Miten paljon rahaa käytätte...

Anonyymi

...tilistänne toisten ihmisten tarpeille kuukaudessa?
Meneekö läheiselle, kumppanille euroissa 100, 200, 300, 400, 500 , 600...vai tonni kuukaudessa?
Tunnetteko saavanne enemmän mitä annatte henkisesti tai aineellisesti?

Mietin tällaisia hetken, eilen laskuja maksaessani, ja minulle tuli tällainen fiilis.
https://www.youtube.com/watch?v=vnwSeQKkyiE

AV

73

61

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

En mä ole koskaan laskenut mitä muksun tarpeisiin kuussa menee. Muita sellaisia läheisiä mulla ei ole, joilla olis rahantarvetta. Aikaani ja apuani aina välillä tarvitsevat, mutta en mä sille hintaa laske. Muutsi tarvitsee apua viikottain, eri asioihin.

• Anonyymi

Jos ihan puhtaasti jotain ostoksia mietin, eli en siis ota huomioon asuntoa ja vettä ja sähköä, etc. niin ehkä muksun tarpeisiin vois mennä 200€/kk.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos ihan puhtaasti jotain ostoksia mietin, eli en siis ota huomioon asuntoa ja vettä ja sähköä, etc. niin ehkä muksun tarpeisiin vois mennä 200€/kk.

Sinulla on siis läheinen lapsesi, tuolloin aina annat taloudellisesti enemmän, mutta saat vastineeksi enemmän mitä olet antanut. Näin ajattelen isänä olemisen, vaikka eilen taas oli muutamia kohtalaisen suuria laskuja jotka tulevat juurikin tästä asiayhteydestä. Mutta loppujen lopuksi jos voi, pompin pyöreänä ilmaan, kaikesta huolimatta.

AV

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinulla on siis läheinen lapsesi, tuolloin aina annat taloudellisesti enemmän, mutta saat vastineeksi enemmän mitä olet antanut. Näin ajattelen isänä olemisen, vaikka eilen taas oli muutamia kohtalaisen suuria laskuja jotka tulevat juurikin tästä asiayhteydestä. Mutta loppujen lopuksi jos voi, pompin pyöreänä ilmaan, kaikesta huolimatta.

AV

En mä oikeasti edes laske lapseen "kulutettuja" rahoja miksikään erillisiksi kuluiksi. Eli siis kyllä, saan ehdottomasti enemmän.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

AV

Lasketaanko muuten lapselle säästöön laitettavat rahat kuluksi?

Periaatteessahan ne ovat nyt pois multa. Toisaalta lapsi on alaikäinen, eli rahat on edelleen mun hallinnassani. Sitäpaitsi jatkossa niitä tullaan luultavasti jossain kohtaa käyttämään sellaisiin lapsen kuluihin, jotka "joutuisin" muuten maksamaan siinä hetkessä omasta pussistani. Silloin ne kuitenkin tosiaan maksetaankin lapsen nimissä olevista säästöistä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lasketaanko muuten lapselle säästöön laitettavat rahat kuluksi?

Periaatteessahan ne ovat nyt pois multa. Toisaalta lapsi on alaikäinen, eli rahat on edelleen mun hallinnassani. Sitäpaitsi jatkossa niitä tullaan luultavasti jossain kohtaa käyttämään sellaisiin lapsen kuluihin, jotka "joutuisin" muuten maksamaan siinä hetkessä omasta pussistani. Silloin ne kuitenkin tosiaan maksetaankin lapsen nimissä olevista säästöistä.

Tuo varmaan riippuu siitä miten ihmiset eli vanhemmat itse asiasta miettivät. Osalle esimerkiksi lapsilisät ovat tuloa joka on tarkoitettu lapsen kuluihin nyt heti arkipäivässä. Sitten on meitä jotka ohjaavat lapsilisät lapsille hänelle tarkoitetulle tilille jonka voi "lunastaa" kun täyttää 18 tai tilille joka on muuten vaan lapsen nimissä.

Luulen ettei rahoja kannata säästää jos se sama raha tuottaisi onnea lapsen elämään jo aikaisemmin merkittävässä määrin koska lapsien henkinen kehitys on se tärkein juttu. Ei se paljonko rahaa isä tai äiti antaa jossain vaiheessa varhaista aikuisuutta.

Jos lapsesi on jo 6-vuotias ja kaikki olisi mennyt kasvatuksellisesti hyvin, olet ansainnut viikonlopun Serena kylpylässä, nauttien siitä mitä olet pystynyt tekemään, ja tuo on suurempi ilo mitä mitkään miljoonien eurojen työprojektit joita kukaan ei enää oikein muista bonuksien maksamisien jälkeen:)

AV

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo varmaan riippuu siitä miten ihmiset eli vanhemmat itse asiasta miettivät. Osalle esimerkiksi lapsilisät ovat tuloa joka on tarkoitettu lapsen kuluihin nyt heti arkipäivässä. Sitten on meitä jotka ohjaavat lapsilisät lapsille hänelle tarkoitetulle tilille jonka voi "lunastaa" kun täyttää 18 tai tilille joka on muuten vaan lapsen nimissä.

Luulen ettei rahoja kannata säästää jos se sama raha tuottaisi onnea lapsen elämään jo aikaisemmin merkittävässä määrin koska lapsien henkinen kehitys on se tärkein juttu. Ei se paljonko rahaa isä tai äiti antaa jossain vaiheessa varhaista aikuisuutta.

Jos lapsesi on jo 6-vuotias ja kaikki olisi mennyt kasvatuksellisesti hyvin, olet ansainnut viikonlopun Serena kylpylässä, nauttien siitä mitä olet pystynyt tekemään, ja tuo on suurempi ilo mitä mitkään miljoonien eurojen työprojektit joita kukaan ei enää oikein muista bonuksien maksamisien jälkeen:)

AV

Miten tuo nyt varsinaisesti liittyy siihen onko se kulu vai ei?

No siis lapsilisä plus vähän päälle. Rahastoon nuo ovat menneet muksun syntymästä saakka ja just tossa katselin, että yllättävän paljon siellä on. Näyttää olleen välillä hyvätkin tuotot. Olen itse ihan liian laiska, että jaksaisin noita hallinnoida. Vaan hyvin on näkynyt pankkikin homman hoitaneen.

Tuskinpa tuo muksu itse kokee, että noilla nykyhetkessä mitään tekisi. Häneltä on aina niin kovin vaikea saada edes joulu- ja syntymäpäivälahjatoiveita. Viime jouluna pyysi itse kokonaista suklaapatukan ja jouduin sitten itse miettimään mitä hankkisin. Synttärilahjaksi sain pitkän ja osin johdattelevan keskustelun jälkeen nyhdettyä polkupyörän.

Täytyy todeta, että mua ei kyllä seranat kiinnosta, joten jätän sen väliin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten tuo nyt varsinaisesti liittyy siihen onko se kulu vai ei?

No siis lapsilisä plus vähän päälle. Rahastoon nuo ovat menneet muksun syntymästä saakka ja just tossa katselin, että yllättävän paljon siellä on. Näyttää olleen välillä hyvätkin tuotot. Olen itse ihan liian laiska, että jaksaisin noita hallinnoida. Vaan hyvin on näkynyt pankkikin homman hoitaneen.

Tuskinpa tuo muksu itse kokee, että noilla nykyhetkessä mitään tekisi. Häneltä on aina niin kovin vaikea saada edes joulu- ja syntymäpäivälahjatoiveita. Viime jouluna pyysi itse kokonaista suklaapatukan ja jouduin sitten itse miettimään mitä hankkisin. Synttärilahjaksi sain pitkän ja osin johdattelevan keskustelun jälkeen nyhdettyä polkupyörän.

Täytyy todeta, että mua ei kyllä seranat kiinnosta, joten jätän sen väliin.

Niin ja siis pointtinahan kysymyksessäni oli, että alkuperäinen kysymyksesi oli paljonko tilistä menee kuussa läheisten tarpeisiin. Lasketaanko lapselle säästöön laitetut noihin? Jos lasketaan, niin sitten se summa on periaatteessa noin 400€. Vaan siis tosiaan iso osa tuosta säästöön menevästä on niitä lapsilisiä, että eipä niitä "tulojakaan" ilman lasta olisi, jotka sinne säästöön menevät.

• Anonyymi

Mietin sitä ovatko kirjoittajat ihmisiä jotka aina saavat enemmän mitä ovat itse valmiita antamaan. Tuosta huolimatta valittavat kumppanistaan tai elämästään. No, osa ei valita ja ovat muuta mitä "blind and frosen" ihmisiä.

https://www.youtube.com/watch?v=2N4tXf3Ensw

AV

• Anonyymi

Oletko osiin leikattu itse?

• Anonyymi

Vain itseni kohtaan, en muita.

AV

• Anonyymi

No ensin laskut ja elämiseen rahaa mut jos ylimääräistä jää niin vaikka kaiken

• Anonyymi

Reilu meininki 👍

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Reilu meininki 👍

Kyllä, minulla on paljon ystäviä jotka ajattelevat vain itseään ja omaa menestymistään.
        Eivät halua jopa ajaa autollaan jos tarjolla on minun maksama kyyti:)
        Muutamista senteistä kannattaa jo käyttäytymistään muokata, heh heh.

AV

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä, minulla on paljon ystäviä jotka ajattelevat vain itseään ja omaa menestymistään.
        Eivät halua jopa ajaa autollaan jos tarjolla on minun maksama kyyti:)
        Muutamista senteistä kannattaa jo käyttäytymistään muokata, heh heh.

AV

No riippuu kaverista itse en kavereita kaipaa mut tarkoitin läheisiä kuten omaa naista no se sais kaiken ja lähisukulaisiani kuten esim vanhempani ja sisarukset perheineen mut ne onkin minun kavereitani no jos olis rahaa niin kyllä heille kaikkea ostelisin ja tekisin heidän kanssaan mut naiseni olis ykkönen

• En ole summia laskenut, mutta käytännössä maksan kaikki lasten hankinnat, lääkärit, puhelinlaskun, vaatteet, irtaimet.

Iskä taas kustantaa leijonan osan asumiskuluista. Ruokaa ostetaan molemmat aikalailla yhtä isolla rahalla.

Ja kustannetaan täysin kaikki omista autoistamme itse, mutta koko perhe käyttää mun autoa, isäntä käyttää yksin omaansa. . Henkilökohtaiset vaatteet, lääkkeet ja hilpetöörit kustannetaan kumpikin puolison kanssa myös itse.

Itseeni tuhlaan lähinnä lääkekulujen verran ja vaatteet.

• Ja saan enemmän henkistä takaisin, kun kustannan. Voisin oikein mielelläni kustantaa ihan kaiken ja päästää mieheni eläkkeelle lopullisesti työelämästä, jos mulla olis miin paljon rahaa. Ikävä kyllä ei ole.

• Bätääs kirjoitti:

Ja saan enemmän henkistä takaisin, kun kustannan. Voisin oikein mielelläni kustantaa ihan kaiken ja päästää mieheni eläkkeelle lopullisesti työelämästä, jos mulla olis miin paljon rahaa. Ikävä kyllä ei ole.

Mut jos joskus on annan hälle puolet voitoistani.

• Bätääs kirjoitti:

Mut jos joskus on annan hälle puolet voitoistani.

Jos joskus saan perintöä, niin annan sen kaiken suoraan lapsilleni, pöydän alta. Rahana.

• Anonyymi
        Bätääs kirjoitti:

Jos joskus saan perintöä, niin annan sen kaiken suoraan lapsilleni, pöydän alta. Rahana.

Jouduitko hetken miettimään vastausta, keskustelemaan itsesi kanssa miten kaikki menisi vai oliko vastauksesi täysin selvää?
        Huomaan että kunnioitat sitä työtä mitä puoliso on ollut valmis tekemään sinun ja lapsiesi eteen, hän on saanut huomiosi mikä on hyvä asia.

AV

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jouduitko hetken miettimään vastausta, keskustelemaan itsesi kanssa miten kaikki menisi vai oliko vastauksesi täysin selvää?
        Huomaan että kunnioitat sitä työtä mitä puoliso on ollut valmis tekemään sinun ja lapsiesi eteen, hän on saanut huomiosi mikä on hyvä asia.

AV

...hmm, oikea muoto, lastenne eteen...anteeksi tuo.

AV

• Bätääs kirjoitti:

Saavat arviolta n. 40 000 euroa kumpikin lapsi. Kun verot on maksettu.

• Anonyymi kirjoitti:

AV

Ei ole tarttenut koskaan miettiä tuollasta, päivänselvää mitä teen jos on tehtävissä. Oon ennenkin kustantanut yksin kaiken ja puoliso työttömänä lähinnä ruokaa. Ei mulle ongelma, jos vaan mulla on mistä antaa, annan mutisematta.

• Anonyymi kirjoitti:

...hmm, oikea muoto, lastenne eteen...anteeksi tuo.

AV

Ei haittaa. Rakkast on tärkeimmät, niille sitä antaa ihan kaikkensa jos jollekin.

• Anonyymi
        Bätääs kirjoitti:

Ei haittaa. Rakkast on tärkeimmät, niille sitä antaa ihan kaikkensa jos jollekin.

Näin se vain oikeassa elämässä menee, ja ne jotka ovat sinulle tärkeitä pidät myös huolta.
        Hassu oli tuo seraavan kommentti elatusmaksuista, koska nehän on tehty vain niille jotka eivät muuten velvoitteistaan haluaisi ottaa vastuuta. Mutta me, jotka niin teemme annamme moninkertaisesti sen mitä yhteiskunta velvoittaisi, koska se on meistä ainut oikea tapa olla vanhempana.

AV

• Anonyymi kirjoitti:

Näin se vain oikeassa elämässä menee, ja ne jotka ovat sinulle tärkeitä pidät myös huolta.
        Hassu oli tuo seraavan kommentti elatusmaksuista, koska nehän on tehty vain niille jotka eivät muuten velvoitteistaan haluaisi ottaa vastuuta. Mutta me, jotka niin teemme annamme moninkertaisesti sen mitä yhteiskunta velvoittaisi, koska se on meistä ainut oikea tapa olla vanhempana.

AV

Niin, en keksi mitään syytä miksi en antaisi heille joita rakastan, saanhan itsekin heiltä mielin määrin rakkautta ja apua, ymmärrystä mm. sairauksieni rajoitteille. Eikä kukaan höngi niskaan, juokse ja raada, kun en siihen edes kykenisi useinkaan.

• Bätääs kirjoitti:

Niin, en keksi mitään syytä miksi en antaisi heille joita rakastan, saanhan itsekin heiltä mielin määrin rakkautta ja apua, ymmärrystä mm. sairauksieni rajoitteille. Eikä kukaan höngi niskaan, juokse ja raada, kun en siihen edes kykenisi useinkaan.

Välillä olen murissut ristiriidoista, mutta fakta on että mun mieheni ei ikinä ole jättänyt mua pulaan eikä jätä, enkä minä häntä.

• Anonyymi
        Bätääs kirjoitti:

Ei ole tarttenut koskaan miettiä tuollasta, päivänselvää mitä teen jos on tehtävissä. Oon ennenkin kustantanut yksin kaiken ja puoliso työttömänä lähinnä ruokaa. Ei mulle ongelma, jos vaan mulla on mistä antaa, annan mutisematta.

No eikö niillä tulla toimeen mitä kumpikin tienaa esim jos toinen työssä ja toinen työtön niin sit niillä tullaan toimeen ja jos kumpikin työssä tai työttömiä niin sillä on tultava toimeen

• Anonyymi kirjoitti:

No eikö niillä tulla toimeen mitä kumpikin tienaa esim jos toinen työssä ja toinen työtön niin sit niillä tullaan toimeen ja jos kumpikin työssä tai työttömiä niin sillä on tultava toimeen

Tietysti, mutta kaikki mikä on minun on mun perheenkin, myös lottovoitot.

• Anonyymi kirjoitti:

Mä en ihan oikeasti tarvitse enkä kaipaa itselleni paljon mitään. Yhtään ei närästä, jos joku perheessä saa enemmän kun minä jotain. Hyvä hälle.

Oon aikonaan kasvanut materialismista aika hyvin ulos ja kaipaan hyvin vähän materiaa. Less is more. Tärkeimmät asiat on melko simppeleitä saada kenen vaan. Koti, vaatetus, ruoka.

• Anonyymi
        Bätääs kirjoitti:

Tietysti, mutta kaikki mikä on minun on mun perheenkin, myös lottovoitot.

Noinhan se on

• Anonyymi kirjoitti:

Noinhan se on

Se on oma lauma. 💙

• Anonyymi
        Bätääs kirjoitti:

Mä en ihan oikeasti tarvitse enkä kaipaa itselleni paljon mitään. Yhtään ei närästä, jos joku perheessä saa enemmän kun minä jotain. Hyvä hälle.

Oon aikonaan kasvanut materialismista aika hyvin ulos ja kaipaan hyvin vähän materiaa. Less is more. Tärkeimmät asiat on melko simppeleitä saada kenen vaan. Koti, vaatetus, ruoka.

No kai jotain haluat vaikka jäätelötuutin ja ilahdut siitä niin semmosia kumppanisi haluaa ostaa sinulle ja joo itse en ole raha mies eli en kauheasti voi ostella mitään toiselle vaikka haluaisin

• Anonyymi kirjoitti:

No kai jotain haluat vaikka jäätelötuutin ja ilahdut siitä niin semmosia kumppanisi haluaa ostaa sinulle ja joo itse en ole raha mies eli en kauheasti voi ostella mitään toiselle vaikka haluaisin

No muru osti mulle tänään sydän sipsejä. :)

Kyllä se mulle tuo aina jotain mistä tietää, että tykkään. Lempi leipääni, mozzarellaa, fetaa jne. Ja mä kaupassa mietin aina mitä hän tykkäis mussuttaa ja tuon tullessani. Pieniä muistamisia millä saa suun hymyyn.

• Bätääs kirjoitti:

Kyllä se mulle tuo aina jotain mistä tietää, että tykkään. Lempi leipääni, mozzarellaa, fetaa jne. Ja mä kaupassa mietin aina mitä hän tykkäis mussuttaa ja tuon tullessani. Pieniä muistamisia millä saa suun hymyyn.

Sain tänään mustat huuletkin, hän oli huoltanut koneensa ja hiuksissa oli rasvaa ja mä muiskautin juuri sitten siihin kohtaan halipusun, kun tuli töistä kotiin. Nice. :"D

• Anonyymi
        Bätääs kirjoitti:

Joo tommosii kaikkea haluaa ostaa toiselle ja vois ostella vaik mitä jos on rahaa mut jos ei ole niin vaikea ostaa kun ei rahaa

• Anonyymi
        Bätääs kirjoitti:

Sain tänään mustat huuletkin, hän oli huoltanut koneensa ja hiuksissa oli rasvaa ja mä muiskautin juuri sitten siihin kohtaan halipusun, kun tuli töistä kotiin. Nice. :"D

Miksi et huulille pussannut ja mennyt avuksi suihkuun ja pessyt kaiken ja pussaillut jotain muutakin mut nyt täytyy lähteä kauppaan kun ostin liian vähän olutta ja 3 jäljellä ajattelin juopotella tänään ja mietein ostaisko viinapullon vai olutta ja päädyin olueeseen ja 12 tlk ostin mut se loppuu eli haettava lisää nyt on pyöräiltävä ja meno ehkä kivaa mut takaisin kova vastatuuli

• Anonyymi kirjoitti:

Joo tommosii kaikkea haluaa ostaa toiselle ja vois ostella vaik mitä jos on rahaa mut jos ei ole niin vaikea ostaa kun ei rahaa

Noo välittämistä voi näyttää ilman rahaakin. Halaa vaikka kunnolla ja kertoo tunteensa, hieroo niskaa tms. Ei rahaa tartte välttis lainkaan siihen et näyttää välittämistään.

• Anonyymi kirjoitti:

Miksi et huulille pussannut ja mennyt avuksi suihkuun ja pessyt kaiken ja pussaillut jotain muutakin mut nyt täytyy lähteä kauppaan kun ostin liian vähän olutta ja 3 jäljellä ajattelin juopotella tänään ja mietein ostaisko viinapullon vai olutta ja päädyin olueeseen ja 12 tlk ostin mut se loppuu eli haettava lisää nyt on pyöräiltävä ja meno ehkä kivaa mut takaisin kova vastatuuli

Noku ei ollu suihkussa vaan ehti istua penkille. Mä meen aina vastaan kun tulee kotiin ellen oo päikkäreillä ja aamuisin herään hänen kans juomaan kahvit tai keitän jo valmiiksi jos oon heränny aiemmin. Sitten tietysti päivittäin halipusut ennen kun karkaa töihin, ellen nuku kun tukki. :D

Jees.

• Anonyymi
        Bätääs kirjoitti:

Saavat arviolta n. 40 000 euroa kumpikin lapsi. Kun verot on maksettu.

Osa kuuluu minulle.

T. Topi

• Anonyymi kirjoitti:

Osa kuuluu minulle.

T. Topi

Ei kuulu. Ei edes mun puoliso saa mun perinnöstä mitään, kun ei olla avioliitossa. Mutta kaikista mieluiten en peri mitään, vaan vanhempani käyttää itse oman omaisuutensa miten tykkää ja nauttii vanhuudestaan.

• Anonyymi
        Bätääs kirjoitti:

Ei kuulu. Ei edes mun puoliso saa mun perinnöstä mitään, kun ei olla avioliitossa. Mutta kaikista mieluiten en peri mitään, vaan vanhempani käyttää itse oman omaisuutensa miten tykkää ja nauttii vanhuudestaan.

Entä se aviomies?

• Anonyymi kirjoitti:

Entä se aviomies?

Ei mulla ole aviomiestä eikä tule. Yksi avioliitto jo erottu, miksi mä enää toisen virheen tekisin?

• Anonyymi

Aikoinaan olet ollut munamies ja nyt pompit elatusapujen maksamisten vuoksi töissä?

Näinhän se monilla munamiehillä menee.

• Anonyymi

Elatusmaksuja ei ole joten tuotan pettymyksen iloisesti nostamallesi aiheelle.

AV

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Elatusmaksuja ei ole joten tuotan pettymyksen iloisesti nostamallesi aiheelle.

AV

No millä nimellä sinä niitä kutsut?
        Kaveri just valitteli kuinka se joutuu takautuvasti maksamaan elatusmaksujen indeksikorotuksia myöhästymiskorkoineen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No millä nimellä sinä niitä kutsut?
        Kaveri just valitteli kuinka se joutuu takautuvasti maksamaan elatusmaksujen indeksikorotuksia myöhästymiskorkoineen.

Kutsun sitä elämäksi, ja kukaan ei ole ottamassa minulta mitään. Autan taloudellisesti sydämeni mukaisesti ja se sydän tahtoo kyllä olla mukana oman lapsen kasvatuksessa.

AV

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kutsun sitä elämäksi, ja kukaan ei ole ottamassa minulta mitään. Autan taloudellisesti sydämeni mukaisesti ja se sydän tahtoo kyllä olla mukana oman lapsen kasvatuksessa.

AV

Käytännössä olet kuitenkin tehnyt joko elatussopimuksen tai saanut elatustuomion, sillä alaikäisten lasten eronneilla vanhemmilla on molemmilla elatusvelvollisuus, ja lähivanhempi on vain se toinen, jonka luona lapset pääsääntöisesti asuvat. Ns. etävanhempi maksaa elatusapua, kutsut sitä sitten millä nimellä tahansa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Käytännössä olet kuitenkin tehnyt joko elatussopimuksen tai saanut elatustuomion, sillä alaikäisten lasten eronneilla vanhemmilla on molemmilla elatusvelvollisuus, ja lähivanhempi on vain se toinen, jonka luona lapset pääsääntöisesti asuvat. Ns. etävanhempi maksaa elatusapua, kutsut sitä sitten millä nimellä tahansa.

Sivusta ... ei välttämättä pidä paikkaansa. Vanhemmat saavat halutessaan keskenään sopia ihan miten tahtovat, vaikka nollaelatuksesta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sivusta ... ei välttämättä pidä paikkaansa. Vanhemmat saavat halutessaan keskenään sopia ihan miten tahtovat, vaikka nollaelatuksesta.

Noin se tosiaan on. Laki ei varsinaisesti velvoita tekemään tollasia sopimuksia, jos ei kumpikaan vanhempi sitä vaadi. Ainoa paikka missä se sopimus on pakko olla olemassa, on jos aikoo hakea elatustukea Kelalta. Sitä ei saa, jos ei ole olemassa lainvoimaista elatussopimusta. Tosin sen saa kyllä, jos isyyttä ei ole lainkaan vahvistettu ja isä on "tuntematon".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin kauan kuin lähivanhemmalle sopii. Hän saa aina joko toisen tai yhteiskunnan (persaukisuustapauksessa) maksumieheksi kun haluaa, ja oman elämänkokemuksen mukaan raha kelpaa käytännössä kaikille.

Lisäksi voi sopia kuinka suuresta elatuksesta haluaa, mutta minimit on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin kauan kuin lähivanhemmalle sopii. Hän saa aina joko toisen tai yhteiskunnan (persaukisuustapauksessa) maksumieheksi kun haluaa, ja oman elämänkokemuksen mukaan raha kelpaa käytännössä kaikille.

Vaan ei todellakaan ole automaattisest, kuten ylempänä sanottiin. "Käytännössä olet kuitenkin tehnyt joko elatussopimuksen tai saanut elatustuomion", ei pidä paikkaansa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Elämänkokemuksesi ei pidä ainakaan minun kohdallani paikkaansa. Olen sopinut lapseni toisen vanhemman kanssa, nikottelevan lastenvalvojan läsnäollessa, ettei hän maksa mitään. Sen kummempia papereita ei tehty, mutta kirjatiin ettei mitään elatussopimusta vahvisteta. Lastenvalvoja tosiaan nikotteli ja selitteli, etten sitten voi Kelaltakaan hakea tukea. Tiesin, enkä tarvitse sellaisia. Isyyden halusimme siellä vahvistettavaksi ja se tehtiin sovitusti. Sen enempää ei tuosta aiheesta ole puhuttu. Lapseni isällä on lapsensa tilinumero, mutta ei tilin käyttöoikeutta, sillä olen virallisesti yksinhuoltaja ja on hän aina välillä sinne jokusen satasen laittanut. En sen kummemmin seuraa, sille ne ovat lapsen rahoja, eivät minun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Elämänkokemuksesi ei pidä ainakaan minun kohdallani paikkaansa. Olen sopinut lapseni toisen vanhemman kanssa, nikottelevan lastenvalvojan läsnäollessa, ettei hän maksa mitään. Sen kummempia papereita ei tehty, mutta kirjatiin ettei mitään elatussopimusta vahvisteta. Lastenvalvoja tosiaan nikotteli ja selitteli, etten sitten voi Kelaltakaan hakea tukea. Tiesin, enkä tarvitse sellaisia. Isyyden halusimme siellä vahvistettavaksi ja se tehtiin sovitusti. Sen enempää ei tuosta aiheesta ole puhuttu. Lapseni isällä on lapsensa tilinumero, mutta ei tilin käyttöoikeutta, sillä olen virallisesti yksinhuoltaja ja on hän aina välillä sinne jokusen satasen laittanut. En sen kummemmin seuraa, sille ne ovat lapsen rahoja, eivät minun.

Voit aina muuttaa mielesi, kun isyys on vahvistettu.
        Olet enemmänkin poikkeus kuin sääntö.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voihan sitä kaikenlaista, mutta osa ihmisistä on luotettavia. Väite, että automaattisesti jotain sopimusta vahvistettaisiin, on yksiselitteisesti väärä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan samalla tavalla isä voisi ruveta vaatimaan huoltajuuden miettimistä uudelleen ja virallisia tapaamisoikeuksia jne. Sitä kutsutaan luottamukseksi, kun ei moisia tarvitse mietti. Molemmat tekevät asiat lapsen parhaaksi, eikä asioita tarvitse sen kummemmin pohtia. Kaikilla ei todellakaan ole tarvetta riidellä.

• Anonyymi

Anu oli pikkulikka silloin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Poikkeustapaus sinulla enkä ota kantaa sen järkevyyteen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Poikkeustapaus sinulla enkä ota kantaa sen järkevyyteen.

Eipä toisten päätösten järkevyyteen voi kantaa aina ottaakaan. Oleellista on se mikä itsekullekin parhaiten sopii. Muilla se sama voi olla täysin toimimaton järjestely. Toisilla on enemmän rahaa ja toisilla vähemään, toisilla enemmän aikaa ja toisilla vähemmän, toiset kaipaavat enemmän vapaa-aikaan ja toiset vähemmän, jne.

Meillä tämä toimii hyvin, eikä tämä mun kokemuksen mukaan edes niin kauhean erikoista ole. Kyllä todella monet saavat asiat ihan itse sovittu, ilman sen yksityiskohtaisempia sopimuksia. Eiväthän kaikki riidoissa eroa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eipä toisten päätösten järkevyyteen voi kantaa aina ottaakaan. Oleellista on se mikä itsekullekin parhaiten sopii. Muilla se sama voi olla täysin toimimaton järjestely. Toisilla on enemmän rahaa ja toisilla vähemään, toisilla enemmän aikaa ja toisilla vähemmän, toiset kaipaavat enemmän vapaa-aikaan ja toiset vähemmän, jne.

Meillä tämä toimii hyvin, eikä tämä mun kokemuksen mukaan edes niin kauhean erikoista ole. Kyllä todella monet saavat asiat ihan itse sovittu, ilman sen yksityiskohtaisempia sopimuksia. Eiväthän kaikki riidoissa eroa.

Et tiedäkään kuinka paljon on hyvinkin hankalia tapauksia, joissa mitään ei saada sovittua. Vaikka alussa olisikin sovittu.

Vanhemmat eivät voi myöskään sopia, että toisen ei tarvitse suorittaa elatusapua, mikäli lapsen elatuksen tarve on uhattuna.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et tiedäkään kuinka paljon on hyvinkin hankalia tapauksia, joissa mitään ei saada sovittua. Vaikka alussa olisikin sovittu.

Vanhemmat eivät voi myöskään sopia, että toisen ei tarvitse suorittaa elatusapua, mikäli lapsen elatuksen tarve on uhattuna.

Maailmaan mahtuu kaikenlaista. Vaan läheskään kaikki eivät riitele. Kannattaa erota väleissä ja asiallisesti, jos eroaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja mähän sanoin jo ihan alussa, että JOS tarvitsee rahaa Kelalta (=yhteiskunta), niin sitten ne paperit on pakko tehdä. Vaan toiset ei tarvitse. Tai voishan sitä toki hakea ja laittaa sitten joka pennin säästöön, kun ei tee niillä hevon vattujakaan. Onhan se tosi kamalan ilkeää säästää yhteiskunnan varoja.

• Anonyymi

Maksullisiin naisiin menee 500e kuukaudessa, ruokaan toinen 500 , laskuihin tonni, harrastuksiin muutama satku ja muutama tonni jää säästöön/kk.
      Maksulliset naiset oon aatellu ottaa tuplasti kerralla niin tonni niihin jatkossa.

• Anonyymi

Kyllä yhden panon saa 150 eurolla mutta yksi yö maksaa tonnin.

• Anonyymi

Kuule itse käytän omat rahani. Turha itkeä.

• Anonyymi

Maksamme aika lailla fiftyfifty nykyään. Ennen mies maksoin huomattavasti enemmän menojamme koska tienasi ja minä olin kotiäitinä; tämähän on ihan luonnollista, ainakin meille.

Miehelläni oli juuri syntymäpäivä. Tarjosin ravintolaruuat ja vähän muutakin lahja tietenkin. Mies tekee joka syntymäpäivänäni saman minulle, Luultavasti saamme yhtä paljon kuin annamme mutta se toisen huomioiminen on paljon antoisampaa kuin olla huomion kohteena. Euroilla ei ole väliä.

• Anonyymi

Ei sinkku käytä rahaa toisiin ihmisiin.

• Anonyymi

Vähän ihmeellinen kysymys. Harvalla varmaan menee tonnin tuloista tonni läheisille, tai kumppanille.

• Näin sinkkuna elellessä kaikki menee omaan käyttöön.

• Anonyymi

Hyvä jos rahat riittävät omaan elämiseen. Voisi sitä muitakin avustaa, jos vain olisi varaa sellaiseen lystiin.

• Anonyymi

Kukaan ei anna mitään Suomen naisille mutta thaimaalaisille annetaan ....kiitos ja ne just rahat menee sinne niiden sukuihin.

• Anonyymi

Hmm vaimon kanssa on yhteinen taloustili jolle molemmat laittaa palkasta tietyn summan per kuukausi. Siltä tililtä maksetaan sitten talous menot. Kumpikin hoitaa omat henk koht ostokset omalta tililtä, esim vaatteet, harrastukset jne

Kun vaimo opiskeli niin hoidin sen aikaa suurimman osan talouskuluista. Valmistuttua ja työn myötä alkoi tienata enemmän kun minä. Pitkässä suhteessa tuo rahan käyttö on vuosien myötä mennyt aika tasan.

• Anonyymi

Riippuu täysin tuloista, asuuko yhdessä kumppanin kanssa, onko alaikäisiä tai täysi-ikäisiä lapsia saman katon alla asumassa. Samoin asumisen ratkaisusta.

Mitä tarkoitat "tarpeilla" tässä yhteydessä? Useinhan tarve ei ole oikea tarve, vaan pelkkä halu, johon kuuluu myös muille näyttämisen halu "katso millaisen xxx asian ostin". Monet ostavat läheisilleen jotain vain siksi, että pääsevät kehumaan muille miten ovat käyttäneet rahaa, yrittävät näin nostattaa sosiaalista statustaan.

Itse olen pyrkinyt pitämään henkiset asiat mahdollisimman loitolla rahasta. Raha ei kasva puussa ja monen on ponnisteltava paljonkin pelkästään jokapäiväisen leipänsä eteen. Vaikka näin olisi, voi siitä huolimatta (joskus jopa juuri sen vuoksi) viettää henkisesti rikasta elämää.

- Sheena

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3255
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      27
      2323
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1869
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      30
      1809
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1431
    6. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1381
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1276
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1276
    9. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1187
    10. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1187
    Aihe