Siis osaako köyhä kalastaa

Anonyymi

Ja osaako köyhä perata kalaa ja tehdä siitä ruokaa.
Suomessa voi kalastaa kymmenissä tuhansissa järvissä ja myös merialueilla ja kalaa saa melko helposti jos hiukan panostaa. Virvelit ei paljon maksa ja ihan 50 euron virvelillä ja siihen jotan uistimia ja jigejä 50 eurolla niin voi saada satojen eurojen edestä kalaa. Kalaa kun saa niin se maksaa sen virvelin takaisin aika pian. Kalastus siis kannattaa ja työttömällä on aikaa joten kannattaa opetella jos ei ole ennen kalastanut.

38

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuntouttavaan työtoimintaan mielummin yhteiskunta määrää jossei kiinnosta ni siinähän järsii sitten kaloja. Menee kalaan sen takia että saa kaljaa elikä päihdeongelmainen. Ylipainot ja sosiaaliset ongelmat.Haju voi tuottaa häädön jos asuu kerrostalossa elikä kalat lemuaa.

      • Anonyymi

        IHANAAA lukea näitä aina vaan näiden katkeria ja kateellisten ihmisien surullisia purkauskia. Niin masentuneita ja syrjäuytyneitä kun ruotivat toisten ihmkisten asioita päivästä toiseen.

        Jos olet ollut kuntouttavassssa niin älä ole siitä katkera, se on ollut sinulle juuri oieka toimi, voit toki puhua siitä kun se helpottaa mielentilaasi, mutta sinun ttetäväe ei ole ohejistaa muita ja yhteiskuntaa mitä sinä muille haluat ja mitä et.

        Hoida vaan hyvin omat asiat ja älä mieti muiden juttuja, sekin on sulle hyväksi. Onnea kuntouttavaan tai muihin alkoholistien tai ongelmaihmisten elämän ohjaukseen. Se ei ole tarkoitettu kaikille vaan sinunalsillesi itsensä menettäille.


    • Anonyymi

      ei ole välineitä, ensin pitäis ostaa kalastusvälineet, eikä kaikki asu meren eikä edes järvien lähellä, polkupyörälläkä kuljetella kalastusvälineet ja matkat maksaa, jos ei polkupyörä riitä kalastusvälineiden kuljettamiseen.

      • Anonyymi

        Virveli maksaa 50 euroa. Kun saan 10 kg ahvenia niin se kattaa virvelin hinnan helposti.


    • Anonyymi

      Ilman kalastuskorttia (maksullinen) ja kalastuslupaa (maksullinen) et kalasta mitään. Tai jos kalastat, niin tulisi halvemmaksi ostaa kalat torilta, kuin maksaa sakot ja valtiolle menettämäsi virvelit.

    • Köyhä tarvitsee kalaisen paikan ja rannan sekä välineet. Onki ja pilkki ei lupia.

      Köyhä tarvitsee myös kylmäkalleja reppuunsa eikä kuumakalleja kettuilemaan köyhän kalastamisesta eikä terveellisistä kaloista.

      • Anonyymi

        Täällä länsirannikolla riittää kalapaikkoja ja ahventa tulee paljon.


    • Anonyymi

      Odottakaa vähän aikaa niin kalastaminen kielletään että vesistöt luonnontilassa. Päihdeongelmaiset yrittää todistaa itselleen jotain kun kalastavat. 2 kossua mukaan kalareissulle niin laskekaa viinojen ja kaljojen hinta.

    • Anonyymi

      Kuljetan takaritilällä kylmälaukkua jossa jäisiä pulloja ja kylmä kalleja. Kalat säilyy hyvin. Veneessä minulla on iso saavi jonne pistän ahvenet kun saan niitä. Fileeraan kalat jo veneessä ja pistän kylmälaukkuun fileen. Selkäruodon ja nahan fileeraan kotona. Ostan sellasen peräkärryn fillariin ja siihen mahtuu iso kylmälaukku niin voin kuljettaa enemmän ahvenia. Virveliä ja uistimia säilytän veneessä..

    • Anonyymi

      Kyllä kalastaminen onnistuu lähes keltä vaan.
      Ja perkaaminenkin on helppoa, pää poikki, maha auki saksilla, sisukset ulos ja huuhtelu.
      Se onkin toinen juttu, missä niitä kalapaikkoja on, jos sattuu asumaan kaukana vesialueista, eikä omista autoa.

    • Anonyymi

      Osaan kalastaa, mutten viitti. Ostan kaupasta kalat joita haluan! Kätevämpää kuin istua toimettomana rannalla keppi kädessä!! Ei vaan viitsi moista ajantuhlausta.

      • Anonyymi

        Sama juttu ni sillipurkki sillon tällön ja siitä on aikaa kun viimeks paisto silakoita tai muikkua.


    • Anonyymi

      Kyllä köyhä osaa kalastaa ja käsitellä kalaa! Minulla muutama kokoon taittuva katiska, eivät maksaneet kovin paljoa ja olleet nyt käytössä vuosia. Pitkällä riu'ulla laitan katiskat vesistöön, joten en edes venettä käytä kalastamisessa. Työmatkoilla kotiin tullessa käyn katsomassa katiskat ja on kotiin tuoda aina jotain kalaa. Fileeraan kalat heti ja yleensä pakastan ne myös heti. Joskus savustelen osan saaliista.
      Kalastusluvat kuittaantuu yleensä jo heti ensimmäisillä saaliilla, joten loppuvuosi on käytännössä voittoa kaikki. Maksan valtion kalastonhoitomaksun 45€ ja sitten vesialueen pyydysluvat muutaman euron. Alle 50€ on minulla nuo luvat vuodessa ja ensi vuonna saan kalastaa ilman tuota kalastonhoitomaksua, kun vain maksan vesialueen pyydysluvat.
      Osaan/osaamme valmistaa kalasta hyvin ruokaa, joten melkoinen säästö vuodessa siinäkin , lisäksi vaihtelua ruokavalioon. Ja onhan tämä mukava harrastus, kun hieman vertaillaan kavereiden kanssa saaliita. Vaimot puolestaan vertailee eri valmistusohjeita kalaruokiin.

      • Anonyymi

        Verkkoluvat 4 verkkoa 16 euroa. Kalastuslupa 45 euroa. Kun saa 5 kiloa ahventa niin luvat on sillä maksettu ja kaikki muut kalat on voittoa mitä saa. Olen saanut jo paljon ahvenia ja parhaat ajat on vasta edessä että viime vuonnakin sain yli 300 kg ahvenia kesän ja syksyn aikana.


      • Anonyymi

        Aamuisin saa parissa tunnissa 10 kg ahventa jigillä täältä päin ihan tuossa kesäkuun alussa niitä alkaa tulee ihan rannalta.


    • Anonyymi

      Lähden kohta kalaan kaverin kanssa. Nostan verkot, eilen oli 15 ahventa verkoissa. Menemme sitten ahvenia jigaamaan myös.

    • Anonyymi

      Kävin kalassa ja sain 4.5 kiloo ahvenia. Hyvä saalis joten ei mikään turha reissu.

      • Anonyymi

        Minäkin kävin katsomassa katiskat iltapäivällä, iso hauki oli toisessa katiskassa ja toisessa oli ahvenia ja jokunen särki. Monta kiloa kalaa, fileerasin hauen pakastimeen ja perkasin ahvenet ja särjet. Kyllä ei ollut turha reissu minullakaan!
        Ehkä vien kolmannenkin katiskan sinne, kun noin hyvin tulee kalaa.

        Luin isoisäni vanhoja muistiinpanoja 50-luvulta, hän oli saanut keväisin n. 120 haukea ja 20-60 lahnaa rysällä. Ei huonosti vaarillakaan!


    • Anonyymi

      Kyllä ei tarvitse lupia kalastamiseen, jos kalastaa mato-ongella tai pilkillä, silakkaa voi myös litkata ilman kalastuslupaa. Jotkut litkaa silakkaa melkoisia määriä. https://yle.fi/uutiset/3-11852085

      • Anonyymi

        Täällä yks hyvä silakkapaikka jossa olen käynyt. Olen saanut 15 kg aamun aikana. Silakka litkaus on aika suosittua nykyään ja ei tarvii kun vapa kela ja koukkuja. Itsellä on 7 koukkua ja usein tuleekin 3-7 silakkaa kerralla.


    • Anonyymi

      Ajattelitko oikein myytäväksi kalakauppiaana? Virvelillä? Jos omaan käyttöön säästämisen tarkoituksessa, niin paljon pitää kalaa kesän aikana syödä jos välineet, luvat ja kustannukset peittoaa. Hauki alkaisi maistua puulta. Köyhyys voi olla henkistäkin.

      Suomessa pitäisi tulla pulaa ruuasta jotta me ryhtyisimme käyttään kotimaista kalaa. Moni ei edes tiedä että merialueella on esimerkiksi pientä karisiikaa vaikka kuinka ja sitä en ennen kalastettu paljonkin. Nykyään kalstus lienee kiellettyä, koska se sekoitetaan vaellussiikaan. Silakkakin on jo ihan outo suurine päineen. Muikun tuntevat vielä.

      • Anonyymi

        Kyllä ne luvat ja välineet kuittaantuu aika nopeasti. Minulla kokoon taittuvat katiskat, ostin ne joskus lähes 20 vuotta sitten, ei maksaneet kovin paljoa ja kestävät minun aikani, jää vielä perikunnalle ehjinä. Luvat kuittaantuu jo ensimmäisellä kerralla, kun tulee kalaa.
        Ei niillä lupien hinnoilla kovin paljoa kalaa ostella! Minullakin on katiskoissa ollut 15kg kalaa kerralla!


    • Anonyymi

      "Ilman kalastuskorttia (maksullinen) ja kalastuslupaa (maksullinen) et kalasta mitään. Tai jos kalastat, niin tulisi halvemmaksi ostaa kalat torilta, kuin maksaa sakot ja valtiolle menettämäsi virvelit."

      • Anonyymi

        Sakko on sata euroa jos valvoja tulee ja jää kiinni. Olen saanut 200 kg ahventa kuukauden aikana niin sakko ei ole mitään. Ei kukaan kysele lupia ainakaan täällä päin. 35 vuotta olen kalastanut.


    • Anonyymi

      Virveli kannattaa ostaa. Kukaan ei ole 35 vuoden aikana itseltä kysynyt kalastuslupaa joten en minä osta sellaista. Monissa paioissa käyn kalassa ja kalaa tulee. Haukee tulee todella paljon ja myyn sitä yleensä 5 euroo kilo koska olen laiska tekemään siitä ruokaa. Ahventa syön itse. Rannalta heittelemällä sain kuukauden aikana 5-10 kg ahventa joka päivä. Joku virveli maksaa 50 euroa ja 30 euroa jigeihin niin siinä voi jokainen laskea että kun saa 200 kg ahventa kuukauden aikana niin siitä saa ruokaa aika paljon joten sijoitus 50 euron virveliin kannatti.

    • Anonyymi

      Aamulla joutuu taas heräämään kello viis ja kalaan on lähdettävä. Ruoka kallistuu kaupassa joten köyhä ei voi makailla vaan kotona vaan virvelit ja kalaverkot mukaan ja merelle kalaan. Ei se kala itsestään ui ihmisten ruokapöytään vaan se pitää mennä kalastamaan sieltä. Kovaa hommaa se on kuitenkin löytää niitä kaloja. Sitten kun saa kaloja vaikka 10 kg ahvenia niin siinä menee ensin yli tunti kun niistä otetaan fileet pois, sitten menee pari tuntia kun niistä tehdään ruodottomia koska ei kukaan halua ruotoja suuhunsa. Köyhä ei vaan makaile kotona ja juo kaljaa päivät pitkät vaan se on köyhyyskin kovaa työtä.

    • Anonyymi

      Karenssia kehiin.

    • Anonyymi

      Kalassa kävin tänään 26 kpl ahvenia. Ihan hyvä syönti ja ahvenen koko oli hyvä. Laitoin fileeksi vakuumiin ja pakkaseen ja 12 filettä ruuaksi itselle.
      Pian se vasta alkaa varmaan viikon kahden päästä kunnolla ahvenet tulee rantaan niin sitten ahventa saa helposti 10 kg. Aikaisin vaan pakko herätä että kalaa saa sitten. Juttelin yhden vanhan miehen kanssa joka oli ollut myös kalassa. Käydään samoilla rannoilla keväällä siikaa onkimassa. Se oli saanut 5 siikaa verkoista mutta se käykin kauempana merellä vielä.

      • Anonyymi

        Miksi heräillä aikaisin aamulla kalareissuille, kun voi illalla töistä tullessa poiketa katiskoille ja ottaa sieltä kalat mukaan, menee n. 10 minuuttia, kun poikkean tieltä rantaa katiskoille. Ei mene koko päivää niissä kalastuksissa ja voi nukkua aamullakin pidempään.


    • Anonyymi

      Katiskoihin harvoin ui mitään 500 g ahvenia. Minä kalstan isoa noin 250 -500g ahventa koska iso ahven tarkoitta enemmän painoa ja enemmän rahaa. Niitä voi fileerata hyvin. Monesti tulee vaapullakin yli 500g ahvenia runsaasti. Niistä kertyy äkkiä paljon painoa. Katiskaan ei myöskään mahdu 10 kg ahvenia joiden koko on 250-500g. Jigillä saan sellaisia ahvenia ja paljon lyhyessä ajassa kun löytää parven.

      • Anonyymi

        Katiskoihin ui kyllä monenlaista kalaa, ahvenia, haukia, suutareita, särkiä, jotka kaikki kyllä ihan hyvää syötävää. Isoja ahvenia on kyllä harvoin katiskassa, mutta haukia sitten niidenkin edestä. Joskus on suutareita melkoisesti katiskoissa.
        Joskus on ollut 15kg kalaa yhdessä katiskassa, se on jo hieman raskas nostaa sieltä vedestä ylös. Viime kesänä oli yhdessä katiskassa 20 suutaria!
        Minulla on nyt se, että saan itselle ruokakalaa ja hieman sitten muillekin, joskus vaihdan kaloilla jotain muuta ruokaa. Ja kun olen työelämässä, niin en käytä kalastamiseen paljoa aikaa, enkä rahaa.


    • Anonyymi

      Kalastan kyllä verkoilla ja niillä tullut hyvin myö ahvenia viime vuonnakin. Voi saada 30 kpl ahvenia ihan parissa tunnissa. Yleensä ne on myös 300 g kokoisia joten hyvän kokoisia ruokakaloja.

    • Anonyymi

      Kalaan taas menen huomen aamulla. Tänään sain 15 kpl ahevnia. Saan niistä parin päivän ruuat. Huomenna menen myös kalaan ja otan sitten enemmän ahvenia ja pistän pakkaseen. Onneksi kalaa tulee suht läheltä rantoja ja venesatamaa missä veneeni on. Bensa on kallista mutta ei tarvii kauas ajella yleensä niin ei ole bensa kuluja kovin paljoa. Ja ahvenia tulee kyllä että se kattaa kyllä bensakulut moninkertaisesti ettei se siitä ole kiinni. Ajelen myös kauemmas kalastamaan huomenna ainakin.

    • Anonyymi

      Kyllä rannalta saa heitellä kauan, ennen kuin on satasen edestä kalaa.

    • Anonyymi

      Ahvenfile kaupassa 38 euroa kilo katselin juuri hintaa. Täältäkin tulee yhdeltä laiturilta heittämällä helposti 20-40 kpl ahvenia. Vierssä on veneväylä ja suntti jossa on virtaava veti siitä olen monesti saanut 10 kg ahvenia ihan parissa tunnissa. Siinä ahvenet viihtyy ja siinä on usein montakin kalastajaa yleensä vanhoja eläkeläisiä. Jos on vaikka soutuvene niin pääsee jo paremmille paikoille.

    • Monesti miettinyt että salakatiskan johonkin jorpakkoon laittasin. On merenrantaa ja järviä mutta kun ne on vaikeakulkuisia tai jonkun ökyn omistuksessa.

      • Anonyymi

        Kyllä niitä on helppokulkuisia paikkojakin katiskoille. Ja ihan turhaan jotain salakatiskaa... Luvat kuitenkin aika edulliset ja saa huoletta kalastella. Suomessa vettä kyllä riittää ja harvemmin niitä kukaan öky omistaa (joku voi kyllä luulla omistavansa), ne on yleensä osakaskunnilla omistuksessa, jotka myy kyllä pyydyksille luvat.
        Tänäänkin oli kalaa melkoisesti katiskoissa ja nyt fileerattuna pakastimessa, sekä kissa on tyytyväisenä omasta osuudestaan.


    • Anonyymi

      Tänään tuli taas ahvenia 26 kpl. Tänään tulee myös yks nainen ostamaan ahven fileitä kolme kiloa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1661
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1132
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1066
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1045
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    9. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      6
      1003
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    Aihe