” Sandran ystäväpiirissä on edelleen monta transnuorta. Myös moni hänen ystävistään on käynyt läpi saman prosessin kuin Sandra ja luopunut transidentiteetistään. Sandra toivoo, ettei hänen kertomustaan tulkita kritiikiksi transihmisiä kohtaan.
”Koen tärkeäksi puhua kokemuksestani, koska jollekin muullekin on voinut käydä kuten mulle. Kun aloin muuttua Sakeksi, aloin käyttää miesten vaatteita, hupparia ja löysiä farkkuja, ettei kehoni näkyisi.
Aluksi en puhunut asiasta muille, mutta lähetin vinkkejä, että olen identifioitunut pojaksi. Pyysin, että kaverini kutsuvat mua Sakeksi. Usein tuntemattomat luulivatkin, että olen poika, ja siitä tuli hyvä ja rohkaistunut olo.
Kaikki transkaverit, joihin tutustuin somessa, voivat psyykkisesti huonosti ja me puhuttiin paljon siitä ja meidän kehovihasta ja itsetuhoisuudesta. Sitten mäkin aloin viillellä itseäni. Sen paljastuttua kerroin äidilleni, että oon oikeesti poika. Oli helpottavaa, kun pystyin puhumaan hänelle. Hän tuki mua ja sanoi, että mä olen mä, ja just hyvä sellaisena kuin oon, ja että me hankitaan mulle apua mun pahaan oloon.
Äiti vei mut lääkäriin ja pääsin juttelemaan psykologille.
Kävin myös Setan Transtukipisteessä, jossa he halusivat tukea transitiotani, mikä tuntui silloin hyvältä ja oikealta. Nykyään ajattelen, että olisin tarvinnut ihan toisenlaista apua, enkä vaan vahvistusta sille, että mä oon trans.
Tunteistani en kuitenkaan osannut puhua psykologille, kuten en Transtukipisteessäkään, joten lopetin molemmissa käynnit. Ajattelin, että hoidan asian itse. Lukkiuduin kotona omaan huoneeseeni ja aloin elää omassa pienessä kuplassani, johon kuuluivat vain netin transkaverit. Heiltä sain tukea ja vahvistusta poikana olemiselle, mutta samalla me myös vahvistettiin toistemme dysforiaa ja kehovihaa, vaikkei sitä silloin tietysti tajunnut. Sitä kesti yli vuoden, enkä oikein jaksanut käydä sinä aikana koulussakaan.
Aloin käydä uudestaan psykologin luona, josta olen saanut apua pahaan oloon. Siellä ymmärretään myös tätä transkuviota. Mulla on ollut traumoja ja sitä kautta pelkoja feminiinisyyteen liittyen. Niistä on pitänyt päästä yli, jotta olen voinut hyväksyä mun sukupuolen. Olen myös tajunnut, ettei pojaksi voi niin vaan yksinkertaisesti muuttua.
Ajan myötä mun ajatukset alkoi pikkuhiljaa muuttua. Aloin kyseenalaistaa identiteettiäni ja ajattelin, etten ehkä olekaan poika vaan muunsukupuolinen. Se oli helpottava ajatus. Noihin aikoihin sain netistä uusia kavereita, myös muita kuin transnuoria”
Kokonaan
https://lapsenmaailma.fi/artikkeli/sandra-14-eli-kaksi-vuotta-sakkena/?fs=e&s=cl&fbclid=IwAR2uwt6sRtuwVX4Yh4z-heZFsP09-_vemKpNGtf04KkSd9EamnRYI2NrHdQ
Sandra, 14, eli kaksi vuotta Sakkena
48
268
Vastaukset
- Anonyymi
Näinkin voi käydä silloin kun asioista tehdään liian normaalia. Ei se transseksuaalisuus kuitenkaan niin yleistä ole kun annetaan ymmärtää, ja kehitysiässä olevat nuoret ovat juuri vaaravyöhykkeessä, joiden seksuaali-identiteetti ei ole vielä vahvaa.
- Anonyymi
Nyt kyllä sekotat seksuaalisuuden ja sukupuolen. Kirjotuksessa ei mainittu mistään seksuaalisuudesta, ainoastaan sukupuolesta.
- Anonyymi
Hyvä kirjotus!
- Anonyymi
Joo, kannattaa lukea.
- Anonyymi
Kyllä.
- Anonyymi
En yhtään ihmettele, että tytöt ei halua olla naisia. Nyrkin ja hellan välissä synnytyskoneena tai kaapuun puettuna ja silvottuna, kun naisen elämä ja seksuaalisuus on miesten ja uskovien taskussa.
Tuokin tyttö on nyt sitten muunsukupuolinen. - Anonyymi
Sad sanos mieltynyt.
- Anonyymi
Sandra katsoi pienenä transformers elokuvia 🤣🤣🤣
- Anonyymi
en tykännyt oli ihan paskoja .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten sinäkin.
😁 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten sinäkin.
😁sen mittaa eugeniikka ja minä olen yli keskiarvon , luuletko minun säälivän ???
- Anonyymi
Ihmisen tuomitsee ihmisen oma synti, ei toinen ihminen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aamen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet itse ihan 💩.
😁 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet itse ihan 💩.
😁Et ole tosissasi ja siksi en sinusta torsoa tee 🤣🤣🤣
Ihminen on mitä mieltä milloinkin ja siksi ihmisiin voi luottaa normaali olosuhteissa .
Ihminen jopa syö toisensa tietyissä olosuhteissa 🤔 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et ole tosissasi ja siksi en sinusta torsoa tee 🤣🤣🤣
Ihminen on mitä mieltä milloinkin ja siksi ihmisiin voi luottaa normaali olosuhteissa .
Ihminen jopa syö toisensa tietyissä olosuhteissa 🤔Joko söit äitisi?
😁 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri noin.
- Anonyymi
Kiitos!
- Anonyymi
Näitä harvoin näkee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näitä harvoin näkee.
Niin kun yritetään antaa epärealistinen kuva asiasta.
- Anonyymi
Järkyttävä tarina.
- Anonyymi
Tälle tytölle kävi hyvin kun sai oikeaa apua.
- Anonyymi
Transtukipisteet saattavat viedä lapsen väärään suuntaan liian nuorena ja kun on vehkeet leikattu niin muutosta ei takaisin enää tule.
Ehkä ei pitäisi reagoida mitenkään ala-ikäisen lapsen transu-ajatuksiin vaan antaa mielenterveyshoitoa tarvittaessa.
Netti on saanut monen lapsen pään sekaisin ja paholaisen keksintönä internet tulee lopulta kaatumaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Transtukipisteet saattavat viedä lapsen väärään suuntaan liian nuorena ja kun on vehkeet leikattu niin muutosta ei takaisin enää tule.
Ehkä ei pitäisi reagoida mitenkään ala-ikäisen lapsen transu-ajatuksiin vaan antaa mielenterveyshoitoa tarvittaessa.
Netti on saanut monen lapsen pään sekaisin ja paholaisen keksintönä internet tulee lopulta kaatumaan.He haluavat sekoittaa lasten päät eikä tukea heitä kehittymään omassa sukupuolessaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
He haluavat sekoittaa lasten päät eikä tukea heitä kehittymään omassa sukupuolessaan.
Sairasta touhua!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sairasta touhua!
On se.
- Anonyymi
Siinä on asianomaisen kertomus.
- Anonyymi
Näistä harvoin puhutaan.
- Anonyymi
Se on harmi.
- Anonyymi
ArtoTTT
Yhteiskunnassa vain yksi "totuus"?
"Pääaiheesta riippumatta jokainen kurssi on lastattu yhdenvertaisuus-, ilmasto- ja sateenkaariaiheilla, ja nimenomaan niin, että teemat tulevat tarkastelluksi vain yhdestä näkökulmasta. Sama toistuu opiskelijoiden aktiviteeteissa, yliopiston viestinnässä ja tutkimusaiheiden valinnassa, sanoo Reponen."
https://www.suomenuutiset.fi/helsingin-teologisessa-tiedekunnassa-opiskeleva-nainen-kirjoitti-loppuesseeseensa-sanan-islamisaatio-ja-bumerangihan-siita-tuli-ei-voida-arvostella/- Anonyymi
Pöyristytävähkömmänpuoleisehkoa.
"Ideologisen kontrollin seuraukset näkyvät Reposen mukaan muun muassa opiskelijoiden Israel-vastaisuutena ja antisemitisminä, joka on juutalaisille opiskelijoille ja tutkijoille vakava uhka.
Yhtenä esimerkkinä Reponen mainitsee kansainvälisesti tunnetun antisemitismin tutkijan Izabella Tabarovskin tapauksen. Helsingin yliopisto perui hänen valmiiksi sovitun esityksensä viime tipassa vedoten epäselvyyksiin luennoitsijan meriiteissä.
– Mistähän tuossa lienee oikeasti ollut kyse, ihmettelee Reponen." "Yhteiskunnassa vain yksi "totuus"?"
Onneksi näin ei ole, mutta kovasti trumpilaiset haaveilee, että näin heidän satuilunsa olisi sellainen.- Anonyymi
Mummomuori2 kirjoitti:
"Yhteiskunnassa vain yksi "totuus"?"
Onneksi näin ei ole, mutta kovasti trumpilaiset haaveilee, että näin heidän satuilunsa olisi sellainen.Eikö vasemmistolaiset odota, että heidän satunsa olisi kaikkien totuus. Hehän ovat tunnetusti jyrkkiä sen suhteen miten tulisi ajatella.
Olipa hyvä ja asiallinen artikkeli.
Otin siitä tärkeimpiä kohtia:
”Nyt olen tajunnut, ettei sukupuoli-identiteetti muuta sitä, mitä olen. Ja ettei sukupuoli ole mikään rooli, jonka mukaan pitää käyttäytyä tietyllä tavalla. Enää en ajattele olevani poika, mutta en myöskään ajattele, millainen nainen musta tulee. Enemmänkin ajattelen, millainen ihminen musta tulee.”
”Pikkuhiljaa hän alkoi ymmärtää, mitä syitä dysforian takana on. Eräs oli se, ettei hän ollut osannut erotella kehon sukupuolta sukupuolirooleista.”
Ahdistavinta on juuri se, että kun tarjolla on liian ahtaita sukupuolirooleja. Kun tuntuu ettei siihen muottiin sovi, aivan varmaan sitä miettii, mitä siinä tekisi.
”Tiina toivoo, että lapsille ja nuorille annetaan hyvissä ajoin tietoa, mitä keholle ja mielelle tapahtuu murrosiässä ja mistä kaikesta dysforiassa voi olla kysymys.”
”Nuorten elämään on tullut hirveällä voimalla stereotyyppisiä käsityksiä, esimerkiksi tytöt eivät välttämättä ymmärrä, mitä eroa on naiseudella ja naisellisuudella. Nuorta on hyvä kannustaa pohtimaan, millainen ihminen ja persoona hän on, eikä ajatella identiteettiä vain sukupuolen kautta.”
Nykyinen muoti tekee näitä stereotyyppisiä käsityksiä voimallisesti. Jostain syystä on vähentynyt se monimuotoisuus että elää voi ilman noitakin, eri lailla.
”Meille hakeutuu nuoria, joilla on vaikeita kehitykseen liittyviä häiriöitä sekä psyykkisiä ja psykososiaalisia ongelmia. He tarvitsevat selkeästi muunlaista hoitoa ja tukea…”
”Nuoruusiän kriisien ja psyykkisten ongelmien yhteydestä sukupuolenvaihdostoiveisiin pitää Kaltialan mielestä puhua avoimesti ja kiihkottomasti ilman, että keskustelu leimataan transfobiseksi.”
Nuo nuoret ohjataan siis aivan muihin hoitoihin.
Sukupuolittuneita asenteitakin voisi höllentää.
– Kulttuuri on ollut aiemmin kenties sallivampi, ja poikamaiset tytöt ovat saaneet rauhassa olla sellaisia kuin ovat.”
Juuri tämä. Ei tarvitse elää missään annetusta naisen tai miehen roolissa vaan tehdä ihan oma juttunsa. Ei se naiseus tai mieheys siitä mihinkään katoa.- Anonyymi
Lapsen ja nuoren kasvavava keho aivoineen päivineen on erittäin herkkä ja haavoittuva kokonaisuus. Hän on kuin tomaattikasvi. Jota pitää tukea ja kastella, lannoittaa ja leikata siitä ylimääräiset latvat, eli varkaat pois ja ajoissa. Jos näin tehdään, saadaan kasvi, joka on terve ja tuottaa hyvän sadon hoitajalleen.
Samoin on lapsen ja nuoren kohdalla toimittava. Häntä on rakkaudella tuettava ja ruokittava hyvällä vitamiinipitoisella ruualla monta kertaa päivässä, sekä ainakin yhtä hyvällä henkistä voimaa ja kasvua tukevalla normaali elämällä. Siitä poistettava normaali elämälle vieraat ja voimaa vievät versot, jotka varkaan tavoin pyrkivät estämään lapsen ja nuoren kasvua ja kehitystä hedelmää tuottavaksi terveeksi aikuiseksi, kyllä lapsen ja nuoren kasvatuksella on valtava merkitys hänen tulevaisuutensa kannalta. Jos tämä meillä aikuisilla kasvattavilta vanhemmilta on jäänyt epäselväksi ja on hukassa, niin jää lastemmekin elämä jää epäselväksi ja vaikeaksi. Anonyymi kirjoitti:
Lapsen ja nuoren kasvavava keho aivoineen päivineen on erittäin herkkä ja haavoittuva kokonaisuus. Hän on kuin tomaattikasvi. Jota pitää tukea ja kastella, lannoittaa ja leikata siitä ylimääräiset latvat, eli varkaat pois ja ajoissa. Jos näin tehdään, saadaan kasvi, joka on terve ja tuottaa hyvän sadon hoitajalleen.
Samoin on lapsen ja nuoren kohdalla toimittava. Häntä on rakkaudella tuettava ja ruokittava hyvällä vitamiinipitoisella ruualla monta kertaa päivässä, sekä ainakin yhtä hyvällä henkistä voimaa ja kasvua tukevalla normaali elämällä. Siitä poistettava normaali elämälle vieraat ja voimaa vievät versot, jotka varkaan tavoin pyrkivät estämään lapsen ja nuoren kasvua ja kehitystä hedelmää tuottavaksi terveeksi aikuiseksi, kyllä lapsen ja nuoren kasvatuksella on valtava merkitys hänen tulevaisuutensa kannalta. Jos tämä meillä aikuisilla kasvattavilta vanhemmilta on jäänyt epäselväksi ja on hukassa, niin jää lastemmekin elämä jää epäselväksi ja vaikeaksi.En nyt ihan saanut selvää, mikä tuossa oli se pointti.
Tuossa edellä kun kerroin, miten yritetään ahtaa pieniin lokeroihin naisen tai miehen roolin kautta, eikä siitä seuraa mitään hyvää.
Olipa hyvä ja asiallinen artikkeli.
Otin siitä tärkeimpiä kohtia:
”Nyt olen tajunnut, ettei sukupuoli-identiteetti muuta sitä, mitä olen. Ja ettei sukupuoli ole mikään rooli, jonka mukaan pitää käyttäytyä tietyllä tavalla. Enää en ajattele olevani poika, mutta en myöskään ajattele, millainen nainen musta tulee. Enemmänkin ajattelen, millainen ihminen musta tulee.”
”Pikkuhiljaa hän alkoi ymmärtää, mitä syitä dysforian takana on. Eräs oli se, ettei hän ollut osannut erotella kehon sukupuolta sukupuolirooleista.”
Ahdistavinta on juuri se, että kun tarjolla on liian ahtaita sukupuolirooleja. Kun tuntuu ettei siihen muottiin sovi, aivan varmaan sitä miettii, mitä siinä tekisi.
”Tiina toivoo, että lapsille ja nuorille annetaan hyvissä ajoin tietoa, mitä keholle ja mielelle tapahtuu murrosiässä ja mistä kaikesta dysforiassa voi olla kysymys.”
”Nuorten elämään on tullut hirveällä voimalla stereotyyppisiä käsityksiä, esimerkiksi tytöt eivät välttämättä ymmärrä, mitä eroa on naiseudella ja naisellisuudella. Nuorta on hyvä kannustaa pohtimaan, millainen ihminen ja persoona hän on, eikä ajatella identiteettiä vain sukupuolen kautta.”
Nykyinen muoti tekee näitä stereotyyppisiä käsityksiä voimallisesti. Jostain syystä on vähentynyt se monimuotoisuus että elää voi ilman noitakin, eri lailla.
”Meille hakeutuu nuoria, joilla on vaikeita kehitykseen liittyviä häiriöitä sekä psyykkisiä ja psykososiaalisia ongelmia. He tarvitsevat selkeästi muunlaista hoitoa ja tukea…”
”Nuoruusiän kriisien ja psyykkisten ongelmien yhteydestä sukupuolenvaihdostoiveisiin pitää Kaltialan mielestä puhua avoimesti ja kiihkottomasti ilman, että keskustelu leimataan transfobiseksi.”
Nuo nuoret ohjataan siis aivan muihin hoitoihin.
Sukupuolittuneita asenteitakin voisi höllentää.
– Kulttuuri on ollut aiemmin kenties sallivampi, ja poikamaiset tytöt ovat saaneet rauhassa olla sellaisia kuin ovat.”
Juuri tämä. Ei tarvitse elää missään annetusta naisen tai miehen roolissa vaan tehdä ihan oma juttunsa. Ei se naiseus tai mieheys siitä mihinkään katoa.- Anonyymi
No tämä suorastaan karmea muotivillitys että vaihdetaan vähän väliä sukupuolia edestakaisin tuottaa mielenvikaisia nuoria jotka vain aineilla pysyvät elossa ja osa tappaa lopulta itsensä.
Woketus tappaa!! - Anonyymi
Alle 18 vuotiaat eikä välttämättä vanhemmatkaan ajattele tuollaisia asiota. Se on syötetty heille propagandana jotakin kautta.
- Anonyymi
Mummomuori2 kirjoitti:
:D Ei se ihan noinkaan ole. Miksi tuollainen vihamielisyys?
"Ahdistavinta on juuri se, että kun tarjolla on liian ahtaita sukupuolirooleja"???
Onko tuo enää terveen ihmisen pohdintaa? Anonyymi kirjoitti:
"Ahdistavinta on juuri se, että kun tarjolla on liian ahtaita sukupuolirooleja"???
Onko tuo enää terveen ihmisen pohdintaa?Kuinka niin? Totta kai se ahdistaa, jos yritetään pakottaa muottiin, johon ei oikein sovi.
Nuo mallit ovat joskus aika sairaita.- Anonyymi
Mummomuori2 kirjoitti:
Kuinka niin? Totta kai se ahdistaa, jos yritetään pakottaa muottiin, johon ei oikein sovi.
Nuo mallit ovat joskus aika sairaita.Jumalan muottiin ei tosiaan ylpeät sovi.
Anonyymi kirjoitti:
Jumalan muottiin ei tosiaan ylpeät sovi.
:D Onneksi hyvin harva edes haluaa olla mikään jumala.
- Anonyymi
Mummomuori2 kirjoitti:
:D Onneksi hyvin harva edes haluaa olla mikään jumala.
Taas ihan tahallasi ymmärsit väätin. Sellaista.
Anonyymi kirjoitti:
Taas ihan tahallasi ymmärsit väätin. Sellaista.
Siis kun totesin, miten se juuri ahdistaa kun yritetään pakottaa muottiin, johon ei oikein sovi.”, niin sinä alat puhumaan täysin aiheen vierestä ”Jumalan muottiin ei tosiaan ylpeät sovi.”
Me ihmisethän noita rooleja tehdään ja aletaan vaatimaan jo lapsuudesta asti niiden noudattamista.
Kuten eräs on jossain kirjoittanut: Naisen pitää yhä jonkinlainen Neitsyt Marian, Äiti Teresan, Mona Lisan ja Afroditen risteymä.
Naisen pitää olla seksuaalisesti houkutteleva, pukeutua siten. Ulkonäöllisesti tietynlainen, vaikka kirurgian avulla (kasvot, tissit jne.) ja luonteeltaan mukautuva, kiltti, lapsirakas sekä samalla urheilullinen, meikkaava jne.
Kiellettyä on uratietoisuus, rempseys, käytännöllinen pukeutuminen, itsenäinen tai sanavalmis. Vielä vähemmän mitenkään pätevöitynyt yrityksen johtaja tai tieteilijä.
Nämä eivät ole mitään ”Jumalanmuotteja”, mihin on pakko kaikkien mahtua.
- Anonyymi
Liittyy jälleen syntymiseen. Sielu, entiteetti vaihtaa sukupuolta ja se ei aina onnistu kerralla ♥️
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225294- 254478
- 282591
- 342274
- 372018
- 151968
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191617- 121551
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons211297Kerranki asiat oikein
Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa101204