Sähköpotkulautailija tuomittiin vammantuottamuksesta ja liikenneturvallisuuden vaarantamisesta

Anonyymi

Keski-ikäinen mies kaahasi sähköpotkulaudalla – iäkäs nainen jäi alle ja löi päänsä pahasti
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6d28fe84-2bf2-4cdb-8cfc-f070a3ef0d2e

Sähköpotkulautailija ajoi väärässä paikassa ja vieläpä väärää tilannenopeutta. Jalkakäytävällä saa ajaa vain "Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet" lukeutuvilla laitteilla ja vain kävelynopeutta. Kevyillä sähköajoneuvoilla liikutaan sitten pyöräilijöiden säännöillä.

Sähköiset liikkumisvälineet
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet

52

1401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikään keski-ikäinen ollut. Joku nuori työtön se oli sakkojen määrästä päätellen.

      Ja jalkakäytävällä saa ainakin Helsingin poliisin ilmoituksen mukaan ajaa laitteilla, joiden maksiminopeus on 16 km/h. En tosin vielä ole löytänyt laista kohtaa, johon tuo perustuu, mutta poliisin ohjeita toki itse noudatan.

      • Anonyymi

        Mutta niillä ei saa jalkakäytävällä ajaa kuin kävelyvauhtia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta niillä ei saa jalkakäytävällä ajaa kuin kävelyvauhtia.

        Suomen lain mukaan sähköpotkulauta, jonka rakenteellinen nopeus on yli 15km/h, kuuluvat ajoradalle tai pyörätielle!

        Se millä nopeudella sitä ajaa ei ratkaise!

        Suomen kaikki vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat noita edellä mainittuja eli ajoradalle tai pyörätielle ajamaan! Myös suurin osa ostettavista sähköpotkulaudoista kuuluvat samaan ryhmään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta niillä ei saa jalkakäytävällä ajaa kuin kävelyvauhtia.

        Tässä Traficomilta:

        https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet


        Tässä Liikenneturvalta:

        https://www.liikenneturva.fi/kampanjat/ajaoikein/?utm_medium=email&utm_campaign=Shkpotkulautailun snnt tunnetaan huonosti&utm_content=Shkpotkulautailun snnt tunnetaan huonosti CID_4332abcaf58d2d2071bed1f3be8b4fd4&utm_source=Zeeland Viestikoje&utm_term=sivustolleen#8f2db312

        Liikenneturvan ohjeissa lukee suomeksi: pyörätie merkitään aina pyörätien liikennemerkillä. Mikäli ei ole liikennemerkkiä niin se on jalkakäytävä.

        Helppoa!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomen lain mukaan sähköpotkulauta, jonka rakenteellinen nopeus on yli 15km/h, kuuluvat ajoradalle tai pyörätielle!

        Se millä nopeudella sitä ajaa ei ratkaise!

        Suomen kaikki vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat noita edellä mainittuja eli ajoradalle tai pyörätielle ajamaan! Myös suurin osa ostettavista sähköpotkulaudoista kuuluvat samaan ryhmään!

        Paitsi stadissa vkl vuokrattavat sähköpotkulaudat taitavat olla rajoitettu 15 km/h nopeuteen. Omanikin saan siihen rajoitettua, joten voin sillä ajella myös laillisesti jalkakäytävällä, mikä on hyvä.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Paitsi stadissa vkl vuokrattavat sähköpotkulaudat taitavat olla rajoitettu 15 km/h nopeuteen. Omanikin saan siihen rajoitettua, joten voin sillä ajella myös laillisesti jalkakäytävällä, mikä on hyvä.

        En usko väitteeseesi, että rajoitettu nopeus vaikuttaisi siihen, että laite sen myötä muuttuisi "kevyestä sähköajoneuvosta" "jalankulkua avustavaksi tai korvaavaksi sähköiseksi liikkumisvälineeksi".


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Paitsi stadissa vkl vuokrattavat sähköpotkulaudat taitavat olla rajoitettu 15 km/h nopeuteen. Omanikin saan siihen rajoitettua, joten voin sillä ajella myös laillisesti jalkakäytävällä, mikä on hyvä.

        Rajoitettu nopeus EI MERKITSE mitään vaan se rakenteellinen nopeus!

        Eihän mopoilija tai autoilijakaan saa ajaa jalkakäytävillä, jos heille rajoitetaan nopeutta.

        Tutustu Suomen lakiin!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Rajoitettu nopeus EI MERKITSE mitään vaan se rakenteellinen nopeus!

        Eihän mopoilija tai autoilijakaan saa ajaa jalkakäytävillä, jos heille rajoitetaan nopeutta.

        Tutustu Suomen lakiin!

        Sähkömoottorissa ei ole rakenteellsita rajoitetta. Softalla se aina tehdään. Ja niitä laitteita on, joilla saa ajaa jalkakäytävällä, joten miksei skootillakin saisi, jos sen nopeus on rajoitettu tarpeeksi alas?


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Paitsi stadissa vkl vuokrattavat sähköpotkulaudat taitavat olla rajoitettu 15 km/h nopeuteen. Omanikin saan siihen rajoitettua, joten voin sillä ajella myös laillisesti jalkakäytävällä, mikä on hyvä.

        Ei taideta hyväksyä itse tehtyä rajoitusta, pitää olla valmistajan tekemä rajoitus. Eihän valvojat voi tietää onko joku sähköpotkulauta rajoitettu alemmalle nopeudelle jos se on alunperin valmistettu 25 km/h nopeudelle.


      • Anonyymi

        Helsingin poliisit vähentävät vähän työtään ettei ihan jokaista sähköpotkulautailijaa tarvitsisi sakottaa. Onhan autojenkin tutkamittauksissa pieni kynnys sakotukseen.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Sähkömoottorissa ei ole rakenteellsita rajoitetta. Softalla se aina tehdään. Ja niitä laitteita on, joilla saa ajaa jalkakäytävällä, joten miksei skootillakin saisi, jos sen nopeus on rajoitettu tarpeeksi alas?

        Olen siinä käsityksessä että jos 25 km/h kulkevan laitteen maksiminopeus rajoitetaan ohjelmallisesti 15 km/h nopeuteen, on kyseisen liikennevälineen rakenteellinen nopeus silti edelleen 25 km/h.

        Rakenteellinen nopeus on käsittääkseni se nopeus, joka kyseisellä moottorilla ja vaihteistolla on mahdollista saavuttaa oletuksena (pakasta vedettynä/tehdas-asetuksilla).

        Onko tämä olettamus oikein vai väärin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei taideta hyväksyä itse tehtyä rajoitusta, pitää olla valmistajan tekemä rajoitus. Eihän valvojat voi tietää onko joku sähköpotkulauta rajoitettu alemmalle nopeudelle jos se on alunperin valmistettu 25 km/h nopeudelle.

        Kokeilevat nuo mopojakin, mikseivät sitten sähköpotkulautoja?

        Ja ne on käytännössä kaikki valmistettu paljon yli 25 km/h rajoitukselle. Oma muistaakseni 49 km/h on virallisesti ilmoitettu huippunopeus. Rajoittimella on sitten kolme esivalintaa, noin 25, 15 ja 6. Näppärä, paitsi tuo hitain, joka on himpun liian nopea kävelyseuraksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen siinä käsityksessä että jos 25 km/h kulkevan laitteen maksiminopeus rajoitetaan ohjelmallisesti 15 km/h nopeuteen, on kyseisen liikennevälineen rakenteellinen nopeus silti edelleen 25 km/h.

        Rakenteellinen nopeus on käsittääkseni se nopeus, joka kyseisellä moottorilla ja vaihteistolla on mahdollista saavuttaa oletuksena (pakasta vedettynä/tehdas-asetuksilla).

        Onko tämä olettamus oikein vai väärin?

        Väärin. Kaikki rajoitukset ovat ohjelmallisia ja säädettävissä.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Väärin. Kaikki rajoitukset ovat ohjelmallisia ja säädettävissä.

        Sitähän ei kysytty tai mietitty, että ovatko rajoitukset säädettävissä, vaan pikemminkin se, miten rakenteellinen nopeus tulee tulkita tai miten se määritellään lain mukaan.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Paitsi stadissa vkl vuokrattavat sähköpotkulaudat taitavat olla rajoitettu 15 km/h nopeuteen. Omanikin saan siihen rajoitettua, joten voin sillä ajella myös laillisesti jalkakäytävällä, mikä on hyvä.

        Kysy herra pastersteinilta!

        Sähköpotkulaudat eivät kuulu jalkakäytäville, jos rakenteellinen nopeus on suurempi kuin 15km/h, mutta rajoitettu 15 km/h!

        Mikset sitten aja sähköpotkulaudalla myös moottoritiellä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kysy herra pastersteinilta!

        Sähköpotkulaudat eivät kuulu jalkakäytäville, jos rakenteellinen nopeus on suurempi kuin 15km/h, mutta rajoitettu 15 km/h!

        Mikset sitten aja sähköpotkulaudalla myös moottoritiellä?

        Pastersteinin tulkinnat ovat välillä jänniä.

        Moottoritiellä en aja, koska:
        > Edellä 1 momentissa tarkoitetuilla teillä ei kuitenkaan saa
        > kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa, jonka suurin sallittu
        > tai rakenteellinen nopeus on enintään 70 kilometriä tunnissa.

        Suurin sallittu on 25 km/h. Rakenteellisia 70 km/h ylittäviä kyllä löytyy. Omanikin olisi, jos tarpeeksi rukkaisi koodia. Akku voisi kyllä vähän kärsiä ja tyhjentyä aika nopeasti...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Pastersteinin tulkinnat ovat välillä jänniä.

        Moottoritiellä en aja, koska:
        > Edellä 1 momentissa tarkoitetuilla teillä ei kuitenkaan saa
        > kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa, jonka suurin sallittu
        > tai rakenteellinen nopeus on enintään 70 kilometriä tunnissa.

        Suurin sallittu on 25 km/h. Rakenteellisia 70 km/h ylittäviä kyllä löytyy. Omanikin olisi, jos tarpeeksi rukkaisi koodia. Akku voisi kyllä vähän kärsiä ja tyhjentyä aika nopeasti...

        Oleellinen seikka on kuitenkin se, että mikä on "rakenteellinen nopeus". Onko se sitten se nopeus, jolle kyseinen laite on saanut ”leimansa”, eli laitteen ”oletusnopeus”?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oleellinen seikka on kuitenkin se, että mikä on "rakenteellinen nopeus". Onko se sitten se nopeus, jolle kyseinen laite on saanut ”leimansa”, eli laitteen ”oletusnopeus”?

        No onko?

        Minusta se on se nopeus, jota laite maksimissaan kulkee kyiseisillä asetuksilla. Enkä oikein ymmärrä, miksi poliisilla voisi olla jotain tätä tulkintaa vastaan, sillähän saadaan rajoitettua se jalkakäytävällä kulkevan nopeus sopivaksi ja täten nostettua turvallisuutta.

        Ainakin oma laitteeni on saanut leiman 25 km/h nopeuteen, mutta sen rajoitettu huippunopeus on huomattavasti korkeampi. Pitää vaan painella nappeja, että sen saa käyttöön...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        No onko?

        Minusta se on se nopeus, jota laite maksimissaan kulkee kyiseisillä asetuksilla. Enkä oikein ymmärrä, miksi poliisilla voisi olla jotain tätä tulkintaa vastaan, sillähän saadaan rajoitettua se jalkakäytävällä kulkevan nopeus sopivaksi ja täten nostettua turvallisuutta.

        Ainakin oma laitteeni on saanut leiman 25 km/h nopeuteen, mutta sen rajoitettu huippunopeus on huomattavasti korkeampi. Pitää vaan painella nappeja, että sen saa käyttöön...

        Olet sitä mieltä, että jalkakäytävällä 15 km/h on nopeus sopiva ja turvallinen?

        Näin ei ole jalankulkijoiden kannalta!

        Jalkakäytävällä jalankulkijan paikkaa ei ole laissa määritetty eli jalankulkija saa kulkea missä ja miten haluaa, huomioiden vain toiset jalankulkijat. Eli saa vaikka joka askeleella vaihtaa suuntaa!

        Jalkakäytävällä pienet lapset opettelevat kävelemään, potkupyöräilemään, pyöräilemään jne. Vanhukset ja muut liikuntarajoitteiset liikkuvat siellä sekä kaikki muut jalankulkijat.

        Esimerkkinä "leijalauta", jolla saa kulkea jalkakäytävällä, mutta jalankulkijoiden nopeudella ja lisäksi pitää jalankulkijaa väistää.

        Mikä on jalankulkijoiden nopeus? Se ei ole 15 km/h? Jalankulkijoiden nopeus on n . 2km/h -> n. 8-9 km/h ihmisen kunnosta riippuen. Tosin Suomen huippukävelijät kävelevät lähellä tuota 15km/h.

        Tieliikennelaissa on mm. että pyöräilijän, johon ryhmään katsotaan myös sähköpotkulautailijan kuuluvan, tulee antaa jalankulkijoille turvallinen tila.

        Tieliikennelaissa on myös, että tulee erityisesti huomioida lapset, vanhukset jne.

        Olen monesti nähnyt, kun pyöräilijät jalkakäytävillä tai yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä ajavat päiväkotiryhmien läheltä hihaa hipoen. Onko silloin annettu turvallinen tila ja huomioitu lapset? Ei ole!!!!!

        Jalkakäytävällä saa alle 12-vuotias ajaa pyörällä, mikäli siitä ei ole haittaa. Eli sekin kertoo kuka siellä väistää.

        Jalkakäytävät ovat jalankulkijoille vaarallisia, koska Te pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat ajatte siellä.

        Yhdistetyt pyörätiet ja jalkakäytävät ovat myös vaarallisia jalankulkijoille, koska Te pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat ette noudata liikennesääntöjä.

        Miettikää sitä, että esim. Aleksin jalkakäytävät ovat koko leveydeltään täynnä jalankulkijoita ja vastaan tulette te pyöräilijä tai sähköpotkulautailija, niin mihin te mahdutte, koska kenenkään jalankulkijan ei tarvitse yhtään teitä väistää!

        Turha soitella kelloa, huutaa, ajaa päälle tai hihaa hipoen!

        Muistakaa, että pyörätie merkitään aina pyörätien liikennemerkillä!
        Mikäli ei ole mitään liikennemerkkiä niin se on jalkakäytävä samoin jalkakäytävän liikennemerkillä merkitty on jalkakäytävä. Tiedot löytyy laista!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet sitä mieltä, että jalkakäytävällä 15 km/h on nopeus sopiva ja turvallinen?

        Näin ei ole jalankulkijoiden kannalta!

        Jalkakäytävällä jalankulkijan paikkaa ei ole laissa määritetty eli jalankulkija saa kulkea missä ja miten haluaa, huomioiden vain toiset jalankulkijat. Eli saa vaikka joka askeleella vaihtaa suuntaa!

        Jalkakäytävällä pienet lapset opettelevat kävelemään, potkupyöräilemään, pyöräilemään jne. Vanhukset ja muut liikuntarajoitteiset liikkuvat siellä sekä kaikki muut jalankulkijat.

        Esimerkkinä "leijalauta", jolla saa kulkea jalkakäytävällä, mutta jalankulkijoiden nopeudella ja lisäksi pitää jalankulkijaa väistää.

        Mikä on jalankulkijoiden nopeus? Se ei ole 15 km/h? Jalankulkijoiden nopeus on n . 2km/h -> n. 8-9 km/h ihmisen kunnosta riippuen. Tosin Suomen huippukävelijät kävelevät lähellä tuota 15km/h.

        Tieliikennelaissa on mm. että pyöräilijän, johon ryhmään katsotaan myös sähköpotkulautailijan kuuluvan, tulee antaa jalankulkijoille turvallinen tila.

        Tieliikennelaissa on myös, että tulee erityisesti huomioida lapset, vanhukset jne.

        Olen monesti nähnyt, kun pyöräilijät jalkakäytävillä tai yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä ajavat päiväkotiryhmien läheltä hihaa hipoen. Onko silloin annettu turvallinen tila ja huomioitu lapset? Ei ole!!!!!

        Jalkakäytävällä saa alle 12-vuotias ajaa pyörällä, mikäli siitä ei ole haittaa. Eli sekin kertoo kuka siellä väistää.

        Jalkakäytävät ovat jalankulkijoille vaarallisia, koska Te pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat ajatte siellä.

        Yhdistetyt pyörätiet ja jalkakäytävät ovat myös vaarallisia jalankulkijoille, koska Te pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat ette noudata liikennesääntöjä.

        Miettikää sitä, että esim. Aleksin jalkakäytävät ovat koko leveydeltään täynnä jalankulkijoita ja vastaan tulette te pyöräilijä tai sähköpotkulautailija, niin mihin te mahdutte, koska kenenkään jalankulkijan ei tarvitse yhtään teitä väistää!

        Turha soitella kelloa, huutaa, ajaa päälle tai hihaa hipoen!

        Muistakaa, että pyörätie merkitään aina pyörätien liikennemerkillä!
        Mikäli ei ole mitään liikennemerkkiä niin se on jalkakäytävä samoin jalkakäytävän liikennemerkillä merkitty on jalkakäytävä. Tiedot löytyy laista!

        > Olet sitä mieltä, että jalkakäytävällä 15 km/h on nopeus sopiva ja turvallinen?

        Sehän riippuu tilanteesta. Jos jalankulkijoita on vähän ja tilaa paljon, tuo on turvallinen. Jos tuo ei ole turvallinen, sittenhän laki velvoittaa jo muutenkin tiputtamaan nopeutta.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        No onko?

        Minusta se on se nopeus, jota laite maksimissaan kulkee kyiseisillä asetuksilla. Enkä oikein ymmärrä, miksi poliisilla voisi olla jotain tätä tulkintaa vastaan, sillähän saadaan rajoitettua se jalkakäytävällä kulkevan nopeus sopivaksi ja täten nostettua turvallisuutta.

        Ainakin oma laitteeni on saanut leiman 25 km/h nopeuteen, mutta sen rajoitettu huippunopeus on huomattavasti korkeampi. Pitää vaan painella nappeja, että sen saa käyttöön...

        Mistä minä tiedän, että onko. Siksi heitinkin kysymyksen ilmaan. Se on mielestäni aika oleellinen seikka tässä yhteydessä, että miten asia on määritelty ja toimitaanko lain velvoittamalla tavalla.


      • Anonyymi

        Kyllä keski-ikäinenkin voi olla työtön ja pienituloinen.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Paitsi stadissa vkl vuokrattavat sähköpotkulaudat taitavat olla rajoitettu 15 km/h nopeuteen. Omanikin saan siihen rajoitettua, joten voin sillä ajella myös laillisesti jalkakäytävällä, mikä on hyvä.

        Tässä Liikenneturva vastaus sähköpotkulaudan nopeuden rajoittamiseen:

        Ajoneuvon nopeuden tilapäinen rajoittaminen alkuperäisestä rakenteellisesta nopeudesta ei muuta kevyttä sähköajoneuvoa jalankulkijaksi. Tilapäinen tai esimerkiksi paikkaan perustuva rajoitus ei siis muuta ajoneuvon suurinta rakenteellista nopeutta.

        Enintään 25 km/h kulkevalla kevyellä sähköajoneuvolla on mahdollista ajaa jalkakäytävällä vain silloin, jos kyseessä on itsestään tasapainottuva kevyt sähköajoneuvo. Silloinkin jalankulkijoille on annettava esteetön kulku. Enintään 15 km/h kulkevan jalankulkua avustavan tai korvaavan liikkumisvälineen taas on oltava rakenteelliselta nopeudeltaan pysyvästi rajoitettu.

        Tieliikennelain 2 §:

        ”Tässä laissa tarkoitetaan:



        3) jalankulkijalla jalan, suksilla, luistimilla tai vastaavilla välineillä liikkuvaa ja potkukelkan, lastenvaunujen, leikkiajoneuvon, pyörätuolin, jalankulkua avustavan tai korvaavan liikkumisvälineen tai vastaavan laitteen käyttäjää taikka polkupyörän tai mopon taluttajaa; ”

        Tieliikennelain 52 §:

        ”Kevyttä sähköajoneuvoa ja moottorilla varustettua polkupyörää ajettaessa on noudatettava polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä ja liikenteenohjauslaitteita.

        Sellaista itsestään tasapainottuvaa kevyttä sähköajoneuvoa, joka pysyy tasapainossa myös silloin, kun ajoneuvo ei liiku tai siinä ei ole kuljettajaa, saa kuljettaa myös jalkakäytävällä. Tällöin kuljettajan on annettava jalankulkijalle esteetön kulku.”

        Ajoneuvolain (82/2021) 1 § 6 momentti:

        ”Tätä lakia ei sovelleta sellaiseen jalankulkua avustavaan tai korvaavaan liikkumisvälineeseen, jossa sähkömoottoreiden yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 kilometriä tunnissa, eikä sellaiseen liikkumisen apuvälineeseen, potkukelkkaan, leikkiajoneuvoon tai vastaavaan laitteeseen, jota ei ole varustettu moottorilla.”

        Ajoneuvolain 29 §:

        ”Kevyellä sähköajoneuvolla tarkoitetaan sellaista muuta sähkömoottorilla varustettua ajoneuvoa kuin 28 §:n 1 momentissa tarkoitettua sähköavusteista polkupyörää tai L-luokan ajoneuvojen puiteasetuksessa tarkoitettua L-luokan ajoneuvoa, jonka eteenpäin vievien moottoreiden suurin yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja rakenteellinen nopeus enintään 25 kilometriä tunnissa."

        Minä ja muutamat muut oltiin oikeassa eli nopeuden rajoittaminen 15 km/h ei muuta sitä, että sähköpotkulaudalla, jonka rakenteellinen max nopeus on oli 15 km/h, saisi ajaa jalkakäytävillä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä Liikenneturva vastaus sähköpotkulaudan nopeuden rajoittamiseen:

        Ajoneuvon nopeuden tilapäinen rajoittaminen alkuperäisestä rakenteellisesta nopeudesta ei muuta kevyttä sähköajoneuvoa jalankulkijaksi. Tilapäinen tai esimerkiksi paikkaan perustuva rajoitus ei siis muuta ajoneuvon suurinta rakenteellista nopeutta.

        Enintään 25 km/h kulkevalla kevyellä sähköajoneuvolla on mahdollista ajaa jalkakäytävällä vain silloin, jos kyseessä on itsestään tasapainottuva kevyt sähköajoneuvo. Silloinkin jalankulkijoille on annettava esteetön kulku. Enintään 15 km/h kulkevan jalankulkua avustavan tai korvaavan liikkumisvälineen taas on oltava rakenteelliselta nopeudeltaan pysyvästi rajoitettu.

        Tieliikennelain 2 §:

        ”Tässä laissa tarkoitetaan:



        3) jalankulkijalla jalan, suksilla, luistimilla tai vastaavilla välineillä liikkuvaa ja potkukelkan, lastenvaunujen, leikkiajoneuvon, pyörätuolin, jalankulkua avustavan tai korvaavan liikkumisvälineen tai vastaavan laitteen käyttäjää taikka polkupyörän tai mopon taluttajaa; ”

        Tieliikennelain 52 §:

        ”Kevyttä sähköajoneuvoa ja moottorilla varustettua polkupyörää ajettaessa on noudatettava polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä ja liikenteenohjauslaitteita.

        Sellaista itsestään tasapainottuvaa kevyttä sähköajoneuvoa, joka pysyy tasapainossa myös silloin, kun ajoneuvo ei liiku tai siinä ei ole kuljettajaa, saa kuljettaa myös jalkakäytävällä. Tällöin kuljettajan on annettava jalankulkijalle esteetön kulku.”

        Ajoneuvolain (82/2021) 1 § 6 momentti:

        ”Tätä lakia ei sovelleta sellaiseen jalankulkua avustavaan tai korvaavaan liikkumisvälineeseen, jossa sähkömoottoreiden yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 kilometriä tunnissa, eikä sellaiseen liikkumisen apuvälineeseen, potkukelkkaan, leikkiajoneuvoon tai vastaavaan laitteeseen, jota ei ole varustettu moottorilla.”

        Ajoneuvolain 29 §:

        ”Kevyellä sähköajoneuvolla tarkoitetaan sellaista muuta sähkömoottorilla varustettua ajoneuvoa kuin 28 §:n 1 momentissa tarkoitettua sähköavusteista polkupyörää tai L-luokan ajoneuvojen puiteasetuksessa tarkoitettua L-luokan ajoneuvoa, jonka eteenpäin vievien moottoreiden suurin yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja rakenteellinen nopeus enintään 25 kilometriä tunnissa."

        Minä ja muutamat muut oltiin oikeassa eli nopeuden rajoittaminen 15 km/h ei muuta sitä, että sähköpotkulaudalla, jonka rakenteellinen max nopeus on oli 15 km/h, saisi ajaa jalkakäytävillä!

        Kiitoksia tästä. Tämä selvensi asioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä Liikenneturva vastaus sähköpotkulaudan nopeuden rajoittamiseen:

        Ajoneuvon nopeuden tilapäinen rajoittaminen alkuperäisestä rakenteellisesta nopeudesta ei muuta kevyttä sähköajoneuvoa jalankulkijaksi. Tilapäinen tai esimerkiksi paikkaan perustuva rajoitus ei siis muuta ajoneuvon suurinta rakenteellista nopeutta.

        Enintään 25 km/h kulkevalla kevyellä sähköajoneuvolla on mahdollista ajaa jalkakäytävällä vain silloin, jos kyseessä on itsestään tasapainottuva kevyt sähköajoneuvo. Silloinkin jalankulkijoille on annettava esteetön kulku. Enintään 15 km/h kulkevan jalankulkua avustavan tai korvaavan liikkumisvälineen taas on oltava rakenteelliselta nopeudeltaan pysyvästi rajoitettu.

        Tieliikennelain 2 §:

        ”Tässä laissa tarkoitetaan:



        3) jalankulkijalla jalan, suksilla, luistimilla tai vastaavilla välineillä liikkuvaa ja potkukelkan, lastenvaunujen, leikkiajoneuvon, pyörätuolin, jalankulkua avustavan tai korvaavan liikkumisvälineen tai vastaavan laitteen käyttäjää taikka polkupyörän tai mopon taluttajaa; ”

        Tieliikennelain 52 §:

        ”Kevyttä sähköajoneuvoa ja moottorilla varustettua polkupyörää ajettaessa on noudatettava polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä ja liikenteenohjauslaitteita.

        Sellaista itsestään tasapainottuvaa kevyttä sähköajoneuvoa, joka pysyy tasapainossa myös silloin, kun ajoneuvo ei liiku tai siinä ei ole kuljettajaa, saa kuljettaa myös jalkakäytävällä. Tällöin kuljettajan on annettava jalankulkijalle esteetön kulku.”

        Ajoneuvolain (82/2021) 1 § 6 momentti:

        ”Tätä lakia ei sovelleta sellaiseen jalankulkua avustavaan tai korvaavaan liikkumisvälineeseen, jossa sähkömoottoreiden yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 kilometriä tunnissa, eikä sellaiseen liikkumisen apuvälineeseen, potkukelkkaan, leikkiajoneuvoon tai vastaavaan laitteeseen, jota ei ole varustettu moottorilla.”

        Ajoneuvolain 29 §:

        ”Kevyellä sähköajoneuvolla tarkoitetaan sellaista muuta sähkömoottorilla varustettua ajoneuvoa kuin 28 §:n 1 momentissa tarkoitettua sähköavusteista polkupyörää tai L-luokan ajoneuvojen puiteasetuksessa tarkoitettua L-luokan ajoneuvoa, jonka eteenpäin vievien moottoreiden suurin yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja rakenteellinen nopeus enintään 25 kilometriä tunnissa."

        Minä ja muutamat muut oltiin oikeassa eli nopeuden rajoittaminen 15 km/h ei muuta sitä, että sähköpotkulaudalla, jonka rakenteellinen max nopeus on oli 15 km/h, saisi ajaa jalkakäytävillä!

        Tuota viimeistä 15 km/h tarkoitit varmaan 25 km/h, vai mitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota viimeistä 15 km/h tarkoitit varmaan 25 km/h, vai mitä?

        Kiitos oikaisusta!

        Piti kirjoittaa: max 25 km/h.


        Laitetaan kokonaan uusiksi, jotta myös on kirjoitettu kokonaan oikein samassa kommentissa!

        Tässä Liikenneturva vastaus sähköpotkulaudan nopeuden rajoittamiseen:

        Ajoneuvon nopeuden tilapäinen rajoittaminen alkuperäisestä rakenteellisesta nopeudesta ei muuta kevyttä sähköajoneuvoa jalankulkijaksi. Tilapäinen tai esimerkiksi paikkaan perustuva rajoitus ei siis muuta ajoneuvon suurinta rakenteellista nopeutta.

        Enintään 25 km/h kulkevalla kevyellä sähköajoneuvolla on mahdollista ajaa jalkakäytävällä vain silloin, jos kyseessä on itsestään tasapainottuva kevyt sähköajoneuvo. Silloinkin jalankulkijoille on annettava esteetön kulku. Enintään 15 km/h kulkevan jalankulkua avustavan tai korvaavan liikkumisvälineen taas on oltava rakenteelliselta nopeudeltaan pysyvästi rajoitettu.

        Tieliikennelain 2 §:

        ”Tässä laissa tarkoitetaan:



        3) jalankulkijalla jalan, suksilla, luistimilla tai vastaavilla välineillä liikkuvaa ja potkukelkan, lastenvaunujen, leikkiajoneuvon, pyörätuolin, jalankulkua avustavan tai korvaavan liikkumisvälineen tai vastaavan laitteen käyttäjää taikka polkupyörän tai mopon taluttajaa; ”

        Tieliikennelain 52 §:

        ”Kevyttä sähköajoneuvoa ja moottorilla varustettua polkupyörää ajettaessa on noudatettava polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä ja liikenteenohjauslaitteita.

        Sellaista itsestään tasapainottuvaa kevyttä sähköajoneuvoa, joka pysyy tasapainossa myös silloin, kun ajoneuvo ei liiku tai siinä ei ole kuljettajaa, saa kuljettaa myös jalkakäytävällä. Tällöin kuljettajan on annettava jalankulkijalle esteetön kulku.”

        Ajoneuvolain (82/2021) 1 § 6 momentti:

        ”Tätä lakia ei sovelleta sellaiseen jalankulkua avustavaan tai korvaavaan liikkumisvälineeseen, jossa sähkömoottoreiden yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 kilometriä tunnissa, eikä sellaiseen liikkumisen apuvälineeseen, potkukelkkaan, leikkiajoneuvoon tai vastaavaan laitteeseen, jota ei ole varustettu moottorilla.”

        Ajoneuvolain 29 §:

        ”Kevyellä sähköajoneuvolla tarkoitetaan sellaista muuta sähkömoottorilla varustettua ajoneuvoa kuin 28 §:n 1 momentissa tarkoitettua sähköavusteista polkupyörää tai L-luokan ajoneuvojen puiteasetuksessa tarkoitettua L-luokan ajoneuvoa, jonka eteenpäin vievien moottoreiden suurin yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja rakenteellinen nopeus enintään 25 kilometriä tunnissa."

        - - - - -

        Minä ja muutamat muut oltiin oikeassa eli nopeuden rajoittaminen 15 km/h ei muuta sitä, että sähköpotkulaudalla, jonka rakenteellinen max nopeus on oli 25 km/h, saisi ajaa jalkakäytävillä!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tässä Liikenneturva vastaus sähköpotkulaudan nopeuden rajoittamiseen:

        Ajoneuvon nopeuden tilapäinen rajoittaminen alkuperäisestä rakenteellisesta nopeudesta ei muuta kevyttä sähköajoneuvoa jalankulkijaksi. Tilapäinen tai esimerkiksi paikkaan perustuva rajoitus ei siis muuta ajoneuvon suurinta rakenteellista nopeutta.

        Enintään 25 km/h kulkevalla kevyellä sähköajoneuvolla on mahdollista ajaa jalkakäytävällä vain silloin, jos kyseessä on itsestään tasapainottuva kevyt sähköajoneuvo. Silloinkin jalankulkijoille on annettava esteetön kulku. Enintään 15 km/h kulkevan jalankulkua avustavan tai korvaavan liikkumisvälineen taas on oltava rakenteelliselta nopeudeltaan pysyvästi rajoitettu.

        Tieliikennelain 2 §:

        ”Tässä laissa tarkoitetaan:



        3) jalankulkijalla jalan, suksilla, luistimilla tai vastaavilla välineillä liikkuvaa ja potkukelkan, lastenvaunujen, leikkiajoneuvon, pyörätuolin, jalankulkua avustavan tai korvaavan liikkumisvälineen tai vastaavan laitteen käyttäjää taikka polkupyörän tai mopon taluttajaa; ”

        Tieliikennelain 52 §:

        ”Kevyttä sähköajoneuvoa ja moottorilla varustettua polkupyörää ajettaessa on noudatettava polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä ja liikenteenohjauslaitteita.

        Sellaista itsestään tasapainottuvaa kevyttä sähköajoneuvoa, joka pysyy tasapainossa myös silloin, kun ajoneuvo ei liiku tai siinä ei ole kuljettajaa, saa kuljettaa myös jalkakäytävällä. Tällöin kuljettajan on annettava jalankulkijalle esteetön kulku.”

        Ajoneuvolain (82/2021) 1 § 6 momentti:

        ”Tätä lakia ei sovelleta sellaiseen jalankulkua avustavaan tai korvaavaan liikkumisvälineeseen, jossa sähkömoottoreiden yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 kilometriä tunnissa, eikä sellaiseen liikkumisen apuvälineeseen, potkukelkkaan, leikkiajoneuvoon tai vastaavaan laitteeseen, jota ei ole varustettu moottorilla.”

        Ajoneuvolain 29 §:

        ”Kevyellä sähköajoneuvolla tarkoitetaan sellaista muuta sähkömoottorilla varustettua ajoneuvoa kuin 28 §:n 1 momentissa tarkoitettua sähköavusteista polkupyörää tai L-luokan ajoneuvojen puiteasetuksessa tarkoitettua L-luokan ajoneuvoa, jonka eteenpäin vievien moottoreiden suurin yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja rakenteellinen nopeus enintään 25 kilometriä tunnissa."

        Minä ja muutamat muut oltiin oikeassa eli nopeuden rajoittaminen 15 km/h ei muuta sitä, että sähköpotkulaudalla, jonka rakenteellinen max nopeus on oli 15 km/h, saisi ajaa jalkakäytävillä!

        Liikenneturha ei ole auktoriteetti.

        Mutta pidän tuosta ideasta, että saan liikenneturhan mukaan *nostaa* skoottini nopeuden sinne 50 km/h lukemiin, jos kerran muutos ei vaikuta käyttöön... :D


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Liikenneturha ei ole auktoriteetti.

        Mutta pidän tuosta ideasta, että saan liikenneturhan mukaan *nostaa* skoottini nopeuden sinne 50 km/h lukemiin, jos kerran muutos ei vaikuta käyttöön... :D

        Tahallaan väärin ymmärtäminen taitaa olla sinun tavaramerkkisi. Myös se että lakia tulee noudattaa kun se on sinun kannaltasi hyvä asia ja sitä saa vähän rikkoa samasta syystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos oikaisusta!

        Piti kirjoittaa: max 25 km/h.


        Laitetaan kokonaan uusiksi, jotta myös on kirjoitettu kokonaan oikein samassa kommentissa!

        Tässä Liikenneturva vastaus sähköpotkulaudan nopeuden rajoittamiseen:

        Ajoneuvon nopeuden tilapäinen rajoittaminen alkuperäisestä rakenteellisesta nopeudesta ei muuta kevyttä sähköajoneuvoa jalankulkijaksi. Tilapäinen tai esimerkiksi paikkaan perustuva rajoitus ei siis muuta ajoneuvon suurinta rakenteellista nopeutta.

        Enintään 25 km/h kulkevalla kevyellä sähköajoneuvolla on mahdollista ajaa jalkakäytävällä vain silloin, jos kyseessä on itsestään tasapainottuva kevyt sähköajoneuvo. Silloinkin jalankulkijoille on annettava esteetön kulku. Enintään 15 km/h kulkevan jalankulkua avustavan tai korvaavan liikkumisvälineen taas on oltava rakenteelliselta nopeudeltaan pysyvästi rajoitettu.

        Tieliikennelain 2 §:

        ”Tässä laissa tarkoitetaan:



        3) jalankulkijalla jalan, suksilla, luistimilla tai vastaavilla välineillä liikkuvaa ja potkukelkan, lastenvaunujen, leikkiajoneuvon, pyörätuolin, jalankulkua avustavan tai korvaavan liikkumisvälineen tai vastaavan laitteen käyttäjää taikka polkupyörän tai mopon taluttajaa; ”

        Tieliikennelain 52 §:

        ”Kevyttä sähköajoneuvoa ja moottorilla varustettua polkupyörää ajettaessa on noudatettava polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä ja liikenteenohjauslaitteita.

        Sellaista itsestään tasapainottuvaa kevyttä sähköajoneuvoa, joka pysyy tasapainossa myös silloin, kun ajoneuvo ei liiku tai siinä ei ole kuljettajaa, saa kuljettaa myös jalkakäytävällä. Tällöin kuljettajan on annettava jalankulkijalle esteetön kulku.”

        Ajoneuvolain (82/2021) 1 § 6 momentti:

        ”Tätä lakia ei sovelleta sellaiseen jalankulkua avustavaan tai korvaavaan liikkumisvälineeseen, jossa sähkömoottoreiden yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 kilometriä tunnissa, eikä sellaiseen liikkumisen apuvälineeseen, potkukelkkaan, leikkiajoneuvoon tai vastaavaan laitteeseen, jota ei ole varustettu moottorilla.”

        Ajoneuvolain 29 §:

        ”Kevyellä sähköajoneuvolla tarkoitetaan sellaista muuta sähkömoottorilla varustettua ajoneuvoa kuin 28 §:n 1 momentissa tarkoitettua sähköavusteista polkupyörää tai L-luokan ajoneuvojen puiteasetuksessa tarkoitettua L-luokan ajoneuvoa, jonka eteenpäin vievien moottoreiden suurin yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja rakenteellinen nopeus enintään 25 kilometriä tunnissa."

        - - - - -

        Minä ja muutamat muut oltiin oikeassa eli nopeuden rajoittaminen 15 km/h ei muuta sitä, että sähköpotkulaudalla, jonka rakenteellinen max nopeus on oli 25 km/h, saisi ajaa jalkakäytävillä!

        Lyhyesti ja ytimekkäästi voidaan kenties sitten todeta että: "Lainsäädännölle rakenteellinen nopeus on se, minkä laite saavuttaa luokittelun vaatimassa kunnossa."

        Jälikäteen tehdyt nopeuden rajoitukset eivät siis muuta rakenteellista nopeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko väitteeseesi, että rajoitettu nopeus vaikuttaisi siihen, että laite sen myötä muuttuisi "kevyestä sähköajoneuvosta" "jalankulkua avustavaksi tai korvaavaksi sähköiseksi liikkumisvälineeksi".

        Älä edes yritä keskustella rotan kanssa. Sen älyllinen kehitys jäi paviaanin tasolle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lyhyesti ja ytimekkäästi voidaan kenties sitten todeta että: "Lainsäädännölle rakenteellinen nopeus on se, minkä laite saavuttaa luokittelun vaatimassa kunnossa."

        Jälikäteen tehdyt nopeuden rajoitukset eivät siis muuta rakenteellista nopeutta.

        Suosittelen liittämään lähteen lainaukseen. Olisi kiva nähdä, onko tuo lainsäätäjän, poliisin, oikeuden vai kenties jonkun muun mielipide.

        Jos jälkikäteen rajoitan nopeuden sellaiseksi, että skuutilla saa jalkakäytävällä ajaa, niin sittenhän laite saavuttaa juuri sen luokittelun vaatiman nopeuden ja on siten luokittelun vaatimassa kunnossa.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Suosittelen liittämään lähteen lainaukseen. Olisi kiva nähdä, onko tuo lainsäätäjän, poliisin, oikeuden vai kenties jonkun muun mielipide.

        Jos jälkikäteen rajoitan nopeuden sellaiseksi, että skuutilla saa jalkakäytävällä ajaa, niin sittenhän laite saavuttaa juuri sen luokittelun vaatiman nopeuden ja on siten luokittelun vaatimassa kunnossa.

        Olen tullut tulokseen, että rakenteellinen nopeus on vuosikausien aikana vakiintunut tekninen termi eikä mikään juridinen käsite. Onko palstalla insinöörejä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen tullut tulokseen, että rakenteellinen nopeus on vuosikausien aikana vakiintunut tekninen termi eikä mikään juridinen käsite. Onko palstalla insinöörejä?

        "Rakenteellinen nopeus" terminä esiintyy sekä tieliikennelaissa että ajoneuvolaissa. Outoa on sitten käyttää sellaista termiä laeissa, jonka määritelmää ei ole olemassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Rakenteellinen nopeus" terminä esiintyy sekä tieliikennelaissa että ajoneuvolaissa. Outoa on sitten käyttää sellaista termiä laeissa, jonka määritelmää ei ole olemassa.

        Laissa on paljon termejä, joita ei ole määritelty laissa. Yleensä niille on sitten olemassa yleinen määritelmä, mutta juuri tälle en kyllä löydä.

        Rekisteröitävissä laitteissa tuo on kai suhteellisen selkeä. Mutta kun nyt ei ole kyse niistä...


      • Anonyymi

        Jeeeeeee joka kerta sanon että jeeeeee kun turvalleen menee potkulautailija jeeeeeeivät ikään opi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsingin poliisit vähentävät vähän työtään ettei ihan jokaista sähköpotkulautailijaa tarvitsisi sakottaa. Onhan autojenkin tutkamittauksissa pieni kynnys sakotukseen.

        Jeeeeee sanon kun potkulautailijasta,lukee uutisen olis vaan kunnolla turpa ruvella osais kunnolla itsensä kolhia


    • Anonyymi

      Rajanveto eri ryhmien välillä tapahtuu pääsääntöisesti laitteen huippunopeuden ja maksimitehon perusteella. Sekä teho että maksiminopeus vaikuttavat molemmat luokitukseen.

      - Jalankulkua avustavat tai korvaavat liikkumisvälineet ovat laitteita, joiden huippunopeus on enintään 15 km/h ja maksimiteho enintään 1 kW. Kyseisiä laitteita voivat olla esimerkiksi tasapainolaudat, kevyemmät sähköpotkulaudat ja muut kevytrakenteiset liikkumisvälineet.

      - Kevyet sähköajoneuvot ovat laitteita, joiden huippunopeus on yli 15 km/h, mutta enintään 25 km/h, ja joiden maksimiteho on enintään 1 kW. Kyseisiä laitteita voivat olla esimerkiksi sähkötoimiset potkulaudat, tasapainolaudat ja rullalaudat.

      - Sähköavusteisten polkupyörien suurin sallittu avustusteho on 250 W ja suurin sallittu avustusnopeus 25 km/h. Avustus saa toimia ainoastaan poljettaessa.

      - Moottorilla varustettujen polkupyörien (L1e-A -luokka) suurin sallittu moottorin teho on 1 kW ja suurin sallittu avustusnopeus 25 km/h. Sähköavustus saa toimia muulloinkin kuin poljettaessa.

      - Yli 25 km/h moottorin avustuksella kulkevat sähköavusteiset tai moottorilla varustetut polkupyörät eivät ole tieliikennekelpoisia polkupyöriä. Ne on rekisteröitävä mopoiksi, jos se on laitteen ominaisuuksien osalta mahdollista. Käytännössä tämä edellyttää sitä, että laite on tyyppihyväksytty mopoksi.

      Lisäksi on tietenkin velvoite ajaa aina joka tilanteessa sopivalla tilannenopeudella.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tässä keskustelussa keskustellaan kylläkin sähköpotkulaudoista.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Mitä mahdat tarkoittaa tuolla "loppuosalla"?

        Tämä risteys on ilmeisesti tässä tapauksessa kyseessä.

        https://goo.gl/maps/H26boBCB9XrC62J26

        Tuossa risteyksessä näyttäisi olevan sekä pyörätien jatkeita että suojateitä. Kuvan suunnasta ja vastakkaisesta suunnasta tulevilla on kolmio ennen suojatietä, joten siinä on siis myös pyörätien jatke suojatien kanssa samassa kohtaa. Risteävän Lahdenkadun yli menevät pelkät suojatiet. Kuva on vanha, joten pyörätien jatkeen tiemaalaukset puuttuvat.

        Ilmeiesti kyseessä on ollut Lahdenkadun ylitys, sillä pyörätien jatkeiden kohdalla ajoradan ajoneuvot väistävät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä mahdat tarkoittaa tuolla "loppuosalla"?

        Tämä risteys on ilmeisesti tässä tapauksessa kyseessä.

        https://goo.gl/maps/H26boBCB9XrC62J26

        Tuossa risteyksessä näyttäisi olevan sekä pyörätien jatkeita että suojateitä. Kuvan suunnasta ja vastakkaisesta suunnasta tulevilla on kolmio ennen suojatietä, joten siinä on siis myös pyörätien jatke suojatien kanssa samassa kohtaa. Risteävän Lahdenkadun yli menevät pelkät suojatiet. Kuva on vanha, joten pyörätien jatkeen tiemaalaukset puuttuvat.

        Ilmeiesti kyseessä on ollut Lahdenkadun ylitys, sillä pyörätien jatkeiden kohdalla ajoradan ajoneuvot väistävät.

        Tuon Google maps kuvan suunnasta tuleva autoilija pitää väistää ensimmäistä pyörätien jatketta, sen jälkeen kahta ajorataa ja sitten vielä viimeistä pyörätien jatketta. Sen jälkeen hän jättää risteyksen taakseen.

        Lisäksi jos tuossa risteyksessä kääntyy johonkin suuntaan, niin autoilijan pitää kääntyvänä väistää risteävän tien ylittäviä pyöräilijöitä ja jalankulkijoita. Kuvan suunnasta tuleva väistää siis kaikkia muita väistämissääntöjen ja liikennemerkkien perusteella.


      • Anonyymi

        Jalkakäytävältä tai pyörätieltä tuleva 25 km/h kiitävä potkulauta on yllätyspommi autoilijalle, joka on varautunut väistämään paljon hitaammin liikkuvia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalkakäytävältä tai pyörätieltä tuleva 25 km/h kiitävä potkulauta on yllätyspommi autoilijalle, joka on varautunut väistämään paljon hitaammin liikkuvia.

        Tuollaisella 25 km/h kulkevalla sähköpotkulaudalla ei edes saa jalkakäytävällä ajaa. Pyörätiellä sen sijaan sillä saa ajaa. Pyöräteiden kohdalla autoilija väistää, jos hänellä on väistämiseen velvoittava liikennemerkki tai liikennesääntö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaisella 25 km/h kulkevalla sähköpotkulaudalla ei edes saa jalkakäytävällä ajaa. Pyörätiellä sen sijaan sillä saa ajaa. Pyöräteiden kohdalla autoilija väistää, jos hänellä on väistämiseen velvoittava liikennemerkki tai liikennesääntö.

        Pyörätietä ylittäessään autoilija väistää aina. Ei tarvitse olla mitään väistämismerkkiä autoilijalla ja silti autoilija on väistämisvelvollinen, kun ajaa pyörätien yli.

        Tieliikennelain 24 § kun lukee tällaista --> Ajoneuvolla on aina väistettävä: jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä.

        Auto väistää siis aina yhtäjaksoista pyörätietä käyttävää pyöräilijää ylittäessä pyörätien. Pyörätien jatke sen sijaan on eri asia. Ei pidä sekoittaa pyörätien jatketta ja pyörätietä keskenään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörätietä ylittäessään autoilija väistää aina. Ei tarvitse olla mitään väistämismerkkiä autoilijalla ja silti autoilija on väistämisvelvollinen, kun ajaa pyörätien yli.

        Tieliikennelain 24 § kun lukee tällaista --> Ajoneuvolla on aina väistettävä: jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä.

        Auto väistää siis aina yhtäjaksoista pyörätietä käyttävää pyöräilijää ylittäessä pyörätien. Pyörätien jatke sen sijaan on eri asia. Ei pidä sekoittaa pyörätien jatketta ja pyörätietä keskenään.

        Normaalissa kaupunkiliikennetilanteessa lähes aina on kyse pyörätien jatkeesta. Hyvin harvoin katu ylittää varsinaisen pyörätien.


    • Anonyymi

      "Vammantuottamuksen ja liikenneturvallisuuden vaarantamisen lisäksi miehen syyksi ..." joutaa pois tuollainen epämääräinen turhake klisee; liikenneturvallisuuden vaarantaminen, koska tässähän oli kyse enemmästä, eli liikenneonnettomuuden aiheuttamisesta ja vieläpä vakavasta sellaisesta.
      Eikö asianomaiset voisi uudistaa näitä kuluneita ja ikäloppuja sekä harhaanjohtavia kiertoilmaisuja. ?

      • Anonyymi

        Etkö sinä voisi jo vihdoin oppia hyväksymään sitä miten uutisointi oikein kirjoitetaan?
        Tuo vuosikausia jatkunut ristiretkesi varsin oikeellista uutisointia vastaan ei ole tuottanut, eikä tuota yhtään mielesi mukaista varsin vääristelevää ja etukäteis "tuomion " antavaa uutiskirjoitusta.
        Ihmisen päälle ajaneena ja muutenkin varsin ikävänä liikenteen vaarantajana voisit viimein kertoa mistä vihasi oikeaa, lain ja hyvientapojen mukaista, uutisointia kohtaan kumpuaa?


    • Anonyymi

      Minua kiinostaisi onko jollakulla linkkiä lainkohtaan, jossa ilmaus "rakenteellinen nopeus" on määritelty. Vai onko se kerrottu jossain hallituksen esityksen perusteluissa? Muutenhan kuka tahansa pystyy väittämään mitä tahansa.

      • Anonyymi

        Ajoneuvolain 1 § lukee seuraavaa:

        "Tätä lakia ei sovelleta sellaiseen jalankulkua avustavaan tai korvaavaan liikkumisvälineeseen, jossa sähkömoottoreiden yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 kilometriä tunnissa, eikä sellaiseen liikkumisen apuvälineeseen, potkukelkkaan, leikkiajoneuvoon tai vastaavaan laitteeseen, jota ei ole varustettu moottorilla."

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2021/20210082

        Tuosta löytyy peruste jalankulkua avustavaan tai korvaavaan liikkumisvälineen tehoon ja rakenteelliseen nopeuteen. Saman lain 29 § taas määritellään Kevyt sähköajoneuvo.


      • Anonyymi

        Itse en myöskään ole löytänyt mitään määritelmää rakenteelliselle nopeudelle. Ylempänä mainittu "luokittelun vaatimassa kunnossa" voi olla ihan paikkansa pitävä, mutta missään ei toisinaan ole mitää tarkkaa määritelmää tai itse en ole löytänty sellaista.


    • Anonyymi

      😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋

      😋 Kuumat tytöt odottavat sinua -> https://www.ero4.fun/girl4love

      🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      92
      4607
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      82
      3758
    3. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

      "Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      136
      3242
    4. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      115
      2615
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      129
      2534
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      43
      2131
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      2047
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      226
      1820
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1697
    10. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      88
      1669
    Aihe