Miten juutalaisessa kalenterissa on määritelty kuukauden pituus ?
Ja miten vuoden pituus on siinä saatu oikeaksi (vai onko ?) ?
Länsimaissa käytössä olevassa gregoriaanisessa kalenterissahan karkausvuosisäännöillä on aikaansaatu se, että:
1) vuodenajat pysyvät kohdallaan kalenteriin nähden
ja
2) vuoden pituus on oikein niin hyvällä tarkkuudella, että se heittää yhden vuorokauden 3236 vuodessa.
Tosin:
Persialaisessa kalenterissa tarkkuus on vieläkin parempi, se heittää vain päivän / 110000 vuotta.
https://www.timeanddate.com/calendar/persian-calendar.html
Joten, mistä mahdollisimman ymärrettävä, mutta samalla tieteellisen tarkka kuvaus juutalaisesta kalenterista ?
Juutalainen kalenteri, kuukausi ?
2
80
Vastaukset
- Anonyymi
Toivottavasti tätä osaa selitää joku asiaa paremmmi tunteva, mutta minä yritän kertoa jotain.
Islamin kalenteri on kuun kiertoon perustuva lunaarinen ja kristittyjen auringon kiertoon perustuva solaarinen. Islamin vuosi siis on lyhyempi kuin 365 vuorokautta. Esim. Ramadan on eri aikaan meidän vuottamme. Islam synyti Saudi-Arabian aavikolla, jossa vuodenajat ei juurikaan eroa toisitaan. Jos meillä esim. joulu olisi välillä kesähelteillä, niin kokisimme asia kummalliseksi.
Juutalainen kalenteri on edellisten yhdistelma solunaarinen. Lähtökohtaisesti kuukausi määräytyy kuun kierron mukaan eli on lyhyempi kuin meillä. Jossain kohtaa Raamatussa on mainittu, että eräs juhla on tietyn kuukauden tiettynä päivänä ja se on keväällä. Vuosi on siis saatava vastaamaan meidän ajanlaskua. Kun me sumplimme ajankulun kuntoon karkauspäivillä, niin juutalaisuudessa niitä on oltava enemmän eli on kokonaisia karkauskuukausia.
Toivon tosiaan, että joku asiaa paremmin tunteva täydentää vastaustani ja korjaa virheitäni. - Anonyymi
Kas, samalta sivustolta löytyi myös:
https://www.timeanddate.com/calendar/jewish-calendar.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72498- 1161698
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill371442Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1641272Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1201266- 1431219
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1481191- 521165
- 571091
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46979