Käytetystä dieselautosta voi olla vaikea enää päästä eroon järkevällä hinnalla. Polttoaineenkin osalta huhtikuussa diesel maksoi Suomessa keskimäärin 48 prosenttia enemmän kuin viime vuoden huhtikuussa.
Dieselillä kulkevan Skoda Octavian tuoreimmassa Tekniikan Maailman koeajossa tasaisen nopeuden kulutus nousi 28 prosenttia, kun nopeus nousi satasesta 120 kilometriin tunnissa.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/26424586-1e83-44c6-a5d0-784e02e9765a
Auton vaihtoa suunnittelevalle dieselauto on muuttunut ongelmajätteeksi
19
1329
Vastaukset
- Anonyymi
Kerrotko vielä vastaavat luvut bensiiniautoista , niin voidaan verrata .
Nyt et ymmärrä koko asiaa!
Kun uusia autoja tänä vuonna on rekisteröity aikaisempaa vähemmän,
hyvien dieselautojen kysyntä kasvaa.
Dieseliä tarvitsevat ne, jotka ajavat paljon ja pitkiä matkoja.
Siksi en ollenkaan ole huolissani nykyisen S212 -15 Mersun arvosta, koska sen arvo ei samalla lailla tule putoamaan.- Anonyymi
Kyllä se siinä ja tässä saada dieseliä kannattavaksi millään ajolla. Dieselverot ja kalliimpi diesel syövät kaiken edun pienemmästä kulutuksesta. Varsinkin kun nyky bensa-autot ovat erittäin pihejä bensan suhteen.
Ja siihen päälle mahdollisuus kalliisiin remppoihin EGR yms. ylimääräisten hilavitkuttien kanssa. Ei ihme että moni ottaisi ennemmin klamydian kuin dieselin jos olisi pakkovalinnan edessä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se siinä ja tässä saada dieseliä kannattavaksi millään ajolla. Dieselverot ja kalliimpi diesel syövät kaiken edun pienemmästä kulutuksesta. Varsinkin kun nyky bensa-autot ovat erittäin pihejä bensan suhteen.
Ja siihen päälle mahdollisuus kalliisiin remppoihin EGR yms. ylimääräisten hilavitkuttien kanssa. Ei ihme että moni ottaisi ennemmin klamydian kuin dieselin jos olisi pakkovalinnan edessä.Dieselin ja bensan hintasuhde on palautunut normaaliksi eli hieman vajaa 20 senttiä dieselin eduksi. Diesel oli pari kuukautta bensan tasolla ja korkeammallakin.
Eli kannattavuuserot ovat taas palautuneet normaaleiksi poikkeusoloista.
No klamydiasikin voit hoitaa helposti.... muista, että se on sukupuolitauti, joten käyttäydy sen mukaisesti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se siinä ja tässä saada dieseliä kannattavaksi millään ajolla. Dieselverot ja kalliimpi diesel syövät kaiken edun pienemmästä kulutuksesta. Varsinkin kun nyky bensa-autot ovat erittäin pihejä bensan suhteen.
Ja siihen päälle mahdollisuus kalliisiin remppoihin EGR yms. ylimääräisten hilavitkuttien kanssa. Ei ihme että moni ottaisi ennemmin klamydian kuin dieselin jos olisi pakkovalinnan edessä.Bensakoneissahan ei erg venttiiliä ole , eikä hiukkaspönttöä , niinkö luulet ? Ota sinä klamydia jos haluat .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bensakoneissahan ei erg venttiiliä ole , eikä hiukkaspönttöä , niinkö luulet ? Ota sinä klamydia jos haluat .
Egr on...hiukkaspönttöä ei ole läheskään kaikissa. Egr ei ole ongelma bensakoneessa, todella harvoin mitään vikaa. Katalysaattroit kestää sen 300tkm...hiukkasloukkkl jossain harvoissa uusissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Egr on...hiukkaspönttöä ei ole läheskään kaikissa. Egr ei ole ongelma bensakoneessa, todella harvoin mitään vikaa. Katalysaattroit kestää sen 300tkm...hiukkasloukkkl jossain harvoissa uusissa.
Hiukkasloukku on kaikissa uudemmissa suoraruisku bensa moottoreissa .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hiukkasloukku on kaikissa uudemmissa suoraruisku bensa moottoreissa .
Mikäli oikein muistan, niin hiukkasloukun jälkiasennuskin tuli pakolliseksi (?) vuodeta x eteenpäin, mutta nyt en jaksa kaivella aihetta.
Tuo hiukkasloukku ei ole kovin kalliskaan ja sillä on radikaalisti pidempi elinkaari kuin dieselin vastaavalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikäli oikein muistan, niin hiukkasloukun jälkiasennuskin tuli pakolliseksi (?) vuodeta x eteenpäin, mutta nyt en jaksa kaivella aihetta.
Tuo hiukkasloukku ei ole kovin kalliskaan ja sillä on radikaalisti pidempi elinkaari kuin dieselin vastaavalla.Mun diisel Pösön loukku piti vaihtaa 205 tkm . ajettuna . Maksoi 245 € uusi . Onko tuo ongelma ?
- Anonyymi
Joissain laskelmissahan tuo täyssähkäri on se halvin autoilun muoto.....
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/mika-kayttovoima-sopisi-parhaiten-sinulle-uusi-laskuri-arvioi-paastot-ja-kustannukset/ - Anonyymi
Ei pidä yleistää. On muitakin totuuksia.
Ostin vuosi sitten lava-auton. Katselin muutama päivä sitten tarjontaa ja yllätyin. Sama liike pyytää samasta vuosimallista, samoilla kilometreillä ja varusteilla olevasta dieselistä nyt 4 kEur enemmän. Eli autoni arvo on noussut noil 4000 Eur. Se siitä arvon laskusta.
Totta puhuen en ole hankkinut edullisinta mahdollista tai vähiten kuluttavaa. Vaan auton, jolla haluan ajaa ja jolle minulle on käyttöä. Enkä ole myymässä sitä kohonneesta hinnasta huolimatta nyt tai myöhemminkään. Aion pitää auton niin kauan, kun polttoainetta saa tai korttini pysyy voimassa. Auton arvo lienee lopulta perikunnan murhe.
Dieselvero on naurettava satanen vuodessa. Yksi tankkaus kuukaudessa riittää omiin ajoihini. Polttoaineen hinnalla ei ole suurta merkitystä. Vaikka auto painaa reilusti edellistä enemmän, kuluttaa se suunnilleen saman verran kuin edellinen bensaturbo 98E5 polttoainella. RE85 polttoainekin kelpasi mutta sitä kului edellisellä selvästi enemmän. Nyt tarvittaessa käytössä on nyt neliveto ja vetokyky on lähes tuplasti enemmän exään verrattuna.
Plussana kaiken päälle on se, että nyt saan ajella kaikessa rauhassa. Painin nyt eri sarjassa. Toisin kun edellisen auton kohdalla nyt samoja ajonopeuksia (GPS varmistettu) käyttäessäni saksalaismerkeillä ajavat eivät näe aiheelliseksi haastaa valoissa tai matkalla. Ne pysyvät kunnioitetun välimatkan päässä järeästä vetokoukustani. Tai menevät menojaan. Eli käyttäytyvät juuri kuten pitääkin. - Anonyymi
saksa on autoilijalla kallis innovatiomaa
osta toyota - Anonyymi
"EU:n päätös: Uudet polttarit ja hybridit kieltoon 2035"
- https://keskustelu.suomi24.fi/t/17457731/eun-paatos-uudet-polttarit-ja-hybridit-kieltoon-2035#comment-114829225
*
Avauksessa spekuloidaan tämän hetken (ja vielä ilmeisemmin x-aikaa kestävillä) polttoainehinnoilla, mutta polttareiden akuutti ongelma kymmenille miljoonille autoa tavitseville EU:ssa on aivan toista luokkaa.
On myös hyvä huomioida, että _jo nyt_ pitkin Eurooppaa autoa tarvitsevat ovat aivan kohtuuttoman kalliiksi tulevassa auton uudempaan _pakkovaihdon_ kierteessä, sillä EU:ssa on tiheään kaupunkeja ja alueita joissa on ajorajoituksia ja kieltoja riippuen auton Euro-luokasta.
Lisäksi nuo rajoitteet ja ajokiellot kiristyvät vuosi vuodelta ja joka vuosi tulee seuraava alempi Euro-luokka kieltolistalle.
Lisäongelma autoa jo nyt uudempaan pakosta vaihtamaan joutuville kymmenille miljoonille autoilijoille on se, että kukaan ei halua ostaa kieltolistalle seuraavana vuonna tulevaa autoa, eli autot happanevat käsiin kuin halpa kulutuselektronikka.
*
"What are Low Emission Zones? - What are the differences between APZs, LEZs, RTZs and ZEZs?"
- https://www.renaultgroup.com/en/news-on-air/news/low-emission-zones-lezs-in-europe/
*
Edelleen käytännön lisähaaste on se, että nuo eri rajoitteet ja kiellot ovat paikkakunta- ja aluekohtaisia _erilaisine_ sääntöineen samankin maan sisällä.
Vaikkapa tulevalla lomakaudella Suomesta Euroopan kierueelle autolla lähteville on tiedossa oikein kunnon byrokratia-jysäri, sillä joka maahan tarvitsee hankkia omat maakohtaiset "saastetrransa" ja useinkin ulkolainen auto tulee myös edeltä käsin rekisteröidä ko. maan eko-systeemiin. Joisskain maissa se tulee tehdä vielä erikseen alue alueelta.
Vaikkapa Barceloonassa tulee systeemmiin kirjautuakseen todistaa auton Euro-luokka, todistaa olevansa ko. auton omistaja ja antaa osoitetietonsa.
"Driving in Barcelona. Everything about its Low Emission Zone"
- https://www.lugaris.com/en/driving-in-barcelona-everything-about-its-low-emission-zone/
Sitten kun vastavan selvitystyö ja rekisteröinti-bazarin saa toteuttaa pahimmillaan jokaa ainoaan maahan ja eri alueille ja selvittää jokaisen rajorajoite-kieltoalueen omat erityissäännöt.
Kun EU on ahkera direktiivejä luomaan, niin yksi ehdoton minimi olisi koko EU:n kattava auton eko-luokan osoittava tarra, jotta niitä ei tarvitsisi hankkia joka ainoaa maata varten erikseen.
Tuossa tuhannen kirjavassa ajorajoite- ja kieltoviidakossa on jo itsessään aivan riittävästi ongelmaa selvitettäväksi.
En pidä mahdottomana, että josakin vaiheessa jopa harvaanasuttuun Suomeenkin tuo malli kopioidaan.- Anonyymi
Vuoteen 2035 on vielä 13 pitkää vuotta. Ja -34 myytävällä polttiksella ajellaan vielä 2050-luvulla. Aika harva suomalainen mökin ukko tai akka lähtee omalla autolla reissaamaan ympäri Eurooppaa. Että pitkälti spekulatiivistä teoriaa tuo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vuoteen 2035 on vielä 13 pitkää vuotta. Ja -34 myytävällä polttiksella ajellaan vielä 2050-luvulla. Aika harva suomalainen mökin ukko tai akka lähtee omalla autolla reissaamaan ympäri Eurooppaa. Että pitkälti spekulatiivistä teoriaa tuo.
Avauksen aihe koskee "muutamaa muutakin" autoilijaa kuin pienilukuisen periferia Suomen autoilijoita, katse EU-direktiivien ja lakien piirissä olevien kokonaisuudessa.
"Aika harva suomalainen mökin ukko tai akka lähtee omalla autolla reissaamaan ympäri Eurooppaa. Että pitkälti spekulatiivistä teoriaa tuo."
Kaikki on suhteellista, mutta huomattavan moni on matkaillut ja edelleen automatkailee pitkin EU:ta, henkilöautoilla ja / tai matkailuautoilla.
Aikoinaan Finnjet kuljetti suuret määrät automatkailijoita Stadista suoraan Saksaan ja siitä sitten matka jatkui EU:n muille laitumille. Kesäkuukausina satama oli turvoksissa automatkailijoita laivaan pääsyä odottamassa, joskin moni matkasi Ruotsin kautta.
Finnjet: https://finnjet.fi/fi
Toisaalta, mistäpä sitä tietää vaikka kansianvälisellä tasolla pienten kaupunkien ja pienen populan periferia Suomesskain päättäsivät jossakin vaiheessa rakennella vastaavia ajorajoitteita ja -kieltoja.
- Anonyymi
Ihan sama tilanne on vastaavilla samankokoisilla bensa-autoilla. Ei niitäkään enää juurikaan osteta, luultavasti vielä vähemmän kuin dieseleitä.
- Anonyymi
Toyotaa ostettiin niin, että se valtasi Toukokuussa kolme ensimmäistä sijaa, ja ne kaikki ovat bensiinikäyttöisiä hybridejä, sinä nolo, ja tyhmä poika.
https://www.is.fi/autot/art-2000008856948.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyotaa ostettiin niin, että se valtasi Toukokuussa kolme ensimmäistä sijaa, ja ne kaikki ovat bensiinikäyttöisiä hybridejä, sinä nolo, ja tyhmä poika.
https://www.is.fi/autot/art-2000008856948.htmlVoi sinua pojuparka
Nuo suosituimmat pikkutojot on vähän eri asia kuin isot dieselautot. Kuten edellä kirjoitettu ’vastaavilla samankokoisilla’
Se luetun ymmärtäminen olisi hyvä hallita, niin säästyisi monelta typerältä ulostulolta…
- Anonyymi
Voi siihen kai vaihtaa bensakoneen jos on vähemmän ongelmajätettä?
Tai vaikka sähkömoottorin? on noita diy sähköautoja muuallakin tehty.
https://www.youtube.com/watch?v=q7vTCK9ywBA
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1141868Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1541342Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j551297- 491022
Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html126972Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä75926Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36837- 52834
Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62812- 56791