380/230v adapteri

Anonyymi

Ostin jo aiemmin 25 metrisen 380v kaapelin joita monilla alueilla käytössä, mutta saako sitä jatkaa 230v johdolla adapterin avulla?
Millaisia hyviä adaptereita tarjolla yleensä ja mitä asiasta hyvä tietää muutenkin?
Omassa tallissa voimavirta ulostulo, mutta itsellä Esabin valovirta mighitsauslaite eli kai adapteri kävisi siihenkin vai kuinka?

14

1003

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitähän tarkoitat? Itselläni caravan kaapeli mutta joudun käyttämään 230V adapteria koska viel on leirintäalueella tiloissa vanhoja pistorasioita. Adapteripiuha on puolen metrin mittainen

      • Anonyymi

        Tarkoittanet varmaankin Shuko-CEE adapteria (tällainen on sähköturvallisuusmääräysten mukaan ainoa luvallinen).


    • Anonyymi

      380V pistokkeita ei ole alueilla yleensä asiakkaiden käyttöön, en ole ainakaan nähnyt. Koodiväriltään se kaapeliliitin on punainen ja vain voimavirran ottoon tarkoitettu. Jos tarkoitat sitä sinistä liitintä, se on tarkoitettu 240V-virralle ja naaraspäähän ei tietääkseni saa kytkeä muuta jatkojohtoa, vaan se liitetään suoraan asuntovaunuun/ -autoon ilman adaptereita. Joskus tietysti on poikkeuksia ja liittäminen on sallittu adapterilla vain, jos asuntoauto/-vaunu on niin iäkäs, että siinä on joku vanha liitos.

    • Anonyymi

      "Ostin jo aiemmin 25 metrisen 380v kaapelin joita monilla alueilla käytössä, mutta saako sitä jatkaa 230v johdolla adapterin avulla?"

      Miksei saisi jatkaa? 380 voltin liityntä on vain kolme kpl erillisiä 230 v liityntöjä, joista siis otetaan adapterilla vain yksi käytöön, kolmen sijaan.

      • Anonyymi

        Ei ne punaiset "voimakoskettimet" ole asiakaskäyttöön, eikä niistä pienitehoisimmista edes saa sen suurempaa yksivaihevirtaa mitä vaunuun tai autoon tarvitaan. Alueen isännät voivat nostaa älämölön jos alat liittämään kalustoasi mahdolliseen voimakoskettimeen.

        Alan ammattilaisena tein tuollaisen adapterin itse kun piti saada vaunuun sähköä 3x16A voimakoskettimesta, eikä shukoa ollut lähettyvillä.
        Periaatteessa on olemassa mahdollisuus sähkön ottamiseen voimakoskettimessa, sillä myytävänä on olemassa 3x16A voimakoskettimeen liitettävä kaapeli jossa on toisessa päässä kotelo ja siinä 3 kpl shukoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne punaiset "voimakoskettimet" ole asiakaskäyttöön, eikä niistä pienitehoisimmista edes saa sen suurempaa yksivaihevirtaa mitä vaunuun tai autoon tarvitaan. Alueen isännät voivat nostaa älämölön jos alat liittämään kalustoasi mahdolliseen voimakoskettimeen.

        Alan ammattilaisena tein tuollaisen adapterin itse kun piti saada vaunuun sähköä 3x16A voimakoskettimesta, eikä shukoa ollut lähettyvillä.
        Periaatteessa on olemassa mahdollisuus sähkön ottamiseen voimakoskettimessa, sillä myytävänä on olemassa 3x16A voimakoskettimeen liitettävä kaapeli jossa on toisessa päässä kotelo ja siinä 3 kpl shukoja.

        Onhan noita edullisia työmaakeskuksia valmiinakin eli 380 V laatikkoon ja siitä erilaisia lähtöjä eli 1 x 380 ja 3 x 230 V. Helppoa kuin mikä .
        Ainakin 80-luvun vaunuissa oli jo tuo euro-liitin vaunun kyljessä , joten siihen saa suoraan sen 3-piikkisen kaapelin kiinni. Lyhyttä adapteria voi joutua käyttämään , jos alueella on vielä vanhoja shuko-tolppia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne punaiset "voimakoskettimet" ole asiakaskäyttöön, eikä niistä pienitehoisimmista edes saa sen suurempaa yksivaihevirtaa mitä vaunuun tai autoon tarvitaan. Alueen isännät voivat nostaa älämölön jos alat liittämään kalustoasi mahdolliseen voimakoskettimeen.

        Alan ammattilaisena tein tuollaisen adapterin itse kun piti saada vaunuun sähköä 3x16A voimakoskettimesta, eikä shukoa ollut lähettyvillä.
        Periaatteessa on olemassa mahdollisuus sähkön ottamiseen voimakoskettimessa, sillä myytävänä on olemassa 3x16A voimakoskettimeen liitettävä kaapeli jossa on toisessa päässä kotelo ja siinä 3 kpl shukoja.

        3 X 16 A voimakoskettimesta saa pikku virityksillä vaunuun lämmitystehoja jopa 11 kW. Se riittäisi hatarankin vaunun lämmitykseen varmaan -45 asteen pakkasille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan noita edullisia työmaakeskuksia valmiinakin eli 380 V laatikkoon ja siitä erilaisia lähtöjä eli 1 x 380 ja 3 x 230 V. Helppoa kuin mikä .
        Ainakin 80-luvun vaunuissa oli jo tuo euro-liitin vaunun kyljessä , joten siihen saa suoraan sen 3-piikkisen kaapelin kiinni. Lyhyttä adapteria voi joutua käyttämään , jos alueella on vielä vanhoja shuko-tolppia.

        Nyt juhannuksena on taas liikenteessä jokainen mahdollinen matkailuauto ja -vaunu. Sähkökaapeleihin ei ole osattu tai ymmärretty satsata. Aika monella alueella on jo sinisiä CEE pistorasioita, eikä tuosta saisi enää muuttaa adapterilla shukoksi. Naapuriksi tuli vanha matkailuauto ja siihen vedettiin sähkö tuollaisella luvattomalla adapterilla ja surkean ohuella johdolla (ulkoapäin päätellen 3 x 1 neliömilliä). Edellisellä alueella eräs autoilija kiersi tolpalta tolpalle mutta kaikissa oli CEE pistorasiat, eikä hänellä ilmeisesti ollut tuollaista luvatonta adapteria koska asettui huoltorakennuksen seinustalle että sai rakennuksen seinässä olevasta shukosta sähköä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt juhannuksena on taas liikenteessä jokainen mahdollinen matkailuauto ja -vaunu. Sähkökaapeleihin ei ole osattu tai ymmärretty satsata. Aika monella alueella on jo sinisiä CEE pistorasioita, eikä tuosta saisi enää muuttaa adapterilla shukoksi. Naapuriksi tuli vanha matkailuauto ja siihen vedettiin sähkö tuollaisella luvattomalla adapterilla ja surkean ohuella johdolla (ulkoapäin päätellen 3 x 1 neliömilliä). Edellisellä alueella eräs autoilija kiersi tolpalta tolpalle mutta kaikissa oli CEE pistorasiat, eikä hänellä ilmeisesti ollut tuollaista luvatonta adapteria koska asettui huoltorakennuksen seinustalle että sai rakennuksen seinässä olevasta shukosta sähköä.

        Sinulla on käsittelyssä aivan eri tyypin adapteri. CEE-rasiaan saa yleensä kytkeä 0,5m adapterin, jos vaunussa ei vielä ole CEE-pistoketta eli CEE->Schuko. Silloin puhutaan 240V-lähdöistä eikä voimavirrasta, kuten aloituksessa. Katso kuva: https://www.motonet.fi/fi/tuote/384055/Karavaanarisovitin-CEE-Schuko?gclid=EAIaIQobChMIzo6b1OHG-AIVkRWLCh1c5A8LEAQYAyABEgLK_vD_BwE . Tämä on aivan käyttökelpoinen hätävara, jos ei todellakaan ole VIELÄ "oikeaa" kumipäällystettyä" karavaanikaapelia eli 3x2,5 mm2. Mutta kaikilta karavaanareilta vaaditaan käyttää ihan oikeaa karavaanikaapelia, onhan alueilla paljon porukkaa ja tulipalo- tai sähköiskuvaara suuri. Onhan alueilla paljon eritason porukkaa ja vahingon vaarakin todella suuri, jos perusasiat eivät ole kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on käsittelyssä aivan eri tyypin adapteri. CEE-rasiaan saa yleensä kytkeä 0,5m adapterin, jos vaunussa ei vielä ole CEE-pistoketta eli CEE->Schuko. Silloin puhutaan 240V-lähdöistä eikä voimavirrasta, kuten aloituksessa. Katso kuva: https://www.motonet.fi/fi/tuote/384055/Karavaanarisovitin-CEE-Schuko?gclid=EAIaIQobChMIzo6b1OHG-AIVkRWLCh1c5A8LEAQYAyABEgLK_vD_BwE . Tämä on aivan käyttökelpoinen hätävara, jos ei todellakaan ole VIELÄ "oikeaa" kumipäällystettyä" karavaanikaapelia eli 3x2,5 mm2. Mutta kaikilta karavaanareilta vaaditaan käyttää ihan oikeaa karavaanikaapelia, onhan alueilla paljon porukkaa ja tulipalo- tai sähköiskuvaara suuri. Onhan alueilla paljon eritason porukkaa ja vahingon vaarakin todella suuri, jos perusasiat eivät ole kunnossa.

        Sähköturvallisuusmääräysten mukaan on sallittu vain shuko>CEE adapteri. Oikea "karavankaapeli" maksaa Motonetissä tällä hetkellä tarjouksessa 49,90 € joten ei pitäisi olla ongelma kenellekään hankkia sellainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköturvallisuusmääräysten mukaan on sallittu vain shuko>CEE adapteri. Oikea "karavankaapeli" maksaa Motonetissä tällä hetkellä tarjouksessa 49,90 € joten ei pitäisi olla ongelma kenellekään hankkia sellainen.

        Kaikenmoisia määräyksiä tulee aina vaan lisää... En ihan ymmärrä mikä vaara tässä motonetin https://www.motonet.fi/fi/tuote/384055/Karavaanarisovitin-CEE-Schuko adapterissa sitten piilee?
        Siis mikä turvallisuusriski tuossa on on tähän verrattuna https://www.motonet.fi/fi/tuote/384085/Karavaanarisovitin-Schuko-CEE-05-m-H07RN-F-IP44

        Luulisi, että ihan sama miten päin adapteroidaan... Toki oikean kaapelin käyttö ilman adapterejä on suositeltavinta.
        Vielä mieleen 1,5mm2 vs. 2,5 mm2 piuhat. Vaikea kuvitella miksei kesäaikaan riittäisi tuo ohuempikin kaapeli. Talvella tehontarpeet ovat eri luokkaa ja 2,5 mm2 johto ehdoton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköturvallisuusmääräysten mukaan on sallittu vain shuko>CEE adapteri. Oikea "karavankaapeli" maksaa Motonetissä tällä hetkellä tarjouksessa 49,90 € joten ei pitäisi olla ongelma kenellekään hankkia sellainen.

        98% karavaanareille tuo rahamäärä ei ole ongelma. Ongelmaksi muodostuu vain tuon summan luovuttaminen omalta pankkitililtä jollekin toiselle. Karavaanarit palstalla jopa neuvotaan tyhjentämään renkaat ja repimään TV-antennit ja ilmastointitorvi hel….tiin, jottei laivalle mennessä tarvitse maksaa ylintä maksua korkeuden mukaan. On kyllä melkoisen erikoista sakkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikenmoisia määräyksiä tulee aina vaan lisää... En ihan ymmärrä mikä vaara tässä motonetin https://www.motonet.fi/fi/tuote/384055/Karavaanarisovitin-CEE-Schuko adapterissa sitten piilee?
        Siis mikä turvallisuusriski tuossa on on tähän verrattuna https://www.motonet.fi/fi/tuote/384085/Karavaanarisovitin-Schuko-CEE-05-m-H07RN-F-IP44

        Luulisi, että ihan sama miten päin adapteroidaan... Toki oikean kaapelin käyttö ilman adapterejä on suositeltavinta.
        Vielä mieleen 1,5mm2 vs. 2,5 mm2 piuhat. Vaikea kuvitella miksei kesäaikaan riittäisi tuo ohuempikin kaapeli. Talvella tehontarpeet ovat eri luokkaa ja 2,5 mm2 johto ehdoton.

        Ongelma ei liene liittimen tyyppi vaan miten käyttö niitä vioittaa. Suko on paljon alttiimpi voittumaaa, suojakoskettimet taipuvat ja liitin voi kuumeta jatkuvalla 16A virralla. Ulkona pakkasessa pistorasia voi lohjeta jne. CEE on huomattavasti vahvempaa tekoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        98% karavaanareille tuo rahamäärä ei ole ongelma. Ongelmaksi muodostuu vain tuon summan luovuttaminen omalta pankkitililtä jollekin toiselle. Karavaanarit palstalla jopa neuvotaan tyhjentämään renkaat ja repimään TV-antennit ja ilmastointitorvi hel….tiin, jottei laivalle mennessä tarvitse maksaa ylintä maksua korkeuden mukaan. On kyllä melkoisen erikoista sakkia.

        Yleistäen: Hinta kohtuullinen, kun on alle 2.4m. Vaan jos menee yli, niin hinta voikin pompsahtaa 4 kertaiseksi. Antennin irrotuksella saattaa päästä aika hyville tuntipalkoille...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4185
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      124
      1640
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      70
      1436
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1412
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1274
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      48
      1160
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1141
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1096
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1081
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      61
      1050
    Aihe