n. 3v sitten itselläni diagnosoitiin Kihti.
Se iski vasemman jalan isonvarpaan viereen
eli ns vaivaisenluuhun.
Työterveys lääkäri pisti siihen kortisoonia
12 tuntia ja oireet oli poissa.
Hän määräsi tulehduskipu lääkettä
Etorikoxib mitä saa ottaa 7vrk kerrallaan.
No pärjäsin sen kans ihan OK.
Toisinaan se vähä vaivas mut lääkkeet
auttoi siihen.
Nyt toukokuussa se iski uudestaan.
Ne määräs vain jotai tulehduskipu
lääkettä ja käski mennä labraan?
Olen nyt jo eläkkeellä ja aikoinaan kysyin
Mitä maksaa jos tulen yksityisenä?
No ne vastas: Lääkärin vastaan otto ei juurikaan
maksa mutta Labrat maksaa?
Menin sitten kunnalliselle:
Sain ajan Labraan ja päivystävä lääkäri
tulosten jälkeen ilmoitti antavansa mulle resptit:
toinen on kihdin estolääke: apurin sandox.
sekä kortisoni prednisolon.
Lisäksi hän piikitti varpaseeni kortisonia.
6tuntia ja olin kuivilla.
Nyt ole Kihdistä toistaiseksi ns kuivilla!
3v sitten diagnosoitu Kihti
7
308
Vastaukset 7
- Anonyymi
Hoidatko sitä myös ruokavaliolla, vältät niitä ruoka-aineita jotka pahentavat oireita.
- Anonyymi00002
Kuten tuossa jo kirjoitettiin, hoida ruoalla.
Pois sisäelimet, maksalaatikko
Kanan jauhelihan huomasin viimeisempänä, koska siinä on se nahka
En ny viitsi ja muista enää. Kun olen muuttanut ruokavalioita, ei yhtään kipuja 4-5 vuoteen.- Anonyymi00003
kortisoni prednisolon. kyllä <kannattaisi lopettaa lyhyeen,
seuraa luukato ja osteoporoosi ja se ei korjaannu.
kortisoni prednisolon. = lopeta jos ei ole pakko.
- Anonyymi00004
Homeopaattiset lääkkeet auttaa erittäin hyvin kihtiin
- Anonyymi00005
Joku homeopaatti on nyt liikkeellä joka palstalla.
- Anonyymi00006
Hienoa, että estolääkitys annettiin noin helposti. Noin 10 vuotta sitten julkisen puolen käypähoitosuositus kitsaili estolääkityksen kanssa, vaikka kihtiin on tehokas, pitkään käytetty ja vain vähän (harvoille) sivuvaikutuksia aiheuttava estolääkitys allopurinoli. Itse kärsin useamman kohtauksen ennen kuin menin yksityiselle ja sain allopurinoli-reseptin. Erikoislääkärin tuomio oli tyly: "Ruokavaliota muuttamalla tuskin saat koskaan kohtauksia loppumaan, kun lähtökohta ovat nuo veriarvot ja tuo ruokavalio." Ylipainoa minulla ei ollut.
Toistuessaan kihtikohtaukset voivat aiheuttaa pysyviä nivelvammoja, joten ensisijaista olisi estää uudet kohtaukset. Ristiriitaisesti, kun nivevaurioita on todistettavasti syntynyt estolääkityksen on mahdollista saada 100% Kela-korvauksellla. Hoitoon panostetaan, kun vahinko on jo tapahtunut.
Mahdollisuus vaikuttaa ruokavaliolla kihtiin ovat rajalliset. Jos on ylipainoa, niin se voi auttaa ja kannattaa hoitaa joka tapauksessa. Maksa ja kalan/kanan nahka ovat selvittämät "pahikset" sekä olut ja alkoholi ylipäätään, mutta jos syö valmiiksi normaalin terveellisesti eikä syö kanansiipiä pari kertaa viikossa eikä sixpacki olutta ei ole normaali iltajuoma, niin ruokavaliota pitäisi yksipuolistaa rajusti että vain sillä saisi korkealla olevat uraatti-arvot kuriin.
"Varma keino" laskea veren uraattiarvot dieetillä on rajoittaa puriinin saanti päivässä max 150 milligrammaan. Esimerkiks 100g lohta vie koko kiintiön ja KAIKEN muun ravinnon tulisi olla täysin puriinivapaata. Ravinnon radikaalissa yksipuolistamisessakin on omat riskinsä. - Anonyymi00007
Kihtiin on oma lääkkeensä olemassa. Se on joku allopuriini-valmiste, reseptillä.
Eihän kihtiä mikään Etericoxib paranna, vaikka kipuun saattaa hyvinkin auttaa.
Kortisoni kalskahti myös, koska itse en ainakaan kihtiin aikoinaan saanut, enkä ole kuullut muiltakaan kihtiä poteneilta, että olisi kortisonilla hoidettu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1651424
En ehkä onnistu siinä
Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.58705Muistakaa pojat tämä.
Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.87667Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin
Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset203558- 48516
- 37506
Viesti jonka haluaisit lähettää...
hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä15480- 112473
- 25463
Pahoin pelkään nainen
että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus46450