Lääkärien tietämättömyys lääkkeidenhaittavaikutuksista on vahingoksi lääkkeitä. käyttäville

Anonyymi

Lääkkeiden käyttäjäni ja lääkeaineiden haittavaikutuksista kärsivänä alinomaisena ihmettelynaiheena on se, kun lääkäreillä on lääkkeidenhaittavaikutuksista se käsitys, että lääkkeidenhaittavaikutukset on lääkkeidenkäyttäjän mielikuvitusta ja että lääkkeiden käyttötietoja/lääkkeidentuoteselostuksia lukemalla, lääkkeistä saa haittavaikutuksia.
Miten, lääkärit voivat ajatella näin? Tämä suhtautuminen lääkehaittoihin, vaarantaa monen lääkkeidenkäyttäjän terveyden.
Kun lääkkeidenhaittavaikutukset tunnetaan ja tiedetään todeksi maailmanlaajuisesti niin, ihmettelen miten suomalaiset lääkärit eivät tätä asiaa ymmärrä?

9

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ihmettelen kyllä samaa.
      Toi että lukemalla haittavaikutuksia on ihan älytön juttu.
      Voi kai joku semmonen olla, mutta tuskin monikaan

    • Anonyymi

      Onhan ne haittavaikutukset lueteltu siinä lääkkeen pakkausselosteessa. Se luettelo on vain niin pitkä, että mahtaisiko joku vartin vastaanotto niiden läpikäymiseen riittää.

      Esimerkiksi yhdessä käyttämässäni lääkkeessä on kymmeniä eri haittavaikutuksia, joista yksi on äkkikuolema. Silti syön sitä.

      • Anonyymi

        Uudempien lääkkeiden kaikkia sivuvaikutuksia ei aina edes tunneta. Itse olen käyttänyt Xareltoa syvän ja laajan laskimotukoksen hoitoon nyt puolitoista vuotta. Valtimokivut alkoivat melko pian kun lääkkeen käytön aloitin. Mainitsin asiasta Meilahdessa lääkärillekin kun jouduin päivystyksessä käymään uudelleen kipeytyneen jalan takia. Ei kuulemme voi johtua lääkkeestä., sanottiin. No, nyt on se tilanne, että kivut jalossa niin kovat, että ei pysty nukkumaan, eikä veri kierrä käsissäkään enää kunnolla. Moneen kertaan olen pyytänyt lääkkeen vaihtoa, mutta ei ole onnistunut. Valtimoiden tilan selvittäminenkään ei lääkäreitä näytä kiinnostavan sepelvaltimotaudista huolimatta.

        julma ja toimimaton terveydenhuolto ainakin pääkaupunkiseudulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudempien lääkkeiden kaikkia sivuvaikutuksia ei aina edes tunneta. Itse olen käyttänyt Xareltoa syvän ja laajan laskimotukoksen hoitoon nyt puolitoista vuotta. Valtimokivut alkoivat melko pian kun lääkkeen käytön aloitin. Mainitsin asiasta Meilahdessa lääkärillekin kun jouduin päivystyksessä käymään uudelleen kipeytyneen jalan takia. Ei kuulemme voi johtua lääkkeestä., sanottiin. No, nyt on se tilanne, että kivut jalossa niin kovat, että ei pysty nukkumaan, eikä veri kierrä käsissäkään enää kunnolla. Moneen kertaan olen pyytänyt lääkkeen vaihtoa, mutta ei ole onnistunut. Valtimoiden tilan selvittäminenkään ei lääkäreitä näytä kiinnostavan sepelvaltimotaudista huolimatta.

        julma ja toimimaton terveydenhuolto ainakin pääkaupunkiseudulla.

        Mutta on siis tuo mainittu sydänvika, joka voi myös olla oireiden syynä, mutta miksi sitten sydänlääkärit eivät suhtaudu oireisiin vakavasti. Johtuvat kuulemma jostain muusta syystä ja nyt on arvailtu mm. reumaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta on siis tuo mainittu sydänvika, joka voi myös olla oireiden syynä, mutta miksi sitten sydänlääkärit eivät suhtaudu oireisiin vakavasti. Johtuvat kuulemma jostain muusta syystä ja nyt on arvailtu mm. reumaa.

        En tiedä, mutta mahdollisesti tappava lääke tuo Xarelto valtimotautia sairastaville. Yhden englannin kielisen tutkimuksenkin löysin jossa varoiteltiin, mutta en löytänyt tutkimusta enää uudelleen kun sitä etsin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä, mutta mahdollisesti tappava lääke tuo Xarelto valtimotautia sairastaville. Yhden englannin kielisen tutkimuksenkin löysin jossa varoiteltiin, mutta en löytänyt tutkimusta enää uudelleen kun sitä etsin.

        ...ja korostan sitä, että en tiedä. Tarkoitus ei ole pelotella tuon lääkkeen käyttäjiä, joita lienee nykyään paljon kun Marevan on korvattu uudemmilla lääkkeillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta on siis tuo mainittu sydänvika, joka voi myös olla oireiden syynä, mutta miksi sitten sydänlääkärit eivät suhtaudu oireisiin vakavasti. Johtuvat kuulemma jostain muusta syystä ja nyt on arvailtu mm. reumaa.

        Tukkeava valtimotautikin mahdollinen, mutta miksi prosessi on ollut niin nopea sen jälkeen kun Xarelton käyttö alkoi?


    • Anonyymi

      Kyllä se niin on, että osa haittavaikutuksista vain kuvitellaan itselläkin olevan, kun tiedetään, että haittavaikutuksia joillakin ilmenee. Mutta suurimmalla osalla käyttäjistä ei todellakaan ole haittavaikutuksia. Lääkkeet on tutkittu laajoissa tutkimuksissa ja todettu niiden olevan tehokkaita. Suurilla joukoilla saatava hyöty on suurempi kuin haitat. Yksittäisellä ihmisellä tarpeellinen lääke voidaan vaihtaa toiseen.

      Lääkäri punnitsee aina lääkkeen tarpeellisuuden, sen hyödyt ja mahdolliset haitat. Vaikkapa syövän hoitamiseen käytetään lääkkeitä, joilla on myös vaikeita sivuvaikutuksia. Ne siedetään, koska niillä voidaan ehkäistä ennenaikainen kuolema.

      Ihan joka ikinen tietysti päättää itse, ottaako lääkettä ohimenevään alakuloon, jos lääkäri lääkettä kirjoittaa.

      • Anonyymi

        "Lääkkeet on tutkittu laajoissa tutkimuksissa ja todettu niiden olevan tehokkaita. Suurilla joukoilla saatava hyöty on suurempi kuin haitat."

        Ylimalkaisia väitteitä, joista voidaan olla montaa mieltä. Osoita minulle edes yksi vertaisarvioitu tutkimus, missä SSRI-lääkkeen tehokkuus ja turvallisuus on aukottomasti todistettu vuosia-vuosikymmeniä kestävässä, jatkuvassa käytössä.

        "Ihan joka ikinen tietysti päättää itse, ottaako lääkettä ohimenevään alakuloon, jos lääkäri lääkettä kirjoittaa."

        Totta. Potilas joutuu kuitenkin monesti tekemään tämän päätöksen vaillinaisin tiedoin, koska lääkäri ei useinkaan kerro potilaalle kaikkea oleellista masennuslääkkeen käyttöön ja siitä vieroittautumiseen liittyvistä riskeistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      96
      1872
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1387
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1238
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1157
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      65
      1138
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      984
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      976
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      72
      969
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe