ITSENSÄ mainostajat? Pimentouskovat? Apostoli Paavali? ( Osa 4)
Ristin Voitto-lehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen kirjoitti huolestuneessa sävyssä, otsikolla "ITSENSÄ MAINOSTAJAT".
LÄHDE: https://www.ristinvoitto.fi/kolumnit/itsensa_mainostajat_/
Tämä on osa 4, aloitusten sarjassa, jonka teema on "itsensä mainostajat" ja ... ja?
A) Jumalan kiitos, että meillä on Raamattu ja sen Sana!
Tämä (Launonen) kun julkisti oikein kattavan "listan" Hyvän Kelpoisen Kristityn "vaatimattomuuden hyveistä! Jotta jokainen voisi peilata itseään, kuuluuko "Launosen listan väkeen" ? - tässä taas kertausta. Herra Launosen profiloimat " hyyvät uskovat ovat (hänen silmissään) sellaisia, joilla on:
• "vaatimattomuuden hyve"!
• "ei häritsevää minäkeskeisyyttä"
• " ei itsensä mainostamista"
• "eivät koskaan suostuisi mainostamaan itseään tai tuotettaan.."
• "ovat luonteeltaan vaatimattomia"
• "vierastavat kaikenlaista oma-alotteista esilläoloa"
• "heidän persoonansa ei yksinkertaisesti taivu sellaiseen"
• " he ovat maan hiljaisia"
• "heitä hävettää mainostaa itseään..."
• ja jotka "itseään mainostavien" syystä jäävät "pimentoon"?
B) Apostoli Paavalin ahkerointi ja asiansa markkinointi!
---------------------------------------------------------------------
Jos Leevi Launosen arviointeja pitäisi ottaa vakavasti, niin apostoli Paavali olisi saanut melkein keppiä Launoselta? No miksi? Siksi juuri, että Paavali jos kuka osasi "markkinoida" asiaansa? Jopa mainostuksen tasolla?
Launonen olisi varmaan pannut Paavalin jalkapuuhun ja kapulan suuhun?
• - Hiljaa siinä Paulus veli!
• - Opettele olemaan maan hiljainen!
• - Opettele pyhää vaatimattomuuden hyvettä!
• - Lopeta itsesi esilläolon metodi!
• - Että kehtaatkin mainostaa sitä samaa asiaa ja itseäsi?
• - Etkö osaa hävetä kroonista oma-alotteisuuttasi?
• - Voisin syyttää sinua, että estät tuhansien lahjakkaiden uskovien mahdollisuudet...
• - Ja - ja... hiljaa rivissä!
• - Tule ja kysy MINULTA- itseäsi viisaammaalta neuvoa!
• - Ettet vain potisi narsismia, miesparka"
Jos Launonen olisi tosiaan saanut vallan pukea Paavalille tuon em:n pakkopaidan, voi voi! Miten olisi käynyt evankeliumin asian?
Mutta kiitos olkoon Jumalan, Hän oli Paavalille auktoriteetti, Ylin Mestari ja käskijä! Täydellinen hän ei koskaan kehunut olevansa! Mutta se rakkaus joka hänessä sykki - jokaisessa solussa - Herraan Kristukseen - se on ollut ja on innoittaja ja esikuva. Hän eli Herralle, toimi ja kuoli Herralle!
C) Paavali puhuu itsestään, kertoo itsestään, vie asiaansa eteenpäin!
-------------------------------------------------------------------------------------
Apostolien Teot Raamatussa on manio "herätyksen oppikirja, jopa korkeakoulu"!
Itse en ole kyllästynyt vielä yli puolen vuosisadankaan perästä sen innoittavaan sisältöön! Se on arkista ja praktista oppifoorumia sille, joka tahtoo ymmärtää kristinuskon alkulähteiden salaisuuksia!
Mutta? Tämän ajan modernit uskovat eivät harrasta paljonkaan Raamatun lukemista? He katsovat YouTubeja, juoksevat ns. "voideltujen" perässä, kuuntelevat "ylistys-jankutuksia", ja saavat unettavaa rohtoa! Heräämistä ja (herätystä) ne eivät edistä? Koska puuttuu Jumalan Sanan ydinvoima ja aidon Hengen fakta! Sielun voimilla jyllätään!
Mutta Apostolien Teot? Alkuajan elävät kristityt? Herätys ja vaino olivat kuin siamilaiset kaksoset. Ei toista ilman toista. Vaino siivitti uskovia liikenteeseen. Pois istumasta ja oman-uskon-poterosta!
He olivat valmiit maksamaan "hintaa"! Valmiita kärsimäänkin Jeesuksen tähden. Valmiita kestämään. Ei ollut vain muutamia puhujia, vaan KAIKKI kantoivat kortensa kekoon. ( Apt 8:1-4)
Ihmisten avuttomuus ja (heikkous) siis omien voimien taso - se oli salaisuus. Herra oli heikoissa väkevä! Paavali sen osoittaa!
(jatkuu seuraavassa kappaleessa)
11
60
Vastaukset
- Anonyymi
Jatkoa aloitukseen
D) Paavali ryhtyy - kerskaamaanko vai todistamaan?
-------------------------------------------------------------
Paavali itse opetti ettei saa "kerskata, ylpeillä" ihmisistä, toisista, itsestään ( ei saa siis kerskata seurakunnistakaan!)
• "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra!"
Eräässä tilanteessa Paavali kuitenkin sai mittansa täyteen! Kun vastaan tuli sellaista väkeä, jotka kerskuivat "omissa voimissaan" ( 2 Kor 11:18) silloin hän avasi sanaisen arkkunsa, ja antoi kuulua! Hän totesi:
• " Mitä nyt puhun, sitä en puhu Herran mielen mukaan. Puhun kuin järjetön, kun nyt kerran kerskailen." ( 2 Kor 11: 17)
Tuossa tekstiyhteydessä näkyy Paavalin nerous. Hän käytti satiirista tyyliä, skeptistäkin? Hän vastasi samalla viivalla niille "lihallisille kerskujille"? Koska nämä olivat ilmeisesti vähätelleet Paavalin kykyjä ja asemaa? Paavali antoi kuulua. Tässä seuraavaksi otetta, 2 Kor 11:16-33.
E) Paavalin CV- ja toimintakokemuskertomus... ( 2 Kor 11: 16-33)
------------------------------------------------------------
• (Paavali)
"Toistan vielä: älkää pitäkö minua järjettömänä. Mutta vaikka olisinkin hullu, niin antakaa minun olla hullu, jotta minäkin voisin hiukan kerskailla. Mitä nyt puhun, sitä en puhu Herran mielen mukaan. Puhun kuin järjetön, kun nyt kerran kerskailen. Koska niin monet kerskuvat ihmisten tavoin, kerskun minäkin."
• "Mielellännehän te siedätte järjettömiä, te jotka itse olette niin järkeviä. Tehän siedätte sen, että teidät orjuutetaan, teitä riistetään, teidät alistetaan, teitä kohdellaan tylysti ja lyödään kasvoihin."
• Häpeäkseni totean, että olemme olleet heikkoja. Mutta mitä joku toinen uskaltaa – puhun nyt kuin järjetön – uskallan minäkin."
• "He ovat siis heprealaisia? Niin minäkin. He ovat israelilaisia? Niin minäkin. He ovat Abrahamin jälkeläisiä? Niin minäkin. He ovat Kristuksen palvelijoita? Minä vielä enemmän – puhun kuin järjetön. Olen saanut raataa kovemmin kuin he, olen ollut enemmän vankeudessa, minua on ruoskittu ylen määrin, monesti olen ollut kuolemanvaarassa. "
• "Olen juutalaisilta viisi kertaa saanut »yhtä vaille neljäkymmentä» ruoskaniskua,
• kolmesti olen saanut raippoja, kerran minua on kivitetty, kolme kertaa olen joutunut haaksirikkoon, olen ajelehtinut meressä vuorokauden."
• "Olen yhtenään ollut matkoilla, olen ollut vaarassa hukkua jokiin ja joutua rosvojen käsiin, vaarassa niin maanmiesteni kuin vierasheimoisten joukossa, vaarassa kaupungissa ja autiomaassa, vaarassa merellä, vaarassa valeveljien parissa."
• "Olen raatanut ja nähnyt vaivaa, valvonut paljon, kärsinyt nälkää ja janoa, paastonnut usein, palellut vähissä vaatteissa. Kaikkien näiden hankaluuksien lisäksi minua joka päivä painaa huoli kaikista seurakunnista."
• "Jos joku on heikko, niin minäkin olen heikko. Jos joku lankeaa, se polttaa minua. Jos on pakko kerskailla, kerskun heikkoudestani. "
• "Herran Jeesuksen Jumala ja Isä, joka on ikuisesti ylistetty, tietää etten valehtele. Damaskoksessa kuningas Aretaksen alainen päällikkö antoi vartioida kaupunkia pidättääkseen minut, mutta minut laskettiin muurinaukosta korissa alas, ja niin pääsin pakenemaan hänen käsistään."
F) Lopuksi - "Itsensä mainostajako" ?
------------------------------------------------
Joku "hurskas" (?) L.L. voisi leimata Paavalin että tämä oli "itsensä mainostaja"? Kyllä vai?.
Paavalia provosoitiin puhumaan suunsa puhtaaksi. Hän käytti sen ajan roomalaisen oikeuden ohjetta:
• "Audiatur et altera pars" ( = Kuunneltakoon myös toista osapuolta.")"Herran Jeesuksen Jumala ja Isä, joka on ikuisesti ylistetty,
Ja tottahan toki! Oli Paavalilla kyllä aineistoakin mistä puhua? Kokonaisuutena Paavalin em. kertomus-keissi kuitenkin on TODISTUSTA! Se on kuin "työtodistusta" joka vielä meillekin, tämän lopunajan veltto-uskovien-kerhoihin - voisi antaa valoa?
Kunnian ja ylistyksen hän antoi Herralle! - Anonyymi
Esiinnyit sitten useamman ketjun verran. Pikkuisen maaninen reaktio yhteen kolumniin, joka käsitteli tiettyjä ILMIÖITÄ hengellisissä yhteisöissä. Joku ilmeisesti kolahti.:)
- Anonyymi
Et taida olla hajulla? Tää on vasta alkua. Eikä lainkaan maanista lajia!
Kuuluu toimenkuvaani; kristillisten ilmiöiden kriitikkona.!
Launosen teksti oli kovin inspiroiva! Herätti laajenevia ja syvällisempiä ulottuvuuksia!
Säännöllisesti aina joku "aihe - teksti" inspiroitsee!
Jos Launonen olisi kirjoittanut "siistin" otsikon näin_
** Kuka Löytäisi Tuhannet Lahjakkaat Pimennossa Olevat Kristityt?**
Niin se olisi ollut bliisuä lajia? Mutta? Ilmeisen tahallaan hän otti Pääteemaksi
** Itseään Mainostavat **
Niin?
Toki seallainen mustavalkoinen, asenteellinen, yhdenvertaisuutta sohiva esitys
voi synnyttää jälkikaikua?
Olkoon Launonen iloinen ja tyytyväinen, että nosti aihetta!
JK. Miksi Sinua niin harmittaa, ja kolahti tämä runsas asian esitys?
Oletko kateellinen? Vai... - Anonyymi
PS. Jos joku ei jaksa lukea, niin pakkoahan ei ole!!
- Anonyymi
Joku kirjoitti näin (aloittajalle)
"Esiinnyit sitten useamman ketjun verran. Pikkuisen maaninen reaktio yhteen kolumniin, joka käsitteli tiettyjä ILMIÖITÄ hengellisissä yhteisöissä."
OIKAISUA em:uun väitteeseen:
Leevi Launosen kolumni EI KÄSITELYT "tiettyjä ILMIÖITÄ" hengellisissä yhteisöissä! ( Siis monikossa; monia ilmiöitä)
Vaan - hänen postauksensa YTIMENÄ oli hyökkäys niitä kristillisiä toimijoita vastaan, keitä? Niitä, jotka hän nimesi otsikossa:
"ITSENSÄ MAINOSTAJAT"
Tämä oli Launosen silmissä "paha" ilmiö, joka tuntui nostaneen hänessä voimakkaan antipatian. Ja tällä teemalla hän ratsasti. "Itsensä mainostajat".
Ovelasti hän sitten ruikutti (samalla) sympatiaa ja empatiaa niille ressukoille, jotka "itsensä mainostajien" syystä ovat jääneet "pimentoon"....
Todella ällöttävää kaksinaismoralismia. Tuollaista tasoa ei uskoisi ex-päätoimittajajalta, entiseltä journalistilta!
Koska? Tuo on täyttä huuhaata, valhetta!
Kukaan "pimentoon jäänyt" kristitty ei VOI moittia toisia, jotka ahkeroi ja tekee työtä! Jumala ei sellaisia satuja kuuntele!
SE on ihan omaa velttoutta ja laiskuuutta ja mukavuudenhalua, että jättää "lahjansa" käyttämättä! Taikka sitten on ihmispelkoa, nöyristelyä, näyttelemistä... Tottelemattomuutta Herran Sanaa ja työkäskyä vastaaan.
Launonen on itse ansainnut kaiken kritiikin! - Anonyymi
Miksei se Launonen ole ruvennu järjestämään rekrytointia niille, joita se suree näin:
"Itsensä mainostajat jättävät pimentoon tuhansia lahjakkaita kristittyjä..."
Pitäisi siirtyä sanoista TEKOIHIN; ja järjestää helluntalaisissa piireissä etsintä!
MISSÄ ne ovat, ne TUHANNET lahjakkaa, joita Launonen mainitsee? - Anonyymi
On kysymystä?
Jos sillä Leevi Launosella oli TOSI huoli niistä
"tuhansista lahjakkaista kristityistä, jotka jääneet pimentoon"..
niin MIKSI mies ei näyttä tekevän mitään?
Postailee vain teoreettisia tekstejä!!! - Anonyymi
SEhän siinä oudoksuttaakin? Miksei kirjoittanut kolumnia otsikolla
* Miten saamme maan hiljaiset uskovat palvelukseen?* - Anonyymi
>>Launosen profiloimat " hyyvät uskovat ovat (hänen silmissään) sellaisia, joilla on:
• "vaatimattomuuden hyve"!
• "ei häritsevää minäkeskeisyyttä"
• " ei itsensä mainostamista"
• "eivät koskaan suostuisi mainostamaan itseään tai tuotettaan.."
• "ovat luonteeltaan vaatimattomia"
• "vierastavat kaikenlaista oma-alotteista esilläoloa"
• "heidän persoonansa ei yksinkertaisesti taivu sellaiseen"
• " he ovat maan hiljaisia"
• "heitä hävettää mainostaa itseään..."
• ja jotka "itseään mainostavien" syystä jäävät "pimentoon"?>>
-Eli muun muassa koko pohjoisamerikkalainen kulttuuri on väärässä kaikkineen! Vain strong, silent type on kultaa! Mielellään maan hiljaiset ja vaatimattomat (joita täällä pyörii haitoiksi asti, etenkin vaatimattomia?) katsovat, kuinka kaikki nuo ekstrovertit "itsensä mainostajat" huonoina kristittyinä lopulta tuhoutuvat! Vai...??- Anonyymi
Launosen perimmäinen ideahan tuli hänen kolumnissaan esille? Kyllä.
Hän tahtoisi nää maan hiljaiset, lahjakkaat uskovat - mihin?
Ruotuun! Helluntailaisen kustannusliikkeen, AIKAMEDIAN piiriin!
Ja mieluusti helluntailaisten porukoihin!!
Tämä on sitä tyypillistä "vallankäyttöä" uskovien piireissä.
Halutaan kyllä että uskovat palvelisivat? Mutta heidän palvelunsa halutaan kontrolliin ja jokun pääpäsmärin peukalon alle!
Ja vielä pahempaa? Jos lahjakkaat uskovat saataisiin ujutettua näihin (seurakuntiin, yhteisöihin ksutannusfirmoihin, niin?
Siitä taas tulisi hyötykäyttöä? Uutta bisneksen aihetta!
Oletteko muuten panneet merkille, että AIKAMEDIAN sivuilla metsästetään
UUSIA tyyppejä? Siellä lukee:
* Onko sinulle jotakin kustannettavaa?*
ELi? On puute uusista materiaaleista....
Ja TÄSTÄ se Launosen kivistys juontaan juurensa?
Kun bisnekset eivät hyvin pyöri?
Ja sitten se huomaa, että hommat pyörivät - ja lahjakkaita kristittyjä ( niitä rohkeita) on noussut, eikä ne välitä tuon taivaallista AIKAMED. kustannuspuljusta? - Anonyymi
Helluntailiike on ITSE päävastuullinen, että sen piirissä on niin paljon "man hiljaisia", vaikka Launonen niitä kehuu parhaiksi uskoviksi?
Helluntaiporukoiden tyyli on ollut tuttu jutt jo 1970-luvulta saakka.
Alkoi nousta se "Starojen" malli! Julkkisuskovat. Vetonaulat kokouksiin. Kirjoille ja musiikiille ostajat. Mieluiten ne, jotka vaihtoivat maallisen viihteen, ns. kristilliseen viihteeseen.
Launonen itse on "mainostanut" (korottanut) jonkun Nina Åströmin. KIrjoittanut kirjan!
Launonen voi kysyä itseltään, kuinka moni muu lahjakas laulaja olisi voinut jäädä "pimentoon" - kun yhtä staraa nostettiin kuin kunkuksi kristillisen viihdelaulun korokkeelle?
Nyt se kostautuu? Hell heräyksen musiikkituotanto loppui. Ei ole enää halukkaita?
Niin että kaikki vaikuttaa kaikkeen?
Helluntailiike on kukoistuksensa elänyt ja jättänyt. Liian paljon negatiivista julkista faktaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 172373
- 441261
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa70907Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää135838- 45831
- 59797
- 42766
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.44735Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe164722Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis130684