Perinnöksi saadut kameravehkeet, tekeekö mitään?

Anonyymi

Sain perinnöksi kuolleelta sukulaiseltani yllättäen kamera-välineitä:

Canon EOS 1000D kamera
Canon EOS 1300D kamera
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-f/5.6 IS II (macro 0.25m) objektiivi
Canon EF 70-210mm ultrasonic 1:3.5-4.5 objektiivi
Sigma DC 17-70mm 1:2.8-4.5 objektiivi
Sigma 50mm 1: 2.8D Macro EX objektiivi
Canon ef-s 24mm f/2.8 STM objektiivi
Canon EF 50mm f/1.8 STM objektiivi

Lisäksi useita suotimia Hoya Circular PL ja Hoya UV, pari laukkua ja jotain muuta pienempää tavaraa, latureita ja akkuja.

En ymmärrä valokuvauksesta mitään, tekeekö noilla mitään?

Kamerat ainakin näytti olevan aika vanhoja, tuo 1300D uudempi. Alkoi nyt kiinnostaa valokuvaus ja yritän tutustua noihin välineisiin.

Lähinnä ajattelen noita objektiiveja, miksi niitä tarvitaan noin monta ja onko nuo kaikki edes tarpeellisia? Toinen kamerakin ilmeisesti ylimääräinen vai onko tapana, että toisessa kamerassa on toinen objektiivi vakituisesti niin ei tarvitse vaihtaa?
(tähän asti olen kuvannut vain kännykällä, joten aika erilaista noiden kanssa)

32

1690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eihän nuo huippua ole, mutta varsin käyttökelpoisia laitteita.
      Objekteissa riippuu vähän miten ja mitä kuvaa. Vähemmälläkin pärjäisi, mutta jos on ilmaiseksi saatu niin kannattaa kokeilla mistä tykkää. Yleensä tietyt putket jää kiinni enemmän kuin toiset. Ehkä tuo Canon EF-S 18-55mm kitti-putki on vähän turhan oloinen kun on kuitenkin tuo Sigman 17-70mm zoomi, joka on parempi tuollaiseksi yleisputkeksi.

    • Anonyymi

      No itse en omistaisi aikaa noille valokuvausmielessä mutta onhan ne tietysti jonkinlaisia keräilykohteita. Jatka vaan kännykällä niin pysyt nykyajassa.

      • Anonyymi

        Kännykkä on perin vajavainen kamerana. Kyllähän noilla alkuun pääsee. Tuo cannonin 50mm on hyvä potrettikuvaukseen. Siitä vaan opettelemaan valokuvausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kännykkä on perin vajavainen kamerana. Kyllähän noilla alkuun pääsee. Tuo cannonin 50mm on hyvä potrettikuvaukseen. Siitä vaan opettelemaan valokuvausta.

        Ammattilaiset kuvaavat muotokuvia 75-80mm putkella. 50mm pyöristää vartalon mittasuhteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ammattilaiset kuvaavat muotokuvia 75-80mm putkella. 50mm pyöristää vartalon mittasuhteita.

        Nuo kamerat ovat APS-C kennolla varustettuja. Tuo 50mm on sellaisella hyvä potretti kuvaukseen. Ammattilaiset käyttävät kinokoon kennoisia kameroita. Tällöin tarvitaan isompi polttovälinen opiska.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ammattilaiset kuvaavat muotokuvia 75-80mm putkella. 50mm pyöristää vartalon mittasuhteita.

        "Ammattilaiset kuvaavat muotokuvia 75-80mm putkella. 50mm pyöristää vartalon mittassuhteita"

        Joopa joo. mutta ammattilaiset ei käytä pienikokoisia leluja.
        50 mm vastaa noissa rungoissa n. 80 mm.


      • Anonyymi

        "No itse en omistaisi aikaa noille valokuvausmielessä mutta onhan ne tietysti jonkinlaisia keräilykohteita. Jatka vaan kännykällä niin pysyt nykyajassa."

        Jäät paljosta paitsi. "Nykyaika" ei tuo mitään uttaa, ainoastaan taskuun mahtuvuuden.


    • Eihän noi mitään ammattikamaa ole, mutta kyllä niillä alkuun pääsee, jos kiinnostaa. Kumpikin on Canonin alinta market-sarjaa, joka on n. 400-500 € objektiivin kanssa uutena. EOS 1000D on tosi vanha vuodelta 2008 eikä edes tue videokuvausta ollenkaan. Se periaatteessa hyödytön paketissa, kun on uudempi. EOS 1300D on varsin uusi, vuodelta 2016. Siinä on uusia piirteitä, kuten WiFi, jolla kuvat saa suoraan kännykkään.

      Ammattilaisilla on usein tapana käyttää kahta runkoa, koska se on nopeampaa ja vikatilanteessa on aina kamera käytettävissä. Normaalikuvaajalla harvoin tähän on tarvetta. Tässä ilmeisesti on vain kyse siitä, että henkilö on hankkinut uuden paremman rungon.

      Objektiiveja on eri tarkoituksiin. Ensimmäinen on ns. kittilinssi, joka tulee rungon mukana. Ei mikään paras objektiivi, mutta tuossa ainakin on kuvanvakain. Tuo Sigman 17-70 mm menee samalle alueelle. Se on valovoimaisempi, ja kai tarkempi, mutta kuvanvakain ilmeisesti puuttuu. 70-210 mm on Telezoom, jolla voi kuvata hieman kauempaa ilman, että kohde tulee liian pieneksi. Tuo tietääkseni ei ole hääppöinen. EF-S 55-250 mm on tietääkseni parempi ja siinä on myös vakain.

      Tuossa on kaksi 50 mm objektiivia, ne käyvät mm. muotokuvaukseen. Canon on valovoimaisempi, mutta Sigma on makro eli käy pienten kohteiden kuvaamiseen. EF-S 24 mm pannukakku, kun haluaa kameran mahdollisimman pieneksi. Se on lievä laajakulma yleiskuvaukseen. Nuo 24 mm ja 50 mm yhdessä kattaa suunnilleen saman alueen kuin nuo zoomit, joten ne ovat pitkälle vaihtoehtoisia.

      Siis lyhyesti polttoväli määrittää kuvakulman. Tuossa kamerassa n. 30 mm is ns. normaaliobjektiivi. Lyhyemmät ovat laaajakulmia ja pidemmän s. teleobjektiiveja. Normaalia kännykkäkameran kuvakulmaa vastaa n. 18 mm. S e toinen luku, kuten f/2.8 kertoo valovoiman, mitä pienempi kuku, sitä enemmän valoa päästää läpi suurimmalla aukolla. f/1.8 päästää valoa kaksi aukkoa eli n. nelinkertaisesti enemmän kuin f/3.5. Canonin objektiivisissa EF tarkoittaa, että se käy kaikkiin runkoihin. EF-S ei käy ns. täyskenoisiin, joita ammattilaisilla tai vakavilla harrastelijoilla on (joskin uusissa peilittömissä se käy varauksin). Noilla rungoilla erolla ei ole väliä.

    • Anonyymi

      Jonkun verran on tullut nyt leikittyä noilla ja täytyy sanoa, kyllähän noilla olen saanut jopa näin ilman kokemusta parempia kuvia kuin kännykällä ikänä. Erityisesti muotokuvia on ollut mukava ottaa. Tuolla Canon 50mm tulee tosi hyviä kuvia ja hämmästyksekseni myös tuolla Sigma 50mm macro-objektiivillä tuli pari sairaan siistiä muotokuvaa. Pienten juttujen lähikuvaukseen kai se on tarkoitettu, mutta käytin väärin ja aion kokeilla sitä muotokuvaukseen myös jatkossakin :-) .
      Toinen hassu juttu oli, että sain tuolla Canon 70-210mm objektiivilla myös parhaat muotokuvat meidän lapsista ikinä. Jos yritti noilla muilta kuvata läheltä niin ne ei kestänyt aloillaan, oli kummallisia ilmeitä tai alkoi pelleillä. Kokeilin sitten tuolla putkella niin, että laitoin sen ääriasentoon 210mm ja sitten otin vähän kauempaa "salaa" kuvia kun ne leikki pihalla . Tosi hyvännäköisiä ja luonnollisia tuli. Siinä kohtaa pihaa, missä puskat oli kauempana takana, taustasta tuli silleen siististi tosi sumea. Vaimo tykkäs kuvista, oli heti teettämässä kehyksiin :-)

      • Anonyymi

        Ei tuossa mitään hassua ole. Makrot ovat yleensä aika hyvälaatuisia ja passaavat mainiosti myös potrettilaseina. Ainakin jos ei ole tarvetta kohteen siloittelulle ;-D Haittana voi olla vähän hitaammanpuolenen tarkennus.

        Potrettikuvauksessa kaivataan yleensä sumeaa taustaa ja siinähän aika ratkasevaa on kohteen vs. taustan etäisyys (kohteen pitäisi olla paljon lähempänä kameraa kuin taustan) sekä aukon koko. Nimeomaan fyysinen koko, jonka saa arvioitua jakamalla polttovälin aukkoarvolla.

        70-210 aukko on telepäässä hieman reilumman kokoinen kuin 50 millisessä, vaikka zuumin aukkoarvo on vain 4,5 vs. 1,8. Tästä syystä zoomilla saa taustan sumennettua tehokkaammin JOS pystyy kuvaamaan riittävän etäältä (jotta kohteen saa sopimaan kuvaan) ja myös tausta on riittävän kaukana ... eli lähinnä ulkoilmassa tätä voi hyödyntää.


    • Anonyymi

      Tuollainen olisi ihan mukava perintöpaketti. Noilla saat hyviä kuvia ihmisistä, tapahtumista ja maisemista. Vuoden verran kun noilla kuvailet innokkaasti, niin huomaat mitä tarvii ja mitä ei. Netissä saat edullisilla hinnoilla myytyä tarpeettomat veks. Jos innostut muotokuvauksesta, niin noin tonnilla saat käytetyn täyskennoisen hyvällä objektiivilla, mutta älä hosu. Rahaa menee äkkiä todella paljon…

      • Anonyymi

        Aika huonoja kuvia noilla saa nykypäivänä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika huonoja kuvia noilla saa nykypäivänä..

        Kyllä nuo kännykän voittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nuo kännykän voittaa.

        Ei voita. Sen verran huonoja ovat..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voita. Sen verran huonoja ovat..

        Mikä tahansa APS-C kennoinen voittaa laadussa minkä tahansa kännykän. Fysiikan lakeja ei voi kumota.


    • Anonyymi

      Alkavat olla jo hieman vanhanaikaisia välineitä. Nykyään kuvataan puhelimilla. Nykyisillä kamerapuhelimilla saa jo parempia kuvia kuin noilla vanhoilla digikameroilla. Puhelinten ohjelmistot ovat jo niin kehittyneitä, että niillä voi ottaa esim. lyhyen syväterävyyden kuvia, jotka aiemmin vaativat järjestelmäkameran sekä siihen valovoimaisen, (eli kalliin, isokokoisen ja painavan) objektiivin. Nykyisissä edullisissakin puhelimissa on jo useita linssejä laajakulmasta teleen, joten useiden objektiivien mukana raahaaminen ja vaihtaminen jää pois. Älypuhelin on myös kevyt ja aina mukana. Maailman paraskin digikamera on hyödytön, jos se jää kodin kaappiin lojumaan.

      Mielestäni harrastelijakuvaajalle digikameroiden ainoa etu nykyaikaiseen kamerapuhelimeen verrattuna on käyttömukavuus. Digikameroissa on yleensä kunnon kahva, joka on hyvin käteen menevä. Siihen verrattuna älypuhelin on pelkkä ohut lätkä, jota pidellään sormenpäillä ja sohitaan sormenpäällä.

      • Anonyymi

        No tuossa paketissa esim. tuo 50 millinen tarjoaa hyvinkin kapean syväterävyyden, ja painoa on jykevät 159 grammaa.


    • Anonyymi

      Lahjoita tekniikan museolle niin he ovat tyytyväisiä. Tervetuloa nykyaikaan ja ostamaan nykyaikaista luuria. Niissä on nykyään huippukamerat.

      • Anonyymi

        Jostain syystä nykyajan valokuvat ovat mielenkiiinnottomia ja kopioituja toisilta kuvaajilta. Voisiko johtua siitä, että ne kuvataan ergonomisesti onnettomilla kännyköillä, joista on erittäin hankala pitää kiinni. Puhelimissa ei ole etsintä ja niiden näyttö menee myötävalossa tarkkaan työhön kelvottomaksi. Etsin on edellytys todelliselle valokuvaukselle, vain sen kautta voi määrittää kuvan sisäisten elementtien paikat. Kännyillä kuvataan pystykuvaa vaikka vaakaa tarvittaisiin. Gesmien kenno on pieni, todella pieni verrattuna täyskennoon. Siksi niissä pitää olle tekoälyä - joka vaikkapa yhdistelee pikseleitä.tms. AI merkitsee kuvan muuttumista plastiikkisesi, keinotekoiseksi. Mutta jos kuuluu siihen 3% joka tekee isoja kuvia seinille tarvitsee myös ison kameran - jonka kenno tai filmi säilyttää dynamiikan ja sävyt ilman keinoälyä, jonka tulokset näkee kuvissa heti.
        Kun kaikkien puhelimessa on keinoäly niiden jäljen huomaa heti jos vähänkään tietää valokuvauksesta. Esimerkiksi taustan epäterävyys on läheltä katsottuja kamalan näköinen kohteen hiusten kohdalla. epäterävyys ei myöskään supistu samallala lailla kuin se tekee optisesti. Epäterävyys saattaa alkaa pisteesta A ja jatkua samanlaisena pitkälle taustaan. Se ei näytä oikealta vaan AI:n tekemältä.
        Jotta valokuvausta oikeasti oppisi pitää kamerassa olla M eli täydellinen manuaaliasetus ja mielellään mekaaninen. Vasta silloin käsittää optiset lait. Kännykkä on spray and pray...jotain sillä tulee, mutta sillä EI VOI hakea tietynlaista kuvaa, jonka on mielessään etukäteen ajatellut kuvaavansa.
        Valokuvausta voi opetella vaikka täältä. Tuo on tietääkseni erään edesmenneen ammattilaisen sivu ja meidän kerhossa suosittu.
        http://jpuusa.blogspot.com/p/blog-page.html


    • Anonyymi

      Maailman merkittävimmät valokuvat on kuvattu kymmeniä vuosia sitten täysin manuaaleilla kameroilla joissa ei ollut mitään automatiikkaa. Ei niin minkäänlaista. mainituilla kameroilla saa aikaan maailmanluokan valokuvia jos opettelee valokuvaamaan ja ennenkaikkea omaa visuaalisen kyvyn sanoa asiat toisin ja mielenkiintoisesti kuin se valtava kuvavyöry, jossa kaikki on samanlaista ja toisilta kopioitua.

      • Anonyymi

        Missä se sellainen kuvavyöry on?


      • Anonyymi

        Samantasoisia kuvia voi ottaa myös kamerapuhelimella. Siis jos ymmärtää yhtään mitään mm. sommittelusta ym. kuvan rakentamisen sisällöistä. Väline on sivuseikka, tekijä laitteen takana on tärkeämpi.
        - Miten niin muka nykyään kaikki on toisilta kopioitua, onko valokuvaus muka jollain tavalla ollut aikoinaan kopioinnista vapaata? Väitän pokkana, että jo Niépcen tai Talbottin ajoista saakka kuvakäsitys on perustunut aikaisemmin tuotettuun sisältöön. Varhaiset valokuvaajat hakivat oppinsa maalaustaiteen historiasta, eli käyttivät hyväksi olemassa olleita kuva-aiheita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samantasoisia kuvia voi ottaa myös kamerapuhelimella. Siis jos ymmärtää yhtään mitään mm. sommittelusta ym. kuvan rakentamisen sisällöistä. Väline on sivuseikka, tekijä laitteen takana on tärkeämpi.
        - Miten niin muka nykyään kaikki on toisilta kopioitua, onko valokuvaus muka jollain tavalla ollut aikoinaan kopioinnista vapaata? Väitän pokkana, että jo Niépcen tai Talbottin ajoista saakka kuvakäsitys on perustunut aikaisemmin tuotettuun sisältöön. Varhaiset valokuvaajat hakivat oppinsa maalaustaiteen historiasta, eli käyttivät hyväksi olemassa olleita kuva-aiheita.

        Kännykkä on kamerana mitätön lelu, joka soveltuu kuvaamiseen vain hyvässä valaistuksessa, eikä sillä voi ottaa kuvia liikkuvista tai kaukana olevista kohteista. Lisäksi se on aivan mitätön makrokuvauksessa tai henkilökuvissa joissa pääkohteen pitää erottua taustasta, eli taustan on oltava epäterävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kännykkä on kamerana mitätön lelu, joka soveltuu kuvaamiseen vain hyvässä valaistuksessa, eikä sillä voi ottaa kuvia liikkuvista tai kaukana olevista kohteista. Lisäksi se on aivan mitätön makrokuvauksessa tai henkilökuvissa joissa pääkohteen pitää erottua taustasta, eli taustan on oltava epäterävä.

        Sinä et vaan osaa...


    • Anonyymi

      Päinvastoin, sinä nimenomaan et osaa käyttää oikeaa kameraa, etkä ymmärrä lainkaan millä lailla eri asetukset vaikuttavat lopputulokseen.

      Siksi kuvaat mitättömällä kännykkä lelukameralla.

      • Anonyymi

        Kuvaan kyllä myös järjestelmäkameralla - olen itse asiassa kuvannut sellaisilla yli 30 vuotta. En mielestäni ole missään vaiheessa väittänyt kuvaavani vain kännykällä. Mistä olet sellaista saanut päähäsi?


    • Anonyymi

      No heitä nyt alkaijaisiksi nuo sigman paperipainot ongelmajätteisiin.

    • Anonyymi

      Tuo on ihan hyvä setti opetella. Ottaisin käyttöön aluksi nuo primet ja uudemman rungon. Viisikymppinen tuossa rungossa vastaa kaksikymppistä kinorungossa ja tekee itse asiassa oikein hyvää jälkeä muotokuvauksessa.

      • Anonyymi

        Olisikohan nyt tullut pieni laskuvirhe? Tarkoitit varmaan kahdeksankymppistä? 1,6*50=80


    • Anonyymi

      Onhan tuo huvittava kokoelma. Mutta jostain on lähdettävä, että päästään tähän nykyaikaan. Itselläni on Sansung Galaxy S21 Ultra luuri ja siinä 108 mpix huippukamera. Tähtää sinäkin siihen.

    • Anonyymi

      Monien objektiivien salaisuus lie siinä, että käytettyjen Canon-optiikoiden taloudellinen arvo ei ole kovin korkea; tässä suhteessa Nikonin tuotteet säilyttävät arvonsa paljon paremmin.
      Sigman objektiivit ovat hyödyllisiä paperipainoina.
      Canon EOS 1000D ja EOS 1300D ovat suhteellisen hyviä digijärjestelmärunkoja, vaikkakin niiden heikkous on APS-C-sensori ja sen seurauksena ei aivan täydellinen dynamiikka. Toisin sanoen vaikeissa valaistusolosuhteissa (hämärässä) otetuissa kuvissa havaittavissa oleva kohina saattaa olla häiritsevää. Canonin "Rebel"-sarjan kameroiden kompressio saattaa myös tuottaa pieniä yllätyksiä. Esimerkiksi keinovalaistu valkoinen pinta saattaa kameran suorittaman kompression jälkeen olla omituisen ruusunpunainen. Viitseliäs kuvaaja voi kyllä ns. raakatiedostoa käsittelemällä korjata tätä värivirhettä, vaikkakin parhaat digijärjestelmät suoriutuvat vastaavasta tilanteesta ilman mitään jälkikäsittelyä suorastaan loistavasti. Eli nämä oudot värivirheet (keinovalossa) ovat erinäisten Canonin kameroiden helmasynti.

    • Anonyymi

      Myyntiin/kierrätykseen/SERriin vanhat romut ja älykännykkää tilalle.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Theermannilla kulkee!

      Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      7566
    2. Näin unta viime yönä

      Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      54
      5678
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

      https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      69
      3177
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

      Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2723
    5. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1648
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      208
      1523
    7. Olen jälleen pahoillani

      Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1149
    8. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

      Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      252
      1131
    9. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

      Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      329
      1127
    10. Oot vaan niin hellä

      Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      32
      1021
    Aihe