Hampaiston saneeraus laskussa

Anonyymi

Olin pitkään käymättä pelon takia, hampaat paskana ja niitä poisteltiin nukutuksessa. Ihmetyttää kun laskussa on "hampaiston saneeraus" joka on aika kallis verrattuna poistoihin yhteensäkin. Se meinaa netin mukaan vähintään 4 hampaan poistoa per leuka. Minulta on kuitenkin sen lisäksi veloitettu erikseen jokaisen hampaan poisto, eli tämä saneeraus kalliina lisämaksuna tulee kaupanpäälle. Näinkö se pitää mennä? Korvaus kovasta käsityöstä kirurgille?

8

963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Yritin katsoa netistä mutten tullut viisaammaksi. Niinpä päättelen. Saneeraus-sanaan kuulunee koko suun hoidon arviointi, tarkastukset ja hoidon suunnittelu. Sillä oma hintansa. Sitten on jokainen poisto erikseen. Jos poistetaan vain 2-3 hammasta, sitä ei sitten kai sanota saneeraukseksi vaan hampaiden poistoksi.
      On varmaan eri asia, jos hallitsisi hampaansa niin että voisi mennä hl:lle ja sanoa, Poista minulta neljä hammasta. Olisiko silloin vain hampaanpoistomaksu kustakin hampaasta eikä muuta. Mutta en minä ainakaan hallitse hampaistoani mitä niille pitää tehdä. Tarkastukseen ja hoidon pohdintaan kuluu hl:n aikaa ja se maksaa.
      Kiinnostuin kun saattaa itsellä olla edessä ainakin osaproteesi.

    • Anonyymi

      Ainakin julkisella puolella saneeraus sisältää hampaiden poistot. Eli jos on laskutettu saneeraus (= yli 4 hammasta kerralla pois / leuka), ei laskuteta yksittäisten hampaiden poistoja. Ainut poikkeus on tilanne, jossa saneerataan sekä tehdään joko vaativa hampaan poisto tai leikkauksellinen poisto. Tällöin on saneeraus (sis. normipoistot) vaativat/leikatut.

      Alla vielä lainaus THL:n ohjeesta, jossa asiaa selitetty: (EBA15 = saneeraus)

      "Koodi EBA15 kirjataan vain kerran, kun samasta leuasta (samalla käynnillä) poistetaan neljä tai useampi hammas. Poistetut hampaat yksilöidään kirjaamalla ne kertomukseen, mutta niitä ei koodata erikseen;
      EBA15 on koodi, joka kattaa tämän kokonaisuuden"

      • Anonyymi

        Sinuna minä kysyisin laskusta, pitää niiden selittää. Voihan olla virhekin.


    • Anonyymi

      Kuka käy julkisella puolella? En ainakaan minä. Aikoja saa kuukausien päähän ja ainoa hoito on hampaan poisto tai poraus ja amalgaami-paikka.

      Yksityiselle pääset heti ja he laittavat tarvittaessa keraamisen kruunun tai implantin. Näitä ei todellakaan julkisella tehdä.

      Tämä on vain oma kokemukseni, jollain toisella voi olla paremmat kokemukset.

      • Anonyymi

        Siitä lähtien kun tällainen ikänsä takia väliinputoaja pääsi taas kansakoulun hammashoitolan jälkeen julkiselle puolelle, minulle ei ole laitettu yhtäkään amalgaamipaikkaa, aina on laitettu muovipaikka (valitettavasti). Suussani olleet amalgaamipaikat olivat yksityispuolen laittamia.

        Keraamisia paikkoja ei todellakaan saa, mutta en ole kaivannutkaan, en myöskään implantteja (joku on saanut sellaisen julkisellakin puolella). Proteesin olen kyllä saanut julkisen puolen kautta, proteesin valmistushan on aina yksityispuolen töitä, julkisellakin.


    • Anonyymi

      Hampaan juuret kuolee pois , ellei ole joku vajakkihammas, joka sinnittelee kymmeniä vuosia .

    • Anonyymi

      Silloin kun minä tein terkkarissa hammassaneerauksia maksoi potilas vain EBA15 koodista vaikka olisi koko leuka tyhjennetty. Muut poistokoodit kuten separointipoistot lisättiin hammaslääkärin palkkion vuoksi mutta ohje oli nollata näiden koodien hinta. Näin neuvoi hammaslääkäriliiton kouluttaja kun erikseen asiaa kysyin koodikoulutuksessa. Toki puudutuksesta tuli pieni lisähinta ja käyntimaksu myös. Pyydä hintaan korjaus muistutusmenettelyllä toimipaikan pomolta. Jos eivät hintaa alenna niin kantelu aluehallintovirastoon.

      • Anonyymi

        Toki jos hoidot tehtiin yksityisellä voi laskutussysteemi olla eri. Eikä tätä paljousalennusta tule.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1939
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1867
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1855
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1360
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1306
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1291
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe