IL: EU:n piti kieltää polttomoottoriautot - Saksa aikoo estää kiellon

Anonyymi

Eli nyt se on käytännössä varmaa että polttomoottorien tuotanto jatkuu vielä pitkään 2035 jälkeen, EU romahtaisi jos Saksa eroaisi EU:sta.

Sähöautoilulle todella huono uutinen koska eivät yleisty riittävästi ellei niihin pakoteta, käytettävyys vielä niin paljon huonompi pitkien latausaikojen ja heikohkojen toimintamatkojen takia.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/3a85dc87-4b0a-453c-9d36-0ab44cecdcc4

18

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On vain realismia ettei bensa-autoja kiellettäisi noin nopeasti. Sähköautojen tuotanto ei ehdi tuottaa riittävästi autoja ja myös latausinfra on kovin kesken laajaa käyttöä varten. Kehitystyölle pitäisi antaa myös aikaa riittävästi.
      Tämä Putlerin sota hidastaa investointeja kun maailmalla on liikaa epävarmuuksia energiasta ja pääomista.

      • Anonyymi

        Sota aiheutti sen että Saksassa on alettu käynnistämään kylmilleen jätettyjä hiilivoimaloita. Sama voi tulla lyhyellä tähtäimellä eteen Suomessakin, koska Olkiluoto 3 käynnistys kaupalliseen käyttöön lykkääntyy koko ajan. Kun siirtohinnat Suomeen nousee liikaa, alkaa hiilisähkö kiinnostaa kummasti.


    • Anonyymi

      Valitettavasti tuo Saksan kanta ei muuta jo nyt pitkin Eurooppaa olevaa polttareiden arjen realiteettiä, myös Saksassa.

      Mitä tekee polttarilla, jolle on pitkin poikin *ajorajoitteita ja ajokieltoja* jo nyt ja jotka kiristyvät vuosi vuodelta.

      Ehkäpä ainoa toivo Saksan kannan suhteen on se, josko toivottavasti sittemmin EU:n hyväksymien synteettisten eko-poltoaineiden kehitykselle saataisiin enempi aikaa.

      *

      Polttarin hyvin kalliiksi tulevan uudempaan random-pakkovaihdon kierre.

      On hyvä huomioida, että _jo nyt_ pitkin Eurooppaa autoa tarvitsevat ovat aivan kohtuuttoman kalliiksi tulevassa auton uudempaan _pakkovaihdon_ kierteessä, sillä EU:ssa on tiheään kaupunkeja ja alueita joissa on ajorajoituksia ja ajokieltoja riippuen auton Euro-luokasta.

      Lisäksi nuo rajoitteet ja ajokiellot kiristyvät vuosi vuodelta ja joka vuosi tulee seuraava alempi Euro-luokka kieltolistalle.

      Lisäongelma autoa jo nyt uudempaan pakosta vaihtamaan joutuville kymmenille miljoonille autoilijoille on se, että kukaan ei halua ostaa kieltolistalle seuraavana vuonna tulevaa autoaan, eli kalliit autot happanevat käsiin kuin halpa kulutuselektronikka.

      *

      "What are Low Emission Zones? - What are the differences between APZs, LEZs, RTZs and ZEZs?"

      - https://www.renaultgroup.com/en/news-on-air/news/low-emission-zones-lezs-in-europe/

      *

      Edelleen käytännön lisähaaste on se, että nuo eri rajoitteet ja kiellot ovat paikkakunta- ja aluekohtaisia _erilaisine_ sääntöineen samankin maan sisällä.

      Vaikkapa tulevalla lomakaudella Suomesta Euroopan kierueelle autolla lähteville on tiedossa oikein kunnon byrokratia-jysäri, sillä joka maahan tarvitsee hankkia omat maakohtaiset "saastetrransa" ja useinkin ulkolainen auto tulee myös edeltä käsin rekisteröidä ko. maan eko-systeemiin. Joissakin maissa se tulee tehdä vielä erikseen alue alueelta.

      Vaikkapa Barceloonassa tulee systeemmiin kirjautuakseen todistaa auton Euro-luokka, todistaa olevansa ko. auton omistaja ja antaa osoitetietonsa.

      "Driving in Barcelona. Everything about its Low Emission Zone"

      - https://www.lugaris.com/en/driving-in-barcelona-everything-about-its-low-emission-zone/

      Sitten kun vastavan selvitystyö ja rekisteröinti-bazarin saa toteuttaa pahimmillaan joka ainoaan maahan ja eri alueille ja selvittää jokaisen rajoite-kieltoalueen omat erityissäännöt.

      Kun EU on ahkera direktiivejä luomaan, niin yksi ehdoton minimi olisi koko EU:n kattava auton eko-luokan osoittava tarra, jotta niitä ei tarvitsisi hankkia joka ainoaa maata varten erikseen.

      Tuossa tuhannen kirjavassa ajorajoite ja -kieltoviidakossa on jo itsessään aivan riittävästi ongelmaa selvitettäväksi.

      En pidä mahdottomana, että josakin vaiheessa jopa harvaanasuttuun Suomeenkin tuo malli kopioidaan.

    • Anonyymi

      Kohta se lataussähkökin maksaa yli 50 snt/kWh ja pikalatauksessa paljon enemmän. Ei satojen kilowattien latausasemia rakenneta ja ylläpidetä ilmaiseksi ja sähkö tullaan hinnoittelemaan markkinaehtoisesti, ei hyväntekeväisyyttä vaan raakaa pisenestä. Valtio laittaa vielä kunnon verot päälle, jos polttoaineiden kulutus ja niiden verotulot uhkaavat vähentyä.

      • Anonyymi

        Niin, tuossa tullaan toteuttamaan "pankkiautomaatti-logiikkaa" eli kunhan vain saadaan tarpeeksi vomyymiä, niin rahastus alkaa jossa säkärikin on kerassaan niin helppo kohde.


    • Anonyymi

      Viime yönä kaikki 27 antoivat lopullisen niitin uusille polttareille vuodesta 2035 alkaen.

      Viiden vuoden lisä-siirtymäpoikkeus annettiin tietylle kapealle kategorialle, jotka valmistavat maksimi x kpl autoja per vuosi, kuten Lambo & Co.

      Kuitenkin muutaman maan, kuten Saksan ja Italian pyynnöstä "27" suostui harkitsemaan vihreän valon antamista vaihtoehtoisille ratkaisuille kuten synteettiselle polttoaineelle ja hybridille sillä ehdolla, että ne ovat paikallisesti nollapäästöisiä.

      Vetyä ko. artikkelissa ei erikseen mainittu, mutta se on tuossa mainitusa kategoriassa, varsinkin vetykennoiset, jotka lisäksi _puhdistavat ilmaa_ kahden dieselin verran.

    • Anonyymi

      Saksa voi vielä hyvin estää kiellon, tuohon niin pitkä aika että ehtii muuttua monta kertaa vielä. Yksinkertaisesti senkin takia että kelvollista vaihtoehtoa ei vielä ole polttiksille, ellei sitten vety lyö läpi nopeasti.

      • Anonyymi

        Varmasti tässä lähes 15v aikana vielä tulee vastaan valtavasti ongelmia sähköistää autokanta ja polttomoottoreilla pakko jatkaa. Ehkä uusituvilla polttoaineilla tai jopa synteettisellä bensalla.


    • Anonyymi

      Hei ajattelin sellasen kommentin tänne heittää että ootteko miettiny mitä seuraamuksia olis sellasella lailla esim ammattiautoiliat motoristit ynnä muut moottori harrastajat voisivat järjestää melko raakan näytöksen suorastaan vallankumouksen mellakontoa kaupuggeissa järjettömän suuria joukko tapahtumia jossa ihmiset käyttäytyvät väkivaltaisesti ja vaativat polttomoottoreita takaisin kunnes lopulta se päättyisi hunoimpaan mahdolliseen eli tappoon muistakaa ihminen pystyy tietyssä mielentilassa vaikka mihin en tiedä onko tämä liioittelua mutta itseäni vituttais ja saatanan lujaa jos polttomoottorit kiellettäisiin nii ja joku viisastelia vittuilee kuiteski nii vaikka sanotaan että myyminen kielletään niin jossain vaiheessa ne kiellettäisiin kokonaan bensan hintaki niin korkee varmaan 2l 100€ no mut tämmöstä paskaa tässä oma arvoini tuon päivän tilanteessa ainaki on eu miehillä melkoset oltavat jos näin ja sit jos joku sähkö autoilia tai muu siellä nyt loukkaantu nii en sanonu tätä pahalla vaan ihan yleisenä varoituksena tulevaisuudesta

      Ja vielä voisin verrata tilannetta siihe jos oma vaimo vietäisiin pois nykymittakaavassa

    • Anonyymi

      Saksa vie koko Euroopan energiakriisiin ja lamaan hölmöllä energia-politiikallaan (yhdinvoiman alasajo, riippuvuus Venäjästä, jne.)

      Saksa vie em. johdosta suomalaisten veronmaksajien rahat Uniper/Fortum-hommalla.

      Saksa vastustaa Putin pakotteita ja aseapua Ukrainalle.

      Saksa vastustaa polttisautojen kieltoa, ja edistää ilmastonmuutosta tehtailemillaan suuritehoisilla bensa/diesel-autoilla ja huijaushybrideillä.

      Saksa edistää ilmastonmuutosta rajoittamattomilla ajonopeuksillaan ja "autot ensin" yhteiskuntasuunnittelullaan.

      Saksan polttis-ammattiliitot ja autoteollisuus vie Euroopan ja ihmiskunnan perikatoon...


      Pitäisiköhän Saksallekin alkaa laittamaan samanlaisia pakotteita kuin Putinille? Ainakin Saksalaiset autot voisi laitaa boikotiin?

      • Anonyymi

        Toi oli hyvä tuo saksalaisten ajatusmaailma "autot ensin"!! 🤣🤣🤣


      • Anonyymi

        Tuossa oli melkoinen joukko propagandistisia valheväittämiä, mutta kerrottakoon nyt kuitenkin yksi korjaus ... Saksa äänesti EU:n 2035 kieltodirektiivin puolesta.


    • Anonyymi

      Nythän jo superautovalmstajat sai poikkeusluvan. Kohta seuraava auto saa poikkeusluvan ja lopulta polttiksia ei kielletäkään. Ei vain ole kelvollista vaihtoehtoa vielä.

      • Anonyymi

        Yllättävän nopeasti tule heti eka poikkeusryhmä jotka saa jatkaa polttisten valmistusta -35 jälkeen. Eiköhän mene sössöksi koko kieltoyritys, polttiksilla jatketaan. Polttoaineet ehkä vaihtuu biopolttoaineisiin tulevaisuudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yllättävän nopeasti tule heti eka poikkeusryhmä jotka saa jatkaa polttisten valmistusta -35 jälkeen. Eiköhän mene sössöksi koko kieltoyritys, polttiksilla jatketaan. Polttoaineet ehkä vaihtuu biopolttoaineisiin tulevaisuudessa.

        Kannattaa lukea enempi ennen lausuntojaan.

        Poikkeslupa on väliaikainen viiden vuoden jaksolle ja koskee pientä määrää autoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa lukea enempi ennen lausuntojaan.

        Poikkeslupa on väliaikainen viiden vuoden jaksolle ja koskee pientä määrää autoja.

        Kyllä kohtaa tulee enemmän poikkeuslupia kun noin nopeasti jo tuli ensimmäinen. Lopulta kielto menee pannukakuksi, eihän suurimmalla osalla edes latausmahdollisuutta.


    • Anonyymi

      Köyhtyvä EU-alue ei tule toimeen ilman polttisautoja.

      • Anonyymi

        Jos kävisikin niin että uusien polttisten myyminen EU-alueella kiellettäisiin, muu maailma jatkaa entiseen malliin. EU ampuu itseään jalkaa ja saa täysosuman. Jalka paskana. Kilpaile siinä sitten kun maailmassa on maita joissa polttoaine maksaa tämän päivän hintatasolla 3 eurosenttiä litra. Ilmastohässäköiden kera pitäisi koettaa kilpailla muun maailman kanssa kun muut käyttävät kaikkia fossiilisia polttoaineita mitä pallolta löytyy. Ainoa mahdollisuus saada kompensaatiota olisi saada ujutettua vihervasemmistolainen ilmastoideologia hintoihin niin muodoin että Euroopassa tuulivoima-energialla tehty olisi arvokaampaa kuin Aasiassa polttoaine-energialla tuotettu vastaava. Asiakkaiden pitäisi pystyä ymmärtämään ja hyväksymään puhtaalla enrgialla tuotetut korkeammat hinnat. En usko että onnistuu.

        Köyhissä maissa ei tulla siirtymään viher-vasemmistolaisiin energialähteisiin ennen kuin ns päästöttömät ovat halvempia kuin fossiiliset. Yleensä kaikessa uudessa teknolgiassa ensimmäiset maksavat korkeimmat hinnat. Niin on ollut sähköautoilussakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe