En ota kantaa siihen onko liputta julkisilla matkustava itsekäs vätys, joka ei suostu kantamaan korttaan julkisen liikenteen ylläpidossa, vai kenties edistyksellinen ilmaisen joukkoliikenteen esitaistelija. Kirjoitan ainoastaan omiin havaintoihini perustuvat ohjeet niille, jotka haluavat keventää lompakkoaan jättämällä lipun ostamatta ja välttämällä lisäksi liputtomuudesta seuraavan tarkastusmaksun. Väittäisin, että seuraamalla huolellisesti näitä ohjeita, voit matkustaa ilmaiseksi saamatta koskaan tarkastusmaksua. Tärkeintä pummeiksi aikovien on ymmärtää, että ilmainen matkustus julkisilla kulkuvälineillä vaatii myös omaa panostusta, mikäli ei halua maksaa tarkastusmaksuja. Teksti on julkaisuvapaa ja vapaa jaettavaksi kenelle tahansa.
Paikallisjunat
Paikallisjunissa pummilla matkustaminen on suhteellisen helppoa, mikäli jaksat vain olla valppaana tarkastajien ja konduktöörien varalta. On tärkeää huomioida, että konduktöörit eivät voi määrätä tarkastusmaksuja, mikä helpottaa matkustamista, sillä varsinaisia lipuntarkastajia käy paikallisjunissa harvemmin. Itse suosittelen, että junaan kannattaa nousta sen takimmaisista ovista. Näin voit asemalla seistessä vilkuilla sisään ikkunoista mahdollisten tarkastajien varalta junan saapuessa asemalaiturille. Junan sisällä sinun kannattaa asemoitua ensimmäisten ovien lähelle ja valita sellainen paikka, josta näet koko junan pituussuunnassa. Näin sinun on helppo nähdä tuleeko junaan konduktöörejä tai tarkastajia. Lisäksi näet myös asemalle saavuttaessa koko asemalaiturin ja huomaat tarkastajat jo ennen kuin he nousevat junaan. Omasta mielestäni pummarin ei kuitenkaan kannata istua junalla matkustaessaan, sillä ovien lähellä seistessään hän voi poistua nopeasti junasta vaaran uhatessa. Tarkastajien iskiessä kannattaa suosiolla poistua junasta ja tulla seuraavalla, eikä yrittää piiloutua vessoihin. Pieni myöhästyminen vituttaa huomattavasti vähemmän kuin kallis tarkastusmaksu.
Junasta poistumisen sijaan voit myös ostaa lipun mobiilisovelluksesta nähdessäsi tarkastajia ja konduktöörejä. Lippusovellus kannattaa pitää kännykässä käynnistettynä koko matkan ajan, jotta lipun voi ostaa nopeasti. Tämä ei kuitenkaan ole aivan riskitöntä, sillä tarkastajat määräävät tarkastusmaksun mikäli lippu on ostettu vasta sen jälkeen, kun he ovat astuneet junaan. Sinun on siis toimittava näissä tilanteissa erittäin nopeasti ja itse suosittelen tätä temppua käytettävän ainoastaan konduktöörien kanssa. Tällöin joudut pahimmassa tapauksessa poistetuksi junasta, mutta lompakkosi säilyy vahingoittumattomana.
Paikallisbussit
Paikallisbusseissa lippu on esitettävä kuljettajalle bussiin noustessa. Toki jos bussimatkasi kulkee usean vyöhykkeen läpi, voit esittää kuljettajalle halvemman lipun, kuin minkä matkasi todellisuudessa vaatisi. Jos haluat matkustaa täysin ilmaiseksi niin suosittelen pitämään mukana pikkukolikoita yhden bussilipun hinnan verran. Bussiin noustessa voit kertoa kuljettajalle haluavasi ostaa lipun ja kaataa sitten kolikkokasan tiskille. Tällöin kuljettaja antaa sinun nousta bussiin ilman lippua lähes varmasti. Paikallisbusseissa olet kuitenkin suhteellisen haavoittuvainen tarkastajille. Sinun on istuttava hyvin lähellä ovia ja noustava ulos heti, mikäli bussipysäkillä näkyy tarkastajia.
Metrot
Pummilla matkustus metroissa on haastavaa ja pummarin tulee olla erittäin valppaana. Tarkastajat voivat seistä metroasemille vievien liukuportaiden edessä tai loppupäässä ja lätkäistä tarkastusmaksun jo ennen metroon nousemista. Joudut ottamaan tämän riskin jos haluat matkustaa pummilla. Tätä kuitenkin tapahtuu onneksi suhteellisen harvoin eikä juuri koskaan ruuhka-aikana. Metrossa matkustaessa sinun on seistävä jatkuvasti ovien lähellä ja suosittelen valitsemaan ensimmäisen metrovaunun. Asemalle saavuttaessa voit tarkastaa asemalaiturin tarkastajien varalta. Nouse metrosta mikäli tarkastajia näkyy. Heillä on kuitenkin velvollisuus päästää pois nousevat matkustajat ohitseen. Mikäli metro ehtii lähteä liikkeelle ja huomaat metrossa tarkastajia, on jo liian myöhäistä. Saatat haluta ostaa lipun hätäisesti mobiilisovelluksella, mutta siitä ei ole apua. Joudut maksamaan lipun lisäksi myös tarkastusmaksun ja sekös vasta vituttaa. Jos julkinen häpeä ei pelota, niin voit yrittää juosta metron toiseen päähän ja toivoa metron pysähtyvän ja ovien avautuvan ennen kuin tarkastajat ehtivät luoksesi.
Raitiovaunut
Raitiovaunuissa pummilla matkustaminen on naurettavan helppoa. Raitiovaunuissa huomaat pienellä vilkaisulla mahdolliset tarkastajat heti raitiovaunuun noustessa. Mikäli tarkastajia ei näy, voit istua turvallisin mielin raitiovaunun etu- tai takaosaan. Näin näet kyytiin nousevat tarkastajat heti ja ovien lähellä istuessa pääset myös luikahtamaan karkuun nopeasti ja huomaamattomasti. Mikäli onnistut saamaan tarkastusmaksun raitiovaunussa, olet todennäköisesti todellinen tohelo.
Kattavat ohjeet pummilla matkustamiseen
4
3387
Vastaukset
- Anonyymi
Kiitos vinkeistä!kunhan tästä aikuistun(Juu oon 12:D)
Niin aion kyllä kokeilla koska miks mä baddie gurl en ottaisi tollasta riskiä, opetki on vaivaantuineit mun Kaa!Mottaan vaikka niitä tarkastajia, tai jotain muuta koska mullahan löytyy siihen pokkaa.
Saatan myös selitellä tilannetta koska oon todella todella hyvä valehtelemaan ja viivyttämään asioita hölmöillä tekosyillä! Pojat karttaa mua, ja totaaasss juu!- Anonyymi
Et sä pentu ole mikään bäddie😂😂 kukaan idiootti näkisi vaivaa et menis pummilla menisit kouluun pentu😂
- Anonyymi
Mites Kaukojunat??
- Anonyymi
Mene ravintolavaunuun
- Anonyymi
Ratikassakin kannattaa istua ensimmäisillä paikoilla koska siihen pätee sama kuin muihinkin: näet koko laiturin. Nämä ohjeet on jo vanhentuneet monilta osin, nämä pitäisi päivittää nykyaikaan. Kannattaa ostaa lippu metroissa ja matkustaa pummilla vain kaikella muulla. Siniseen bussiin sisäänpääsy lienee vaikeaa, kun lukijat otetaan käyttöön. Ainahan toki voi mennä niihinkin takaovista varsinkin ruuhkissa; ei kukaan välitä. Pikaratikoilla pummaaminen on kanssa helppoa: istu vain heti edessä niin näet koko pysäkin ja nouse kyytiin takaa jolloin näet koko vaunuun sisälle. Kaikissa ratikossa pätee siis se että nouse takaa ja asettaudu eteen. Pikaratikassa se vaunu on pidempi jolloin voi olla paremmat mahdollisuudet kävellä hiljalleen tarkastajien edetessä toiseen päähän vaunua. Metroissa kannattaa huomioida että niitä on kolmenlaisia. Niissä vanhoissa 100-alkuisen kylkinumeron omaavissa on neljä vaunua joiden välilllä ei pääse. Sitten niissä harvinaisemmissa 200-alkuisen kylkinumeron omaavissa on kaksi osastoa joten juna menee keskeltä kahtia läpikulun suhteen. Siinä siis pääsee vaunusta toiseen kahdessa muussa kohdassa muttei keskellä. Niissä länsimetron myötä tulleissa 300-alkuisen kylkinumeron omaavissa pääsee aina koko junan läpi! Pummarien kannattaakin suosia niitä ja lähes puolet kaikista metroista on niitä. 100-sarjaa kannattaa välttää, et pääse karkuun. Nouse siis ensimmäisen vaunun takaovista ja siirry eteen niissä. 200-sarjassa on kanssa helppoa pummata, menet vain junan keskeltä etummaiseen vaunupariin ja siirry eteen. Niissä on siis neljä vaunua nykyään aina.
100 |_____||_____||_____||_____|
200 |_____~_____||_____~_____|
300 |_____~_____~_____~_____|
Ratikoissa on kahta mallia. Vanhoissa väliosallisissa korkeissa vaunuissa ei kannata olla ainakaan matalassa väliosassa koska siitä on huono näkyvyys muuhun vaunuun. Uusissa Artic-matalalattiavaunuissa taasen on helpompi mennä: koska matkustamo on samassa tasossa kuin laituri on tarkastajat helppo havaita. Niitä on myöskin helpompi karata vaunun sisällä koska ei ole portaita hidastamassa. Vanhojen vaunujen hyvä puoli olkoon taasen se, että näkee helpommin ruuhkaiselle laiturille päiden yli mahdolliset tarkastajat korkean lattian vuoksi.
Vaunut ovat kolmiosaisia.
Vanha NR |-------~_____~-------|
Artic |______~______~_______|
Pikaratikka|______~_______~_______~_______~_______|
Tuossa on nyt esitelty kaikkien metrojen ja ratikoiden rakenne. | Tarkoittaa ei kulkua ja ~ tarkoittaa kulku mahdollinen.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305742Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144334Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403237IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522941Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391539Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861328- 601259
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2251184- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161