Mistä tulee uskovan ajatus vältellä alkoholinkäyttöä? Raamatusta?

Anonyymi

Mistä tulee luulo, että Raamattu kieltäisi alkoholin juomisen tavalliselta riviuskovaiselta? Raamatussa on kyllä ohjeet seurakunnan työntekijöille. Ja nasiireillle. Mutta moniko meistä kuuluu em. seurakuntatyöntekijöiden ja nasiirien joukkoon?

Raamatusta löytyy useita Jumalan työntekijöitä, jotka ottivat kännejä eikä Jumala siitä ottanut nokkiinsa. Ja Jumala sanoi näistä, että he olivat Jumalan mieleen. Uuden testamentin kirjoittajat pitivät heitä suurina Jumalan miehinä.

Alkoholin nauttiminen ei kuvaudu Raamatussa syntinä. Päin vastoin. Jumala käski juoda väkijuomia ja viiniä ja Jeesus muutti veden parhaaksi, alkoholipitoiseksi viiniksi. Jeesus itsekin joi alkoholipitoisia viinejä. Itseasiassa Jumala on alkoholipositiivinen olento. Tässä muutamia esimerkkejä Raamatusta.

Nooalla oli oikein oma viinitarha, jolla hän takasi riittävän viinin saannin:

“Nooa ryhtyi maanviljelijäksi ja istutti viinitarhan. Kun hän joi sen viiniä, hän juopui ja makasi alasti teltassaan.” (1Moos 9:20-21, FinRK)

Loot joi välillä päivittäin niin paljon, että hän humaltui:

“He juottivat sinä yönä isälleen viiniä, ja vanhempi meni ja makasi isänsä kanssa, eikä Loot huomannut, milloin tytär tuli makaamaan ja milloin tämä nousi. Seuraavana päivänä vanhempi sanoi nuoremmalle: ”Minä makasin viime yönä isän kanssa. Juotetaan hänelle tänäkin yönä viiniä, että sinä voit mennä ja maata hänen kanssaan saadaksemme isämme avulla jälkeläisiä.” He juottivat sinäkin yönä isälleen viiniä, ja nuorempi meni ja makasi tämän kanssa, eikä Loot huomannut, milloin tytär tuli makaamaan ja milloin tämä nousi. Näin Lootin molemmat tyttäret tulivat raskaiksi isästään.” (1Moos 19:33-36, FinRK)

Joosefin koko suku kännäsi:

“Joosef antoi kantaa edestään annoksia heille, ja Benjamin sai viisi kertaa suuremman annoksen kuin kukaan muu veljistä. He joivat Joosefin kanssa ja juopuivat.” (1Moos 43:34, FinRK)

Tässä seuraavassa Hanna ei ole juovuksissa mutta Eeli olettaa niin, koska siihen aikaan oli ihan tavallista että uskovatkin joivat itsensä humalaan:

“Hanna näet puhui sydämessään; vain hänen huulensa liikkuivat, mutta ääntä ei kuulunut. Eeli luuli hänen olevan juovuksissa ja sanoi hänelle: ”Kuinka kauan sinä olet siinä juovuksissa? Haihduta humalasi.” Hanna vastasi: ”Ei, herrani, en ole juonut viiniä enkä väkijuomaa. Minä olen murheen raskauttama nainen ja olen vuodattanut sieluni Herran eteen.” (1Sam 1:13-15, FinRK)

Uuria oli juovuksissa ja vieläpä siksi, että Daavid oli katsonut parhaaksi juottaa hänet humalaan:

“Daavid sanoi Uurialle: ”Jää tänne vielä täksi päiväksi. Huomenna minä lähetän sinut takaisin.” Niin Uuria jäi Jerusalemiin vielä siksi päiväksi. Seuraavana päivänä Daavid kutsui hänet luokseen syömään ja juomaan ja juotti hänet juovuksiin. Illalla Uuria kävi kuitenkin makuulle makuusijalleen herransa palvelijoiden joukkoon eikä mennyt kotiinsa.” (2Sam 11:12-13, FinRK)

Paavalin mielestä uskovien tuli juopua kotona eikä ehtoollisella:

“Teidän kokoontumisenne ei ole Herran aterian nauttimista, sillä syötäessä kukin nauttii omia ruokiaan, niin että toinen on nälissään ja toinen juovuksissa. Eikö teillä ole kodit syömistä ja juomista varten? Vai halveksitteko te Jumalan seurakuntaa ja häpäisette niitä, joilla ei ole mitään? Mitä minä sanoisin teille? Kiitänkö teitä? Tässä asiassa en kiitä.” (1Kor 11:20-22, FinRK)

Jumala suorastaan käskee omiaan juomaan viiniä ja väkijuomaa:

“Osta rahalla kaikkea, mitä haluat, nautoja tai lampaita, viiniä tai väkijuomaa, kaikkea, mitä mielesi tekee. Syö sitten siellä Herran, sinun Jumalasi, edessä ja iloitse, sinä ja perheesi. Älä myöskään jätä osattomaksi alueellasi asuvaa leeviläistä, sillä hänellä ei ole maaomaisuutta eikä perintöä niin kuin sinulla.” (5Moos 14:26-27, FinRK)

Tämän kaiken valossa ei ole ihme, että Jeesuskin muuttaa veden kaikista parhaaksi, humalluttavaksi viiniksi kaanaan häissä. Ja sanotaanhan hänestä:

“Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo, ja hänestä sanotaan: ’Mikä syömäri ja viininjuoja, publikaanien ja syntisten ystävä!’ Niinpä viisaus osoittautuu oikeaksi teoissaan.”” (Matt 11:19, FinRK)

Mutta se, minkä Raamattu katsoo synniksi, on kaikenlainen ylensuuri touhuttelu. Väärin ovat ylensyönti, ylenjuominen ja liialliset seksihurjastelut. Humaltuminen on paha vain silloin kun siitä tulee irstas meno tai kun se muutoin on rakkauden lain vastaista.

Miksi siis sinä perustelet Raamatulla alkoholittomuuttasi?

Äläkä vain väitä, että siksi, koska ruumis on Pyhän hengen temppeli, sillä Raamatun mukaan mikään, mikä menee suusta sisään ja mahalaukkuun, ei voi saastuttaa Pyhän hengen temppeliä. Vain seksuaalinen haureus ja väärät opit voivat.

35

82

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Käsitys tulee ihmisten omasta uskonnollisuudesta. Tai siitä, ettei oma pidätyskyky riitä pysyttelemään kohtuudessa, minkä takia pysytään sitten absolutistina. Entisille alkoholisteille se onkin oleellista, ettei ota enää tippaakaan.

Mutta raamattuhan ei kiellä alkoholin käyttämistä, vaan ainoastaan humaltumisen ja jonkun orjaksi tulemisen. Niin vanhassa kuin uudessakin testamentissa. Ei siis saa juopua eikä tulla riiippuvaksi alkoholiannoksestaan, jos alkoholia kohtuudella käyttää.

Raamatun mukaan Jeesus itsekin käytti alkoholijuomia. Häntähän pilkattiin juomariksi, nimenomaan noiden uskonnollisten taholta. Tuskin hän juomarin pilkkanimeä mistään maidon tai veden juomisesta sai. 😁🥛 Jeesus ei varmasti juomalla juonut eikä humaltanunut, mutta uskonnollisille riitti, ettei hän ns. sylkenyt lasiin. Tuohon aikaanhan vedellä laimennettu viini oli myös ruokajuoma.

Ja mikä oleellisinta:
      Jeesus itse asetti ehtoollisen, jossa on viini toisena raaka-aineena.

• Anonyymi

Missähän kohtaa Raamatussa juopuminen kielletään yksiselitteisesti?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Missähän kohtaa Raamatussa juopuminen kielletään yksiselitteisesti?

Raamattu kertoo paljonkin juopumisesta ja viinin käytöstä. 3. Moos.6:3. Moos. 29:6. Tuom.13: 4,7,14. Snl.20:1 ; 31:4. Jes.5: 11, 22 ;24:9 ; 28 ;7 ;29: 9; 56:12. jne... Viini oli noihin aikoihin turvallinen ja puhdas ruokajuoma. Raamattu kehoittaa olemaan juopumatta ja tuomitsee humalan ja sen seuraukset. Ef. 5:18 Snl.23: 29-35. Aina kun alkoholisti paranee lopullisesti, johtuu se uskoontulosta. Bonuksena loppuu tupakointi, kiroilu, rikollisuus ja muu siveetön käytös

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Raamattu kertoo paljonkin juopumisesta ja viinin käytöstä. 3. Moos.6:3. Moos. 29:6. Tuom.13: 4,7,14. Snl.20:1 ; 31:4. Jes.5: 11, 22 ;24:9 ; 28 ;7 ;29: 9; 56:12. jne... Viini oli noihin aikoihin turvallinen ja puhdas ruokajuoma. Raamattu kehoittaa olemaan juopumatta ja tuomitsee humalan ja sen seuraukset. Ef. 5:18 Snl.23: 29-35. Aina kun alkoholisti paranee lopullisesti, johtuu se uskoontulosta. Bonuksena loppuu tupakointi, kiroilu, rikollisuus ja muu siveetön käytös

Revit raamatunlauseet asiayhteyksistään. Katsotaanko jae kerrallaan?

• Anonyymi

Missä raamatunkohdassa Jumala on "käskenyt" juoda alkoholipitoisia juomia?

>> Raamatusta löytyy useita Jumalan työntekijöitä, jotka ottivat kännejä eikä Jumala siitä ottanut nokkiinsa. <<

Kännin ottaminen ei ole koskaan ollut sallittua raamatussa, koska siitä ei mitään hyvää seuraa. Mutta raamatun Jumala on tunnettu myös armostaan. Ainoastaan ihminen itse siitä kärsii, jos ottaa kännin. Jumala tahtoisi sellaiselta säästää.

Se, että raamattu sanoo, että 'viini ilahduttaa sydämen' tms, ei tarkoita samaa kuin, että 'ota känni'.

Ja esim. Hanna ei ollut juovuksissa. Laitoit itse sen jakeen, etkö kuitenkaan tajua mitä siinä sanotaan? "Eeli luuli hänen olevan juovuksissa". Ja Hanna itse sanoi, ettei ollut juovukissa.

Se, että vesi Kaanaan häissä muuttui "humalluttavimmaksi", on myös ihan omaa keksintöäsi, raamattu ei niin sano. Raamattu puhuu "paremmasta" viinistä. Paras viini on sellaista, jossa on paras maku. Promillemäärään se ei liity. Tosin huono viini on saattanut olla myös "jatkettua" viiniä eli vedellä laimennettua.

Myöskään toisen känniin juottaminen ei ole mitään sallittua Jumalan silmissä. On niitä miehiä, jotka juottavat esim. naisia juovuksiin, jotta naisen estot katoaisivat. Heistäkin sanotaan: "Voi sitä, joka juottaa lähimmäistänsä, joka sekoittaa juoman sinun vihallasi ja juovuttaa hänet nähdäkseen hänen alastomuutensa!" Hab. 2:15

>> Äläkä vain väitä, että siksi, koska ruumis on Pyhän hengen temppeli, sillä Raamatun mukaan mikään, mikä menee suusta sisään ja mahalaukkuun, ei voi saastuttaa Pyhän hengen temppeliä. Vain seksuaalinen haureus ja väärät opit voivat. <<

Tämä on valhe niin hengellisesti kuin maallisestikin. Viinin alkoholi menee myös vereen, ns. päähän, eikä ainoastaan suuhun jne.

Ja raamattu käskee olemaan raitis ja selväpäinen, samoin kuin antamaan jäsenemme vanhurskauden käyttöön, koska olemme Kristuksen ruumista, yhtä hänen kanssaan. Ja kännääminen ei ole sellaista.

• Anonyymi

"Kännin ottaminen ei ole koskaan ollut sallittua raamatussa"

Yritätkö siis sanoa, että aloituksessa mainittuja Jumalan miehiä kiellettiin juopumasta? Esitäpä raamatunpaikka, josta tuolainen väite käy ilmi.

"Se, että raamattu sanoo, että 'viini ilahduttaa sydämen' tms, ei tarkoita samaa kuin, että 'ota känni'."

No mitenkäs se alkoholi ilahduttaa jos siitä ei ota känniä?

"Ja esim. Hanna ei ollut juovuksissa. Laitoit itse sen jakeen, etkö kuitenkaan tajua mitä siinä sanotaan? "Eeli luuli hänen olevan juovuksissa". Ja Hanna itse sanoi, ettei ollut juovukissa."

Johan kirjoitin, ettei Hanna ollut kännissä. Sanoinkin, että pappi luuli Hannaa kännissä olevaksi, koska se oli ihan normaalia uskovaiselle olla kännissä. Jopa niinnnormaalia, että pappikin luulisi häntä humaltuneeksi temppelissä.

"Se, että vesi Kaanaan häissä muuttui "humalluttavimmaksi", on myös ihan omaa keksintöäsi, raamattu ei niin sano"

“ja sanoi: ”Jokainen panee tarjolle ensin hyvän viinin ja vasta sitten huonomman, kun väki juopuu. Sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti.”” (Joh 2:10, FinRK)

Suora analogia tuosta on se, että väki juopuu hyvästä viinistä. Se tarkoittaa sitä, että Jeesus nimen omaan teki viiniä, joka on hyvää ja humalluttaa juhlaväen. Tämä on ihan suomenkieltä. Jos et sitä ymmärrä, et osaa suomea!

"Myöskään toisen känniin juottaminen ei ole mitään sallittua Jumalan silmissä"

Jälleen yksi uskovainen, joka irrottaa raamatunlauseen asiayhteydestään. Katsotaanpa mistä oli kyse"

"“Viini pettää röyhkeän miehen, niin ettei hän pysy aloillaan. Hän levittää kitansa kuin tuonela ja on kyltymätön kuin kuolema, hän kokoaa omakseen kaikki kansat ja haalii itselleen kaikki kansakunnat.” (Hab 2:5, FinRK)"

Eli mainitsemasi raamatunpaikka koskee vain häntä, joka ​oli röyhkeä. Se ei koske Daavidia, ei Jumalan miehiämeikä naisia eikä nykypäivän uskovia, jos he eivät ole röyhkeitä ja levitä kitaansa kuin tuonela ja ole kyltymätön kuin kuolema, sekä kokoa omakseen kaikkia kansoja ja haali itselleen kaikkia kansakuntia.

Häpeäisit kun käytät Jumalan sanaa omaan korvasyyhyysi!

"Tämä on valhe niin hengellisesti kuin maallisestikin. Viinin alkoholi menee myös vereen, ns. päähän, eikä ainoastaan suuhun jne."

No, ei kuitenkaan Raamatun mukaan:

“Ruoka on vatsaa ja vatsa ruokaa varten, ja Jumala tekee lopun näistä molemmista. Mutta ruumis ei ole HAUREUTTA vaan Herraa varten, ja Herra on ruumista varten. Jumala, joka herätti kuolleista Herran, herättää meidätkin voimallaan. Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne ovat Kristuksen jäseniä? Ottaisinko siis Kristuksen jäsenet ja tekisin niistä PORTON jäseniä? En tietenkään! Ettekö tiedä, että joka yhtyy porttoon, on yksi ruumis hänen kanssaan? Onhan sanottu: ”Ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi.” Mutta joka yhtyy Herraan, on yksi henki hänen kanssaan. Paetkaa HAUREUTTA. Kaikki muu synti, jota ihminen tekee, on ruumiin ulkopuolella, mutta HAUREUDEN HARJOOTTAJANTEKEE SYNTIÄ OMAA RUUMISTAAN VASTAAN. Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, hänen, joka asuu teissä ja jonka olette saaneet Jumalalta? Te ette ole itsenne omat,” (1Kor 6:13-19, FinRK)

Jos osaat suomenkieltä, ymmärrät tuon MUTTA-sanan:

"Ruoka on vatsaa ja vatsa ruokaa varten, ja Jumala tekee lopun näistä molemmista. Mutta ruumis ei ole HAUREUTTA vaan Herraa varten, ja Herra on ruumista varten."

Se tarkoittaa sitä, että kaikki, mikä onvatsaa varten, niistä tulee aikanaan loppu MUTTA ne eivät pilaa ruumista MUTTA haureus pilaa. Ei siis ruoka eikä juoma!

"Ja raamattu käskee olemaan raitis ja selväpäinen, samoin kuin antamaan jäsenemme vanhurskauden käyttöön, koska olemme Kristuksen ruumista, yhtä hänen kanssaan. Ja kännääminen ei ole sellaista."

No tuo on kyllä aivan sinun oma mielipiteesi. Sitä ei Raamattu sano.

• Anonyymi

Kirjasta, joka kertoo Jeesuksen ajasta:

Tärkein juoma oli puhdas kaivo- ja lähdevesi. Myös maito, vedellä laimennettu etikka, enemmän tai vähemmän käynyt mehu, eräänlainen mieto ohraolut, sekä rikkailla toisinaan ns. Meedian olut, olivat Jeesuksen ajan juomia. Viini kuitenkin vei voiton kaikista juomista.

Viinin piti olla kosheria, juutalaisten itsensä valmistamaa. Valkoviiniä ei edes tunnettu, oli siis ainoastaan punaviiniä. Siitä oli olemassa jo tuolloin erilaisia laatuja ja vuosikertoja.

Yleensä viini oli voimakasta, tummaa, alkoholia ja parkkihappoja paljon sisältävää, jota ei koskaan juotu sellaisenaan, vaan siihen sekoitettiin mukaan vettä. Osattiin myös parantaa huonoa viiniä, sekoittamalla siihen parempaa viiniä.

Rikkaat jäljittelivät kreikkalais-roomalaista tapaa juoda sekoitettuja viinejä, jotka oli hajustettu ja maustettu. Tavallinen kansa joi viininsä ilman sellaisia. Sapatin päivänä valmistettiin hunajaviiniä eli makeutettua viiniä.

Tiedettiin myös hyvin, mitä vaaroja viininjuomisesta saattoi aiheutua ja raamatussa on 20 kohtaa, jotka siitä varoittavat. Raamatun aikaan oli myös olemassa jo ns. raittiusmiehiä, kuten Jeremian aikalaiset, reekabilaiset.

• Anonyymi

Pitää todellakin huomioida noissa varoituksissa asiayhteys. Varoitukset eivät olleet vain alkoholin juomisesta vaan niihin liittyi AINA jokin syy-yhteys, kuten esim se, että joillekin tulee alkoholin juomisesta irstas olo. Kielto koski silloin vain heitä, ei muita uskovia.

• Anonyymi

No kyllä ihmettelisitte , jos uskovat kaljottelisivat. Etk trolli muuta muuta keksi ?

• Anonyymi

"Kaljoittelu" on aika epämääräinen ilmaisu ja viitta ryypiskelyyn.

Kyllä minä ainakin käytän niin viiniä, olutta, siideriä kuin lonkeroakin. Mutta alkoholittomana.

Kaikkia näitä saa jo ilmna alkoholiakin, joten mistä syystä muka ei saisi niitä käyttää? Itse asiassa niiden käyttö on lisääntynyt myös ei-uskovien parissa. Vain sitä känniä hakevat juovat enää vahvoja alkoholijuomia.

Ainoastaan viinin ostan maitokaupan vahvuisena, 5,5%, koska alkoholiton viini on melko pahaa, hyvin etikkamaista.

• Anonyymi

En minä ihmettele. Sehän tarkoittaa sitä, että riippuu uskovaisesta, mitä itse kukin ihmettelee.

• Anonyymi

Kysymys kuuluu jälleen sarjaan : onko tämä, tuo, se, nämä, nuo, ne syntiä. Juuri niin tekee tyypillinen suomalainen, jolla ei ole uskoa. Olet pelle.

• Anonyymi

>> Kysymys kuuluu jälleen sarjaan : onko tämä, tuo, se, nämä, nuo, ne syntiä. <<

Senhän takia raamattu on kirjoitettu; että tietäisimme, mikä on Jumalan tahtoa eri asioissa ja mikä syntiä.

• Anonyymi

Kääntäen, sinun kommenttisi kuuluu sarjaan: koska olen kuullut, että joidenkin mielestä alkoholin juominen ja humaltuminen on syntiä, niin sen täytyy olla totuus. Itse Raamatun totuus ei sinua kiinnosta. Vain se, mitä kaverit sanovat.

Lukisit itse Raamatusta, ilman ennakkoasenteita, että mitä siellä oikein oikeasti sanotaan, ennen kuin levität valheita!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kääntäen, sinun kommenttisi kuuluu sarjaan: koska olen kuullut, että joidenkin mielestä alkoholin juominen ja humaltuminen on syntiä, niin sen täytyy olla totuus. Itse Raamatun totuus ei sinua kiinnosta. Vain se, mitä kaverit sanovat.

Lukisit itse Raamatusta, ilman ennakkoasenteita, että mitä siellä oikein oikeasti sanotaan, ennen kuin levität valheita!

>> sinun kommenttisi kuuluu sarjaan: koska olen kuullut, että joidenkin mielestä alkoholin juominen ja humaltuminen on syntiä <<

Älä hölötä luulojasi. Suurin osa kommenteista, jossa kerrotaan raamatun sallivan alkoholinkäyttö, on minun kommenttejani.

• Anonyymi

Ajatus tulee vaan sinun pimeästä vintistäsi.

• Anonyymi

Olipa hyvin perusteltu!

• Anonyymi

>> kaivo- ja lähdevesi... maito, vedellä laimennettu etikka, enemmän tai vähemmän käynyt mehu, eräänlainen mieto ohraolut <<

Ihmiset siis joivat hyvin samanlaisia juomia kuin vielä nykyäänkin. Etikkavettä ei kukaan enää taida huolia, mutta muuta happoa, kuten sitruunavettä kyllä moni käyttää, sekä hiilihappojuomia.

Nykyinen maitokaupan 5,5% punaviini vastaa varmaan maultaan paljolti Jeesuksen ajan käyttöviiniä, koska se on sekoitus, jossa on 1/3 vettä, 1/3 alkoholitonta viiniä ja 1/3 tavallista alkoholipitoista viiniä.

• Anonyymi

Viinimehu käy ilman sokeria helpostikin yli 10-tilavuusprosentin. Sitä kutsuttiin Raamatussa väkijuomaksi. Ja juuri sitä Jumala käski juomaan!

• Anonyymi

Uudessa testamentissa varmaan enemmänkin siitä mikä on hyväksi ja mikä ei.
      Myöskään kaikki kirjoittamasi ei todennäköisesti löydy Raamatusta vaan itse keksittyä. Ei siellä missä kehoteta vetämään kännejä

• Anonyymi

Väitätkö Raamatusta suoraan lainaamiani jakeita valheeksi?

• Anonyymi

Aloitus on provokaatio.

• Anonyymi

Tottakai on! Pitäähän teitä uskoteltuja herätellä keskustelemaan sitä, mikä on Raamatun esittämä totuus.

• Anonyymi

Kysymys on se vanha, vanha kysymys.

• Anonyymi

Niinpä. Mutta kaikki eivät sitä vielä tunne.

• Anonyymi

Niitä näitä saa karttaa kirkkain mielin.

• Anonyymi

noissa vanhoissa kirjoituksissa on paljon humalassa tai muissa huumeissa kirjoiteltua tekstiä. näkyjä, profetioita, ennustuksia ja humalaisten kauhu näkyjä ja raakoja juttuja.
      Ja huumaavia nautintoaineita käytettiin, jos vain oli saatavilla.

Nämä raittiusaatteet on paljon myöhempää kulttuuria.

• Anonyymi

>> Nämä raittiusaatteet on paljon myöhempää kulttuuria. <<

Kuten jo toisessa kommentissa mainittiin, raamatun aikaan oli myös olemassa jo ns. raittiusmiehiä, kuten Jeremian aikalaiset, reekabilaiset. Heistä kerrotaan raamatussa.

• Anonyymi

Onhan noissa lainauksissa kohtia, joita en itse ymmärrä, mutta: Näin ollen ehkäpä Raamatun näkökulmasta alkoholinkäyttöä voisi luonnehtia hyvin tunnetulla sanonnalla: ”Viini on viisasten juoma.”

• Anonyymi

Matt.11:19 Biblia (1776) Ihmisen Poika tu li syöden ja juoden, ja he sanoivat: katso, ihmistä syämäriä ja viinan juomaria, Publikanein ja syntisten ystävää. Mutta viisaus vanhurskautetaan lapsiltansa. Luuk.15:1-2 Ja kaikki publikaanit ja syntiset tulivat hänen tykönsä kuutemaan häntä. Mutta fariseukset ja kirjanoppineet nurisivat ja sanoivat: Tämä ottaa vastaan syntisiä ja syö heidän kanssaan. Luuk.5:29-32

• Anonyymi

antikristuksen antti juopotteletko?

• Anonyymi

> Mistä tulee luulo, että Raamattu kieltäisi alkoholin juomisen tavalliselta riviuskovaiselta?

Raamatun ohje on oikeastaan käyttää järkeä. Alkoholi ei ole hyödyllistä, siksi sitä ei kannata käyttää.

"Kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi; kaikki on minulle luvallista, mutta minä en saa antaa minkään itseäni vallita."
      Ensimmäinen kirje korinttilaisille 6:12

"Kaikki on luvallista", mutta ei kaikki ole hyödyksi; "kaikki on luvallista", mutta ei kaikki rakenna."
      Ensimmäinen kirje korinttilaisille 10:23

• Anonyymi

>> Alkoholi ei ole hyödyllistä, siksi sitä ei kannata käyttää. "Kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi; <<

Raamattu suorastaan kehottaa käyttämään vähän viiniä.

1. Tim. 5:23 Älä enää juo vain vettä, vaan käytä vähän viiniä vatsasi tähden ja usein uudistuvien vaivojesi vuoksi.

Mutta raamattu varoittaa kyllä humaltumasta ja tulemasta himon orjaksi.

• Anonyymi

1Tim.5:23 Biblia: Älä silleen vettä juo, vaan nautitse jotakin viinaa sydämes, tähden ja ettäs myös usein sairastat.

• Anonyymi

"Tule siis, syö leipäsi ilolla ja juo viinisi hyvillä mielin, sillä jo aikaa on Jumala
      hyväksynyt nuo tekosi"
      Saarn: 9: 7

siihen mitään lisäämättä. > (Ilm: 22: 18)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7528
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3622
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1846
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1050
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      933
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      27
      901
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      807
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      732
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      729
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      26
      652
    Aihe