Olin pitkään käymättä pelon takia, hampaat paskana ja niitä poisteltiin nukutuksessa. Ihmetyttää kun laskussa on "hampaiston saneeraus" joka on aika kallis verrattuna poistoihin yhteensäkin. Se meinaa netin mukaan vähintään 4 hampaan poistoa per leuka. Minulta on kuitenkin sen lisäksi veloitettu erikseen jokaisen hampaan poisto, eli tämä saneeraus kalliina lisämaksuna tulee kaupanpäälle. Näinkö se pitää mennä? Korvaus kovasta käsityöstä kirurgille?
Hampaiston saneeraus laskussa
8
1108
Vastaukset
- Anonyymi
Yritin katsoa netistä mutten tullut viisaammaksi. Niinpä päättelen. Saneeraus-sanaan kuulunee koko suun hoidon arviointi, tarkastukset ja hoidon suunnittelu. Sillä oma hintansa. Sitten on jokainen poisto erikseen. Jos poistetaan vain 2-3 hammasta, sitä ei sitten kai sanota saneeraukseksi vaan hampaiden poistoksi.
On varmaan eri asia, jos hallitsisi hampaansa niin että voisi mennä hl:lle ja sanoa, Poista minulta neljä hammasta. Olisiko silloin vain hampaanpoistomaksu kustakin hampaasta eikä muuta. Mutta en minä ainakaan hallitse hampaistoani mitä niille pitää tehdä. Tarkastukseen ja hoidon pohdintaan kuluu hl:n aikaa ja se maksaa.
Kiinnostuin kun saattaa itsellä olla edessä ainakin osaproteesi. - Anonyymi
Ainakin julkisella puolella saneeraus sisältää hampaiden poistot. Eli jos on laskutettu saneeraus (= yli 4 hammasta kerralla pois / leuka), ei laskuteta yksittäisten hampaiden poistoja. Ainut poikkeus on tilanne, jossa saneerataan sekä tehdään joko vaativa hampaan poisto tai leikkauksellinen poisto. Tällöin on saneeraus (sis. normipoistot) vaativat/leikatut.
Alla vielä lainaus THL:n ohjeesta, jossa asiaa selitetty: (EBA15 = saneeraus)
"Koodi EBA15 kirjataan vain kerran, kun samasta leuasta (samalla käynnillä) poistetaan neljä tai useampi hammas. Poistetut hampaat yksilöidään kirjaamalla ne kertomukseen, mutta niitä ei koodata erikseen;
EBA15 on koodi, joka kattaa tämän kokonaisuuden"- Anonyymi
Sinuna minä kysyisin laskusta, pitää niiden selittää. Voihan olla virhekin.
- Anonyymi
Kuka käy julkisella puolella? En ainakaan minä. Aikoja saa kuukausien päähän ja ainoa hoito on hampaan poisto tai poraus ja amalgaami-paikka.
Yksityiselle pääset heti ja he laittavat tarvittaessa keraamisen kruunun tai implantin. Näitä ei todellakaan julkisella tehdä.
Tämä on vain oma kokemukseni, jollain toisella voi olla paremmat kokemukset.- Anonyymi
Siitä lähtien kun tällainen ikänsä takia väliinputoaja pääsi taas kansakoulun hammashoitolan jälkeen julkiselle puolelle, minulle ei ole laitettu yhtäkään amalgaamipaikkaa, aina on laitettu muovipaikka (valitettavasti). Suussani olleet amalgaamipaikat olivat yksityispuolen laittamia.
Keraamisia paikkoja ei todellakaan saa, mutta en ole kaivannutkaan, en myöskään implantteja (joku on saanut sellaisen julkisellakin puolella). Proteesin olen kyllä saanut julkisen puolen kautta, proteesin valmistushan on aina yksityispuolen töitä, julkisellakin.
- Anonyymi
Hampaan juuret kuolee pois , ellei ole joku vajakkihammas, joka sinnittelee kymmeniä vuosia .
- Anonyymi
Silloin kun minä tein terkkarissa hammassaneerauksia maksoi potilas vain EBA15 koodista vaikka olisi koko leuka tyhjennetty. Muut poistokoodit kuten separointipoistot lisättiin hammaslääkärin palkkion vuoksi mutta ohje oli nollata näiden koodien hinta. Näin neuvoi hammaslääkäriliiton kouluttaja kun erikseen asiaa kysyin koodikoulutuksessa. Toki puudutuksesta tuli pieni lisähinta ja käyntimaksu myös. Pyydä hintaan korjaus muistutusmenettelyllä toimipaikan pomolta. Jos eivät hintaa alenna niin kantelu aluehallintovirastoon.
- Anonyymi
Toki jos hoidot tehtiin yksityisellä voi laskutussysteemi olla eri. Eikä tätä paljousalennusta tule.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3187504Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662166- 1761830
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161372- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91241Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551161Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019