Lisää palkkaa henkilökohtaisille avustajille

Anonyymi

Viimeaikoin on puhuttu hoitajalakosta ja on toki ymmärrettävää, että hoitajat haluavat lisää palkkaa. Mutta nyt on selvästi unohdettu se, että on olemassa vielä paljon pienituloisempia erittäin tärkeää työtä tekeviä ihmisiä. Haluan nostaa tässä esille erityisesti henkilökohtaiset avustajat. Olen itse sokea ja minulla on oma henkilökohtainen avustaja apunani. Tajuaakohan ihmiset kuinka järjettömän pientä palkkaa henkilökohtasille avustajille maksetaan vaikka heidän tekemänsä työ on aivan korvaamatonta ja äärettömän tärkeää meille näkövammaisille ja muille vammaisille? Tyypillinen avustajan palkka on yleensä korkeintaan noin 10 - 11 euroa tunnilta. Se on aivan järjettömän vähän eikä sellaisella meinaa kukaan tulla toimeen. Siitä seuraa myös se, että meidän vammaisten on vaikea saada hyvää pysyvää avustajaa kun avustajat eivät tule toimeen saamallaan palkalla. Sairaanhoitajien jne palkka on sentään sellainen että sillä voi elättää itsensä, mutta henkilökohtaaisten avustajien palkka ojn aivanriittämätön ja sen takia pysyvän avustajan saaminen on erittäin vaikeaa.Olenkin sitä mieltä, ettähenkilökohtaisten avustajien pitää saada lisää palkkaa huomattavasti. Me vammaiset emme tule toimeen ilman henkilökohtaisia avustajia emmekä voi elää nedes uht normaalia elämää ilman heitä. On siis korkea aik, että henkilökohtasille avustajille järjestetään lisää palkkaa. Pitääkö meidän vammaisten nousta kapinaan avustajien puolesta vai mikä hitto siinä on, että tuota asiaa ei ymmärretä? Avustajienkin pitää tulla toimeen ja heille pitää jäädä rahaa omaankin elämäänsä, heilläkin on oikeus sellaiseen toimeentuloon millä voi elää eikä vain olla elossa ja sellaiseen toimeentuloon millä tulee toimeen ilman jatkuvaan epävarmuutta ja huolta toimeentulosta. VAADIN, ja aivan varmasti myös suomen muut vammaiset VAATIVAT, että henkilökohtasille avustajille pitää saada huomattavasti lisää palkkaa. Kehotankin, että me kaikki ammaiset nousemme kapinaan, jos mitään ei ala tapahtua. Jos tähän tarvitaan jopa kansalaistottelemattomuutta niin olkoon sitten niin.

15

349

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Lisään tähän vielä sen, että tarkoitan, että kaikkien henkilökohtaisten avustajien pitää saada lisää palkkaa riippumatta siitä millä tavalla henkilökohtainen apu on järjestetty. Vaatimukseni koskee siis sekä palvelusetelillä käytössä olevia henkilökohtasia avustajia, että työnantajamallilla käytettävissä olevia avustajia jne.

Itselläni on palvelusetelillä henkilökohtainen avustaja ja hän on erään henkilökohtaista apua tarjoavan yrityksen kautta avustajani. Esimerkiksi hänen palkkansa on siinä 10 - 11 euroa tunnissa. Ei sellaisella tule toimeen.

• Anonyymi

Voithan sinä maksaa hänelle enemmän koska ei se ole kiellettyä.

• Anonyymi

Usein näitä avustuksia tehdään siksi, että tunnetaan jo toisensa etukäteen ja tiedetään, että vammainen ei pääse mukaan ilman avustajaa. Avustajan palkalla ei vaan elä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voithan sinä maksaa hänelle enemmän koska ei se ole kiellettyä.

Niin. Avustettavat voisi maksaa pientä lisää avustajalle,koska muutenhan apu on heille ilmaista.

• Anonyymi

Henkilökohtaisten avustajien palkan nostaminen ei olisi kokonaisuutena kovin suuri taloudellinen rasite. Pienellä uhrauksella siitä päästäisiin.
      Kannatettava ajatus.

• Anonyymi

Jos avustettavalla on varoja maksakoon itse enemmän palkkaa avustajalleen varojensa mukaisesti. Ei kaikkea pidä sälyttää veronmaksajien kustannettavaksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos avustettavalla on varoja maksakoon itse enemmän palkkaa avustajalleen varojensa mukaisesti. Ei kaikkea pidä sälyttää veronmaksajien kustannettavaksi.

Just joo. Ei ole vammaisen tehtävä maksaa palkkaa avustajalle. Sse on kunnan tehtävä tai palvelusetelin tapauksessa avustusta tarjoavan firman tehtävä jollon avustustunnit ostetaan kunnan myöntämällä palvelusetelillä firmalta. Eli palvelusetelinkin tapauksessa maksaja on kunta. Suomen lain mukaan henkilökohtaisesta avusta ei edes saa aiheutua kustannuksia vammaiselle.

Sitäpaitsi erittäin suuri osa, suurin osa itseasiassa, vaammaisista on erittäin pienituloisia ja suuri osa on kokonaan vailla töitä. Eli tuollaiset puheet sitä, että vammaisen pitäisi itse maksaa henkilökohtainen apu on täysin järjetön. Sellaisia rahoja ei vammaisilla ole ja muutoinkin olisi kohtuutonta pistää vammainen maksamaan vähistä rajoistaan henkilökohtainen apu, jota tarvitsee täysin ilman omaa syytään. vammaisellakin on oikeus ihmisarvoiseen elämään ja se tarkottaa sitä, että rahaa pitää jäädä elämiseen.

Eli suoraansanoen haista sinä paska.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suoraansanoen todellakin toivon, että sinä esimerkiksi sokeudut tai joudut itumaan pyörätuoliin halvaantuneena. Olisi todella mielenkiintosta tietää kuinka kauan olet tuota mieltä, idiootti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Samaa mieltä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Just joo. Ei ole vammaisen tehtävä maksaa palkkaa avustajalle. Sse on kunnan tehtävä tai palvelusetelin tapauksessa avustusta tarjoavan firman tehtävä jollon avustustunnit ostetaan kunnan myöntämällä palvelusetelillä firmalta. Eli palvelusetelinkin tapauksessa maksaja on kunta. Suomen lain mukaan henkilökohtaisesta avusta ei edes saa aiheutua kustannuksia vammaiselle.

Sitäpaitsi erittäin suuri osa, suurin osa itseasiassa, vaammaisista on erittäin pienituloisia ja suuri osa on kokonaan vailla töitä. Eli tuollaiset puheet sitä, että vammaisen pitäisi itse maksaa henkilökohtainen apu on täysin järjetön. Sellaisia rahoja ei vammaisilla ole ja muutoinkin olisi kohtuutonta pistää vammainen maksamaan vähistä rajoistaan henkilökohtainen apu, jota tarvitsee täysin ilman omaa syytään. vammaisellakin on oikeus ihmisarvoiseen elämään ja se tarkottaa sitä, että rahaa pitää jäädä elämiseen.

Eli suoraansanoen haista sinä paska.

Avustettavat voisi alkaa miettiä miten kohtelee avustajia.

• Anonyymi

Varsinaisen työnlisäksi monet vammaiset olettavat avustajan työaikansa ulkopuolella selvittelevän kulkureitit, varaavat taksit ja harrastukset jne. Lisäksi nyt kaupungeilla on uusi ilmiö pyytää noin vuoden välein kopiot työtodistuksista uudelleen arvioitavaksi. Esim. Kun nyt toimin vammaiset aikuisen avustajana, onko minulle hyötyä työkokemuksesta lastenhoitajana? No ei todellakaan, vaikka sama henkilö oli lapsena juuri siinä ryhmässä, jossa työskentelin. Kokemuslisää ei saa, koska tuollaista tuntemista ei ole kirjoitettu työtodistukseen yli 15 vuotta sitten.

• Anonyymi

Kituutan pienellä palkalla,kuuntelen vittuilua ja haen palkan lisäksi Kelan tukia. Hurraa. Työniloa.

• Anonyymi

Ja tässä on sitten sekin pointti että iso osa avustajista tekee osa-aika työtä eli se palkka on se 300€/kk jonka nyt saa tienata ilman tukien menetystä. Hallitus poistaa nyt tuon suojaosan joten avustajat varmaan vähenee...ellei saa lisää tunteja ja paljon, tuskin saa!

• Anonyymi

Joskus oli kokopäiväisiä henk.koht.avustajan töitä. Nykyään niitä ei juuri näe. Tee 3 tuntia silloin ja 3 tuntia tällöin - ehkä joskus jopa 2 tuntia. Pitäisi olla useampi avustettava. Entäs sitten kun toinen näistä haluaa työajoissa joustettavan? Työmatkat eivät saa olla pitkiä.

Entäs sitten kun henk.koht. avustaja sairastuu? Pitäisi olla sijainen. Jos sairastuu alkuviikosta, niin yleensä sairauslomaa annetaan vain 3 päivää - ainakin itselleni. Sen jälkeen tarvittaessa on mahdollista pyytää lisää sairauslomaa. Mutta sijaiset pitäisi sitten löytyä jostakin.

Nyt kun taas korona nostaa päätään, niin on jonkinlainen suositus että maskia käytettäisiin lähikontakteissa varsinkin riskiryhmäläisten kanssa. Olen itse riskiryhmään kuuluva avustaja ja käytän maskia lähikontakteissa. Mutta yleensä nämä avustettavat eivät käytä maskia. Välillä avustettavan kanssa mennään johonkin harrastukseen tms. missä on paljon ihmisiä samassa tilassa. Olen ollut siellä ainoa jolla on ollut maski. Ai niin, olen nyt sairaana. 😒

• Anonyymi

Kyllähän kansanedustajien, ministeriden ja meppien ym poliitiset taustat omaavien henkilökohtaiset avustajat tienaa ihan hyvin. Ja onhan noiden henkilökohtaisten avustajien tehtävät erittäin vaativia. Pitää omata samanlaiset poliittiset arvot, pystyy tekemään sihteerin hommia. Tehkööt poliitikot joutessan nuo hommat itse ja rahat todellisille henkilökohtaisille avustajille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      84
      4282
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3211
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      170
      2590
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1976
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1482
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1376
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1150
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1009
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      960
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      862
    Aihe