sanat eivät enää riittäneet, kun sähköautoilijat ryhtyivät jakamaan latausvuoroja.

Anonyymi

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hih!

    • Anonyymi

      Ja mikähän tässä oli sanomana?

    • Anonyymi

      Kyllä mukavaa ajella bensalla vaikka vähän maksaisikin enemmän, tankkaa 2 minuutisa eikä juuri koskaan tarvi jonotella :)

      Uutinen on hyvä esimerkki sähköautojen suurimmasta ongelmasta eli hitaasta latauksesta. Käytännössä joka huoltiksella pitäisi olla toista sataa suurteholatauspaikkaa jotta ongelmilta vältyttäisiin. Taitaa vetyinfran rakentaminenkin tulla halvemmaksi.

      • Anonyymi

        Vedyn tankkausasemat maksavat sellaiset 4 miljoonaa euroa kappale ja yhdellä tankkauspisteellä (joita on 2-4 per asema) pystyy tyypillisesti tankkaamaan vain 2 autoa tunnissa. 3 min tankkaus ja sitten pumputellaan 20-30 min painetta ylös seuraavaa tankkaajaa varten. Jenkeissä ollut hirmuiset ruuhkat tankkausasemilla, kun 90 asemaa ei ole riittänyt palvelemaan 12 000 autoa. 130 autoa/asema on liikaa!

        Vrt. Suomessa on 16 000 metaanikäyttöistä autoa ja n. 70 tankkausasemaa. Noin 230 autoa/asema.

        Hlöautoja 2,7 miljoonaa/1800 bensa-asemaa. Lähes 1700 autoa/asema. Eikä meillä silti ole hirmuisia ruuhkia bensa-asemilla, koska keskimäärin bensakäyttöinen auto pitää tankata 2 viikon välein ja tankkaus on nopea. Metaani/vety vaatii lyhyemmän toimintamatkan vuoksi tankkauksen kerran viikossa. Vety kompastuu tankkauksen hitauden lisäksi asemien pieniin polttoainevarastoihin - usein myydään eioota.

        Lisäksi vedyn loputtua vetypommiauton matka jakuu hinausauton lavalla. Metaanikäyttöisen auton matka jatkuu kaasun loputtua bensalla. Vetypommiauton hinnalla saa 1,5 täyssähköautoa, 2 metaanikäyttöistä autoa tai 3 karvalakkimallin bensakäyttöistä autoa.

        Jos kaikki autot haluttaisiin vaihtaa vetypommiautoiksi, 4 M€/kpl asemia tarvittaisiin 10 000, koska modernitkin asemat riittävät ruokkimaan vain pari sataa autoa. Siis autoa, ei tankkausta päivässä.

        Bensa-asemalla tankkaa teoriassa 1000 autoa vuorokaudessa. Tosin se edellyttäisi, että asemalle jonotetaan 24/7. Todellisuudessa asemat toimivat noin 1/8 osalla maksimikapasiteetistaan ja hyvä niin - ruuhkaa on harvoin.

        10 000 vetypommiaseman rakentamisesta hintalappua 40 miljardia. Sen päälle vedyn tuotantolaitosten ja jakeluketjujen rakentaminen ja sen päälle pitäisi maksaa koko ajan tukea ja/tai subventoida vedyn hintaa.

        Vetypommiautoilua on harjoteltu Kaliforniassa jo 15 vuotta. Asemien rakentamiseen myönnettiin julkista tukea taannoin ja rahahanojen sulkeuduttua ei ainoatakaan uutta asemaa ole avattu. Lisäksi nykyisille asemille on täytynyt kaataa lisää tukirahaa, jotta ne on saatu pidettyä auki. Tähän mennessä julkista tukirahaa poltettu 230 miljoonaa yksityisten sijoitukset (tappiot) päälle.

        Huonomminkin voisi mennä. EU Norja yhteishankkeissa rakennettu 450 miljoonan euron budjetilla 90 tankkausasemaa ja vetyautoja on nyt koko Euroopassa noin tuhat ja niistäkin valtaosa pakettiautoista tehtyjä muunnoksia.

        Just tällaista tuhlausta Suomeenkin kaivataan!

        Vrt. tänne rakennetut metaanin tankkausasemat 0,5 M€/kpl ja autokanta 16 000 (sis. raskas kalusto). Kaikki tämä on saatu aikaan parin vetyaseman hinnalla. "Hitusen" parempi kustannustehokkuus.

        Vrt. vetyauotojen tankkaus on niin hidas (paineen pumputteluineen), että sähköautojen suurteholatausasema pystyy palvelemaan ihan yhtä monta autoa päivässä (2 autoa/tunti/latauspiste). Mutta pikalatausasema on halvempi kuin vetypommiasema. Parempi kustannustehokkuus tässäkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      165
      6104
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      147
      1694
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1488
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1250
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      43
      869
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      28
      824
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      94
      811
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      759
    9. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      719
    10. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      219
      704
    Aihe