Hyysäys laiskistuttaa lapset

Anonyymi

Nykyään ala-aste ikäisiä lapsia kun seuraa, niin jopa kutosluokkalaiset ovat ilman huolen häivää, vailla omaa vastuuta asioiden muistamisesta. Mistään ei tarvi ottaa omaa vastuuta, kun wilmaviestit kilahtaa äitin/isän puhelimeen, ja vanhemmat sitten huolehtii, milloin on uintipäivä ja uikkarit tarvii mukaan, ja milloin mennään laskettelemaan.

Tämä laiskistuttaa lasten aivoja. Heidän ei tarvi oppia muistamaan mitään, eikä huolehtimaan omista asioista. Tämä on mun mielestä huono kehityssuunta.

Silloin kun minä olin ala-asteella, niin vanhemmilla ei ollut mitään käsitystä, milloin koulusta mentiin laskettelemaan tai uimahalliin. Piti itse muistaa, jos uikkarit ja pyyhe unohtui, niin sitten sai kovat haukut opettajalta, ja unohtelijat jäi sitten koululle tekemään jotain tylsiä puhdetöitä tms askartelua. Se motivoi muistamaan, kun tiesi että shaissea on muutoin tiedossa. Ja vanhemmilla oli siihen aikaan tyyli vain todeta, että oma vika, siitäs sait, mitäs unohdit, oppisit kuuntelemaan. Ja kyllä oppi, eikä ollut whatsappeja siihen aikaan, mistä olisi voinut kysyä. Lankapuhelimella piti soittaa kavereille, jos ei ollut varma milloin uintipäivä oli. Vanhemmilla ei ollut tuohon aikaan juuri mitään vastuuta lasten koulunkäynnistä.

Nykyään kaikki lasten oman vastuun opettelu, on siirretty wilman kautta täysin vanhemmille. Miksi lapsille tehdään kaikki valmiiksi ja helpoksi? Eihän ne opi mitään omaa vastuuta tällä tapaa.

Eka ja tokaluokkalaiset on tietty erikseen. Reissuvihot oli minunkin aikaan, mutta kolmosluokasta eteenpäin asiat oli kyllä jo täysin oman muistin varassa. Nykyään on aivan pilalle paapottuja lapsia, joille vanhemmat tekee kaiken valmiiksi, lapset on vailla huolen häivää kuin ellunkanat, ilman mitään omaa vastuun opettelua. Ja aina vain pahemmaksi menee.

Tämä johtaa siihen, että kohta kaikkialla on uusavuttomia, osaavatko aikuisena edes takapuoltaan pyyhkiä.

17

132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Rappiokulttuuria tämä vain on.

    • Anonyymi

      Tämä on niin totta. Hyvä, kun joku ottaa asian puheeksi.

    • Anonyymi

      Vanhemmat soittelevat vielä jopa 17 vuotiaitten lastensa puolesta työnantajille lastensa kesätöistä! Antaa huonon kuvan jos "lapsi" itse ei kykene mitään asioitansa hoitamaan tuossa iässä.

      • Anonyymi

        Missä päin ei ainakaan Helsingissä!


    • Anonyymi

      Jos jälkeläisille ei aseta rajoja tai opeta kunnioittamaan ja noudattamaan sääntöjä, kehittyy jälkeläisestä tomppeli, jolle elämässä aiheutuu väärän asenteen vuoksi paljon hankaluuksia ja turhaa tuskaa. Lapsen pitää oppia kohtaamaan myös ongelmatilanteita, joita itse selvittää ilman vanhempien puuttumista. Taloyhtiöissä asuu 17-vuotiaita, jotka purskahtavat itkuun, kun huomautetaan sääntöjen rikkomisesta. Itkunäytöksillä ei valitettavasti asioita ratkaista elämässä. Säälittävää todella.

    • Anonyymi

      Pitää kyllä ihan paikkansa ap:n kirjoitus. Meillä kyllä opetetaan lapsia ns vanhalla tyylillä. Sillä samalla tyylillä miten oma äitikin opetti 90-luvulla. Ollaan vähän vanhankaltaisia mutta minä en piru vie ainakaan lähde mihinkään whatsappirinkeihin. Wilma on ainoa ehdoton mitä pitää seurata mutta sitäkin vain aivan viimetingassa hyödynnän lapsen muistuttamiseen mikäli jälkikasvu ei itse ole maininnut mm esim uimapäivästä ennen kouluun lähtöä. Vastuuta opetetaan kyllä ainakin meillä vaikka internet tekee sen kaikella mahdollisella tavalla vaikeaksi.

    • Anonyymi

      Joka ei opi itsestään huolehtimaan, kouluiässä ei osaa sitä koskaan.

      Nämä onkin niitä äiteen vauvoja loppuelämänsä.

    • Anonyymi

      Mitä väliä? Ovat kasvaneet älypuhelimeen kiinni vanhempien kautta. Turha lapsia tai nuoria syylistää.Vanhemmat on syylisiä.He malin näytää ja eivät puhu edes vauvoile,joku filmi pyörii nille nenän eteen omat laiteet kun kykenevät käsissä pitää,osamaksulla niitä saa.On vain diki maalilmaan kasvatteja: aikuisten ihmisten jälkipolvea.

    • Anonyymi

      En ole kehdannut kellekään puhua tästä mutta on kyllä huomattu että nykyään 12-vuotiaat saattavat olla tosi infantiileja. Ei ole ihan tervettä murrosikään tulevalta

    • Anonyymi

      Vanhemmilla pitää olla auktoriteettiä. Vanhempien, esimerkiksi äidin pitää myös osata itse jäädä taustalle eikä keikaroida perheen prinsessana . Lapset eivät ole vanhempiensa kavereita. Jos äiti tai iskä näin ajattelee, metsään menöö. Teinin kanssa ei terassilla juoda viiniä .

      • Anonyymi

        vanhemmat on samalla lailla kännyssä kiinni..face on nykyään vanhusten media nuoret on muuttanut muualle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vanhemmat on samalla lailla kännyssä kiinni..face on nykyään vanhusten media nuoret on muuttanut muualle

        Face? Kyllä se tieto kulkoo sitäkin kautta,


    • Anonyymi

      Tästä vanhempien hyysäyksestä on tänään juttua IS:ssä.
      https://www.is.fi/perhe/art-2000009256787.html

      .. osalle nykynuorista vanhemmat petaavat liiaksi asioita valmiiksi, minkä vuoksi nuoret eivät itse opi itse työllistymään tai pärjäämään työmarkkinoilla. Työnantajat kertovat kohdanneensa nuoria rekrytoidessaan melkoisia helikopteriäitejä ja -isiä. Joidenkin vanhempien kerrotaan jopa tulevan nykyään mukaan lastensa työhaastatteluihin. ... ... kertoo tapauksesta, jossa kolmannen vuoden opiskelijan vanhempi soitti hänelle kysyäkseen harjoittelupaikkaa lapselleen.

      – Pyysin nuorta itseään soittamaan minulle. Nuoren soittaessa totesin, että yksi paikka löytyy. Hän ei ottanut sitä vastaan, koska kaveri ei päässyt vierelle. Oli perjantai, ja maanantaina alkoi harjoittelujakso.

      Helikopteriäidit ja isät Eepeelläkin kyllä näkyvät myös somessa. Aika törppöä toimintaa, kun sillä antavat lapsestaan hölmön kuvan.

      • Anonyymi

        Vanhat kunnon konstit toimii. Piiskaa pitääs monen kersan saada, sillä oppii monet asiat.


    • Anonyymi

      Viimeistään 15 vuotiaana pitää nuoren ryhtyä työpaikkansa ja työnsä hoitamaan itse. Muutoin saa vähän erikoisen maineen vanhempiensa hyysämänä luuserina.

      • Anonyymi

        kyllä kun nykyään kattoo vanhempiakin kun tuolla kävellä on koko ajan känny naaman edessä että oppi tulee ihan sieltä. ja sieltä se ruoka oppikin on tullu.


    • Anonyymi

      Nyt tiedetään että pojat tarvitsevat enemmän rajoja (hormoneihin liittyvää). Ongelma on siis sukupuoleen liittyvä omaisuus. Pojat tarvitsevat selkeät rajat ja kontrollin myös koulussa. Oppiminen heikentyy ilman niitä. Tytöt sen sijaan oppivat paremmin, kun asetetut rajat ovat löysemmät. He oppivat nopeasti ja sen kautta kykenevät kasvamaan Suomen yhteiskuntaan sopiviksi, yhteiskuntakelpoisiksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1689
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1574
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1458
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1435
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1288
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1168
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe