Kalvinistien Jumala ahdistaa

Anonyymi

Hei,

olen kristityssä perheessä kasvanut, pelastuskäsitys oli vahvasti arminiolainen ja omaa uskonratkaisua korostava. Koko ikäni olen uskonut näin. Uskossa on olut superpaljon vaikeita hetkiä, ei vähiten siksi, että eri kirkkokutnien ja opinsuuntien painotukset ovat voimakkaasti aiheuttaneet milloin ulkopuolisuutta, milloin riittämättömyyttä. Oikein missään ei olt tuntunut kodilta. Viimeiset reilu kymmenen vuotta olen kuulunut vapaakirkkoon, mutta en oikein koe sitäkään omakseni. Viimeksi, kun siellä ennen pandemiaa kävin, koin, että sinne oli alkanut tulla epämääräistä vaikutetta. Vielä kuulun nimellisesti, vaikka en siellä käy. Enimmäkseen olen käynyt luterilaisten tilaisuuksissa, niissäkään harvoin.

Noin vuoden ajan olen somessa seuraillut yhden kaverin vinkkaamana joitakin kalvinistisia aktiiveja ja olen päässyt ymmärrykseen, että tällainen ehdoton puhdasoppisuus on nyt leviämässä Suomessa. Katsoin joitakin videoita ja heidän näkemyksensä aiheuttivat voimakkaan ahdistuksen ja tunteen, että voisin oksentaa. Oppi herättää paljon kysymyksiä: Kuinka he itse voivat olla niin ehdottoman varmoja, että ovat valittuja? Pitävätkö he - kuten videoista vahvasti välittyy! - itseään muiden yläpuolella, muita parempina? Raamatun arvovallan merkityksen ymmärrän, mutta se ehdottomuus - meillä on oikea oppi ja se on ehdoton! - saa todella ahdistuneeksi minut. Ehkä olenkin sielultani körtti, joka ei oikein varma ole mistään. Viihdyn mielummin hengellisesti nöyrien ja oman vajavuutensa tunnustavien seurassa, sellaisten maan hiljaisten, jotka eivät niin varmoina uskostaan huutele, mutta joiden käytös ja puheet ovat linjassa ja toisten kohtaaminen on rakkaudellista, ei sivaltavaa ja piikittelevää, kuten kalvinisteilla tuntuu olevan.

Eniten minua surettaa ja ahdistaa kalvinistien kuva Jumalasta. He korostavat, että Jumala ei ole lempeä nallekarhu (näin sanoin yksi somessa), laki on ankara ja ehdoton ja tulee sellainen vaikutelma, että se todella pitäisi pystyä täyttämään. Ja minä en pysty. En vain kykene. Silloin ilmeisesti en ole oikea kristitty, eli en ole valittu. Tuntuu siltä, että jos on oikeasti valittu, niin sitten ei lankea, tai jos lankeaa, niin se on merkki, ettei kuulukaan valittuihin. Pahinta on minusta se, että RAKKAUDEN Jumala luo tieten tahtoen osan ihmisistä helvettiin. Tätä en pysty ymmärtämään, vaikka olen pääni puhki yrittänyt miettiä, miksi. Tässä kohtaa tuntuisi reilulta, että ne, joita ei ole valittu, saavat kyllä elää maan päällä, mutta ei heitä helvetillä ja ikuisella tulella rankaista siitä, että Jumala itse ei heitä herätä. Sen ymmärrän, että helvettiin joutuu, jos itse ei halua ottaa vastaan pelastusta, vaan torjuu sen.

Panin myös merkille somessa, että kalvinistien ja arminiolaisten välillä on ankara debatti. Mauno Mattila ja Pauli Rahkonen ovat ansiokkaasti nostaneet esille kalvinismin ongelmia, mutta he ovat joutuneet tulilinjalle, Mattila jopa siinä määrin, että kalvinisteilta voi tiltaa t-paitoja ja mukeja, joissa Maunoa pilkataan. Ihmettelen, tätäkö on se rakkaus, johon Jeesus omiaan kutsuu. Maunon tyyli voi tietysti ärsyttää joitakin, mutta noin lihallista temppua en ole kohdannut missään, edes jumalattomien parissa. Taitaa mennä jo kunnianloukkauksen puolelle. Kun tietää, että valtaosa kalvinisteista taitaa olla nuoria, innokkaita miehiä, joille älyllinen pohdiskelu on a ja o, ehkä voi tuollaisen laittaa lapsellisuuden piikkiin. Mutta minua tuo surettaa aivan valtavasti. Kristityt tappelevat kuin koulukiusaajat. Ei anna kovinkaan rakkaudellista kuvaa kalvinisteista tuollainen.

Onko jollakin kokemuksia tästä? Arvaan, että tänne saattaa tulla haastajia ja saivartelijoita. Olen tähän asti perustanut uskoni siihen, että Jeesus sanoo itse, että joka hänen tykönsä tulee, sitä hän ei heitä pois, mutta kalvinistit saivartelevat, että kukaan ei voi tulla, jos Jumala ei sitä saa aikaan ja että ihminen ei voi itse päättää mitään. Jos näin on, että olen vain sätkynukke narujen päässä, mitä järkeä missään on? Tulee olo, että haluaisin vain kuolla. Masentaa ja ahdistaa.

7

110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen kuollut ja tiedän kuolemaan päättyvän , vihaan valehtelijoita yli kaiken !!!
      Eli suomeksi olet heikkomielinen muiden ohjailtavissa ja et tiedä totuutta .
      Totuus on se, että ihmiset valehtelevat omaksi edukseen ja jumala kuuluu niihin valheisiin .

    • Anonyymi

      Turhaa on koko väittely vapaastatahdosta. Ei sellaisiin kannata kuluttaa aikaa. Raamatussa ei väitellä siitä että onko ihminen vapaa tekemään mitä tahtoo vai ei.
      Siellä sanotaan että joka turvaa Jeesuksen tekoihin pelastuakseen, pelastuu. Ehdotan seuraavaa: Ihminen on samaan aikaan vapaa ja Jumala on Kaikkivaltias kuka valitsee. Jokainen ihminen menee lopulta sinne minne itse tahtoo. Onhan Jeesuskin samaan aikaan Jumala ja ihminen. Miksi ihminen ei olisi samaan aikaan vapaa ja Jumalan Kaikkivaltiaan tahdon alainen? Jumalan edeltämääräämyksen mukaan Jeesus ristiinnaulittiin ja ihmiset omasta tahdostaan hänelle sen tekivät. Jumala saa ihmisten omat tahdot liikkeelle siten, että hänen aivoituksensa tapahtuvat lopulta. Anna niiden turvata oikeaoppisuuteensa jotka tahtovat, turvaa sinä Jeesukseen ristillä. Neuvon kysymään Jeesukselta lohdutusta murheeseesi. Olivat asiat miten tahansa, Jumala on aina oikeassa ja tekee aina oikein.

      • Anonyymi

        ....
        Kun uskot, niin Jeesus on pyyhinyt pois sinun syntisi iankaikkisuudeksi. Mitä enemmän olen itse perehtynyt erilaisten opettajien opetuksiin sitä enemmän näen kuinka heidän kaikkien opetuksessa on aukkoja. Monet kalvinistit opettavat ettei Jumala enää tee mitään ihmeellistä. No enpä voi omia kokemuksiani tuolla lakaista maton alle. Jotkut taas pitävät vapaatahtoa supervoimana jolla ihminen itsensä pelastaa (kyllä se on Jeesus kuka meidät pelasti ottamalla kirouksen itseensä ja pelastaa). Jotkut kalvinistit unohtavat ristin kun saarnaavat Jumalan edeltämäärättyä pelastusta. Eli on Jumalan armoa että joku pelastuu ja Jeesuksen kärsimys ja kuolema mainitaan vain sivuhuomiona, joka on tuon armon aikaansaaja ja se sanoma, jonka uskomalla tuo armo meidän osaksemme tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ....
        Kun uskot, niin Jeesus on pyyhinyt pois sinun syntisi iankaikkisuudeksi. Mitä enemmän olen itse perehtynyt erilaisten opettajien opetuksiin sitä enemmän näen kuinka heidän kaikkien opetuksessa on aukkoja. Monet kalvinistit opettavat ettei Jumala enää tee mitään ihmeellistä. No enpä voi omia kokemuksiani tuolla lakaista maton alle. Jotkut taas pitävät vapaatahtoa supervoimana jolla ihminen itsensä pelastaa (kyllä se on Jeesus kuka meidät pelasti ottamalla kirouksen itseensä ja pelastaa). Jotkut kalvinistit unohtavat ristin kun saarnaavat Jumalan edeltämäärättyä pelastusta. Eli on Jumalan armoa että joku pelastuu ja Jeesuksen kärsimys ja kuolema mainitaan vain sivuhuomiona, joka on tuon armon aikaansaaja ja se sanoma, jonka uskomalla tuo armo meidän osaksemme tulee.

        ....
        Paavali kirjoitti kirjeensä seurakunnille joilla ei ollut juurikaan kirjoituksia saatavilla. Etenkin jos kyseessä olivat pakanakansoihin kuuluvia. Mihin Paavali halusi heidän katseensa kääntää?

        Galatalaiskirje 3:1
        "Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus on kuvattu ristiinnaulittuna?"

        1 Korinttolaiskirje 2:2
        "Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna."

        Kaikkia hienoja oppirakennelmia ihmiset rakentelevat Raamatusta, mutta lopulta tuossa on se pelastava sanoma. Eivät galatalaiset tai korinttolaiset tarvinneet Kalvinismiä tai Arminiolaisuutta pelastuakseen. He tarvitsivat Jeesuksen Kristuksen ristiinnaulittuna. Jumalan lihaksi tulleenna ottamaan heidän rangaistuksensa pois.


    • Anonyymi

      Itse olen löytänyt rauhan Lutherin kirjoituksista ja joidenkin hänen "seuraajiensa" kirjoituksista. Kalvinismiin en ole perehtynyt,mutta kaikki mikä vaatii ihmiseltä jotain, on minusta lähtökohtaisesti väärin, koska se on JUMALA joka sen uskon ja armon lahjoittaa ja sitä ei omilla teoilla voi ansaita. Jotenkin tuntuu hullulta miten paljon ihmiset näkee uskon tekojen eteen tajutakseen vaan, että sitä ei voikaan teoilla edes ansaita.

      • Anonyymi

        Löysä Pakosiitin pelasti merimiehet


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10100
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      415
      4422
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      91
      3036
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2865
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2674
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2668
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1855
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1722
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1630
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1433
    Aihe