Citroen SM, uskomaton auto.

Anonyymi

Kävin Saksassa ja pääsin ajamaan vähänajetulla 70-luvun Citroen SM autolla. Yllätyin kun se pesee vieläkin ajo-ominaisuuksillaan uudet Mersut ja Bemarit, ehdotomasti paras auto mitä olen koskaan ajanut. Terveisin automyyjä Tampereelta.

18

269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      mikä on tämän aloituksen pointti?

    • Anonyymi

      Mikä aloituksen pointti oikein on?!?!?!?

    • Anonyymi

      Ei kait tuossa mitään ihmepointtia ole. Vanha fakta vaan. Jokainen saksalaisen auton omistaja tietää, että ranskalainen on aina osanut rakentaa autoja huippuunsa viedyillä ajo-ominaisuuksilla.

      • Anonyymi

        Kyllä Citroen on aina Citroen, muutamia olen omistanut joskaan ei SM.ää mutta kaipaan kyllä sitä aikaa !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Citroen on aina Citroen, muutamia olen omistanut joskaan ei SM.ää mutta kaipaan kyllä sitä aikaa !!

        Rätticitikka on huippu, voi kuljettaa kanamunakorit kynnöspellolla rikkomatta munia, siitä mallia kaikille autoille. Tosin olisi hyvä että itse autokin pysyisi kunnossa.


    • Anonyymi

      Muistan ne. Nitä makaili maha maassa pitkin katuja. Jousitus ei nostsnut risana ylös...

      • Anonyymi

        Pitkin katuja?

        Suomeen tuotiin uutena kai kaksi yksilöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkin katuja?

        Suomeen tuotiin uutena kai kaksi yksilöä.

        Tavikset eivät edes ymmärrä millainen on Citoen SM. Siinä taisi olla sama moottori kuin Maseratissa ja oli todellinen loistoauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavikset eivät edes ymmärrä millainen on Citoen SM. Siinä taisi olla sama moottori kuin Maseratissa ja oli todellinen loistoauto.

        Joo, SM:n lanseerauksen aikaan Citroën omisti Maseratin ja SM:ssä käytettiin samaa Maseratin suunnittelemaa V6-moottoria kuin Merakissa. Osassa Merakeja oli myös sama kojelauta kuin SM:ssä.

        Tuollainenhan olisi mainio harrasteauto. Itsellä ei vaan aika ja tilat riitä enää useampaan kulkineeseen, eikä oikein nykyisiinkään.


      • Anonyymi

        ID citikka lepäili,mutta kun käynnistettiin nousi kuin kissa pyörilleen. Sitä ihmettelin pikkupoikana kun isä aamulla lähti töihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ID citikka lepäili,mutta kun käynnistettiin nousi kuin kissa pyörilleen. Sitä ihmettelin pikkupoikana kun isä aamulla lähti töihin.

        Citikat ruostuneet pois, ei paljoa näy liikenteessä. Tietysti korjauksetkin liian kalliita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Citikat ruostuneet pois, ei paljoa näy liikenteessä. Tietysti korjauksetkin liian kalliita.

        70-luvun autoista on saattanut jo muutama muunkin merkkinen poistua liikenteestä.


    • En pidä aloitusta lainkaan omituisena tai ihmeellisenä.
      Kysymys on vain siitä, että hyviä autoja osattiin siis tehdä jo aika
      aikaisessa vaiheessa.
      Toki SM oli kallis, eikä siitä tullut edistyksellisenID/DS:n seuraajaa.
      Tässä on verrattava, minkälaisia muita autoja oli tarjolla vaikka vuonna
      1975?!
      Kooltaan ja kuljetuskapasiteetiltaan sopivia olisivat esim. kaksilitraiset
      Bemarit, Mersut, sekä halvemmasta päästä Peugeot 504, VW 411/412
      ja Renault 16.
      Samankokoisia japanilaisia ei ollut paljon, joku Crown - joo, mutta aivan
      karvalakki tähän Citikkaan verrattuna.
      UK:sta Rover.
      Olen kyllä voinut unohtaa jonkun.
      Itselläni oli parisen vuotta tämä vuoden autoksi aikanaan valittu R16!
      Upeat ajo-ominaisuudet jo silloin.

      • Anonyymi

        Rahalla saanut siihenkin aikaan paljon erilaisia,kaikilla ei tietenkään ole ollut maahantuojaa Suomessa.


      • Anonyymi

        "Toki SM oli kallis, eikä siitä tullut edistyksellisenID/DS:n seuraajaa."

        Eihän siitä edes ajateltu tulevan noiden seuraajaa.


    • Anonyymi

      Taitaa Xantia Activalla olla edelleen paras vakioauton kaarrenopeusennätys.

      • Anonyymi

        Näköjään, en olisi uskonut.
        https://monamicitroen.blog/2017/03/08/xantia-activa-edelleen-hirvenvaistotestin-ykkonen/

        Saakohan tuon kallistuksen vaimennuksen pois päältä kuten kuvissa? Ihmettelin joskus jotain Xantiaa kun sattui useamman kerran ajamaan edessä, perä nousi älyttömösti jarrutuksessa ja keula kiihdytyksessä, mutkiin en nähnyt ajavan.

        Kaikki erikoisemmat autot olisi mielenkiintoisia ajaa ja monet omistaakin, kateeksi käy joku Jay Leno.


    • Anonyymi

      En oleSaksassa ajanut Suomessa kylläkin, soiva peli.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2062
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      167
      1599
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1537
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1348
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1280
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      277
      1137
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      132
      1041
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1022
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1003
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      53
      857
    Aihe