IAE maailman vedystä tuotetaan ainoastaan 0,1 prosentti elektrolyyttisesti vedestä!

Anonyymi

43

1428

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tämä on verifioitua tietoa. Maailmassa tästä liikkuu paljon väärää tietoa.
      Tiedot ovat poliittisesti polarisoituja.

      IAE:n data on tarkistettua.

      • Anonyymi

        Kokoomuksessa tiedetään faktat. Keskustapuolue ja SDP on manipuloinut dataa.


    • Anonyymi

      Puhdas sähköauto on voittamaton

    • Anonyymi

      Oliko aloituksella muukin pointti kuin palstan aktivointi ?

    • Anonyymi

      Nesteen käyttämän vedyn korvaaminen sähkövedyllä vaatisi kolmen ydinvoimalan kaiken sähkötehon.

    • Anonyymi

      Tuon linkin tiedot ovat vuodelta 2018, joten elektrolyysin osuus lienee pikkuisen korkeampi. Elektrolyysiä käyttäviä laitoksia on rakennettu vain vähän aikaa. Koska kyse on nopeasti kehittyvästä alasta niin luvut voivat muuttua nopeasti. Vaikka tuskin elektrolyysin osuus vieläkään montaa prosenttia on, mutta enemmän kuin tuo 0,1%.

      Mutta tämä selittää myös sen, että vedystä on tulossa valtava pula pian. Nimittäin Suomenkin teollisuus käyttää jonkin verran maakaasusta tehtävää vetyä.

      • Anonyymi

        Etsin hieman uudempaa tietoa ja vuonna 2020 elektrolyysin osuus vedyn tuotannosta oli vain 0,6%. Eli määrä on noussut, mutta tuo on edelleen todella pieni luku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etsin hieman uudempaa tietoa ja vuonna 2020 elektrolyysin osuus vedyn tuotannosta oli vain 0,6%. Eli määrä on noussut, mutta tuo on edelleen todella pieni luku.

        Väärin. Elektrollyyttisen vedyn tuotanto ei ole ylittänyt 0,1 prosenttia. Syynä on rajusti kallistunut sähkö.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin. Elektrollyyttisen vedyn tuotanto ei ole ylittänyt 0,1 prosenttia. Syynä on rajusti kallistunut sähkö.

        Tuo sähkön kallistuminen on tapahtunut vuoden 2020 jälkeen, joten tuo ei selitä asiaa. Ja antamani luku on seuraavasta linkistä:

        https://www.iea.org/reports/hydrogen

        Kun katsot kuvion lukuja niin vuonna 2020 oli elektrolyysillä tuotettu 0,49 Mt ja koko tuotanto oli 88,48 Mt. Eli elektrolyysillä tuotettiin 0,553% vedystä. Erittäin vähän siis, mutta paljon enemmän kuin 0,1%.

        Noita elektrolyysiä käyttäviä laitoksia kun avattiin vuoden 2018 jälkeen, mikä selittää kasvua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo sähkön kallistuminen on tapahtunut vuoden 2020 jälkeen, joten tuo ei selitä asiaa. Ja antamani luku on seuraavasta linkistä:

        https://www.iea.org/reports/hydrogen

        Kun katsot kuvion lukuja niin vuonna 2020 oli elektrolyysillä tuotettu 0,49 Mt ja koko tuotanto oli 88,48 Mt. Eli elektrolyysillä tuotettiin 0,553% vedystä. Erittäin vähän siis, mutta paljon enemmän kuin 0,1%.

        Noita elektrolyysiä käyttäviä laitoksia kun avattiin vuoden 2018 jälkeen, mikä selittää kasvua.

        https://www-iea-org.translate.goog/data-and-statistics/charts/global-installed-electrolysis-capacity-by-technology-2015-2020?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp


        Kapasiteetti!


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Vetyauto on ehdottomasti järkevin vaihtoehto uudistaa autokantaa.

      Vetyauton tankkaa 3-4 minuutissa ja sillä ajaa noin 700 km yhdellä vetytankillisella (2024 markkinoille tulevalla Renault Scenic vetyautolla yli 800 km).

      Vetyauton hyviin puoliin kuuluu myös ettei sisätilojen lämmitys lyhennä talvella toimintamatkaa eikä toimintamatka iän myötä lyhene kuten käy akkusähköautoille.

      Pakkanen ei myöskään vaikuta juurikaan toimintamatkaan eikä se vaikuta vedyn tankkausnopeuteen kuten se vaikuttaa akkusähköauton latausnopeuteen.

      Vetyauto jopa puhdistaa ilmaa ajon aikana.

      • Anonyymi

        "Vetyauton tankkaa 3-4 minuutissa"

        Tuon lisäksi pahimmillaan puoli tuntia odotetaan paineistusta. Jos on huono tuuri, saa vain vajaan paineen ja sen myötä toimintamatka voi olla alle puolet nominaalista.

        "sillä ajaa noin 700 km yhdellä vetytankillisella"

        Ei aja, vaan 400-500 km.

        "Pakkanen ei myöskään vaikuta juurikaan toimintamatkaan"

        Vetyauton toimintamatka laskee talvella 20% vs sähköauton 30%.

        Vetyauton elinkaaren aikana se myös saastuttaa sähköautoa enemmän. Vaikea päästä siitä tosiasiasta myöskään eroon, että sähkö -> vety -> sähkö ketjun kokonaishävikki on 75% luokkaa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Vedestä elektrolyyttisesti tuotettu vety on tasolla 0,1%. Sivutuotteena valmistettu vety NaCl elektrolyysissä on sitten paljon korkeammalla tasolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vedestä elektrolyyttisesti tuotettu vety on tasolla 0,1%. Sivutuotteena valmistettu vety NaCl elektrolyysissä on sitten paljon korkeammalla tasolla.

        Tässä 0,1% on mukana NaCl elektrolyysin sivutuotteena syntynyt vety.

        Puhtaan vesielektrolyysin (tuotanto 30 kilotonnia). Sen tuottama vety on tasolla 0,03% maaailmassa tuotetusta vedystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä 0,1% on mukana NaCl elektrolyysin sivutuotteena syntynyt vety.

        Puhtaan vesielektrolyysin (tuotanto 30 kilotonnia). Sen tuottama vety on tasolla 0,03% maaailmassa tuotetusta vedystä.

        Water electrolysis.

        https://www.iea.org/reports/hydrogen


        HUOMAA DATA!


    • Anonyymi

      Ihan hurjaa!

      • Anonyymi

        Yli 99% :) , kun vesielektrolyysin osuus maailman vedyn tuotannosta on 0,003%

        Eero kirjoitti, että suurin kustannus on sähkön hinta. Sen jokainen ymmärtää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli 99% :) , kun vesielektrolyysin osuus maailman vedyn tuotannosta on 0,003%

        Eero kirjoitti, että suurin kustannus on sähkön hinta. Sen jokainen ymmärtää.

        Meni vähän väärin: Oikea luku 0,03%.... Virheitä sattuu kaikille :)


    • Anonyymi

      Alkalielektrolyysissä sivutuotteena valmistettu vety on epäpuhdasta.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        http://jultika.oulu.fi/files/nbnfioulu-202104247616.pdf


        PEM vesielektrolyysikenno on erittäin kallis. Kestoikä on ainoastaaan 3-4 vuotta!
        Siksi maailman vetytuotannossa vesielektrolyysin osuus on mitätön.

        https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1755-1315/371/4/042022/pdf

        Wiki antaa optimistisesti väritettyjä tietoja.

        https://en-m-wikipedia-org.translate.goog/wiki/Polymer_electrolyte_membrane_electrolysis?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

        Iridium ja platina ovat rajoittavia tekijöitä ! Saatavuus ja hinta.
        Sekä kennon kestävyys.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Negatiivinen sähkön hinta tukee näitä investointeja :)

        Lintilän vetyputki Saksaan tukee myös keskustapuoluetta :)

        Maatalous voi hyvin halvan sähkön kanssa :)

        Negatiivista sähkön hintaa ei tule.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Negatiivista sähkön hintaa ei tule.

        Vaikka sähkön hinta olisi negatiivinen, niin PEM -elektrolysaattorin pääomakustannukset ja sen kuluminen tekee vedyn tuottamisen kannattamattomaksi.

        Tilanne menee täysin mahdottomaksi, kun sähköstä pitää maksaa yli sentti kilowattitunnilta.

        Laitos voi toimia ainoastaan veronmaksajien rahalla! Edellyttää massiivisia tukia!


    • Anonyymi

      Onhan sitä vetyä monenlaista ja eri menetelmillä valmistettua mutta auton polttokennoon soveltuu vain puhdas elektrolyysillä valmistettu vety.

      • Anonyymi

        Vety on aina samaa ja polttokenno huolii millä tahansa menetelmällä tehdyn vedyn. Vety on alkuaine, ei eri menetelmät tuota erilaista vetyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vety on aina samaa ja polttokenno huolii millä tahansa menetelmällä tehdyn vedyn. Vety on alkuaine, ei eri menetelmät tuota erilaista vetyä.

        Väärin. Tietyillä menetelmillä valmistettu vety sisältää polttokennon tuhoavia epäpuhtauksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin. Tietyillä menetelmillä valmistettu vety sisältää polttokennon tuhoavia epäpuhtauksia.

        Ainoastaan ultrapuhtaasta vedestä valmistettu PEM-vesielektrolyysillä tuotettu vety on riittävän puhdasta SUORAAN käytettäväksi vetypolttokennoissa.

        Amerikassa on ollut ongelmia maakaasusta valmistetun vedyn puhdistamisessa polttokennokäyttööön. Sen ovat useat amerikkalaiset vetyautoilijat karvaasti kokeneet. Vetypolttokenno oli myrkyttynyt. Silloin se on uusittava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainoastaan ultrapuhtaasta vedestä valmistettu PEM-vesielektrolyysillä tuotettu vety on riittävän puhdasta SUORAAN käytettäväksi vetypolttokennoissa.

        Amerikassa on ollut ongelmia maakaasusta valmistetun vedyn puhdistamisessa polttokennokäyttööön. Sen ovat useat amerikkalaiset vetyautoilijat karvaasti kokeneet. Vetypolttokenno oli myrkyttynyt. Silloin se on uusittava.

        Tämä on yleisesti tiedostettu ja ymmärretty ongelma.

        https://www-mdpi-com.translate.goog/2073-4344/11/3/393/htm?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainoastaan ultrapuhtaasta vedestä valmistettu PEM-vesielektrolyysillä tuotettu vety on riittävän puhdasta SUORAAN käytettäväksi vetypolttokennoissa.

        Amerikassa on ollut ongelmia maakaasusta valmistetun vedyn puhdistamisessa polttokennokäyttööön. Sen ovat useat amerikkalaiset vetyautoilijat karvaasti kokeneet. Vetypolttokenno oli myrkyttynyt. Silloin se on uusittava.

        Hiilimonoksidi on pahin vetypolttokennon myrkyttäjä.


    • Anonyymi

      Vesielektrolyysillä tuotetun vedyn määrä. IAE:n data on tässä ehdottomasti tarkka.

      • Anonyymi

        EHDOTTOMASTI !


    • Anonyymi

      Moni vetyä käsitelleen gradun tekijä on syyllistynyt IAE:n vastaisen tiedon käyttöön.
      Väite elektrolyyttisen vedyn osuudesta maiilman tuotannossa! Väite osuudesta! Sen osuus 5% on törkeää väärää tietoa.

      • Anonyymi

        Maailman...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      265
      4640
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      133
      3019
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      44
      2827
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      76
      1771
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1634
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1511
    7. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      59
      1380
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      95
      1272
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1149
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      212
      1148
    Aihe