Villiintyneitä kasveja

Seurakuntien käyttämät leirikeskukset ovat usein vanhoja taiteilijakoteja ja kouluja, joissa on paljon koristekasveja, joita Suomen villissä luonnossa ei ole. Samoin vanhoissa maalaistaloissa on ehkä vieläkin vanhempia lajeja.

Näkymä saattaa olla eksoottinen, kun laajankin alan ovat ottaneet villiintyneet kasvit. Itse olen kuitenkin perehtynyt biologian teoriaan, genetiikkaan, populaatiogenetiikkaan, evoluution automatiikkaan, alleelien frekvenssiin, uusien mutaatioiden syntyyn ja perinnöllisyyteen.

Lajituntemus on minulla heikko. Saattaisiko joku kertoa, mitä villiintyneitä lajeja on nähnyt? Kiitos! 🌹👀

15

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Feminismejä kukkii joka paikassa.

      • Feministit ovat yhtä kauniita kuin muutkin sisaret. "Moni on kakku päältä kaunis, vaan on silkkoa sisältä." 🌹👀


    • No lupiiniahan on lähes joka paikassa, sit varsinkin pk-seudulla näki jotain köynnöskasvia (elämänlanka ehkä) vähän joka puolella
      Ja jättipalsami sekä ruttojuuri leviää kui rutto,

      • Ne on kyllä kaikki nättejä. Muutama tuhatta vuotta sitten kaikki olivat metsiä ja niittyjä, ja niille ominaiset kasvit tietysti koko Suomessa. Arvioidaan, että puolet nykyisistä tutuista lajeista olisi sen vaiheen jälkeisiä tulokaslajeja, vaikkei suinkaan koristekukkina käytettyjä. 🌹👀


      • kynä.mi kirjoitti:

        Ne on kyllä kaikki nättejä. Muutama tuhatta vuotta sitten kaikki olivat metsiä ja niittyjä, ja niille ominaiset kasvit tietysti koko Suomessa. Arvioidaan, että puolet nykyisistä tutuista lajeista olisi sen vaiheen jälkeisiä tulokaslajeja, vaikkei suinkaan koristekukkina käytettyjä. 🌹👀

        Nämä lajit eivät siis ole tulleet ihmisten tuomana koristekasveiksi, vaan siten, että ihmiset ja kotieläimet ovat muokanneet metsämaata niille edullisiksi, ja luonto on sitten levinnyt. 🌹👀


      • kynä.mi kirjoitti:

        Ne on kyllä kaikki nättejä. Muutama tuhatta vuotta sitten kaikki olivat metsiä ja niittyjä, ja niille ominaiset kasvit tietysti koko Suomessa. Arvioidaan, että puolet nykyisistä tutuista lajeista olisi sen vaiheen jälkeisiä tulokaslajeja, vaikkei suinkaan koristekukkina käytettyjä. 🌹👀

        Joo nättejä kyllä, mut (käsittääkseni) haitallisia vieraslajeja kaikki, no tost köynnöksestä en tiiä🤔
        Jättipalsami haisee mielestäni pahalle, vähä niinku eltaantuneelle hajuvedelle tms.

        Luonnonkukista vanamo on yks mun suosikkeja, herkän kauniit hyväntuoksuiset kukat ja ilman kukkiakin kaunis kasvi. Toinen mun suosikki luonnonvaraisista kasveista on liekokasvit (katinlieko, riidenlieko) vaikkeivät varsinaisesti kukkia olekaan,


      • m.wurst kirjoitti:

        Joo nättejä kyllä, mut (käsittääkseni) haitallisia vieraslajeja kaikki, no tost köynnöksestä en tiiä🤔
        Jättipalsami haisee mielestäni pahalle, vähä niinku eltaantuneelle hajuvedelle tms.

        Luonnonkukista vanamo on yks mun suosikkeja, herkän kauniit hyväntuoksuiset kukat ja ilman kukkiakin kaunis kasvi. Toinen mun suosikki luonnonvaraisista kasveista on liekokasvit (katinlieko, riidenlieko) vaikkeivät varsinaisesti kukkia olekaan,

        Minunkin mielestäni kaikkein kauneimmat ovat vanamo eli linnea ja kolmivärinen orvokki. Ne ovat kaikkein herttaisimpia. Ikuisesti on jäänyt mieleen, miten kultainen prinsessani seisoi suorastaan orvokkimatolla ja avasi suloista kauneintaan. 🌹👀


      • kynä.mi kirjoitti:

        Ne on kyllä kaikki nättejä. Muutama tuhatta vuotta sitten kaikki olivat metsiä ja niittyjä, ja niille ominaiset kasvit tietysti koko Suomessa. Arvioidaan, että puolet nykyisistä tutuista lajeista olisi sen vaiheen jälkeisiä tulokaslajeja, vaikkei suinkaan koristekukkina käytettyjä. 🌹👀

        Ei kai täällä mitään niittyjä ole edes ollut ennen kuin ihminen on alkanut polttaa kaskea ja pannut kotieläimensä laiduntamaan joitain alueita. Nytkin kun kävelee parin kilometrin päähän lähimmästä vanhasta pellosta niin on vain metsää ja suota ja vesistöä. Mutta jostain syystä näitä vähän varhaisempia tulokaslajeja pitää suojella vähän uudemmista.

        Jää peitti koko Suomen vielä vähän yli 10 000 vuotta sitten. Miltei kaikki on sen jälkeen tulleita tulokaslajeja. Jotkut vain ovat levinneet ihmisen avulla. En tiedä onko meillä perusteita ryhtyä tuomitsemaan kasveja sen perusteella ovatko ne levinneet ja sopeutuneet ihmisen avulla vai ilman apua. Maapalloa ilman ihmistä ei ole olemassa kuin ihmisten mielikuvituksessa.

        Lajeja. Imikkä rehottaa tuossa keväällä kuin iso lakmuspaperimatto ennen kuin muut peittävät sen alleen. Ei aavistustakaan onko tullut ihmisen mukana vai muuten. Ei niitä kuitenkaan ole kuin pihapiirissä.


      • scrg kirjoitti:

        Ei kai täällä mitään niittyjä ole edes ollut ennen kuin ihminen on alkanut polttaa kaskea ja pannut kotieläimensä laiduntamaan joitain alueita. Nytkin kun kävelee parin kilometrin päähän lähimmästä vanhasta pellosta niin on vain metsää ja suota ja vesistöä. Mutta jostain syystä näitä vähän varhaisempia tulokaslajeja pitää suojella vähän uudemmista.

        Jää peitti koko Suomen vielä vähän yli 10 000 vuotta sitten. Miltei kaikki on sen jälkeen tulleita tulokaslajeja. Jotkut vain ovat levinneet ihmisen avulla. En tiedä onko meillä perusteita ryhtyä tuomitsemaan kasveja sen perusteella ovatko ne levinneet ja sopeutuneet ihmisen avulla vai ilman apua. Maapalloa ilman ihmistä ei ole olemassa kuin ihmisten mielikuvituksessa.

        Lajeja. Imikkä rehottaa tuossa keväällä kuin iso lakmuspaperimatto ennen kuin muut peittävät sen alleen. Ei aavistustakaan onko tullut ihmisen mukana vai muuten. Ei niitä kuitenkaan ole kuin pihapiirissä.

        Rantaniityt olivat jo ennen ihmisen vaikutusta, eivät muut. 🌹👀


    • Anonyymi

      Vanhat villiintyneet tontit on hienoja. Olen nähnyt ainakin Akileijan kukintaa. Myys kuusamaa ja rungoistaan lähes kuivuneita omenapuita ja viinimarjapensaita.

      • Olen muuten samaa mieltä. Viinimarjapensaita näkee vaikka missä. Lienevät lintujen levittämiä. Kaikkia kolmea väriversiota olen sattunut näkemään. 🌹👀


      • Anonyymi
        kynä.mi kirjoitti:

        Olen muuten samaa mieltä. Viinimarjapensaita näkee vaikka missä. Lienevät lintujen levittämiä. Kaikkia kolmea väriversiota olen sattunut näkemään. 🌹👀

        Mikäs neljästä on sitten jäänyt näkemättä?


      • kynä.mi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs neljästä on sitten jäänyt näkemättä?

        Vihreä. 🌹👀


    • Anonyymi

      Konnantatar. Kaunis erityisesti sinertävänä tai lilahtavana.

      • Enpä ehkä ole nähnyt, mutta kuulostaa nätiltä. 🌹👀


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      359
      4121
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1769
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1536
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      62
      1515
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1350
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1321
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1319
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      201
      1296
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1200
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1194
    Aihe