Korpuskieli ja femininismi

Käyttämäni termi 'herttailla' on mennyt eräälle kiivailevalle feministille niin 'ihon alle' ja aiheuttanut voimakkaat tunnereaktiot, että hän on USEAAN otteeseen väittänyt, ettei sellaista sanaa ole, koska sitä ei ole SANAKIRJASSA.

Hän ei ilmeisesti tunne korpuskielen ja elävän kielen eroa.

Korpuskieli on esimerkiksi antiikin latina. Sitä ei voi lisätä, eikä vähentää. Sitä ja sen kopioita säilytetään maailman kirjastoissa. Antiikin latinan koko tuotanto mahtuisi yhteen huoneeseen.

KAIKKI sanat ovat jo ehtineet suurimpiin sanakirjoihin. Jos niissä ei ole, ei ole koko antiikin latinassa.

Nykylatina taas on elävä kieli. Sillä ei ole koollisia tai sanallisia rajoitteita. Sitä käytettäneen eniten Vatikaanissa.

Suomi ei ole korpuskieli. Uusia sanoja tulee ja menee. Monet sanat on johdettu entisistä tutuin säännöin, joten ne on huokea ymmärtää. Varsinaiset uudissanat opitaan ymmärtämään kontekstista tai hakuteoksista ja netistä. 🌹👀

36

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voit puhua herttailusta, söpöstelystä, nätistelystä, höpöstelystä, hupustelusta.. kuinka vain, mutta ei kukaan yhdistä siihen sukupuolielimien esittelyä.

    • Anonyymi

      Syvälle tuntuu se "kiivaileva feministi" sinunkin ihosi alle päässeen. Tuntuu tuo feminismi ylipäänsä tunkeutuneen ihan ytimeen saakka, kun joudut jatkuvasti näitä alotuksiasi suoltamaan.

      • Anonyymi

        Muistan kun se palstalle tullessaan jossain viestissään ilmoitti, että ei ole sanonut feminismistä täällä mitään, eikä tule sanomaankaan..😄 Nyt on pato auki ja patoumat purskahtaa ryöpyllä ulos. Ehkä se helpottaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan kun se palstalle tullessaan jossain viestissään ilmoitti, että ei ole sanonut feminismistä täällä mitään, eikä tule sanomaankaan..😄 Nyt on pato auki ja patoumat purskahtaa ryöpyllä ulos. Ehkä se helpottaa?

        No todella on ollut sitten kovasti padottuna. Varmaan ihan hyvä, että saa tuuletettua ulos.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muistan kun se palstalle tullessaan jossain viestissään ilmoitti, että ei ole sanonut feminismistä täällä mitään, eikä tule sanomaankaan..😄 Nyt on pato auki ja patoumat purskahtaa ryöpyllä ulos. Ehkä se helpottaa?

        Tunsi itsensä ja tiesi ettei vesikauhuisista kaunapostauksistaan tule loppua jos kerran aloittaa.


    • Herttailu kuulostaa volapuukilta tai joltain muulta keinotekoiselta kieleltä. Sopii ehkä ikämiehen suuhun.

      • Anonyymi

        Mulle tulee herttailusta aina mieleen joku korttipeli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulle tulee herttailusta aina mieleen joku korttipeli.

        Niin mullekin. Hertta on valttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mullekin. Hertta on valttia.

        Varsinkin Kyniksellä...


    • En ole koskaan pelannut minkäänlaista korttipeliä. Ei ole ollut kiinnostusta. Tosin ei muunkaanlaisiin peleihin ja kilpailuihin.

      Elämästäni olen urheilunkin katsomiseen uhrannut vain 20 minuuttia, kun tuttavat veivät pakolla. Poistuin kuitenkin kesken. 🌹👀

      • Anonyymi

        Mutta tiedät, mitä tarkoittaa, kun hertta on valttia?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta tiedät, mitä tarkoittaa, kun hertta on valttia?

        Hertta lienee eräiden korttien tunnuskuvio, valtti lienee eräs korttipeli, mutta en osaa pelata sitä. Sanonta 'hertta on valttia' on minulle tuntematon. 🌹👀


      • Anonyymi

        Eräs vanhempi ihminen arveli kynä.mi🌹 olevan entisellä nimimerkillään jormalaiset tai jormanainen.
        Kuulostaako tutulle? Samaa jankutustaan kuulemma pitänyt jo vuosikausia, eripalstoilla.
        Rouvansa esitellyt jo silloin vieraille miehille kauneintaan, kumartuen nostamaan lattialta kuvitteellisesti jotain, ilman alushousuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eräs vanhempi ihminen arveli kynä.mi🌹 olevan entisellä nimimerkillään jormalaiset tai jormanainen.
        Kuulostaako tutulle? Samaa jankutustaan kuulemma pitänyt jo vuosikausia, eripalstoilla.
        Rouvansa esitellyt jo silloin vieraille miehille kauneintaan, kumartuen nostamaan lattialta kuvitteellisesti jotain, ilman alushousuja.

        Onhan tuo pyörinyt jo vuosikausia eri palstoilla kertoillen samoja tarinoita uudestaan ja uudestaan. Joko niin tai sitten on kopionut tarinansa joltain toiselta kirjoittelijalta. Sekään ei tietenkään ole mikään mahdottomuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan tuo pyörinyt jo vuosikausia eri palstoilla kertoillen samoja tarinoita uudestaan ja uudestaan. Joko niin tai sitten on kopionut tarinansa joltain toiselta kirjoittelijalta. Sekään ei tietenkään ole mikään mahdottomuus.

        Eli todistat itse pyörineesi vuosikausia eri palstoilla. Meinaat siis narsistisesti, että palstailu on vain sinun etuoikeusko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli todistat itse pyörineesi vuosikausia eri palstoilla. Meinaat siis narsistisesti, että palstailu on vain sinun etuoikeusko?

        Kyllä ne tekstit näillä palstoilla hyvin säilyvät. Ei tarvii kun vinkin mistä löytyy ja sieltähän ne löytyy.

        Saa sitä palstailla, vaikka sata vuotta. Turha vaan selitellä muiden pakkomielteistä ja harhoista, kun itse on niitä vuosikausia eetteriin suoltanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli todistat itse pyörineesi vuosikausia eri palstoilla. Meinaat siis narsistisesti, että palstailu on vain sinun etuoikeusko?

        Jännä muuten miten sinä aina niin kovasti Kyniksen puolesta huolestut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eräs vanhempi ihminen arveli kynä.mi🌹 olevan entisellä nimimerkillään jormalaiset tai jormanainen.
        Kuulostaako tutulle? Samaa jankutustaan kuulemma pitänyt jo vuosikausia, eripalstoilla.
        Rouvansa esitellyt jo silloin vieraille miehille kauneintaan, kumartuen nostamaan lattialta kuvitteellisesti jotain, ilman alushousuja.

        Jormalainen on kyllä tuttu nikki, mutta eri henkilö.

        Minun vaimoni on näyttänyt kauneintaan siten, ettei miehelle ole voinut jäädä epävarmaksi, että se on tarkoituksellista. Siksi hän on näyttänyt hitaasti ja yksityiskohtaisesti katsoen silmiin ja hymyillen. 🌹👀


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli todistat itse pyörineesi vuosikausia eri palstoilla. Meinaat siis narsistisesti, että palstailu on vain sinun etuoikeusko?

        Ja sinullehan tuo toki voi olla joku kauhean kamala ja häpeällinen todistus. Mulle taas ei. Mullehan maksetaankin siitä, että notkun keskustelupalstoilla tutkailemassa ja saamassa ideoita. Tai no se ei ole palkanmaksun peruste, mutta saan ihan avoimesti ja vapaasti tehdä sitä työaikanakin.


      • Anonyymi
        kynä.mi kirjoitti:

        Hertta lienee eräiden korttien tunnuskuvio, valtti lienee eräs korttipeli, mutta en osaa pelata sitä. Sanonta 'hertta on valttia' on minulle tuntematon. 🌹👀

        https://www.suomisanakirja.fi/valtti pitäisi olla kyllä ihan yleissivistystä.

        Mutta on kyllä sanottava, että käyttämäsi merkitys herttailulle ei minun mielestäni sovi yleisempään käyttöön. Sanan muut merkitykset ovat niin kaukana sinun sille antamasta merkityksestä. Voit toki käyttää sitä, sehän on sinun ja vaimosi omaa seksikieltä ja omia ilmaisuja kaikenlaisille toimille ja taphtumille ja vaikka ruumiinosille syntyy kieleltään rikkaille pariskunnille ihan varmasti. Ihan niin kuin perheissä ja suvuissa voi olla omia sanoja ja sanontoja.


      • Anonyymi
        kynä.mi kirjoitti:

        Jormalainen on kyllä tuttu nikki, mutta eri henkilö.

        Minun vaimoni on näyttänyt kauneintaan siten, ettei miehelle ole voinut jäädä epävarmaksi, että se on tarkoituksellista. Siksi hän on näyttänyt hitaasti ja yksityiskohtaisesti katsoen silmiin ja hymyillen. 🌹👀

        Vaimosi on siis https://fi.wikipedia.org/wiki/Ekshibitionismi itsensäpaljastelija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jännä muuten miten sinä aina niin kovasti Kyniksen puolesta huolestut.

        Ja jännä miten sinä huolestut joka feministi palstalaisen puolesta aina kyniksen avauksissa. 🤣 Ainiin se on tämä harhasi, että "kaikki ovat puolellani ja SINÄ vain minua vastaan."😉


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sinullehan tuo toki voi olla joku kauhean kamala ja häpeällinen todistus. Mulle taas ei. Mullehan maksetaankin siitä, että notkun keskustelupalstoilla tutkailemassa ja saamassa ideoita. Tai no se ei ole palkanmaksun peruste, mutta saan ihan avoimesti ja vapaasti tehdä sitä työaikanakin.

        Tokitokitokittajallehan taas "maksetaan palstailusta" Huoh!
        Kauan se sinäkin jaksat tuota samaa valhettasi toistaa. Onko tämä jo viidettä vuotta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tokitokitokittajallehan taas "maksetaan palstailusta" Huoh!
        Kauan se sinäkin jaksat tuota samaa valhettasi toistaa. Onko tämä jo viidettä vuotta?

        En tuota tainnut sanoa kuin kerran aikaisemmin. Jokunen päivä sitten Disselle kun juteltiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tokitokitokittajallehan taas "maksetaan palstailusta" Huoh!
        Kauan se sinäkin jaksat tuota samaa valhettasi toistaa. Onko tämä jo viidettä vuotta?

        Mutta kiva tietää, etten sitten ole ainoa laatuaan. En mä tosin uskonutkaan olevani. Onhan nämä paikat aika mainio mielikuvituksen piristäjä ja ideoiden kehittäjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jännä miten sinä huolestut joka feministi palstalaisen puolesta aina kyniksen avauksissa. 🤣 Ainiin se on tämä harhasi, että "kaikki ovat puolellani ja SINÄ vain minua vastaan."😉

        Mä en ole vielä koskaan huolestunut täällä kekenkään puolesta. Ei mulla ole mitään tarvetta rynnätä kenenkään "avuksi" asioissa, varsinkaan kun ko. kirjottaja ei edes itse koe lainkaan tarpeelliseksi reagoida mitenkään. Vaan sinä se vaan jaksat aina reagoida kyniksen "puolesta".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä en ole vielä koskaan huolestunut täällä kekenkään puolesta. Ei mulla ole mitään tarvetta rynnätä kenenkään "avuksi" asioissa, varsinkaan kun ko. kirjottaja ei edes itse koe lainkaan tarpeelliseksi reagoida mitenkään. Vaan sinä se vaan jaksat aina reagoida kyniksen "puolesta".

        ReaGoin (löysitkö jälleen tarttumapintaa?) henkilöiden puolesta jotka ajavat samaa vihan vastaista arvomaailmaa ja tasa-arvoa kaikille. Kuten olen sen monesti sanonut en hyväksy mitään vihaan perustuvaa ismiä ja yksi on miesvihaa ajava feminismi.
        Kuten sanoin samaa miksi ReaGoit aina kaikkien palstafeministien puolesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kiva tietää, etten sitten ole ainoa laatuaan. En mä tosin uskonutkaan olevani. Onhan nämä paikat aika mainio mielikuvituksen piristäjä ja ideoiden kehittäjä.

        Toki toki juu. xD


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ReaGoin (löysitkö jälleen tarttumapintaa?) henkilöiden puolesta jotka ajavat samaa vihan vastaista arvomaailmaa ja tasa-arvoa kaikille. Kuten olen sen monesti sanonut en hyväksy mitään vihaan perustuvaa ismiä ja yksi on miesvihaa ajava feminismi.
        Kuten sanoin samaa miksi ReaGoit aina kaikkien palstafeministien puolesta?

        Minä puhun ihan vain itsenäni. Jutelkoot muut itsensä puolesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki toki juu. xD

        Aivan, toki toki juu ja juu. Kiva tietää, ettei ole ainoa. Olis jopa kiva tietää mitä hommaa se toinen sitten tekee. Kysyitkö ikinä?


    • Anonyymi

      Viimeisestä risteilystä on tovi vierähtänyt.

    • Anonyymi

      Ei tule millään tavalla sanasta "herttailu" mieleen se mitä avaaja jaksaa toistella. Genitaalien esittely ilman molemminpuolista sopimusta on asiatonta. Ei minua varsinaisesti haittaa jos nainen jota pidän seksuaalisesti kiinnostavana avaa reitensä, mutta taas jos reisiään levittelee nainen jota en pidä seksuaalisesti kiinnostavana niin se haittaa.

      • Anonyymi

        Se on seksuaalista häirintää silloin, aivan samoin kuin miesten esitellessä (luvatta) elimiään.


    • Anonyymi

      Kynis se jaksaa aina toistella, että naiset haluaa näyttää rakoaan itseään miellyttäville miehille ja että se on sitä herttailua.

      Mutta kynis, mitäs jos se mies ei pidäkään sitä naista miellyttävänä, eikä pidä siksi sitä tekoa yhtään herttaisena?

      Jos vaikka metrossa ikääntynyt, päihteillä marinoitu kassialma esittelee pinppaansa, niin kuinkahan moni miespuolinen paikallaolija pitäisi temppua herttaisena?

    • Anonyymi

      Korpuskieli?? Miten se asiaan liittyy, onko vaan vedätystä?

      Käsittääkseni korpuksella (corpus) (kielinäytteiden tallennevarasto?) kielentutkimuksessa tarkoitetaan, kun yritetään selvittää vanhoja ('unhoon jääneitä') sana- ja termimerkityksiä tai nykymerkitysten alkujuuria esim. säädösteksteissä.
      Tässä aloittaja tarjoilee nyt henk.koht.uusiotermiään, mikä ei ainakaan palstayleisössä näytä saavan kannatusta ;)

      ----
      Onko jo poistettu ketju, missä aloittaja ei pidä sp.elimien ulkonäköä mielipidekysymyksenä, vaan on biologinen (evolutiivinen?) välttämättömyys olla kaunis, kun evoluutio kuitenkin on siinä vaiheessaan kuin nyt voidaan todeta, eli yleisö vaan ei ymmärrä tätä mekanismia.. loogisena pakkona, näin tuon ajatuksen tulkitsen
      Aloittaja lienee tosissaan ajatuksensa kanssa

      • Anonyymi

        Ei ole poistettu, löytyy yhä kun jaksaa tarpeeksi tonkia sivuja taaksepäin.

        Kyniksen ketjut tapaa hautautua muun roskan sekaan aika nopeasti, kun se päivittäin tehtailee uusia aloituksia samasta aiheesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe