Käytettynä maahantuoduista autoista yli puolet on jo sähköautoja

Anonyymi

44

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Uusia ei tahdo saada ja siksi halutaan käytettyjä.

    • Anonyymi

      Valheellinen otsikko! 3195 kpl 18 477:sta ei tosiaankaan ole yli puolet.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katoppas tuosta uudelleen:

        Täyssähköautojen ja ladattavien hybridien osuus neljättä kuukautta peräkkäin yli 50% käytettynä maahantuoduista autoista.

        https://pbs.twimg.com/media/FW99Zx_WAAAb-Ot?format=png&name=900x900

        Tulkintakysymys, itse en laske hybridejä sähköautoihin koska niissä kuitenkin iso osa matkasta mennään bensalla/dieselilä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulkintakysymys, itse en laske hybridejä sähköautoihin koska niissä kuitenkin iso osa matkasta mennään bensalla/dieselilä.

        Ladattavilla hybrideillä ajetaan sähköllä 90 % ajoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ladattavilla hybrideillä ajetaan sähköllä 90 % ajoista.

        Kumma kun eräässä firmassa ekologisten sähköautojen keskikulutus on ollut 11 l/100 km.

        Täysi autoetu = firma maksaa bensat, muttei latausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulkintakysymys, itse en laske hybridejä sähköautoihin koska niissä kuitenkin iso osa matkasta mennään bensalla/dieselilä.

        Sähköautoissa on useimmiten iso polttomoottori ja pieni akku. Ns täyssähköauto, jossa ei ole lainkaan polttomoottoria, on erikoistapaus.

        Sähköautoja ovat kaikki, joita voidaan ladata. Latauskelvottomat eli itsesyttyvät hybridit eivät ole sähköautoja.

        Latauskelvottoman hybridin ainoa energianlähde on fossiilinen bensa. Muilla hybrideillä on 2 energianlähdettä. Lataushybridi kulkee bensan/sähkön tai dieselin/sähkön voimalla. On myös metaania/bensaa tai dieseliä/bensaa käyttäviä hybridejä. Viimeksi mainitut eivät ole sähköautoja, mutta CO2 päästöt voivat silti olla pienemmät kuin tyypillisellä sähköautolla (.. . eli lataushybridillä).

        Selkeää?

        Btw. Kilometrien osuuksia laskevat pääasiassa itsesyttyvällä hybridillä ajavat itäautoilijat. Se on ihan turhaa touhua. CO2 päästöt saa määritettyä tasan tarkkaan siitä, kuinka monta litraa bensaa/dieseliä autoon tankataan 100 km ajomatkaa kohti. Luonnollisesti pitää laskuissa käyttää tankattua määrää eikä ajotietokoneen lukemia, koska ajotietokoneet usein valahtelevat kulutuksen reilusti alakanttiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoissa on useimmiten iso polttomoottori ja pieni akku. Ns täyssähköauto, jossa ei ole lainkaan polttomoottoria, on erikoistapaus.

        Sähköautoja ovat kaikki, joita voidaan ladata. Latauskelvottomat eli itsesyttyvät hybridit eivät ole sähköautoja.

        Latauskelvottoman hybridin ainoa energianlähde on fossiilinen bensa. Muilla hybrideillä on 2 energianlähdettä. Lataushybridi kulkee bensan/sähkön tai dieselin/sähkön voimalla. On myös metaania/bensaa tai dieseliä/bensaa käyttäviä hybridejä. Viimeksi mainitut eivät ole sähköautoja, mutta CO2 päästöt voivat silti olla pienemmät kuin tyypillisellä sähköautolla (.. . eli lataushybridillä).

        Selkeää?

        Btw. Kilometrien osuuksia laskevat pääasiassa itsesyttyvällä hybridillä ajavat itäautoilijat. Se on ihan turhaa touhua. CO2 päästöt saa määritettyä tasan tarkkaan siitä, kuinka monta litraa bensaa/dieseliä autoon tankataan 100 km ajomatkaa kohti. Luonnollisesti pitää laskuissa käyttää tankattua määrää eikä ajotietokoneen lukemia, koska ajotietokoneet usein valahtelevat kulutuksen reilusti alakanttiin.

        > dieseliä/bensaa

        Aivopieru, tuossa pitäisi tietenkin olla metaani/diesel hybridi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ladattavilla hybrideillä ajetaan sähköllä 90 % ajoista.

        Tai sitten 90% polttomoottorilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten 90% polttomoottorilla.

        Niin, näillä kulutus ja päästöt riippuvat hirveästi käytöstä ja käyttäjän motivaatiosta.

        Parhaimmillaan ajellaan alle litra per 100 km kulutuksella ja tankataan kerran vuodessa (osa Amperalla ajavista).

        Toisessa ääripässä ne, jotka ovat valinneet plugarin ainoastaan sen takia, että se on veronalennusten ansiosta halvin. Täysi autoetu = työnantaja tarjoaa bensat. Latausjohtoa ei tarvitse ottaa esille muovipussistaan ikinä. Vailla latausta painava ja tehokas auto hörppii sitten kympin pintaa sataselle.

        Aika helposti tulee mieleen, että on poliitikot järjestäneet itselleen ja omille kavereilleen kivan alennuksen auton hankintaan. Tuolla 100 k€ pinnassa etu voi olla iso.

        Tavisten autoissa tilanne heikko. Näissä muutenkin sen verran kevyemmät verot, ettei plugarien alennukset tee niistä houkuttelevia, vaan ovat edelleen reilusti perusautoja kalliimpia ja tulevat käyttökuluiltaan kalliimmiksi. Aika monellakin laskurilla näkyy lopputulos olevan, että plugari, etenkin dieselplugari on kokonaiskuluiltaan selvästi kallein vaihtoehto.

        Mitään veronalennus yms. pelleilyjä ei tarvittaisi, jos uskallettaisiin ottaa nimellisiin (lue: huijaus) päästöarvoihin perustuvat verot ja käyttövoimaraipat pois ja laitettaisiin vero vain ja ainoastaan fossiilisille polttoaineille sen mukaan, paljonko niistä tulee päästöjä.

        Tämä ohjaisi autovalintoja ja polttoainevalintoja oikeasti vähäpäästöiseen suuntaan. Samalla myös vaihtoehtoisten polttoaineiden kannattavuus paranisi heti. Eli ei tarvittaisi enää mitään jakeluvelvoitteita yms. kun homma toimisi täysin markkinaehtoisesti.

        Poliittinen ohjaus kun tuppaa usein johtamaan kalliisiin ja tehottomiin ratkaisuihin. Kuten vaikka vetyautot monessa maassa. Satoja miljoonia poltettu vajaan 20 vuoden aikana ja tällä saatu 25 000 autoa. Koko maailmaan. Taitaa pelkästään Suomessa olla ladattavia jo yhtä monta kuin koko maailmassa vetyautoja. Aivan mielipuollista rahan törsäystä vedyn kanssa pelleily. Ja lopputuloksena vetyautojen osuus autokannasta 0,00% leikkiin ryhtyneissä maissa.


    • Anonyymi

      Kuka hullu ostaa käytettyä hybridiä ja korjailee kahta systeemiä , nämä tulevat varmaan ensinmäisinä menettämään arvonsa nopeasti kunhan täyssähköautot on kehittyneet pisteeseen jossa ovat varteenotettava vaihtoehto tavan kansalle.

      • Anonyymi

        Kumpaakaan ei tarvitse korjata, koska kaksi systeemiä kestää ikuisesti.


    • Anonyymi

      Tuo johtuu aivan siitä, ettei Suomessa ole tarpeeksi ladattavia käytettyjen kysyntään nähden. Minä osti pari vuotta sitten kaksi vuotta Ruotsissa liisarina olleen plugarin. Mittarissa oli 24.000 km ja kunto kuin uusi. Siitä lähtien sen hintakehitys on ollut tasaista. Samanlaisista ja saman ikäisistä pyydetään yhä samaa hintaa. Kysyntää riittää, mutta en ole tätä myymässä. Näillä bensan hinnoilla seuraava onkin sähköauto.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Siis tarkoitit että ladattavat on tuoduista yli 50%. Sähköautojen osuus ei ole likikään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis tarkoitit että ladattavat on tuoduista yli 50%. Sähköautojen osuus ei ole likikään.

        Ladattava = sähköauto.

        Sähköauto, jossa ei ole polttomoottoria, on poikkeustapaus. Näistä käytetään joskus nimitystä täyssähköauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ladattava = sähköauto.

        Sähköauto, jossa ei ole polttomoottoria, on poikkeustapaus. Näistä käytetään joskus nimitystä täyssähköauto.

        Käytännössä termit on sähköauto ja plugari. Oletko kuullut jälkimmäisestä?

        Jos mene kauppaan ja sanot haluavasi sähköauton. Mitä luulet tarjotaanko sinulle plugaria vai "täyssähköautoa"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytännössä termit on sähköauto ja plugari. Oletko kuullut jälkimmäisestä?

        Jos mene kauppaan ja sanot haluavasi sähköauton. Mitä luulet tarjotaanko sinulle plugaria vai "täyssähköautoa"?

        Täyssähköauto ja plugari ovat molemmat virallisesti sähköautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyssähköauto ja plugari ovat molemmat virallisesti sähköautoja.

        Plugarissa on polttomoottori joten se on polttomoottoriauto. Viralliset määritelmät on tehty poliittisesti joten ne ovat puhdasta paskaa. Vain sellainen auto on sähköauto jossa ei ole polttomoottoria.

        Jos plugari on työsuhdeautona niin sitä ei välttämättä ikinä ladata. Työsuhdeauto otetaan, vaikka kotona ei latauspaikkaa olisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Plugarissa on polttomoottori joten se on polttomoottoriauto. Viralliset määritelmät on tehty poliittisesti joten ne ovat puhdasta paskaa. Vain sellainen auto on sähköauto jossa ei ole polttomoottoria.

        Jos plugari on työsuhdeautona niin sitä ei välttämättä ikinä ladata. Työsuhdeauto otetaan, vaikka kotona ei latauspaikkaa olisi.

        Onneksi sen ovat päättäneet muut ja sinulla ei ole siihen mitään päätösvaltaa, että myös ladattava hybridi on sähköauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi sen ovat päättäneet muut ja sinulla ei ole siihen mitään päätösvaltaa, että myös ladattava hybridi on sähköauto.

        Tuo päätös olisi voitu tehdä heittämällä kolikkoa, koska samalla logiikalla olisi voitu sanoa plugaria polttomoottoriautoksi. Kyseessä on typerä paskapäätös. Plugari ei ole sähköauto ja muutaman vuoden kuluessa plugari poistetaan virallisesta määritelmästäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi sen ovat päättäneet muut ja sinulla ei ole siihen mitään päätösvaltaa, että myös ladattava hybridi on sähköauto.

        Rav4 Plugari. Kesällä ajelen kaupungissa 95-100 km pelkällä sähköllä. Akun lataukset nollasta täyteen 14.5-15.5 kwh. Bensaa ei pala moneen viikkoon tippaakaan. Matkoilla hybridijärjestemä toimii erinomaisesti ja alle viiden litran kulutuksilla menee koko ajan. Näinä aikoina kahden energian auto on sekä taloudellinen että turvallinen valinta. Täyssähköauto ei kulje mihinkään jos verkot vaurioitetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rav4 Plugari. Kesällä ajelen kaupungissa 95-100 km pelkällä sähköllä. Akun lataukset nollasta täyteen 14.5-15.5 kwh. Bensaa ei pala moneen viikkoon tippaakaan. Matkoilla hybridijärjestemä toimii erinomaisesti ja alle viiden litran kulutuksilla menee koko ajan. Näinä aikoina kahden energian auto on sekä taloudellinen että turvallinen valinta. Täyssähköauto ei kulje mihinkään jos verkot vaurioitetaan.

        Pollttomoottoria pitää huoltaa käyttää sitä tai ei. Tyhmää kuskata turhaa painoa mukana jos sitä ei tarvitse. Varaauto polttomoottorilla ehkä paree idea kunnon sähköauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pollttomoottoria pitää huoltaa käyttää sitä tai ei. Tyhmää kuskata turhaa painoa mukana jos sitä ei tarvitse. Varaauto polttomoottorilla ehkä paree idea kunnon sähköauto.

        Tyhmää kuljettaa 400 kg akkuja mukana, jos 98 % ajasta riittäisi 100 kg akku.

        Range extender tyylinen sähköauto on erittäin järkevä. Esim Opel Ampera, jossa tarpeeksi tehokas sähkömoottori (jotain 100 kW) ja sähkölämmitys (ml. esilämmitysmahdollisuus), jolloin kaupunkiajo onnistuu talvipakkasillakin käynnistämättä polttomoottoria.

        Useimmat plugarit (ja jopa osa täyssähkäreistä) on ihan pävi suunniteltu
        - esilämmitys ei onnistu lainkaa
        - lämmityslaite alitehoinen
        - sähkömoottori ihan nolo, parikytä kW -> ei riitä kiihdytyksiin valtaväylien rampeissa yms. -> kiihdytyksiin tarvitaa polttomoottori apuun -> polttomoottori pitää aina matkas alussa käyttää lämpimäksi, jotta siitä saadaan vetoapua aina tarpeen tullen

        Kun mietitään, mistä ne huonoimmat plugarit tulee, niin katse kääntyy itään. Kialla ihan vakiosuoritus, että plugarin kone käy aina kylmällä säällä, koska muuta lämmönlähdettä ei ole. Täyssähköautoissakin saattaa olla 1-vaihelataus (AC-lataus) ja tollolootalla myös DC -lataus on hidas eikä onnistu lainkaa pakkasessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rav4 Plugari. Kesällä ajelen kaupungissa 95-100 km pelkällä sähköllä. Akun lataukset nollasta täyteen 14.5-15.5 kwh. Bensaa ei pala moneen viikkoon tippaakaan. Matkoilla hybridijärjestemä toimii erinomaisesti ja alle viiden litran kulutuksilla menee koko ajan. Näinä aikoina kahden energian auto on sekä taloudellinen että turvallinen valinta. Täyssähköauto ei kulje mihinkään jos verkot vaurioitetaan.

        "Bensaa ei pala moneen viikkoon tippaakaan."
        Onnistuu vain kesäkeleissä! Onneton räppänäsi ei osaa lämmittää matkustamoa edes latauksessa ollessa -10°C pakkasessa, eikä pelkällä sähköllä liikkeelle lähtökään onnistu.
        Lämpöä tehdään polttomoottorilla, koska tojon lämpöpumpun teho ei riitä pakkasilla mihinkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhmää kuljettaa 400 kg akkuja mukana, jos 98 % ajasta riittäisi 100 kg akku.

        Range extender tyylinen sähköauto on erittäin järkevä. Esim Opel Ampera, jossa tarpeeksi tehokas sähkömoottori (jotain 100 kW) ja sähkölämmitys (ml. esilämmitysmahdollisuus), jolloin kaupunkiajo onnistuu talvipakkasillakin käynnistämättä polttomoottoria.

        Useimmat plugarit (ja jopa osa täyssähkäreistä) on ihan pävi suunniteltu
        - esilämmitys ei onnistu lainkaa
        - lämmityslaite alitehoinen
        - sähkömoottori ihan nolo, parikytä kW -> ei riitä kiihdytyksiin valtaväylien rampeissa yms. -> kiihdytyksiin tarvitaa polttomoottori apuun -> polttomoottori pitää aina matkas alussa käyttää lämpimäksi, jotta siitä saadaan vetoapua aina tarpeen tullen

        Kun mietitään, mistä ne huonoimmat plugarit tulee, niin katse kääntyy itään. Kialla ihan vakiosuoritus, että plugarin kone käy aina kylmällä säällä, koska muuta lämmönlähdettä ei ole. Täyssähköautoissakin saattaa olla 1-vaihelataus (AC-lataus) ja tollolootalla myös DC -lataus on hidas eikä onnistu lainkaa pakkasessa.

        Tavallaan noinkin, tosin painaahan se range extenderin polttomoottori apulaitteineen ja bensatankkeineenkin jotain.

        Plugarin dilemma on minusta siinä että jos ajoprofiili on sellainen että sähköajoa tulee paljon, sitä pystyy ajamaan täyssähköautollakin ilman polttomoottorin aiheuttamia huoltokuluja. Sitten taas jos plugaria käyttää paljon pitkiin matkoihin jotka mennään bensalla/dieselillä niin sähköajon tuoma etu jää aika vähäiseksi, etenkin kun plugareissa ei yleensä ole kovin tehokasta latausta millä saisi akkua ladattua esim. kahvitauon aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rav4 Plugari. Kesällä ajelen kaupungissa 95-100 km pelkällä sähköllä. Akun lataukset nollasta täyteen 14.5-15.5 kwh. Bensaa ei pala moneen viikkoon tippaakaan. Matkoilla hybridijärjestemä toimii erinomaisesti ja alle viiden litran kulutuksilla menee koko ajan. Näinä aikoina kahden energian auto on sekä taloudellinen että turvallinen valinta. Täyssähköauto ei kulje mihinkään jos verkot vaurioitetaan.

        "Täyssähköauto ei kulje mihinkään jos verkot vaurioitetaan."
        Käsipumpullako meinasit tankata plugarisi kun sähköt on poikki?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ladattava = sähköauto.

        Sähköauto, jossa ei ole polttomoottoria, on poikkeustapaus. Näistä käytetään joskus nimitystä täyssähköauto.

        Kukaan ei halua vetyautoa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rav4 Plugari. Kesällä ajelen kaupungissa 95-100 km pelkällä sähköllä. Akun lataukset nollasta täyteen 14.5-15.5 kwh. Bensaa ei pala moneen viikkoon tippaakaan. Matkoilla hybridijärjestemä toimii erinomaisesti ja alle viiden litran kulutuksilla menee koko ajan. Näinä aikoina kahden energian auto on sekä taloudellinen että turvallinen valinta. Täyssähköauto ei kulje mihinkään jos verkot vaurioitetaan.

        Bensapumput ei toimi ilman sähköä ja nettiyhteyttä. Joten ilman verkkoa et saa polttoainettakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhmää kuljettaa 400 kg akkuja mukana, jos 98 % ajasta riittäisi 100 kg akku.

        Range extender tyylinen sähköauto on erittäin järkevä. Esim Opel Ampera, jossa tarpeeksi tehokas sähkömoottori (jotain 100 kW) ja sähkölämmitys (ml. esilämmitysmahdollisuus), jolloin kaupunkiajo onnistuu talvipakkasillakin käynnistämättä polttomoottoria.

        Useimmat plugarit (ja jopa osa täyssähkäreistä) on ihan pävi suunniteltu
        - esilämmitys ei onnistu lainkaa
        - lämmityslaite alitehoinen
        - sähkömoottori ihan nolo, parikytä kW -> ei riitä kiihdytyksiin valtaväylien rampeissa yms. -> kiihdytyksiin tarvitaa polttomoottori apuun -> polttomoottori pitää aina matkas alussa käyttää lämpimäksi, jotta siitä saadaan vetoapua aina tarpeen tullen

        Kun mietitään, mistä ne huonoimmat plugarit tulee, niin katse kääntyy itään. Kialla ihan vakiosuoritus, että plugarin kone käy aina kylmällä säällä, koska muuta lämmönlähdettä ei ole. Täyssähköautoissakin saattaa olla 1-vaihelataus (AC-lataus) ja tollolootalla myös DC -lataus on hidas eikä onnistu lainkaa pakkasessa.

        Sähköautossa Toyotalla ei ole etukäteen tapahtuvaa akun esilämmitystä kuten ei olle myöskään mm. VW ID5:ssäkään. Toyota kyllä lämmittää akkua mutta vain latauksen aikana.
        Tällä hetkellä ei ole akun esilämmitystä myöskään Kiassa eikä Huyndaissa. Niihin se on tulossa vuoden vaihteessa.
        Toyotalta luultavasti tulossa myöhemmin. kenties softapäivityksenä. tehtaan mukaan softa päivitys riittäisi.

        Vielä ei tiedetä miten nopea BZ4X Euroversion lataus on missään olosuhteissa. Ne testit USAssa on erilaisella akulla kuin mitä tänne tulee.

        Jos nyt tilaat BZan niin siinä on 3-vaihelataus. Sitä ei voi enää edes tilata 1-vaihelatauksella.

        RAV4:ssä
        - polttista ei tarvita edes rampeissa kiihdytetäessä. Autossa on noin 150hp (110kW) sähkötehoa. Auton voi pakottaa pelkkään sähköajoon jolloin lapun voi oikeasti pistää lattiaan ilman pelkoa polttiksen käynnistymisestä.
        - auto on sähkölläkin nelivetoinen
        - Sähköllä ajaessa lämmitys riittää lämpöpumpulla -7 pakkaseen
        - ns. business malleissa on vakiona webasto
        - Miksi plugarin akkua pitäisi esilämittää? RAVissa kuitenkin on poikkeuksellsesti silti akun lämmitys mitä voi ohjata valikosta
        - RAVi lämpiää lämpöpumpulla ja webastolla etukäteen. Voit ohjata kännykällä tai auton avaimella.
        - RAVi ei ole kovin isoruokainen polttiksella. Todellinen kulutus 5-6L/100km riippuen nopeudesta.
        - kulkee sähköllä 135km/h


        Plugari on varsin pätevä keksintö tällä hetkellä monelle meistä. Sähköauto ei vielä sovi kaikkeen käyttöön mutta tilanne muuttuu jatkuvasti sekä autojen että latauspaikkojen suhteen.
        Ei minkään voimalinjan tarvi sopia kaikkeen käyttöön vielä pitkään aikaan. Eihän kaikki korimallitkaan sovi jokaiseen tarpeeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Bensaa ei pala moneen viikkoon tippaakaan."
        Onnistuu vain kesäkeleissä! Onneton räppänäsi ei osaa lämmittää matkustamoa edes latauksessa ollessa -10°C pakkasessa, eikä pelkällä sähköllä liikkeelle lähtökään onnistu.
        Lämpöä tehdään polttomoottorilla, koska tojon lämpöpumpun teho ei riitä pakkasilla mihinkään.

        Business mallisissa Raveissa on ollut jo jonkin aikaa webasto vakiona. Lähtevät kyllä -20 kelilläkin kulkemaan sähköllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Business mallisissa Raveissa on ollut jo jonkin aikaa webasto vakiona. Lähtevät kyllä -20 kelilläkin kulkemaan sähköllä.

        Lämmittääkö se webasto sitä pakkasessa hyytyvää relettä, joka tähän asti on talvikäytön estänyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavallaan noinkin, tosin painaahan se range extenderin polttomoottori apulaitteineen ja bensatankkeineenkin jotain.

        Plugarin dilemma on minusta siinä että jos ajoprofiili on sellainen että sähköajoa tulee paljon, sitä pystyy ajamaan täyssähköautollakin ilman polttomoottorin aiheuttamia huoltokuluja. Sitten taas jos plugaria käyttää paljon pitkiin matkoihin jotka mennään bensalla/dieselillä niin sähköajon tuoma etu jää aika vähäiseksi, etenkin kun plugareissa ei yleensä ole kovin tehokasta latausta millä saisi akkua ladattua esim. kahvitauon aikana.

        Sähköauton dilemma on siinä, että liki 100 kWh akku on paitsi painava, niin myös kallis. Tuppaa menemään tällaiset lähemmäs 70 000 € hintaluokkaa.

        Useimmille riittäisi jo joku 50 km range päivittäisiin ajoihin, mutta sitten tulee ne satunnaiset työkeikat, mökki tai lomamatkat. Ongelmaa ei olisi, jos ympäri valtakuntaa olisi pikalatureita, edes yhtä paljon kuin on nyt huoltoasemia. Vaan kun ei ole. Auton omistaminen on tehty niin kalliiksi, ettei tarvitse harkita pientä sähköautoa nurkka-ajoon polttomoottoriautoa pitkille matkoille. Etenkään kun ei oikein edes ole niitä pieniä ja halpoja sähköautoja.

        Opel Amperan täyttäisi speksit aika kivasti. Oli selvästi liian paljon edellä aikaansa eikä oikein kukaan (allekirjoittaut mukaan luettuna) sen ideaa kunnolla tajunnut. Akku vain 16 kWh, mutta teknisesti auto on silti lähempänä täyssähköautoa kuin nykyisiä hybridejä, joissa on liimattu pieni sähkömoottori ja vieläkin pienempi akku polttomoottorin kylkeen.

        Amperan omamassa on 1635 kg eli se on useamman sata kg täyssähköautoja kevyempi. Vaikka tässä "täyssähköautossa" on myös polttomoottori.

        Ampera on siinä mielessä "täyssähköauto" että se liikkuu kaupungissa ainoastaan sähkön voimin. Muu ei ole mahdollista. Jos sähkö loppuu, niin sitten polttomoottori pyörittää generaattoria = sarjahybridi. Mutta auto ei ole puhdas sarjahybridikään, koska moottoritienopeuksissa polttomoottori voidaan kytkeä voimansiirtoon. Mekaanisen vaihteiston häviöt kun ovat pienemmät kuin genu-taajari-sähkömoottori -ketjulla.


    • Anonyymi

      Putin on hieno mies loppujen lopuksi kun sähköisti autoulun.
      Ilman häntä emme saisi todistaa ilmastonmuutoksen taistelua tuulimyllyjä vastaan.

      • Anonyymi

        Ilmastonmuutoksen vastaisten toimien vuoksi emme enää ole täysin riippuvaisia Venäjältä tuotavasta sähköstä, kaasusta, öljystä ja kivihiilestä.

        Vrt vihreyttään joka käänteessä mainostava Saksa on täysin putinin liekanarussa nyt, koska ei kestäsi kaasuhanojen sulkemista.


      • Anonyymi

        Sähköön siirtyminen parantaa Suomen vaihtotasetta. Sähkö on paljon enemmän kotimaista kuin öljypohjaiset polttoaineet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköön siirtyminen parantaa Suomen vaihtotasetta. Sähkö on paljon enemmän kotimaista kuin öljypohjaiset polttoaineet.

        Harmillisesti tämä sähköön siirtyminen tapahtuu merkittävässä määrin vasta 2030 luvulla. Sitä ennen ei täyssähköautojen osuus ylitä 10 % eikä huijaushybridien (kulutus paperilla 1,5 ja todellisuudessa 5,1 l/100 km) osuus 20 %.


    • Anonyymi

      Ladattava = sähköauto.
      Voi nappia painamalla vaihtaa kulkemaan sähköllä= sähköauto.

      • Anonyymi

        Plugari on polttomoottoriauto, koska sillä voi halutessaan ajaa pelkällä bensalla. Logiikka toimii toiseenkin suuntaan. Plugari on plugari, se ei ole aito sähköauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Plugari on polttomoottoriauto, koska sillä voi halutessaan ajaa pelkällä bensalla. Logiikka toimii toiseenkin suuntaan. Plugari on plugari, se ei ole aito sähköauto.

        Plugareita on montaa sorttia. Esim KIAn vehkeissä lämmitys on täysin polttomoottorin varassa. Talvella ajetaan sähköllä (sen max 30 km/h) polttomoottorin käydessä tyhmäkäyntiä lämmöntuoton merkeissä. Kulutus sitten ahkerasta latailusta huolimatta pikemminkin 5 kuin luvattu 1,5 l/100 km.

        Monessa plugarissa sähkömoottori on ihan mopo eikä riitä valtaväylien nopeuksiin eikä kiihdytyksiin. Näissä tarvitaan polttomoottori apuun ja sitähän ei voi tempaista kylmänä isoille kierroksille & tehoille, joten moottori pitää matkan alussa käyttää lämpimäksi, jotta se voi tarpeen tullen hyökätä apuun moottoriteiden rampeissa ym.

        Sitten on plugareita, joissa on tarpeeksi tehokkaat sähkömoottorit ja lämmittimet, joten nurkka-ajossa ei polttomoottori käynnisty ennen kuin on akku tyhjä. Perusmalleilla puhutaan taas 25-40 km lukemista, mutta nyt on sellaisiakin millä pääsee 100 km.

        Kunnollinen plugari, esim. Opel Ampera, on pikemminkin täyssähköauto, jossa on range extender tyylinen polttomoottori, jota käytetään vasta akun tyhjennyttyä.


    • Anonyymi

      Tämän vuoden lopussa rekisteröityjen sähköautojen määrä on valtava, kun siinä on mukana nämä käytettynä maahan tuodut ja valtava määrä luovutettuja Toyotan sähköautoja, joita on tilattu tällä hetkellä 1200 autoa.

    • Anonyymi

      Dieselit ovat vaihtuneet sähköautoiksi.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2092
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe