Hesarissa kerrottiin 20.5.2022 minulle aivan uudesta selkäsäryn hoitomuodosta eli vatsamakuulla tapahtuvasta välilevyn pumppaamisesta. Olen nyt tehnyt pumppausliikettä neuvotulla tavalla siitä lähtien kerran päivässä eli yhteensä yhdeksänä päivänä, mutta selkäsärkyni ei ole lievittynyt ollenkaan. Lisäksi olen tehnyt klassisia lannerankaa vahvistavia ja sen aineenvaihduntaa parantavia jumppaliikkeitä kuten ennenkin.
Hesarin mielipidekirjoituksessa kerrottiin kahdesta selkäkipupotilaasta, jotka paranivat ko. "pumppaushoidon" avulla. Sitä ei kuitenkaan yksilöity, että mikä oli heidän selkäkipunsa syy.
Minulta repesi alin välilevy takaosastaan hankalan työasennon yhteydessä jo monta vuotta sitten. Kaikesta jumpasta ym. huolimatta kipu ei ole poistunut, ja kyseisen välilevyn nivelrikko villiintyi lopulta niin rajuksi risuja maasta poimittuani, että välilevy tavallaan "kiehui pois" siten, että sinne ei jäänyt jäljelle paljon mitään eli kahden alimman nikaman väliin tuli hyvin paha kuluma.
Ehkä pumppaaminen ei autakaan kulumasta johtuvaan kipuun? Onko kellään kokemusta?
Välilevyn pumppaaminen
2
198
Vastaukset
- Anonyymi
Selkäkivuista oli juttu IS:ssä ja eksyin kirjoittajan blogiin, siellä oli pakararoihin ja selkäkipuun annettu hyviä vinkkejä: https://www.jalkapaiva.fi/post/perinteinen-pakaratreeni-ei-toimi-kipujen-hoidossa
- Anonyymi
Tuon pumppausliikkeen ajatellaan työntävän välilevyn pullistumaa osalla potilaista takaisin sisään. Osalla se pahentaa oireita kun välilevytyrä painautuukin enemmän hermojuurta vasten. Liike on oikeastaan tehty alaraajaan säteilevän iskias-kivun vähentämiseksi, ei paikallisen alaselkäkivun helpottamiseksi. Kuitenkin osalla potilaista liike auttaa pitkässä juoksussa alaselkäkipuihin liikelaajuksien parantuessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1528953Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492669Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja292450- 522449
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971855- 971837
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231733Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä461275Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091197Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61136