Mitä varten monet työttömät polttavat tupakkaa?

Anonyymi

Lahtelaisena pitkäaikaistyöttömänä olen usein ihmetellyt kuinka kursseilla, kuntouttavissa, työharjoitteluissa tapaamalleni työttömille "tovereille" maistuu kallis tupakka?Jos jättäisi edes tupakan pois niin säästyisi kuukaudessa paljon rahaa.

Mitään hyvää ei ole tupakassa... kallista ja tuhoaa terveyden niin hampaiden kuin keuhkojen osalta yms.

34

877

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä minäkin olen tuota ihmetellyt, että miksi tupakkaa pitää poltella ja siinä samalla menee rahat, sekä terveys. Luulisi köyhillä olevan rahalle muutakin käyttöä! Ja sama porukka on monta kertaa vielä pelaamassa...

      Itse en ole koskaan tupakoinut ja melkoisen paljon on säästynyt siinäkin, minulla on jopa sijoitusasuntoja, kun rahaa ei ole mennyt tupakkaan. Muutama tupakoinut kaveri on tässä vuosien varrella jo kuollut tupakan aiheuttamaan syöpään. Olen itse nyt 64 vuotias.

      • Anonyymi

        Tupakointiin menee vuodessa tuhansia euroja ja se tuntuu varsinkin työttömän tilillä.

        Siitähän ei saa edes päätään sekaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tupakointiin menee vuodessa tuhansia euroja ja se tuntuu varsinkin työttömän tilillä.

        Siitähän ei saa edes päätään sekaisin.

        Jos polttaa askin päivässä, niin eikös se tee 4000€ vuodessa.
        Sillä rahalla saa ostettua vaikka hyvän pyörän, jolla on kevyt ja mukava liikkua.
        Usein näillä tupakoivilla työttömillä on selainen vanha ja käytetty polkupyörä ja sitten ihmettelevät, jos näkevät jollakin hyvän pyörän ja jos kysyvät hintaa ja toteaa, että pari tonnia maksoi, niin kauhistuvat, että ei minulla olisi tuollaiseen koskaan varaa ja samalla sytyttävät tupakin palamaan.
        Voi kyllä sanoa, että kyllä on varaa, puolessa vuodessa savuna ilmaan polttavat tupakoivat sen summan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos polttaa askin päivässä, niin eikös se tee 4000€ vuodessa.
        Sillä rahalla saa ostettua vaikka hyvän pyörän, jolla on kevyt ja mukava liikkua.
        Usein näillä tupakoivilla työttömillä on selainen vanha ja käytetty polkupyörä ja sitten ihmettelevät, jos näkevät jollakin hyvän pyörän ja jos kysyvät hintaa ja toteaa, että pari tonnia maksoi, niin kauhistuvat, että ei minulla olisi tuollaiseen koskaan varaa ja samalla sytyttävät tupakin palamaan.
        Voi kyllä sanoa, että kyllä on varaa, puolessa vuodessa savuna ilmaan polttavat tupakoivat sen summan.

        se on se tupakan rentouttava vaikutus


    • Anonyymi

      Minun vanhat, hyvät kaverini onnistuivat työttöminä ollessaan alkoholisoitumaan.
      4:llä hepulla oli rintamamiestalon kolhoosi.
      Kaveri kävivät välillä pihamme pikkuaskareissa koska tiesivät saavansa yksinkertaisen sapuskan, uuteolutta kohtuullisesti ja tuplalaskuista pontikkaa sen verran, että pystyivät vielä itse poistumaan kävellen.

      Ehdotin kavereille, että minä opastan uuteoluen tekemisessä ja pontikan valmistuksessa alusta loppuun. Tulen panemaan vireille rankin saaviin jonka annan käyttöön. Näytin tislausvehkeeni ja kerroin käytön periaatteet luvaten samalla hoitavani heidän ensimmäisen panoksen alusta loppuun.
      Kaveri ilmeisesti kavahtivat tarvittavaa suunnitelmallisuutta eivätkä kiinnostuneet tippaakaan.
      Tuotteeni olivat laadukkaita. Kirkas, vahva, vaahtoava olut meni kotikäytössä.
      Tasokkaimman laadun pontikkaa myin muutamalle tutulle.

    • Anonyymi

      Oon kans ihmetelly samaa ja sit monet valittaa ku ei ole ruokaa vaikka tupakkiin menee 80 euroa kk.

      • Anonyymi

        Jos polttaa askin päivässä, niin tupakkaan menee kuukaudessa 270 euroa. Vuodessa se tekee yli 3000 euroa. Ei niin mitään järkeä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos polttaa askin päivässä, niin tupakkaan menee kuukaudessa 270 euroa. Vuodessa se tekee yli 3000 euroa. Ei niin mitään järkeä!

        Juu ei kauheen köyhän kannata askitupakkia polttaa jos toimeentulotuella yksinasuva 500eur kk. 300eur tupakkiin kk 24pack kerran viikossa heh toimeentulotuesta jää 100eur miinus sitten vaikka kännykkä ja netti. Kyllä todellisuudessa köyhä käryttää sätkää. Itse hommaan sätkäpaperit muualta ja topasta kääräsen 50kpl, yhden sätkän hinnaksi tulee 18centtiä. Jos käryttää niin ei paljonkaan sätkää ja jos haluaa hörppiä niin valmistaa uuteolutta. Parempi tietenin olis ettei käryttäis ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos polttaa askin päivässä, niin tupakkaan menee kuukaudessa 270 euroa. Vuodessa se tekee yli 3000 euroa. Ei niin mitään järkeä!

        Ai tupakka on jo noin kallista? Kyllä kannattaisi lopettaa rahojensa polttaminen savuna ilmaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai tupakka on jo noin kallista? Kyllä kannattaisi lopettaa rahojensa polttaminen savuna ilmaan!

        Kaljan latkiminen viemäriin


    • Anonyymi

      Paha tapa se on.

    • Anonyymi

      Nikotiiniriippuvuus, se on yhtä vahva riippuvuus kuin on heroiinin riippuvuus, onhan tuota tutkittu.

      Nikotiiniahan saa kyllä nesteenäkin, ei ole pakko polttaa tupakkaa sen takia.
      Noissa Nicorette-purukumeissakin on vähän nikotiinia, niitä kun pureskelee yhtäaikaa 8kpl yhtäaikaa suuhun niin voi vastata yhtä savuketta se nikotiiniannos.

      • Anonyymi

        Joo, tupakkateollisuus markkinoi nykyään näitä nikotiinikorvaustuotteita, joissa nikotiini korvataan nikotiinilla. Sillähän sitä riippuvaista tuli sitten autettua.


    • Samaa olen miettinyt eri tilaisuuksissa maahanmuuttajien kanssa.
      Rööki-aski taitaa maksaa kympin ja vuodessa 365 päivää joten mistä tämä vuotuinen yli kolme ja puoli tonnia otetaan?

      • Anonyymi

        Leijonariipus ihmiset ryyppäävät ja polttavat ahkerasti sitten mietitään synkkinä kuinka mamuilla on varaa ostaa vaatteita. Todistettu on.


      • Anonyymi

        Meidänkin S-marketin nurkilla mölyää ja uhoaa tuo leijonariipus nahkakaljuporukka kaljapäissään ja tupakki käryää. Ei paljoa työt kiinnosta sitä porukkaa! Joku nekin kaljat ja tupakin maksaa, mitä nää kaljupäät kantaa sieltä kaupasta. Tosin aika monet juoksukaljat ovat kuulemasti ottaneet...

        Niin ne maahanmuuttajat... Näyttävät käyvät ahkerasti töissä, ukrainalaiset poimii mansikat ja lomittaa karjatilallisia. Puolalaiset raivaa sähkölinjoja. Virolaiset ajaa kaivin ja metsäkoneita tai hoitaa sairaita. Libanonilainen lääkäri hoiti hampaani kuntoon. Kroatialainen leikkasi nurmikoita...


    • Anonyymi

      Itse olen polttanut vuosikymmeniä. Olen yrittänyt kaikkia keinoja lopettaa. Ulkoinen kehotus tai painostus lopettaa on kaikista huonoin tapa.
      Sitten yhtenä aamuna, 4 vuotta sitten heräsin ja keitin aamukahvin. Menin ulos kahville ja tupakat jäi sisään.
      Nautin kahvit hakematta tupakkaa. Se vaan jäi siihen ja viikon päästä heitin vajaan ja avaamattoman askin pois.
      En suunnitellut mitään tupakkalakkoa, lopettamista yms. Se vaan tapahtui itsestään.
      Yllättävää on näiden vuosien aikana ollut se, että en ole missään nähnyt niitä säästyneitä tuhansia euroja!!! Taisin siis kadottaa myös sen kyvyn siirtää jatkuvasti tupakkarahaa johonkin sivuun???

      • Anonyymi

        Viimeisinä sauhutteluvuosinani poltin 30 savuketta / päivä. merkki johtuu siitä, että viihteellä ollessa tuo luku ylittyi reilummin.
        Olin yrittänyt lakkoa. Olin yrittänyt lopettamista. Olin yrittänyt vähentämistä jopa sätkien käärimisen hankaluudella. Mikään ei tepsinyt.
        Vasta kun lastenlääkäri sanoi, että lasten allergia saattaa muuttua astmaksi jos siinä taloudessa poltetaan niin oli riittävä kimmoke. Yritin polttaa ulkona mutta pakkasella sauhuttelu oli typerää. Yritin polttaa yläkerran vessassa. Siitä tuli kaamean hajuinen.

        Vasta kun siirsin sen ensimmäisen sytyttämistä alkoi jotain tapahtumaan.
        Tullessani töistä kotiin ensimmäisen savuttoman kärsimyspäivän jälkeen olin suorastaan ylpeä.
        Kipristelin samalla periaatteella eteen päin. En lopettanut vaan siirsin seuraavan sytyttämistä.
        Oireita. Kädet vapisivat. Vatsa sekaisin. Tupakointiin liittyviä painajaisia.
        Muutaman viikon jälkeen alkoi helpottamaan.
        Vielä vuosienkin kuluttua, kunnenääni tuli toisen polttaman tupakan tuoksua, oli mieliteko voimakas kuin olisi halolla lyönyt päähän.
        Oireet harvenivat mutta niiden katoamiseen meni kymmenisen vuotta.

        Raha? Minulla olisi useitakin kohteita joihin voisin sanoa sijoittaneeni tupakkarahat.


      • Anonyymi

        Minä näin ne säästyneet eurot, kun palkitsin itseäni tupakoinnin lopettamisesta ravintola-aterioilla kerran viikossa. Tarjoilija toi ruokalistan ja sitten ruokajuoman, kunnes sain tilattua herkkuaterian. Ammattikokki valmisti sen ja tarjoilija toi sen eteeni. Ihastelin ensin sen näyttävää esillepanoa, ja sitten nautin sen viimeistä palaa myöten. Lopuksi tarjoilija kysyi jälkiruokavalintaani, ja sen nautittuani maksoin noin 30 euron laskun.

        Rahaa ja aikaa meni yhtä paljon kuin viikon tupakointini olisi maksanut. Mutta nyt jäi miellyttävä ruokailukokemus muistoksi ja hyvä mieli. Sittemmin vieroitusoireet vähenivät, eikä tarvinnut niin usein herkutella, joten rahaa alkoi jäädä säästöön.

        Mutta terveyteni takia minä lopetin. Rahansäästö oli vain kiva lisä siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä näin ne säästyneet eurot, kun palkitsin itseäni tupakoinnin lopettamisesta ravintola-aterioilla kerran viikossa. Tarjoilija toi ruokalistan ja sitten ruokajuoman, kunnes sain tilattua herkkuaterian. Ammattikokki valmisti sen ja tarjoilija toi sen eteeni. Ihastelin ensin sen näyttävää esillepanoa, ja sitten nautin sen viimeistä palaa myöten. Lopuksi tarjoilija kysyi jälkiruokavalintaani, ja sen nautittuani maksoin noin 30 euron laskun.

        Rahaa ja aikaa meni yhtä paljon kuin viikon tupakointini olisi maksanut. Mutta nyt jäi miellyttävä ruokailukokemus muistoksi ja hyvä mieli. Sittemmin vieroitusoireet vähenivät, eikä tarvinnut niin usein herkutella, joten rahaa alkoi jäädä säästöön.

        Mutta terveyteni takia minä lopetin. Rahansäästö oli vain kiva lisä siihen.

        Varmaan maistui paremmalle se ravintola ateria, kuin tupakki.
        Mielummin rahat ruokaan, kuin tupakkaan, ei tupakka nälkää pois vie.
        Koskaan en ole tupakkaa polttanut, kun en ole edes kokeillut ja kohta 52 vuotta on eletty.


    • Anonyymi

      Minä taas oon miettiny, että miski tupakkaa pitää valmisgtaa ja myydä, ja samoin miksi viinaa pitää tehd ja myydä? Minusta ne voisi lopettaa ihan samoin kun lopetetaan muitakin asioita. Ei sen kummempia miettimisiä.

      Maailmassa on paljon asioita joita ei pitäisi olla. Kaikki mitkä ei ole hyviä aioita voisi lopettaa. Ei kukaan tarvi pahoja asioita.

    • Anonyymi

      Ei ole aina niin yksiselitteistä määritellä mikä on hyvä asia ja mikä on paha asia.

    • Anonyymi

      18centtiä maksaa itselle sätkätupakin käryytys elikä aikas monta tarvis kiskoo että 10eur päivässä menis. Jos pienet tulot niin 100eur käryttämiseen ja toiset 100eur olusiin.

    • Anonyymi

      Olin kerran töissä rakentamassa festareita ja sielä oli 5 tyyppiä jotka veti röökiä. Itse en polta ja olin ainoa joka teki töitä ja röökimiehet meni vartin välein röökille, viipyivät vartin. Piti lavaa rakentaa mutta yksin minä sitä rakensin aika paljon.

    • Anonyymi

      Kerran ne työkkäris väitti miinua huonokuntoiseksi sikis että poltan tupakkaa. Sanoivat pitää mennä kubtouttavaan vaikka en ole koskaan polttanut röökiä.

      • Anonyymi

        Kirjoittaa et ainakaan osaa! Mitä lienee kubtouttava...


    • Anonyymi

      Tupakointi on avain menestykseen.Tupakointi on hyvä tapa pitää tauko.

    • Anonyymi

      En ole koskaan polttanut. Säästin 4 vuotta joka kuukausi 50 euroa rahaa omaan veneeseen. Ostin veneen ja aloin kalastamaan. Vene tuonut minulle paljon säästöä ja olen tienannut veneen hinnan jo 10 kertaisesti takas 5 vuodessa.

    • Anonyymi

      Nyt alkoi kesä ja työttömillä olisi aikaa kasvatella omat kessunsa ja hamppunsa metsän siimeksessä, samalla voisi onkia särkiä ja ahvenia ja keitellä niitä tomaattikastikkeen kanssa purkkeihin pantavaksi rannalla viljelyksiään vartioidessaan.
      Kiljupänikän voisi laittaa tasalämpöiseen muurahaispesään ja viitterimmät hankkisivat viljelyspaikan läheisyyteen vielä tislausvehkeet niin jopa taas työtön pärjäisi seuraavan talven hankkimillaan elintarpeilla.

    • Anonyymi

      Eno vetää mua persuuksiin aina kun olen myyny sille kaloja.

      • Anonyymi

        Onko se jokin uusi vaihdantatalouden muoto ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se jokin uusi vaihdantatalouden muoto ?

        Oikeen varsinainen kiimakolli.


    • Anonyymi

      Samaa minäkin. Kuhistuttaa naisetkin. Kuntauttavassa työtoimanssa oli yks muija joka veti raskaana tupakkaa!! Sitten se lapsi syntyi keskosena ennen aikojaan. Saa nähdä tuleeko siitä normaali.
      En kyllä tajua kun ei edes raskauden aikana voi olla polttamatta!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      104
      1666
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1305
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1210
    4. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      3
      1166
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      142
      1158
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1055
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      21
      1051
    8. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      967
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      962
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      844
    Aihe