Toyota Mirai vetysähköautojen hintaromahdus.

Anonyymi

58

762

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vetytankin täyttö on arpapeliä.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Vanha uutinen ja auto lienee jo palautettu maahantuojalle kun ei voi tankata.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Eipä 3 vuotta vanhalla vetyautolla tee enää yhtään mitään. Uusi kannattaa jo ostaa siinä vaiheessa.

    • Anonyymi

      Polttokenno kestää max 5000 tuntia.

    • Anonyymi

      > Toyota Mirai vetysähköautojen hintaromahdus.
      > Hinta jysähtää lattiastä läpi.

      Mitä järkeä on postailla tänne jotain Washingtonissa myynnissä olevien autojen hintoja? On Suomessakin vetyautoja myynnissä, miksi et postaa täkäläisiä myynti-ilmoituksia? Tai vaikka Ruotsista tai Saksasta.

      Ruotsissa myydään tasaiseen tahtiin biokaasulla käyviä henkilöautoa ja busseja. Kaasuautojen kokonaismäärä Ruotsissa on 52.000 kpl.
      https://www.energigas.se/fakta-om-gas/fordonsgas-och-gasbilar/statistik-om-fordonsgas/

      Minä en näe lainkaan mahdottomana sellaista kehitystä, että nyt biokaasulla käyviä autoja korvautuu jatkossa entistä enemmän vetykäyttöisen polttokennotekniikan autoilla.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        "Minä en näe lainkaan mahdottomana sellaista kehitystä, että nyt biokaasulla käyviä autoja korvautuu jatkossa entistä enemmän vetykäyttöisen polttokennotekniikan autoilla."

        Eihän se mahdotonta ole, mutta erittäin epätodennäköistä. Vetyautoja tuskin tulee koskaan edes kaasuautoja vastaavaa 15000 Suomessa käyttöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minä en näe lainkaan mahdottomana sellaista kehitystä, että nyt biokaasulla käyviä autoja korvautuu jatkossa entistä enemmän vetykäyttöisen polttokennotekniikan autoilla."

        Eihän se mahdotonta ole, mutta erittäin epätodennäköistä. Vetyautoja tuskin tulee koskaan edes kaasuautoja vastaavaa 15000 Suomessa käyttöön.

        Ruotsissa LPG "motorgas" "gasol" eli nestekaasu toimii bensiiniä paremmin. Se palaa puhtaasti ja säästää sekä on päästöiltään bensiiniä puhtaampaa.

        https://motorgaslpg.wordpress.com/2019/01/02/vaxer-som-fordonsbransle/

        http://www.polenrep.se/lpg.html

        https://www.glpautogas.info/sv/lpg-tankstationer-polen.html

        Erityisesti Puolassa nestekaasu "autokaasu" hyvin suosittua maaseudulla ja takseissa. Se on dieseliä ja maakaasua halvempaa.

        Puola on vaiheessa yksityisliikenteen sähköistyksessä, koska pääomat on tiukassa. Vety on täysin hylätty!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsissa LPG "motorgas" "gasol" eli nestekaasu toimii bensiiniä paremmin. Se palaa puhtaasti ja säästää sekä on päästöiltään bensiiniä puhtaampaa.

        https://motorgaslpg.wordpress.com/2019/01/02/vaxer-som-fordonsbransle/

        http://www.polenrep.se/lpg.html

        https://www.glpautogas.info/sv/lpg-tankstationer-polen.html

        Erityisesti Puolassa nestekaasu "autokaasu" hyvin suosittua maaseudulla ja takseissa. Se on dieseliä ja maakaasua halvempaa.

        Puola on vaiheessa yksityisliikenteen sähköistyksessä, koska pääomat on tiukassa. Vety on täysin hylätty!

        Puolassa on nyt kaksi vetyasemaa. Kapasiteetti on suuremmalla asemalla 3 henkilöautoa tunnissa.

        Maakaasuasemia on 600.

        Nestekaasua (moottorikaasua) antavia asemia on lähes 8000.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puolassa on nyt kaksi vetyasemaa. Kapasiteetti on suuremmalla asemalla 3 henkilöautoa tunnissa.

        Maakaasuasemia on 600.

        Nestekaasua (moottorikaasua) antavia asemia on lähes 8000.

        Suomessa vetyautoja on nestekaasuautoja enemmän rekisterissä. Siinä Suomi on rutkasti Puolaa edellä :)

        Se on dilemma, koska Suomessa ei ole yhtään vetytankkausasemaa ja Puolassa on lähes 8000 nestekaasua henkilöautoihin syöttävää tankkausasemaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Halusin osoittaa, että Amerikassa käytetyt autot pitävät arvonsa varsin hyvin ja Amerikasta käytettyjen autojen roudaaminen Suomeen ei kannata.



        https://www.nettiauto.com/toyota/corolla?yfrom=2016&id_country[]=73

        Kysyntä ja tarjonta on aina oikea arvon mittari!

        Monta noin 3 vuotta vanha vetyauto jä lähtenyt hinnasta vähintään 60% kun vasta ajettu 70 000km jommalle kummalle puolelle. Ei kyl todellakaan pidä arvoaan, joten se on valetta.


    • Anonyymi

      No onhan nämä toyotan konsepti-irviatykset jo ruostuneet puhki silloin kun vetyä pystytään jörkeväati tuottamaan. Silloin muilla on jotain fiksumpaa ja edullisempaa tarjolla.
      Tällä välin eurooppa ja korea ovat edenneet lataushybrideistä täyssähkäreihin. Kassa kestää tarjota vetyautoa sitten kun kansa niitå haluaa.

    • Anonyymi

      Biokaasuauto olisi täysin ympäristöystävällinen ratkaisu ja lisäksi halpa - käytännössä vain satasia kalliimpi valmistaa. Ostaisin, ellei valmistajat olisi yksi toisensa jälkeen siitä luopuneet. Ilmeisesti halusivat panna kaikki paukut sähkäreihin. Sehän toki olikin kannattava vaihtoehto, uusista autoista enenevä osa oli sähkäreitä.

      • Anonyymi

        Totta. Myös puolalaiset hylkää polttomoottorin, kun sähköauto on jokaisen tavoitettavissa.
        Halua siihen on jo nyt, mutta reaalitalous on edelleen monelle ylittämätön este.
        Vety on jo hylätty.


      • Anonyymi

        Biokaasu ei ole ratkaisu isossa mittakaavassa. Sitä biokaasua nyt vaan ei pystytä tuottamaan järkevästi suuria määriä.
        Nimittäin jos meillä vaikka neljännes autoista olisi biokaasulla kulkevia, pitäisi metsiä hakata urakalla riittävän biomassa aikaan saamiseksi ja lannoittaa uusia metsiä urakalla. Kaikki tämä johtaisi suuriin päästöihin ja luonnon tuhoamiseen. Lannoitetuotanto ei ole ihan puhdasta puuhaa eikä myöskään lannoitteiden myötä mineraalien lisääminen kiertoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Biokaasu ei ole ratkaisu isossa mittakaavassa. Sitä biokaasua nyt vaan ei pystytä tuottamaan järkevästi suuria määriä.
        Nimittäin jos meillä vaikka neljännes autoista olisi biokaasulla kulkevia, pitäisi metsiä hakata urakalla riittävän biomassa aikaan saamiseksi ja lannoittaa uusia metsiä urakalla. Kaikki tämä johtaisi suuriin päästöihin ja luonnon tuhoamiseen. Lannoitetuotanto ei ole ihan puhdasta puuhaa eikä myöskään lannoitteiden myötä mineraalien lisääminen kiertoon.

        https://www-hydrocarbons--technology-com.translate.goog/projects/nestes-bio-lpg-facility-rotterdam/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

        Pääosa on valmistettu palmuöljystä ja sen sivutuotteista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www-hydrocarbons--technology-com.translate.goog/projects/nestes-bio-lpg-facility-rotterdam/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

        Pääosa on valmistettu palmuöljystä ja sen sivutuotteista.

        Hollannissa kaasuautoja oli 90 luvulla reilusti yli 500 000.

        Nykyisin niitä on 100 000. Niiden valmistus on loppunut.
        Dacia Sandero on ainoa malli.


        https://techzle-com.translate.goog/number-of-lpg-cars-in-the-netherlands-to-historic-low?_x_tr_sch=http&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hollannissa kaasuautoja oli 90 luvulla reilusti yli 500 000.

        Nykyisin niitä on 100 000. Niiden valmistus on loppunut.
        Dacia Sandero on ainoa malli.


        https://techzle-com.translate.goog/number-of-lpg-cars-in-the-netherlands-to-historic-low?_x_tr_sch=http&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

        Bensiinin ja dieselin jälkeen NESTEKAASU on polttomoottoreissa käytetyin polttoaine maailmassa.

        .

        https://auto--gas-net.translate.goog/about-autogas/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensiinin ja dieselin jälkeen NESTEKAASU on polttomoottoreissa käytetyin polttoaine maailmassa.

        .

        https://auto--gas-net.translate.goog/about-autogas/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

        VW päätti luopua kaasuautoista ja siirtää voimavaransa sähköautojen kehittämiseen.
        Renault toimii toisin. Heille kaasuautojen valmistus on edelleen ytimessä.

        https://europe-autonews-com.translate.goog/automakers/vws-electric-push-puts-future-cng-cars-doubt?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VW päätti luopua kaasuautoista ja siirtää voimavaransa sähköautojen kehittämiseen.
        Renault toimii toisin. Heille kaasuautojen valmistus on edelleen ytimessä.

        https://europe-autonews-com.translate.goog/automakers/vws-electric-push-puts-future-cng-cars-doubt?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

        Vety on nyt korealaisten juttu.

        https://www-motor1-com.translate.goog/news/574229/hydrogen-powered-car-alive-sales-up-84-percent/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vety on nyt korealaisten juttu.

        https://www-motor1-com.translate.goog/news/574229/hydrogen-powered-car-alive-sales-up-84-percent/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

        Vety jää jatkuvasti suhteessa enemmän jälkeen sähköautoista. Viime vuonna sähköautojen myynti kasvoi melko tarkalleen 100%. Vaikka vetyautojen myynti on paljon vähäisempää, silti kasvukin on huomattavasti heikompaa.

        Vedystä tulee marginaalinen, korkeintaan alle 1% ilmiö. Todennäköisemmin alle 0,1%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vety jää jatkuvasti suhteessa enemmän jälkeen sähköautoista. Viime vuonna sähköautojen myynti kasvoi melko tarkalleen 100%. Vaikka vetyautojen myynti on paljon vähäisempää, silti kasvukin on huomattavasti heikompaa.

        Vedystä tulee marginaalinen, korkeintaan alle 1% ilmiö. Todennäköisemmin alle 0,1%.

        Siitä 0.1 prosentista vihreän vedyn osuus on 0,1%....



        Lintilä on tekemässä vetyputkea Saksaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä 0.1 prosentista vihreän vedyn osuus on 0,1%....



        Lintilä on tekemässä vetyputkea Saksaan.

        Sähköä olisi edullisempaa ja helpompaa siirtää... vetyputki Saksaan olisi todella typerä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköä olisi edullisempaa ja helpompaa siirtää... vetyputki Saksaan olisi todella typerä.

        Ehdottomasti!

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/mika-lintila-ehdottaa-kallista-vetyputkea-mutta-puhuu-vahan-valtion-vety-yhtiosta-nama-ovat-kaksi-eri-asiaa/78141042-4ff6-45f1-9ad1-3eca4644ea74

        https://www.verkkouutiset.fi/a/matti-vanhanen-tama-tuottaisi-kymmenien-miljardien-investoinnit/#128ef96b

        Merituulivoimassa on mahdollisuus. Pohjanmeri antaa paljon enemmän tuulivoimaa.
        Ruotsin ja Suomen maatuulivoima on pieni mahdollisuus ja se tuhoaa myös luontoarvoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehdottomasti!

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/mika-lintila-ehdottaa-kallista-vetyputkea-mutta-puhuu-vahan-valtion-vety-yhtiosta-nama-ovat-kaksi-eri-asiaa/78141042-4ff6-45f1-9ad1-3eca4644ea74

        https://www.verkkouutiset.fi/a/matti-vanhanen-tama-tuottaisi-kymmenien-miljardien-investoinnit/#128ef96b

        Merituulivoimassa on mahdollisuus. Pohjanmeri antaa paljon enemmän tuulivoimaa.
        Ruotsin ja Suomen maatuulivoima on pieni mahdollisuus ja se tuhoaa myös luontoarvoja.

        Suomessa sähkön ylituotanto on varsin vähäistä ja se ei vielä toimi perusteena vetytehtaille.
        Tulevaisuudessa, kun tuulivoimatuotanto on kymmeniä tuhansia megawatteja. Silloin sähkön ylituotanto on lähes jatkuvaa...

        Verkon vahvistaminen Norjaan antaa paremmat tuotot.
        Myös lämpövarastot tulee järkeviksi. Niitä ladataan ylituotannolla ja puretaan kalliin energian aikana. Viikko ja päivätasolla.

        Vetytehtaat tulevat rajoitetusti kysymykseen. Vety kannattaa käyttää teollisuudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa sähkön ylituotanto on varsin vähäistä ja se ei vielä toimi perusteena vetytehtaille.
        Tulevaisuudessa, kun tuulivoimatuotanto on kymmeniä tuhansia megawatteja. Silloin sähkön ylituotanto on lähes jatkuvaa...

        Verkon vahvistaminen Norjaan antaa paremmat tuotot.
        Myös lämpövarastot tulee järkeviksi. Niitä ladataan ylituotannolla ja puretaan kalliin energian aikana. Viikko ja päivätasolla.

        Vetytehtaat tulevat rajoitetusti kysymykseen. Vety kannattaa käyttää teollisuudessa.

        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/43a0ebbb-ad27-4919-9acc-d4b6a310cda8

        Sähköllä valmistettu vety ei ole kilpailukykyistä.

        Vaikka olisi tämä tilanne. Investointi Infraa vaatii raskaita panostuksia.

        https://yle.fi/uutiset/3-11870332


      • Anonyymi

        Biokaasukaan ei poista kaikkia päästöjä. Esim. typenoksideja syntyy polttomoottorissa aina typen tullessa palotapahtumaan mukaan ilmasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www-hydrocarbons--technology-com.translate.goog/projects/nestes-bio-lpg-facility-rotterdam/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

        Pääosa on valmistettu palmuöljystä ja sen sivutuotteista.

        Vetypellellä fakta hallussa. Luulee esittävänsä, että biokaasu tehdään palmuöljystä, mutta tuo artikkeli käsittelee nestekaasua. Ihan eri tavaraa.

        Nestekaasua ei käytetä liikennepolttoaineena Suomessa.

        Kai vetypelle jo tiesikin, että 98 % vedystä tehdään fossiilisesta maakaasusta?

        Parempi niin, koska Saksan, USAn ja Japanin sähköntuotannon ominaispäästö on jotain 350 g/kWh luokkaa, niin nestevedyn tuottaminen elektrolyysillä (joka vaati 70-80 kWh sähköenergiaa) aiheuttaisi 24,5-28 g CO2 päästön per kilo vetyä.

        Vetypommiauto, joka kuluttaa 0,8-1,5 kg/100 km (maantieköröttely rekkoja perässä vetäen ... pätkäajo kesällä) aiheuttaa näissä maissa yhtä isot CO2 päästöt kuin 13 l/100 km bensaa kuluttava auto.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Suomi voittaa vetyautojen määrässä nestekaasulla toimivat henkilöautot.
      Se on dilemma, koska Suomessa ei ole yhtään nestekaasulla toimivaa autoa rekisterissä. Vetyautoja on rekisterissä 2. Ne ovat seisonnassa.
      Tankkausasemat puuttuu.

      Oulun autoa tankkaava lähin kompressori on Oatzer AB:n tallissa Uumajassa suljetulla teollisuusalueella. Tankkaus kestää tunteja ja vetypaine jää alle 300 barin tasolle.

      https://www.allabolag.se/5590928809/oazer-ab


      Oatzer AB:n "tankkausasema" on varsin primitiivinen ja siksi se jätetään näyttämättä. Tankkausventtiili/ venttiilin milliamperimittari näytetään väläyksellä...

      https://www.youtube.com/watch?v=vPLvwaQQ1OU

      Boh epäonnistuu jälleen.

      • Anonyymi

        Oatzer AB voitti paikallisen "pitch" kisan. Ruotsin periferiassa taso on alhainen.
        Yritysvideota oli katsottu 25 kertaa.

        Huomenna se on 10 eli 35 :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oatzer AB voitti paikallisen "pitch" kisan. Ruotsin periferiassa taso on alhainen.
        Yritysvideota oli katsottu 25 kertaa.

        Huomenna se on 10 eli 35 :)

        Kaasuautojen Mekka on Puola....

        https://www-liquidgaseurope-eu.translate.goog/news/poland-3-million-lpg-powered-vehicles?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

        NESTEKAASULLA kulkee Puolassa yli 3 miljoonaa autoa !

        Suomella on pitkä matka tälle tasolle. Suomi voittaa jo nyt VETYAUTOJEN määrässä rekisterissä olevat NESTEKAASUAUTOT.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaasuautojen Mekka on Puola....

        https://www-liquidgaseurope-eu.translate.goog/news/poland-3-million-lpg-powered-vehicles?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

        NESTEKAASULLA kulkee Puolassa yli 3 miljoonaa autoa !

        Suomella on pitkä matka tälle tasolle. Suomi voittaa jo nyt VETYAUTOJEN määrässä rekisterissä olevat NESTEKAASUAUTOT.

        Norjassa LPG eli nestekaasu on suosittu polttoaine henkilöautoissa, mutta sähköautojen lisääntyminen vähentää niiden haluttavuutta.


        https://www.lpgnorge.no/pdf/lpgnorge_stations.php?language=NOR


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaasujen erot.

        https://www-tsg--solutions-com.translate.goog/de/lpg-oder-cng-welcher-gas-antrieb-ist-vorteilhafter/?_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

        Vety ja nestekaasu ei toimi Suomessa. Tulevaisuus on niillä sama Suomessa.

        Vedyllä ja sähköllä on tulevaisuudessa vahva korrelaatio.

        Nykyisin vedyn hinta on sidoksissa maakaasun hintaan ja sen saatavuuteen.

        Jos maakaasua ei saada, niin vedyn hinta ampuu katosta läpi.

        Myös margariinien hinnat nousevat tästä syystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vedyllä ja sähköllä on tulevaisuudessa vahva korrelaatio.

        Nykyisin vedyn hinta on sidoksissa maakaasun hintaan ja sen saatavuuteen.

        Jos maakaasua ei saada, niin vedyn hinta ampuu katosta läpi.

        Myös margariinien hinnat nousevat tästä syystä.

        https://www-pv--magazine-com.translate.goog/2022/02/28/green-hydrogen-blue-hydrogen-to-reach-cost-parity-in-europe-by-2030/?_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

        Sähkö saa maksaa maksimissaan 1 sentti/ kWh eli 10€/MWh.

        Nyt se maksaa paljon enemmän.

        https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkojarjestelman-tila/


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainoastaan sähköauto on järkevä näillä hinnoilla.

        10-15 vuoden päästä omakotitaloissa on suurimmalla osalla oma halpa natriumakku (NiB), jopa 100-200 kWh. Nuo akut eivät tarvitse yhtään mitään kalliita tai harvinaisia materiaaleja. Niihin sitten menee halpa ylijäämäsähkö ja myydään hintapiikin aikana verkkoon päin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        10-15 vuoden päästä omakotitaloissa on suurimmalla osalla oma halpa natriumakku (NiB), jopa 100-200 kWh. Nuo akut eivät tarvitse yhtään mitään kalliita tai harvinaisia materiaaleja. Niihin sitten menee halpa ylijäämäsähkö ja myydään hintapiikin aikana verkkoon päin.

        https://www.youtube.com/watch?v=bKpM325YipQ

        https://insinoori-lehti.fi/artikkelit/natriumakut-valtaavat-sahkopyorat/

        Näin ei ole käynyt. uutinen perustui vääriin ja valheellisiin tietoihin.

        Lukuisia nariumakkuyrityksiä on mennnyt konkurssiin. Yksikään ei ole lunastanut lupauksiaan.

        Tämä kuvaa hyvin todellisuutta! https://www.is.fi/yritys/broadbit-batteries-oy/espoo/2727597-9/


        Litium on ylivoimaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.youtube.com/watch?v=bKpM325YipQ

        https://insinoori-lehti.fi/artikkelit/natriumakut-valtaavat-sahkopyorat/

        Näin ei ole käynyt. uutinen perustui vääriin ja valheellisiin tietoihin.

        Lukuisia nariumakkuyrityksiä on mennnyt konkurssiin. Yksikään ei ole lunastanut lupauksiaan.

        Tämä kuvaa hyvin todellisuutta! https://www.is.fi/yritys/broadbit-batteries-oy/espoo/2727597-9/


        Litium on ylivoimaista.

        On totta, että huippukalliin sähkön aikana akkuvarastojenkin käyttö on perusteltua. Tilanne paranee, kun akustojen hinnat putoavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On totta, että huippukalliin sähkön aikana akkuvarastojenkin käyttö on perusteltua. Tilanne paranee, kun akustojen hinnat putoavat.

        LiFePO4 on jo saavuttanut maturiteetin sähkövarastoissa.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vedyllä ja sähköllä on tulevaisuudessa vahva korrelaatio.

        Nykyisin vedyn hinta on sidoksissa maakaasun hintaan ja sen saatavuuteen.

        Jos maakaasua ei saada, niin vedyn hinta ampuu katosta läpi.

        Myös margariinien hinnat nousevat tästä syystä.

        > Nykyisin vedyn hinta on sidoksissa maakaasun hintaan ja sen saatavuuteen.

        Eli vety on FOSSIILINEN polttoaine. Kas kun tehtäessä vetyä maakaasusta maakaasun sisältämä hiili päästetään taivaan tuuliin. KVG höyryreformointi.

        Vedyn valehdellaan olevan päästötön polttoaine, vaikka vetypommiauto todellisuudessa aiheuttaa polttoaineentuotannon kautta suuremmat CO2 päästöt kuin bensakäyttöinen auto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.youtube.com/watch?v=bKpM325YipQ

        https://insinoori-lehti.fi/artikkelit/natriumakut-valtaavat-sahkopyorat/

        Näin ei ole käynyt. uutinen perustui vääriin ja valheellisiin tietoihin.

        Lukuisia nariumakkuyrityksiä on mennnyt konkurssiin. Yksikään ei ole lunastanut lupauksiaan.

        Tämä kuvaa hyvin todellisuutta! https://www.is.fi/yritys/broadbit-batteries-oy/espoo/2727597-9/


        Litium on ylivoimaista.

        Tuota natriumakkua tyrkytettiin Tekniikan Maailmassa "ihan just tulossa käyttöön" kai jo 90-luvun alkuvuosina.

        Todellisuudessa vallitsevan akkukemian vaihtumiseen menee 20-30 vuotta. Vrt miten kului aikaa lyijyakku -> NiCd/NiMh -> erilaiset Li-Iion variaatiot.

        Jos joku tekniikka "melkein toimii" laboratoriossa ja on vaan "pari pikku ongelmaa ratkottavana" - taannoin nuo natriumakut toimivat vain useamman sadan asteen lämpötilassa tai akku kestää vain 200 lataussykliä ja pitäisi kestää 500-1000 niin siinä vierähtää äkkiä vuosikymmen tai 2 ennen kuin on kohtuuhintaiset tuotteet kaupassa. Ja valtaosa ryytyy matkalle, kun ongelmia ei saada ratkaistua tai valmistuskustannus on liian korkea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota natriumakkua tyrkytettiin Tekniikan Maailmassa "ihan just tulossa käyttöön" kai jo 90-luvun alkuvuosina.

        Todellisuudessa vallitsevan akkukemian vaihtumiseen menee 20-30 vuotta. Vrt miten kului aikaa lyijyakku -> NiCd/NiMh -> erilaiset Li-Iion variaatiot.

        Jos joku tekniikka "melkein toimii" laboratoriossa ja on vaan "pari pikku ongelmaa ratkottavana" - taannoin nuo natriumakut toimivat vain useamman sadan asteen lämpötilassa tai akku kestää vain 200 lataussykliä ja pitäisi kestää 500-1000 niin siinä vierähtää äkkiä vuosikymmen tai 2 ennen kuin on kohtuuhintaiset tuotteet kaupassa. Ja valtaosa ryytyy matkalle, kun ongelmia ei saada ratkaistua tai valmistuskustannus on liian korkea.

        Nyt natrium-kemiasta onnistuttiin tekemään versio, jota voi käyttää tavallisella LFP-linjalla pienin muutoksin. En itsekään oikein usko noihin labra-akkuihin, mutta NiB vaikuttaa olevan tuotontoa vaille valmis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt natrium-kemiasta onnistuttiin tekemään versio, jota voi käyttää tavallisella LFP-linjalla pienin muutoksin. En itsekään oikein usko noihin labra-akkuihin, mutta NiB vaikuttaa olevan tuotontoa vaille valmis.

        ... jatkoa. Ehkä isoin ongelma on nyt, että LFP on toistaseksi rahallisesti tuottavampi kuin hieman heikompi NiB. Kysyntä on niin rajua, että kaikki menee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainoastaan sähköauto on järkevä näillä hinnoilla.

        Metaanikäyttöisiä autoja saa 2 sähköauton hinnalla. Metaaniakin voidaan tuottaa sähköenergialla (synteettinen metaani) eli tämäkin kelpaa tuulisähkön varastointiin. Metanointiprosessin hyötysuhde, noin 50 %, on kyllä hieman huonompi kuin vedyn tuotannossa elektrolyysillä (60-70 %), toisaalta metaanin nesteytys vaatii paljon vähemmän energiaa kuin vedyn nesteytys ja vedystä poiketen metaanille on jo olemassa valmiit käyttökohteet ja jakeluverkot - tässä tulee huima säästö, kun esim metaanin tankkausasema maksaa 0,5 M€/kpl (Suomeen rakennetut asemat) ja vedyn tankkausasema 4-5 M€/kpl.

        Ainakin Ilmastopaneelin autokalkulaattorilla metaanikäyttöinen auto on 10 vuoden CO2 päästöiltään (valmistuksen päästöt mukaan luettuina) ihan tasoissa täyssähköauton kanssa. 15 vuoden kohdalla sähköauton kokonaispäästöt hieman pienemmän, toisaalta kokonaiskulut yhä vähän korkeammat ts. 15 vuotta ei ihan riitä korkeasta hankintahinnasta johtuvan "takamatkan" kuromiseen kiinni. On helpompi kouraista takataskusta 30 000 € kaasuautoon kuin 50 000-60 000 € sähköautoon.

        Huom päästöt ja kustannukset tasan, kun korjataan laskurin sähköautojen suosivat vedätykset. Maantieajoon passelia patteriautoa ei saa reilulla 30 tonnilla eikä kaasuauto kulje maakaasulla (onhan se jo reilusti kalliimpaa eikä edes saatavana kaikilta tankkausasemilta), vaan 0 päästöisellä biokaasulla/metaanilla. Nimenomaan 0-päästöisellä.... laskuriin on piilotettu metaanille 0,95 kg/kg CO2 päästö "jalostuksen päästöinä". Ao. päästö on paljon suurempi kuin mitä fossiilisen polttoaineen tuotannon taakaksi lasketaan ja tässä on kait erehdytty tulkitsemaan bakteerien biojätteestä tuottaman metaanin ohella vapautuva CO2 fossiilisen kaltaiseksi.... Kaikki keinot, suoranainen huijauskin, ovat sallittuja, kun patteriautoja tyrkytetään. Huijaus on tarvittu, jotta on saatu liian kustannustehokas kilpailija pois häiritsemästä.

        Vety kyllä on kuollut jo ennen syntymäänsä - siitä olen samaa mieltä. Polttoaineen tuotannossa päästäisiin optimistisimmissäkin laskelmissa 0-tasoon aikaisintaan 2030 eli tuotantoa/myyntihintaa pitäisi subventoida ainakin vuosikymmen. Sen päälle, että pitäisi maksaa hankitatukea autoille, maksaa tankkausasemien rakentaminen ja ylläpito (ei ole kaupallisesti kannattavaa edes niissä maissa, missä vedyn kanssa on jo pelleilty 10-15 vuotta). Vrt tuulivoimalle myönnettiin tukirahaa (syöttötariffi) 2011-2017. Enää ei tarvi, koska tuki teki tehtävänsä ja tuulivoimaloiden rakentaminen on nyt kaupallisesti kannattavaa. Vetyyn on pumpattu tukirahaa (onhan Suomeenkin taannoin rakennettu 2 tankkausasemaa, jotka on purettu käytön puutteessa) ympäri maailmaa 10-20 vuotta eikä loppua näy! Esim EU Norja H2 live hankkeessa budjetti 450 miljoonaa ja tällä rahalla rakennettu 90 tankkausasemaa... palvelemaan noin tuhatta vetypommiautoa. Mahtava kustannustehokkuus!


    • Anonyymi

      Vety on kuollut liikenteessä.

    • Anonyymi

      Jos et usko, niin osta Mirai Suomeen.

      • Anonyymi

        Ei vetykerjäläisillä, nykypäivän syöpäläisillä, ole varaa! Ei ole varaa vetypommiautoihin 70-80 tonnia/kpl eli 1½ keetainen hinta täyssähköautoon ja 2½ kertainen hinta kaasuautoon verrattuna) eikä tankkausasemien rakentamiseen.

        Pitäisi valtion pohjattomasta säkistä kustantaa pari sataa tankkausasemaa hintaan 5 M€/kpl, pitäisi subventoida vedyn myyntihintaa... ja tässä lisähaasteena, että vety tehdään maakaasusta, josta on nyt pulaa Venäjän pistettyä hanat kiinni. Pitäisi maksaa puolet vetypommiauton hinnasta hankintatukea. Ja loppuviimeeksi pitää maksaa jatkuvaa tukea tankkausasemille, koska niiden pito ei ole taloudellisesti kannattavaa missään.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Toimii laboratoriossa. Seuraavan 10 vuoden aikana sitten kenttätestit, sitten vuosikymmen kaupallistaminen ja sitten maailman valloitus. Jos kaikki menee kuin elokuvissa. Useimmiten ei mene.

        Vrt. Suomessa on kehitetty synteettisen metaanin tuotantoa. Tämä toimii "tuulisähkön akkuna", käyttö sujuu ilman mitään modifikaatioita nykyisissä voimalaitoksissa (koska metaani= maakaasu) ja lisäbonuksena sama tavara kelpaa liikennepolttoaineeksi.

        Tämä on jo testattu kentälläkin ja nyt on kolmella paikkakunnalla harkinnassa teollisuusmittakaavan tuotantolaitoksen rakentaminen.



        Vedystä on hössätetty jo 20-30 vuotta, mutta eteenpäin ei ole päästy yhtään! Muut tekniikat (kuten sähköautot) viuhuu ohi oikealta ja vasemmalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toimii laboratoriossa. Seuraavan 10 vuoden aikana sitten kenttätestit, sitten vuosikymmen kaupallistaminen ja sitten maailman valloitus. Jos kaikki menee kuin elokuvissa. Useimmiten ei mene.

        Vrt. Suomessa on kehitetty synteettisen metaanin tuotantoa. Tämä toimii "tuulisähkön akkuna", käyttö sujuu ilman mitään modifikaatioita nykyisissä voimalaitoksissa (koska metaani= maakaasu) ja lisäbonuksena sama tavara kelpaa liikennepolttoaineeksi.

        Tämä on jo testattu kentälläkin ja nyt on kolmella paikkakunnalla harkinnassa teollisuusmittakaavan tuotantolaitoksen rakentaminen.



        Vedystä on hössätetty jo 20-30 vuotta, mutta eteenpäin ei ole päästy yhtään! Muut tekniikat (kuten sähköautot) viuhuu ohi oikealta ja vasemmalta.

        Synteettinen maakaasu. ja biokaasusta valmistettu vety. Dilemma!

        https://newatlas-com.translate.goog/hydrogen-production-methane-without-co2/40502/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp


    • Anonyymi

      kymppitonnin käytetty Toyota Mirai on hukkaanheitettyä rahaa!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1766
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1377
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1316
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1263
    5. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1250
    6. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1189
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1166
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      611
      1128
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      9
      1034
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      964
    Aihe