Ajatuksia ekasta vuodesta TK eläkkeellä

Anonyymi

Kerkesin olemaan kuntoutustuella muutaman vuoden kunnes sain myönteisen päätöksen toistaiseksi voimassaolevasta työkyvyttömyyseläkkeestä. Kohta tulee eka vuosi täyteen.
Olen tehnyt vähän vapaaehtoistyötä mutta jouduin irtisanoutumaan niistä hommista kun päänuppi ei kestä. Ehkä vielä joskus voisin tehdä kevyttä vapaaehtoistyötä.
Olen vasta 38 vuotias joten tässä on pitkä putki edessä vapaaherrana olemista.

Kyllähän nämä päivät on toistensa kopioita mutta päivät ja viikot vain hurahtaa ohi. Se kertoo mielestäni siitä että arjessani on mielekästä tekemistä eikä aika käy sillä tavalla pitkäksi.
Olen nyt yhtä vapaa kuin ennen esikoulua ja koulunkäynnin aloitusta. Kun esikouluun piti mennä on siitä lähtien ollut aina jotain velvoitteita. Nyt olen yhtä vapaa kuin viisivuotiaana.
Viime kesänä sai nauttia koko pitkästä lämpimästä kesästä ja onhan se mukava kun voi nukkua pitkään silloin kun nukuttaa. Tosin mulla on melko selkeä päivärytmi. Illalla 20.30 nukkumaan ja hereille kuuden maissa (tosin ilman herätyskellon)

Hoitooni eläkepäätös on vaikuttanut eniten. Sain uuden hoitajan, joka on lähihoitaja ja hän tekee kotikäyntejä. Jos tulee jotain akuuttia niin se hoidetaan kyllä alta pois tarvittaessa lähetteellä psykiatrian poliklinikalla, mutta muuten tuntuu, ettei hoitooni enää panosteta samalla tavalla. Luulen, että hoitoni päätyy jossain vaiheessa. Eläkeläisten hoitoon ei psykiatrian puolella ole rahkeita niin panostaa. Ne joilla on toivoa vielä päästä työelämään menee lääkäri aikoja jakaessa etusijalle.

Summasummarun nautin vapaasta olemisesta . Työkkäri ei hengitä niskaan ja psyykkinen oireilun on vähentynyt kun on taloudellisesti turvattu elämä eikä ole velvoitteita. Toista vuotta kohti tyytyväisenä

30

1563

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hei. Mulla päinvastaisia kokemuksia eläkkeellä olosta. Olenkin siitä kirjoitellut täällä. Minusta eläkkeellä olo on kamalaa.

      Minkä suuruinen eläke sulla on? Mulla vähän reilu 1500 nettona.

      • Anonyymi

        1100€ noin suurinpiirtein ennen veroja


    • Anonyymi

      En saa sitten millään kiinni tästä eläkeläisen elämästä 😢 t. Ekan kommentin kirjoittaja

      • Anonyymi

        Mikä siihen on syynä, ettet viihdy eläkkeellä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä siihen on syynä, ettet viihdy eläkkeellä?

        Vaikea sanoa… Ehkä se johtuu siitä, että olin niin työorientoitunut. 25 vuotta samassa paikassa ja työ oli tosi hektistä. Nyt elämä on sitten täysin pysähtynyt…
        Tiedän, että tilalle pitäisi keksiä jotakin. En vaan ole keksinyt mitä se voisi olla. Lisäksi kun eläke on paljon pienempi kuin palkka, mitään kallista ei voi ajatellakaan. Ja tiedän kyllä, että kirjasto on ilmainen, mutta lukeminen ei oikein iske.
        Koko ajan on myös huoli rahan riittävyydestä, kun omakotitalossa avokin kanssa asutaan. Muuttaminen ei tule kysymykseen.
        Joten tässäpä tätä umpisolmua kerrakseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikea sanoa… Ehkä se johtuu siitä, että olin niin työorientoitunut. 25 vuotta samassa paikassa ja työ oli tosi hektistä. Nyt elämä on sitten täysin pysähtynyt…
        Tiedän, että tilalle pitäisi keksiä jotakin. En vaan ole keksinyt mitä se voisi olla. Lisäksi kun eläke on paljon pienempi kuin palkka, mitään kallista ei voi ajatellakaan. Ja tiedän kyllä, että kirjasto on ilmainen, mutta lukeminen ei oikein iske.
        Koko ajan on myös huoli rahan riittävyydestä, kun omakotitalossa avokin kanssa asutaan. Muuttaminen ei tule kysymykseen.
        Joten tässäpä tätä umpisolmua kerrakseen.

        Miten ihmeessä voi olla tuollainen tilanne. Ikäsi ollut töissö, joten eläkekertymä ok, asuntolaina maksettu aikaa sitten ja säästöönkin jäänyt. Yleensä eläkke on saman verran tai enemmän, kuin palkka -lainat, joten rahaa pitäisi olla ihan hyvin käytössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten ihmeessä voi olla tuollainen tilanne. Ikäsi ollut töissö, joten eläkekertymä ok, asuntolaina maksettu aikaa sitten ja säästöönkin jäänyt. Yleensä eläkke on saman verran tai enemmän, kuin palkka -lainat, joten rahaa pitäisi olla ihan hyvin käytössä.

        No sitä tässä itsekin ihmettelen. En vaan löydä mitään sisältöä tähän nykyiseen eläkeläisen elämään 😢


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sitä tässä itsekin ihmettelen. En vaan löydä mitään sisältöä tähän nykyiseen eläkeläisen elämään 😢

        Sitä voi ihminen satsata vaikka johonkin yhdistystoimintaan, mistä saa virikkeitä.
        On monenlaisia kuppikuntia , mitkä touhuavat ja matkustelevat tukiaisilla tai yhdistyksen rahoilla tai muuten porukalla halvalla, On myös halpoja, yhteiskunnan tukemia kokoontumispaikkoja, jos haluaa vaikka vain osallistua johonkin keskustelukerhoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä voi ihminen satsata vaikka johonkin yhdistystoimintaan, mistä saa virikkeitä.
        On monenlaisia kuppikuntia , mitkä touhuavat ja matkustelevat tukiaisilla tai yhdistyksen rahoilla tai muuten porukalla halvalla, On myös halpoja, yhteiskunnan tukemia kokoontumispaikkoja, jos haluaa vaikka vain osallistua johonkin keskustelukerhoon.

        Kuntosalit, kansalaisopistot lenkkeilyt, minä ainakin viihdyn hyvin eläkkeellä, tein 41 v töitä se riitti, nyt käyn kaksi kertaa viikossa kuntosallilla ja kävelen joka päivä tuon 10 000 askelta yksin , tai koiran kanssa, opiskelen kansalaisopistolla Espanjaa, ja matkustelen kaksi, kolme kertaa vuodessa ympäri Eurooppaa ja tietysti Espanjassa .
        Kudon sukkia ja vanttuita ja uutena harrastuksena ompelen itselleni vaatteita , olen aina hiukan ommellut, mutta nyt on aikaa kunnolla perehtyä ompelemiseen , ostin jopa uuden saumurin ,kun vanha hajosi tavallinekin ompelukone on kovilla.
        Kesällä mökillä on kaikenlaista puuhaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuntosalit, kansalaisopistot lenkkeilyt, minä ainakin viihdyn hyvin eläkkeellä, tein 41 v töitä se riitti, nyt käyn kaksi kertaa viikossa kuntosallilla ja kävelen joka päivä tuon 10 000 askelta yksin , tai koiran kanssa, opiskelen kansalaisopistolla Espanjaa, ja matkustelen kaksi, kolme kertaa vuodessa ympäri Eurooppaa ja tietysti Espanjassa .
        Kudon sukkia ja vanttuita ja uutena harrastuksena ompelen itselleni vaatteita , olen aina hiukan ommellut, mutta nyt on aikaa kunnolla perehtyä ompelemiseen , ostin jopa uuden saumurin ,kun vanha hajosi tavallinekin ompelukone on kovilla.
        Kesällä mökillä on kaikenlaista puuhaa.

        No et taida olla työkyvyttömyyseläkkeellä.....


    • Anonyymi

      Olenkohan minä ainoa, joka ei totu tähän eläkkeellä oloon? 😢😥😔

      • Anonyymi

        Et varmasti ole varsinki jos puhutaan tk-eläkkeestä ja mua oikeastaa vähän ihmetyttää ylempänä käytetty viihtyä sana tässä yhteydessä 😢

        Riippuu niin paljon millaisista sairauksista on kyse ja miten ne vaikuttaa elämään. Se välillä ihmetyttää, kun esim. pelkästään kovin masentuneet eivät jaksa mitään työtä tehdä mut kaikkeen muuhun tuntuu energiaa riittävän sekä löytyy elämäniloa.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et varmasti ole varsinki jos puhutaan tk-eläkkeestä ja mua oikeastaa vähän ihmetyttää ylempänä käytetty viihtyä sana tässä yhteydessä 😢

        Riippuu niin paljon millaisista sairauksista on kyse ja miten ne vaikuttaa elämään. Se välillä ihmetyttää, kun esim. pelkästään kovin masentuneet eivät jaksa mitään työtä tehdä mut kaikkeen muuhun tuntuu energiaa riittävän sekä löytyy elämäniloa.

        lajijasuris

        Masennuksen takia olen eläkkeellä enkä mitenkään saa kiinni tästä eläkeläisen elämästä 😥 Onko kukaan ollut samassa tilanteessa ja selvinnyt siitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Masennuksen takia olen eläkkeellä enkä mitenkään saa kiinni tästä eläkeläisen elämästä 😥 Onko kukaan ollut samassa tilanteessa ja selvinnyt siitä?

        Mene töihin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mene töihin

        Arvaapa vaan, olisinko mieluummin töissä kuin eläkkeellä? Mutta kuka ottaisi töihin yli 50-vuotiasta masentunutta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arvaapa vaan, olisinko mieluummin töissä kuin eläkkeellä? Mutta kuka ottaisi töihin yli 50-vuotiasta masentunutta?

        Niinpä, oikeat sairaudet tai niiden mahdollisuuden voi hahmottaa vaikkei olisi lääkäri.
        Itselläkin on tuo ja monta muuta, mutta silti pystyisin tekeen aivopainotteista työtä ja kunnolla sekä kommunikoimaan riittävästi, vaikka olenkin nyt vähän flegmaattinen, totinen, en niin puhelias. Sitä mä en oikein jaksa ymmärtää, kun ilopillerit moottoriturvat yrittää väittää työhön tai opiskeluun kykenemättömältä masennuksen takia.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arvaapa vaan, olisinko mieluummin töissä kuin eläkkeellä? Mutta kuka ottaisi töihin yli 50-vuotiasta masentunutta?

        Sinä varmaan parantuisit töissä, koska sinä haluat töihin , olet masentunut jo siitäkin syystä, ettei sulla ole mitään kunnon tekemistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä varmaan parantuisit töissä, koska sinä haluat töihin , olet masentunut jo siitäkin syystä, ettei sulla ole mitään kunnon tekemistä.

        Ala tehdä naapureille vaikka puutarhatöitä/ruohonleikkausta, niin se ainakin vie ajatukset pois turhista eläkemietelmistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä varmaan parantuisit töissä, koska sinä haluat töihin , olet masentunut jo siitäkin syystä, ettei sulla ole mitään kunnon tekemistä.

        Aivan just näin se toisilla on. Jos ei nyt kokonaan parane mut voi lievittyä kumminkin. Mutta ratkaisu ei ole työ kuin työ, vaan itselle sopiva ja mielekäs sekä riittävä palkka ja arvostus yms pitää olla kondiksessa.

        Omasta näkövinkkelistä katsottuna pelkkä depis vielä pienempi paha verrattuna liikkumisen ja muihin hermostollisiin hankaluuksiin, heikentyneeseen lämmön- ja rasituksen sietoon.

        Jossain toisessa ketjussa joku 50:nen kehui nauttivansa suht terveenä loikoilusta aurinkorannalla. Esimerkiks depiksessä se voi tähän tyylin mennä ja myös lievemmissä fyys. sairauksissa. Herättää kyllä kysymyksen kuinka työkyvytön silloin oikeesti on?

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Masennuksen takia olen eläkkeellä enkä mitenkään saa kiinni tästä eläkeläisen elämästä 😥 Onko kukaan ollut samassa tilanteessa ja selvinnyt siitä?

        Hei, jos olet työeläkeyhtiön tkeläkkeelle niin kokoaikaisella eläkkeelläkin saa oman tulorajan puitteissa tehdä töitä. Raja riippuu asioistasi. Määrän saat selville vakuutusyhtiöstäsi tai eläkepäätöksessä.

        Osa-aikainen työskentelykin voisi helpottaa eläkkeelle siirtymistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä varmaan parantuisit töissä, koska sinä haluat töihin , olet masentunut jo siitäkin syystä, ettei sulla ole mitään kunnon tekemistä.

        Et sitten ole hakenut Kelalta kokemusasiantuntijan virkaa?


    • Anonyymi

      Miten teillä muilla tk-eläkeläisillä on kesä tähän asti mennyt?

      Itsellä edelleen vaikeaa tämä eläkkeellä olo 😔

      • Anonyymi

        Siinähän tämä on sujunut. Äänikirjoja ja kävelyä, radion kuuntelua ja välillä käyn kaupungissa. Uimaan en ole viitsinyt vielä lähteä ja varmaan en järveen menekään. Syksyllä aloittelen talviuinnin kun rakensivat saunan rannalle.
        Lopettelen tässä samalla tupakan polttoa ja olen ollutkin nyt kk ilman . Hyvä on eläkkeellä lopettaa kun ei ole liiemmin stressiä. Heinäkuun on hoitaja lomalla joten tapaamme vasta elokuun lopussa .
        Katselen myös striimejä YouTubesta ja katselen välillä elokuvia.
        Asiat on suhteellisen hyvin


    • Anonyymi

      Työkyvyttömyyseläke lienee ruhtinaallinen jos vaikka 10000€ on ansainnut saa noi 8000€ kk. Melko leppoisaa oloa .

    • Anonyymi

      Jos jollakin on ollut mielekäs, antoisa työ, hän saa olla kiitollinen, että niin on ollut. Useimmille työ on pelkkää pakkopuurtamista elannon eteen. Niin tai näin, työ loppuu jossain jokaiselta vaiheessa, joten siihen kannattaa varautua etenkin, jos palkkatyö on henki ja elämä. Jotkuthan tykkäävät tylsistäkin hommista.

      Mutu-tuntuma on, että pienipalkkainen paskaduunarieläkeläinen on yleensä tyytyväisempi ja pärjää vähilläkin rahoillaan paremmin kuin enemmän saavat, työstään tykänneet. Onnettomimpia ovat sellaiset, joilla on surkea parisuhde, mutta yksinkään eivät osaa olla.

      • Anonyymi

        ”Onnettomimpia ovat sellaiset, joilla on surkea parisuhde, mutta yksinkään eivät osaa olla.”

        Juuri näin. Ja vielä eläkkeellä 😥 Miten hitossa tätä kestää??? Apua ei tunnu löytyvän mistään 😔


    • Anonyymi

      Nostan vielä tätä aihetta. Jos tulisi lisää vastauksia.

    • Anonyymi

      Ketjun aloittaja tässä.
      Nyt on ollut haipakkaa. Heinäkuun loppu elokuun puoleenväliin meni siskon keittiöremontissa hanslankarina. Nyt olen tehnyt siskolle jo kolme mottia polttopuita ja homma jatkuu vielä pari viikkoa. Kiirettä on pitänyt ja välillä olen ollut tosi väsynyt.
      Alkoholia ei mene ja nukun yöni hyvin ja nukun pitkät unet.
      Lääkitys on vaihtunut injektioon kun tabletti ei pitänyt oireita poikessa. Ei haittavaikutuksia
      Verenpaineeseen sain lääkkeet ja yritän tiputtaa kolesterolia vaikkei se nyt hirveen huono olekaan.

      Summa summarum elän aika mielekästä elämää. Yritän kuunnella vointiani ja pidän taukoa hommista aina viikonloput enkä arkisinkaan tee halkoja kolmea tuntia pidempään kerralla. Ei pidä rehkiä liikaa ja väsyä

      • Anonyymi

        Miten eläkkeesi on riittänyt elämiseen? Oletko saanut säästöönkin? T. Se, joka ei totu eläkkeellä oloon 😔


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten eläkkeesi on riittänyt elämiseen? Oletko saanut säästöönkin? T. Se, joka ei totu eläkkeellä oloon 😔

        Säästöön ei juuri jää rahaa mutta pärjään eläkkeelläni. Saan ostettua sen mitä tarvitsen ja välillä ylimääräistä. Ter. Aloittaja


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1843
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1406
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1307
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe