällä hetkellä kenelläkään töissä (diesel)Audia liisarina joten en pysty ottamaan siihen kantaa.
Jos noissa päästönhallintajärjestelmissä (EGR, DPF, SCR jne.) ei olisi juurikaan vikoja niin mitä luulet miksi niin moni firma kuitenkin mainostaa ja tarjoaa niiden poistoa?En tiedä, kun tuollaista mainosta ei silmiini ole osunut. Ehkä siksi, kun minulla ei koskaan ole ollut noissa päästönhallintajärjestelmissä minkäänlaista vikaa tai ongelmaa. Dieseleitä minulla on ollut ’aina’ työsuhdeautoina ja uusia kaikkine noine vemputtimineen ja nyt reippaan vuoden eläkkeelläkin.
Ongelmattomia kun ovat.
- Anonyymi
Ei saa s mersua kohta enään dieselinä. Onneksi.
- Anonyymi
Mikähän onni tuo nyt on?
Jos noin, niin sehän tarkoittaa valikoiman kutistumista enkä ihan heti ymmärrä mikä siinä on ’onneksi’. Eihän kenenkään ole pakko ostaa sellaista autoa, jota ei halua. - Anonyymi
Syksyllä vaihtuu taas nykyinen dieselautoni uuteen dieseliin. Minulle ehdottomasti paras vaihtoehto.
- Anonyymi
Onneksi on siksi koska hybridillä päästään pienempiin päästöihin ja pienempiin veroihin. Eli kaikki voittaa.
- Anonyymi
Kovasti tarkasti saa mittailla, jos oleellisia eroja on löytävinään bensahybridin ja dieselin välillä muuten samanlaisessa autossa. Tietysti edellytys, että jaksaa ahkerasti ladata. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan useinkaan näin ei ole ja silloin ajaa bensalla, jolloin ei vähäisistä päästöistä edes kannata mainitakaan dieseliin verrattuna.
Dieselhybridi ja diesel on tietysti eri asia. - Anonyymi
Ei ainakaan Toyotan itselataavalla. Toyota Auris hybridin kulutus matka-ajossa 5,6 litraa/100km.
Toyota vaihtui Volvo V40 dieseliin, kulutus on 3,5 litraa/100km samassa ajossa.
Säästöä tulee useita satoja euroja 20tkm/v ajoilla ja huom! käyttövoimavero huomioiden.
Tätä te toyotauskovat että millään tajua, ettekä ymmärrä, kun ette osaa laskea.
- Anonyymi
Sekä dieselit että lataushybridit ovat tulossa tiensä päähän:
1) Molempien valmistaminen on paljon bensa- ja kohta myös sähköautoja kalliimpaa ja valmistus tuottaa enemmän päästöjä.
2) Monimutkainen tekniikka on epäluotettavaa eli auton elinkaaren huolto/korjaus-kustannukset ovat bensa- ja sähköautoja korkeampia ja tuottaa enemmän päästöjä.
3) Dieseleiden lähipäästöt ovat edelleen jopa Euro6 moottoreissa ihmisille liian häiritseviä ja vaarallisia ja niiden käyttöä kaupungeissa tullaan rajoittamaan.
4) Fossiilinen diesel-öljy tullaan pikkuhiljaa korvaamaan uusiutuvalla (sekoite/jakeluvelvoite), mutta jotta uusiutuvaa riittäisi raskaalle liikenteelle, missä diesel-moottoreille ei ole vaihtoehtoja, dieselin käyttö henkilöautoissa tullaa tappamaan verotuksella ja rangaistusmaksuilla.- Anonyymi
Ihan noin ei tilanne kyllä ole päästöjen osalta, kun elinkaaripäästöjä verrataan.
Päästöjen osalta tilanne tasoittuu seuraavasti:
Dieselautolla ajettu n 120.000 km
Bensa-autolla ajettu n 60.000km
Sähköautolla 0 km
Jos ajosuoritus on 20.000 km/vuosi, niin dieselillä ajaa kuusi vuotta, jotta elinkaaripäästöt on samantasoiset kuin sähköauto vielä myymälässä odottamassa ostajaa. Bensa-autolla kolme vuotta.
Suomalaisten keskimääräinen ajosuoritus/vuosi lienee reippaastikin alle 20.000km/vuosi, joten nuo ajat ovat pidemmät.
Sähköauto on käytännössä vielä monille erittäinkin hankala latausmahdollisuuksien ja latausaikojen osalta. Erinomaisesti se sopii lyhyitä matkoja ajaville, joilla kotilataus on mahdollista. Näin ollen juuri tyypillisesti dieselautoilijoiden ajoprofiiliin ei sähköauto vielä oikein sovellu., tilanne kyllä paranee koko ajan, kun latausinfra ja latausnopeus kehittyy.
Kohta 3 ei pidä paikkaansa, koska dieselien kokonaispäästöt ovat vastaavaa bensa-autoa vähäisemmät euro6-luokitelluilla. Bensamoottorien kasvihuonepäästöjä ei käytänmössä mitenkään saada yhtä vähäisiksi kuin vastaavan dieselauton. Muissa päästöissähän ei käytännössä enää eroja olekaan.
Ainoa keino on pienentää bensamoottorikokoa reippaasti, jota on tehtykin. Niilläkin päästöt pysyvät kurissa ja mahdollista päästä isokokoisten dieselmoottorien tasolle vain ja ainoastaan alhaisilla nopeuksilla. Moottoritienopeuksissa pikkumoottorien kulutus nousee huomattavasti yli isokokoisten dieselmoottorienkin.,
Tuo kohta 4 kirjoituksessasi taitaa olla puhtaasti sinun oma henkilökohtainen toiveesi, syystä tai toisesta. Mitään tuollaista ei missään ole ollut edes esillä, saati suunnitelmissa.
Ei kannata hermostua, kyllä se sähkö vielä tulee ja maaöljyyn perustuvat polttomoottorit korvautuu, jopa dieselitkin. Tai sitten jokin muu kuin sähkö. - Anonyymi
Sulla on 4 väärää kuvitelmaa .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan noin ei tilanne kyllä ole päästöjen osalta, kun elinkaaripäästöjä verrataan.
Päästöjen osalta tilanne tasoittuu seuraavasti:
Dieselautolla ajettu n 120.000 km
Bensa-autolla ajettu n 60.000km
Sähköautolla 0 km
Jos ajosuoritus on 20.000 km/vuosi, niin dieselillä ajaa kuusi vuotta, jotta elinkaaripäästöt on samantasoiset kuin sähköauto vielä myymälässä odottamassa ostajaa. Bensa-autolla kolme vuotta.
Suomalaisten keskimääräinen ajosuoritus/vuosi lienee reippaastikin alle 20.000km/vuosi, joten nuo ajat ovat pidemmät.
Sähköauto on käytännössä vielä monille erittäinkin hankala latausmahdollisuuksien ja latausaikojen osalta. Erinomaisesti se sopii lyhyitä matkoja ajaville, joilla kotilataus on mahdollista. Näin ollen juuri tyypillisesti dieselautoilijoiden ajoprofiiliin ei sähköauto vielä oikein sovellu., tilanne kyllä paranee koko ajan, kun latausinfra ja latausnopeus kehittyy.
Kohta 3 ei pidä paikkaansa, koska dieselien kokonaispäästöt ovat vastaavaa bensa-autoa vähäisemmät euro6-luokitelluilla. Bensamoottorien kasvihuonepäästöjä ei käytänmössä mitenkään saada yhtä vähäisiksi kuin vastaavan dieselauton. Muissa päästöissähän ei käytännössä enää eroja olekaan.
Ainoa keino on pienentää bensamoottorikokoa reippaasti, jota on tehtykin. Niilläkin päästöt pysyvät kurissa ja mahdollista päästä isokokoisten dieselmoottorien tasolle vain ja ainoastaan alhaisilla nopeuksilla. Moottoritienopeuksissa pikkumoottorien kulutus nousee huomattavasti yli isokokoisten dieselmoottorienkin.,
Tuo kohta 4 kirjoituksessasi taitaa olla puhtaasti sinun oma henkilökohtainen toiveesi, syystä tai toisesta. Mitään tuollaista ei missään ole ollut edes esillä, saati suunnitelmissa.
Ei kannata hermostua, kyllä se sähkö vielä tulee ja maaöljyyn perustuvat polttomoottorit korvautuu, jopa dieselitkin. Tai sitten jokin muu kuin sähkö."Kohta 3 ei pidä paikkaansa, koska dieselien kokonaispäästöt ovat vastaavaa bensa-autoa vähäisemmät euro6-luokitelluilla. Bensamoottorien kasvihuonepäästöjä ei käytänmössä mitenkään saada yhtä vähäisiksi kuin vastaavan dieselauton. Muissa päästöissähän ei käytännössä enää eroja olekaan. "
Diesel on puhdisunut huomattavasti Euro6-luokkaan tultaessa jaj Euro-7:stakin jo puhutaan.
Mutta puhtaamman nyky-dieselein ongelmana on syöpää aiheutavat pienhiukkaset, jotka nykytekniikalla ovat entistäkin pienempiä ja tunkeutuvat yhä syvemälle keuhkoihin ja hiussuonistoon. Muutoin tuo moottori on nykyisin varsin hyvässä tikissä, mutta edellyttää tietty, että on hyvin huollettu ja säädöissään.
Mutta mahdollinen synteetinen polttoaine voisi parhaimmillaan tulla polttomootorin ja dieselinkin pelastajaksi, mutta sillä on vielä paljon haasteita voitettavanaan. - Anonyymi
Sinä siis haaveilet sähköautojen halpenemisesta . Kun niiden kysyntä on kovaa , niin miksi hinnat laskisivat ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kohta 3 ei pidä paikkaansa, koska dieselien kokonaispäästöt ovat vastaavaa bensa-autoa vähäisemmät euro6-luokitelluilla. Bensamoottorien kasvihuonepäästöjä ei käytänmössä mitenkään saada yhtä vähäisiksi kuin vastaavan dieselauton. Muissa päästöissähän ei käytännössä enää eroja olekaan. "
Diesel on puhdisunut huomattavasti Euro6-luokkaan tultaessa jaj Euro-7:stakin jo puhutaan.
Mutta puhtaamman nyky-dieselein ongelmana on syöpää aiheutavat pienhiukkaset, jotka nykytekniikalla ovat entistäkin pienempiä ja tunkeutuvat yhä syvemälle keuhkoihin ja hiussuonistoon. Muutoin tuo moottori on nykyisin varsin hyvässä tikissä, mutta edellyttää tietty, että on hyvin huollettu ja säädöissään.
Mutta mahdollinen synteetinen polttoaine voisi parhaimmillaan tulla polttomootorin ja dieselinkin pelastajaksi, mutta sillä on vielä paljon haasteita voitettavanaan.Pienhiukkasten puhdistus hiukkasloukuilla tuli dieseleissä pakolliseksi jo joskus 2009 muistaakseni. Sen jälkeen ongelma on ollut marginaalinen korkeintaan. Ruiskubensamoottoreihin pakollisuus tuli vasta muutama vuosi sitten hiukkasloukku pakolliseksi. Tällöin nekin pääsivät dieseleiden tasolle hiukkastuotannon osalta eli marginaaliseksi.
Pienhiukkaset eivät enää ole olleet dieselautojen suurin ongelma. Nehän saatii pienemmäksi kuin ruiskutusmoottorien pienhiukkaspäästöt, joka nyt on tasoittunut, kun niihinkin tuli hiukkasloukut pakollisiksi.
Typpioksidit on dieseleissä isompia kuin bensamoottoreissa, mutta sekin on eri tekniikoilla saatu kuriin.
Totta tietysti on, että koskaan polttomoottoreita ei saa täysin päästöttömäksi.
Bensamoottorin selvästi dieseliä suuremmat kasvihuonepäästöt johtuvat suuremmasta kulutuksesta kuin vastaavan dieselin. Tähän on ainoa keino pienentää moottorikokoa, nopeutta ja autoa eli kulutusta kuten on tehtykin. Pienten bensamoottorien, n 1 litra, kulutuslukemat ovatkin jo suunnilleen samalla tasolla kuin tyypillisen 2-litraisen dieselin normaaliajossa. Moottoritienopeuksissa tilanne on toinen.
Se on tietysti totta, että vain kunnossa oleva ja huollettu moottori on edellytys kaikelle, myös päästöille. Tämä tietysti koskee myös bensa-autoja siinä kuin dieseleitäkin. Kaikkia polttomoottoreita. - Anonyymi
Kyllä se akkumateriaalien kaivaminen saastuttaa sen 100 kertaa jo enemmän. Monta tonnia kaivetaan maata muutaman gramman takia. Arvaapa paljonko kaivoksilla palaa polttoaineita päivässä...
- Anonyymi
Nykydieselin pahin rasite ovat verot. Minäkin vaihdoin dieselin ladattavaan, kun verot alkoivat olla vuosittain lähellä polttoainekustannuksia.
- Anonyymi
Jos tarkoitat käyttövoimaveroa, niin kilometrejä tulee varsin vähän jos polttoainekulut on samaa luokkaa.
- Anonyymi
Dieselillä on paras hyötysuhde.
Sen näkee rekoissa ja laivoissa.
Euro 5 ja 6 ovat vähäpäästöisiä. Vuoden 2009 jälkeen.
Vanhat haisevat.- Anonyymi
"Euro 5 ja 6 ovat vähäpäästöisiä. Vuoden 2009 jälkeen."
Sen aikaa kunnes puukotetaan, eli poistetaan DPF ja softataan. Sen verran näkee tienpäällä autoja joissa iän puolesta DPF on ollut pakollinen, mutta kummasti niistä näyttää mustaa savua tulevan kun vähän reilummin polkaisee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Euro 5 ja 6 ovat vähäpäästöisiä. Vuoden 2009 jälkeen."
Sen aikaa kunnes puukotetaan, eli poistetaan DPF ja softataan. Sen verran näkee tienpäällä autoja joissa iän puolesta DPF on ollut pakollinen, mutta kummasti niistä näyttää mustaa savua tulevan kun vähän reilummin polkaisee.Naurettavaa ja lapsellista toitottaa jatkuvasti tuota henkisesti teini-ikäisten lainvastaisia tekosia näissä keskusteluissa. Rahanpuutteen vuoksikin monet voivat sortua lain harmaalle puolelle.
Jos lakia rikotaan, niin eihän silloin tietysti mikään lain asettama vaatimus täyty eikä niin tekevien temppuja tietenkään pidä pitää tasavertaisena vertailukohtana lakia noudattaviin. Luulisi tämän nyt olevan selvää jokaiselle, mutta näköjään ei.
Tämähän pätee aivan kaikilla muillakin elämän sektoreilla.
- Anonyymi
Joo niin on dpf tukossa, anturit rikki. Talvella adblue jäässä. Parin tonnin remontti kerran vuoteen.
- Anonyymi
Niin sen tavalliseen tapaan vaimon siskon miehen kaiman kummin veljenpojan työkaverin työsuhdemersussa. Niissähän tuppaa oleen kaikki mahdolliset maailman viat, kun taas omassa skodassasi kaikki pelittää....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin sen tavalliseen tapaan vaimon siskon miehen kaiman kummin veljenpojan työkaverin työsuhdemersussa. Niissähän tuppaa oleen kaikki mahdolliset maailman viat, kun taas omassa skodassasi kaikki pelittää....
Niin uskomatonta kuin se onkin niin se että jos sinulla ei ole ollut mitään vikoja ei tarkoita sitä etteikö niitä muilla olisi voinut olla...
- Anonyymi
Uudet nykydieselit 👎
10 vuotta vanhat dieselit 👍
Saa muuten aivan naurettavan halvalla nyt 100-200tkm ajettuja dieseleitä. Enemmän kun puolet metreistä vielä edessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241149Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111080- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73869