Susi liikkunut Prisman liepeillä, Liuhalassa ja Kallialassa

Anonyymi

Susi tai susia alkaa olla nyt vähän joka puoellla pitäjää. Uusimman kauppakeskus Prisman tontilla susi vieraili jo helmikuulla. Mahdollisesti sama yksilö kävi tuolla myös viime viikolla jolkottelemassa.
https://alueviesti.fi/2022/02/21/prisman-liepeilla-jolkotellut-susi-etsii-omaa-paikkaansa-laumasta-karkotetut-voivat-olla-pohkaantyneita/

Susihavaintoja on myös Sammaljoelta, Liuhalasta, Kallialasta, jne.
https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000008930611.html

Mahdollisesti riistaruokaa ei löydy nyt tarpeeksi metsistä, kun sudet hakeutuvat jätteitä ja kotieläimiä ja pihakoiria etsimään ihmisten nurkista.

25

765

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Noita Liuhalan havaintoja väitettiin pitkään ketuiksi tai supikoiriksi. Että vanhat ihmiset ovat vanhoja ja sairaita ja takkuisia kettuja luulleet susiksi. Mutta kyllä havaintoja nykyään pidetään luotettavina susihavaintoina.

• Anonyymi

Muutamia susia nähty. Entä sitten? Ihmiset saavat lisääntyä ja laajentua. Uusia alueita rakennetaan jatkuvasti ja viedään muilta eläimiltä niiden elintila.

• Anonyymi

Minun kouluaikana 1970 luvun alussa kerrottiin, että Suomessa ei ole ainoatakaan sutta. Eikä ollut kanssa, kaikki oli tapettu, koska susia ja niiden 1800-luvun mallisia lapsentappoja pelättiin.

Minun nuoruudessa Suomi ja meidän luonto toimivat aivan mainiosti, vaikka sutta ei ollut metsissämme ja vaivoinamme.

Nykyisetkin sudet on mahdollista hävittää kaikki pois. Ei niitä Suomen luonto kaipaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minun kouluaikana 1970 luvun alussa kerrottiin, että Suomessa ei ole ainoatakaan sutta. Eikä ollut kanssa, kaikki oli tapettu, koska susia ja niiden 1800-luvun mallisia lapsentappoja pelättiin.

Minun nuoruudessa Suomi ja meidän luonto toimivat aivan mainiosti, vaikka sutta ei ollut metsissämme ja vaivoinamme.

Nykyisetkin sudet on mahdollista hävittää kaikki pois. Ei niitä Suomen luonto kaipaa.

Ei kaipaa ei ja koska niitä ei yhtään hätyytetä, tottuuhan ne myös kaupunkeihin. Hiukan pitäisi kurittaa, että oppisivat tavoille. Kyllä näillä seuduilla riistaa on, mutta jos saa helpommalla ruoan jostain, luultavasti laiska sekin on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

1960-luvulla oli maailmassa arviolta alle 4 miljardia ihmistä. Vuonna 2024 arvioidaan 8 miljardin ihmisen rajan menevän rikki. Melko lyhyessä ajassa on ihmismäärä tuplaantunut. Herättääkö mitään ajatuksia? Muutama susi ei vaikuta mitenkään.

• Anonyymi

"Ei kaipaa ei ja koska niitä ei yhtään hätyytetä, tottuuhan ne myös
      kaupunkeihin. Hiukan pitäisi kurittaa, että oppisivat tavoille. "

Eihän harmaalokkikaan mitään ihmisten ruokia tarvittisi, kun osaa itse pyytää ruokansa järvestä. Silti nuo ovat hakeutuneet ihmisten vaivoiksi hyökkäilemään ja pas-komaan toireille. Ruoan saanti on liian helppoa kaupungeissa.

Lokkeja niin kuin susiakin pitää hätistellä tuiliaseitetn kanssa, niin että alkavat pysyä siellä omilla järvillänsä ja korpimaisemissa. Joka kymmenes lokki ja susi pitää ampua, heti kun nähdään kaupunkialueella.

Turhaa susien on tänne meidän Prisman kulmilla tulla roskiksia ja rottalaumoja jahtaamaan. Menkööt kauaksi omille salomaillensa.

• Anonyymi

Cittarilla on paljon siistimpää. Siellä ei ole roskalavojen lähellä rottalaumoja, eikä ole nähty susiakaan.

• Anonyymi

>>1960-luvulla oli maailmassa arviolta alle 4 miljardia ihmistä. Vuonna 2024 arvioidaan 8 miljardin ihmisen rajan menevän rikki. Melko lyhyessä ajassa on ihmismäärä tuplaantunut. Herättääkö mitään ajatuksia? Muutama susi ei vaikuta mitenkään.>>

Suomi ei voi mitenkään vaikuttaa siihen, että yksistään Afrikan väkiluku kasvaa vuoteen 2050 mennessä 4 miljardiin asukkaaseen.

Siihen voimme vaikuttaa, annetaanko Suomen nykyisen 300 suden kannan nousta 1000...1500 suden määräksi. Ja vielä sitäkin korkeammaksi, jos kannanhoitoon ei panosteta lainkaan.

• Anonyymi

500 sutta vastaan 5 miljoonaa ihmistä. Suomessakin rakennetaan jatkuvasti lisää asutusalueita ja viedään muilta eläimiltä elintila.

• Anonyymi

Nyt se Sammaljoen heinäpellolla aikaisemmin tavattu susi on tappanut ja syönyt koiran metsässä.
      https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000008942376.html

Viher-piiperöitä tapaus varmaan vaan naurattaa. Että susi on luonnon legiimi ja normaali alkueläin, sen sijaan ihminen ja kesykoira ovat sille laillista riistaa.

• Anonyymi

Mikään ei pidä ihmisten määrää kurissa. Koronakaan ei karsinut ihmismäärää kunnolla.

• Anonyymi

Olis pitäny koiransa kytkettynä, niin kun pitää olla. Ihan koiran ulkoiluttajan oma syy, että koira joutui suden suuhun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olis pitäny koiransa kytkettynä, niin kun pitää olla. Ihan koiran ulkoiluttajan oma syy, että koira joutui suden suuhun.

Juu, oikein olisi sakottaa koiran ulkoiluttajaa metsästyslain rikkomisesta. Turhaan valittaa, muuta kuin omaa tyhmyyttään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu, oikein olisi sakottaa koiran ulkoiluttajaa metsästyslain rikkomisesta. Turhaan valittaa, muuta kuin omaa tyhmyyttään.

Koira oli omassa pihassaan iltapissalla. Se on monta kertaa semmosta kun korvessa asuu, että pihapiirissä on metikköä. Jos nimittäin asuu keskellä metsää niin kuin tässä tapauksessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Koira oli omassa pihassaan iltapissalla. Se on monta kertaa semmosta kun korvessa asuu, että pihapiirissä on metikköä. Jos nimittäin asuu keskellä metsää niin kuin tässä tapauksessa.

Jep, oli kuitenkin aikas vastuutonta mennä sisälle kutoon ja jättää koirat pihalle. Varsinkin kun tiesi, että alueella on susi liikkunut.

• Anonyymi

Aaamulehti:
      " Susista on tehty Sastamalan eteläpuolella havaintoja pitkin vuotta.
      ”Susista on tullut rohkeampia ja ne tulevat ihmisten ja kotieläinten
      lähettyville. Jos susia metsästettäisiin, niin ne alkaisivat karttaa ja
      varoa ihmistä. Susi ei ole tyhmä eläin”, Kumpulainen sanoo.

Riistanhoitoyhdistyksen mielestä sudenkaatolupa laajemmalla
      alueella olisi aiheellinen, mutta kannanhoidolliset metsästysluvat
      ovat tällä hetkellä jäissä koko Suomessa."

• Anonyymi

Ihminen raivaa metsää ja rakentaan itselleen alueita ja asutusta. Kyllä suomenkin väkiluku kasvaa kasvamistaan. Susien (ja muiden eläimien) elintila ja alueet pienenevät ja sen myötä ihminen ja susi kohtaavat useammin kuin olisi tarve.

• Anonyymi

Suden ja ihmisen kohtaamiselle ei ole mitään tarvetta, ei koskaan. Sudet ovat ihmisen kannalta tarpeettomia ja haitallisia petoeläimiä.

• Anonyymi

"Cittarilla on paljon siistimpää. Siellä ei ole roskalavojen lähellä rottalaumoja,"

Prisman uusi kauppa on täysi susi! Mettän eläimetkin sen jo tajuaa, että tää ei nyt oikein toimi.

• Anonyymi

Ampua pitää tavatessa. Ruumis piiloon niin säästyy 10 000 euroa.

• Anonyymi

Itse koen että susien kanssa olen pärjännyt mutta ihminen on ihmiselle susi.

• Anonyymi

Susi on arvokkaampi kuin koira. Piste.

• Anonyymi

Koiranomistajana olen tasan päinvastaista mieltä. Oman 6-vuotiaan pystykorvani rinnalle suden arvo on tasan 0,00 euroa.

Nappi ottaan kaikille susille, jota tulevat taajama-liikennemerkillä merkityn alueen sisäpuolelle.

Susia ei luonto eikä ihmiskunta tarvitse yhtään mihinkään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Koiranomistajana olen tasan päinvastaista mieltä. Oman 6-vuotiaan pystykorvani rinnalle suden arvo on tasan 0,00 euroa.

Nappi ottaan kaikille susille, jota tulevat taajama-liikennemerkillä merkityn alueen sisäpuolelle.

Susia ei luonto eikä ihmiskunta tarvitse yhtään mihinkään.

Ei luonto tarvi sun koiraasikaan.

• Anonyymi

Saa ampua jos tulee omalle tontille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      67
      5910
    2. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      134
      4274
    3. Järkyttävä tieto Purrasta

Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      102
      1956
    4. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      63
      1455
    5. 52
      1159
    6. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      261
      1137
    7. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      127
      1009
    8. Ajattele, miten häviävän pieni

todennäköisyys on sille, että kaksi tiettyä ihmistä yli viidestä miljoonasta sattuvat tulemaan samalle palstalle ikävöim
      Ikävä
      49
      836
    9. Aavistan tai oikeastaan

tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      31
      773
    10. Pieni vinkki miehelle

Jos haluat, että tapahtuu jotain edistystä, niin kannattaa suoda ajatus sille, että miltä toimintasi näyttää mulle päin.
      Ikävä
      39
      745
    Aihe