Citroen SM, uskomaton auto.

Anonyymi

Kävin Saksassa ja pääsin ajamaan vähänajetulla 70-luvun Citroen SM autolla. Yllätyin kun se pesee vieläkin ajo-ominaisuuksillaan uudet Mersut ja Bemarit, ehdotomasti paras auto mitä olen koskaan ajanut. Terveisin automyyjä Tampereelta.

18

352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      mikä on tämän aloituksen pointti?

    • Anonyymi

      Mikä aloituksen pointti oikein on?!?!?!?

    • Anonyymi

      Ei kait tuossa mitään ihmepointtia ole. Vanha fakta vaan. Jokainen saksalaisen auton omistaja tietää, että ranskalainen on aina osanut rakentaa autoja huippuunsa viedyillä ajo-ominaisuuksilla.

      • Anonyymi

        Kyllä Citroen on aina Citroen, muutamia olen omistanut joskaan ei SM.ää mutta kaipaan kyllä sitä aikaa !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Citroen on aina Citroen, muutamia olen omistanut joskaan ei SM.ää mutta kaipaan kyllä sitä aikaa !!

        Rätticitikka on huippu, voi kuljettaa kanamunakorit kynnöspellolla rikkomatta munia, siitä mallia kaikille autoille. Tosin olisi hyvä että itse autokin pysyisi kunnossa.


    • Anonyymi

      Muistan ne. Nitä makaili maha maassa pitkin katuja. Jousitus ei nostsnut risana ylös...

      • Anonyymi

        Pitkin katuja?

        Suomeen tuotiin uutena kai kaksi yksilöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkin katuja?

        Suomeen tuotiin uutena kai kaksi yksilöä.

        Tavikset eivät edes ymmärrä millainen on Citoen SM. Siinä taisi olla sama moottori kuin Maseratissa ja oli todellinen loistoauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavikset eivät edes ymmärrä millainen on Citoen SM. Siinä taisi olla sama moottori kuin Maseratissa ja oli todellinen loistoauto.

        Joo, SM:n lanseerauksen aikaan Citroën omisti Maseratin ja SM:ssä käytettiin samaa Maseratin suunnittelemaa V6-moottoria kuin Merakissa. Osassa Merakeja oli myös sama kojelauta kuin SM:ssä.

        Tuollainenhan olisi mainio harrasteauto. Itsellä ei vaan aika ja tilat riitä enää useampaan kulkineeseen, eikä oikein nykyisiinkään.


      • Anonyymi

        ID citikka lepäili,mutta kun käynnistettiin nousi kuin kissa pyörilleen. Sitä ihmettelin pikkupoikana kun isä aamulla lähti töihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ID citikka lepäili,mutta kun käynnistettiin nousi kuin kissa pyörilleen. Sitä ihmettelin pikkupoikana kun isä aamulla lähti töihin.

        Citikat ruostuneet pois, ei paljoa näy liikenteessä. Tietysti korjauksetkin liian kalliita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Citikat ruostuneet pois, ei paljoa näy liikenteessä. Tietysti korjauksetkin liian kalliita.

        70-luvun autoista on saattanut jo muutama muunkin merkkinen poistua liikenteestä.


    • En pidä aloitusta lainkaan omituisena tai ihmeellisenä.
      Kysymys on vain siitä, että hyviä autoja osattiin siis tehdä jo aika
      aikaisessa vaiheessa.
      Toki SM oli kallis, eikä siitä tullut edistyksellisenID/DS:n seuraajaa.
      Tässä on verrattava, minkälaisia muita autoja oli tarjolla vaikka vuonna
      1975?!
      Kooltaan ja kuljetuskapasiteetiltaan sopivia olisivat esim. kaksilitraiset
      Bemarit, Mersut, sekä halvemmasta päästä Peugeot 504, VW 411/412
      ja Renault 16.
      Samankokoisia japanilaisia ei ollut paljon, joku Crown - joo, mutta aivan
      karvalakki tähän Citikkaan verrattuna.
      UK:sta Rover.
      Olen kyllä voinut unohtaa jonkun.
      Itselläni oli parisen vuotta tämä vuoden autoksi aikanaan valittu R16!
      Upeat ajo-ominaisuudet jo silloin.

      • Anonyymi

        Rahalla saanut siihenkin aikaan paljon erilaisia,kaikilla ei tietenkään ole ollut maahantuojaa Suomessa.


      • Anonyymi

        "Toki SM oli kallis, eikä siitä tullut edistyksellisenID/DS:n seuraajaa."

        Eihän siitä edes ajateltu tulevan noiden seuraajaa.


    • Anonyymi

      Taitaa Xantia Activalla olla edelleen paras vakioauton kaarrenopeusennätys.

      • Anonyymi

        Näköjään, en olisi uskonut.
        https://monamicitroen.blog/2017/03/08/xantia-activa-edelleen-hirvenvaistotestin-ykkonen/

        Saakohan tuon kallistuksen vaimennuksen pois päältä kuten kuvissa? Ihmettelin joskus jotain Xantiaa kun sattui useamman kerran ajamaan edessä, perä nousi älyttömösti jarrutuksessa ja keula kiihdytyksessä, mutkiin en nähnyt ajavan.

        Kaikki erikoisemmat autot olisi mielenkiintoisia ajaa ja monet omistaakin, kateeksi käy joku Jay Leno.


    • Anonyymi

      En oleSaksassa ajanut Suomessa kylläkin, soiva peli.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      304
      9888
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      68
      2241
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      42
      2044
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      33
      1870
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1838
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      161
      1766
    7. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      40
      1348
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      16
      1292
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      53
      1246
    10. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      51
      1229
    Aihe