Miten autat uskonsa hylkäävää ja hylännyttä?

Anonyymi

Hei! Olen 18-vuotias luterilaisen uskovan kodin kasvatti. Pidin lapsena totena vanhempieni sanat Jumalasta, Jeesuksesta ja Raamatusta. Olen nyt valmis hylkäämään isieni uskon, kun olen täysi-ikäinen, eivätkä vanhempani voi enää päättää sitä, kuulunko kirkkoon vai en.

Ajattelin erota kirkosta, koska en usko Raamatun kertomuksiin. En usko edes Jumalaan, koska tiede todistaa kaiken tapahtuvan sattuman ja luonnonlakien mukaan. En ole havainnut ikinä missään Jumalan vaikutusta, vaikka uskovaiset todistavat sellaisesta ja myös Raamattu. En usko siihen.

Jos eroan kirkosta ja kerron vanhemmilleni, että en usko, niin he yrittävät ensin palauttaa minut uskoon ja sitten jos en "tee parannusta", erottavat he minut yhteydestään (perheestä, suvusta ja seurakunnasta). Tämä on minulle kova isku, koska kaikki ystäväni ja sisarukseni ovat edelleen seurakunnan jäseniä.

Tavallaan pidän tätä kuitenkin parhaana vaihtoehtona, sillä menen toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, ja uskon saavani uusia ystäviä, kun en enää usko. Ja voin minä opetella juopottelemaankin, sillä tiedän sen olevan edellytys ystävien saamiseksi haalaribileissä, kunhan vain ensin pääsen sisälle yliopistoon.

Mitä siis neuvoksi, tueksi ja rohkaisuksi?

Olen lukenut tätä palstaa jo jonkin aikaa ja havainnut täällä olevan monia järkeviä kirjoittajia, jotka perustelevat näkemyksensä tieteellisen tutkimuksen viimeisillä tuloksilla ja humaanilla asenteella, niin että voitte ehkä minuakin auttaa?

Onko täällä ketään entistä vanhoillislestadiolaista? Jos on, niin voisitko kertoa, miten sinulle kävi, kun paljastit olevasi ateisti? Oletko vielä yhteydessä vanhempiisi, sisaruksiisi ja serkkuihisi (no, puolisoasi ei lasketa, sillä tuskin erosit serkustasti, kun hylkäsit Jumalan valtakunnan ja seurakunnan). :)

12

179

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Miksi pitäisi auttaa?

Tätä en ymmärrä.

Tulkoon jokainen toimeen omillaan. Vertaistuki on perseestä. Pitää olla sen verran kanttia itsellä, että pärjää omillaan vielä uskosta irtautumisen jälkeen. Vain raukat ja pelkurit eivät kestä sitä psyykkistä painetta, mikä seuraa uskonlahkosta eroamisesta.

• Anonyymi

ryyppääminen voi olla huono juttu jos siitä tulee riippuvuus , et selviä elämästä ilman viinaa ?

sano että haet vaihtoehdon elämälle ilman mielikuvituskaveria ja aina voi palata mielikuvituskaverin luokse tai vastaavan jos alkaa ahdistamaan 🤣

• Anonyymi

Vaikket usko niin miksi sinun pitää kirkosta erota?
      Perjantaipyllistelijät sun muut hihhulit sitten käyttävät noita kirkosta eronneiden tilastoja hyväkseen propagandassaan omia satunurkkiaan ylistäessään siksi oikeeksi uskoksi!
      Itse harkitsin myös aikoinani kirkosta eroamista mutta en eronnut!
      Jos kaikki uskonpuutteen takia eroaisisivat kirkosta niin kohta on vain maisemiimme täysin vieraat pyllistelijöiden moskeijat jäljellä, kirkkojen hävitessä!
      Ajattele vielä asiaa!
      Ei se kirkollisvero sinua mieron tielle vie!
      Hyvällä omalla tunnolla voit sitten joskus, jos mieli tekee, käydä jossain rauhallisessa kirkossa kuuntelemassa hiljaisuutta, vaikket uskoisikaan!
      Ilman kirkollisveroja häviävät kirkot ja kuin sieninä sateilla, ilmestyvät tilalle ne vieraat kupolihökötykset perjantaipyllistelijöineen!
      Jos joskus vuosien päästä rupeatkin katumaan eroamispäätöstäsi, niin voi olla ettei kirkkorakennuksia enään ole olemassakaan siellä, missä silloin asut!

+

• "Onko täällä ketään entistä vanhoillislestadiolaista? Jos on, niin voisitko kertoa, miten sinulle kävi, kun paljastit olevasi ateisti?"

Jep, ex-vl, mutta en ole koskaan uskonut Jumalaan. Vähensin seuroissa käyntiä lukioiässä, jätin makkaranpaistovuorot väliin ja lopetin kokonaan käynnit kun muutin toiselle paikkakunnalle yliopistokoulutukseen.

• Mitä opiskelit? Miksi jätit opinnot kesken? Etkö pärjännyt vai oliko sinulla mielenterveysongelmia? Oletko homo?

• Super-Hessu kirjoitti:

Mitä opiskelit? Miksi jätit opinnot kesken? Etkö pärjännyt vai oliko sinulla mielenterveysongelmia? Oletko homo?

Biologiaa, en jättänyt kesken, pärjäsin opinnoissa, ei mielenterveysongelmia, en ole homo, homous voi olla periytyvää.

• Moses_Zuckerkandl kirjoitti:

Biologiaa, en jättänyt kesken, pärjäsin opinnoissa, ei mielenterveysongelmia, en ole homo, homous voi olla periytyvää.

Voi olla on eri asia kuin että "on".

Mikä on ammattisi? Biologiaa opiskelleena sen pitäisi olla biologi?

Minä olen armeijan eversti evp. Uskotko? :)

• Anonyymi
        Super-Hessu kirjoitti:

Voi olla on eri asia kuin että "on".

Mikä on ammattisi? Biologiaa opiskelleena sen pitäisi olla biologi?

Minä olen armeijan eversti evp. Uskotko? :)

Jaha. JP vauhdissa?

• Anonyymi

Kyllä , myönnän: ateistiksi on vaikea tulla, jos uskova ei pysty aidosti elämään tässä todellisessa maailmassa. Kasva ihmiseksi, älä ole ruikuttava raukka. Elämä vaatii tervettä itsetuntoa ja syvää rehellisyyttä,

• Tervetuloa juopottelevaan ja rellestelevään ateistien laumaan! :)

Olet oikeassa siinä, että haalariporukka kännää ja pitää hauskaa. Päästäksesi sisäpiiriin, pitää sinunkin opetella juopottelemaan ja rellestämään humalassa. Jumalaan ei sovi uskoa ja Jeesuksesta ei kannata puhua ryyppyporukassa.

Ramen. :)

• Anonyymi

Aloittaja ei pysty todistamaan itsestään mitään. Se voi olla se sama trolli täällä, jotta se saisi tapella itseään vastaan "oikeauskoisena".

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtui? Bachelor-Timo paljastaa, miksi suhde Sonjaan ajoi karille: "Ehkä ei kuitenkaan..."

Rovaniemeltä kotoisin oleva Timo Harvey, 32, halusi sitoutua, löytää rakkauden ja asettua aloilleen. Kauden viimeisessä jaksossa Bachelor-Timo valitsi
      Bachelor
      23
      2947
    2. Stefulla taas korkki auki?

Tästä taitaa tulla hieno päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      2518
    3. Bachelor-Tuomakselta ikävä yllätys - Hanna tyrmistyi miehen käytöksestä: "Kun kamerat sammuivat..."

No voihan… Hanna sai kuvausten aikana Tuomaksesta lämpimän, ystävällisen ja avoimen kuvan. Kun kamerat sammuivat, kuinkas sitten kävikään... https://
      Bachelor
      16
      1948
    4. Maisa Torppa miehensä kanssa lomalla

Espanjan Alicantessa. https://www.seiska.fi/Kotimaa/Vauva-jai-kotiin-Maisa-Torppa-karkasi-rakkaansa-kanssa-aikuisten-lomalle-Espanjaan-kuva
      Kotimaiset julkkisjuorut
      152
      1845
    5. Mies olet kaunis sisältä ja ulkoa

Haluan sut omakseni. Sinä jos kuka kelpaat :)
      Ikävä
      125
      1268
    6. Lasta odottava Johanna Harlin hehkuu Cannesin juhlissa - Some ylistää: "Maailman kaunein mama"

Oi, mitkä kuvat suoraan Ranskan Rivieralta. Onnea loppuodotukseen, Johanna ja Renny Harlin! Oletko muuten katsonut The Harlins -realityä? Mielipiteit
      Kotimaiset julkkisjuorut
      20
      1218
    7. Venäjän sotilaiden raiskaama 1 vuotias poika kuoli vammoihinsa

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/fac86480-df24-41b8-be6c-6ab6ff6476e4 Järkyttävää tämä jatkuva raiskaaminen. patriarkka Kirilin mielestä p
      Maailman menoa
      247
      1177
    8. Tämä oikeasti sattuu

Alan ymmärtää sua paremmin.
      Ikävä
      56
      849
    9. Haluan lämmittää välejämme

Haluan saada ja antaa sulle nautintoja, onko se väärin? 💜 Se riittää jos et halua muuta, en tarvitse enempää.
      Ikävä
      56
      809
    10. Ihan sekaisin susta taas

Miksi piti näin rakastua, jos en sua (miestä) koskaan voi saada?
      Ikävä
      83
      771
    Aihe