Olet täysin eri ihminen 14- ja 77-vuotiaana

Anonyymi

35

73

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En, minuuteni aika lailla samanlainen, eläytyessäni nuoruuteen minuuteni yhä sama.
      Persoonaan on tullu uusia sisältöjä, viisastunut, vanhuuden oireet muisti, hajamielisyys huomannut itsessäni, demetiiaa en itse huomaa onneksi.
      Materiaallisesti se on toinen juttu.

    • Anonyymi

      En itse paljon, muut ovat ;)

    • Anonyymi

      "Tutkimuksen alkupisteenä oli Skotlannissa vuonna 1950 toteutettu kysely, johon osallistui 1 208 iältään 14-vuotiasta nuorta. Nuorten opettajia pyydettiin arvioimaan teinejä kuudella kyselylomakkeella kuuden luonteenpiirteen osalta.

      🔶 Arvioitavina olivat itseluottamus, määrätietoisuus, mielialojen tasaisuus, tunnollisuus, omaleimaisuus ja oppimishalu.

      Vuonna 2012 eli yli kuusi vuosikymmentä myöhemmin tutkijat jäljittivät osallistujista 635, joista 174 suostui seurantatutkimukseen. Tällä kertaa, 77-vuotiaina, osallistujat arvioivat itse itsensä samojen luonteenpiirteiden osalta kuin heidän opettajansa aikoinaan. Lisäksi yksi läheinen ystävä tai sukulainen teki saman arvion.

      Tutkijat odottivat löytävänsä todisteita luonteenpiirteiden pysyvyydestä 63 vuoden aikajaksolla. Aikaisemmissa, jopa useita vuosikymmeniä kestäneissä persoonallisuustutkimuksissa on havaittu luonteenpiirteiden pysyvyyttä, kun ihmisiä on seurattu lapsuudesta keski-ikään tai keski-iästä vanhuuteen.

      Tutkijoiden yllätykseksi tulokset eivät tukeneet heidän odotuksiaan: yksikään tutkituista kuudesta luonteenpiirteestä ei näyttänyt pysyneen merkittävästi samanlaisena. Havainnot viittasivat päin vastoin siihen, että ajan myötä persoonallisuus muuttuu eikä ihmisen persoonassa itse asiassa ole juuri lainkaan samaa, kun sitä verrataan 63 vuoden takaiseen aikaan. Ainoastaan mielialojen tasaisuudessa ja tunnollisuudessa havaittiin jonkinlaista pysyvyyttä."

    • Anonyymi

      Naiset haluttuja 17 vuoti aina ovat
      Miehet 71 koska on kuollut valta osa ainakin
      Siltä väliltä on väliltä älä valita

      • Anonyymi

        Miten liittyy aloitukseen ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten liittyy aloitukseen ?

        miehet ovat täysin eri miehiä kuin naiset vaikka sukupuolen voi valita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten liittyy aloitukseen ?

        Mies paranee vanhetessaan Tauno Tuli Palo
        nainen näivettyy Ansa Ilkonen


    • Anonyymi

      100-vuotiaana toteat: elämä oli kokonaisuudessaan valtava pettymys ja pelkästään täynnä kärsimystä joka ikinen hetki elämässäni.

      Silloin voi nauraa ilosta toisen hautajaisissa kun se toinen pääsee elämästä pois kokonaan :D

      • Anonyymi

        >>>"ilosta hautajaisiissa<<<"

        "Isossa kirjassa:

        "kirottu olkoon maa sinun tähtesi: kovalla työllä sinun tulee itsesi siitä elättämän koko
        elinaikasi"
        Orjantappuroita ja ohdakkeita se kasvaa sinulle, ja sinun pitää maan ruohoja syömän"
        1 Moos: 3: 17-18


    • Anonyymi

      Kerron sitten, kun olen 77-vuotias.

    • Anonyymi

      Jaa.

      Itsestään paha antaa lausuntoja. Kyllä kai aika ja etenkin mitä sillä aikaa tapahtuu ja kokee vaikuttaa jokaiseen. Aivan selkeetä. Mutta ei sitä millään oma-arviolla voi objektiivisesti tutkia, ihmisen elinympäristöt, elämänkokemukset, ihan kaikki omanlaisiaan, kyllä omat mietteet on täysin subjektiivisia, lähinnä mielipiteitä.

      Että toi mainittu tutkimus enenpi nollatutkimus, kuin vakavasti otettavaa tiedettä.

      Mutta omien empiiristen tutkimuksieni mukaan ihmiset kyllä eivät muutu perusolemukseltaan ja perityiltä ominaisuuksiltaa oikein mitenkään. Liki kaikki tutut on vanhemmiten, kuin karikatyyrejä nuoresta itsestään. Siis perusjutut, luonteet jne, net korostuu ja muuttuvat jopa naurettaiksi ylikorostetuiksi persoonan ominaisuuksiksi. Siis sellaisiksi sketsihahmoiksi, kuin suoraan kummelista, omasta nuoresta itsestään.

      Kyllä eletty elämä ihmisessä aina näkyy, mutta ei ihminen voi geeneilleen mitään, ja lapsuus ja nuoruus kyllä kasvattavat ihmisen persoonaa kaikista eniten.

      Niettä aloituksessa mainittu tutkimus on täyttä skeidaa.

      =DW=

      • Anonyymi

        Aloitus voi olla skeidaa, mutta mukava aloitus. Se saa pohdiskelemaan
        onko itselle käynyt niinkuin viinille
        onko huono huonontunut
        vai hyvä parantunut
        - vanhetessaan.


    • Anonyymi

      Idearikkaus on säilynyt. Siitä on lapsuudesta muistoja ja sisarusten kertomaa.
      Oppimisen halu on lyhyitä latautumis- ja kiireaikoja lukuun ottamatta säilynyt läpi elämän. Nyt uumoilen bugg- tai jivekurssia. Olin tansseissa, taitavasti askeltavat vanhat ja nuoremmat.
      En oikein usko että olisin ihan erilainen. Käytöstavat ovat hioutuneet osin, mutta sama vanaha luonne tulee esille usein. Arvot ovat löysistyneet - onneksi, aika tiukkoja olivat lapsuudenkodissa kuten siihen aikaan monessa muussakin kodissa. Mieluumminkin alan pohtimaan, mikä olisi minussa noista kuudesta ominaisuudesta kovin erilaista nyt kuin ennen. Itseluottamus on aika ajoin ollut lähes nolla, mutta parantunut ongelmien ratkettua. Vastuuntunto ja päämäärät, no ehkä vahvistuneet perheen perustamisen myötä. Vähän outo, en siis ihan tavis ja tasapainoton joskus, tunteet näkyvät, läpi elämän. Nii´in, en myönnä kovin muuttuneeni.

    • Anonyymi

      14 vuotias ei vastaa vielä mistään,mieli muuttuu,kun alkaa laskuja ja veroja tulla.

    • Anonyymi

      Artikkelista: "Nuorten opettajia pyydettiin arvioimaan teinejä kuudella kyselylomakkeella kuuden luonteenpiirteen osalta. Arvioitavina olivat itseluottamus, määrätietoisuus, mielialojen tasaisuus, tunnollisuus, omaleimaisuus ja oppimishalu."

      No, onhan tuo tutkimus enempikin "tutkimus" ja varsin pinnallinen sellainen, ja varsinkin kun jo lähtöpisteenä on aivan keskenkasvuiset henkilöt joiden persoona on vasta muokkautumassa, prosessi aivan alkumetreillään.

      Mikäli lähtöpisteenä olisi ollut vaikkapa 25-vuotiaat, niin suuntima olisi ollut edes hieman loogisempi.

      Lapsuudesta ja nuoruudestani alkaen läheltä tuntemani henkilöt sisaruksista alkaen, ovat persoonansa ytimeltään edelleen aikas lailla samoja henkilöitä, mutta luonnollisestikin elämä ja erilaiset elämän kokemukset ovat muokanneet henkilöitä, tietopohjaa, luoneet syvyyttä ja särmääkin, mutta ydin on edelleen se sama.

      Mutta olisihan se jo "hieman" huolestuttavaa jos henkilö polkisi paikallaan 14-vuotiaasta veteraani-ikään saakka.

      • Anonyymi

        "Mikäli lähtöpisteenä olisi ollut vaikkapa 25-vuotiaat, niin suuntima olisi ollut edes hieman loogisempi."
        Miksi sitä kannattaisi tutkia ? 25 on jo kehittynyt. Ainakin kuuluisi olla.
        Ero omaan itseensä 77-vuotiaana on tod.näk. pienempi kuin 14- vuotiaana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mikäli lähtöpisteenä olisi ollut vaikkapa 25-vuotiaat, niin suuntima olisi ollut edes hieman loogisempi."
        Miksi sitä kannattaisi tutkia ? 25 on jo kehittynyt. Ainakin kuuluisi olla.
        Ero omaan itseensä 77-vuotiaana on tod.näk. pienempi kuin 14- vuotiaana.

        Jos sana "pienempi" tarkoittaa kokoa, niin pojathan kasvaa vielä armeijassakin.


      • Anonyymi

        "Mutta olisihan se jo "hieman" huolestuttavaa jos henkilö polkisi paikallaan 14-vuotiaasta veteraani-ikään saakka."
        On niitäkin. PS:n koko porukka. Ei mitään kehitystä ihmisenä.


    • Anonyymi

      Ainakin kaikki täällä kirjoittavat ovat muuttuneet entistä paremmiksi :DDD

    • Anonyymi

      14 v.
      Olen muuttunut.
      Mulle on kasvanut rinnat.
      Beng

      • Anonyymi

        Mulla oli rinnat jo 14-vuotiaana, mutta nyt vaan nahkapussit eli muuttunut olen minäkin. :)


    • Anonyymi

      Arvioitavina olivat itseluottamus, määrätietoisuus, mielialojen tasaisuus, tunnollisuus, omaleimaisuus ja oppimishalu.

      Itseluottamusta nakerretaan koko ajan:
      Vanha ihminen ei ole mikään.

      Määrätietoisuus:
      J o s päätän, että tiskaan aamutiskit ennen seuraavaa aamua,
      saatan sen tehdäkin.

      Mielialojen tasaisuus:
      Tasaisen riemukas siitä tietoisuudesta, että hauta kohti mennään.

      Tunnollisuus:
      Tunnollisesti leikkaan varpaan kynteni itse niin kauan kuin yletyn.

      Omaleimaisuus:
      Taatusti, on epäilty hulluksi.

      Oppimishalu:
      Halua olisi, mutta uusi ei tallennu enää muistiin.

    • Anonyymi

      Yllatys tulee monelle, kun tulee kakkaa pöksyyn itsestään!

    • Anonyymi

      Yeap, toivoa sopisi, että noin tyypeille elämän aikana kävisi; tapahtuisi kasvua ja kehitystä. Mutta ketjun kommenttien perusteella taitaa olla turha toivo, onko niissä yhtäkään, joka olisi tajunnut, mistä aloituksessa ja linkin aiheessa on kyse. - Nm. Paljon päässyt menemään ohi

      • Anonyymi

        Joku voi olla ymmärtänyt niin, että nyt on tilaisuus alkaa katteettomasti kehua itseään,
        jopa uskoo omiin luuloihinsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku voi olla ymmärtänyt niin, että nyt on tilaisuus alkaa katteettomasti kehua itseään,
        jopa uskoo omiin luuloihinsa.

        Itseään saa kehua aivan vallan vapaasti, jos siihen on aihetta tai jos tuntuu siltä, että kehumista on. - Nm. Ei mitään pahaa asiassa


    • Anonyymi

      Luojan kiitos etten ole 14 !

      Gubbe 73

      • Anonyymi

        1:42
        Tämä oli hyvä kommentti.
        Olisi aika huolestuttavaa, jos 14 v ~ 77 v.
        Ts. ikä ei todellakaan ole vain numeroita.
        Beng
        Vähän hassu tutkimusasetelma.


    • En ole vielä 77,
      mutta tässäkin vaiheessa voin sanoa muuttuneeni tosi paljon.

      Tunnollisuus,: vanhimpana lapsena olen aina ollut vastuullinen tekemisistäni ja olemisestani
      hommat on hoidettu ja hoidetaan säntillisesti mutta muuten oltu kuin ellun kana

      Omaleimaisuus: sitä löytyi jo lapsena, mutta nyt sitä vasta löytyykin,
      vuosien saatossa löytänyt omat hyvät ja huonot puoleni ja en koe olevani mikään tusinatuote

      Oppimishalu: siihen liittyy läheisesti uteliaisuus ja se on kyllä kasvanut,
      mitä enemmän kokee ja näkee, sitä enemmän haluaa kokea ja nähdä,
      ympärillä oleva maailma ja ihmiset ovat kaikki omalla tavallaan mielenkiintoisia
      ja tutustumisen arvoisia.

      Itseluottamus: sitä on tullut lisää ja rutkasti, olin ujo ja hiljainen maalaistyttö mutta silti rämäpäinen, nyt en ole kumpaakaan.

      Määrätietoisuus: kilpailuhenkinen olen ollut lapsesta saakka, tavotteita on asettu ja niihin aina pyritty, nykyään ei aina kehtoo vehata joutavien asioiden kanssa,
      elämä saa mennä menojaan.

      Mielialojen tasaisuus. aika vakaa ollaan oltu, nuorena sitä vielä haetaan kaikkean ja määritellään elämänarvoja, rauhallinen temperamentti on taannut yhä vieläkin tasaisuuden. Elämä tuntuu leppoisalta.

      Tulipahan taas yksi kalluppi tehtyä,
      mutta en mä oo tommonen , mä oon vaan tämmönen.

    • "Kropan malli ja luonteenlaatu kehdosta hautaan sama" sanotaan espanjankielisessä ent. kotimaassani.
      Minä taas puolestani en näe asioita noin mustavalkoisena, vaan uskon perimän ja kasvatuksen/ympäristötekijöiden jatkuvaan vuorovailutukseen ja en todellakaan usko olevani monissakaan asioissa samanlainen kuin 14-vuotiaana.
      Onneksi.
      Itseluottamus ja itsensä tunteminen ja arvostus on kasvanut. Rippuvaisuus muiden mielipiteistä on vähentynyt. Elämänkokemuksen ansiosta olen oppinut tarkastelemaan ihmisiä, ilmiöitä, tapahtumia useammasta näkökulmasta ja olen selkeästi vähemmän itsekeskeinen.
      Perusluonteeni on jotakuinkin sama: sosiaalinen, yhteisöllinen (tarkoittaa kai samaa), avoin ja optimistinen. Katajaista kansaa olen ja en anna kovin helposti periksi.
      Mitä tulee ulkoisiin ominaisuuksiin niin niistä ei kannata edes puhua. Muistan vain kun palasin kotikonnuilleni Keski-Suomeen lähes kahdenkymmenen vuoden poissaolon jälkeen en tunnistanut ketään ulkomuodostaan, en edes naapurin miestä joka oli kastettu samalla vedellä kuin minä :)

    • Olen ihan eri ihminen kun olin 14-vuotiaana.
      En löydä paljonkaan yhtäläisyyttä silloiseen minääni.
      Omasta mielestäni olen kehittynyt parempaan suuntaan :D

    • Anonyymi

      Miten erinomaisia ihmisistä onkaan tullut, yhä välkympiä vanhetessaan !
      Minä se vaan taannun kaikinpuolin, kuulo on huono, näkö on huono,
      sydänvika on krooninen, hiukset ja hampaat alkaneet harveta,
      pissat lirahtaa omia aikojaan housuun,
      ynnä muuta hauskaa, mikä ei silti naurata,
      mutta myös ajattelu on hidastunut, ei "leikkaa" niinkuin nuorena,
      muisti huononee koko ajan, tuntee itsensä hyvin epävarmaksi
      kuinka tässä käy ja missä ajassa.

      Ei pitäneet lääkärien ennustukset minun kohdallani paikkansa,
      että kun pitää jo nuorena kaikin puolin huolta terveydestään,
      voi iäkkäänäkin hyvin.

      Järjen valon lopullinen sammuminen huolestuttaa eniten,
      että alanko kuvitella olevani "iskussa", mitä parhaimmassa kunnossa
      vaikka "lamppu" onkin jo melkein sammunut,
      alanko vielä viime vaiheissa kuvitella itsestäni "suuria" ja minulle hymyillään "ymmärtäväisesti". . .

      • Kaikenlaista kremppaa on, kuten tällä iällä kuuluukin olla.
        Olen silti tyytyväinen elämääni. Kun muistan ruuhkavuodet, väsymyksen, pitkällisen omaishoidon ym.. Kyllä nyt on helppoa, ei tarvitse huolehtia kun itsestään.
        Ajelen sähköpyörällä on helppoa kun ei ylämäet eikä vastatuuli haittaa, keväällä vähän pelotti talven jälkeen nousta pyörälle mutta nopeasti siihen taas tottui.
        Teen käsitöitä ja kuuntelen äänikirjoja kenenkään häiritsemättä.
        Koronan takia olen ollut muutaman viikonlopunkin yksin, nyt testit näyttää miinusta ja kaverikin voi tulla lomallaaan.
        On muuten kuuma, kävin kaupassa ja meinasin pökertyä.


      • Anonyymi

        Eläkeläisen realistinen kuva itsestään on harvinaista ja Ironia vielä harvinaisempaa
        ja varsinkin itseironia.


    • Anonyymi

      No älä!🤣

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Isä tuomittiin pahoinpitelystä.

      Tulikohan oikeudelle nyt ylilyönti? Eihän tuon isän antama kurinpito niin vakavaa ollut. Tuomio olisi ollut aivan ymmärr
      Maailman menoa
      206
      2623
    2. Norja ottaa öljyrahastoista 40 mrd. Suomen pitäisi ottaa työeläkevaroista

      Irtoraha kiertoon, jotta talous saadaan elpymäään. https://yle.fi/a/74-20116257 "Norjan hallitus kasvattaa öljyrahasto
      Maailman menoa
      447
      2368
    3. Arja Koriseva paljastaa erikoisesta asumisjärjestelystä Pekka-rakkaan kanssa: "Voin ottaa..."

      Arja Koriseva viettää tänä vuonna 35-vuotistaiteilijajuhlaa ja kisaa Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelmassa. Lue Arja Koris
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1418
    4. Mun treffi-ilmoitus

      Hei, Ajattelin laittaa tänne oman treffi-ilmoituksen, koska tinder ja muut deittiapit ja palstat eivät ole omalta osalt
      Sinkut
      27
      1387
    5. Miten paljon

      Haluat häntä????
      Ikävä
      71
      1251
    6. Laskutehtävä

      Laske kaivattusi ja itsesi iät yhteen. Tulosta ei oo pakko kertoo.
      Ikävä
      86
      988
    7. Hyvää yötä tänne

      Kun nukkumaan käytte. Ei vanha mies ole kellekään mitään. 😐🌌🌃✨❤️🐺😊
      Ikävä
      133
      955
    8. Rita Niemi-Manninen kommentoi yllättäen Aki-miehensä suoritusta Selviytyjissä: "Olisi pitänyt..."

      Rita Niemi-Manninen ja Aki Manninen herättävät vahvoja mielipiteitä… Nyt Rita Niemi-Manninen kisaa rankassa tosi-tv-kis
      Suomalaiset julkkikset
      7
      954
    9. Mä en kestä näin unta

      Missä nukuit vieressäni. Käännyit otit lusikkaan ja kuiskasit korvaani. "Minä rakastan sinua kulta". 💔
      Ikävä
      70
      940
    10. Olet suloisinta mitä tiedän

      Kun katsoit minua, en pystynyt katsomaan sinua takaisin koska pelkään että näet mitä sinua kohtaan tunnen. Ihastelen sin
      Ikävä
      22
      853
    Aihe