-
Vain uskosta vanhurskas pelastuu
Jumalan ilmoitus vakuuttaa, ettei ole yhtäkään vanhurskasta, ei ketään, joka tekee hyvää, ei ainoatakaan (Room 3:10, 12). Jokainen ihminen on syyllisenä ja suu tukittuna Jumalan edessä. Koko maailma on Jumalan kadotustuomion alaisena (Room 3:19).
Raamatun keskeisin sanoma on siinä, että ihmisen todellisesta tuomionalaisuudesta huolimatta Jumala julistaa vapautustuomion. Vapautustuomio on tarkoitettu kaikille (1 Joh 2:2; 2 Kor 5:19). Jumala ei tahdo, että kukaan hukkuu (2 Piet 3:9, KR38), vaan että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden (1 Tim 2:4).
Evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta tuo Jumalan vapautustuomion jokaisen ihmisen vastaanotettavaksi. Tämän evankeliumin julistaminen kaikille kansoille ja kaikilla kielillä on lähetystyön valtava haaste. Jumalan evankeliumin kuuleminen ja sen vastaanottaminen johtaa ihmisiä kaikista kansoista uskonkuuliaisuuteen Kristusta kohtaan (Room 1:2, 5). Näin evankeliumi tuo pelastuksen kaikille, jotka uskovat (1:16). Suurin ihme yksityisen elämässä on se, että hän ottaa kuulemansa evankeliumin vastaan.
Tästä persoonallisesta uskon ja pelastuksen ihmeestä Pyhä Henki käyttää sanontaa TULLA USKOSTA VANHURSKAAKSI. Vain uskosta vanhurskaalla on rauha Jumalan kanssa ja rauha tuomion päivänä (Room 5:1). Vain uskosta vanhurskas perii iankaikkisen elämän. Sillä "vanhurskas on elävä uskosta" (Room 1:17, KR38). Siksi tärkeintä ihmisen elämässä on, että hän on Jumalan edessä vanhurskas. Vain vanhurskas pelastuu!
Sana vanhurskas (vanhurskauttaa = hepr. saadaq, kreik. dikaioo) on kuulunut ja VT:n aikana oikeudelliseen sanastoon. Sillä on nimenomaan tarkoitettu tuomioistuimessa tapahtuvaa syyttömäksi julistamista.
Ilmaisua uskosta vanhurskas ei löydy kaikista UT:n kirjoista, vaikka jokaisen pääaiheena onkin ihmisen suhde Jumalaan ja ihmisen pelastuminen ja siis tuleminen uskosta vanhurskaaksi. Raamattu ei käytä vain yhtä sanaa tai sanontaa kuvatessaan ihmisen pelastumista.
Uskosta vanhurskaaksi tulemisen rinnalla käytetään sellaisia sanontoja kuin saada syntinsä anteeksi (Matt 9:2; Luuk 1:77; 7:47; 24:47, Apt 2:38; 13:38; 26:18; Room 4:7; Kol 1:14; 2:13), tulla Jeesuksen luo (Matt 11:28), lähteä seuraamaan Jeesusta (Matt 9:9), tulla mielenmuutokseen ja kääntyä (Mark 1:15; Apt 3:19; 11:21; 26:18), tulla uskoon (Apt 16:34; 1 Kor 3:5; Ef 1:13; 1 Tess 1:7), uudestisyntyä (Joh 3:7; Tiit 3:5; 1 Piet 1:3; 23), tulla Jumalan lapseksi (Joh 1:12; Room 8:16, 17; Gal 3:26; 4:6; 1 Joh 3:2), suostua sovintoon Jumalan kanssa ja ottaa vastaan Jumalan armo (2 Kor 5:20, 6:1), olla Jeesuksessa Kristuksessa (Ef 2:13).
Olla uskosta vanhurskas voidaan ilmaista myös puhumalla Jumalan hyväksymänä ja tuomion kestävänä olemisesta, yhteydestä Jumalaan ja Pyhän Hengen saamisesta. "Uskon vanhurskaus on sama asia kuin syntien anteeksiantamus ja sovinto Jumalan kanssa" (Tunnustuskirjat).
Mikään näistä sanonnoista ei kuitenkaan kattavammin pysty selvittämään armahdetun syntisen perussuhdetta elävään, iankaikkiseen Jumalaan kuin USKON VANHURSKAUS.
Uskon isän Aabrahamin koko elämä ja sisältö ilmaistaan Raamatussa sanomalla: "Ja Abram uskoi Herraan, ja Herra luki sen hänelle vanhurskaudeksi" (1 Moos 15:6, KR38). Samoilla sanoilla voidaan ilmaista jokaisen kristitynkin koko elämän ja toivon sisältö.
-
( Ote Olavi Peltolan opetuksesta "Ihmisen pelastuminen ja uskon vanhurskaus)
Evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta tuo Jumalan vapautustuomion jokaisen ihmisen vastaanotettavaks.
4
50
Vastaukset
- Anonyymi
aloitus on valhetta ja petosta,, valheen hengessä kirjoitettua potaskaa..
seuraavasti ainakin , oikeesti harhoja julkituodaan..
tuossa ainakin 3 asiaa ihan potaskaa: {varmasti enemmänkin löytyy potaskaa]
1. >>>>"Uskon vanhurskaus on sama asia kuin syntien anteeksiantamus ja sovinto Jumalan kanssa" (Tunnustuskirjat).>>
Luterilaisesta Kirkkoramatusta poiketaan tuossa.
2. >> Uskon isän Aabrahamin koko elämä ja sisältö ilmaistaan Raamatussa sanomalla: "Ja Abram uskoi Herraan, ja Herra luki sen hänelle vanhurskaudeksi" (1 Moos 15:6, KR38).
Ympörileikkauksen aika, Vanhan liiton aika
3. Kristuksen ympärileikkauksen aikaan,,uuden liiton aika
>>Samoilla sanoilla voidaan ilmaista jokaisen kristitynkin koko elämän ja toivon sisältö.>>
Totean, että S-Seutulaisen / saviseutulaisen, Usko Toivosen, ”syntiseutulaisen”, Olavi Peltolan, Jaakko Pirttiahon, Leif Nummelan, C-O Roseniuksen, Mika Rantanen ja GFn palstatoiminnan ydintä on tehdä jatkuvaa Teidän palstalaisten psykologista manipulointia.
Johtava teema tuolla sakilla on julkituoda luterilaista Itsepetokseen perustuvaa S-Seutulaisen OMAA evankeliumia [elää unelmassa, että hän on Jumalan hänelle antamassa virassa, 2 Kor. 4:1, ja pettää itsensä kuin olisi itse Paavali] ja julkituo itselleen epäselvää Lutherin evankeliumia eli Vanhurskauttamisopin mukaista oppia luterilaisesta Kirkkoraamatusta, ETSIEN JAKEITA tuosta Kirkkoraamatusta, JOTKA SOPIVAT tuohon oppiin ja POISJÄTTÄEN JAKEET JOTKA EIVÄT SOVI tuohon oppiin. Tuo on luterilaisen Kirkkoraamatun itsepetos nro 1. [Tuossa itsepetoksessa Herra Jumalan evankeliumista ei kerrota mitään, vaan pimitetään tämä evankeliumi kokonaan]
[ Itsepetos eli itsekusetus on tilanne, jossa ihminen tietoisesti tulkitsee todellisuutta omien halujensa ja omien toiveidensa mukaisesti vääristellen totuutta ja lopulta uskoen omaan itseluomaansa Martti Lutherin evankeliumiin / Vanhurskauttamisoppi-unelmaansa ja uskoen Sana / Poika / Jeesus / Kristuksen kirkon johtaja / Raamatun Sana - unelmaansa.]
Tuon edm. olen Teille palstalaiset tuonut esille hengen johdolla ja edelleen selkeästi todistellen polkenut heidän julistamansa luterilaisen Itsepetoksen perustuvan S-Seutulaisen [elää unelmassa, että on Jumalan hänelle antamassa virassa ja on samaistunut kuin olisi itse Paavali] ja Lutherin evankeliumin eli Vanhurskauttamisopin maanrakoon. Samoin olen polkenut heidän julistamansa Poika/Sana-unelmat maanrakoon..
Luterilaisen Kirkkoraamatun olen hengen johdolla monessa kohdin todistanut manipulaatioksi.
Tärkeää on käsittää, että Apostolit kirjoittivat kirjeensä vuosina 30 -90. Yhtään alkuperäistä apostolien kirjettä ei ole säilynyt käytettäväksi luterilaisen Kirkkoraamatun tekstien pohjaksi. Apostolien kirjeet ovat muuttunet manipulaatioiksi Alkukirkon toimesta 100-500 luvuilla. Luterilaisen Kirkkoraamatun tekstit perustuvat Alkukirkon Kirkkoraamattuihin eli manipulaatioihin.
Manipulaatio [ kusetus] on luterilaisessa Kirkkoraamatussa ilmenevää tarkoituksellista ihmisopin, perinnäissääntöjen ja perinnäisopin, luterilaisen Itsepetoksen eli Vanhurskauttamisopin sekä Sana / Poika / Jeesus / Kristuksen kirkon johtaja / Raamatun Sana - unelmansa esilletuomista sekä uskonelämään sisältyväksi tarkoitettua kirjallista valhetta [kusetusta].
Tuo on tarkoituksellista [tahallista] ohjaamista ja johtamista pois Herra Jumalan käskyistä ja Hänen tahdosta opista, jota oppia ovat Toora ja Profeetat ja Jeesus Kristus ja Apostolit.
Nuo luterilaisessa Kirkkoraamatussa ilmenevät ihmisopit, perinnäissäänöt ja perinnäisopit ovat johtamista pois Herra Jumalan käskyistä ja Hänen tahdosta ja Hänen tottelemisestaan.
Psykologinen manipulointi [ kusetus] on toimintaa, jonka avulla luterilaista Kirkkoraamattua tuodaan esille ja pyritään aktiivisesti vaikuttamaan toisten toimintaan ja ajatuksiin. tarkoitus on käsitellä, vaikuttaa ihmisiin taitavasti, muuntaa totuuden tietoja omien harhaoppiensa tähden sekä omien henkilökohtaisten ongelmien ja sairauksiensa tähden [Room. 1: 28-32].
Varokaa tuota sakkia!!21 Sillä niinkuin Isä herättää kuolleita ja tekee eläviksi, niin myös Poika tekee eläviksi, ketkä hän tahtoo.
22 Sillä Isä ei myöskään tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomion Pojalle,
23 että kaikki kunnioittaisivat Poikaa, niinkuin he kunnioittavat Isää. Joka ei kunnioita Poikaa, se ei kunnioita Isää, joka on hänet lähettänyt.
24 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään.
25 Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat, ne saavat elää.
26 Sillä niinkuin Isällä on elämä itsessänsä, niin hän on antanut elämän myös Pojalle, niin että myös hänellä on elämä itsessänsä.
27 Ja hän on antanut hänelle vallan tuomita, koska hän on Ihmisen Poika.
28 Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä
29 ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen.
( Joh. 5)
18 Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika.
19 Meistä he ovat lähteneet, mutta he eivät olleet yhtä meidän kanssamme; sillä jos he olisivat olleet yhtä meidän kanssamme, niin he olisivat meidän kanssamme pysyneet; mutta heissä oli tuleva ilmi, että kaikki eivät ole yhtä meidän kanssamme.
20 Teillä on voitelu Pyhältä, ja kaikilla teillä on tieto.
21 En minä ole kirjoittanut teille sentähden, ettette totuutta tiedä, vaan sentähden, että te tiedätte sen ja ettei mikään valhe ole totuudesta.
22 Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan.
23 Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä.
24 Minkä te olette alusta asti kuulleet, se pysyköön teissä. Jos teissä pysyy se, minkä olette alusta asti kuulleet, niin tekin pysytte Pojassa ja Isässä.
25 Ja tämä on se lupaus, minkä hän on meille luvannut: iankaikkinen elämä.
26 Tämän minä olen kirjoittanut teille niistä, jotka teitä eksyttävät.
( 1 Joh. 2)- Anonyymi
S-Seutulainen kirjoitti:
21 Sillä niinkuin Isä herättää kuolleita ja tekee eläviksi, niin myös Poika tekee eläviksi, ketkä hän tahtoo.
22 Sillä Isä ei myöskään tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomion Pojalle,
23 että kaikki kunnioittaisivat Poikaa, niinkuin he kunnioittavat Isää. Joka ei kunnioita Poikaa, se ei kunnioita Isää, joka on hänet lähettänyt.
24 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään.
25 Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat, ne saavat elää.
26 Sillä niinkuin Isällä on elämä itsessänsä, niin hän on antanut elämän myös Pojalle, niin että myös hänellä on elämä itsessänsä.
27 Ja hän on antanut hänelle vallan tuomita, koska hän on Ihmisen Poika.
28 Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä
29 ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen.
( Joh. 5)
18 Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika.
19 Meistä he ovat lähteneet, mutta he eivät olleet yhtä meidän kanssamme; sillä jos he olisivat olleet yhtä meidän kanssamme, niin he olisivat meidän kanssamme pysyneet; mutta heissä oli tuleva ilmi, että kaikki eivät ole yhtä meidän kanssamme.
20 Teillä on voitelu Pyhältä, ja kaikilla teillä on tieto.
21 En minä ole kirjoittanut teille sentähden, ettette totuutta tiedä, vaan sentähden, että te tiedätte sen ja ettei mikään valhe ole totuudesta.
22 Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan.
23 Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä.
24 Minkä te olette alusta asti kuulleet, se pysyköön teissä. Jos teissä pysyy se, minkä olette alusta asti kuulleet, niin tekin pysytte Pojassa ja Isässä.
25 Ja tämä on se lupaus, minkä hän on meille luvannut: iankaikkinen elämä.
26 Tämän minä olen kirjoittanut teille niistä, jotka teitä eksyttävät.
( 1 Joh. 2)sinähän olet itse Johannes, suuri evankelista- ja petät itsesi kuin olisit itse Johannes.
- Anonyymi
Ap.t. 10: 44 Pietareista ihan kaikilla ei ole avaimia. Suurista ja pienistä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa692680- 552647
- 391977
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun161976- 471948
Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus2701917Hymyilyttää
Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi211251- 351041
Aamun Trump
"DR: Trumpin väki lahjoi kodittomia grönlantilaisia esittämään Trump-faneja" Sillä lailla.90946Bachelor Suomi: Ada saa lähtöpassit - Tilanne kärjistyy, itkua, syyllisyyttä: "Miehistä mä en..."
Ada joutui nielemään pettymyksen karvasta kalkkia... Adan pelko osoittautui todeksi, eikä hän ei saanut ruusua ruususer17929