Älä päästä suustasi sanoja, joiden merkitystä et tiedä...

Anonyymi

1. Kor. 14:9

Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.

Matt. 12:36

Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä.

Suustaan ei pidä päästää hurmospäissään yhtään sanaa, jonka merkitystä ei tiedä. Kyse voi olla Pyhän Hengen kiroamisesta ja pilkkaamisesta. Monet saattaa tietämättään kirota Kristittyjen kastetta nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.

Jaak. 2:7

Eivätkö juuri he herjaa sitä jaloa nimeä, joka on lausuttu teidän ylitsenne?* ["Nimen lausuminen" viittaa kastehetkeen.]

Jaak. 3:6

Myös kieli on tuli, on vääryyden maailma; kieli on se meidän jäsenistämme, joka tahraa koko ruumiin, sytyttää tuleen elämän pyörän, itse syttyen helvetistä.

73

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sylivauvojen valelukaste on hengellisellä puolella maamme suurin harhaoppi. Siihen ei usko naurismaan aitatolpatkaat. Esim. ottakoon kukin uskova kasteen. Ei siis viedä lasta pään valeluun. Leikkaaka aloittajalla ?

    • Anonyymi

      Eikö ole omiesi joukossa väittelijitä kun pitää tuoda kippokasteesi tänne ?

    • Anonyymi

      Poppamiehet kiihottaa porukan hurmoksiin ja suusta alkaa tulla sitä hurmopuhetta ja ihmine menettää tajunnan tilan ja kaadetaan selälleen lattialle uskonlahkoissa.

      Silloin näkymätön sarvipää tulee paikalle ja painaa sen pedonmekin ja pedon luvun 666 ihmisen otsaan ja käsivarteen.

      ON vaarallista antaa kiihottaa itsensä uskonlahkoissa hurmoksiin ja heittää järki narikkaan. Saatana nauraa kun ihminen antautuu kiihotettavaksi hurmokseen

      Hes. 13:17

      Ja sinä, ihmislapsi, käännä kasvosi kansasi tyttäriä vastaan, jotka joutuvat hurmoksiin oman sydämensä voimasta, ja ennusta heitä vastaan.

      Oikea Jumalanpalvelus ei tarkoita hurmoskokemusten tavoittelua, kuten helluntailaisuudessa tehdään.

      1. Piet. 5:8

      Pitäkää mielenne valppaana ja valvokaa. Teidän vastustajanne Saatana kulkee ympäriinsä kuin ärjyvä leijona ja etsii, kenet voisi niellä. [Luuk. 22:31; 2. Kor. 2:11; 1. Tess. 5:6]

      • Käyttämäsi Raamatun kohta on väärin. kyseessä ei ole hurmos vaan taikuri naisten taikaesineet. Pitää tuktia mistä asiasta on kyse, eikä irrottaa yhtä jakeen osaa ympäristöstään, mihinkä se kuuluu. Alla kaksi oikeaa käännöstä.

        RKK
        Hes. 13:
        17. "Ja sinä, ihmislapsi, käännä kasvosi kansasi tyttäriä vastaan, jotka profetoivat oman sydämensä voimasta. Profetoi heistä
        18. ja sano: Näin sanoo Herra, Herra: Voi naisia, jotka punovat taikasiteitä kaikkiin ranteisiin ja tekevät huntuja kaikenkokoisten ihmisten päähän pyydystääkseen sieluja! Tehän pyydystätte minun kansani sieluja, mutta annatte toisten sielujen jäädä eloon omaksi eduksenne.
        19. Te häpäisette minut kansani edessä muutamista kourallisista ohraa ja leipäpalasista. Te saatatte kuolemaan sieluja, joiden ei tulisi kuolla, ja jätätte eloon sieluja, jotka eivät saisi elää, kun valehtelette minun kansalleni, joka kuuntelee valheita.
        20. Sen tähden näin sanoo Herra, Herra: Minä käyn käsiksi teidän taikasiteisiinne. Niillä te olette pyydystäneet sieluja kuin lintuja, mutta minä revin ne teidän käsivarsistanne ja päästän vapaiksi ne sielut, jotka te olette pyydystäneet niin kuin lintuja pyydystetään.
        21. Minä revin teidän huntunne ja vapautan kansani teidän käsistänne, eivätkä he enää joudu teidän saaliiksenne. Silloin te tulette tietämään, että minä olen Herra.
        22. Te olette valheilla murehduttaneet vanhurskaan sydämen, vaikka minä en ole murehduttanut häntä. Te olette vahvistaneet jumalattoman käsiä, ettei hän kääntyisi pahalta tieltään ja saisi elää.
        23. Sen tähden te ette enää saa nähdä turhia näkyjänne ettekä esittää ennustelujanne. Minä vapautan kansani teidän käsistänne, ja te tulette tietämään, että minä olen Herra."

        Kirkkoraamattu 1992 käänöksen mukaisesti
        17. "Ihminen, käännä sinä katseesi kansasi tyttäriin, noihin omatekoisiin ennustajiin, ja julista heille tuomio. 18. Sano heille: Näin sanoo Herra Jumala: Voi teitä, naiset! Te punotte taikanauhoja ihmisten ranteisiin, te ompelette taikahuntuja niin pienille kuin suurille ja yritätte saada ihmiset ansaan. Osan kansastani te haluatte tappaa, osan antaisitte jäädä eloon, sen mukaan kuin teille parhaiten sopii. 19. Oman kansani edessä te olette häpäisseet minut parista kourallisesta ohria ja muutamasta leivänkannikasta. Te olette tappaneet ihmisiä, joiden ei olisi pitänyt kuolla, ja jättäneet henkiin toisia, jotka olisivat ansainneet kuoleman. Sen te olette saaneet aikaan, kun olette valehdelleet kansalleni, joka mielellään kuuntelee valheita.
        20. "Sen tähden sanoo Herra Jumala: Minä käyn kiinni noihin nauhoihin, joilla te pyydystätte ihmisiä, minä revin ne heidän käsivarsistaan ja vapautan kaikki pyydystämänne. 21. Minä revin hunnut ja pelastan kansani teidän käsistänne, ettekä te enää saa sitä pyydyksiinne. Niin te tulette tietämään, että minä olen Herra.
        22. "Te olette tehneet väärin, olette tuottaneet murhetta vanhurskaalle, jolle minä en murhetta antanut, mutta jumalatonta te olette rohkaisseet, niin että hän ei käänny pahalta tieltään eikä pelastu tuholta. 23. Sen tähden teiltä loppuvat tyhjät näkynne, enää te ette esitä ennustuksianne. Minä pelastan kansani teidän käsistänne. Niin te tulette tietämään, että minä olen Herra."


    • Anonyymi

      Kielilläpuhumisessa Jeesus ei puhu salaisuuksia ihmiselle, vaan ihminen puhuu salaisuuksia Jumalalle.
      😄💭😇

      1. Kor. 14:2
      kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.

      Ja kuten jaekin sanoo: "häntä ei kukaan ymmärrä".

      Miten esimerkiksi tunnetun kielen, kuten vaikka englanninkielen puhuminen, olisi puhumista "salaisuuksia hengessä"...?

      Ja miksi kielilläpuhumiseen kehotetaan raamatussa "rukoilemaan selitystä"?

      1. Kor. 14:13
      rukoilkoon se, joka kielillä puhuu, että hän taitaisi selittää.

      Jos kieli olisi tavallinen, käännettävissä ja tulkattavissa oleva, tunnettu kieli, jota voi koulussa opiskella, ei sellaisen lisänä tarvittaisi mitään "selittämisen lahjaa".

      Eikä olemassa olevien kielten kääntämistä muutenkaan "rukoilla lahjana Jumalalta", vaan kielenkääntämistä ja tulkkaamista opiskellaan kouluissa.

      • Anonyymi

        ja niitä selityksiä hellareilla näkyy kyllä piisaavan....

        Ihmisellä ei ole Jumalalle mitään salaisuuksia puhuttavaksi.

        Jumala näkee kaiken, kuulee kaiken, tietää kaiken.

        Ne salaisuudet kannattaisi käydä puhumassa viranomaisille.

        Ef. 5:12

        Sillä häpeällistä on jo sanoakin, mitä he salassa tekevät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja niitä selityksiä hellareilla näkyy kyllä piisaavan....

        Ihmisellä ei ole Jumalalle mitään salaisuuksia puhuttavaksi.

        Jumala näkee kaiken, kuulee kaiken, tietää kaiken.

        Ne salaisuudet kannattaisi käydä puhumassa viranomaisille.

        Ef. 5:12

        Sillä häpeällistä on jo sanoakin, mitä he salassa tekevät.

        Miksi valehtelet vastoin selvää Raamatun sanomaa ???

        1. Kor. 14:2 Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja niitä selityksiä hellareilla näkyy kyllä piisaavan....

        Ihmisellä ei ole Jumalalle mitään salaisuuksia puhuttavaksi.

        Jumala näkee kaiken, kuulee kaiken, tietää kaiken.

        Ne salaisuudet kannattaisi käydä puhumassa viranomaisille.

        Ef. 5:12

        Sillä häpeällistä on jo sanoakin, mitä he salassa tekevät.

        En ole hellari.

        Ja selitykseni tuli suoraan raamatusta.
        Mutta sinä olet kuurosokea Jumalan sanalle.


      • Anonyymi

        Sinä et nyt oikein ymmärrä asiaa ihan kunnolla, vaikka lähellä oletkin !

        Kieli on ihan tavallinen kieli, mutta sen puhuja vain ei sitä itse ymmärrä.

        Mutta jos paikalle sattuu sitä kieltä osaava, hän kyllä sitä ymmärtää.

        Eräs uskova kertoi kokouksesta, jossa eräs uskova puhui kielillä ja sinne oli tullut kaukomailta yksi uskova, joka ymmärsi sen puheen ja se oli viesti juuri hänelle !

        Eli hieman pileen sinä olet asiat ymmärtänyt.

        Olen itse huomannut sen, että Suomessa usein kielinä ovat lähi-idän kansojen kielet.

        Itselläni olen huomannut 4 eri kieltä, kaksi jostain lähi-idästä, toinen lähellä hepreaa ja sitten on kiinan kuuloinen ja vielä japania muistuttava.

        Minun ja läheisten on sula mahdottomuus niitä kieliä ymmärtää, eikä se siis ole tarkoituskaan, siksi varmaan Jumala antaa sellaisia kieliä.

        Mutta siis niinkin voi käydä silloin tällöin, että jostain kauempaa tullut ymmärtää sen kielillä puhumisen ja saa Herralta sen kautta sanoman itselleen !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi valehtelet vastoin selvää Raamatun sanomaa ???

        1. Kor. 14:2 Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.

        Lue nyt eteenpäin ja mieti lukemaasi tarkemmin...Paavalin mukaan mitään salakieliä ei edes ole olemassa.

        Paavalin mukaan kaikki kielet ovat ihmisten ymmärrettäviä kieliä, mitään salakieliä kun ei ole olemassa. Ne on sitten niitä hurmoskieliä, jotka ei merkikse yhtään mitään.

        Paavali käyttää itsekin puhumistaan merkityksettömistä hurmoskielistä nimitystä "glossolalia".

        1. Kor. 14:10

        Maailmassa on, kuka tietää, kuinka monta eri kieltä, mutta ei ainoatakaan, jonka äänet eivät ole ymmärrettävissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole hellari.

        Ja selitykseni tuli suoraan raamatusta.
        Mutta sinä olet kuurosokea Jumalan sanalle.

        Ai, taidatkin olla ääri- adventisti - heitäkin kivität mennen tullen, kun eivät usko sinunlaillasi - omalla sormella kirjoittamaasi tekstiä hautakiveesi.
        Rakkaudenton synnin palkka on kuolema - Helvetin tuli.
        Siitä tulee se hautakivesi ja tekstisi on siihen kaiverrettu, minkä takia olet Jumalan edessä tuomittu


    • Anonyymi

      Ei pidä lukea, kuin piru raamattua ja pätkiä sitä väärin !

      Luetaan se kokonaisuus, jotta Totuus selviää:

      1 Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa.
      2 Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.
      3 Mutta profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi.
      4 Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa.
      5 Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu.
      6 Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne kielillä puhuen, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja?
      7 Niinhän on elottomain soittimienkin laita, huilujen tai kitarain: kuinka tiedetään, mitä huilulla tai kitaralla soitetaan, elleivät ne soi toisistaan erottuvin sävelin?
      8 Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun?
      9 Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.
      10 Maailmassa on, kuka tietää, kuinka monta eri kieltä, mutta ei ainoatakaan, jonka äänet eivät ole ymmärrettävissä.
      11 Mutta jos en tiedä sanojen merkitystä, olen minä puhujalle muukalainen, ja puhuja on minulle muukalainen.
      12 Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti.
      13 Sentähden rukoilkoon se, joka kielillä puhuu, että hän taitaisi selittää.
      14 Sillä jos minä rukoilen kielillä puhuen, niin minun henkeni kyllä rukoilee, mutta ymmärrykseni on hedelmätön.
      15 Kuinka siis on? Minun on rukoiltava hengelläni, mutta minun on rukoiltava myöskin ymmärrykselläni; minun on veisattava kiitosta hengelläni, mutta minun on veisattava myöskin ymmärrykselläni.
      16 Sillä jos ylistät Jumalaa hengessä, kuinka oppimattoman paikalla istuva saattaa sanoa "amen" sinun kiitokseesi? Eihän hän ymmärrä, mitä sanot.
      17 Sinä kyllä kiität hyvin, mutta toinen ei siitä rakennu.
      18 Minä kiitän Jumalaa, että puhun kielillä enemmän kuin teistä kukaan;
      19 mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, kuin kymmenentuhatta sanaa kielillä.
      20 Veljet, älkää olko lapsia ymmärrykseltänne, vaan pahuudessa olkaa lapsia; mutta ymmärrykseltä olkaa täysi-ikäisiä.

      Sanoma tässä oli siis se, että jos ei ole kielten selittäjää, niin ei tule puhua Seurakunnan kokouksessa kielillä, sillä vierasta kieltä eivät muutkaan ymmärrä !

      Mutta nämä kierot käärmeet siis tahallaan vääntävät kieroon kaikkia kirjoituksia, mutta siis omaksi kadotuksekseen !

      2. Piet. 3:16 niinkuin hän(Paavali) tekee kaikissa kirjeissään, kun hän niissä puhuu näistä asioista, vaikka niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, jota tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon niinkuin muitakin kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen.

      • Anonyymi

        Niin ja tämä aloittaja nyt siis tuomitsi Paavalinkin omillla sanoillaan, siis tähän tapaan:

        " Suustaan ei pidä päästää hurmospäissään yhtään sanaa, jonka merkitystä ei tiedä. Kyse voi olla Pyhän Hengen kiroamisesta ja pilkkaamisesta. Monet saattaa tietämättään kirota Kristittyjen kastetta nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen. "

        Melkoisen älytön pullistelija, kun on kanttia herjata jopa pakanoiden apostoli Paavalia !!!


      • Anonyymi

        Jeesus kehottaa rukoilemaan omalla äidinkielellä omassa huoneessa ovi kiinni järkeviä asioita suoraan Taivaan Isältä. Ei mitään epämääräisiä hurmoskielisiä molotuksia jossain lahkokellareissa.

        Pelkästään Paavalin puheista irroitettuihin yksittäisiin kohtiin ei pidä autuuttaan rakentaa. Raamattu on kokonansa totuus, ja sitä pitkää tutkia muualtakin, löytyykö sanan asian todistajia vähintään kaksi tai kolme.

        Room. 3:7

        Sillä jos Jumalan totuus tulee minun VALHEENI kautta selvemmin julki hänen kirkkaudekseen, miksi sitten minutkin vielä syntisenä tuomitaan?

        Paavali oli kaikille mieliksi, kuin karavaaneri.
        Valehteli tarvittaessa, eikä pitänyt sitä edes kovin pahana asiana.


    • Anonyymi

      Ei meillä ole lakia sitä mitä ja miten puhumme. Kuten ei mistään muustakaan asiasta. Jos olisi, niin silloin olisimme harhaoppisesti lakihenkisiä ja tiemme päättyisi ikävästi.

      Henki voi tietenkin meissä olla väärä ja saada tekemään vääriä tekoja ja sanomaan vääriä mielipiteitä tai olla pelkästään pahansuopa henki. Mutta lakihenkisyys pois meistä koska olemme uuden liiton palvelijoita.

    • Anonyymi

      Kieli-ihme tapahtui Jerusalemissa ei Korintossa.

      1. Kor. 14:9

      Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.

      • Anonyymi

        Mitä sinä horiset? Puhe on puhuttu korinttolaisille, ei kukaan väitä, että se tapahtui siellä!

        Paavali puhui raamatun mukaan runsaasti kielillä. Hän ei kuitenkaan ollut Jerusalemissa ensimmäisen helluntain kasteen tapahtuessa opetuslasten joukossa, koska hän ei ollut uskossakaan vielä silloin. Hän sai kielet sitten, kun tuli uskoon. Helluntain jälkeen armolahjat tulivat kaikille mahdolliseksi. Niin myös tänä päivänä.


    • Anonyymi

      Tunnetun kielen, kuten vaikka englanninkielen puhuminen, ei olisi puhumista "salaisuuksia hengessä", eikä tunnetun kielen puhuminen ole sellaista, "jota kukaan ei ymmärrä".

      Kielilläpuhumista kyllä esiintyy myös ihan tunnetuilla kielillä. Silloin ihminen saa yliluonnollisesti uuden, tunnetun kielen haltuunsa, ilman kielen opiskelemista koulussa. Jumala voi varustaa uskovan tällä tavalla esim. lähettäessään hänet lähetystyöhön ulkomaille ja antaa ko. maan kielen hänelle ex tempore, ilman, että lähetystyöntekijän pitää tuhlata aikaa opiskeluun. Kieli ei siis ole aina tuntematonta, kuten ei ollut ensimmäisenä helluntainakaan.

      Mutta kielilläpuhujan kieli voi olla myös tuntematonta. Silloin kielilläpuhumiseen kehotetaan raamatussa myös "rukoilemaan selitystä":

      • Anonyymi

        Sinä et nyt oikein ymmärrä asiaa ihan kunnolla, vaikka lähellä oletkin !

        Sinä kirjoitit nimittäin näin:

        " Mutta kielilläpuhujan kieli voi olla myös tuntematonta. Silloin kielilläpuhumiseen kehotetaan raamatussa myös "rukoilemaan selitystä": "

        Tuosta siis puttui " Mutta kielilläpuhujan kieli voi olla myös tuntematonta PUHUJALLE"

        Kieli on ihan tavallinen kieli, mutta sen puhuja vain ei sitä itse ymmärrä.

        Mutta jos paikalle sattuu sitä kieltä osaava, hän kyllä sitä ymmärtää.

        Eräs uskova kertoi kokouksesta, jossa eräs uskova puhui kielillä ja sinne oli tullut kaukomailta yksi uskova, joka ymmärsi sen puheen ja se oli viesti juuri hänelle !

        Eli hieman pileen sinä olet asiat ymmärtänyt.

        Olen itse huomannut sen, että Suomessa usein kielinä ovat lähi-idän kansojen kielet.

        Itselläni olen huomannut 4 eri kieltä, kaksi jostain lähi-idästä, toinen lähellä hepreaa ja sitten on kiinan kuuloinen ja vielä japania muistuttava.

        Minun ja läheisten on sula mahdottomuus niitä kieliä ymmärtää, eikä se siis ole tarkoituskaan, siksi varmaan Jumala antaa sellaisia kieliä.

        Mutta siis niinkin voi käydä silloin tällöin, että jostain kauempaa tullut ymmärtää sen kielillä puhumisen ja saa Herralta sen kautta sanoman itselleen !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et nyt oikein ymmärrä asiaa ihan kunnolla, vaikka lähellä oletkin !

        Sinä kirjoitit nimittäin näin:

        " Mutta kielilläpuhujan kieli voi olla myös tuntematonta. Silloin kielilläpuhumiseen kehotetaan raamatussa myös "rukoilemaan selitystä": "

        Tuosta siis puttui " Mutta kielilläpuhujan kieli voi olla myös tuntematonta PUHUJALLE"

        Kieli on ihan tavallinen kieli, mutta sen puhuja vain ei sitä itse ymmärrä.

        Mutta jos paikalle sattuu sitä kieltä osaava, hän kyllä sitä ymmärtää.

        Eräs uskova kertoi kokouksesta, jossa eräs uskova puhui kielillä ja sinne oli tullut kaukomailta yksi uskova, joka ymmärsi sen puheen ja se oli viesti juuri hänelle !

        Eli hieman pileen sinä olet asiat ymmärtänyt.

        Olen itse huomannut sen, että Suomessa usein kielinä ovat lähi-idän kansojen kielet.

        Itselläni olen huomannut 4 eri kieltä, kaksi jostain lähi-idästä, toinen lähellä hepreaa ja sitten on kiinan kuuloinen ja vielä japania muistuttava.

        Minun ja läheisten on sula mahdottomuus niitä kieliä ymmärtää, eikä se siis ole tarkoituskaan, siksi varmaan Jumala antaa sellaisia kieliä.

        Mutta siis niinkin voi käydä silloin tällöin, että jostain kauempaa tullut ymmärtää sen kielillä puhumisen ja saa Herralta sen kautta sanoman itselleen !

        >> Tuosta siis puttui " Mutta kielilläpuhujan kieli voi olla myös tuntematonta PUHUJALLE"
        <<

        Varmasti jäi puuttumaan muutakin, mitä raamatussa lukee kielilläpuhumisesta. Mutta aina se on vajavaista selittää palstalla. Siksi pitää asiat lukea raamatusta ja raamatustakin kaikki kohdat.

        Raamattu käskee rukoilemaan myös selittämisen armolahjaa. Ei siis sanota, että kutsu kyseistä kieltä osaava paikalle. Sellainen on tavllista tulkkaamista, eikä selittämisen armolhajaa. Jos kieli on ollut sellaista, että joku sitä osaa luonnostaankin, niin silloin on kysymys tavallisesta kielestä, johon ei selittämisen armolahjaa tarvita, vaan tulkkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> Tuosta siis puttui " Mutta kielilläpuhujan kieli voi olla myös tuntematonta PUHUJALLE"
        <<

        Varmasti jäi puuttumaan muutakin, mitä raamatussa lukee kielilläpuhumisesta. Mutta aina se on vajavaista selittää palstalla. Siksi pitää asiat lukea raamatusta ja raamatustakin kaikki kohdat.

        Raamattu käskee rukoilemaan myös selittämisen armolahjaa. Ei siis sanota, että kutsu kyseistä kieltä osaava paikalle. Sellainen on tavllista tulkkaamista, eikä selittämisen armolhajaa. Jos kieli on ollut sellaista, että joku sitä osaa luonnostaankin, niin silloin on kysymys tavallisesta kielestä, johon ei selittämisen armolahjaa tarvita, vaan tulkkia.

        Taas pieleen.

        Ei ole kyse mistään tulkkauksesta !

        Selitys tarvitaan juuri siksi, että kukaan PAIKALLISISTA kuulijoista ei sitä ymmärrä.

        Se selityskin tulee samaan tapaan kuin kielillä puhuminen, eli nekin Sanat annetaan.

        Jos olisi kyse tulkkauksesta, niin silloin voisi nimittäin tulla tulkkaus virheitä.

        Kysyn nyt sinulta ihan kaikessa rauhassa, että:

        Miksi sinä selität ja väität todeksi asioita, joista sinulla itselläsi ei ole kyllin tietoa ja kokemusta ?

        Eikö sinun pitäisi olla varovaisempi, ettet mene eksyttämään muitakin omiin järjen päätelmiisi ?

        Siis sinulla on vastuu Jumalan edessä puheistasi ja opetuksistasi ja niiden vaikutuksista muihinkin uskoviin.

        Ei siis pidä väittää varmaksi asioita, joista itsellä ei vielä ainakaan ole kyllin tietoa ja kokemusta.


    • Anonyymi

      Aloittaja, sinähän täällä työksesi postaat kommentteja Jumalan valtakunnan talouden hoidosta, aiheista, josta et mitään pimeyden omana tiedä yhtään mitään ja joista Jumala ei ole valtuuttanut sinua eikä ketään muutakaan uskosta osatonta opettamaan.
      Valosi on pimeyttä.

      • Anonyymi

        Jotkut luterilaiset ovat pikkulapsia, jotka kiletäytyvät kasvamasta ulos potkuhousuistaan. Maitoruoka on sellaisia uskovia varten. On mahdotonta opettaa sellaiselle koko raamattua ja kaikkia asioita. Ekaluokkalaiset eivät voi tajuta ysiluokan asioita.

        Luterilaisissakin on niitä, jotka puhuvat tuntemattomin kielin ja profetoivat eli he ovat saaneet raamatullisia armolahjoja, kuten vapaissa suunnissakin. Vaikka heidän omassa porukassakin heitä on, eivät he siltikään usko asiaa. Saati että uskoisivat raamattua ja Jumalaa. Kypsymättömyyttä ja hengellistä sokeuttahan se sellainen on.


    • Anonyymi

      Olisi viisaampaa mennä puhumaan ne salaisuudet suoraan viranomaisille.

    • Anonyymi

      1. Kor. 14:9

      Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.

      1. Kor. 14:19

      Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia hurmoskielen sanoja.

      Paavali itsekin myöntää lopulta, että ne sekavat molotukset Korintossa ovat pelkkää merkityksetöntä hurmoskieltä.

      • Anonyymi

        1. Kor. 14:19

        Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia hurmoskielen sanoja.

        Paavalin käyttämä sana on Glossolalia,=hurmoskieli, rukouskieli, enkelien kieli, salakieli, tms.

        glossa gloce-sah'


        Thayer's Greek Lexicon

        Sana


        Translitteroitu


        Strongin koodi

        γλωσσα


        glossa gloce-sah'


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1. Kor. 14:19

        Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia hurmoskielen sanoja.

        Paavalin käyttämä sana on Glossolalia,=hurmoskieli, rukouskieli, enkelien kieli, salakieli, tms.

        glossa gloce-sah'


        Thayer's Greek Lexicon

        Sana


        Translitteroitu


        Strongin koodi

        γλωσσα


        glossa gloce-sah'

        Raamatun aikana kaikki mahdolliset ihmisen sielulliset ja mielentilan liikkeet selitettiin uskonnon termein.

        Nyt tieto on lisääntynyt ja sielulliset ja uskonnolliset asiat osataan paremmin erottaa toisistaan.

        Dan. 12:4 Monet harhailevat, mutta tieto lisääntyy."


      • Anonyymi

        Ei pidä lukea, kuin piru raamattua ja pätkiä sitä väärin !

        Luetaan se kokonaisuus, jotta Totuus selviää:

        1 Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa.
        2 Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.
        3 Mutta profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi.
        4 Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa.
        5 Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu.
        6 Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne kielillä puhuen, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja?
        7 Niinhän on elottomain soittimienkin laita, huilujen tai kitarain: kuinka tiedetään, mitä huilulla tai kitaralla soitetaan, elleivät ne soi toisistaan erottuvin sävelin?
        8 Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun?
        9 Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.
        10 Maailmassa on, kuka tietää, kuinka monta eri kieltä, mutta ei ainoatakaan, jonka äänet eivät ole ymmärrettävissä.
        11 Mutta jos en tiedä sanojen merkitystä, olen minä puhujalle muukalainen, ja puhuja on minulle muukalainen.
        12 Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti.
        13 Sentähden rukoilkoon se, joka kielillä puhuu, että hän taitaisi selittää.
        14 Sillä jos minä rukoilen kielillä puhuen, niin minun henkeni kyllä rukoilee, mutta ymmärrykseni on hedelmätön.
        15 Kuinka siis on? Minun on rukoiltava hengelläni, mutta minun on rukoiltava myöskin ymmärrykselläni; minun on veisattava kiitosta hengelläni, mutta minun on veisattava myöskin ymmärrykselläni.
        16 Sillä jos ylistät Jumalaa hengessä, kuinka oppimattoman paikalla istuva saattaa sanoa "amen" sinun kiitokseesi? Eihän hän ymmärrä, mitä sanot.
        17 Sinä kyllä kiität hyvin, mutta toinen ei siitä rakennu.
        18 Minä kiitän Jumalaa, että puhun kielillä enemmän kuin teistä kukaan;
        19 mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, kuin kymmenentuhatta sanaa kielillä.
        20 Veljet, älkää olko lapsia ymmärrykseltänne, vaan pahuudessa olkaa lapsia; mutta ymmärrykseltä olkaa täysi-ikäisiä.

        Sanoma tässä oli siis se, että jos ei ole kielten selittäjää, niin ei tule puhua Seurakunnan kokouksessa kielillä, sillä vierasta kieltä eivät muutkaan ymmärrä !

        Mutta nämä kierot käärmeet siis tahallaan vääntävät kieroon kaikkia kirjoituksia, mutta siis omaksi kadotuksekseen !

        2. Piet. 3:16 niinkuin hän(Paavali) tekee kaikissa kirjeissään, kun hän niissä puhuu näistä asioista, vaikka niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, jota tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon niinkuin muitakin kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatun aikana kaikki mahdolliset ihmisen sielulliset ja mielentilan liikkeet selitettiin uskonnon termein.

        Nyt tieto on lisääntynyt ja sielulliset ja uskonnolliset asiat osataan paremmin erottaa toisistaan.

        Dan. 12:4 Monet harhailevat, mutta tieto lisääntyy."

        Helluntailaiset väheksyvät tiedon merkitystä.

        Sananl. 14:7

        Pysy loitolla tyhmästä miehestä, hänen puheestaan et tietoa löydä.

        Sananl. 15:7

        Viisaan sanat levittävät tietoa, tyhmän ajatukset harhailevat.

        Sananl. 15:14

        Järkevä ihminen tavoittelee tietoa, houkalle maistuu vain järjettömyys.

        Sananl. 18:15

        Ymmärtäväinen tavoittelee tietoa, viisaan korva on aina sille avoin.

        Sananl. 19:2

        Ei into auta, jos tietoa puuttuu, hätikkö eksyy ja kompastuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helluntailaiset väheksyvät tiedon merkitystä.

        Sananl. 14:7

        Pysy loitolla tyhmästä miehestä, hänen puheestaan et tietoa löydä.

        Sananl. 15:7

        Viisaan sanat levittävät tietoa, tyhmän ajatukset harhailevat.

        Sananl. 15:14

        Järkevä ihminen tavoittelee tietoa, houkalle maistuu vain järjettömyys.

        Sananl. 18:15

        Ymmärtäväinen tavoittelee tietoa, viisaan korva on aina sille avoin.

        Sananl. 19:2

        Ei into auta, jos tietoa puuttuu, hätikkö eksyy ja kompastuu.

        10 Karta harhaoppista ihmistä, kun ensin olet ojentanut häntä kerran tai kahdesti.
        11 Sinähän tiedät, että tuollainen ihminen on kieroutunut ja tekee syntiä. Hän tuomitsee itse itsensä.


      • Anonyymi

        Helluntailaisten oppien keksijä oli Azukakadun tunnetuin miehimys. Joten sellaista takaperoista oppia näyttää se olevan kaikin puolin.

        Pelkkä hurmostilassa tapahtuva molotus ja siansaksa kun ei ketään rakenna eikä kehitä. Päinvastoin.

        1. Kor. 14:9

        Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helluntailaisten oppien keksijä oli Azukakadun tunnetuin miehimys. Joten sellaista takaperoista oppia näyttää se olevan kaikin puolin.

        Pelkkä hurmostilassa tapahtuva molotus ja siansaksa kun ei ketään rakenna eikä kehitä. Päinvastoin.

        1. Kor. 14:9

        Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.

        Glossolalian esiintyminen sekä kristillisissä että nykyisissä ei-kristillisissä (pakanallisissa) uskonnoissa ei voi olla herättämättä useita uusia kysymyksiä. Mikä on glossolalian alkuperä? Mikä on sen tarkoitus? Mikä yhteys on glossolaliaa harjoittavien kristittyjen ja ei-kristittyjen välillä? Kenen työ se on, mikä henki? Eikö se ole kuolleiden henki, kuten joissakin paikoissa väitetään? Vai onko Saatana kaiken takana? Voisiko olla mahdollista, että glossolalia on ihmisen keksintö? Nämä ja muut kysymykset ansaitsevat perusteellista tutkimusta ja pohdintaa.

        Onko glossolalian, "pakanallisen glossolalian", ilmiö näissä moderneissa ei-kristillisissä uskonnoissa sama glossolalia kuin kristittyjen keskuudessa, ainakin kielellisesti ja ilmeisten rakenteiden osalta? Vai eikö olekin? Käsittelemme tätä kysymystä seuraavassa osassa, koska se voi auttaa meitä ymmärtämään toista kysymystä: onko kristillisen glossolalian ja ei-kristillisen glossolalian välillä hengellinen ero? Mikä on glossolalian alkuperä, mistä se tulee? Jos ero on olemassa, voimme väittää, että kristinusko on ainutlaatuinen ilmenemismuodoissaan, ja silloin on helpompi tulla siihen tulokseen, että kristillinen glossolalia on peräisin Pyhästä Hengestä. Jos eroa ei ole, on ihmeteltävä, onko mahdollista, että yhdessä uskonnossa ilmiön lähteenä on Pyhä Henki, mutta toisessa uskonnossa sen lähteenä on aivan toinen henki. Ilmeisesti vain harva uskaltaa väittää, että Pyhä Henki ilmenee pakanallisissa rituaalisissa käytännöissä, velhojen, shamaanien ja pakanakulttien johtajien toiminnassa aivan samalla tavalla kuin kristinuskossa.

        Nyt näyttää melko selvältä, että glossolalia-ilmiötä ei voida pitää nimenomaan kristillisenä ilmiönä. Kyseessä on ilmeisesti uusi tekijä, jota ei voida kiistää. Onko glossolalia kaikkia uskontoja yhdistävä yhteinen kokemus? Onko kristinuskoa ja ei-kristinuskoa yhdistävä tekijä? Jos se on Pyhän Hengen lahja, miksi Hän ilmaisee itsensä tällä tavoin näissä uskonnoissa? Monet ihmiset kysyvät näitä kysymyksiä tänään. Voimmeko niiden perusteella tehdä tieteellistä ja kielitieteellistä eroa kristinuskon ja ei-kristinuskon glossolalian ilmiön välillä? Jos on, mikä se tarkalleen ottaen on? Ja jos ei, miten voidaan ymmärtää samanlaista ilmiötä kristittyjen ja pakanoiden keskuudessa? Ja lopuksi erityisen huolestuttava mutta väistämätön kysymys: onko glossolalia todella Pyhän Hengen lahja?

        Kristillisestä glossolaliasta on tehtävä kaksi tärkeää johtopäätöstä.

        1. Koska kristilliset glossolalian kannattajat ovat alusta alkaen ottaneet tehtäväkseen väittää, että glossolalialle on olemassa perustelu Raamatussa, ei voida olla myöntämättä sitä tosiasiaa - ja suhtautumisemme siihen on melko hyväntahtoinen - että nykyaikainen glossolalia ei perustu alkuperältään Raamatun tutkimiseen, ja vasta myöhemmin Raamattua on käytetty glossolalian teologisen ja tekstuaalisen perustelun antamiseen ja sen aitouden vahvistamiseen.

        2. Yleensä glossolaliaa harjoittavat karismaatikot viittaavat kahteen lähteeseen, joita käytetään "muiden kielten" aitouden osoittamiseen. Toinen lähde on henkilökohtainen vakaumus ja toinen on Raamatun perusteella tapahtuva oikeuttamisen etsiminen. Näitä kahta lähdettä on joskus vaikea sovittaa yhteen ensisijaisuuden suhteen. Koska historiallisessa protestantismissa oletetaan, että kaiken opin ja käytännön ainoa mittari voi olla Raamattu, glossolalistit tarkastelevat yleensä henkilökohtaisen kokemuksen lähdettä verrattuna Raamatusta löytyvään ennakkotapaukseen.

        60-luvulla karismaattinen liike, joka sisälsi myös glossolalian, siirtyi toiseen vaiheeseensa ("toiseen aaltoon"), joka ulottui perinteisten helluntai- ja pyhityskirkkojen ulkopuolelle ja moniin perinteisiin kirkkoihin. Tätä perinteisempiin kirkkoihin siirtymistä kutsutaan yleisesti uus- helluntailaisuudeksi tai "denominaatiopentecostalismiksi". Toinen nimi, kuten ehkä muistatte, on "karismaattinen uudistusliike".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Glossolalian esiintyminen sekä kristillisissä että nykyisissä ei-kristillisissä (pakanallisissa) uskonnoissa ei voi olla herättämättä useita uusia kysymyksiä. Mikä on glossolalian alkuperä? Mikä on sen tarkoitus? Mikä yhteys on glossolaliaa harjoittavien kristittyjen ja ei-kristittyjen välillä? Kenen työ se on, mikä henki? Eikö se ole kuolleiden henki, kuten joissakin paikoissa väitetään? Vai onko Saatana kaiken takana? Voisiko olla mahdollista, että glossolalia on ihmisen keksintö? Nämä ja muut kysymykset ansaitsevat perusteellista tutkimusta ja pohdintaa.

        Onko glossolalian, "pakanallisen glossolalian", ilmiö näissä moderneissa ei-kristillisissä uskonnoissa sama glossolalia kuin kristittyjen keskuudessa, ainakin kielellisesti ja ilmeisten rakenteiden osalta? Vai eikö olekin? Käsittelemme tätä kysymystä seuraavassa osassa, koska se voi auttaa meitä ymmärtämään toista kysymystä: onko kristillisen glossolalian ja ei-kristillisen glossolalian välillä hengellinen ero? Mikä on glossolalian alkuperä, mistä se tulee? Jos ero on olemassa, voimme väittää, että kristinusko on ainutlaatuinen ilmenemismuodoissaan, ja silloin on helpompi tulla siihen tulokseen, että kristillinen glossolalia on peräisin Pyhästä Hengestä. Jos eroa ei ole, on ihmeteltävä, onko mahdollista, että yhdessä uskonnossa ilmiön lähteenä on Pyhä Henki, mutta toisessa uskonnossa sen lähteenä on aivan toinen henki. Ilmeisesti vain harva uskaltaa väittää, että Pyhä Henki ilmenee pakanallisissa rituaalisissa käytännöissä, velhojen, shamaanien ja pakanakulttien johtajien toiminnassa aivan samalla tavalla kuin kristinuskossa.

        Nyt näyttää melko selvältä, että glossolalia-ilmiötä ei voida pitää nimenomaan kristillisenä ilmiönä. Kyseessä on ilmeisesti uusi tekijä, jota ei voida kiistää. Onko glossolalia kaikkia uskontoja yhdistävä yhteinen kokemus? Onko kristinuskoa ja ei-kristinuskoa yhdistävä tekijä? Jos se on Pyhän Hengen lahja, miksi Hän ilmaisee itsensä tällä tavoin näissä uskonnoissa? Monet ihmiset kysyvät näitä kysymyksiä tänään. Voimmeko niiden perusteella tehdä tieteellistä ja kielitieteellistä eroa kristinuskon ja ei-kristinuskon glossolalian ilmiön välillä? Jos on, mikä se tarkalleen ottaen on? Ja jos ei, miten voidaan ymmärtää samanlaista ilmiötä kristittyjen ja pakanoiden keskuudessa? Ja lopuksi erityisen huolestuttava mutta väistämätön kysymys: onko glossolalia todella Pyhän Hengen lahja?

        Kristillisestä glossolaliasta on tehtävä kaksi tärkeää johtopäätöstä.

        1. Koska kristilliset glossolalian kannattajat ovat alusta alkaen ottaneet tehtäväkseen väittää, että glossolalialle on olemassa perustelu Raamatussa, ei voida olla myöntämättä sitä tosiasiaa - ja suhtautumisemme siihen on melko hyväntahtoinen - että nykyaikainen glossolalia ei perustu alkuperältään Raamatun tutkimiseen, ja vasta myöhemmin Raamattua on käytetty glossolalian teologisen ja tekstuaalisen perustelun antamiseen ja sen aitouden vahvistamiseen.

        2. Yleensä glossolaliaa harjoittavat karismaatikot viittaavat kahteen lähteeseen, joita käytetään "muiden kielten" aitouden osoittamiseen. Toinen lähde on henkilökohtainen vakaumus ja toinen on Raamatun perusteella tapahtuva oikeuttamisen etsiminen. Näitä kahta lähdettä on joskus vaikea sovittaa yhteen ensisijaisuuden suhteen. Koska historiallisessa protestantismissa oletetaan, että kaiken opin ja käytännön ainoa mittari voi olla Raamattu, glossolalistit tarkastelevat yleensä henkilökohtaisen kokemuksen lähdettä verrattuna Raamatusta löytyvään ennakkotapaukseen.

        60-luvulla karismaattinen liike, joka sisälsi myös glossolalian, siirtyi toiseen vaiheeseensa ("toiseen aaltoon"), joka ulottui perinteisten helluntai- ja pyhityskirkkojen ulkopuolelle ja moniin perinteisiin kirkkoihin. Tätä perinteisempiin kirkkoihin siirtymistä kutsutaan yleisesti uus- helluntailaisuudeksi tai "denominaatiopentecostalismiksi". Toinen nimi, kuten ehkä muistatte, on "karismaattinen uudistusliike".

        Vuodesta 1967 lähtien myös roomalaiskatoliset ovat liittyneet uusnuntailiikkeeseen. Kuten Edward O'Connor toteaa, glossolalia on osa "katolista karismaattista uudistusliikettä". Ilmiön uskotaan alun perin ilmenneen opiskelijoiden, pappien ja munkkien keskuudessa Notre Damen yliopistossa South Bendissä Indianassa. Sieltä se levisi muille katolisten yliopistojen kampuksille Yhdysvalloissa ja sen ulkopuolella. Tuolloin useat roomalaiskatoliset papit sanoivat varovasti, että liikettä ei pitäisi tässä vaiheessa kieltää, vaan sen pitäisi antaa levitä. Pian tämän jälkeen paavi valtuutti kardinaali Joseph Synensin johtamaan roomalaiskatolista uuspentekostoliikettä. Jonkin aikaa myöhemmin, vielä aivan katolisen uuspyhätysliikkeen alkuvaiheessa, jesuiittatutkija P. Demboriena kertoi, että katolilaiset "kokoontuivat yhteen eristäytyneiden luostareiden temppeleihin ja pitivät pitkiä yöllisiä valvojaisia, joissa puhuttiin ja laulettiin 'kielillä'". Vuonna 1991 aikakauslehdissä kerrottiin, että 25-vuotisen olemassaolonsa aikana katolisen kirkon karismaattinen uudistusliike oli tavoittanut maailmanlaajuisesti 6-10 miljoonaa katolilaista. Nykyään tähän uudistusliikkeeseen kuuluu prelaatteja, pappeja, munkkeja ja vihittyjä katolilaisia. Perustamisestaan lähtien eri paavit ovat siunanneet liikkeen.

        Vaikka yksittäisten pienten uuspentekistiseurakuntien välillä on ollut jonkin verran jännitteitä, kokonaisuutena asiat eivät ole muuttuneet ajan myötä. Syyskuussa 1991 ilmestyneessä Christianity Today -lehdessä kerrotaan, että "viime vuosina karismaattisen katolisen liikkeen keskus on siirtynyt erityisjärjestöistä seurakuntien rukousryhmiin ja piispallisten uudistamiskomiteoiden toimintaan.

        Myös Kirkkojen maailmanneuvosto on kiinnostunut karismaattisesta uudistusliikkeestä. Mutta kuvaillaksemme uus-pentekstaalien monia viime vuosien menestyksiä meidän pitäisi harhautua hyvin kauas aiheesta. Yhä uudelleen on kerrottu, että uuspetokostalaisuudesta tai "karismaattisesta uudistusliikkeestä", kuten sitä nykyisin yleisimmin kutsutaan, on tulossa nopeimmin kasvava osa koko kristinuskoa. Lähetystyön tilastotieteilijä David Barriet arvioi, että 1,8 miljardista kristityksi itseään kutsuvasta ihmisestä noin 372 miljoonaa tunnustautuu karismaattisiksi helluntailaisiksi. Tämän tilaston mukaan noin 20 prosenttia kaikista itseään kristittyinä pitävistä on helluntailaisia tai uus- helluntailaisia.

        Tällä hetkellä tavoitteenamme on seurata glossolalian ilmiömäistä kasvua koko kristinuskossa. Monet asiantuntijat päättelevät, että uuspentekostalismi tai "toisen aallon" karismaattinen uudistus eli karismaattiset ovat nopeimmin kasvava "karismaattinen" segmentti kristillisissä kirkoissa ympäri maailmaa.





        Onko glossolalian, "pakanallisen glossolalian", ilmiö näissä nykyajan ei-kristillisissä uskonnoissa sama glossolalia kuin kristittyjen keskuudessa, ainakin kielellisesti ja ilmeisten rakenteiden osalta? Vai eikö olekin? Käsittelemme tätä kysymystä seuraavassa osassa, koska se voi auttaa meitä selvittämään toisen kysymyksen: onko kristillisen glossolalian ja ei-kristillisen glossolalian välillä hengellinen ero? Mikä on glossolalian alkuperä, mistä se tulee? Jos ero on olemassa, voimme väittää, että kristinusko on ainutlaatuinen ilmenemismuodoissaan, ja silloin on helpompi tulla siihen tulokseen, että kristillinen glossolalia on peräisin Pyhästä Hengestä. Jos eroa ei ole, on pohdittava, onko mahdollista, että yhdessä uskonnossa ilmiön lähteenä on Pyhä Henki, mutta toisessa uskonnossa sen lähteenä on aivan toinen henki? Ilmeisesti vain harva uskaltaa väittää, että Pyhä Henki ilmenee pakanallisissa rituaalisissa käytännöissä, velhojen, shamaanien ja pakanakulttien johtajien toiminnassa aivan samalla tavalla kuin kristinuskossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuodesta 1967 lähtien myös roomalaiskatoliset ovat liittyneet uusnuntailiikkeeseen. Kuten Edward O'Connor toteaa, glossolalia on osa "katolista karismaattista uudistusliikettä". Ilmiön uskotaan alun perin ilmenneen opiskelijoiden, pappien ja munkkien keskuudessa Notre Damen yliopistossa South Bendissä Indianassa. Sieltä se levisi muille katolisten yliopistojen kampuksille Yhdysvalloissa ja sen ulkopuolella. Tuolloin useat roomalaiskatoliset papit sanoivat varovasti, että liikettä ei pitäisi tässä vaiheessa kieltää, vaan sen pitäisi antaa levitä. Pian tämän jälkeen paavi valtuutti kardinaali Joseph Synensin johtamaan roomalaiskatolista uuspentekostoliikettä. Jonkin aikaa myöhemmin, vielä aivan katolisen uuspyhätysliikkeen alkuvaiheessa, jesuiittatutkija P. Demboriena kertoi, että katolilaiset "kokoontuivat yhteen eristäytyneiden luostareiden temppeleihin ja pitivät pitkiä yöllisiä valvojaisia, joissa puhuttiin ja laulettiin 'kielillä'". Vuonna 1991 aikakauslehdissä kerrottiin, että 25-vuotisen olemassaolonsa aikana katolisen kirkon karismaattinen uudistusliike oli tavoittanut maailmanlaajuisesti 6-10 miljoonaa katolilaista. Nykyään tähän uudistusliikkeeseen kuuluu prelaatteja, pappeja, munkkeja ja vihittyjä katolilaisia. Perustamisestaan lähtien eri paavit ovat siunanneet liikkeen.

        Vaikka yksittäisten pienten uuspentekistiseurakuntien välillä on ollut jonkin verran jännitteitä, kokonaisuutena asiat eivät ole muuttuneet ajan myötä. Syyskuussa 1991 ilmestyneessä Christianity Today -lehdessä kerrotaan, että "viime vuosina karismaattisen katolisen liikkeen keskus on siirtynyt erityisjärjestöistä seurakuntien rukousryhmiin ja piispallisten uudistamiskomiteoiden toimintaan.

        Myös Kirkkojen maailmanneuvosto on kiinnostunut karismaattisesta uudistusliikkeestä. Mutta kuvaillaksemme uus-pentekstaalien monia viime vuosien menestyksiä meidän pitäisi harhautua hyvin kauas aiheesta. Yhä uudelleen on kerrottu, että uuspetokostalaisuudesta tai "karismaattisesta uudistusliikkeestä", kuten sitä nykyisin yleisimmin kutsutaan, on tulossa nopeimmin kasvava osa koko kristinuskoa. Lähetystyön tilastotieteilijä David Barriet arvioi, että 1,8 miljardista kristityksi itseään kutsuvasta ihmisestä noin 372 miljoonaa tunnustautuu karismaattisiksi helluntailaisiksi. Tämän tilaston mukaan noin 20 prosenttia kaikista itseään kristittyinä pitävistä on helluntailaisia tai uus- helluntailaisia.

        Tällä hetkellä tavoitteenamme on seurata glossolalian ilmiömäistä kasvua koko kristinuskossa. Monet asiantuntijat päättelevät, että uuspentekostalismi tai "toisen aallon" karismaattinen uudistus eli karismaattiset ovat nopeimmin kasvava "karismaattinen" segmentti kristillisissä kirkoissa ympäri maailmaa.





        Onko glossolalian, "pakanallisen glossolalian", ilmiö näissä nykyajan ei-kristillisissä uskonnoissa sama glossolalia kuin kristittyjen keskuudessa, ainakin kielellisesti ja ilmeisten rakenteiden osalta? Vai eikö olekin? Käsittelemme tätä kysymystä seuraavassa osassa, koska se voi auttaa meitä selvittämään toisen kysymyksen: onko kristillisen glossolalian ja ei-kristillisen glossolalian välillä hengellinen ero? Mikä on glossolalian alkuperä, mistä se tulee? Jos ero on olemassa, voimme väittää, että kristinusko on ainutlaatuinen ilmenemismuodoissaan, ja silloin on helpompi tulla siihen tulokseen, että kristillinen glossolalia on peräisin Pyhästä Hengestä. Jos eroa ei ole, on pohdittava, onko mahdollista, että yhdessä uskonnossa ilmiön lähteenä on Pyhä Henki, mutta toisessa uskonnossa sen lähteenä on aivan toinen henki? Ilmeisesti vain harva uskaltaa väittää, että Pyhä Henki ilmenee pakanallisissa rituaalisissa käytännöissä, velhojen, shamaanien ja pakanakulttien johtajien toiminnassa aivan samalla tavalla kuin kristinuskossa.

        Nyt näyttää melko selvältä, että glossolalian ilmiötä ei voida pitää nimenomaan kristillisenä. Kyseessä on ilmeisesti uusi tekijä, jota ei voida kiistää. Onko glossolalia kaikkia uskontoja yhdistävä yhteinen kokemus? Onko kristinuskon ja ei-kristinuskon välillä jokin yhteinen nivelpiste? Jos se on Pyhän Hengen lahja, miksi Hän ilmaisee itsensä tällä tavoin näissä uskonnoissa? Monet ihmiset kysyvät näitä kysymyksiä tänään. Voimmeko niiden perusteella tehdä tieteellistä ja kielitieteellistä eroa kristinuskon ja ei-kristinuskon glossolalian ilmiön välillä? Jos on, mikä se on erityisesti? Ja jos ei, miten voidaan ymmärtää samanlaista ilmiötä kristittyjen ja pakanoiden keskuudessa? Ja lopuksi erityisen huolestuttava mutta väistämätön kysymys: onko glossolalia todella Pyhän Hengen lahja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt näyttää melko selvältä, että glossolalian ilmiötä ei voida pitää nimenomaan kristillisenä. Kyseessä on ilmeisesti uusi tekijä, jota ei voida kiistää. Onko glossolalia kaikkia uskontoja yhdistävä yhteinen kokemus? Onko kristinuskon ja ei-kristinuskon välillä jokin yhteinen nivelpiste? Jos se on Pyhän Hengen lahja, miksi Hän ilmaisee itsensä tällä tavoin näissä uskonnoissa? Monet ihmiset kysyvät näitä kysymyksiä tänään. Voimmeko niiden perusteella tehdä tieteellistä ja kielitieteellistä eroa kristinuskon ja ei-kristinuskon glossolalian ilmiön välillä? Jos on, mikä se on erityisesti? Ja jos ei, miten voidaan ymmärtää samanlaista ilmiötä kristittyjen ja pakanoiden keskuudessa? Ja lopuksi erityisen huolestuttava mutta väistämätön kysymys: onko glossolalia todella Pyhän Hengen lahja?

        Viimeaikaiset tutkimukset ovat osoittaneet, että glossolalia ei ole yksinomaan kristillinen käytäntö. Sitä käytetään monissa nykyisissä kansallisissa ei-kristillisissä uskonnoissa kaikkialla maailmassa. R.P. Spittler sanoo teoksessaan Dictionary of Pentecostal and Charismatic Movements (1988): "Olipa sen alkuperä mikä tahansa, glossolalia on inhimillinen ilmiö, joka ei rajoitu ainoastaan kristinuskoon, vaan jopa ihmiskunnan uskonnollisiin käytäntöihin".

        Felicitas D. Goodman on osallistunut glossolalian perusteelliseen tutkimukseen. Hän kertoo, että glossolaliaa on havaittu "eskimoilla, saamelaisilla (lappalaisilla), tšuktšeilla, hantyilla (ostjakkeilla), jakuuteilla ja evenkeillä, jotka käyttävät rituaaleissaan salaista kieltä, joka on sekoitus merkityksettömiä tavuja ja kansalliskieltä".

        Kaikilla mantereilla on lukuisia esimerkkejä logiikasta riippumattomista äänistä eli glossolaliasta kansallisten uskontojen puitteissa. Esimerkiksi Japanissa - pienissä kulttiryhmissä, noitatilaisuuksissa Hokkaidolla ja Pohjois-Honshulla sekä sodanjälkeisessä "tanssiuskontona" tunnetussa lahkossa - sitä on tiedetty esiintyvän. L. Carlisle May raportoi, että glossolalian ilmiö kokonaisuudessaan on usein havaittavissa Fukokan prefektuurin Moyissa sijaitsevan Genji Yanagidan johtaman pienen kultin seremonioissa sekä muissa vastaavissa ryhmissä. Burman palaung-kansojen keskuudessa "riivattu mies tai 'musta taikuri' on pakotettu puhumaan taikakieltä, vaikka tavallisessa tilassaan hän ei kykene puhumaan sitä." Goodman kirjoittaa, että Etiopiassa zara-kultissa "shamaanit puhuvat zaroille (hengille) 'salaisella kielellä'". Tämä lähestymistapa uskonnollisiin käytäntöihin merkitsee henkien palvontaa.

        Goodman toteaa lisäksi: "Omistus on yksi yleisimmistä glossolaliassa ilmenevistä tiloista. Omistuksen tilassa sen kokeneet kokevat, että todellisuuden pyhä ulottuvuus tunkeutuu ihmiseen." Henki koetaan "pikemminkin voimana kuin persoonallisuutena, ja muut henget, kuten Trobriandin saarten kuolleiden aboriginaalien henki, klaanien henget Afrikassa ja Haitin budan erilaiset henget, ilmentävät persoonallisia ominaisuuksiaan glossolalian kautta... Subjektin persoonallisuutta hallitseva ääni on erilainen kuin riivatun ääni." Ilmiö näyttää liittyvän läheisesti spiritistisiin istuntoihin. "Spiritualistinen glossolalia ja siihen liittyvät ilmiöt olivat tutkimuspsykologien ykköskohde 1900-luvun alussa", kirjoittaa R. P. Spittler.

        Nämä ovat vain muutama monista tunnetuista esimerkeistä glossolaliasta nykyaikaisissa ei-kristillisissä uskonnoissa. L. Carlyle May toteaa, että glossolaliaa esiintyy ei-kristillisissä uskonnoissa "Malesiassa, Indonesiassa, Siperiassa, arktisilla alueilla, Kiinassa, Japanissa, Koreassa, Arabiassa, Burmassa ja muualla". Se on aktiivinen myös afrikkalaisissa heimojen uskonnoissa. Tarkoituksenamme ei ole myöskään olla tyhjentävä todisteiden suhteen, vaan osoittaa, että glossolalian ilmiö ei ole lainkaan yksinomaan kristillinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viimeaikaiset tutkimukset ovat osoittaneet, että glossolalia ei ole yksinomaan kristillinen käytäntö. Sitä käytetään monissa nykyisissä kansallisissa ei-kristillisissä uskonnoissa kaikkialla maailmassa. R.P. Spittler sanoo teoksessaan Dictionary of Pentecostal and Charismatic Movements (1988): "Olipa sen alkuperä mikä tahansa, glossolalia on inhimillinen ilmiö, joka ei rajoitu ainoastaan kristinuskoon, vaan jopa ihmiskunnan uskonnollisiin käytäntöihin".

        Felicitas D. Goodman on osallistunut glossolalian perusteelliseen tutkimukseen. Hän kertoo, että glossolaliaa on havaittu "eskimoilla, saamelaisilla (lappalaisilla), tšuktšeilla, hantyilla (ostjakkeilla), jakuuteilla ja evenkeillä, jotka käyttävät rituaaleissaan salaista kieltä, joka on sekoitus merkityksettömiä tavuja ja kansalliskieltä".

        Kaikilla mantereilla on lukuisia esimerkkejä logiikasta riippumattomista äänistä eli glossolaliasta kansallisten uskontojen puitteissa. Esimerkiksi Japanissa - pienissä kulttiryhmissä, noitatilaisuuksissa Hokkaidolla ja Pohjois-Honshulla sekä sodanjälkeisessä "tanssiuskontona" tunnetussa lahkossa - sitä on tiedetty esiintyvän. L. Carlisle May raportoi, että glossolalian ilmiö kokonaisuudessaan on usein havaittavissa Fukokan prefektuurin Moyissa sijaitsevan Genji Yanagidan johtaman pienen kultin seremonioissa sekä muissa vastaavissa ryhmissä. Burman palaung-kansojen keskuudessa "riivattu mies tai 'musta taikuri' on pakotettu puhumaan taikakieltä, vaikka tavallisessa tilassaan hän ei kykene puhumaan sitä." Goodman kirjoittaa, että Etiopiassa zara-kultissa "shamaanit puhuvat zaroille (hengille) 'salaisella kielellä'". Tämä lähestymistapa uskonnollisiin käytäntöihin merkitsee henkien palvontaa.

        Goodman toteaa lisäksi: "Omistus on yksi yleisimmistä glossolaliassa ilmenevistä tiloista. Omistuksen tilassa sen kokeneet kokevat, että todellisuuden pyhä ulottuvuus tunkeutuu ihmiseen." Henki koetaan "pikemminkin voimana kuin persoonallisuutena, ja muut henget, kuten Trobriandin saarten kuolleiden aboriginaalien henki, klaanien henget Afrikassa ja Haitin budan erilaiset henget, ilmentävät persoonallisia ominaisuuksiaan glossolalian kautta... Subjektin persoonallisuutta hallitseva ääni on erilainen kuin riivatun ääni." Ilmiö näyttää liittyvän läheisesti spiritistisiin istuntoihin. "Spiritualistinen glossolalia ja siihen liittyvät ilmiöt olivat tutkimuspsykologien ykköskohde 1900-luvun alussa", kirjoittaa R. P. Spittler.

        Nämä ovat vain muutama monista tunnetuista esimerkeistä glossolaliasta nykyaikaisissa ei-kristillisissä uskonnoissa. L. Carlyle May toteaa, että glossolaliaa esiintyy ei-kristillisissä uskonnoissa "Malesiassa, Indonesiassa, Siperiassa, arktisilla alueilla, Kiinassa, Japanissa, Koreassa, Arabiassa, Burmassa ja muualla". Se on aktiivinen myös afrikkalaisissa heimojen uskonnoissa. Tarkoituksenamme ei ole myöskään olla tyhjentävä todisteiden suhteen, vaan osoittaa, että glossolalian ilmiö ei ole lainkaan yksinomaan kristillinen.

        Glossolalia ei ole yksinomaan kristillinen käytäntö. Sitä käytetään monissa nykyisissä kansallisissa ei-kristillisissä uskonnoissa kaikkialla maailmassa.




        Glossolaliaa esiintyy ei-kristillisissä uskonnoissa "Malesiassa, Indonesiassa, Siperiassa, arktisilla alueilla, Kiinassa, Japanissa, Koreassa, Arabiassa, Burmassa ja muualla". Se on aktiivinen myös afrikkalaisissa heimojen uskonnoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Glossolalia ei ole yksinomaan kristillinen käytäntö. Sitä käytetään monissa nykyisissä kansallisissa ei-kristillisissä uskonnoissa kaikkialla maailmassa.




        Glossolaliaa esiintyy ei-kristillisissä uskonnoissa "Malesiassa, Indonesiassa, Siperiassa, arktisilla alueilla, Kiinassa, Japanissa, Koreassa, Arabiassa, Burmassa ja muualla". Se on aktiivinen myös afrikkalaisissa heimojen uskonnoissa.

        Silleen.


    • Anonyymi

      Kieli karkasi molon perään.
      -transselijunssinbalsam-

    • Anonyymi

      Puhun kielillä niin kauan kuin elän. Sitä eivät vaan epäuskoiset luterilaiset mitenkään estä.

      • Anonyymi

        Hurmostelijoiden kannattaisi pitää ainakin taukoja hurmostelussa, niin pää alkaisi selvitä
        ja ajattelu selkiintyisi.

        Hes. 13:17

        Ja sinä, ihmislapsi, käännä kasvosi kansasi tyttäriä vastaan, jotka joutuvat hurmoksiin oman sydämensä voimasta, ja ennusta heitä vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hurmostelijoiden kannattaisi pitää ainakin taukoja hurmostelussa, niin pää alkaisi selvitä
        ja ajattelu selkiintyisi.

        Hes. 13:17

        Ja sinä, ihmislapsi, käännä kasvosi kansasi tyttäriä vastaan, jotka joutuvat hurmoksiin oman sydämensä voimasta, ja ennusta heitä vastaan.

        Sananl. 4:2

        Minä jaan teille hyvää tietoa, älkää siis väheksykö ohjeitani.

        Alussa oli Sana, Logos=Järki, järkevyys, viisaus ja tieto, logiikka.

        2. Tim. 1:7

        Eihän Jumala ole antanut meille pelkuruuden henkeä, vaan voiman, rakkauden ja terveen harkinnan hengen. = Terve järki. Logos.


    • Anonyymi

      Ennen Baabelin tornin hajottamista ihmiset puhuivat kaikki samaa kieltä. Se oli pahuuden kieli.

      Jumala hajotti Baabelin tornin ja antoi jokaiselle kansalle oman kielen, jota tulee käyttää.

      Jumala ei ole luonut mitään salakieliä ja hurmoskieliä ihmisille yhteyden pitoa varten. Rukoilu pitää tapahtua omalla äidinkielellä omassa huoneessa ovi kiinni, kuten Jeesus sanoi.

      Ps. 139:4

      Kielelläni ei ole yhtäkään sanaa, jota sinä, Herra, et tuntisi.

      Ihmisellä ei ole mitään salaisuuksia Jumalalle puhuttavaksi. Jumala näkee kaiken, kuulee kaiken ja tietää kaiken. Tietää jo ihmisen ajatuksetkin kaukaa.

      Kun Herra näki, että ihmisten pahuus lisääntyi maan päällä ja että heidän ajatuksensa ja pyrkimyksensä olivat kauttaaltaan pahat.

      • Anonyymi

        Jumalan Henki ihmisessä puhuu selkeitä ymmärrettäviä sanoja, ei mitään sekavaa molotusta.

        Ps. 12:6

        (12:7) Herran sanat ovat selkeitä sanoja, hopeata, joka kirkkaana valuu sulattimesta maahan, seitsenkertaisesti puhdistettua.


    • Anonyymi

      Te vauvakastetut Luterilaisen pride-kirkon jäsenet te opetatte vain harhaoppianne.
      Pride-kirkosta ei tule mitään hyvää.

      • Anonyymi

        Helluntailiikkeen perustaja Charles Fox Parhman vietiin vakilaan syytettynä sodomiasta.

        Samoista asioista, joiden takia Jumala hävitti Sodoman ja Gomorran kaupungit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helluntailiikkeen perustaja Charles Fox Parhman vietiin vakilaan syytettynä sodomiasta.

        Samoista asioista, joiden takia Jumala hävitti Sodoman ja Gomorran kaupungit.

        Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta

        Lukija voi sanoa, että tähän asti pelin kuvan tulkinta oli moderni ja mielenkiintoinen, mutta heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA. Vastaus on, että MIELIKUVA VANHASTA MIEHESTÄ on iskostettu meihin äidinmaidosta lähtien yleisten kliseiden kulttuuristen ja sosiaalisten kerrosten kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta

        Lukija voi sanoa, että tähän asti pelin kuvan tulkinta oli moderni ja mielenkiintoinen, mutta heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA. Vastaus on, että MIELIKUVA VANHASTA MIEHESTÄ on iskostettu meihin äidinmaidosta lähtien yleisten kliseiden kulttuuristen ja sosiaalisten kerrosten kautta.

        "ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA"

        Leonardo ja muut menneisyyden nerot täyttivät kirkon määräyksen, jossa päätöksen siitä, mitä ja miten kuvataan, tekivät uskonnolliset toimihenkilöt, jotka olivat usein kaukana Jumalan ymmärtämisen filosofiasta. Lisäksi kuvat suunniteltiin vuorovaikutteisiksi massojen kanssa, ja ne edellyttivät selkeitä muotoja ja kuvia, jotka voisivat luoda katsojiin elävän vaikutelman. Tätä oli monissa kulttuureissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA"

        Leonardo ja muut menneisyyden nerot täyttivät kirkon määräyksen, jossa päätöksen siitä, mitä ja miten kuvataan, tekivät uskonnolliset toimihenkilöt, jotka olivat usein kaukana Jumalan ymmärtämisen filosofiasta. Lisäksi kuvat suunniteltiin vuorovaikutteisiksi massojen kanssa, ja ne edellyttivät selkeitä muotoja ja kuvia, jotka voisivat luoda katsojiin elävän vaikutelman. Tätä oli monissa kulttuureissa.

        Eiköhän se Parhamin todellisuus ollut enemmänki sitä alapään todellisuutta.

        googlaa, mitä "sodomia" tarkoittaa engl.kielisissä maissa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän se Parhamin todellisuus ollut enemmänki sitä alapään todellisuutta.

        googlaa, mitä "sodomia" tarkoittaa engl.kielisissä maissa

        Nyt kyse on jostain aivan muusta. Puhutaan aivan eri asioista. Jostain syystä kristityt kuvittelevat, että Jumala on vanha mies, jolla on parta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kyse on jostain aivan muusta. Puhutaan aivan eri asioista. Jostain syystä kristityt kuvittelevat, että Jumala on vanha mies, jolla on parta.

        Palstan aihe on helluntailaisuus. Sen historia, juuret ja synty, jota moni helluntailainen ei edes tunne, koska ne asiat on heiltä sattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palstan aihe on helluntailaisuus. Sen historia, juuret ja synty, jota moni helluntailainen ei edes tunne, koska ne asiat on heiltä sattu.

        He näyttävät ajattelevan, että kaikki kielilläpuhuminen tulee Jumalasta. Tässä oli edellä pieni selvennys, että ei välttämättä noin ole asiat. Samoin kristityillä on tietty käsitys Jumalasta, jolla on parta. Mistä sekin on otettu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        He näyttävät ajattelevan, että kaikki kielilläpuhuminen tulee Jumalasta. Tässä oli edellä pieni selvennys, että ei välttämättä noin ole asiat. Samoin kristityillä on tietty käsitys Jumalasta, jolla on parta. Mistä sekin on otettu?

        Jotkut ihmeet ovat Jumalasta, mutta eivät kaikki. Kiinnostuin siitä ja huomasin, että kristinuskon ulkopuolella ja muissa uskonnoissa ja lahkoissa ja niin edelleen on kaikenlaisia ihmeitä. Sekä abrahamilaisissa että ei-abrahamilaisissa uskonnoissa ja kaikkialla maailmassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helluntailiikkeen perustaja Charles Fox Parhman vietiin vakilaan syytettynä sodomiasta.

        Samoista asioista, joiden takia Jumala hävitti Sodoman ja Gomorran kaupungit.

        Vauvakastettu sinulla on NYT pride-kirkko, josta vaikenet ja tuet verovaroillasi!
        Eikö hävetä!!!! Olisin sinuna häpeämässä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helluntailiikkeen perustaja Charles Fox Parhman vietiin vakilaan syytettynä sodomiasta.

        Samoista asioista, joiden takia Jumala hävitti Sodoman ja Gomorran kaupungit.

        Entäs Hitler, joka otti oppia Lutherin kirjoituksista.


    • Anonyymi

      Jotkut vertaavat kasteeseen kielillä puhumista.
      Haiskahtaa vähintäin oudolta.

      1Ko 14:23 Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja kaikki siellä puhuisivat kielillä ja sinne tulisi opetuksesta tai uskosta osattomia, eivätkö he sanoisi teidän olevan järjiltänne?

      Oletteko te tosiaan järjiltänne?

    • Anonyymi

      Aivan ja jos on valtavat hampaankolot samalla hirrellä voi kaivaa sieltä.

    • Anonyymi

      Kirkossa siis lutterin kirkosssa ei ole lieemmin pelkoa kielilläpuhumisesta, vai mitä.

      siellä on takuuvarmat seremoniat joita ei muuta itse taivaan Jumalakaan.

      puuäijä lahoaa ulkona ja maksajat sisällä. eli toimintaa on toki !

      • Anonyymi

        Vauva.fi -sivustoilta on poistettu paljon erilaisia palstoja, joissa on kyseenalaistettu kristinuskon pätevyys. He haluavat hallita koko ihmiskuntaa ja pakottaa kaikki uskomaan siihen, mihin he uskovat. He ovat vaarallinen totalitaarinen kultti.
        https://www.youtube.com/watch?v=cQ4114XO-Xo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vauva.fi -sivustoilta on poistettu paljon erilaisia palstoja, joissa on kyseenalaistettu kristinuskon pätevyys. He haluavat hallita koko ihmiskuntaa ja pakottaa kaikki uskomaan siihen, mihin he uskovat. He ovat vaarallinen totalitaarinen kultti.
        https://www.youtube.com/watch?v=cQ4114XO-Xo

        En ihmettele lainkaan.


    • Tässä on selvästi Jumala ilmoittanut miten ja milloin uskoontulo tapahtuu ja mitä siitä seuraa.
      11. KRISTUKSESSA . 12. ME, JOTKA.. 13. SITTEN KUN...JA USKONEET SEN 14. JOKA ON..
      Lue alla kokonaisuus:

      Ef.1:
      11. Kristuksessa me olemme myös saaneet perintöosan, niin kuin meistä oli ennalta määrätty hänen suunnitelmassaan, hänen, joka vaikuttaa kaiken oman tahtonsa ja päätöksensä mukaan,
      12. että me, jotka olemme jo ennalta panneet toivomme Kristukseen, eläisimme Jumalan kirkkauden ylistykseksi.
      13. Hänessä on teihinkin, sitten kun olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, ja uskoneet sen, pantu sinetiksi luvattu Pyhä Henki,
      14. joka on meidän perintömme vakuutena hänen omaisuutensa lunastamiseksi, hänen kirkkautensa ylistykseksi.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vauva.fi -sivustoilta on poistettu paljon erilaisia palstoja, joissa on kyseenalaistettu kristinuskon pätevyys
        https://www.youtube.com/watch?v=cQ4114XO-Xo

        Mitä se meille kertoo heistä?

        Mitä kristityt haluavat saavuttaa käyttäytymisellään. Heidän käyttäytymisensä seurauksena ainoa asia, joka muuttuu vastenmieliseksi, on koko heidän uskontonsa. Ja se jopa karkottaa potentiaalisia käännynnäisiä. Heidän vihasanastonsa vääräuskoisia kohtaan on täysin ennenkuulumatonta vauva.fi:ssä, se on omaa luokkaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vauva.fi -sivustoilta on poistettu paljon erilaisia palstoja, joissa on kyseenalaistettu kristinuskon pätevyys
        https://www.youtube.com/watch?v=cQ4114XO-Xo

        Mitä se meille kertoo heistä?

        Mitä tähän sanoisi.


    • Anonyymi

      Helluntailaisuus on hurmokseen kiihottamista musiikilla ja suggeroivilla esitytyksillä saadaan ihmisen piilevät sielunvoimat näkyville ja sitten ihmiselle uskotellaan, että nyt se Jeesus on täällä, tulkaa tänne ja kääntykää meidän uskoon ja tulkaa meidän kaltaisiksi.
      Helluntailiikkeen perustaja Amerikassa oli pahojen voimien ja henkien käytössä.

    • Anonyymi

      Paavali puhui Korintossa koko ajan sekavilla hurmoskielillä, joita luuli ensin joksisin salakieliksi, mutta tunnusti lopuksi, että kyse on ihan merkityksettömästä hurmoskielestä. Paavali ei ollut helluntaina paikalla kun oikeilla kielillä puhuttiin,eikä se ei enää toistunut samanlaisena sen jälkeen. Tuliset kielet nähtiin vain helluntaina, ei Korintossa. Korintossa ollessaan Paavali oli saanut jo sisälleen Saatanan enkelin.

      Paavalin Korinton kielet oli koko ajan tälläistä kielillä puhumista.

      1. Kor. 14:19

      Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia hurmoskielen sanoja.

    • Anonyymi

      Millaista oli Parhamin kielet, oliko tervettä glossolaliaa vai jotain muuta vielä ihmeellisempää kieltä?

      • Anonyymi

        1. Kor. 14:9

        Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Olet sairas panettelija, kuinkahan poikosen henselit kestää tuomiollaan.
        Mene ja tiedä.

        Lutterin aikaiset kielet oli sitä, että tappakaa ne koirat.


    • Anonyymi

      Helluntailaiset eivät myönnä ollenkaan, että puhuisivat Paavalin tavoin hurmoskielillä?
      Miksi? Valehteleeko hellarit?

      So likewise ye, except ye utter by the tongue words easy to be understood, how shall it be known what is spoken? for ye shall speak into the air.

      1. Kor. 14:19

      Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia hurmoskielen sanoja.

      Paavalin käyttämä kreikan kielen sana on juuri se merkityksetön hurmoskieli, eli glossolalia-kieli, mitä hän puhui.

      Miksei helluntailaiset puhu hurmoskieltä ollenkaan,kuten Paavali puhui?

      γλωσσα


      glossa gloce-sah'


      1100 Strongin koodi

      • Anonyymi

        Me helluntailaiset puhumme samaa "hurmoskieltä" kuin Paavali.
        Uskomme jokaisen sanan, jonka Paavali on kirjoittanut! Paavali sai evankeliumin SUORAAN Jeesukselta!


    • Anonyymi

      Älä päästä suustasi sanoja, joiden merkitystä et tiedä...
      Anonyymi 13.05.2022 21:25

      1. Kor. 14:9
      Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.

      Matt. 12:36
      Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä.

      Suustaan ei pidä päästää hurmospäissään yhtään sanaa, jonka merkitystä ei tiedä. Kyse voi olla Pyhän Hengen kiroamisesta ja pilkkaamisesta. Monet saattaa tietämättään kirota Kristittyjen kastetta nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.

      Jaak. 2:7
      Eivätkö juuri he herjaa sitä jaloa nimeä, joka on lausuttu teidän ylitsenne?* ["Nimen lausuminen" viittaa kastehetkeen.]

      Jaak. 3:6
      Myös kieli on tuli, on vääryyden maailma; kieli on se meidän jäsenistämme, joka tahraa koko ruumiin, sytyttää tuleen elämän pyörän, itse syttyen helvetistä.


      ///////
      Todella lihallisen uskonnollinen aivopieru

      • Anonyymi

        täsmennetään viestiä tuohon esitettyyn aivopieruun.

        Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen. Näin otat vain peukalopaikan omiin tarkoituksiisi
        kirjoitukset sanovat.
        Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa. Sillä -> kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan -> Jumalalle; >>>ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä. <<< käsittääkö HÄN? (1Ko 14:1-2)
        Se ei ole tuuleen puhumista.

        Tähän on turhaa jankata sanoista tuomiopäiväyhtälöä. Se on lihallisen mielen manausta.
        Mutta profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi. Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa. (1Ko 14:3-4)

        Tavallaan kielillä puhuva on kuin rukoilija – puhuu Jumalalle, tuonpuoleisuuteen.
        Mutta aloittaja on kuin lihallinen ateisti. Rukous – on puhetta tuonpuoleisuuteen, mutta jos Jumala puhuu - kokee Jumalan puheen, ateisti sanoo, hae psykiatri.
        jatketaan.
        Soisin teidän>>> kaikkien puhuvan kielillä, << mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu. Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne kielillä puhuen, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja?
        (1Ko 14:5-6)

        ts. kielillä puhuvan tehtävä on Pyhässä Hengessä rakentaa seurakuntaa. Mutta, jos ei pysty selittämään, armolahjat kuitenkin ovat alisteisia, jos ei ole selitystä, seurakunnassa ollaan hiljaa.

        Niinhän on elottomain soittimienkin laita, huilujen tai kitarain: kuinka tiedetään, mitä huilulla tai kitaralla soitetaan, elleivät ne soi toisistaan erottuvin sävelin? Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun? Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.
        (1Ko 14:7-9)

        ts. se kielillä puhuttu ja sanoma on tehtäväkuvaltaan sitä, että selvä taistelukäsky – Sana tulee selväksi.
        Jos sitä ei ole, puhe siksi on tuuleen puhumista. Pyhä Henkikin on kuin tuuli, se puhaltaa ja kuullaan sen humina, mutta emme tiedä, mistä se tulee, ja mihin se menee. Sekin pitää ymmärtää oikein.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    9. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe