Minkälaista linuxia meluiten käytät?

linux-gallup

Millä perusteella valitset eniten käyttämäsi linux-jakelun?

1. Mahdollisimman uudet softaversiot

2. Mahdollisimman vakaasti toimiva

3. Mahdollisimman helppo asentaa ja käyttää

4. Kompromissi yllä mainituista, mikä painotus?

16

1478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wolf

      Mahdollisimman helppo käyttää asennnus vaikeus ei haittaa. Softa suht uutta ettei 4 vuotta perässä laahaa. Ja mielellään vakaa.

    • ......

      Mitä tämä tekee Sodat-palstalla? Täällähän on suurin osa windowskäyttäjiä mitkäö ei ole koskaan linuxia nähneetkään, luulevat sen olevan pelkkä komentorivi... Itse käytän SuSe 9.2 professionalia, aika loppuun asti viilattu kokonaisuus ja helppo joka suhteessa, laittaa mm. XP:lle päihin 1000-0.

      • ksym

        Gentoo Linux, profiili 2005.0

        Eipä ole ollut valittamista.

        - Kaikki uusimmat OpenSource softat lisätään
        portage -paketinhallinnan CVS-tyyliseen
        lähdekoodipuuhun asennettaviksi vain muutaman
        viikon viiveellä.

        - Kaupallisille ohjelmistoille on portagessa
        aina omat metapaketit asennusta varten.

        - Gentoon PR-tiimi tekee hyvää työtä kaupallisten
        tahojen kanssa, mahdollistaen hyvän
        yhteensopivuuden.

        - Koko järjestelmän päivitys kahdella komennolla.

        - Softat asentuu yhdellä komentorivillä.

        - Helvetin paljon softaa ... eipä ole paljoa
        tarvetta metsästää paketteja ympäri nettiä ;)

        - Kaikki OSS softat käännetään suoraan
        lähdekoodeista täysin optimoituna minun
        tietokoneelle.


      • hogala-bogala
        ksym kirjoitti:

        Gentoo Linux, profiili 2005.0

        Eipä ole ollut valittamista.

        - Kaikki uusimmat OpenSource softat lisätään
        portage -paketinhallinnan CVS-tyyliseen
        lähdekoodipuuhun asennettaviksi vain muutaman
        viikon viiveellä.

        - Kaupallisille ohjelmistoille on portagessa
        aina omat metapaketit asennusta varten.

        - Gentoon PR-tiimi tekee hyvää työtä kaupallisten
        tahojen kanssa, mahdollistaen hyvän
        yhteensopivuuden.

        - Koko järjestelmän päivitys kahdella komennolla.

        - Softat asentuu yhdellä komentorivillä.

        - Helvetin paljon softaa ... eipä ole paljoa
        tarvetta metsästää paketteja ympäri nettiä ;)

        - Kaikki OSS softat käännetään suoraan
        lähdekoodeista täysin optimoituna minun
        tietokoneelle.

        Ei nyt varsinaisesti Linux-järjestelmä mutta vastaan silti, kuitenkin sen verran lähellä Linuxia: Oma valintani on FreeBSD.

        - Ports (Josta Gentoo Linuxin Portage on matkittu) sisältää ajan tasalla olevaa softaa suuria määriä. Portsista haettu softa käännetään lähdekoodeista kun taas packagesilla voi asentaa valmiiksi käännettyjä binäärejä.

        - Linux-yhteensopivuus. Arviolta 99% Linuxille käännetyistä binääreistä (mm. pelit) toimii FreeBSD:ssä ns. "heittämällä" ja hyvällä performanssilla.

        - Helppokäyttöisyys ja selkeys. Hyvin pitkälti makuasia mutta mielestäni BSD-järjestelmissä on monetkin asiat toteutettu Linux-vastaavia selkeämmin ja helppotajuisemmin.

        - Koko järjestelmän päivitys yhdellä komennolla. Järjestelmän ylläpitäminen muutenkin vaivatonta.

        Omia perusteluita ja mielipiteitä miksi päädyin tähän valintaan.


      • XCVZ

        pelkkä merkkipohjaisen käyttöjärjestelmän ydin.


      • Linux jyrää,mutta ...
        hogala-bogala kirjoitti:

        Ei nyt varsinaisesti Linux-järjestelmä mutta vastaan silti, kuitenkin sen verran lähellä Linuxia: Oma valintani on FreeBSD.

        - Ports (Josta Gentoo Linuxin Portage on matkittu) sisältää ajan tasalla olevaa softaa suuria määriä. Portsista haettu softa käännetään lähdekoodeista kun taas packagesilla voi asentaa valmiiksi käännettyjä binäärejä.

        - Linux-yhteensopivuus. Arviolta 99% Linuxille käännetyistä binääreistä (mm. pelit) toimii FreeBSD:ssä ns. "heittämällä" ja hyvällä performanssilla.

        - Helppokäyttöisyys ja selkeys. Hyvin pitkälti makuasia mutta mielestäni BSD-järjestelmissä on monetkin asiat toteutettu Linux-vastaavia selkeämmin ja helppotajuisemmin.

        - Koko järjestelmän päivitys yhdellä komennolla. Järjestelmän ylläpitäminen muutenkin vaivatonta.

        Omia perusteluita ja mielipiteitä miksi päädyin tähän valintaan.

        Kuinka hyvin se on Suomennettu,kuinka hyvä kieli-paketti Suomennoksena?.


      • heh
        XCVZ kirjoitti:

        pelkkä merkkipohjaisen käyttöjärjestelmän ydin.

        näin sanoo kaveri mikä ei ole linuxia nähnytkään.


      • kieliä
        Linux jyrää,mutta ... kirjoitti:

        Kuinka hyvin se on Suomennettu,kuinka hyvä kieli-paketti Suomennoksena?.

        pölvästi


      • heh kirjoitti:

        näin sanoo kaveri mikä ei ole linuxia nähnytkään.

        hyvä, mutta kaveri ON oikeassa. GNU/Linux onkin sit jo jotain muuta kuin kernel...


      • sinulleko?

        mene sitten vain takaisin sinne suljetulle osastollesi ;)


      • .....

      • Ttt
        djmosse kirjoitti:

        hyvä, mutta kaveri ON oikeassa. GNU/Linux onkin sit jo jotain muuta kuin kernel...

        Tottahan se on, että Linux on vain kerneli (ydin)...
        MUTTA puhekielessä termi Linux yleensä ymmärretään Linux/GNU jakelupakettina, eikä niinkään pelkkänä kernelinä...


    • onpi

      2...

    • minä3

      Vastaus on kaksi ja kolme josta syystä päätynyt Susen käyttäjäksi. Suomenkielenpaketitkin asentuneet mukavasti jotta kielitaidotonkin pärjää. Kokeillut olen ubuntua, fedoraa ja mepistä.

      • Matti

        Millaista Linuxia käytän? Höh, en minkäänlaista.


    • mieluiten

      1, 2 ja 3.


      Mitään kompromisseja ei tarvita. Päivityksiä tulee nopeaan tahtiin (testing-versiossa), mitään ongelmia softien toimivuuden kanssa ei ole ollut ja asennus on helppo ja käyttö yksinkertaista. Ohjelmat (tuhoton määrä) asennetaan yhdellä komennolla ilman mitään kääntämis-purkamis-asentamis-riippuvuus-sotkuja: apt-get install ja se on siinä. Järjestelmä päivitetään yhdellä komennolla ( tai hiiren klikkauksella Synapticissa/KPackagessa), eli mitään ongelmia ei käytön kanssa ole. Komentoriviä ja käskyjä ei välttämättä tarvitse peruskäytössä lainkaan, eli mitään esteitä kädettömämmällekään Windowsia käyttävälle ei Debianiin siirtymiseen voi olla.


      Jos nyt jonkun painotuksen keksisi, niin se olisi järjestelmän ilmaisuus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      683
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe