17v ajokortti

Anonyymi

Jos/kun 17v saa ajokortin huoltajan luvalla, tulee myöskin velvoittaa, että tämä huoltaja on valvontavelvollinen. Kun /jos jotain sattuu tai tämä 17v ei noudata sääntöjä ja törttöilee. Tämä tulisikin merkitä lakiin, koska muuten sanontahan on se mikä ei ole laissa merkattuna ei tarvitse noudattaa.

Näin taataan, että myöskin korvausvelvollisuus on tiedossa ja täyttyy kokonaisuudessaan. Koska vakuutusyhtiöt ovat nykyaikana, sitä mitä ovat.

19

931

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vakuutukset on keksitty!!!!!

    • Anonyymi

      kuolemaan johtavat onnettomuuret lisääntyvät moninkertaisiksi, jos laki menee läpi, että 17v saa ajokortin,koska vauhrit nousevat mopon 50 lähes 200 kilometriin tunnissa, ja porukassa tyhmyys tiivistyy, ja tulee kova näyttämisen kavereille omasta rohkeuresta

    • Anonyymi

      Ajokortti iän vois nostaa 20v huiteille. Samoin alkoholin ja tupakan myynnin rajat. Nuoret on kaikkein reikäpäisimmillään juurikin tuossa 15-19 vuotiaina, vasta parikymppisenä alkaa pää rauhoittua.

      Tulis niille mopoillekin pidempi käyttö. Nythän kallis mopo menee vähän niinkuin hukkaan, kun sillä ei kerkiä ajaa kuin muutaman vuoden, kun jo autokoulu kutsuu.

    • Anonyymi

      sen tietää miten käyrään kun tälläisille lähes lapsille annetaan auto kortti,sielä takapenkillä kaljapaissään kuoro huutaa kuskille paina kaasua,ja kuski tottelee koska pelkää kasvojen menetystä,näitä tapauksiahanon sattunut viimeaikoinakin pilvinpimein,että hengestään on päässyt koko sakki

      • Anonyymi

        Ruumiita tulee-ikävä kyllä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruumiita tulee-ikävä kyllä!

        125 cm3 skootterilla nuoret 16 v. kulkevat maailmalla.
        Suomessa ei edes AB- kortilla 18 v. ei saa ajaa kevaria,
        mutta 15 v. lapset saavat ajaa valtavia traktoreita valtateillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        125 cm3 skootterilla nuoret 16 v. kulkevat maailmalla.
        Suomessa ei edes AB- kortilla 18 v. ei saa ajaa kevaria,
        mutta 15 v. lapset saavat ajaa valtavia traktoreita valtateillä.

        Suomen nuoria voi verrata muihin maihin, koska Suomessa pojat ovat tyttöjä 2 - 3 vuotta kehityksessä jäljessä. Näin suurta eroa ei kuulemma ole kovin monessa muussa maassa. Tytöille voisikin myöntää ajokortit nuorempana, pojille aikaisintaan 21 vee.


    • Anonyymi

      18v on hyvä ikäraja.

      • Anonyymi

        Kakarat ruotuun! Tytöille ajokortin voi myöntää 18-vuotiaina mutta pojille vielä ei.


    • Anonyymi

      hiljanhan jalasjärvellä kuoli tyttö porukka kovan ylinopeuren seurauksena,ja onhan näitä tapauksia ollut useita muitakin,kyllä kalja ja huumeet menee päähän niin tytöillä kuin pojillakin,ja kovia riskejä otetaan kun halutaan kavereille näyttää

      • Anonyymi

        suomen kolaritilastot kertoo karua totuutta...etelä-pohjanmaa ja nuoret


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        suomen kolaritilastot kertoo karua totuutta...etelä-pohjanmaa ja nuoret

        Ihan pahinta aluetta Suomenmaassa . Laittomien mopomiitien tulosta? Etelässä ja Itä-Suomessa mopomiitit on jo saatu ohjatusti ruotuun .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan pahinta aluetta Suomenmaassa . Laittomien mopomiitien tulosta? Etelässä ja Itä-Suomessa mopomiitit on jo saatu ohjatusti ruotuun .

        18-vuotiaatkin pojjaat ovat vielä täysin kakaroota:

        https://yle.fi/uutiset/3-12435663


    • Anonyymi

      Ei kummallekkaan alle 18v. Mieluusti 20v.

      Kyllä nykyään noita tyttöjä on taulapäisiä, kalja valuu pitkin riveeliä ja puhekieli on kauheampaa kuin pojilla, siitä muusta puhumattakaan.

      • Anonyymi

        Mitä nuo lapset ovat tehneet kun vanhemmat heitä enää eivät välitä huolehtia. Taloyhtiöissä lapsoset tekevät mitä haluavat eikä vanhemmat kasvata. Iskä apuun isännöitsijää haukkumaan vaikka pitäisi lasta opettaa. Säännöt ovat noudatettavaksi.


    • Anonyymi

      Lakiesitys ajokorttilain muutoksesta etenee eduskunnassa. Otteita.

      Kaikissa tarkasteluun valituissa ikäryhmissä (17-, 18- ja 19-vuotiaat kuljettajat) havaittiin miesten ajokäyttäytymisen riskihakuisuutta.

      Tähän mennessä 65 % kaikista poikkeusluvista on myönnetty miehille. Sukupuolijakauman voidaan olettaa pysyvän samansuuntaisena myös esityksessä ehdotettujen muutosten voimaantulon jälkeen. Koska miesten osuus poikkeusluvan saajista on selvästi suurempi kuin naisten ja 17-, 18- ja 19-vuotiaista ajokieltorikokseen syyllistyneistä miesten osuus on lähes 90 %, on todennäköistä, että ehdotettujen muutosten mahdolliset liikenneturvallisuusvaikutukset kohdistuisivat erityisesti miehiin.

      Miehet olivat selkeästi yliedustettuina kaikissa näissä ikäryhmissä ajokieltoon määräämisissä. 17-vuotiaista 3,31 % määrättiin väliaikaiseen ajokieltoon 17-vuotiaana ja heistä 91 % oli miehiä. Onnettomuustietoinstituutin julkaisemasta Nuorisoraportista käy ilmi, että pidemmällä aikavälillä tarkasteltuna myönteinen kehitys moottoriajoneuvo-onnettomuuksien määrissä on viime vuosina hidastunut.

      Liikennerikostausta tullaan huomioimaan ajokorttia myönnettäessä.

      Arviomuistiossa käsiteltiin myös ajokiellon keston muuttamista nykyistä pidemmäksi. Ajokielto on ajo-oikeuteen kohdistuva seuraamus, jolla pyritään ehkäisemään ajoneuvon kuljettajan osallistuminen liikenteeseen silloin, kun edellytysten siihen katsotaan puuttuvan.

      Ajoterveysarvioinnit otettaneen käyttöön, kypsyyden puute tms.

      Poikkeuslupa pitäisi voida myöntää vain, jos luvan myöntäminen ei vaaranna liikenneturvallisuutta.

      Useissa maissa tuoreille kuljettajille on seuranta-aika. Esimerkiksi Tanskassa 17-vuotias asetetaan kolmen vuoden koeajalle, jonka aikana hän voi menettää ajokorttinsa liikennerikkomusten takia ja tulla velvoitetuksi osallistumaan lisäkoulutukseen ajo-oikeuden takaisinsaamiseksi.

      Vakuutusmaksujen suuruuteen vaikuttavat ajoneuvon tiedot sekä ajoneuvon omistajan tiedot, muun muassa ikä ja ajohistoria, suhteutettuna yleisiin onnettomuusriskeihin ja todennäköisyyksiin joutua onnettomuuteen. Yleisesti ottaen vahingot vaikuttavat vakuutusmaksujen suuruuteen ja siihen, miten tapahtuneita vahinkoja korvataan.

      Jos kuljettajalle tapahtuu useita liikennevahinkoja, laskee vakuutusyhtiön maksama korvaus suhteessa vahingoista aiheutuneisiin kustannuksiin.

      Nuoren huoltajat (vanhemmat) ovat keskeisessä asemassa nuorten liikennekasvatuksessa ja ovat näin myös velvollisia arvioimaan sitä, onko nuori tarpeeksi kypsä kuljettamaan henkilöautoa jo 17-vuotiaana.

      Sosiaali- ja terveysministeriö katsoi lausunnossaan, ettei ajokortin hankkiminen voi olla vain vanhempien suostumuksen varassa, sillä vanhemmat eivät ole välttämättä oikea taho tunnistamaan, arvioimaan ja havainnoimaan taitoja, joita ajoneuvon kuljettamisessa tarvitaan. TYKS ajopoli totesi, että sen nuorten kuljettajien aineiston mukaan vanhempien lupa voi olla riittämätön ainoana perusteena ajoluvalle. Onnettomuustietoinstituutti OTI esitti, että rajoituksia kiristettäisiin, jos ajo-oikeuden voisi saada huoltajan suostumuksella.

      Ajotaito liikenteessä on tärkeää mutta vielä tärkeämpää on kuljettajan kypsyys, sillä asenne ratkaisee enemmän kuin ajoneuvon käsittelytaito.

      • Anonyymi

        Tässä käy vielä niin, että tulevaisuudessa todetaan, ettei 17-vuotiaille pojille olisi ollenkaan pitänyt myöntää vielä ajokorttia, vain tytöille. Nyt kierretään jollakin yöajokiellolla ongelmaa ja poliisi joutuu kyttäämään kiinni lakia rikkovia poikia. Tasa-arvolaissa on kohta, joka mahdollistaa sen, että sukupuoleen liittyvä ominaisuus voidaan ottaa huomioon. Tässä se olisi poikien 2 - 3 vuotta hitaampi kypsyminen, eli epäkypsyys vielä 17-vuotiaana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä käy vielä niin, että tulevaisuudessa todetaan, ettei 17-vuotiaille pojille olisi ollenkaan pitänyt myöntää vielä ajokorttia, vain tytöille. Nyt kierretään jollakin yöajokiellolla ongelmaa ja poliisi joutuu kyttäämään kiinni lakia rikkovia poikia. Tasa-arvolaissa on kohta, joka mahdollistaa sen, että sukupuoleen liittyvä ominaisuus voidaan ottaa huomioon. Tässä se olisi poikien 2 - 3 vuotta hitaampi kypsyminen, eli epäkypsyys vielä 17-vuotiaana.

        Se on juurikin näin. Hyvänä esimerkkinä tämän päivän juttu:
        https://www.paivanlehti.fi/alaikaisen-kuljettajan-moottoripyora-jai-jumiin-pellolle-poliisi-juoksi-aiemminkin-paenneen-nuoren-kiinni/


    • Anonyymi

      Huoltajakin joutuu hakemaan uutta-ajokorttia 6kk ennen 70 vuotisjuhlia.
      Vieläpä laajentunein lääkäri lausunnoin.Eli ajokyvyn arviointia varten tarvitaan koko elämänkaari ratissa,Poliisille.2022 oli uuden ajokortin hinta 29,90 €.
      (Uusiutuvaa rahastusta on havaittavissa myös (sähkö) kuin ajoluvissa,tulevissa Rilli
      ajoneuvoin.Mitä tehdä kun Akku-auto kolaritilanteessa kipinöi.eikä päästä auttajaa lähellekään,ilman henken lähtöä. Hengen vaara!Tarrat vain Akkuautojen kylkiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1622
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe