Aina olen kuullut puhuttavan ns. terveestä metsästä. Mutta en oikein älyä, kuinka määritellään terve metsä. Osaisiko joku kertoa?
Terveen metsän määritelmä?
16
810
Vastaukset
- Anonyymi
TV:ssä oli Tervon journalistinen automatka Itä-Suomessa joka osittain toi näkyviin myös metsäseutuja, joita raja-alueilla on saanut olla rauhassa hyödyntämiseltä.
Naapurin puolella metsät näyttivätkin monipuolisilta, monilajisilta ja mitä nyt tässä tv-ohjelmassa oli nähtävissä, näyttivät metsiltä poikkeavalla tavalla myös moni-ikäisen puustonsa kannalta.
Tuskinpa metsä on epäterve jos se on muuta kuin hakkuuaukko tai metsäkynnös tai puupelto ?
Ne vaikuttavat ekologisesti kehityksensä keskeyttäneiltä alueilta, joista on tullut viljelytoimien kohteita.
Olisiko epäterveelle synonyymi. - Anonyymi
Yterve metsä on hyvin hoidettu metsä mistä on sairaat puut korjattu pois.
- Anonyymi
Ok, kiitos tiedosta. Noin olen itsekin kyllä käsittänyt terveen metsän määritelmän. Mutta hämminkiä mieleeni tuo asiassa se, että mitä "kuolleemmissa" metsissä olen liikkunut, sitä monipuolisempi siellä vaikuttaa olevan lintulajisto, samaten lintujen kokonaismäärä kasvaa mitä sairaampaan metsään menen.
Ja kun kävin Latviassa, joka oli täynnä jopa yllättävän sairaita metsiä, niin totaalisesti yllätyin sellaisesta erosta Suomeen, että Latvian metsät suorastaan kuhisevat eri tikkalintuja, pähkinänakkeleita, hömötiaisia ym. Suomessa hyvin harvalukuisia lajeja (ainakin Latviaan verrattuna).
Mutta terve metsä ei vissiin siis tarkoita monipuolisen eläinlajiston kummemmin suosimaa elinympäristöä.
-Aloittaja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ok, kiitos tiedosta. Noin olen itsekin kyllä käsittänyt terveen metsän määritelmän. Mutta hämminkiä mieleeni tuo asiassa se, että mitä "kuolleemmissa" metsissä olen liikkunut, sitä monipuolisempi siellä vaikuttaa olevan lintulajisto, samaten lintujen kokonaismäärä kasvaa mitä sairaampaan metsään menen.
Ja kun kävin Latviassa, joka oli täynnä jopa yllättävän sairaita metsiä, niin totaalisesti yllätyin sellaisesta erosta Suomeen, että Latvian metsät suorastaan kuhisevat eri tikkalintuja, pähkinänakkeleita, hömötiaisia ym. Suomessa hyvin harvalukuisia lajeja (ainakin Latviaan verrattuna).
Mutta terve metsä ei vissiin siis tarkoita monipuolisen eläinlajiston kummemmin suosimaa elinympäristöä.
-AloittajaPystyynkuolleessa metsässä on elämää kuten nyös kuolleessa eläimessä on monenlaista elämää, sellaista mitä ei elävässä ole
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pystyynkuolleessa metsässä on elämää kuten nyös kuolleessa eläimessä on monenlaista elämää, sellaista mitä ei elävässä ole
Mutta e kaikkien suojeltujenkaan metsien pitäisi olla vanhoja metsiä, luonnossahan metsäpalot uudistaa isojakin aloja, mutta etenkin Suomessa sammutetaan nopesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta e kaikkien suojeltujenkaan metsien pitäisi olla vanhoja metsiä, luonnossahan metsäpalot uudistaa isojakin aloja, mutta etenkin Suomessa sammutetaan nopesti.
Metsäpaloja ei saisikaan sammuttaa jotta "hakkuuaukeita" olisi riittävästi.
- Anonyymi
Metsäpalon jälkeen kasvaa uusi terve metsä, mutta parempi käyttää ne vanhat puut hyödyksi eikä antaa luonnon polttaa, siinähän tulee vaan saasteita.
- Anonyymi
Tavallinen metsä on parempi kuin puupellot , puupellot ovat metsänjalostusteollisuuden raaka-aineen tuottajia .
- Anonyymi
Onneksi Suomesta ei löydy lainkaan puupeltoja.
- Anonyymi
Pikkuhiljaa kaikki jotka eivät saa suoraan elantoaan puupelloista alkavat myöntämään että metsä on meille elintärkeä , luonto on tärkeä .
- Anonyymi
Onneksi EU vaatii että joka maassa pitää olla yhtä paljon metsää, Suomessa hävitetään puolet ja muissa maissa lisätään.
- Anonyymi
Nykyistä sukupolvea tuskin haittaa jos metsät maat ja mannut ja vedet joskus tulevaisuudessa suojellaan ja vaikka koko maasta tehdään suojelureservaatti. Se on sitten tulevien sukupolvien murhe tai ihanuus asua reservaatissa, tai ehkä sekin kielletään ja heidät sijoitetaan jonnekin muuaalle.
- Anonyymi
Aika moni saattaisi pitääkin leudommasta Keski- ja Etelä-Euroopan talvesta.
Sijoituksessa voi tosin käydä heikostikin, Grönlantia sanotaan Vihreäksi Saareksi...
- Anonyymi
Lasketaanko eu:ssa suomen puupellotkin metsiksi ?
- Anonyymi
Ana minulle koordinaatit missä Suomessa on puupeltoja, käyn katsomassa 😂
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3076952Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652079- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151307- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71166RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541086Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411041Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288982