Mitä tarkoittaa vetypolttomoottori?

Anonyymi

Toyotan ja yamahan luoma tekniikka

käykö siis bensalla sekä vedyllä?

37

578

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ilmeisesti toteutus on sama kuin aiemmilla maakaasua käyttävillä autoilla. On siis mahdollista että käyttää myös bensiiniä varapolttoaineena.

      • Anonyymi

        Bensan käyttö varapolttoaineena pakottaa käyttämään matalaa puristussuhdetta. Hyötysuhde on sitten sitä 30 % luokkaa parhaimmillaan ja sekalaisessa ajossa 15 %, kuten normi bensakoneellakin.

        Ero tulee siitä, että 50 l bensatankillisessa on 450 kWh energiaa, mutta reilun 100 l kokoiseen vetytankkiin sopii hurjasta 700 bar paineesta huolimatta vain 6 kg vetyä = 200 kWh energiaa. Tulee tankkausasemat tutuiksi, kun tankillisella pääsee 200-300 km.

        Vrt. metaania mahtuu samankokoiseen tankkiin maltillista 200 bar painetta käyttäen joku 14 kg, millä ajelee saman matkan kuin paljon kalliimmalla vedyllä. Vety kun maksaa noin kympin kilo ja metaani 2 €/kg.

        Ympäristöystävällisyys?

        Vety tehdään maakaasusta = isot CO2 päästöt.

        https://www.canarymedia.com/articles/hydrogen/why-is-california-wasting-millions-on-hydrogen-fuel-pumps

        Metaani on nykyään Suomessa valtaosin biokaasua = ei päästöjä.

        Tankkausasemat?

        Metaani n. 70 kpl Suomessa. Vety 0 kpl.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensan käyttö varapolttoaineena pakottaa käyttämään matalaa puristussuhdetta. Hyötysuhde on sitten sitä 30 % luokkaa parhaimmillaan ja sekalaisessa ajossa 15 %, kuten normi bensakoneellakin.

        Ero tulee siitä, että 50 l bensatankillisessa on 450 kWh energiaa, mutta reilun 100 l kokoiseen vetytankkiin sopii hurjasta 700 bar paineesta huolimatta vain 6 kg vetyä = 200 kWh energiaa. Tulee tankkausasemat tutuiksi, kun tankillisella pääsee 200-300 km.

        Vrt. metaania mahtuu samankokoiseen tankkiin maltillista 200 bar painetta käyttäen joku 14 kg, millä ajelee saman matkan kuin paljon kalliimmalla vedyllä. Vety kun maksaa noin kympin kilo ja metaani 2 €/kg.

        Ympäristöystävällisyys?

        Vety tehdään maakaasusta = isot CO2 päästöt.

        https://www.canarymedia.com/articles/hydrogen/why-is-california-wasting-millions-on-hydrogen-fuel-pumps

        Metaani on nykyään Suomessa valtaosin biokaasua = ei päästöjä.

        Tankkausasemat?

        Metaani n. 70 kpl Suomessa. Vety 0 kpl.

        metaani on nyt venäjällä

        vety suomessa


      • Anonyymi

        Juha Kankkunen kertoo kohta lisää


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      onko tulevassa corolla crossissa vetymoottori?

    • Anonyymi

      Nykyaikana kehitellään monenlaisia tekniikoita ja puhtaampia voimanlähteitä, eipä tuossa mitään ihmeellistä ole, tuskin tulee koskaan oikeasti laajempaan tuotantoon.

      • Anonyymi

        käy siis samoin kuin latausautot VW skodat?


    • Anonyymi

      Mäntämoottori , polttoaineena vety .

    • Anonyymi

      Rallimies latvala kehuu kovasti moottoria koeajon perusteella ralliteillä

      iltalehti kertoo

    • Anonyymi

      mm mm

    • Anonyymi

      niin sano

    • Anonyymi

      Polttomoottoria, joka käyttää vetyä. Ikuisesti täysin käyttökelvoton henkilöautoissa, koska järkevän kokoisella tankilla pääsee vain 200 km.

    • Anonyymi

      Tavoitteena on saada sekä tehot että ajettavuus vastaaviksi bensamoottorin kanssa. Ovat edistyneet nopeammin kuin odottivat ja alkavat olla tuolla tavoitetasolla ehkä ensi vuonna. Hyvä että V8:t saavat jatkoa eikä niitä kuopatakaan. Tuo taitaa olla se Yamahan kanssa kehitetty V8 jota Toyota on käyttänyt nyt jo ainakin 6 vuotta ja lähes puolessa tusinaa eri malleja.

      • Anonyymi

        Eikös noissa vetypolttariessa tarvita melkoisen (liian) suuret tankit ja siltikin range on vaatimaton.

        Polttokenno-versio onkin sitten toinen juttu ja lisäksi se puhdistaa ilmaa noin kahden dieselin verran, eli paljon saisi istuttaa lisää puita vastaamaan tuota etua, no, puita on hyvä siltikin istuttaa ;-)

        * Vedyn voimasta vakuuttuneelta Jari-Matti Latvalalta kovaa puhetta: "Sähkö ei tule ikinä sopimaan ralliautoiluun"

        "Latvalan mukaan kisassa kaikki meni nappiin, mutta loppusijoitusta painoivat alaspäin lukuisat varikkovierailut."

        "– Pystyimme ajamaan noin 13 kierrosta ja sitten piti tulla aina tankkaamaan. Vetymoottorissa polttoaine on nestemäisessä muodossa ja se on huomattavasti normibensaa kevyempää, mutta se vaatii kylmän lämpötilan ja kovan paineen."

        - https://www.iltalehti.fi/ralli/a/06e89061-fe47-4e14-b277-a267f4c4e146


      • Anonyymi

        "Hyvä että V8:t saavat jatkoa eikä niitä kuopatakaan. "

        Vetypolttari ei ehkä mahdu EU:n 2035 kielto-direktiivin raamiin (?), jossa vaaditaan nollapäästöt pakoputkesta.

        Vetykenno sen sijaan vaikuttaa edelleen olevan hyväksyttyjen listalla, eli tasan kaksi vaihtoehtoa tällä hetkellä ... toivottavasti mahdollisia tulevia synteettisiä eko-polttoaineita ei ollla jo valmiiksi kuopattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Hyvä että V8:t saavat jatkoa eikä niitä kuopatakaan. "

        Vetypolttari ei ehkä mahdu EU:n 2035 kielto-direktiivin raamiin (?), jossa vaaditaan nollapäästöt pakoputkesta.

        Vetykenno sen sijaan vaikuttaa edelleen olevan hyväksyttyjen listalla, eli tasan kaksi vaihtoehtoa tällä hetkellä ... toivottavasti mahdollisia tulevia synteettisiä eko-polttoaineita ei ollla jo valmiiksi kuopattu.

        Vety saastuttaa helvetisti. Mutta on silti luokiteltu 0-päästöiseksi,mikä on 2000-luvun suurin huijaus. Esim. USA vetyautojen polttoaineesta 67 % on "likaista" maakaasusta tehtyä vetyä.

        Lisäksi USA:n sähköntuotannon CO2 päästöt ovat niin suuret, että elektrolyysillä tuotettu "vihreä" vety aiheuttaa vieläkin suuremmat päästöt kuin maakaasusta tehty "likainen" vety. Sama tilanne myös Saksassa ja Japanissa, joissa myös vedystä on hössötetty.

        https://www.greencarreports.com/news/1110239_energy-use-for-hydrogen-fuel-cell-vehicles-higher-than-electrics-even-hybrids-analysis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös noissa vetypolttariessa tarvita melkoisen (liian) suuret tankit ja siltikin range on vaatimaton.

        Polttokenno-versio onkin sitten toinen juttu ja lisäksi se puhdistaa ilmaa noin kahden dieselin verran, eli paljon saisi istuttaa lisää puita vastaamaan tuota etua, no, puita on hyvä siltikin istuttaa ;-)

        * Vedyn voimasta vakuuttuneelta Jari-Matti Latvalalta kovaa puhetta: "Sähkö ei tule ikinä sopimaan ralliautoiluun"

        "Latvalan mukaan kisassa kaikki meni nappiin, mutta loppusijoitusta painoivat alaspäin lukuisat varikkovierailut."

        "– Pystyimme ajamaan noin 13 kierrosta ja sitten piti tulla aina tankkaamaan. Vetymoottorissa polttoaine on nestemäisessä muodossa ja se on huomattavasti normibensaa kevyempää, mutta se vaatii kylmän lämpötilan ja kovan paineen."

        - https://www.iltalehti.fi/ralli/a/06e89061-fe47-4e14-b277-a267f4c4e146

        On pojilla huijaukset. Nestevety EI sovellu liikennekäyttöön.

        Nesteytetty kaasu säilytetään "termospullossa", josta sitä haihtuu sitä mukaa, kun pulloon vuotaa lämpöä. Pienen termospullon sisältö haihtuu taivaan tuuliin vajaassa kuukaudessa. Toodella käytännöllistä, jos tankin sisällöstä karkaa 10 % jo yhden viikonlopun aikana.....

        Nesteytetty kaasu sopii parhaiten laivojen polttoaineeksi. Ja on jo käytössä, mm. Viking Grace käyttää nesteytettyä metaania eikä ole ainoa lajissaan.

        Laivalla on aina vähintään apukoneita käynnissä, joten haihtuva polttoaine saadaan kaapattua hyötykäyttöön moottorissa sen sijaan, että se olisi pakko päästää taivaan tuuliin.

        Autokäyttöön vety sopii ainoastaan paineistettuna, mutta pienen tiheyden vuoksi pitää käyttää hirmuista 700 bar painetta, mikä tekee laitteistosta kalliin (hiilikuituvahvisteiset tankit, jotka pitää vielä uusia säännöllisesti jne.) ja silti kyytiin saadaan sopimaan vain 5-6 kg vetyä.

        Vrt. maakaasua saadaan tavanomaista kaasupullojen 200 bar painetta käyttäen kyytiin 2-3 kertainen määrä. Samankokoisiin tankkeihin.

        Eikä pidä unohtaa, että 700 bar tankit ja tankkauslaitteet ovat niin tolkuttoman kalliita, että raskaassa kalustossa käytetäänkin 350 bar painetta. Vedylle pitäisi siis rakentaa ainakin 2 rinnakkaista jakeluverkkoa, 350 ja 700 bar erikseen ja voi olla, että tarvitaan vielä nestevedyn jakelu (pitkänmatkan rahtiliikenteeseen) näiden rinnalle.

        Metaanilla sama 200 bar ja samat tankkausasemat käytössä niin hlöautoilla, pakettiautoilla, kaasubusseilla kuin kaasukäyttöisillä jakelukuorma-autoilla (mm Niemen uusi kalusto). Tämän rinnalle rakennetaan parhaillaan nesteytetyn metaanin jakelua pitkänmatkan liikenteen tarpeisiin. Vaikka nesteytetyn kaasun käyttö aikamoinen purkkaviritys on raskaassakin liikenteessä.


      • Anonyymi

        Ai tojoloota kehittää vetykäyttöistä polttomoottoria?

        Ensimmäiset kokeilut polttomoottoreilla tehtiin jo 1700-luvun lopulla ja ottomoottoriksi kutsuttu härpäke kehitettiin 1800 luvun loppupuolella. Varhaisten polttomoottorien polttoaine oli lähes aina kaasu, mutta kaikenlaista muutakin kokeiltiin, jauheista lähtien.

        Lähtökohtaisesti ottomoottori on kaasumaisella polttoaineella toimiva moottori. Kaasun varastointi ja käsittely etenkn 1800 luvun tekniikalla oli vaikeaa, joten todellinen polttomottorien aika alkoi vasta, kun keksittiin käyttää nestemäistä polttoainetta, joka muutettiin ennen moottoriin syöttämstä kaasuksi kaasuttimeksi kutsutulla härpäkkeellä, sekä sähköstartti autoihin.

        Tolloloota nyt siis yrittää modata ottomoottoria toimimaan kaasutetun nesteen sijaan kaasulla? On siinä haastetta kerrakseen. Varmasti aihetta juhlaan, jos onnistuvat toistamaan jo yli 200 vuoden takaisen tempun!


    • Anonyymi

      myrkkyä teslalle ja VW konsernille

      kohta varmaa mm BMW tuo markkinoille kun on toyotan kanssa yhteistyö

      • Anonyymi

        Päinvastoin! Tesla korjaa potin, sillä aikaa kun Toyota koheltaa vedyn ja kiinteän olomuodon akkujen kanssa. Toyota osaa valita nerokkaasti voimalähteeksi vain häviäjiä.


    • Anonyymi

      polttomoottorin uusi tuleminen

      • Anonyymi

        Mikä "uusi tuleminen"? Kaasuautoja polttomoottorilla on rakennettu jo iät ja ajat keskeytyksettä. Maakaasua käyttävien autojen valmistus on loppumassa kun ihmiset eivät enää osta niitä. Kuitenkin tällä hetkellä käytännössä kaikki vety tehdään maakaasusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä "uusi tuleminen"? Kaasuautoja polttomoottorilla on rakennettu jo iät ja ajat keskeytyksettä. Maakaasua käyttävien autojen valmistus on loppumassa kun ihmiset eivät enää osta niitä. Kuitenkin tällä hetkellä käytännössä kaikki vety tehdään maakaasusta.

        Vetyuskiksella fakta hallussa. Suomessa tuotetaan tällä hetkellä biokaasua 1 TWh edestä vuodessa. Jos kaikki kaasu hyödynnettäisiin liikennepolttoaineena, se riittäisi liki 90 000 auton tjsp tarpeisiin. Tavoitteena on kasvattaa tuotantokapasiteetti neljään terawattituntiin 2030 mennessä. Silloin biokaasu riittäisi kattamaan 10 % kaikesta autoliikenteen kulutuksesta.

        Kaasua tuotetaan jo nykyään 5-10 kertainen määrä nyk. kaasuautokannan kulutukseen verrattuna. Suurin osa käytetään voimalaitospolttoaineena maakaasun sijaan - yksi kikka, millä sähköntuotannon päästöjä on alennettu. Kattilaan kelpaa epäpuhtaampikin kaasu, joten kaikilla tuottajilla ei ole laitteistoa kaasun puhdistamiseksi liikennekäyttöön sopivaksi eikä tietenkään tankkauslaitteistoakaan. Mutta noin niinkuin periaatteessa kaasuautojen määrän voi hyvin kasvattaa 50 tai 100 tuhanteen, mitä joissain visioissa on esitetty.

        Eikä kasvun tarvitse siihen loppua, koska parhaillaan harkitaan synteettisen metaanin tuotantoa. Metaania käytetään tällöin energiavarastona (tuotetaan kesällä ja käytetään voimalaitoksissa talvella). Ja saahan sitä sitten autoihinkin tankattua. Metaani on vetyä helpommin käsiteltävää, turvallisempaa ja sille on jo jakeluverkot ja käyttökohteet olemassa.

        Vety puolestaan jää pelkäksi teollisuuden raaka-aineeksi. Sitähän kuluu joka tapauksessa kemianteollisuudessa, hiilestä vetypelkistykseen vaihtavissa terästehtaissa ja synteettisen metaanin valmistuksessa.

        Kaasuautoja tehdään edelleen ja kaasu on oikeastan vasta tulossa käyttöön raskaan liikenteen polttoaineena. Pattereista ei tähän puuhaan ole pitkään aikaan ja vety on osoittautunut huijaukseksi ja loputtomaksi rahareiäksi.

        Esim. 0-päästöiset vetyautot kulkevat USAssa valtaosin (67 %) maakaasusta valmistetulla "likaisella" vedyllä

        https://www.canarymedia.com/articles/hydrogen/why-is-california-wasting-millions-on-hydrogen-fuel-pumps

        “It started as kind of a bad bet by the state,” said Ethan Elkind, director of the climate program at UC Berkeley’s Center for Law, Energy and the Environment. “Now it has become a legacy zombie technology.”

        https://www.latimes.com/politics/story/2021-08-10/hydrogen-highway-or-highway-to-nowhere


      • Anonyymi

        30 vuotta vanhan idean uudelleenlämmitys. Vedyn käyttöä polttomoottorissa pyöritteli sekä mersu että BMW 30 vuotta sitten. Eihän siitä mitään tullut, kuten ei tullut polttokennoistakaan, jotka ovat valloittaneet maailmaa jo 20 vuotta. Tai siis eivät ole valloittaneet.

        30 vuotta vanhan, huonon, idean uudelleenlämmitys kertoo siitä, millaiseen umpikujaan vetyhihhulit ovat ajautuneet. Polttomoottorin hyötysuhde se, että hlöautoon saa pakattua mukaan vetyä enintään 6 kg vetyä. Tankissa kemiallista energiaa 200 kWh. Vrt litrassa bensaa on 9 kWh, joten 50 l tankillisessa yhteensä 450 kWh.

        Jos bensatankillisella pääsee 600-800 km, niin vetyautolla toimintamatka vain 180-350 km.

        Vedyn valmistus nesteytys kuljetusta varten kuluttaa sähköä 70-80 kWh/kg. 6 kg valmistus syö noin 450 kWh ja tällä energiamäärällä pääsisi sitten noin 300 km. Täyssähköautolla ajaa samalla energiamäärällä 2500 km.

        6 kg/300 km. Vety maksaa Saksassa 9,50 €/kg. Polttoainekulu 19 €/100 km.

        Jos bensaa kuluu 7 l/100 ja hinta 2 €/l, polttoainekulu 14 €/100 km.

        Lopuksi todellinen vedyn tappaja: metaani eli maakaasu (ennen), biokaasu (nykyään) ja synteettisesti tuotettu metaani (tulevaisuuden energiavarasto).

        Tankkiin 14 kg ja kulutus maantiellä 4 kg/100 km. 350 km kaasulla, minkä jälkeen matka jatkuu bensalla. Nykyisellä autollani jopa 1000 km verran.

        Tankkausasemia n. 70 vs vedyn tankkausasemia 0 kpl. Hinta nyt noin 2 €/kg. Polttoainekulu 10-12 €/100 km, koska bensaakin aina kuluu vähän (kylmäkäynnistykset, webasto, kaasun loputtua)

        Eikä pidä unohtaa sitä, että vetyauton hinnalla saa
        - 1½ täyssähköautoa
        - 2-3 kaasuautoa
        - 3 bensakäyttöistä autoa


    • Anonyymi

      äkkiä myyntiin!

    • Anonyymi

      Mahle kehittää parhaat moottorit. Mutta se ei ole halpa prosessi.
      https://www.youtube.com/watch?v=8alrpieveDg
      jatkoa:
      https://www.youtube.com/watch?v=vuIqSKIujFg

      Vety toiminut jo pitkään niin hyvin, et sitä voidaan käyttää auton polttoaineena auton oma 12V laturi tai laturit riittää tuottamaan niin paljon v etyä ettei tarvitse ikinä tankata. Bensajätit vain tappaa nämä kehitelmät järjestelmällisesti.
      https://www.youtube.com/watch?v=yjqkHhWUKOU

      Mutta nei se ihan noin yksinbkertaista ole ehkä?
      https://www.youtube.com/watch?v=l6ECwRnJ0Sg

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Wautsi-wau! Onko vihdoinkin keksitty ikiliikkuja - mahtavaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta mutta ei kai oikeasti voi toimia?
        https://www.youtube.com/watch?v=JaP8iplOjz8

        Toimii, koska huijattavaksi soveltuvista typeryksistä ei ole pulaa.

        On moraalisesti väärin antaa tyhmien ja herkkäuskoisten pitää rahansa. Siksi oiva keksintö.

        Tollolootakin soveltaa ajatusta myymällä 20-30 vuoden takaista tekniikkaa tojouskovaisille.


    • Anonyymi

      vety on vahvin kaikin puolin

    • Anonyymi

      Vetypolttomoottori.... nyt kaivetaan jo reilun 200 vuoden takaisia ideoita. Ensimmäiset yritelmät polttomoottereista rakennettiin 1700 luvun lopulla ja pitkin 1800 lukuakin polttoaine oli lähes poikkeuksetta kaasu. Joka on myös ottomoottorin käyttämä polttoaine. Nestemäinen polttoaine, joka tietenkin pitää muuttaa kaasuksi kaasuttimeksi kutsutulla vimpaimella enen ottomoottoriin syöttämistä, vaan osoittautui helpommaksi polttoaineen jakelun kannalta.

      Vety sinällään olisi OK polttoaine, mutta äärimmäisen pienen tiheyden ja äärimmäisen suuren räjähdysherkkyyden vuoksi se on vaikeasti käsiteltävää ja sitä on vaikeaa pakata mukaan paria kiloa enempää.

      Joskus 80/90 lukujen vaihteessa edellisen kerran vetyä soviteltiin polttomoottoriin mm. mersun ja BMW:n toimesta.

      Tolloloota ei enää ole jämähtänyt 90-luvulle, vaan on taantumassa 80-luvulle, kun kerran sieltä yritetään nykyiseen umpikujaan ratkaisuja löytää. Ei mene tolkuttoman hintaiset polttokennoräpellykset kaupaksi, joten halpuutetaan tuotetta käyttämällä 80-luvun tekniikkaa. Toimintasäde kutistuu 200 kilometriin, mutta sekin rittää muutaman tkm vuodessa köröttäville tojopapoille.

    • Anonyymi

      kestävää kehitystä tarkoittaa

      polttomoottori elää

    • Anonyymi

      hienoa kehitystä

    • Anonyymi

      tojota testaa jo rallissa asiaa

    • Anonyymi

      VWaudiskoda huonoilla teillä

    • Anonyymi

      VW konserni pahoittelee...

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      96
      1872
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1387
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1238
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1157
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      65
      1138
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      984
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      976
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      72
      969
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe