Lataan autoni kotona ja 1 kWh kaikkine osineen maksaa minulle 12,3 senttiä. Autoni kuluttaa tällä hetkellä 15 kWh sadalla kilometrillä. Näin 100 km maksaa 1,84 euroa.
Jos minulla olisi 6 l/100 km kuluttava auto niin 100 km:n polttoaine maksaisi 6 l x 2,20 euroa eli 13,20 euroa.
Kun 13,20 jaetaan 1,84:llä niin tulos on 7,17 eli seitsemänkertainen.
Sellainenkin sähköauto on olemassa joka kuluttaa vain 15 kWh/100 km. Ei yhtään sen enempää.
Mikä on säästö 16.000 km vuodessa ajavalle sähköautoilijalle?
Sähköautolla ajamani 100 km:n matka maksaa seitsemäsosan polttomoottoriautolla ajettuun verrattuna
51
966
Vastaukset
- Anonyymi
No, sehän on 13,20 - 1,84 x 160 eli 1.817,60 euroa.
- Anonyymi
Mun bensa auton markkinahinta on 500€ ja toimii ongelmitta. Jos ostan uuden sähköauton niin monessako vuodessa se maksaa itsensä takaisin halvempana kyytinä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mun bensa auton markkinahinta on 500€ ja toimii ongelmitta. Jos ostan uuden sähköauton niin monessako vuodessa se maksaa itsensä takaisin halvempana kyytinä?
Jos on ostamassa uutta auto ostatko 20 tuhannella bensan vai 40 tuhannella vastaavan kokoisen sähkön.Olenko huono matematiikassa ,kun en osaa laskea sähköautoa edullisemmaksi.Lisäksi sähköauto muuttuu 10 vuodessa ongelmajätteeksi.
- Anonyymi
Kyllä nyt kannattaa ostaa kallis sähkis, että pääsee säästämään.
- Anonyymi
Onnea siitä!
Kovaa säästämistä vaan!
En pysty säästämään ajan dieselillä!- Anonyymi
Minä ajan vanhalla diesel farkkupakulla, kuluttaa 4,8l/100km ja käyttövoimavero on noin 60€/v.
Maksoin koslasta aikoinaan 700€ käteistä. Ei ole järkeä pistää autoon enempää kuin mitä perstaskusta löytyy.
Autoni käyttökulut kaikkineen ovat n. 125€/kk.
En löydä mistään tarpeeni täyttävää toimivaa sähköautoa, joka tulisi halvemmaksi. Käytetytkin sellaiset ovat niin kalliita, että minun pitäisi ottaa velkaa, ja velaksi ostettuun pitää ottaa kallis kaskovakuutus…
Katsotaan jos kymmenen-viidentoista vuoden päästä olisi jo käytettyjen markkinoilla toimivia sähkiksiä tonnilla. Hiukan kyllä epäilen.
- Anonyymi
Oma autoni keskikulutus noin vuoden aikana on ollut tasoa 17kWh sadalla. Vaihdoin aikoinaan 1.4 TSI.ni sähkövehkeeseen. Se on selvää säästöä ollut siitä lähtien varsinkin kun työmatkat ovat pysyneet siinä noin 80km työpäivää kohden. Aika isosti voi laittaa oman auton käytöstä matkakuluina.
- Anonyymi
Kuinka paljon säästäisin JO maksetulla Bensa autollani VM-18 vaihdossa uuteen täyssähkö autoon, millä on ajettu vasta 58000km, jos vaihtaisin sen NYT täyssähkö autoon? Kilsoja tulee vuodessa 14000km.
Olisiko jotain täyssähkö autoneroa palstoilla vastaamassa asialliseen kysymykseeni?- Anonyymi
Ei täällä sellaisia neroja ole. Sen sijaan jos ajaisit tuon matkan pyörällä, kuten täällä on tapana provoilla, niin se tekisi vuoden jokaisena päivänä 38 kilometriä päivässä. Siis ihan joka ikinen vuoden päivä. Satoi tai paistoi. Haluaisin mielelläni nähdä sellaisen BMW kinkelin, joka tuon määrän vuodessa polkee.....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei täällä sellaisia neroja ole. Sen sijaan jos ajaisit tuon matkan pyörällä, kuten täällä on tapana provoilla, niin se tekisi vuoden jokaisena päivänä 38 kilometriä päivässä. Siis ihan joka ikinen vuoden päivä. Satoi tai paistoi. Haluaisin mielelläni nähdä sellaisen BMW kinkelin, joka tuon määrän vuodessa polkee.....
Jos on kunnon urheilija niin 38 km päivässä ei ole vaikeaa. Pyöräilystä innostuneet ajavat toisinaan yli 100 km päivässä. Ja nykyään on olemassa sähköpyöriäkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos on kunnon urheilija niin 38 km päivässä ei ole vaikeaa. Pyöräilystä innostuneet ajavat toisinaan yli 100 km päivässä. Ja nykyään on olemassa sähköpyöriäkin.
Lisään… Itse ajoin jo ala-asteella yli 30 km matkoja polkupyörällä. Enkä ollut läheskään ainoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisään… Itse ajoin jo ala-asteella yli 30 km matkoja polkupyörällä. Enkä ollut läheskään ainoa.
Ajatko myös nyt, kun olet 70V vanha?...
- Anonyymi
Pelkät polttoaine/sähkökustannukset ei ole kiinnostava tieto vaan kaikki kustannukset yhteensä. Siis pääomakustannukset, vakuutukset, korjaukset jne lasketaan polttoainekustannusten päälle.
Jos ajaa paljon niin sähköautolla voikin säästää, mutta ero ei ole niin suuri jos huomioi kaikki kustannukset. Jos ajaa esimerkiksi alle 10 tkm vuodessa, kuten monet ajavat, ja ajaa halvoilla autoilla niin on vaikeaa saada sähköautoa halvemmaksi. Etenkin kun halpoja käytettyjä sähköautoja ei oikein ole ja nuo alle 100 km kulkevat vanhat Leafit ei useimmille kelpaa. - Anonyymi
Oletko ottanut huomioon kuinka paljon kalliimpi on hankinta hinta, entä sitten joskus käytettynä myynti saatko autostasi enää mitään.
- Anonyymi
Sähköauto ei ole juuri sen kalliimpi kuin muutkaan autot ja autoja vaihdetaan koko ajan. Kyllähän tuo säästö houkuttelee vaihtamaan sähköautoon. Sähköautot muut kulut eivät ole mitenkään muita autoja suuremmat. Päinvastoin. Huollotkin edullisemmat kun ei tarvitse maksaa mm. kalliista öljyn litkusta.
- Anonyymi
Juuri näin. 500€:n romulla ajavat eivät tätä vaan ymmärrä. Se että ajat uudella 2-3 vuotta ja vaihdat uuteen ei ole juurikaan sen kalliimpaa vaihtaa bensa-autoa sähköautoon ja nauttia edullisista kilometreistä. Lähtötilanteessa jossa alla on romutuspalkkion arvoinen kulkuneuvo on tilanne täysin toinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin. 500€:n romulla ajavat eivät tätä vaan ymmärrä. Se että ajat uudella 2-3 vuotta ja vaihdat uuteen ei ole juurikaan sen kalliimpaa vaihtaa bensa-autoa sähköautoon ja nauttia edullisista kilometreistä. Lähtötilanteessa jossa alla on romutuspalkkion arvoinen kulkuneuvo on tilanne täysin toinen.
Ja ”säästöistä” höpöttävät ovat laskukyvyttömiä. Pelkkä sähkön hinta on yksi paskan hailee. Sähköauton ostavat käyttävät tonneja ylimääräistä ”säästääkseen” satasia. Ei sähköauton ostajat oikeasti säästä euroakaan jos joka ainoa kulu lasketaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin. 500€:n romulla ajavat eivät tätä vaan ymmärrä. Se että ajat uudella 2-3 vuotta ja vaihdat uuteen ei ole juurikaan sen kalliimpaa vaihtaa bensa-autoa sähköautoon ja nauttia edullisista kilometreistä. Lähtötilanteessa jossa alla on romutuspalkkion arvoinen kulkuneuvo on tilanne täysin toinen.
Niin, ja te 50 000€:n arvoisilla sähköautoillanne ajavat hyväosaiset ette vain tajua sitä, että suurella osalla kansaa lähtötilanne on olosuhteiden pakosta juuri tuo, että ei ole varaa ostaa kuin se alle romutuspalkkion hintainen auto. Polttomoottoripuolelta niitä toistaiseksi löytyy hyvin, joten köyhäkin pystyy liikkumaan siinä kuin muutkin. Mutta sitten kun kaikista autoista tulee sähköautoja, asia muuttuu. Akkujen rajallisen kestoiän ja kalliin hinnan takia yhtä halpoja sähköautoja ei tule koskaan olemaan, ja silloin loppuu pienituloiselta itsenäinen liikkuminen ja usein myös samalla ne pienetkin tulot. Liikenteen sähköistyminen tulee lisäämään köyhyyttä ja kansan kahtiajakoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja ”säästöistä” höpöttävät ovat laskukyvyttömiä. Pelkkä sähkön hinta on yksi paskan hailee. Sähköauton ostavat käyttävät tonneja ylimääräistä ”säästääkseen” satasia. Ei sähköauton ostajat oikeasti säästä euroakaan jos joka ainoa kulu lasketaan.
Eikä ilmastonpelastaminen ainakaan ole sähköautoilijoilla mielessä, koska sähköauton omistajissa on varmuudella enemmän vuosittain ulkomaille lentomatkailevia kuin niillä tonnin työmatkatojotilla ajavissa. Lisäksi voidaan olettaa, että kalliilla sutolla ajavilla on muutenkin kulutuskeskeisempi = saastuttavampi elämäntapa.
- Anonyymi
Taisi kululaskelmasta unohtua pääomakulu.:-)
- Anonyymi
Miten niin? Jos ajat uudella autolla ja vaihdat säännöllisesti 2-3vuoden välein uuden on aivan samanlainen ”pääomakulu” joka tapauksessa maksettava käyttövoimasta riippumatta. Katsos kun kaikki eivät halua ajella vanhoilla paskoilla kädet rasvassa..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten niin? Jos ajat uudella autolla ja vaihdat säännöllisesti 2-3vuoden välein uuden on aivan samanlainen ”pääomakulu” joka tapauksessa maksettava käyttövoimasta riippumatta. Katsos kun kaikki eivät halua ajella vanhoilla paskoilla kädet rasvassa..
Niin ja se pitää aina laskea mukaan kuluihin mukaan. Itse asiassa kaikki auton kulut pitää laskea.
Tällainen pelkän sähkön kustannuksista höpöttäminen on sama kuin laskisi asumisen kustannukseksi pelkän sähkön hinnan. Tuollainen on pelkkää valehtelua.
Lisäksi on kyseenalaista onko tuollainen jatkuva auton vaihtelu edes ekologista. Jos haluaa olla ekologinen niin kulutusta pitäisi vähentää ja käyttää kaikki loppuun saakka. JOS joskus ostaisinkin sähköauton uutena niin käyttäisin sitä yli 20 vuotta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin ja se pitää aina laskea mukaan kuluihin mukaan. Itse asiassa kaikki auton kulut pitää laskea.
Tällainen pelkän sähkön kustannuksista höpöttäminen on sama kuin laskisi asumisen kustannukseksi pelkän sähkön hinnan. Tuollainen on pelkkää valehtelua.
Lisäksi on kyseenalaista onko tuollainen jatkuva auton vaihtelu edes ekologista. Jos haluaa olla ekologinen niin kulutusta pitäisi vähentää ja käyttää kaikki loppuun saakka. JOS joskus ostaisinkin sähköauton uutena niin käyttäisin sitä yli 20 vuotta.” Tällainen pelkän sähkön kustannuksista höpöttäminen on sama kuin laskisi asumisen kustannukseksi pelkän sähkön hinnan. Tuollainen on pelkkää valehtelua.”
Ei se ole valehtelua vaan laskettavissa olevaa dataa. Yritä nyt ymmärtää että jos hankit samanhintaiset autot sähköauto vs. polttomoottorilla oleva auto niin sähköllä ajamisen kilometrikustannus on edullisempi (varsinkin kotilataajalle). Se että yrität ”säästää” hankkimalla uuden sähköauton 500€:n romun tilalle on eri. Jos tämän ymmärtämiseen ei pää riitä niin mars peruskoulun penkille takaisin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
” Tällainen pelkän sähkön kustannuksista höpöttäminen on sama kuin laskisi asumisen kustannukseksi pelkän sähkön hinnan. Tuollainen on pelkkää valehtelua.”
Ei se ole valehtelua vaan laskettavissa olevaa dataa. Yritä nyt ymmärtää että jos hankit samanhintaiset autot sähköauto vs. polttomoottorilla oleva auto niin sähköllä ajamisen kilometrikustannus on edullisempi (varsinkin kotilataajalle). Se että yrität ”säästää” hankkimalla uuden sähköauton 500€:n romun tilalle on eri. Jos tämän ymmärtämiseen ei pää riitä niin mars peruskoulun penkille takaisin.Jopa uusissa autoissa sähköauto on 10 - 20 000 euroa vastaavaa polttista kalliimpi, joten pääomakustannus pitää huomioida. Jopa ladattavat hybridit ovat paljon polttiksia kalliimpia.
Ylipäätään järkevää auton hankkivaa kiinnostaa vain kokonaiskustannukset. Yhden osasen ottaminen on typerää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jopa uusissa autoissa sähköauto on 10 - 20 000 euroa vastaavaa polttista kalliimpi, joten pääomakustannus pitää huomioida. Jopa ladattavat hybridit ovat paljon polttiksia kalliimpia.
Ylipäätään järkevää auton hankkivaa kiinnostaa vain kokonaiskustannukset. Yhden osasen ottaminen on typerää.Edellisestä viestissä mainittiin samanhintaiset autot.. Osaatko lukea?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edellisestä viestissä mainittiin samanhintaiset autot.. Osaatko lukea?
Mitä järkeä on ostaa huonompi auto? Samanlaisia pitää verrata toisiinsa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä järkeä on ostaa huonompi auto? Samanlaisia pitää verrata toisiinsa.
Huonous on kovin hankala käsite. Mikä on sinulle huono voi olla toiselle hyvä valinta. Miten perustelet väitteesi huonosta ja hyvästä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huonous on kovin hankala käsite. Mikä on sinulle huono voi olla toiselle hyvä valinta. Miten perustelet väitteesi huonosta ja hyvästä?
Jos joutuu tyytymään pienempään autoon, koska vastaava auto on liian kallis niin joutuu tyytymään huonompaan autoon. Jos vaikka etsii farmariauton niin paras vaihtoehto on farmariauto ja kaikki muut ovat sitä huonompia. Eikä sillä ole mitään väliä mitä muut ovat mieltä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten niin? Jos ajat uudella autolla ja vaihdat säännöllisesti 2-3vuoden välein uuden on aivan samanlainen ”pääomakulu” joka tapauksessa maksettava käyttövoimasta riippumatta. Katsos kun kaikki eivät halua ajella vanhoilla paskoilla kädet rasvassa..
” Katsos kun kaikki eivät halua ajella vanhoilla paskoilla kädet rasvassa..”
Katsos kun kaikilla se ei olekaan kiinni halusta! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
” Tällainen pelkän sähkön kustannuksista höpöttäminen on sama kuin laskisi asumisen kustannukseksi pelkän sähkön hinnan. Tuollainen on pelkkää valehtelua.”
Ei se ole valehtelua vaan laskettavissa olevaa dataa. Yritä nyt ymmärtää että jos hankit samanhintaiset autot sähköauto vs. polttomoottorilla oleva auto niin sähköllä ajamisen kilometrikustannus on edullisempi (varsinkin kotilataajalle). Se että yrität ”säästää” hankkimalla uuden sähköauton 500€:n romun tilalle on eri. Jos tämän ymmärtämiseen ei pää riitä niin mars peruskoulun penkille takaisin.50 000 € hintaista sähköautoa vastaavan polttomoottoriauton saa
30 000 €:lla.
- Anonyymi
46000€ Maksaa auto ja vaihdossa antaisin n3000€ tdi auton ja loput velaksi eli ryhtisin maksamaan 72kk aikana 44000€ velkaa eli n700€ /kk ja korkeat vakuutusmaksut 75% bonus täydellä kaskolla. Tdi vie n 5/l 100km. Perus liikenne vakuutus ei kaskoja hmm en muista olisko 150€v.
Johtopäätös,ei minulla ole varaa ajaa sähköautolla mutta tällä dieselillä on. Onneksi tulee näin lämpöiset kelit ja kulutus putoaa desijä.
Sähköauton akku korjaus/vaihto lienee vieläkin n 20000€ joten en pystyisi ajamaan vanhalla. Rikkaiden hyväosaisten autoja sähköautot toistaiseksi. Akkuteknologian paranemista ja ennenkaikkea korjauksen mahdollisuutta järkevyyden rajoissa kehittymistä. Eipä ole kiire alkaa ”säästämään” kun ei rahat jatkuvasti työssäkäyvällä riitä. Ai niin ajelen tällä pakulla n 9-12tkm vuodessa. Ja on helppoa sen kun lähden ajamaan n kerta kuukaudessa tankkaan en tiedä miksi tässä on niin iso tankki?- Anonyymi
Mutta 46ke polttisautoonko sinulla sitten rahat riittää?
En ymmärrä näitä juttuja ollenkaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta 46ke polttisautoonko sinulla sitten rahat riittää?
En ymmärrä näitä juttuja ollenkaan.Ei tuo polttis maksaisi 46 ke.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuo polttis maksaisi 46 ke.
No miksi sitten itketään että rahat ei riitä 46ke sähköautoon jos realistinen auton ostokyvykkyys on jossain 1-5ke välissä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No miksi sitten itketään että rahat ei riitä 46ke sähköautoon jos realistinen auton ostokyvykkyys on jossain 1-5ke välissä?
No, hyvän uuden ja melko ison polttiksen voi saada alle 30 tonnilla. 46 tonnin sähköautot ovat lähinnä käyttökelvottomia romuja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta 46ke polttisautoonko sinulla sitten rahat riittää?
En ymmärrä näitä juttuja ollenkaan.Sinä itse et ymmärrä. 46 000 € sähkiksen kokoisen ja muilta tarpeellisilta osin vastaavan polttomoottoriauton saisi huomattavan paljon halvemmalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No miksi sitten itketään että rahat ei riitä 46ke sähköautoon jos realistinen auton ostokyvykkyys on jossain 1-5ke välissä?
No vaikkapa siksi, ettei jossain 1-5ke välissä ole myytävänä ensimmäistäkään toimivaa sähköautoa, eikä tule koskaan olemaankaan!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä itse et ymmärrä. 46 000 € sähkiksen kokoisen ja muilta tarpeellisilta osin vastaavan polttomoottoriauton saisi huomattavan paljon halvemmalla.
Tuohan riippuu aika paljon siitä mitä vertaa ja mihin. Ei nyt esimerkkinä ID.4:n ja lähinnä vastaavan polttomoottoriversion (Touran) hintaero ole kovin montaa tonnia sähköauton hankintatuki huomioiden. Dieselinä Touran menee helposti jo kalliimmaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuohan riippuu aika paljon siitä mitä vertaa ja mihin. Ei nyt esimerkkinä ID.4:n ja lähinnä vastaavan polttomoottoriversion (Touran) hintaero ole kovin montaa tonnia sähköauton hankintatuki huomioiden. Dieselinä Touran menee helposti jo kalliimmaksi.
Tuo ID.4 on käyttökelvoton romu verrattuna Touraniin. Touran on hyvä auto, ID.4 on heikkolaatuista paskaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo ID.4 on käyttökelvoton romu verrattuna Touraniin. Touran on hyvä auto, ID.4 on heikkolaatuista paskaa.
Voit vapaasti olla tuota mieltä, mutta kooltaan ja muuten käyttöominaisuuksiltaan nuo ovat täysin vertailukelpoiset parit. Ja kuten todettua, hinnassa ei ole merkittävää eroa, ja dieselinä Touran on jopa kalliimpi.
- Anonyymi
Minun nykyinen bensakäyttöinen autoni maksoi viime vuonna tasan 1000 euroa. Ajan noin 12 000 kilometriä vuodessa. Sopivalla toimintamatkalla varustettu sähköauto maksaa vähintään 10 000 euroa. Joutuisin siis ajamaan sähköautolla vuosikausia ennen kuin se tulisi nykyistä autoani halvemmaksi. Sähköautot tuskin edes kestävät Suomen olosuhteissa niin kauaa, että sellaisen hankinta olisi taloudellisesti kannattavaa minulle.
Onhan autoilussa vielä mutiakin kuluja kuin pelkästään auton hankintahinta sekä polttoaine/sähkö. Kaikesta huolimatta sähköauton hankkiminen ei ole minun kohdallani missään tapauksessa järkevää. - Anonyymi
Minulla ei maksa mitään 100km ajo sillä tankki on täynnä ja ajan 100km enkä tankkaa ollenkaan. 0€ /100km.
- Anonyymi
Oot sie täyel järel?.....
- Anonyymi
Viisi vuotta olen sähköautolla ajellu ns. huoltoasemien hintapylväiden ohi. Paljonkohan lienee säästö?
- Anonyymi
Verrattuna mihin? Ei tuosta voi vielä mitään säästöä päätellä, kun et kerro paljonko ajat ja paljonko maksoit/maksat sähköautostasi.
- Anonyymi
a) Kuulin sähköautoista juttua. Ajattelin kokeilla. Oli hyvä. Vilkaisin pankkitilille. Katsoin vaimoa. Ostin käteisellä sähköauton. Ei haise. Lähtee käyntiin. Lämpenee nopeasti. Latautuu yöllä. Jatkan elämistä.
b) Kuulin sähköautoista juttua. Ajattelin kokeilla. Oli hyvä. Vilkaisin pankkitilille. Katsoin vaimoa. Ostin velaksi sähköauton. Ei haise. Lähtee käyntiin. Lämpenee nopeasti. Latautuu yöllä. Elän hieman edullisemmin ja maksan lainaa.
C) Kuulin sähköautoista juttua. Ajattelin kokeilla. Oli hyvä. Vilkaisin pankkitilille. Katsoin vaimoa. Jatkan halvalla dieselillä. Haisee. Seisoo paljon huolloissa ja korjauksissa. On epävarma pakkasilla. Huoltoasemalle on matkaa. Käytän kaikki rahana huveihin. - Anonyymi
Entä sähköauton hinta ja vaihtoarvo?
Nimim. kallista säästöä. - Anonyymi
50 ke ja saat peruskinnerin sähköauton lyhyellä rangella ja bensa-autona saat jo kovin hyvän ja mukavan auton. Eli säästöstä tulee tuskainen ja kallis jos haluaa vertailukelpoisen sähköauton ja ajaa sitten pirusti.
- Anonyymi
Entä sitten? Taloyhtiön kellokytkimen vaihto ja oman mittarin laitto n. kolme tonnia. Lisäksi 80e/kk maksu parkkipaikasta. Kaikilla kun ei ole mahdollisuutta "tankkailla" kotona. Täyssähköautoa ei voi ladata taloyhtiössäkään, kun kaapelit ei riitä. Vain lataushybridi sallittu, eikä nekään saa olla piuhassa samanaikaisesti.
- Anonyymi
Kovin on hinnat yläkantissa. No eihän se muuten näyttäisikään hyvältä.
- Anonyymi
Niin tämä sähköauto on mulla tällainen kakkosauton vara-auto. Joskus kun kylille päin on myötätuuli, niin käyn kaupassa sillä.
https://sahkovertailu.fi
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 417044
- 323958
- 463384
- 402959
- 172736
- 372238
- 162206
- 412163
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472117- 402078