IAE maailman vedystä tuotetaan ainoastaan 0,1 prosentti elektrolyyttisesti vedestä!

Anonyymi

43

1375

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tämä on verifioitua tietoa. Maailmassa tästä liikkuu paljon väärää tietoa.
      Tiedot ovat poliittisesti polarisoituja.

      IAE:n data on tarkistettua.

      • Anonyymi

        Kokoomuksessa tiedetään faktat. Keskustapuolue ja SDP on manipuloinut dataa.


    • Anonyymi

      Puhdas sähköauto on voittamaton

    • Anonyymi

      Oliko aloituksella muukin pointti kuin palstan aktivointi ?

    • Anonyymi

      Nesteen käyttämän vedyn korvaaminen sähkövedyllä vaatisi kolmen ydinvoimalan kaiken sähkötehon.

    • Anonyymi

      Tuon linkin tiedot ovat vuodelta 2018, joten elektrolyysin osuus lienee pikkuisen korkeampi. Elektrolyysiä käyttäviä laitoksia on rakennettu vain vähän aikaa. Koska kyse on nopeasti kehittyvästä alasta niin luvut voivat muuttua nopeasti. Vaikka tuskin elektrolyysin osuus vieläkään montaa prosenttia on, mutta enemmän kuin tuo 0,1%.

      Mutta tämä selittää myös sen, että vedystä on tulossa valtava pula pian. Nimittäin Suomenkin teollisuus käyttää jonkin verran maakaasusta tehtävää vetyä.

      • Anonyymi

        Etsin hieman uudempaa tietoa ja vuonna 2020 elektrolyysin osuus vedyn tuotannosta oli vain 0,6%. Eli määrä on noussut, mutta tuo on edelleen todella pieni luku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etsin hieman uudempaa tietoa ja vuonna 2020 elektrolyysin osuus vedyn tuotannosta oli vain 0,6%. Eli määrä on noussut, mutta tuo on edelleen todella pieni luku.

        Väärin. Elektrollyyttisen vedyn tuotanto ei ole ylittänyt 0,1 prosenttia. Syynä on rajusti kallistunut sähkö.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin. Elektrollyyttisen vedyn tuotanto ei ole ylittänyt 0,1 prosenttia. Syynä on rajusti kallistunut sähkö.

        Tuo sähkön kallistuminen on tapahtunut vuoden 2020 jälkeen, joten tuo ei selitä asiaa. Ja antamani luku on seuraavasta linkistä:

        https://www.iea.org/reports/hydrogen

        Kun katsot kuvion lukuja niin vuonna 2020 oli elektrolyysillä tuotettu 0,49 Mt ja koko tuotanto oli 88,48 Mt. Eli elektrolyysillä tuotettiin 0,553% vedystä. Erittäin vähän siis, mutta paljon enemmän kuin 0,1%.

        Noita elektrolyysiä käyttäviä laitoksia kun avattiin vuoden 2018 jälkeen, mikä selittää kasvua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo sähkön kallistuminen on tapahtunut vuoden 2020 jälkeen, joten tuo ei selitä asiaa. Ja antamani luku on seuraavasta linkistä:

        https://www.iea.org/reports/hydrogen

        Kun katsot kuvion lukuja niin vuonna 2020 oli elektrolyysillä tuotettu 0,49 Mt ja koko tuotanto oli 88,48 Mt. Eli elektrolyysillä tuotettiin 0,553% vedystä. Erittäin vähän siis, mutta paljon enemmän kuin 0,1%.

        Noita elektrolyysiä käyttäviä laitoksia kun avattiin vuoden 2018 jälkeen, mikä selittää kasvua.

        https://www-iea-org.translate.goog/data-and-statistics/charts/global-installed-electrolysis-capacity-by-technology-2015-2020?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp


        Kapasiteetti!


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Vetyauto on ehdottomasti järkevin vaihtoehto uudistaa autokantaa.

      Vetyauton tankkaa 3-4 minuutissa ja sillä ajaa noin 700 km yhdellä vetytankillisella (2024 markkinoille tulevalla Renault Scenic vetyautolla yli 800 km).

      Vetyauton hyviin puoliin kuuluu myös ettei sisätilojen lämmitys lyhennä talvella toimintamatkaa eikä toimintamatka iän myötä lyhene kuten käy akkusähköautoille.

      Pakkanen ei myöskään vaikuta juurikaan toimintamatkaan eikä se vaikuta vedyn tankkausnopeuteen kuten se vaikuttaa akkusähköauton latausnopeuteen.

      Vetyauto jopa puhdistaa ilmaa ajon aikana.

      • Anonyymi

        "Vetyauton tankkaa 3-4 minuutissa"

        Tuon lisäksi pahimmillaan puoli tuntia odotetaan paineistusta. Jos on huono tuuri, saa vain vajaan paineen ja sen myötä toimintamatka voi olla alle puolet nominaalista.

        "sillä ajaa noin 700 km yhdellä vetytankillisella"

        Ei aja, vaan 400-500 km.

        "Pakkanen ei myöskään vaikuta juurikaan toimintamatkaan"

        Vetyauton toimintamatka laskee talvella 20% vs sähköauton 30%.

        Vetyauton elinkaaren aikana se myös saastuttaa sähköautoa enemmän. Vaikea päästä siitä tosiasiasta myöskään eroon, että sähkö -> vety -> sähkö ketjun kokonaishävikki on 75% luokkaa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Vedestä elektrolyyttisesti tuotettu vety on tasolla 0,1%. Sivutuotteena valmistettu vety NaCl elektrolyysissä on sitten paljon korkeammalla tasolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vedestä elektrolyyttisesti tuotettu vety on tasolla 0,1%. Sivutuotteena valmistettu vety NaCl elektrolyysissä on sitten paljon korkeammalla tasolla.

        Tässä 0,1% on mukana NaCl elektrolyysin sivutuotteena syntynyt vety.

        Puhtaan vesielektrolyysin (tuotanto 30 kilotonnia). Sen tuottama vety on tasolla 0,03% maaailmassa tuotetusta vedystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä 0,1% on mukana NaCl elektrolyysin sivutuotteena syntynyt vety.

        Puhtaan vesielektrolyysin (tuotanto 30 kilotonnia). Sen tuottama vety on tasolla 0,03% maaailmassa tuotetusta vedystä.

        Water electrolysis.

        https://www.iea.org/reports/hydrogen


        HUOMAA DATA!


    • Anonyymi

      Ihan hurjaa!

      • Anonyymi

        Yli 99% :) , kun vesielektrolyysin osuus maailman vedyn tuotannosta on 0,003%

        Eero kirjoitti, että suurin kustannus on sähkön hinta. Sen jokainen ymmärtää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli 99% :) , kun vesielektrolyysin osuus maailman vedyn tuotannosta on 0,003%

        Eero kirjoitti, että suurin kustannus on sähkön hinta. Sen jokainen ymmärtää.

        Meni vähän väärin: Oikea luku 0,03%.... Virheitä sattuu kaikille :)


    • Anonyymi

      Alkalielektrolyysissä sivutuotteena valmistettu vety on epäpuhdasta.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        http://jultika.oulu.fi/files/nbnfioulu-202104247616.pdf


        PEM vesielektrolyysikenno on erittäin kallis. Kestoikä on ainoastaaan 3-4 vuotta!
        Siksi maailman vetytuotannossa vesielektrolyysin osuus on mitätön.

        https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1755-1315/371/4/042022/pdf

        Wiki antaa optimistisesti väritettyjä tietoja.

        https://en-m-wikipedia-org.translate.goog/wiki/Polymer_electrolyte_membrane_electrolysis?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

        Iridium ja platina ovat rajoittavia tekijöitä ! Saatavuus ja hinta.
        Sekä kennon kestävyys.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Negatiivinen sähkön hinta tukee näitä investointeja :)

        Lintilän vetyputki Saksaan tukee myös keskustapuoluetta :)

        Maatalous voi hyvin halvan sähkön kanssa :)

        Negatiivista sähkön hintaa ei tule.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Negatiivista sähkön hintaa ei tule.

        Vaikka sähkön hinta olisi negatiivinen, niin PEM -elektrolysaattorin pääomakustannukset ja sen kuluminen tekee vedyn tuottamisen kannattamattomaksi.

        Tilanne menee täysin mahdottomaksi, kun sähköstä pitää maksaa yli sentti kilowattitunnilta.

        Laitos voi toimia ainoastaan veronmaksajien rahalla! Edellyttää massiivisia tukia!


    • Anonyymi

      Onhan sitä vetyä monenlaista ja eri menetelmillä valmistettua mutta auton polttokennoon soveltuu vain puhdas elektrolyysillä valmistettu vety.

      • Anonyymi

        Vety on aina samaa ja polttokenno huolii millä tahansa menetelmällä tehdyn vedyn. Vety on alkuaine, ei eri menetelmät tuota erilaista vetyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vety on aina samaa ja polttokenno huolii millä tahansa menetelmällä tehdyn vedyn. Vety on alkuaine, ei eri menetelmät tuota erilaista vetyä.

        Väärin. Tietyillä menetelmillä valmistettu vety sisältää polttokennon tuhoavia epäpuhtauksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin. Tietyillä menetelmillä valmistettu vety sisältää polttokennon tuhoavia epäpuhtauksia.

        Ainoastaan ultrapuhtaasta vedestä valmistettu PEM-vesielektrolyysillä tuotettu vety on riittävän puhdasta SUORAAN käytettäväksi vetypolttokennoissa.

        Amerikassa on ollut ongelmia maakaasusta valmistetun vedyn puhdistamisessa polttokennokäyttööön. Sen ovat useat amerikkalaiset vetyautoilijat karvaasti kokeneet. Vetypolttokenno oli myrkyttynyt. Silloin se on uusittava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainoastaan ultrapuhtaasta vedestä valmistettu PEM-vesielektrolyysillä tuotettu vety on riittävän puhdasta SUORAAN käytettäväksi vetypolttokennoissa.

        Amerikassa on ollut ongelmia maakaasusta valmistetun vedyn puhdistamisessa polttokennokäyttööön. Sen ovat useat amerikkalaiset vetyautoilijat karvaasti kokeneet. Vetypolttokenno oli myrkyttynyt. Silloin se on uusittava.

        Tämä on yleisesti tiedostettu ja ymmärretty ongelma.

        https://www-mdpi-com.translate.goog/2073-4344/11/3/393/htm?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainoastaan ultrapuhtaasta vedestä valmistettu PEM-vesielektrolyysillä tuotettu vety on riittävän puhdasta SUORAAN käytettäväksi vetypolttokennoissa.

        Amerikassa on ollut ongelmia maakaasusta valmistetun vedyn puhdistamisessa polttokennokäyttööön. Sen ovat useat amerikkalaiset vetyautoilijat karvaasti kokeneet. Vetypolttokenno oli myrkyttynyt. Silloin se on uusittava.

        Hiilimonoksidi on pahin vetypolttokennon myrkyttäjä.


    • Anonyymi

      Vesielektrolyysillä tuotetun vedyn määrä. IAE:n data on tässä ehdottomasti tarkka.

      • Anonyymi

        EHDOTTOMASTI !


    • Anonyymi

      Moni vetyä käsitelleen gradun tekijä on syyllistynyt IAE:n vastaisen tiedon käyttöön.
      Väite elektrolyyttisen vedyn osuudesta maiilman tuotannossa! Väite osuudesta! Sen osuus 5% on törkeää väärää tietoa.

      • Anonyymi

        Maailman...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

      "Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      237
      45139
    2. Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella

      Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole
      Maailman menoa
      120
      25951
    3. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

      Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      322
      15641
    4. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

      Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      162
      10778
    5. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

      Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      122
      9697
    6. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

      Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9211
    7. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

      IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      84
      8456
    8. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

      KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      30
      7213
    9. 239
      6811
    10. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

      https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      219
      6463
    Aihe