Millä perusteella valitset eniten käyttämäsi linux-jakelun?
1. Mahdollisimman uudet softaversiot
2. Mahdollisimman vakaasti toimiva
3. Mahdollisimman helppo asentaa ja käyttää
4. Kompromissi yllä mainituista, mikä painotus?
Minkälaista linuxia meluiten käytät?
16
1478
Vastaukset
- Wolf
Mahdollisimman helppo käyttää asennnus vaikeus ei haittaa. Softa suht uutta ettei 4 vuotta perässä laahaa. Ja mielellään vakaa.
- ......
Mitä tämä tekee Sodat-palstalla? Täällähän on suurin osa windowskäyttäjiä mitkäö ei ole koskaan linuxia nähneetkään, luulevat sen olevan pelkkä komentorivi... Itse käytän SuSe 9.2 professionalia, aika loppuun asti viilattu kokonaisuus ja helppo joka suhteessa, laittaa mm. XP:lle päihin 1000-0.
- ksym
Gentoo Linux, profiili 2005.0
Eipä ole ollut valittamista.
- Kaikki uusimmat OpenSource softat lisätään
portage -paketinhallinnan CVS-tyyliseen
lähdekoodipuuhun asennettaviksi vain muutaman
viikon viiveellä.
- Kaupallisille ohjelmistoille on portagessa
aina omat metapaketit asennusta varten.
- Gentoon PR-tiimi tekee hyvää työtä kaupallisten
tahojen kanssa, mahdollistaen hyvän
yhteensopivuuden.
- Koko järjestelmän päivitys kahdella komennolla.
- Softat asentuu yhdellä komentorivillä.
- Helvetin paljon softaa ... eipä ole paljoa
tarvetta metsästää paketteja ympäri nettiä ;)
- Kaikki OSS softat käännetään suoraan
lähdekoodeista täysin optimoituna minun
tietokoneelle. - hogala-bogala
ksym kirjoitti:
Gentoo Linux, profiili 2005.0
Eipä ole ollut valittamista.
- Kaikki uusimmat OpenSource softat lisätään
portage -paketinhallinnan CVS-tyyliseen
lähdekoodipuuhun asennettaviksi vain muutaman
viikon viiveellä.
- Kaupallisille ohjelmistoille on portagessa
aina omat metapaketit asennusta varten.
- Gentoon PR-tiimi tekee hyvää työtä kaupallisten
tahojen kanssa, mahdollistaen hyvän
yhteensopivuuden.
- Koko järjestelmän päivitys kahdella komennolla.
- Softat asentuu yhdellä komentorivillä.
- Helvetin paljon softaa ... eipä ole paljoa
tarvetta metsästää paketteja ympäri nettiä ;)
- Kaikki OSS softat käännetään suoraan
lähdekoodeista täysin optimoituna minun
tietokoneelle.Ei nyt varsinaisesti Linux-järjestelmä mutta vastaan silti, kuitenkin sen verran lähellä Linuxia: Oma valintani on FreeBSD.
- Ports (Josta Gentoo Linuxin Portage on matkittu) sisältää ajan tasalla olevaa softaa suuria määriä. Portsista haettu softa käännetään lähdekoodeista kun taas packagesilla voi asentaa valmiiksi käännettyjä binäärejä.
- Linux-yhteensopivuus. Arviolta 99% Linuxille käännetyistä binääreistä (mm. pelit) toimii FreeBSD:ssä ns. "heittämällä" ja hyvällä performanssilla.
- Helppokäyttöisyys ja selkeys. Hyvin pitkälti makuasia mutta mielestäni BSD-järjestelmissä on monetkin asiat toteutettu Linux-vastaavia selkeämmin ja helppotajuisemmin.
- Koko järjestelmän päivitys yhdellä komennolla. Järjestelmän ylläpitäminen muutenkin vaivatonta.
Omia perusteluita ja mielipiteitä miksi päädyin tähän valintaan. - XCVZ
pelkkä merkkipohjaisen käyttöjärjestelmän ydin.
- Linux jyrää,mutta ...
hogala-bogala kirjoitti:
Ei nyt varsinaisesti Linux-järjestelmä mutta vastaan silti, kuitenkin sen verran lähellä Linuxia: Oma valintani on FreeBSD.
- Ports (Josta Gentoo Linuxin Portage on matkittu) sisältää ajan tasalla olevaa softaa suuria määriä. Portsista haettu softa käännetään lähdekoodeista kun taas packagesilla voi asentaa valmiiksi käännettyjä binäärejä.
- Linux-yhteensopivuus. Arviolta 99% Linuxille käännetyistä binääreistä (mm. pelit) toimii FreeBSD:ssä ns. "heittämällä" ja hyvällä performanssilla.
- Helppokäyttöisyys ja selkeys. Hyvin pitkälti makuasia mutta mielestäni BSD-järjestelmissä on monetkin asiat toteutettu Linux-vastaavia selkeämmin ja helppotajuisemmin.
- Koko järjestelmän päivitys yhdellä komennolla. Järjestelmän ylläpitäminen muutenkin vaivatonta.
Omia perusteluita ja mielipiteitä miksi päädyin tähän valintaan.Kuinka hyvin se on Suomennettu,kuinka hyvä kieli-paketti Suomennoksena?.
- heh
XCVZ kirjoitti:
pelkkä merkkipohjaisen käyttöjärjestelmän ydin.
näin sanoo kaveri mikä ei ole linuxia nähnytkään.
- kieliä
Linux jyrää,mutta ... kirjoitti:
Kuinka hyvin se on Suomennettu,kuinka hyvä kieli-paketti Suomennoksena?.
pölvästi
heh kirjoitti:
näin sanoo kaveri mikä ei ole linuxia nähnytkään.
hyvä, mutta kaveri ON oikeassa. GNU/Linux onkin sit jo jotain muuta kuin kernel...
- sinulleko?
mene sitten vain takaisin sinne suljetulle osastollesi ;)
- .....
sinulleko? kirjoitti:
mene sitten vain takaisin sinne suljetulle osastollesi ;)
http://www.saunalahti.fi/sakarit/kerro-lisaa/Ennatyswanha.jpg
- Ttt
djmosse kirjoitti:
hyvä, mutta kaveri ON oikeassa. GNU/Linux onkin sit jo jotain muuta kuin kernel...
Tottahan se on, että Linux on vain kerneli (ydin)...
MUTTA puhekielessä termi Linux yleensä ymmärretään Linux/GNU jakelupakettina, eikä niinkään pelkkänä kernelinä...
- onpi
2...
- minä3
Vastaus on kaksi ja kolme josta syystä päätynyt Susen käyttäjäksi. Suomenkielenpaketitkin asentuneet mukavasti jotta kielitaidotonkin pärjää. Kokeillut olen ubuntua, fedoraa ja mepistä.
- Matti
Millaista Linuxia käytän? Höh, en minkäänlaista.
- mieluiten
1, 2 ja 3.
Mitään kompromisseja ei tarvita. Päivityksiä tulee nopeaan tahtiin (testing-versiossa), mitään ongelmia softien toimivuuden kanssa ei ole ollut ja asennus on helppo ja käyttö yksinkertaista. Ohjelmat (tuhoton määrä) asennetaan yhdellä komennolla ilman mitään kääntämis-purkamis-asentamis-riippuvuus-sotkuja: apt-get install ja se on siinä. Järjestelmä päivitetään yhdellä komennolla ( tai hiiren klikkauksella Synapticissa/KPackagessa), eli mitään ongelmia ei käytön kanssa ole. Komentoriviä ja käskyjä ei välttämättä tarvitse peruskäytössä lainkaan, eli mitään esteitä kädettömämmällekään Windowsia käyttävälle ei Debianiin siirtymiseen voi olla.
Jos nyt jonkun painotuksen keksisi, niin se olisi järjestelmän ilmaisuus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291333
- 100861
- 75683
- 50577
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa12493ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40464Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153441Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30407- 25381
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;174372