https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/b10c4ba8-fe79-43db-a4af-1c20cdfca43f
Tekninen johtaja Jouko Sohlberg Autoalan Keskusliitosta (AKL) ei pidä hyvänä tulosta, jonka mukaan neljästä autosta löytyy huollon jälkeen merkkejä huolimattomuudesta ja vilungista. Suomessa ei ole riippumatonta tahoa, joka valvoisi autokorjaamoja, joten asiakkaan kannattaa olla tarkkana.
Yle Teema & Fem maanantai klo 19.55
Autokorjaamojen työstä paljastui laiminlyöntejä ja vilunkia
29
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Joopa joo. Monesti tuntuu siltä, että rusikoimalla tehdystä huollosta enemmän haittaa kun hyötyä. Rikotaan abs-kaapeleita, jätetään kiinnittämättä irroitettuja liittimiä jne.
- Anonyymi
No noin heikko suoritus taitaa olla enemmänkin harvinaista, koska ne paljastuu välittömästi.
Juu, on minullakin tullut eteen heikkoja esityksiä kun cruisen anturi vaihdettiin ja tietenkin väärä ja kun hain auton ja käynnistin, niin auto ilmoitti välittömästi vikaa.
Asentaja oli työntänyt kaksinapaisen lanturin liittimen kolme napaiseen liittimeen ja huolto oli jätetty kuittaamatta autosta. Kyseessä suuri merkkiliike.
Ongelma saattaa olla se, että käyttävät amispoika helpoissa töissä, eikä opasteta ja valvota mitä saavat aikaan, koska se sitoisi ammattimiehen?
- Anonyymi
Ei mitään uutta. Siksi huollan kaikki ajoneuvoni itse. Korjaamoiden räpellyksistä ei tule yhtään mitään. Ohjeajat on vedetty liian tiukoiksi eikä työtä ehditä tehdä kunnolla.
- Anonyymi
Kyllä se aika riittää ja eihän työtä voi lopettaa keskenkään.
Itse tehtynä tietää mitä on tehnyt, mutta kaikkea ei perustahvo ei pysty tekemään, kuten ohjelmistojen päivitys, joita tahtoo olla uusimmissa autoissa muutaman vuoden ajan joka kerta.
Tietysti jos on vanha kinneri ja kalut ja paikka, niin mikä ettei itse tekisi. Toisaalta vanha auto se vasta tarvitsisi parempaa ja kattavampaa huoltoa ja se jää ti-mieheltä tekemättä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se aika riittää ja eihän työtä voi lopettaa keskenkään.
Itse tehtynä tietää mitä on tehnyt, mutta kaikkea ei perustahvo ei pysty tekemään, kuten ohjelmistojen päivitys, joita tahtoo olla uusimmissa autoissa muutaman vuoden ajan joka kerta.
Tietysti jos on vanha kinneri ja kalut ja paikka, niin mikä ettei itse tekisi. Toisaalta vanha auto se vasta tarvitsisi parempaa ja kattavampaa huoltoa ja se jää ti-mieheltä tekemättä.Autoni on vm -15 . Merkkiliikkeessä huollettu viimeksi 4 vuotta sitten . Silloin kai päivitetty . Miksi toimivaa autoa pitäisi päivittää ? Itse huollan .
- Anonyymi
Nämä autoasentajat eivät tunne sanaa ammattiylpeys. On koulutus ihan hanurista.
- Anonyymi
Taitaa olla myös koulutuksesta isoja puutteita kun annetaan asentajan paperit ihmisille jotka ei todellisuussa kykene korjaamaan sitä mihin on koulutus. Sekä vianetsintään ja sen aiheuttaman toteamiseen pitää
Mielestäni 3 vuoden koulutus on aivan liian lyhyt ja painotettu vääriin asioihin ammattikouluissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa olla myös koulutuksesta isoja puutteita kun annetaan asentajan paperit ihmisille jotka ei todellisuussa kykene korjaamaan sitä mihin on koulutus. Sekä vianetsintään ja sen aiheuttaman toteamiseen pitää
Mielestäni 3 vuoden koulutus on aivan liian lyhyt ja painotettu vääriin asioihin ammattikouluissa.Jotakin tuossa on mennyt väärin, kun ammattiylpeyttä ei opeteta. Olisiko niin, että pääpaino nuorten oppilaiden opetuksessa on tietokoneen tuijottamisessa: pistetään piuha auton persauksiin ja odotetaan, että tietokone korjaa viankin itse. Kaikki muu on ihan liian vaivalloista, jossa kädet tai haalari voivat likaantua.
Kolmessa vuodessa opitaan vaikka mitä, jos halua on! Painottaminen saattaa olla todellakin väärin, sillä jotakin on pahasti pielessä. Luulen, että isoissa kaupungeissa huijaaminen onnistuu aina ja pitkään, koska ovista ja puhelimista löytyy aina uusia hölmöjä huijattavaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa olla myös koulutuksesta isoja puutteita kun annetaan asentajan paperit ihmisille jotka ei todellisuussa kykene korjaamaan sitä mihin on koulutus. Sekä vianetsintään ja sen aiheuttaman toteamiseen pitää
Mielestäni 3 vuoden koulutus on aivan liian lyhyt ja painotettu vääriin asioihin ammattikouluissa.Oppiminen on motivaatiosta ja kädentaidosta kiinni autoalalla.
Toisaalta oppilaitokset ovat ns. tulosvastuullisia ja eduksi on määrä kuinka paljon saavat työnnettyä oppilaita pihalle ja silloin ei olla kiinnostuneita onko oppilas kykenevä ja oppinut, sama ongelma on kaikkialla.
- Anonyymi
eli kuntotarkastukseen huollon jälkeen?
- Anonyymi
No eipä ole vielä koskaan sattunut omalle kohdalleni huollon huolimattomuus, tai laiminlyönti. Ehkäpä se johtuu sitten vaan automerkistä, jonka valmistaja kelpuuttaa vaan alan koulutuksen käyneet henkilöt merkin huoltajiksi/korjaajiksi. Mutta tiedä häntä....
Ps. En aja, enkä omista Toyotaa. - Anonyymi
Itse vein vuosia autoni öljynvaihtoon samaan paikkaan. Selvisi ettei öljyjä koskaan vaihdettu. Lisättiin vain sen verran, että öljytikku näytti täyttä.
- Anonyymi
Onko tuo totta, mistä sait selville? Kyseessä on törkeä petos.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko tuo totta, mistä sait selville? Kyseessä on törkeä petos.
ei kai toyotan merkkiliike? ja öljylitrasta peritty 20e? VW hinnat
- Anonyymi
maahanmuuttajia töissä?
- Anonyymi
Ja miten niin? EIköhän se ole juuri päin vastoin - Suomen oma pleikkari-sukupolvi.
- Anonyymi
Autoasentajina maahanmuuttajilla tuntuu olevan ainakin tunnetta pelissä enemmän kuin suomalaisella amiksen kasvatilla. Jotkut tuntuvat olevan oikeasti kiinnostuneita autoista ja niiden huolellisesta korjaamisesta.
Yllensäkin suomalaisissa autokorjaamoissa, merkkiliikkeet mukaanlukien tuntuu työmoraali ja ammattiylpeys olevan aika pahasti hakusessa. Laskua kyllä osataan tehdä ja perustellakin, eri asia sitten on onko luvattuja asioita oikeasti tehty, vai laitettu vain rastit kaikkiin kohtiin mihin raportti sen vaatii. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autoasentajina maahanmuuttajilla tuntuu olevan ainakin tunnetta pelissä enemmän kuin suomalaisella amiksen kasvatilla. Jotkut tuntuvat olevan oikeasti kiinnostuneita autoista ja niiden huolellisesta korjaamisesta.
Yllensäkin suomalaisissa autokorjaamoissa, merkkiliikkeet mukaanlukien tuntuu työmoraali ja ammattiylpeys olevan aika pahasti hakusessa. Laskua kyllä osataan tehdä ja perustellakin, eri asia sitten on onko luvattuja asioita oikeasti tehty, vai laitettu vain rastit kaikkiin kohtiin mihin raportti sen vaatii.rahanpesu ja huumeet?
Katsoin vasta eilen AREENAsta sen Spotlight-ohjelman YLE-Femmasta.
Nythän oli kysymys vain neljästä satunnaisesta autosta.
Autolehdethän ovat myös näitä sokkotestejä tehneet ja tulokset ovat yleensä olleet jopa masentavaia.
Pidän niitä laiminlyöntejä merkittävinä, joissa selviä vikoja ei "löydetty"!
Monilla on nimittäin tapana huollattaa autonsa ennen kuin vievät katsastukseen. Joissain tapauksissa olisi tullut hylky.
Harva vie auton takaisin työt laiminlyönneelle korjaamolle, vaan äänestää jaloillaan ja vaihtaa huoltopaikkaa.
Turha myynti etenkin naisautoilijoille on tietenkin tuomittavaa sekä myös se, että ilmansuotimia oli kenties ravisteltu, koettu kunnossaoleviksi - eikä liian likaisiksi, mutta uusien hinta oli kuitenkin laskussa veloitettu.- Anonyymi
Pyydä joku tutkimaan huollon jälkeen.
Petos se jos maksu otetaan siitä mitä ei tehdä. - Anonyymi
Ilmankos toyon kone kolisee kummast6i varmaan käy yhellä pytyllä
Oppikaa lukemaan!
Tässähän oli kysymys YLE-Teeman TV-ohjelman "tutkivasta journalismista" eikä omista kokemuksista!
Sanoin toki, että käytännössä harva viitsii/jaksaa lähteä tiskille valittamaan, sillä asiakas om siellä tiskillä nojatessaan yleensä väärässä!- Anonyymi
Ainahan asiakas on tässä maassa väärässä. Ovesta tulee koko ajan uusia huijattavia.
- Anonyymi
VWaudiliikkeessä kyllä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
VWaudiliikkeessä kyllä
Hae apua VAG-ongelmaasi päälääkäristä.
- Anonyymi
Nyt rovaniemelle myös testaajat toimimaan.
Ensin merkkiliikkeet syyniin - Anonyymi
rahat pois tolliskoilta
- Anonyymi
vie kuntotarkastukseen auton
- Anonyymi
petos ja syyte peliin
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1031515
Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.781164- 851080
- 139986
Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta
Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt579961Mika Muranen juttu tänään
Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras1907Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."
Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih8872- 19832
Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."
Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum9664Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa
On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida8630