Uudet nykydieselit

Anonyymi

Kyllä nämä uudet nykydieselit ovat kaikilta ominaisuuksiltaan kehittyneimpiä moottoreita. Moottorit ovat todella vähäpäästöisiä, pienikulutuksellisia, tehokkaita ja kestäviä. Mitäpä sitä muuta hyvältä moottorilta voi odottaakaan. Seuraava autoni on jälleen diesel.

21

513

1Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olet kyllä jäänyt pahasti ajasta jälkeen. Siksi tehtaat ajaa diesel kehityksen alas kun hankalaa saada nykyaikainen puhdistusjärjestelmä tehtyä toimivaksi ilman adblue tai muita kikkailuja.

      • Anonyymi

        Dieselin tekeminen päästörajoihin tulee kalliiksi ja siksi kukaan ei tee niitä enää pikkuautoihin, vaan ainoastaan isoihin ja kalliisiin autoihin ja tulevaisuudessa poliittiset päätökset tekee sen, ettei muilla kuin sähköistetyillä autoilla saa ajaa, mutta siihen menee vielä pitkään.


    • Anonyymi

      Tuon osaamattomuuden takia Toyotan dieselit kuolivat. Yrittivät ensin, mutta sitten tuli vikoja ja konerikkoja 100tkm tienoilla ja maine meni ja tietenkin päästörajoja ei saavutettu koskaan.

    • Anonyymi

      Mutta kun ne NOX päästöt.....

      • Anonyymi

        NOX päästöt on historiaa nyky dieseleissä.. Ehdottoman taloudellinen kestävä ja vääntävä moottori, ei dieselin voittanutta ole.. Nämä ilmasto vouhottajat on vaan ajaneet kunnon moottorit pois pelistä, valitettavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        NOX päästöt on historiaa nyky dieseleissä.. Ehdottoman taloudellinen kestävä ja vääntävä moottori, ei dieselin voittanutta ole.. Nämä ilmasto vouhottajat on vaan ajaneet kunnon moottorit pois pelistä, valitettavasti.

        Jos päästöt olisivat polttomoottorien tärkein kriteeri, niin silloinhan juuri uusia dieseleitä pitäisi suosia. Jos nämä ’ilmastovouhottajat’ ei tätä tiedä, niin herää kysymys heidän tiedontasonsa muidenkin ilmastoon vaikuttavien juttujen osalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos päästöt olisivat polttomoottorien tärkein kriteeri, niin silloinhan juuri uusia dieseleitä pitäisi suosia. Jos nämä ’ilmastovouhottajat’ ei tätä tiedä, niin herää kysymys heidän tiedontasonsa muidenkin ilmastoon vaikuttavien juttujen osalta.

        Ongelma vaan on se että sitten muutaman vuoden käytön jälkeen niistä dieseleistä aletaan ohittamaan päästöjä vähentävät apulaitteet kun ei haluta laittaa rahaa niiden korjaukseen ja kun "ei niistä muutenkaan ole kuin haittaa". Näin on käynyt mm. EGR:n ja hiukkassuodattimen kanssa, ja todennäköisesti sama edessä myös adbluen kanssa.


    • Anonyymi

      Ei saa s mersua kohta enään dieselinä. Onneksi.

      • Anonyymi

        Mikähän onni tuo nyt on?
        Jos noin, niin sehän tarkoittaa valikoiman kutistumista enkä ihan heti ymmärrä mikä siinä on ’onneksi’. Eihän kenenkään ole pakko ostaa sellaista autoa, jota ei halua.


      • Anonyymi

        Syksyllä vaihtuu taas nykyinen dieselautoni uuteen dieseliin. Minulle ehdottomasti paras vaihtoehto.


    • Anonyymi

      Onneksi on siksi koska hybridillä päästään pienempiin päästöihin ja pienempiin veroihin. Eli kaikki voittaa.

      • Anonyymi

        Kovasti tarkasti saa mittailla, jos oleellisia eroja on löytävinään bensahybridin ja dieselin välillä muuten samanlaisessa autossa. Tietysti edellytys, että jaksaa ahkerasti ladata. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan useinkaan näin ei ole ja silloin ajaa bensalla, jolloin ei vähäisistä päästöistä edes kannata mainitakaan dieseliin verrattuna.
        Dieselhybridi ja diesel on tietysti eri asia.


      • Anonyymi

        Ei ainakaan Toyotan itselataavalla. Toyota Auris hybridin kulutus matka-ajossa 5,6 litraa/100km.
        Toyota vaihtui Volvo V40 dieseliin, kulutus on 3,5 litraa/100km samassa ajossa.

        Säästöä tulee useita satoja euroja 20tkm/v ajoilla ja huom! käyttövoimavero huomioiden.

        Tätä te toyotauskovat että millään tajua, ettekä ymmärrä, kun ette osaa laskea.


    • Anonyymi

      Sekä dieselit että lataushybridit ovat tulossa tiensä päähän:

      1) Molempien valmistaminen on paljon bensa- ja kohta myös sähköautoja kalliimpaa ja valmistus tuottaa enemmän päästöjä.

      2) Monimutkainen tekniikka on epäluotettavaa eli auton elinkaaren huolto/korjaus-kustannukset ovat bensa- ja sähköautoja korkeampia ja tuottaa enemmän päästöjä.

      3) Dieseleiden lähipäästöt ovat edelleen jopa Euro6 moottoreissa ihmisille liian häiritseviä ja vaarallisia ja niiden käyttöä kaupungeissa tullaan rajoittamaan.

      4) Fossiilinen diesel-öljy tullaan pikkuhiljaa korvaamaan uusiutuvalla (sekoite/jakeluvelvoite), mutta jotta uusiutuvaa riittäisi raskaalle liikenteelle, missä diesel-moottoreille ei ole vaihtoehtoja, dieselin käyttö henkilöautoissa tullaa tappamaan verotuksella ja rangaistusmaksuilla.

      • Anonyymi

        Ihan noin ei tilanne kyllä ole päästöjen osalta, kun elinkaaripäästöjä verrataan.

        Päästöjen osalta tilanne tasoittuu seuraavasti:
        Dieselautolla ajettu n 120.000 km
        Bensa-autolla ajettu n 60.000km
        Sähköautolla 0 km

        Jos ajosuoritus on 20.000 km/vuosi, niin dieselillä ajaa kuusi vuotta, jotta elinkaaripäästöt on samantasoiset kuin sähköauto vielä myymälässä odottamassa ostajaa. Bensa-autolla kolme vuotta.
        Suomalaisten keskimääräinen ajosuoritus/vuosi lienee reippaastikin alle 20.000km/vuosi, joten nuo ajat ovat pidemmät.

        Sähköauto on käytännössä vielä monille erittäinkin hankala latausmahdollisuuksien ja latausaikojen osalta. Erinomaisesti se sopii lyhyitä matkoja ajaville, joilla kotilataus on mahdollista. Näin ollen juuri tyypillisesti dieselautoilijoiden ajoprofiiliin ei sähköauto vielä oikein sovellu., tilanne kyllä paranee koko ajan, kun latausinfra ja latausnopeus kehittyy.

        Kohta 3 ei pidä paikkaansa, koska dieselien kokonaispäästöt ovat vastaavaa bensa-autoa vähäisemmät euro6-luokitelluilla. Bensamoottorien kasvihuonepäästöjä ei käytänmössä mitenkään saada yhtä vähäisiksi kuin vastaavan dieselauton. Muissa päästöissähän ei käytännössä enää eroja olekaan.
        Ainoa keino on pienentää bensamoottorikokoa reippaasti, jota on tehtykin. Niilläkin päästöt pysyvät kurissa ja mahdollista päästä isokokoisten dieselmoottorien tasolle vain ja ainoastaan alhaisilla nopeuksilla. Moottoritienopeuksissa pikkumoottorien kulutus nousee huomattavasti yli isokokoisten dieselmoottorienkin.,

        Tuo kohta 4 kirjoituksessasi taitaa olla puhtaasti sinun oma henkilökohtainen toiveesi, syystä tai toisesta. Mitään tuollaista ei missään ole ollut edes esillä, saati suunnitelmissa.

        Ei kannata hermostua, kyllä se sähkö vielä tulee ja maaöljyyn perustuvat polttomoottorit korvautuu, jopa dieselitkin. Tai sitten jokin muu kuin sähkö.


      • Anonyymi

        Sulla on 4 väärää kuvitelmaa .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan noin ei tilanne kyllä ole päästöjen osalta, kun elinkaaripäästöjä verrataan.

        Päästöjen osalta tilanne tasoittuu seuraavasti:
        Dieselautolla ajettu n 120.000 km
        Bensa-autolla ajettu n 60.000km
        Sähköautolla 0 km

        Jos ajosuoritus on 20.000 km/vuosi, niin dieselillä ajaa kuusi vuotta, jotta elinkaaripäästöt on samantasoiset kuin sähköauto vielä myymälässä odottamassa ostajaa. Bensa-autolla kolme vuotta.
        Suomalaisten keskimääräinen ajosuoritus/vuosi lienee reippaastikin alle 20.000km/vuosi, joten nuo ajat ovat pidemmät.

        Sähköauto on käytännössä vielä monille erittäinkin hankala latausmahdollisuuksien ja latausaikojen osalta. Erinomaisesti se sopii lyhyitä matkoja ajaville, joilla kotilataus on mahdollista. Näin ollen juuri tyypillisesti dieselautoilijoiden ajoprofiiliin ei sähköauto vielä oikein sovellu., tilanne kyllä paranee koko ajan, kun latausinfra ja latausnopeus kehittyy.

        Kohta 3 ei pidä paikkaansa, koska dieselien kokonaispäästöt ovat vastaavaa bensa-autoa vähäisemmät euro6-luokitelluilla. Bensamoottorien kasvihuonepäästöjä ei käytänmössä mitenkään saada yhtä vähäisiksi kuin vastaavan dieselauton. Muissa päästöissähän ei käytännössä enää eroja olekaan.
        Ainoa keino on pienentää bensamoottorikokoa reippaasti, jota on tehtykin. Niilläkin päästöt pysyvät kurissa ja mahdollista päästä isokokoisten dieselmoottorien tasolle vain ja ainoastaan alhaisilla nopeuksilla. Moottoritienopeuksissa pikkumoottorien kulutus nousee huomattavasti yli isokokoisten dieselmoottorienkin.,

        Tuo kohta 4 kirjoituksessasi taitaa olla puhtaasti sinun oma henkilökohtainen toiveesi, syystä tai toisesta. Mitään tuollaista ei missään ole ollut edes esillä, saati suunnitelmissa.

        Ei kannata hermostua, kyllä se sähkö vielä tulee ja maaöljyyn perustuvat polttomoottorit korvautuu, jopa dieselitkin. Tai sitten jokin muu kuin sähkö.

        "Kohta 3 ei pidä paikkaansa, koska dieselien kokonaispäästöt ovat vastaavaa bensa-autoa vähäisemmät euro6-luokitelluilla. Bensamoottorien kasvihuonepäästöjä ei käytänmössä mitenkään saada yhtä vähäisiksi kuin vastaavan dieselauton. Muissa päästöissähän ei käytännössä enää eroja olekaan. "

        Diesel on puhdisunut huomattavasti Euro6-luokkaan tultaessa jaj Euro-7:stakin jo puhutaan.

        Mutta puhtaamman nyky-dieselein ongelmana on syöpää aiheutavat pienhiukkaset, jotka nykytekniikalla ovat entistäkin pienempiä ja tunkeutuvat yhä syvemälle keuhkoihin ja hiussuonistoon. Muutoin tuo moottori on nykyisin varsin hyvässä tikissä, mutta edellyttää tietty, että on hyvin huollettu ja säädöissään.

        Mutta mahdollinen synteetinen polttoaine voisi parhaimmillaan tulla polttomootorin ja dieselinkin pelastajaksi, mutta sillä on vielä paljon haasteita voitettavanaan.


    • Anonyymi

      Nykydieselin pahin rasite ovat verot. Minäkin vaihdoin dieselin ladattavaan, kun verot alkoivat olla vuosittain lähellä polttoainekustannuksia.

      • Anonyymi

        Jos tarkoitat käyttövoimaveroa, niin kilometrejä tulee varsin vähän jos polttoainekulut on samaa luokkaa.


    • Anonyymi

      Dieselillä on paras hyötysuhde.
      Sen näkee rekoissa ja laivoissa.
      Euro 5 ja 6 ovat vähäpäästöisiä. Vuoden 2009 jälkeen.
      Vanhat haisevat.

      • Anonyymi

        "Euro 5 ja 6 ovat vähäpäästöisiä. Vuoden 2009 jälkeen."

        Sen aikaa kunnes puukotetaan, eli poistetaan DPF ja softataan. Sen verran näkee tienpäällä autoja joissa iän puolesta DPF on ollut pakollinen, mutta kummasti niistä näyttää mustaa savua tulevan kun vähän reilummin polkaisee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Neljä viidestä on valmis luopumaan venäläisestä energiasta

      hinnannoususta huolimatta. Suomalaiset vastustavat tiukasti putinismia. https://yle.fi/uutiset/3-12446857
      Maailman menoa
      200
      3660
    2. Sale on loistava presidentti

      Tulipa joskus kirjoitettua, että natojäsenyys tulee saada aikaa "Salen" aikana ja nyt se alkaa realisoitua " natoon jo huomenna" - teeman on hyväksyny
      Maailman menoa
      264
      2521
    3. Onko sinulla nainen sen miehen kanssa ihan älytön juttu?

      Vai mitä se tämä kaikki teidän pelinne täällä oikein on? Jospa se on vain sellaista kevyttä ja ohimenevää ihastumista..? Taitaa olla. Niin minä nyt vä
      Ikävä
      125
      1777
    4. Ano Turtiainen: Suomi olisi voinut olla Pohjolan Sveitsi

      Mitä kenelläkään voisi olla tällaista mielikuvaa vastaan?
      Maailman menoa
      384
      1711
    5. Kunpa voisin

      Edes lähettää viestiä sulle. Olet ajatuksissa sen verran paljon.
      Ikävä
      50
      1384
    6. Toimintasi on vainoamista

      Luulisi aikuisen ihmisen jo ymmärtävän..
      Tunteet
      126
      1304
    7. Oho! Susanna Laine Puoli seiskassa: "Kuinka outoo..." - Anniina Valtoselta suloinen viesti

      Herttaista meininkiä Susanna ja Anniina! Kunnon naisenergiaa ja toisen tsemppaamista! Susanna Laine on juontaja ja näyttelijä, joka juonsi Puoli seit
      Kotimaiset julkkisjuorut
      5
      1019
    8. Eikö me nyt vaan

      Voitas.....kumpikin unohtaa toisemme ?
      Ikävä
      75
      1017
    9. Miksi sä oot noin kylmä?

      Mitä tein väärin?
      Ikävä
      46
      965
    Aihe