Tänää sähköautolla lappiin ensimäistä kertaa

Anonyymi

Mielenkiintoista päästä latailemaan kylillä ja syödä samalla hyvin ABC ravintolassa. Range autossani on yli 600km mutta varmaan semmoisia 400km siivuja ajellaan ja lataillaan. On tämä niin edullista ettei tajuakkaan. Ei enää ikinä bensa/diesel leluja. Otettiin nyt vähän paremmat hotellitkin kun bensakulut jäi pois.

90

1073

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja sitten sinä heräsit likaiselta sohvaltasi housujen etumus märkänä, ja päästit kissan ulos.


      HEH HEH

      • Anonyymi

        Teillä köyhillä se on tuota. Me olemme jo mikkelin kohdalla menossa. Yövytään kajaanissa hotellissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teillä köyhillä se on tuota. Me olemme jo mikkelin kohdalla menossa. Yövytään kajaanissa hotellissa.

        Sellaistahan se köyhillä patteriteroilla on, auton ohella myös lapin reissutkin pitää vain kuvitella omassa päässä.


        HEH HEH


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaistahan se köyhillä patteriteroilla on, auton ohella myös lapin reissutkin pitää vain kuvitella omassa päässä.


        HEH HEH

        Lataame autoa ABC ravintolasa ja katsome hienoa maisemia sitte myöhemi jonotame lidlin laturiin ja katsome maisema. kylä on upeea lataila lataileme koko matka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaistahan se köyhillä patteriteroilla on, auton ohella myös lapin reissutkin pitää vain kuvitella omassa päässä.


        HEH HEH

        HS toi omassa lapinreissussaan julki myös 3 tärkeää pointtia

        - patteriautossa on hyvä olla kartturi, joka 7 apin avulla koittaa paikantaa reitin varelta latauspömpeleitä, jotka ovat sekä toimintakuntoisia että vapaina

        - patteriautolijan on syytä varata matkaan kolmannes enemmän aikaa - HS reissussa matka katkesi pikalatauksen epäonnistumiseen (vaikka oli kartturi etukäteen yrittänyt varmistaa, ettei ongelmia luvassa) -> roikuttiin tuntitolkulla hidaslaturissa -> ei ehdittty varattuun hotelliin -> yö vietettiin kätevästi autossa

        - patteriautoilija ei etsi hyviä ruokapaikkoja, vaan tyytyy siihen, mitä lapauspömpeliä lähimmästä ruokapaikasta saa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HS toi omassa lapinreissussaan julki myös 3 tärkeää pointtia

        - patteriautossa on hyvä olla kartturi, joka 7 apin avulla koittaa paikantaa reitin varelta latauspömpeleitä, jotka ovat sekä toimintakuntoisia että vapaina

        - patteriautolijan on syytä varata matkaan kolmannes enemmän aikaa - HS reissussa matka katkesi pikalatauksen epäonnistumiseen (vaikka oli kartturi etukäteen yrittänyt varmistaa, ettei ongelmia luvassa) -> roikuttiin tuntitolkulla hidaslaturissa -> ei ehdittty varattuun hotelliin -> yö vietettiin kätevästi autossa

        - patteriautoilija ei etsi hyviä ruokapaikkoja, vaan tyytyy siihen, mitä lapauspömpeliä lähimmästä ruokapaikasta saa

        Tuhat kilsaa kymmenessä tunnissa sähköautolla. Pitäisi riittää hätäisillekin.

        https://youtu.be/u6wZBdfZ9gY


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuhat kilsaa kymmenessä tunnissa sähköautolla. Pitäisi riittää hätäisillekin.

        https://youtu.be/u6wZBdfZ9gY

        Niin, patteriautolla matka pitää suunnitella auton ehdoilla. Kuten tuossakin on tehty.

        Vähän semmoinen paluu ajassa 50 vuotta taaksepäin. Tarvitaan ennakkosuunnittelua ja silti pitää varata reilusti aikaa, kun matkanteko voi katketa vaikka vialliseen latauspömpeliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HS toi omassa lapinreissussaan julki myös 3 tärkeää pointtia

        - patteriautossa on hyvä olla kartturi, joka 7 apin avulla koittaa paikantaa reitin varelta latauspömpeleitä, jotka ovat sekä toimintakuntoisia että vapaina

        - patteriautolijan on syytä varata matkaan kolmannes enemmän aikaa - HS reissussa matka katkesi pikalatauksen epäonnistumiseen (vaikka oli kartturi etukäteen yrittänyt varmistaa, ettei ongelmia luvassa) -> roikuttiin tuntitolkulla hidaslaturissa -> ei ehdittty varattuun hotelliin -> yö vietettiin kätevästi autossa

        - patteriautoilija ei etsi hyviä ruokapaikkoja, vaan tyytyy siihen, mitä lapauspömpeliä lähimmästä ruokapaikasta saa

        Kuules helvetin idiootti. Sähköautolla voi laittaa ihan naviin mihin matka ja se kertoo suoraan akun varaustason ja missä pitää ladata jo etukäteen. Esim jos ajan pidemmälle kuin range eli johonkin yli 550km päähän auto kertoo suoraan ehdotuksia missä kannattaa ladata ja voit itse valita paikan. Auto kertoo myös aina paljonko akkua on jäljellä kohteessa johon olet menossa. Jos akkua jää jäljelle voi siellä lukea esim 56% tai jos ajat pitkälle niin auto kertoo sen -21% esimerkiksi jolloin pitää ladata. Lataus vie 20-80% sen puolisen tuntia ja maksaa sen n.7-8euroa.

        Auto myös jähdyttää ja lämmittää akkuja sen mukaan mihin olet menossa eli saat suoraan tehokkaasti virtaa pikalaturista kelillä kuin kelillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuules helvetin idiootti. Sähköautolla voi laittaa ihan naviin mihin matka ja se kertoo suoraan akun varaustason ja missä pitää ladata jo etukäteen. Esim jos ajan pidemmälle kuin range eli johonkin yli 550km päähän auto kertoo suoraan ehdotuksia missä kannattaa ladata ja voit itse valita paikan. Auto kertoo myös aina paljonko akkua on jäljellä kohteessa johon olet menossa. Jos akkua jää jäljelle voi siellä lukea esim 56% tai jos ajat pitkälle niin auto kertoo sen -21% esimerkiksi jolloin pitää ladata. Lataus vie 20-80% sen puolisen tuntia ja maksaa sen n.7-8euroa.

        Auto myös jähdyttää ja lämmittää akkuja sen mukaan mihin olet menossa eli saat suoraan tehokkaasti virtaa pikalaturista kelillä kuin kelillä.

        Ja nämä laturit joihin uppoaa rahaa noin paljon eli vaikka 7-8e ovat jotain abc pikalatureita. Kotona sitten kun lataa maksaa 100km ajoa 1,6e tällä hetkellä minulla kun on halpa soppari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HS toi omassa lapinreissussaan julki myös 3 tärkeää pointtia

        - patteriautossa on hyvä olla kartturi, joka 7 apin avulla koittaa paikantaa reitin varelta latauspömpeleitä, jotka ovat sekä toimintakuntoisia että vapaina

        - patteriautolijan on syytä varata matkaan kolmannes enemmän aikaa - HS reissussa matka katkesi pikalatauksen epäonnistumiseen (vaikka oli kartturi etukäteen yrittänyt varmistaa, ettei ongelmia luvassa) -> roikuttiin tuntitolkulla hidaslaturissa -> ei ehdittty varattuun hotelliin -> yö vietettiin kätevästi autossa

        - patteriautoilija ei etsi hyviä ruokapaikkoja, vaan tyytyy siihen, mitä lapauspömpeliä lähimmästä ruokapaikasta saa

        On tuo matkanteko sähköautolla hankalaa, kun pitää suunnitella reitti laturien ehdoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tuo matkanteko sähköautolla hankalaa, kun pitää suunnitella reitti laturien ehdoilla.

        Nykyään pikalatureita on yhtä tiheässä kuin paikkoja joista saa keskikeppanaa. Ei tarvii paljon etsiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään pikalatureita on yhtä tiheässä kuin paikkoja joista saa keskikeppanaa. Ei tarvii paljon etsiä.

        Montako pikalaturia löydät Mäntyharjun, Sulkavan ja Savitaipaleen väliin jäävältä alueelta, joka on suosittua kesämökkialuetta?

        Montako pikalaturia on Lieksassa, Kauhajoella, Kemijärvellä tai Ranualla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Montako pikalaturia löydät Mäntyharjun, Sulkavan ja Savitaipaleen väliin jäävältä alueelta, joka on suosittua kesämökkialuetta?

        Montako pikalaturia on Lieksassa, Kauhajoella, Kemijärvellä tai Ranualla?

        Olen menossa Kuhmon Lentiiraan. Missä siellä on pikalaturi? Ainiin, minullahan on polttomoottoriauto. Ei tarvitse tankata eikä ladata koko matkalla. On se mahtavaa, kun voi lomailla rennosti, eikä tarvitse miettiä latailuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuules helvetin idiootti. Sähköautolla voi laittaa ihan naviin mihin matka ja se kertoo suoraan akun varaustason ja missä pitää ladata jo etukäteen. Esim jos ajan pidemmälle kuin range eli johonkin yli 550km päähän auto kertoo suoraan ehdotuksia missä kannattaa ladata ja voit itse valita paikan. Auto kertoo myös aina paljonko akkua on jäljellä kohteessa johon olet menossa. Jos akkua jää jäljelle voi siellä lukea esim 56% tai jos ajat pitkälle niin auto kertoo sen -21% esimerkiksi jolloin pitää ladata. Lataus vie 20-80% sen puolisen tuntia ja maksaa sen n.7-8euroa.

        Auto myös jähdyttää ja lämmittää akkuja sen mukaan mihin olet menossa eli saat suoraan tehokkaasti virtaa pikalaturista kelillä kuin kelillä.

        Kuules toinen idiootti. Kun menee oikealla autolla ei tarvita naveja eikä latureita vaan voi suunnistaa vaikka auringon mukaan. Voi mennä minne vaan kyselemättä onko jossain jotain sähköpömpeliä. On se niin edullista se kulkeminen että oiken hävettää lukea noita sun sepustulsia. Syö hyvin abc llä sullahan on aikaa syödä. Se laturi on kuitenkin hajalla tai ainakin varattu. Muista kun olet siellä kalliimmassa hotellissa että kuukausierät pitää silti maksaa siitä lasten patteriautosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HS toi omassa lapinreissussaan julki myös 3 tärkeää pointtia

        - patteriautossa on hyvä olla kartturi, joka 7 apin avulla koittaa paikantaa reitin varelta latauspömpeleitä, jotka ovat sekä toimintakuntoisia että vapaina

        - patteriautolijan on syytä varata matkaan kolmannes enemmän aikaa - HS reissussa matka katkesi pikalatauksen epäonnistumiseen (vaikka oli kartturi etukäteen yrittänyt varmistaa, ettei ongelmia luvassa) -> roikuttiin tuntitolkulla hidaslaturissa -> ei ehdittty varattuun hotelliin -> yö vietettiin kätevästi autossa

        - patteriautoilija ei etsi hyviä ruokapaikkoja, vaan tyytyy siihen, mitä lapauspömpeliä lähimmästä ruokapaikasta saa

        Onko kivaa vastailla omiin viesteihin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tuo matkanteko sähköautolla hankalaa, kun pitää suunnitella reitti laturien ehdoilla.

        Onneksi tyhmyys on helppo tuoda julki. Reissun päällä voi oikopäätä unohtaa AC latauksen eli 11/22 kW pömpelit.

        100 kW latausteho olisi kiva. Aiemmin CSS pikalaturit olivat valtaosin 50 kW tehoisia ja Lapissa oli muutama 30 kW laturi. Näistäkään ei kauheasti iloa ole. Talvipakkasilla sähköä menee 25 kWh/100 km, joten 20 min tankkauksella saa 50 kW laturista sähköt vajaan 70 km ajomatkaan.

        Kuten kuvasta näkyy, on pitkillä reissuilla oleellista tähdätä nopeisiin latureihin. 150 kW laturin kanssa kilometrejä kertyisi samalla 20 min tauolla tankkiin ainakin 150 km, vaikka keskiteho jäisikin vähän alle 150. Uudet laturit näkyvätkin pitkälti olevan näitä 150 kW vehkeitä, mutta niitä ei vielä joka paikkakunnalla ole. Pitää suunnitella reitti huolella.

        Esim. Oulussa näkyy olevan neljä nopeaa latauspistettä. Mutta latureita on vain 2.

        Toinen Oulun pikalaturi on 2x150 kW. 1 auto saa max 300 kW, mutta kaksi samanaikaista tankkaajaa puolittaa tehon; 150 kW per auto.

        Toinen Oulun pikalaturi on 225 kW. 1 auto lataa max 150 kW teholla ja kahdelle teho on 150 75 kW. Ensimmäisenä saapunut saa 150 ja toinen vain 75 kW.

        Tämä on hyvin tyypillistä eli teho puolittuu, jos 2 autoa kiinni samassa laturissa. Ei iso ongelma uusimpien 300 kW pömpelien kanssa, mutta voi vähän harmittaa, jos 100 kW laturin teho pitää jakaa naapurin kanssa.

        Näkyy myös olevan sellaisia rajoituiksia, että latauspaikkoja on 4x185 kW, mutta kaikkien yhteisteho on 300 kW. Eli 3 tankkaajaa saa 100 kW ja 4 vain 75 kW, jos teho jaetaan tasan.

        Reitin suunnittelussa pitää huomioida, kuinka todennäköistä on, että a) lataukseen joutuu jonottamaan b) lataus on hidas johtuen jaetusta tehosta.

        Patteriautoja on vielä niin onnettoman vähän, ettei ruuhkia ole. Nyt on myös helppo kuvitella, että helpostihan latausasemat ruokkisi tuplamäärän autoja, jos yleensä latauspömpelissä on vain 1 auto kinni. Mutku 2 autoa/pömpeli -> hitaampi lataus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuules helvetin idiootti. Sähköautolla voi laittaa ihan naviin mihin matka ja se kertoo suoraan akun varaustason ja missä pitää ladata jo etukäteen. Esim jos ajan pidemmälle kuin range eli johonkin yli 550km päähän auto kertoo suoraan ehdotuksia missä kannattaa ladata ja voit itse valita paikan. Auto kertoo myös aina paljonko akkua on jäljellä kohteessa johon olet menossa. Jos akkua jää jäljelle voi siellä lukea esim 56% tai jos ajat pitkälle niin auto kertoo sen -21% esimerkiksi jolloin pitää ladata. Lataus vie 20-80% sen puolisen tuntia ja maksaa sen n.7-8euroa.

        Auto myös jähdyttää ja lämmittää akkuja sen mukaan mihin olet menossa eli saat suoraan tehokkaasti virtaa pikalaturista kelillä kuin kelillä.

        Sehän on kivaa, kun ei petteri valtaväyliltä poistu ja Kehä III ulkopuolellekin poistutaan vain vuosittaista laskettelureissua varten.

        Pisteestä A pääsee pisteeseen B. Hyvällä suunnittelulla pääsee takaisinkin. Vaan jos pitääkin pyöriä pikkupaikkakunnalla, missä on 50-100 km lähimmälle pikalaturille?

        Vaikkapa työkeikka osoitteeseen X eikä tieto siitä, saako autoa edes hidaslataukseen siellä? Tai oma/vuokramökki, mutta sähköjä ei ole tai autoa ei saa pistorasian äärelle.

        Puumalassa tasan 50 kW laturi ja 2 AC pömpeliä, joista useimmat patteriautot tankkaavat 11 kW teholla. 20 min kauppareissun aikana sähköt 20 km ajomatkaan kesäkelissä. Ei huolen häivää? Eihän tuolla montaakaan mökkiläistä ole.

        Pikalatauspisteet puuttuvat kokonaan laajoilta alueilta ja/tai moni pikkupaikkakunta on yhden ainoan varassa. Liian riskialtista on patteriautoilu vielä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän on kivaa, kun ei petteri valtaväyliltä poistu ja Kehä III ulkopuolellekin poistutaan vain vuosittaista laskettelureissua varten.

        Pisteestä A pääsee pisteeseen B. Hyvällä suunnittelulla pääsee takaisinkin. Vaan jos pitääkin pyöriä pikkupaikkakunnalla, missä on 50-100 km lähimmälle pikalaturille?

        Vaikkapa työkeikka osoitteeseen X eikä tieto siitä, saako autoa edes hidaslataukseen siellä? Tai oma/vuokramökki, mutta sähköjä ei ole tai autoa ei saa pistorasian äärelle.

        Puumalassa tasan 50 kW laturi ja 2 AC pömpeliä, joista useimmat patteriautot tankkaavat 11 kW teholla. 20 min kauppareissun aikana sähköt 20 km ajomatkaan kesäkelissä. Ei huolen häivää? Eihän tuolla montaakaan mökkiläistä ole.

        Pikalatauspisteet puuttuvat kokonaan laajoilta alueilta ja/tai moni pikkupaikkakunta on yhden ainoan varassa. Liian riskialtista on patteriautoilu vielä.

        Olipas hauska lukea hyvää tietoa asiasta, kiitos. Kyllä riskialtista on patteriautoilu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän on kivaa, kun ei petteri valtaväyliltä poistu ja Kehä III ulkopuolellekin poistutaan vain vuosittaista laskettelureissua varten.

        Pisteestä A pääsee pisteeseen B. Hyvällä suunnittelulla pääsee takaisinkin. Vaan jos pitääkin pyöriä pikkupaikkakunnalla, missä on 50-100 km lähimmälle pikalaturille?

        Vaikkapa työkeikka osoitteeseen X eikä tieto siitä, saako autoa edes hidaslataukseen siellä? Tai oma/vuokramökki, mutta sähköjä ei ole tai autoa ei saa pistorasian äärelle.

        Puumalassa tasan 50 kW laturi ja 2 AC pömpeliä, joista useimmat patteriautot tankkaavat 11 kW teholla. 20 min kauppareissun aikana sähköt 20 km ajomatkaan kesäkelissä. Ei huolen häivää? Eihän tuolla montaakaan mökkiläistä ole.

        Pikalatauspisteet puuttuvat kokonaan laajoilta alueilta ja/tai moni pikkupaikkakunta on yhden ainoan varassa. Liian riskialtista on patteriautoilu vielä.

        "Liian riskialtista on patteriautoilu vielä.'"

        Joillain syrjäkylillä varmaan näin jos omalla mökillä ei ole sähköä.. Tuollaisia mökkejä on ollut aika harvalla enää Mauno Koivoston aikojen kälkeen. Millä tahansa latausnopeudella sähköauton akku on aina täynnä kun mökiltä lähtee ja se riittä aina kaikkeen kaupassakäyntiin ja muuhun mökkiajeluun. Ei sinne mökille mennä ajelemaan ympäriinsä.

        Vuokramökki ilman sähköä on jo tosi muinaista historiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipas hauska lukea hyvää tietoa asiasta, kiitos. Kyllä riskialtista on patteriautoilu.

        Aivan liian riskialtista ja hankalaa. Itse lomailen paljon Pohjois-Norjassa enkä käy paikoissa, joissa on latauspiste. Jäisi nuo reissut tekemättä, jos olisi patteriauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan liian riskialtista ja hankalaa. Itse lomailen paljon Pohjois-Norjassa enkä käy paikoissa, joissa on latauspiste. Jäisi nuo reissut tekemättä, jos olisi patteriauto.

        Aina löytyy tuollaisia marginaaliporukoita mutta teidän tarpeenne on vain teidän tarpeenne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina löytyy tuollaisia marginaaliporukoita mutta teidän tarpeenne on vain teidän tarpeenne.

        Muutama korpivaeltaja ei vaikuta mitenkään Suomen autokauppaan tai autokantaan. Teidän mielipiteellä tai autovalinnoilla on merkitystä vain teille itsellenne. Tulevaisuuden määrittelevät massat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan liian riskialtista ja hankalaa. Itse lomailen paljon Pohjois-Norjassa enkä käy paikoissa, joissa on latauspiste. Jäisi nuo reissut tekemättä, jos olisi patteriauto.

        Sähköauto käy lähinnä Kehä III:n sisäpuolelle, muualla se on melko kelvoton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto käy lähinnä Kehä III:n sisäpuolelle, muualla se on melko kelvoton.

        😂😂😂aivan. Ihan normaalisti toimii kaikessa ajossa meillä jatkuvasti. 500-600km ajaa yhdellä latauksella. 3500km kuukaudessa tulee. Ei tarvitse koko ajan edes latailla jos ei halua . Aika paljon saa ajaa jos sähköauton ranget ei riitä.

        Pikalatureita on hyvin joka paikassa ja jos ei ole saa sillä 22kw myös lisää mutta eipä sitä tosiaan tarvitse joka paikassa latailla. Huoletonta ajoa nyky sähköautoilla ellei nyt ole joku nissan leaf😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuules helvetin idiootti. Sähköautolla voi laittaa ihan naviin mihin matka ja se kertoo suoraan akun varaustason ja missä pitää ladata jo etukäteen. Esim jos ajan pidemmälle kuin range eli johonkin yli 550km päähän auto kertoo suoraan ehdotuksia missä kannattaa ladata ja voit itse valita paikan. Auto kertoo myös aina paljonko akkua on jäljellä kohteessa johon olet menossa. Jos akkua jää jäljelle voi siellä lukea esim 56% tai jos ajat pitkälle niin auto kertoo sen -21% esimerkiksi jolloin pitää ladata. Lataus vie 20-80% sen puolisen tuntia ja maksaa sen n.7-8euroa.

        Auto myös jähdyttää ja lämmittää akkuja sen mukaan mihin olet menossa eli saat suoraan tehokkaasti virtaa pikalaturista kelillä kuin kelillä.

        Kertooko auto myös mitkä laturit toimii ja mitkä ei ? Vapaa laturithan auto tietenkin kertoo , niinkö ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutama korpivaeltaja ei vaikuta mitenkään Suomen autokauppaan tai autokantaan. Teidän mielipiteellä tai autovalinnoilla on merkitystä vain teille itsellenne. Tulevaisuuden määrittelevät massat.

        Samat sanat teille sähköautofundamentalisteille: teidänkin mielipiteillä ja autovalinnoilla on merkitystä vain teille itsellenne.
        Mietipä kuinka suuri osuus maailman autokannasta on sähköautoja ja puhu marginaaliporukoista vasta sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        😂😂😂aivan. Ihan normaalisti toimii kaikessa ajossa meillä jatkuvasti. 500-600km ajaa yhdellä latauksella. 3500km kuukaudessa tulee. Ei tarvitse koko ajan edes latailla jos ei halua . Aika paljon saa ajaa jos sähköauton ranget ei riitä.

        Pikalatureita on hyvin joka paikassa ja jos ei ole saa sillä 22kw myös lisää mutta eipä sitä tosiaan tarvitse joka paikassa latailla. Huoletonta ajoa nyky sähköautoilla ellei nyt ole joku nissan leaf😂

        No sinäpä sen sanoit, taviksen sähköauto on nimenomaan se vanha Leaf jolla ei käytännössä ole mitään virkaa perus henkilöautona. Teslat ja muut paremman toimintasäteen vehkeet on eliitin herkkuja.
        Kuten olen aiemminkin sanonut, liikenteen sähköistyminen on ennenkaikkea kansalaisten kahtiajaon ja luokkayhteiskunnan palauttamisen väline. Parin tonnin polttis corollalla on köyhä voinut kulkea jokseenkin yhtä sujuvasti kuin rikas uudella mersullaan, mutta kun liikenne sähköistyy, tämä asia muuttuu. Parin tonnin toimivia sähköautoja ei ole eikä tule, ja uusiin ei pienempituloisilla ole koskaan varaa.
        Liikenteen sähköistyminen tulee siis aiheuttamaan liikenneköyhyyttä, josta tulee suuri yhteiskunnallinen ongelma. Työttömyys lisääntyy työssäkäynnin vaikeutuessa, harrastuksiin ei enää pienituloisemmat pääse jne.


    • Anonyymi

      Autoilun alkuaikoina, kun bensaa myytiin vain apteekeissa, piti matka suunnitella apteekkien ja niiden aukioloaikojen mukaan. Nyt sähköautoilla on vähän samanlaiset ongelmat.

      • Anonyymi

        Tuo oli tilanne kymmenen vuotta sitten. Nyt tilanne on se että bensa-auto samassa tilanteessa kuin suomenhevonen silloin kun bensaa ostettin apteekissa.
        Muutama jää harrastekäyttöön maaseudulle, valtaosalle edessä myynti pilkkahintaan teurastomolle. Siihen ei menee pitkään.


      • Anonyymi

        Sähköauto on kuin hyppäisi ajassa taaksepäin 50 vuotta. Eipä tuollaisella kehtaisi ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto on kuin hyppäisi ajassa taaksepäin 50 vuotta. Eipä tuollaisella kehtaisi ajaa.

        Joo, ja kenenkään ei kärsi poikkipuolista sanaa kirjoittaa kun patteripojat kiihtyy niin kuin kertomansa säköauto... ovat kun pikku poikia tikkari varkaissa. Lapsellisia kuukausimaksajia.


    • Anonyymi

      Lappiin heinäkuussa, miksi hitossa?

      • Anonyymi

        Ei aloittaja ole mihinkään menossa. Kököttää neukkukuutioissa. Aloitus on täynnä kielioppi- ja kirjoitusvirheitä. Ei tuollaisen tekstin kirjoittaja lähiötä kauemmaksi pääse.


      • Anonyymi

        Oletko käynyt, ehkä kannattaisi joskus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko käynyt, ehkä kannattaisi joskus.

        Mäkäräisten purtavaksi, ei kiitos.


    • Anonyymi

      Latauspaikoilla varsinkaan pikkupaikkakunnilla ei ole oikein koskaan ketään lataamassa. Oikeasti esim tampereella kun pysähtynyt niin aina on tilaa ladata. Isoissa kaupungeissa kuten tampere ja turku niin siellä on sähköautoja jo paljon mutta latureitakin on tullut kuin sieniä sateella joten ihan hyvin toimii kaikki lataushommat ilman jonoja.

      • Anonyymi

        Täyttä valetta. Latureita on rikki, jonoja riittää ja kaikenlaista ongelmaa on.


    • Anonyymi

      Latureita on mäkissä..k kaupan ja s kauppojen pihalla..abc..motonet..lidl…hese…teboil…joka paikassa. Latureista alkaa olemaan jo runsauden pula.

      • Anonyymi

        Ja koko ajan laajenee. Tärkeää myös että se oma sähköauto ottaa nyt ainakin sen 150kw parhaillaan. Siitä on matkalla hyötyä.


    • Anonyymi

      Polttiskuskit ovat nykyajan hevosmiehiä. Alla on polle joka ei kelpaa kuin teuraaksi pilkkahintaan.

      • Anonyymi

        Jos noin on niin sähköhömppäilijät on niitä traktorikuskeja jotka ei osaa käyttää kalustoaan ja siksi niitä pitää kehua. Hevos ajan traktorit on nykyajan sähköautoja joilla ei tee yhtään mitään.


      • Anonyymi

        Tumpeloille kaiki elämässä on vaikeaa. Siihen ei auta vaikka työkalut olisi kunnossa.

        https://youtu.be/9oJbIdr1lTU

        Normaaliälyllä varustetulla ei ole mitään ongelmaa sähköauton kanssa edes 25 asteen pakkasella Helsingistä Saariselälle.


    • Anonyymi

      Sähköautolla joutuu ajamaan yhtä tietä jossa on isoja latureita varrella.

      Mutta ei voi ajella isosta päätiestä kovin kaukana koska ei saa ladattua.
      Bensalla tai dieselillä ei ole näin. Tuo korjaantuu vasta jos akun koko kasvaa reilusti nykyisistä.



      Tai latureita xxxx lisää ja riittävän nopeita 15 min / 100km tulee kaikkialle. Pieniin kyliin ja teille.

      Suomessa kaikki syötävä ruoka tuotetaan dieselin voimin ja yhtään ruokakauppaa ei ole ilman diesel konetta. Suomi pyörii dieselin voimin ja meidän talous, metsäteollisuus, motot. Armeijan kalusto ja muu polttoaineilla.

      Sähköautojen akku on erittäin vanhaa tekniikkaa ja ollut todella pitkään. Kukaan ei tiedä tuleeko enää parempaa.

      Lithium akut toiminut kannettavissa tietokoneissa ja puhelimissa, pienissä akkutyökaluissa, koska virrantarve suhteellisen pieni ja sen käyttöaika. = akut edullisia koska muutama kenno sekä vaihdettavia ja ladattavissa täyteen nopeasti.


      Sähköauto vaatii paljon virtaa ja akku pitää olla iso. Akkumetallit loppuu nopeasti. Tullaan näkemään tilalle jossa sähköautojen osto kuivuu kun markkinat ei toimi. Eli autojen hinta nousee kokoajan akun hinnan noustessa, kun hinta nousee niin ostajia on yhä vähemmän ja kun autoa, menee vähemmän kaupaksi niin muiden osien hinta nousee.

      Ja me ajetaan ajot polttomoottoriautoilla, kylmä talvinen viima puhaltaa ja bensa pyörii ja vie kaupan pihaan. Koska taas kylmenee

      Polttopuu on paras energianlähde. Riippumaton hinnoista ja tuli mitä tahansa niin talo on lämmin, vesi on lämmintä.

      Akkuvehkeiden käyttö jää tässä taloudessa pieniin akkutyökaluihin.

      Trimmerit, moottorisahat aina bensakoneella. Voi tehdä päivässä valtavan työmäärän valmiiksi.

      • Anonyymi

        Ei huvita maksaa sadasta kilsasta bensiinillä ajettuna jotain 15 euroa pelkästään sen takia että jonkun syrjäseuduilla pelkää sähkön saatavuutta.
        Paljon mieluummin ajaa sähköllä ka maksaa sadasta kilometrista alle kaksi euroa. Ikinä ei ole ollut mitään ongelmia sähkön kanssa reissussa. No pari kertaa eka yritys latauksessa ei ole toiminut mutta se on yleensä parin minutin viivästys.
        Ei mikään mikään järkevä dyy slkaa maksamaan kilometreistään moninkertaista hinta tuollaisten harvojen ongelmien pelon vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei huvita maksaa sadasta kilsasta bensiinillä ajettuna jotain 15 euroa pelkästään sen takia että jonkun syrjäseuduilla pelkää sähkön saatavuutta.
        Paljon mieluummin ajaa sähköllä ka maksaa sadasta kilometrista alle kaksi euroa. Ikinä ei ole ollut mitään ongelmia sähkön kanssa reissussa. No pari kertaa eka yritys latauksessa ei ole toiminut mutta se on yleensä parin minutin viivästys.
        Ei mikään mikään järkevä dyy slkaa maksamaan kilometreistään moninkertaista hinta tuollaisten harvojen ongelmien pelon vuoksi.

        Juuri tämä. Halpaa ajoa. Nyt vielä alkuvuodesta lähti työsuhdesähköauton autoedusta -290e pois. Kotona lataan niin että alle 2e maksaa ajaa 100km. Vähän enempi kun lataa tienpäällä.’utta valtaosa ajoista onnistuu ilman että tuolla huoltoasemalla tarvitsee ladata.

        Syrjäseuduille mennään päätien laturin kautta. Syön usein esim abc ja olen pikalaturissa sen ajan vaikka 30min. Maksaa joku 7e usein. Sitten voin vapaasti lähteä syrjemmälle vaikka lenkki olisi montakin sataa kilsaa. Sielläkin pitää pysähtyä kuselle ja siinä samassa nappaan vaikka 10-20% akkuun lisää virtaa puoli ilmasiksi. Kyllä syrjässäkin niitä 22kw latureita vähintään alkaa olemaan ja usein isompiakin. Ei siellä tarvitse olla kauaa…20min niin saa jo hyvin lisää rangea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri tämä. Halpaa ajoa. Nyt vielä alkuvuodesta lähti työsuhdesähköauton autoedusta -290e pois. Kotona lataan niin että alle 2e maksaa ajaa 100km. Vähän enempi kun lataa tienpäällä.’utta valtaosa ajoista onnistuu ilman että tuolla huoltoasemalla tarvitsee ladata.

        Syrjäseuduille mennään päätien laturin kautta. Syön usein esim abc ja olen pikalaturissa sen ajan vaikka 30min. Maksaa joku 7e usein. Sitten voin vapaasti lähteä syrjemmälle vaikka lenkki olisi montakin sataa kilsaa. Sielläkin pitää pysähtyä kuselle ja siinä samassa nappaan vaikka 10-20% akkuun lisää virtaa puoli ilmasiksi. Kyllä syrjässäkin niitä 22kw latureita vähintään alkaa olemaan ja usein isompiakin. Ei siellä tarvitse olla kauaa…20min niin saa jo hyvin lisää rangea.

        Se on täysin totta että joillekin sähköautot eivät vielä ole hyvä ratksisu. Sitä ei kiistä kukaan.
        Silti sillä isolla populalla joilla ei ole näitä samoja ongelmia ei ole mitään syytä juuttua polttiksiin joissa kilometrikustannukset ovat monikertaiset.
        Näkeehän sen uusien autojen myyntitilastoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on täysin totta että joillekin sähköautot eivät vielä ole hyvä ratksisu. Sitä ei kiistä kukaan.
        Silti sillä isolla populalla joilla ei ole näitä samoja ongelmia ei ole mitään syytä juuttua polttiksiin joissa kilometrikustannukset ovat monikertaiset.
        Näkeehän sen uusien autojen myyntitilastoista.

        Niin. Mielestäni älytöntä ajaa polttiksella. Ajan nyt ensimäistä vuotta sähköautolla ja fakta on se että noin 300-400e kuussa jää rahaa ihan tilille enemmän. En ymmärrä kun jotkut ei tätä ymmärrä. Kyllä minä näen sen selkeästi kun ennen tuo raha meni ja nyt jää. Muut autoilun kulut myös pieneni kuten vakuutusmaksu sekä huoltokustannukset. Lisänä tuo -290e vapaasta autoedusta jota en laskenut tuohon 300-400e…tämä säästö on polttoaineesta suoraan. Ja tosiaan oma firma minulla niin kun vapaa autoetu en suoraan näe säästöä omalla tililläni mutta kummasti se näkyy yritykseni eurocardilla. Tuo lasku on pienentynyt selkeästi sähköauton oston jälkeen. Yhtä kaikki..kaikki on kotiinpäin pienessä kahden miehen yrityksessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei huvita maksaa sadasta kilsasta bensiinillä ajettuna jotain 15 euroa pelkästään sen takia että jonkun syrjäseuduilla pelkää sähkön saatavuutta.
        Paljon mieluummin ajaa sähköllä ka maksaa sadasta kilometrista alle kaksi euroa. Ikinä ei ole ollut mitään ongelmia sähkön kanssa reissussa. No pari kertaa eka yritys latauksessa ei ole toiminut mutta se on yleensä parin minutin viivästys.
        Ei mikään mikään järkevä dyy slkaa maksamaan kilometreistään moninkertaista hinta tuollaisten harvojen ongelmien pelon vuoksi.

        Näin kun ajaa alle tuhat kilometriä kuukaudessa, ei ole mitään järkeä alkaa maksamaan satojen eurojen lyhennyksiä kuukaudessa jostain sikakalliista sähköautosta. Vähän ajavalla se ei maksa itseään ikinä takaisin. Huomattavasti halvemmilla kokonaiskustannuksilla pääsee vanhan polttiksen kanssa. Että tuo säästämispuoli kyllä ontuu pahasti, paitsi sellaisilla jotka joutuvat ajamaan todella paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on täysin totta että joillekin sähköautot eivät vielä ole hyvä ratksisu. Sitä ei kiistä kukaan.
        Silti sillä isolla populalla joilla ei ole näitä samoja ongelmia ei ole mitään syytä juuttua polttiksiin joissa kilometrikustannukset ovat monikertaiset.
        Näkeehän sen uusien autojen myyntitilastoista.

        Sillä isolla populalla ei vain usein satu olemaan liiaksi pätäkkää.
        Hyvin usealle syy polttiksiin juuttumiseen on vain ja ainoastaan se, ettei sopivan hintaisia käytettyjä sähkiksiä vielä ole. Tokkopa koskaan tuleekaan, johtuen akkujen rajallisesta kestoiästä ja korkeasta hinnasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Mielestäni älytöntä ajaa polttiksella. Ajan nyt ensimäistä vuotta sähköautolla ja fakta on se että noin 300-400e kuussa jää rahaa ihan tilille enemmän. En ymmärrä kun jotkut ei tätä ymmärrä. Kyllä minä näen sen selkeästi kun ennen tuo raha meni ja nyt jää. Muut autoilun kulut myös pieneni kuten vakuutusmaksu sekä huoltokustannukset. Lisänä tuo -290e vapaasta autoedusta jota en laskenut tuohon 300-400e…tämä säästö on polttoaineesta suoraan. Ja tosiaan oma firma minulla niin kun vapaa autoetu en suoraan näe säästöä omalla tililläni mutta kummasti se näkyy yritykseni eurocardilla. Tuo lasku on pienentynyt selkeästi sähköauton oston jälkeen. Yhtä kaikki..kaikki on kotiinpäin pienessä kahden miehen yrityksessä.

        No niin. Tiedätkö, että suurin osa autoilijoista ei ole tuossa tilanteessa. Jos on ihan tavallinen renki, ei sähköautossa ole mitään järkeä. Päinvastoin, se mitä kalliin sähköauton maksamiseen menee, on paljon enemmän kuin se, mikä vähän ajavalla menee siihen jo ajat sitten maksetun polttomoottoriautonsa bensiiniin. En ymmärrä kun jotkut ei sitä ymmärrä. Plus kalliit vakuutukset jotka täytyy velaksi ostetussa olla, tonnin tojotaan riittää pakollinen liikennevakuutus halvimmasta yhtiöstä. 300-400€ kuukaudessa säästää siinä kun ei hanki uutta autoa. Se on ihan eri asia tuollaisilla joilla on omat firmat ja vapaat autoedut sun muut ja kaikki kierrätetään niin ettei mikään maksa itselle mitään. Toista se on tavallisen tehdasduunarin, joka jos jättää kesälomareissun tekemättä, voi ostaa lomarahoistaan jopa parin tonnin käytetyn. Aika vähänlaisesti vain on sähköautotarjontaa siinä hintaluokassa.


    • Anonyymi

      Kesällä voi jo ajella jopa yli 200 km ja sitte vasta latailla jos latinkipaikka toimii tai on vapaa.

      • Anonyymi

        Sehän onkin jo melkein kun olisi käynyt lahdessa helsinginseudulta. Onhan se jo melkein lappia pääkaupungin yksiössä asuvalle. Kyllä sähköautolla pääsee. Ei varmaan tarvi ladata kun vasta mäntsälässä kun tulee takaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän onkin jo melkein kun olisi käynyt lahdessa helsinginseudulta. Onhan se jo melkein lappia pääkaupungin yksiössä asuvalle. Kyllä sähköautolla pääsee. Ei varmaan tarvi ladata kun vasta mäntsälässä kun tulee takaisin.

        Ja ABC-ravintolassa syödään hyvin? Itse syön esim. muikkuravintolassa. On vähän kalliimpaa, mutta niin paljon parempaa kuin huoltoasemien "ravintoloissa".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän onkin jo melkein kun olisi käynyt lahdessa helsinginseudulta. Onhan se jo melkein lappia pääkaupungin yksiössä asuvalle. Kyllä sähköautolla pääsee. Ei varmaan tarvi ladata kun vasta mäntsälässä kun tulee takaisin.

        Talvella ajettiin 0 kelissä Volvo XC40 jyväskylän hämeen autovarusteesta vantaalle. 34% oli akkua jäljellä kun olimme perillä. Se näistä legendoista kuinka vain 200km pääsee…

        Kesällä tällä menee hyvin sekalaista ajoa 400. Kaupungissa varmasti 550km


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Talvella ajettiin 0 kelissä Volvo XC40 jyväskylän hämeen autovarusteesta vantaalle. 34% oli akkua jäljellä kun olimme perillä. Se näistä legendoista kuinka vain 200km pääsee…

        Kesällä tällä menee hyvin sekalaista ajoa 400. Kaupungissa varmasti 550km

        ”Se näistä legendoista” Se riippuu suuresti sähköautosta. Sähköauton täytyy olla suht uusi ja kallis, että siinä olisi järkevä toimintasäde. Kaikki varmasti tietää Moottori-lehden legendaarisen 500km Leaf-reissun. Paljon on vieläkin sähköautoja, jotka eivät käy oikeastaan muualle kuin kaupunkiin. Sensijaan polttomoottorikäyttöisellä kaupunkiautollakin pystyy tarvittaessa hyvin tekemään pitemmänkin reissun, jopa motarinopeudella. Vielä kuluu pitkä tovi, ennen kuin tavisduunari-hintaluokassa olevat sähköautot ovat keskeisiltä ominaisuuksiltaan vastaavien polttomoottoriautojen tasolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Talvella ajettiin 0 kelissä Volvo XC40 jyväskylän hämeen autovarusteesta vantaalle. 34% oli akkua jäljellä kun olimme perillä. Se näistä legendoista kuinka vain 200km pääsee…

        Kesällä tällä menee hyvin sekalaista ajoa 400. Kaupungissa varmasti 550km

        Talvinopeusrajoituksilla karvalakki päässä ja hanskat kädessä. Mites 30 C lämmössä 130 km/h mittarinopeutta?


    • Anonyymi

      Siinä ne apsiapinan nakit maittavatkin ennen kuin alkaa Lapin tunturit näkyä.

    • Anonyymi

      Hankin jännitystä elämään muilla tavoilla kuin sähköautoilun pitkillä matkoilla rangea seuraten. .

      • Anonyymi

        Onhan se varmaan jännittävää maksaa jokaiseta arkielämään liittyvästä sadasta kilometristä joka päiva noin 15 euroa vaan sen takia että haluaa olla vapaa sielu jossain Itä-Suomen korvissa. Kun vaihtoehtona on samat kilometrit alle kahdella eurolla.
        Sen verran vaan tiedoksi että noin 95% Suomen väestöstä ei koskaan hae sielulleen vapautta autollaan syrjäseutujen korpimaisemasta. tuolla törkeällä kilometrihinnalla.
        Heille auto väine hoitaa arkipäivän askareet. Ja siihen kuuluu noin 57km ajoa sillä autolla. Ei koskaan sähköauton rangen ulkopuolella.
        Miksi maksaa pitkästä rangesta jota ei koskaan tarvitse? Siksi fossiilipolttimet ovat Suomessakin matkalla lohti unohdusta niinkuin Norjassa on käynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se varmaan jännittävää maksaa jokaiseta arkielämään liittyvästä sadasta kilometristä joka päiva noin 15 euroa vaan sen takia että haluaa olla vapaa sielu jossain Itä-Suomen korvissa. Kun vaihtoehtona on samat kilometrit alle kahdella eurolla.
        Sen verran vaan tiedoksi että noin 95% Suomen väestöstä ei koskaan hae sielulleen vapautta autollaan syrjäseutujen korpimaisemasta. tuolla törkeällä kilometrihinnalla.
        Heille auto väine hoitaa arkipäivän askareet. Ja siihen kuuluu noin 57km ajoa sillä autolla. Ei koskaan sähköauton rangen ulkopuolella.
        Miksi maksaa pitkästä rangesta jota ei koskaan tarvitse? Siksi fossiilipolttimet ovat Suomessakin matkalla lohti unohdusta niinkuin Norjassa on käynyt.

        Ne piirtää keillä piisaa liitua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne piirtää keillä piisaa liitua.

        "Ne piirtää keillä piisaa liitua."

        No mitä luulet kummat sanelevat Suomen autoulu tulevaisuuden?
        Se noin neljän miljoonan populaatio joka asuu ruuhkasuomessa vai ne noin 30 erämämaan setämiestä jotka haluavat tarrautua dieseliin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne piirtää keillä piisaa liitua.

        Näin on. Onneksi liitua riittää, niin ei tarvitse sähköautolla ajaa Ei tarvitse laskeskella paljonko range vähenee kun autoon laittaa pyörätelineen, katolle kanootit, puhumattakaan peräkärrystä, trailerista, asuntovaunusta tms. Ei tarvitse miettiä sähkön hintoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on. Onneksi liitua riittää, niin ei tarvitse sähköautolla ajaa Ei tarvitse laskeskella paljonko range vähenee kun autoon laittaa pyörätelineen, katolle kanootit, puhumattakaan peräkärrystä, trailerista, asuntovaunusta tms. Ei tarvitse miettiä sähkön hintoja.

        "Ei tarvitse miettiä sähkön hintoja."

        Sähköllä ajaminen maksaa noin kaksi euroa per 100 km. Polttiksella 15 euroa.

        Sama matka, eri hinta. Mietipä sitä kuka on tyhmä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei tarvitse miettiä sähkön hintoja."

        Sähköllä ajaminen maksaa noin kaksi euroa per 100 km. Polttiksella 15 euroa.

        Sama matka, eri hinta. Mietipä sitä kuka on tyhmä.

        Tietysti sähköautolla ajava, jos joutuu laskemaan autoilun kuluja. Kun on hoitanut asiat hyvin, ei tarvitse miettimään paljonko autoilu maksaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei tarvitse miettiä sähkön hintoja."

        Sähköllä ajaminen maksaa noin kaksi euroa per 100 km. Polttiksella 15 euroa.

        Sama matka, eri hinta. Mietipä sitä kuka on tyhmä.

        TM käyttötestin mukaan patteriautolla ajaminen maksaa 50 €/100 km (Model 3), kun ajetaan 20 tkm vuodessa. Jos ajoa tulee vähemmän, km hinta on korkeampi.

        Suurin menoerä on aina arvonalenema ja sitähän 60 000 € autossa piisaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietysti sähköautolla ajava, jos joutuu laskemaan autoilun kuluja. Kun on hoitanut asiat hyvin, ei tarvitse miettimään paljonko autoilu maksaa.

        "Kun on hoitanut asiat hyvin, ei tarvitse miettimään paljonko autoilu maksaa."

        Jokainen meistä laskee paljon ajettu kilometri maksaa jos ei ole täysin umpityhmä.

        Polttiksella 15 euroa. Sähköllä kaksi euroa.

        Omaisuus ei kartu suurilla tuloilla vaan pienillä menoilla. Auto maksaa paljon joka tapauksessa. Miksi maksaa myös moninkertaisesti jokaisesta ajetusta kilometristä?

        Tässä syy miksi polttisten jälleenmyyntiarvo putoaa kuin kivi,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kun on hoitanut asiat hyvin, ei tarvitse miettimään paljonko autoilu maksaa."

        Jokainen meistä laskee paljon ajettu kilometri maksaa jos ei ole täysin umpityhmä.

        Polttiksella 15 euroa. Sähköllä kaksi euroa.

        Omaisuus ei kartu suurilla tuloilla vaan pienillä menoilla. Auto maksaa paljon joka tapauksessa. Miksi maksaa myös moninkertaisesti jokaisesta ajetusta kilometristä?

        Tässä syy miksi polttisten jälleenmyyntiarvo putoaa kuin kivi,

        Ei laske jos ei ole umpiköyhä. Sähköautolla ajaminen on kurjuuden maksimointia, ei sellaisella kehtaa ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei laske jos ei ole umpiköyhä. Sähköautolla ajaminen on kurjuuden maksimointia, ei sellaisella kehtaa ajaa.

        No sovitaan sitten näin jos se sinua jotenkin lohduttaa.
        Tämä maailma makaa joka tauksessa niin että polttisten käyttökustannukset ovat monikertaisia sähkautoon verrattuna.
        Kaksi euroa / 15 euroa,

        Mietipä kummalla on tulevaisuus. Jos ostaa nyt uuden niin kummalla on enemmän kysyntää käytettynä?
        Latauskelvoton polttis on viiden vuoden päästä ongelmajätettä. Niinkuin diesel on tänään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sovitaan sitten näin jos se sinua jotenkin lohduttaa.
        Tämä maailma makaa joka tauksessa niin että polttisten käyttökustannukset ovat monikertaisia sähkautoon verrattuna.
        Kaksi euroa / 15 euroa,

        Mietipä kummalla on tulevaisuus. Jos ostaa nyt uuden niin kummalla on enemmän kysyntää käytettynä?
        Latauskelvoton polttis on viiden vuoden päästä ongelmajätettä. Niinkuin diesel on tänään.

        Tuosta huomaa miten pihalla sinä olet. Vuonna 2030 Suomen autokannasta vähintään 82 % on autoja, joissa on polttomoottori. Ei ole minkäänlaista hätää polttomoottoriautoilijoilla arvon laskun suhteen. Sen sijaan sähköautojen arvo romahtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ne piirtää keillä piisaa liitua."

        No mitä luulet kummat sanelevat Suomen autoulu tulevaisuuden?
        Se noin neljän miljoonan populaatio joka asuu ruuhkasuomessa vai ne noin 30 erämämaan setämiestä jotka haluavat tarrautua dieseliin?

        Me setämiehet se sanellaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ne piirtää keillä piisaa liitua."

        No mitä luulet kummat sanelevat Suomen autoulu tulevaisuuden?
        Se noin neljän miljoonan populaatio joka asuu ruuhkasuomessa vai ne noin 30 erämämaan setämiestä jotka haluavat tarrautua dieseliin?

        Ehkä on kivaa räkniä pennejä ja maksimoida kurjuutta, en tiedä. Vaikka en kultalusikka hanurissa olekaan liikkeelle lähtenyt niin senverran on elämän aikana jäänyt taskunpohjille ettei niitä ajamalla saa loppuun, vaikka ajaisi rakettimoottorilla. Säästäkää, säästäkää! Minä en. Mä tuhlaan niin kauan kuin kykenen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se varmaan jännittävää maksaa jokaiseta arkielämään liittyvästä sadasta kilometristä joka päiva noin 15 euroa vaan sen takia että haluaa olla vapaa sielu jossain Itä-Suomen korvissa. Kun vaihtoehtona on samat kilometrit alle kahdella eurolla.
        Sen verran vaan tiedoksi että noin 95% Suomen väestöstä ei koskaan hae sielulleen vapautta autollaan syrjäseutujen korpimaisemasta. tuolla törkeällä kilometrihinnalla.
        Heille auto väine hoitaa arkipäivän askareet. Ja siihen kuuluu noin 57km ajoa sillä autolla. Ei koskaan sähköauton rangen ulkopuolella.
        Miksi maksaa pitkästä rangesta jota ei koskaan tarvitse? Siksi fossiilipolttimet ovat Suomessakin matkalla lohti unohdusta niinkuin Norjassa on käynyt.

        No sinähän se oikea valopää olet. Luuletko sinä siis ihan tosiaan, että tuo liikkumisen vapaus on se ainoa syy olla ostamatta sähköautoa? ”Kun vaihtoehtona on ne samat kilometrit kahdella eurolla.” Mietitäänpä vähän. Ajan noin kymppitonnin vuodessa, autoni käyttökulut kaikkiaan on noin 130 € kuukaudessa. Jos ostaisin uuden törkeän kalliin sähköauton, maksaisin siitä luultavasti 300-500 € kuukaudessa. Plus sähköt ja kallis vakuutus. Vaikka 100km maksaa minulle noin 12 €, autonkäyttökuluni ovat silti kokonaisuutena halvemmat kuin jos ostaisin velaksi kalliin uuden sähköauton (tai ylipäänsä uuden auton) jota en välttämättä mihinkään tarvitse. Minulle kun auto tosiaankin on vain väline hoitaa arkipäivän askareet, niin en näe järkeä upottaa siihen kymmeniä tuhansia.
        Senverran kuitenkin toisinaan tulee kilometrejä minullekin, etten millään vm.2012 Leafilla pärjäisi, vaikka sellaisen voisi saada halvalla.
        Kyllä minä varmasti joskus sähköauton hankin, mutta se ei ole minulle ja monelle muulle ajankohtaista eikä taloudellisesti järkevää vielä. Ensin pitäisi toimivia ja edullisia käytettyjä saada markkinoille, ja siihen menee vielä ainakin yksi vuosikymmen.
        Joten älä sinä arvostele toisten valintoja, kun et tiedä toisten tilannetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei tarvitse miettiä sähkön hintoja."

        Sähköllä ajaminen maksaa noin kaksi euroa per 100 km. Polttiksella 15 euroa.

        Sama matka, eri hinta. Mietipä sitä kuka on tyhmä.

        Tyhmä ja tyhmä.
        Halvin uusi sähköauto maksaa 24990€, halvin uusi polttis 12399€. Erotuksella ajaa 84000km bensalla.
        Ero tulee vielä paljon suuremmaksi jos mennään käytettyihin autoihin. Ja käytetyn autonhan suurin osa suomalaisista ostaa.


    • Anonyymi

      Nyt jäi epäselväksi paljonko sähköautolla maksaa 100km? Miten se oikein oli ?

      Ai niin olihan se tuossa kerrottu, että 50e/100km kun kaikki lasketaan ja eikö ne kaikki lasketa silloin kun kaikki maksetaankin. Oli oikein testattu ja laskettu.

      Että polttomoottorilla 15e/100km ja suursuositulla nyky sähköautolla 50e/100km.
      Tästähän on helppo tyhmemmänkin saada selvää millä kannattaa ajaa.

      • Anonyymi

        Sähköauton käyttökulut ovat 2 €/100 km. Ei ole rengaskuluja, vakuutusmaksuja, arvon alenemaa, huolto- ja korjauskustannuksia. Näin kun lasketaan, saadaan sähköauto kannattavaksi. Tämä on ns. ituhippien laskukaava.


      • Anonyymi

        Voihan näitä nettiin kirjoitella vaikka minkälaisia kustannuksia. Se mitä tässä on menossa on se että polttiksien valtavat käyttökustannukset romahduttavat niiden jälleenmyyntiarvon.

        Voi heittää millaiset tahansa itkupotkuraivarit asiasta. Ei haittaa mua mitenkään. Laita vaan rahasi uuteen latauskelvottomaan jos olet sitä mieltä että niillä on jotain arvoa 2027. Ne on sun rahoja, ei mun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan näitä nettiin kirjoitella vaikka minkälaisia kustannuksia. Se mitä tässä on menossa on se että polttiksien valtavat käyttökustannukset romahduttavat niiden jälleenmyyntiarvon.

        Voi heittää millaiset tahansa itkupotkuraivarit asiasta. Ei haittaa mua mitenkään. Laita vaan rahasi uuteen latauskelvottomaan jos olet sitä mieltä että niillä on jotain arvoa 2027. Ne on sun rahoja, ei mun.

        Niin, esim. Teslan käyttökustannukset ovat tutkitusti 50e/100 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauton käyttökulut ovat 2 €/100 km. Ei ole rengaskuluja, vakuutusmaksuja, arvon alenemaa, huolto- ja korjauskustannuksia. Näin kun lasketaan, saadaan sähköauto kannattavaksi. Tämä on ns. ituhippien laskukaava.

        "Sähköauton käyttökulut ovat 2 €/100 km. Ei ole rengaskuluja, vakuutusmaksuja, arvon alenemaa, huolto- ja korjauskustannuksia. Näin kun lasketaan, saadaan sähköauto kannattavaksi. Tämä on ns. ituhippien laskukaava."

        Mietipä nyt vähän. Sähköautolla ajaminen maksaa alle kaksi euroa per 100km ja polttarilla noin 15 euroa. Sähköauton huoltokustannukset ovat monikertaisesti polttista pienemmät.

        Arvonalenema on pienempi kuin polttiksissa koska kaikki haluavat halpojen käyttökustannusten sähköauton.

        Tervetuloa 2020-luvulle. Latauskevottomat ovat kuolleet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähköauton käyttökulut ovat 2 €/100 km. Ei ole rengaskuluja, vakuutusmaksuja, arvon alenemaa, huolto- ja korjauskustannuksia. Näin kun lasketaan, saadaan sähköauto kannattavaksi. Tämä on ns. ituhippien laskukaava."

        Mietipä nyt vähän. Sähköautolla ajaminen maksaa alle kaksi euroa per 100km ja polttarilla noin 15 euroa. Sähköauton huoltokustannukset ovat monikertaisesti polttista pienemmät.

        Arvonalenema on pienempi kuin polttiksissa koska kaikki haluavat halpojen käyttökustannusten sähköauton.

        Tervetuloa 2020-luvulle. Latauskevottomat ovat kuolleet.

        No kun nimenomaan kaikki EIVÄT HALUA sähköautoa vaan haluavat polttomoottoriauton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kun nimenomaan kaikki EIVÄT HALUA sähköautoa vaan haluavat polttomoottoriauton.

        "No kun nimenomaan kaikki EIVÄT HALUA sähköautoa vaan haluavat polttomoottoriauton."

        Tässä taas tulee esiin tämä sana "kaikki".
        Se on aina ollut selvä että "kaikki" eivät halua sähköautoa.
        Se vaan että joka vuosi yhä uuden auton ostavalle latauskevoton on jäänyt sivuun ja tilaus on kohdistunut yhä useammin ladattavaan tai täyssähköautoon.
        Tämä maa ei ole mikään totalirismi joss "kaikki" olisi missään roolissa. Täällä on aina eri vaihtoehtoja joiden välillä vapaat kansalaiset tekevät valintansa.


        Yhä useammin se on sähköauto. Mikä ongelma tämä vapaa valinta on sinulle?


    • Anonyymi

      "syödä samalla hyvin ABC ravintolassa" Mahdotonta, ruuat täyttä kuraa. Syön aina paikallisissa pikku ruokaloissa / kahviloissa. Näin tuon paikallisia yrittäjiä. Etkö häpeä?

      • Anonyymi

        "Syön aina paikallisissa pikku ruokaloissa / kahviloissa. Näin tuon paikallisia yrittäjiä."

        Syön kotona kun asähköuto latautuu pihassa.


      • Anonyymi

        Maissi-paprika-porkkanaa vihanneksina ja muusia lisukkeena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maissi-paprika-porkkanaa vihanneksina ja muusia lisukkeena.

        Juurikin näi. Sähköauton lataaminen maksaa saman verran.
        Mites bensan litrahinta? Onko kiva maksaa sisäfileen hintaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näi. Sähköauton lataaminen maksaa saman verran.
        Mites bensan litrahinta? Onko kiva maksaa sisäfileen hintaa?

        No ei tuo haittaakaan maksaa. Pääasia, että välttyy sähköautoilun kurjuudelta.


    • Anonyymi

      niin miksi nostat itsesi jalustalle?
      sinulla on ongelma kantsis käydä päänuppi lääkärillä.

    • Anonyymi

      "Syödä hyvin abc,llä " Onko tuo mahdollista ?

    • Anonyymi

      Minulla työn kautta tesla, vapaa autoetu. Vuodessa noin 4500e säästöä polttoainekuluissa. Oma firma tietysti.

      Bensatero ei ymmärrä ja siksi ajaa bensalla.

    • Anonyymi

      Abc on tunnetusti suomen paras ravintola. Siellä ruokailee eniten ihmisiä joka vuosi. Laaturuokaa edullisesti. Emme syö koskaan muualla jos abc on tien varrella. Lapsetkin tykkää kun saa tuttuja annoksia. Siinä samassa lataa kätevästi auton edullisesti ja matka jatkuu.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

      ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      435
      7442
    2. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

      Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      93
      6156
    3. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

      No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      208
      5642
    4. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      162
      5104
    5. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      33
      4483
    6. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      91
      4358
    7. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      116
      3590
    8. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      20
      3588
    9. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      67
      3578
    10. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

      Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      83
      3514
    Aihe