Parantuminen vai parannus

>>Siteeraus vanhasta profeetan saarnasta, jota Jeesus käytti kovakorvaisen kansan herättämiseksi, osuu hyvin meidänkin aikamme ydinongelmaan:

"Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.” (Matt. 13:15).

Syitähän altistumisellemme erilaisille synneille löytyy. Jokainen meistä on eri tavoin ja eri asteisesti sisäisesti särkynyt.

Ongelmaksemme kaiken tämän terapian tarpeemme keskellä muodostuu kuitenkin helposti se, että alamme kutsua sisäiseksi rikkinäisyydeksi niitäkin asioita, jotka tulee käsitellä syntinä.

Sen sijaan, että tunnustaisimme rikoksemme Jumalalle ja saisimme anteeksiantamuksen kautta niistä vapauden, alammekin käsitellä asioitamme pelkän parantumisen tarpeen pohjalta. Silloin ajaudumme prosessiin, joka jää useimmiten kesken tai ei edisty lainkaan, koska asiaa ei ole käsitelty pohjimmiltaan synnin kannalta, vaan sitä on tahdottu yksinomaan ymmärtää ja hoitaa.

Helpotus: syntiä ei tarvitse terapoida, prosessoida, tai hoitaa!

Jumala ei paranna syntiäni, koska synti ei ole parannettavissa. Se on vain tunnustettava ja hylättävä. Sitä ei pidä selittää tai perustella. Jumala hyväksyy kyllä minut, mutta ei syntiäni. Siksi Hänen parantava tahtonsa alkaa toimia käytännössä kohdallani vasta parannuksenteon, eli todellisen kääntymisen jälkeen:

”…eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.”

Raamatun perusopetuksia on, ettei syntiemme syy ole sisäisessä rikkinäisyydessä, vaan päinvastoin sisäinen rikkinäisyytemme on seurausta synnistä. Sielumme on haavoittunut joko omien syntiemme tähden, tai toisten syntien ja rikosten tähden, jotka ovat kohdistuneet meihin. Ja jumalallinen ratkaisu tähän oli se, että Messias Jeesus Kristus kuoli meidän sijastamme:

”Hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.” (Jes. 53:5).

Tästä ilosanomasta nousee meille maailman vapauttavin mahdollisuus:

”Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois, että virvoituksen ajat tulisivat Herran kasvoista”. (Ap. t. 3:19,20).>>

( Lainaus: Veikko Pekki)

35

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lahkolaisten Raamatun tuntemus on hyvin heikko, koska heillä on huono koulutus niihin asioihin, saanamiehet ovat maallikoita, monet entisiä linnakundeja, narkkareita, joita he suosivat rekrytoinnissa. Opit ja Raamatun tuntemus korvataan muilla sirkustempuilla.

      • Anonyymi

        Lukekaapa tarkkaan tämä siteeraus Veikko Pekin saarnasta. Tässä on oivallettu kristallinkirkkaasti moni asia. Asiat on esitetty selkokielellä, joten jokainen terve ihminen ymmärtää ne, ilman teologian opintojakin. Tietenkin tutut rakkikoirat nostavat rähäkän, kun pelkäävät, että jotkin ihmiset pelastuisuvat tämän saarnan kautta. Mutta antaa heidän rähistä oman mestarinsa käskyttäminä. Ehkä hekin aikanaan, vanhana ja viisastuneena alkavat huomata Jumalan valtavan rakkauden ja viisauden ja ihmettelevät, mikä heitä riivasi, kun piti kuola suussa kiihkoilla saatanan puolesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukekaapa tarkkaan tämä siteeraus Veikko Pekin saarnasta. Tässä on oivallettu kristallinkirkkaasti moni asia. Asiat on esitetty selkokielellä, joten jokainen terve ihminen ymmärtää ne, ilman teologian opintojakin. Tietenkin tutut rakkikoirat nostavat rähäkän, kun pelkäävät, että jotkin ihmiset pelastuisuvat tämän saarnan kautta. Mutta antaa heidän rähistä oman mestarinsa käskyttäminä. Ehkä hekin aikanaan, vanhana ja viisastuneena alkavat huomata Jumalan valtavan rakkauden ja viisauden ja ihmettelevät, mikä heitä riivasi, kun piti kuola suussa kiihkoilla saatanan puolesta.

        Lukekaapa tarkkaan tämä siteeraus Veikko Pekin saarnasta.

        No en varmasti lue mitään harhaa!


    • Anonyymi

      Ei ihmisen pelkkä parannus,kreikaksi "metanoia" mielenmuutos niitä syntejejä pese pois eikä uudestisynnytä ihmistä vedestä ja Hengestä. Ne kun tapahtuu Raamatun mukaan vain Kristillisessä kasteessa.(ei lahkokasteissa)

      • Anonyymi

        Luterilaista lahkokastetta tarkoitit? Kolme vesitilkkaa todellaan: "niitä syntejejä pese pois eikä uudestisynnytä".


    • Anonyymi

      Raamatussa pelastaa ja parantaa on sama sana. Aina kun Jeesus paransi ihmisen sairaudesta, ihminen sai syntinsä anteeksi. Jeesuksella oli valta maan päällä parantaa ja pelastaa heti, koska hän oli itse paikalla, ei tarvittu esim. kastetta välittämään pelastusta ja syntien pesua vielä silloin.

      Mark. 2:9

      Kumpi on helpompaa, sanoako halvatulle: 'Sinun syntisi annetaan anteeksi', vai sanoa: 'Nouse, ota vuoteesi ja käy'?

      Matt. 9:6

      Mutta tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi, niin" -hän sanoi halvatulle-"nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi."

      Nyt Jeesus on taivaassa ja siksi tarvitaan sekä Kristillistä kastetta ja Kristillistä ehtoollista.

      ------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Helluntailaisuus on Amerikasta lähtenyt pelkkä harhaoppinen henkiliike, jota kukaan Raamattua tunteva ei pitä oikeana Kristillisenä uskontokuntana.

      • Anonyymi

        Helluntailaisuus EI OLE lähtöisin Amerikasta, VAAN se pohjautuu Jeesukseen.
        Jeesus sovitti synnit n. 2000 vuotta sitten.

        Hyväksytkö tämän Jumalan tarjoaman sovinnon. Kunnioitatko elämää Evankeliumin mukaisesti


      • Anonyymi

        Ei se oo mikään Kristillinen oppi,vaan 1800 luvun höpötyksii,kuten moni muukin sieltä:)


    • Anonyymi

      Synti tuli maailmaan YHDEN IHMISEN KAUTTA.
      Syntiemme syy on Aadamin lankeemuksessa, jonka Jumala edeltä tiesi ja salli. Hän salli käärmeen kuljeskella kedolla ja valehdella Eevalle, joka söi hedelmästä ja josta söi sitten myös Aadam.
      Pekki aloittaa tarinan keskeltä eikä alusta. Tämä olisi naurettavaa, jollei tämä olisi niin surullista. Pekinkin opoerusvire on se, että me olemme syypäitä omaan SYNTISYYTEEMME. Ikään kuin jokainen meistä olisi ollut jossakin elämänsä vaiheessa tilanteessa, jossa eteemme on asetettu valinta: kaikista seurauksista tietoisina olemme saaneet valita joko syntisyyden tai syntisyyden.
      Tällainen ylilyövä itseruoskinta ja Jumalan kaikkivaltiudelle nauraminen vääntää ihmisenä olemisen perusidean täysin kieroon.
      Siksipä Pekki on täysin sokea tai piittaamaton myös sille, että SAMOIN KUIN synti tuli maailmaan YHDEN IHMISEN KAUTTA, myös Jumalan armo ja lahja tuli YHDEN IHMISEN KAUTTA ja vieläpä yhtä monien osaksi kuin aiemmin osaksi tullut synti. Ja vieläpä tämä armolahja tulee MONESTA RIKKOMUKSESTA vanhurskauttamiseksi.

      18. Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut KAIKILLE ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu KAIKILLE ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi; 19. sillä niinkuin yhden ihmisen tottelemattomuuden kautta MONET ovat joutuneet syntisiksi, niin myös yhden kuuliaisuuden kautta MONET tulevat vanhurskaiksi.

      32. Sillä Jumala on sulkenut KAIKKI tottelemattomuuteen, että hän KAIKKI armahtaisi. 33. Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä! 34. Sillä kuka on tuntenut Herran mielen? Tai kuka on ollut hänen neuvonantajansa? 35. Tai kuka on ensin antanut hänelle jotakin, joka olisi tälle korvattava? 36. Sillä hänestä ja hänen kauttansa ja häneen on kaikki; hänelle kunnia iankaikkisesti! Amen.

      Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme, 4 joka tahtoo, että KAIKKI IHMISET pelastuvat ja tulevat tuntemaan totuuden. 5 Sillä YKSI on Jumala, YKSI myös VÄLIMIES Jumalan ja ihmisten välillä, IHMINEN Kristus Jeesus, 6 joka antoi itsensä lunnaiksi KAIKKIEN edestä, josta todistus oli annettava aikanansa, 7 ja sitä varten minä olen saarnaajaksi ja apostoliksi asetettu — minä puhun totta, en valhettele — pakanain opettajaksi uskossa ja totuudessa.

      - GF -

      • Anonyymi

        Po. kaikista seurauksista tietoisina olemme saaneet valita joko syntisyyden tai synnnittömyyden. Jännä virhe tuli - sehän ilmaisee TODELLLISUUDEN, sen, että meillä ei ole ollut vaihtoehtoja missään vaiheessa. - sama -


      • "... joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden."

        1 Minä kehoitan siis ennen kaikkea anomaan, rukoilemaan, pitämään esirukouksia ja kiittämään kaikkien ihmisten puolesta,
        2 kuningasten ja kaiken esivallan puolesta, että saisimme viettää rauhallista ja hiljaista elämää kaikessa jumalisuudessa ja kunniallisuudessa.
        3 Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme,
        4 joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.
        5 Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,
        6 joka antoi itsensä lunnaiksi kaikkien edestä, josta todistus oli annettava aikanansa,
        7 ja sitä varten minä olen saarnaajaksi ja apostoliksi asetettu - minä puhun totta, en valhettele - pakanain opettajaksi uskossa ja totuudessa.
        ( 1 Tim. 2)


      • Anonyymi
        S-Seutulainen kirjoitti:

        "... joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden."

        1 Minä kehoitan siis ennen kaikkea anomaan, rukoilemaan, pitämään esirukouksia ja kiittämään kaikkien ihmisten puolesta,
        2 kuningasten ja kaiken esivallan puolesta, että saisimme viettää rauhallista ja hiljaista elämää kaikessa jumalisuudessa ja kunniallisuudessa.
        3 Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme,
        4 joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.
        5 Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,
        6 joka antoi itsensä lunnaiksi kaikkien edestä, josta todistus oli annettava aikanansa,
        7 ja sitä varten minä olen saarnaajaksi ja apostoliksi asetettu - minä puhun totta, en valhettele - pakanain opettajaksi uskossa ja totuudessa.
        ( 1 Tim. 2)

        S-Seutulainen, miksi kieroilet etkä kirjoita oman oppisi ja sen mukaan, mitä todellisuudessa uskot? LuterIlainen oppisi sanoo: kaikkien päähän pitää loitsuja lausuen valuttaa vettä, jotta saataisiin anteeksi.
        MIKSI VALEHTELET PÄIN SILMIÄ, S-Seutulainen?


      • Anonyymi
        S-Seutulainen kirjoitti:

        "... joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden."

        1 Minä kehoitan siis ennen kaikkea anomaan, rukoilemaan, pitämään esirukouksia ja kiittämään kaikkien ihmisten puolesta,
        2 kuningasten ja kaiken esivallan puolesta, että saisimme viettää rauhallista ja hiljaista elämää kaikessa jumalisuudessa ja kunniallisuudessa.
        3 Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme,
        4 joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.
        5 Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,
        6 joka antoi itsensä lunnaiksi kaikkien edestä, josta todistus oli annettava aikanansa,
        7 ja sitä varten minä olen saarnaajaksi ja apostoliksi asetettu - minä puhun totta, en valhettele - pakanain opettajaksi uskossa ja totuudessa.
        ( 1 Tim. 2)

        Hei, "asiantuntija"!

        Joudun sanomaan tämän sinulle jo varmaan sadannen kerran, koska sinun kieroilullesi ei ole loppua näköpiirissä: kreikan kielessä ei ole konditionaalia, ja tuossa kohdassa tahtoa-verbi on alkukielellä θέλει (thelei), sama kuin kohdissa:

        "Tuuli puhaltaa, missä tahtoo - -"
        "Sillä niinkuin Isä herättää kuolleita ja tekee eläviksi, niin myös Poika tekee eläviksi, ketkä hän tahtoo."
        "Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo."

        Konditionaali on täysin mieletön ratkaisu tuossa kohtaa. Samalla kierolla logiikalla ihmisen on mahdollista estää/häiritä sitä, missä Pyhän Hengen tuuli puhaltaa samoin kuin sitä, keitä Isä ja Poika herättävät ja tekevät eläviksi ja keille Jumala on armollinen ja kenet Hän paaduttaa.

        Minua ei lakkaa ihmetyttämästä se, kuinka silmänräpäyksessä Paavalin evankeliumin vastustajien käsittelyssä - "opissa" - Jumala muuttuu Kaikkivaltiaasta avuttomaksi olennoksi, jonka tahtomista ihminen kykenee vastustamaan, ohjailemaan ja säätelemään. Ja katso: tämä tapahtuu AINOASTAAN NIISSÄ JAKEISSA, JOISSA KERROTAAN SIITÄ, ETTÄ JUMALA TAHTOO PELASTAA KAIKKI IHMISET JA TULEE SEN TEKEMÄÄN.

        :D :D :D

        - GF -

        PS. En epäile, ettetkö sinä kykene argumentoimaan tähän kkohtaan aivopierulla; "Minä luotan tässä kohtaa Raamatun suomentajaan. Minuun ei päde se sanonta, että jos sokea suostuu sokean talutettavaksi, he molemmat kuoppaan lankeavat."

        PPS. Tässä paljastuu oikeastaan aika kirkkaasti se, kuinka räikeän antipaavalilaista on vihjailla siteerauksin, että ihminen muka kykenee vastustamaan Jumalan tahtoa. Teikäläisten ei koskaan kuule siteeraavan kohtaa, jossa ihmisen tahto on Jumalan armon kanssa vastatusten:

        "Niin se EI siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen."


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hei, "asiantuntija"!

        Joudun sanomaan tämän sinulle jo varmaan sadannen kerran, koska sinun kieroilullesi ei ole loppua näköpiirissä: kreikan kielessä ei ole konditionaalia, ja tuossa kohdassa tahtoa-verbi on alkukielellä θέλει (thelei), sama kuin kohdissa:

        "Tuuli puhaltaa, missä tahtoo - -"
        "Sillä niinkuin Isä herättää kuolleita ja tekee eläviksi, niin myös Poika tekee eläviksi, ketkä hän tahtoo."
        "Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo."

        Konditionaali on täysin mieletön ratkaisu tuossa kohtaa. Samalla kierolla logiikalla ihmisen on mahdollista estää/häiritä sitä, missä Pyhän Hengen tuuli puhaltaa samoin kuin sitä, keitä Isä ja Poika herättävät ja tekevät eläviksi ja keille Jumala on armollinen ja kenet Hän paaduttaa.

        Minua ei lakkaa ihmetyttämästä se, kuinka silmänräpäyksessä Paavalin evankeliumin vastustajien käsittelyssä - "opissa" - Jumala muuttuu Kaikkivaltiaasta avuttomaksi olennoksi, jonka tahtomista ihminen kykenee vastustamaan, ohjailemaan ja säätelemään. Ja katso: tämä tapahtuu AINOASTAAN NIISSÄ JAKEISSA, JOISSA KERROTAAN SIITÄ, ETTÄ JUMALA TAHTOO PELASTAA KAIKKI IHMISET JA TULEE SEN TEKEMÄÄN.

        :D :D :D

        - GF -

        PS. En epäile, ettetkö sinä kykene argumentoimaan tähän kkohtaan aivopierulla; "Minä luotan tässä kohtaa Raamatun suomentajaan. Minuun ei päde se sanonta, että jos sokea suostuu sokean talutettavaksi, he molemmat kuoppaan lankeavat."

        PPS. Tässä paljastuu oikeastaan aika kirkkaasti se, kuinka räikeän antipaavalilaista on vihjailla siteerauksin, että ihminen muka kykenee vastustamaan Jumalan tahtoa. Teikäläisten ei koskaan kuule siteeraavan kohtaa, jossa ihmisen tahto on Jumalan armon kanssa vastatusten:

        "Niin se EI siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen."

        >>"Tuuli puhaltaa, missä tahtoo - -"
        "Sillä niinkuin Isä herättää kuolleita ja tekee eläviksi, niin myös Poika tekee eläviksi, ketkä hän tahtoo."
        "Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.">>

        Hyvä siteeraus, vaikkakin täysin irrallaan asiayhteydestään!


        "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
        Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
        Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen."

        1 Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä.
        2 Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."
        3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa."
        4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
        7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
        8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
        9 Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: "Kuinka tämä voi tapahtua?"
        10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!
        11 Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet, ettekä te ota vastaan meidän todistustamme.
        12 Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?
        13 Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa.
        14 Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
        15 että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.
        16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
        17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
        18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
        19 Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
        20 Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.
        21 Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt."
        ( Joh. 3)


      • Anonyymi
        S-Seutulainen kirjoitti:

        >>"Tuuli puhaltaa, missä tahtoo - -"
        "Sillä niinkuin Isä herättää kuolleita ja tekee eläviksi, niin myös Poika tekee eläviksi, ketkä hän tahtoo."
        "Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.">>

        Hyvä siteeraus, vaikkakin täysin irrallaan asiayhteydestään!


        "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
        Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
        Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen."

        1 Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä.
        2 Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."
        3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa."
        4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
        7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
        8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
        9 Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: "Kuinka tämä voi tapahtua?"
        10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!
        11 Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet, ettekä te ota vastaan meidän todistustamme.
        12 Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?
        13 Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa.
        14 Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
        15 että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.
        16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
        17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
        18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
        19 Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
        20 Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.
        21 Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt."
        ( Joh. 3)

        Aivosi lienevät niin patologisen mädäntyneet, että sinulle on aivan turha yrittää selittää mitään. Sinä olet kumoavinasi Paavalin evankeliumin jaeryppäillä, jotka eivät sitä tee.
        Sinun päänuppisi on kaiketi vuosikymmeniä kestäneen hevonpaska-aivopesun jälkeen jämähtänyt asentoon, johon on mahdotonta vaikuttaa Raamatun sanalla.

        AINA kun Paavali mainitsee sanan "kaikki", sinun aivosi joko hylkivät tuon sanan merkityksen tai eivät yksinkertaisesti kiinnitä tuohon sanaan tai sen sisältäviin jakeisiin kitään huomiota. Sinulle nuo jakeet EIVÄT MERKITSE MITÄÄN - ne ovat sinulle TYHJÄÄ.
        sUMMA SUMMARUM: ylösnousseen Kristuksen Paavalille ilmoittama evankeliumi ei merkitse sinulle mitään.

        Sinun pystyynkuolleiden aivojesi TUNTUU OLEVAN mahdotonta edes kuvitella, että ilouutinen ON ilmaistavissa yhdellä virkkeellä - YHDELLÄ AINOALLA VIRKKEELLÄ. Sinun indoktrinoidussa mielessäsi sellaisen ajatteleminen on mahdottomuus. (Paavalin julistama evankeliumi on sinun mielestäsi sanoma, joka vaatii vähintään kirjeen tai usean kirjeen mittaisen sepustuksen.) Ilmeisesti tämä mahdottomuus on jo ihan biologisella tasolla; sinun aivoissasi on ikään kuin kuolioon menneitä alueita, joiden pitäisi "herätä henkiin", jotta voisi syntyä synapsien välille sellaisia yhteyksiä, jotka mahdollistaisivat uudenlaiset ajatukset. Mutta sen EI PITÄISI olla mahdottomuus. Kreikan kielessä tätä muutosta kutsutaan sanalla metanoia - mielenmuutos. Mene ja tiedä.

        On toisaalta ollut mielenkiintoista huomata, että kun ihminen on riittävän pihalla, hän kykenee ilmeisesti itse sitä lainkaan tajuamatta lukemaan Raamattua niin, että hän pyyhkii pitkiä tekstijaksoja olemattomiin pitäen niitä merityksettöminä ja tämän lisäksi survoo toisiin tekstijaksoihin merkityksiä, joita niistä ei löydä edes virkkuukoukulla.

        PS. Käytit (taas kerran) asiayhteys-sanaa uskomattoman ääliömäisesti, siitä ekstrapojot.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aivosi lienevät niin patologisen mädäntyneet, että sinulle on aivan turha yrittää selittää mitään. Sinä olet kumoavinasi Paavalin evankeliumin jaeryppäillä, jotka eivät sitä tee.
        Sinun päänuppisi on kaiketi vuosikymmeniä kestäneen hevonpaska-aivopesun jälkeen jämähtänyt asentoon, johon on mahdotonta vaikuttaa Raamatun sanalla.

        AINA kun Paavali mainitsee sanan "kaikki", sinun aivosi joko hylkivät tuon sanan merkityksen tai eivät yksinkertaisesti kiinnitä tuohon sanaan tai sen sisältäviin jakeisiin kitään huomiota. Sinulle nuo jakeet EIVÄT MERKITSE MITÄÄN - ne ovat sinulle TYHJÄÄ.
        sUMMA SUMMARUM: ylösnousseen Kristuksen Paavalille ilmoittama evankeliumi ei merkitse sinulle mitään.

        Sinun pystyynkuolleiden aivojesi TUNTUU OLEVAN mahdotonta edes kuvitella, että ilouutinen ON ilmaistavissa yhdellä virkkeellä - YHDELLÄ AINOALLA VIRKKEELLÄ. Sinun indoktrinoidussa mielessäsi sellaisen ajatteleminen on mahdottomuus. (Paavalin julistama evankeliumi on sinun mielestäsi sanoma, joka vaatii vähintään kirjeen tai usean kirjeen mittaisen sepustuksen.) Ilmeisesti tämä mahdottomuus on jo ihan biologisella tasolla; sinun aivoissasi on ikään kuin kuolioon menneitä alueita, joiden pitäisi "herätä henkiin", jotta voisi syntyä synapsien välille sellaisia yhteyksiä, jotka mahdollistaisivat uudenlaiset ajatukset. Mutta sen EI PITÄISI olla mahdottomuus. Kreikan kielessä tätä muutosta kutsutaan sanalla metanoia - mielenmuutos. Mene ja tiedä.

        On toisaalta ollut mielenkiintoista huomata, että kun ihminen on riittävän pihalla, hän kykenee ilmeisesti itse sitä lainkaan tajuamatta lukemaan Raamattua niin, että hän pyyhkii pitkiä tekstijaksoja olemattomiin pitäen niitä merityksettöminä ja tämän lisäksi survoo toisiin tekstijaksoihin merkityksiä, joita niistä ei löydä edes virkkuukoukulla.

        PS. Käytit (taas kerran) asiayhteys-sanaa uskomattoman ääliömäisesti, siitä ekstrapojot.

        12 Kun näissä asioissa matkustin Damaskoon ylipappien valtuudella ja suostumuksella,
        13 näin minä, oi kuningas, tiellä keskellä päivää taivaasta valon, auringon paistetta kirkkaamman, leimahtavan minun ja matkatoverieni ympärillä,
        14 ja me kaaduimme kaikki maahan, ja minä kuulin äänen sanovan minulle hebreankielellä: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua? Työläs on sinun potkia tutkainta vastaan.'
        15 Niin minä sanoin: 'Kuka olet, herra?' Ja Herra sanoi: 'Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
        16 Mutta nouse ja seiso jaloillasi; sillä sitä varten minä olen sinulle ilmestynyt, että asettaisin sinut palvelijakseni ja sen todistajaksi, mitä varten sinä olet minut nähnyt, niin myös sen, mitä varten minä sinulle vastedes ilmestyn.
        17 Ja minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain käsistä, joitten tykö minä sinut lähetän
        18 avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.'
        ( Ap.t. 26)


        17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
        18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
        19 Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi."
        20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
        21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
        22 koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
        23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,
        24 mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
        25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.
        26 Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista,
        27 vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään,
        28 ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on,
        29 ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä.
        30 Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi,
        31 että kävisi, niinkuin kirjoitettu on: "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra."
        ( 1 Kor 1)


      • Anonyymi
        S-Seutulainen kirjoitti:

        12 Kun näissä asioissa matkustin Damaskoon ylipappien valtuudella ja suostumuksella,
        13 näin minä, oi kuningas, tiellä keskellä päivää taivaasta valon, auringon paistetta kirkkaamman, leimahtavan minun ja matkatoverieni ympärillä,
        14 ja me kaaduimme kaikki maahan, ja minä kuulin äänen sanovan minulle hebreankielellä: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua? Työläs on sinun potkia tutkainta vastaan.'
        15 Niin minä sanoin: 'Kuka olet, herra?' Ja Herra sanoi: 'Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
        16 Mutta nouse ja seiso jaloillasi; sillä sitä varten minä olen sinulle ilmestynyt, että asettaisin sinut palvelijakseni ja sen todistajaksi, mitä varten sinä olet minut nähnyt, niin myös sen, mitä varten minä sinulle vastedes ilmestyn.
        17 Ja minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain käsistä, joitten tykö minä sinut lähetän
        18 avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.'
        ( Ap.t. 26)


        17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
        18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
        19 Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi."
        20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
        21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
        22 koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
        23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,
        24 mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
        25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.
        26 Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista,
        27 vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään,
        28 ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on,
        29 ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä.
        30 Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi,
        31 että kävisi, niinkuin kirjoitettu on: "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra."
        ( 1 Kor 1)

        Väitätkö kenties, että koineekreikassa löytyy vastine substantiiville "kadotus"? Mikähän se mahtaisi olla? Jään kuulolle.


      • Anonyymi
        S-Seutulainen kirjoitti:

        12 Kun näissä asioissa matkustin Damaskoon ylipappien valtuudella ja suostumuksella,
        13 näin minä, oi kuningas, tiellä keskellä päivää taivaasta valon, auringon paistetta kirkkaamman, leimahtavan minun ja matkatoverieni ympärillä,
        14 ja me kaaduimme kaikki maahan, ja minä kuulin äänen sanovan minulle hebreankielellä: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua? Työläs on sinun potkia tutkainta vastaan.'
        15 Niin minä sanoin: 'Kuka olet, herra?' Ja Herra sanoi: 'Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
        16 Mutta nouse ja seiso jaloillasi; sillä sitä varten minä olen sinulle ilmestynyt, että asettaisin sinut palvelijakseni ja sen todistajaksi, mitä varten sinä olet minut nähnyt, niin myös sen, mitä varten minä sinulle vastedes ilmestyn.
        17 Ja minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain käsistä, joitten tykö minä sinut lähetän
        18 avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.'
        ( Ap.t. 26)


        17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
        18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
        19 Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi."
        20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
        21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
        22 koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
        23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,
        24 mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
        25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.
        26 Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista,
        27 vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään,
        28 ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on,
        29 ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä.
        30 Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi,
        31 että kävisi, niinkuin kirjoitettu on: "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra."
        ( 1 Kor 1)

        Sinänsä hauskoja sitaatteja, jos sinä siis noilla Lootin vaimo -aivoillasi kuvittelet vakavissasi, että ne jotenkin kumoavat Paavalin evankeliumin.


      • Anonyymi
        S-Seutulainen kirjoitti:

        12 Kun näissä asioissa matkustin Damaskoon ylipappien valtuudella ja suostumuksella,
        13 näin minä, oi kuningas, tiellä keskellä päivää taivaasta valon, auringon paistetta kirkkaamman, leimahtavan minun ja matkatoverieni ympärillä,
        14 ja me kaaduimme kaikki maahan, ja minä kuulin äänen sanovan minulle hebreankielellä: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua? Työläs on sinun potkia tutkainta vastaan.'
        15 Niin minä sanoin: 'Kuka olet, herra?' Ja Herra sanoi: 'Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
        16 Mutta nouse ja seiso jaloillasi; sillä sitä varten minä olen sinulle ilmestynyt, että asettaisin sinut palvelijakseni ja sen todistajaksi, mitä varten sinä olet minut nähnyt, niin myös sen, mitä varten minä sinulle vastedes ilmestyn.
        17 Ja minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain käsistä, joitten tykö minä sinut lähetän
        18 avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.'
        ( Ap.t. 26)


        17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
        18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
        19 Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi."
        20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
        21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
        22 koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
        23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,
        24 mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
        25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.
        26 Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista,
        27 vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään,
        28 ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on,
        29 ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä.
        30 Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi,
        31 että kävisi, niinkuin kirjoitettu on: "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra."
        ( 1 Kor 1)

        Ironista tässä on se, että sinä ansiokkaasti ja uskollisesti noilla sitaateillasi demonstroit, mitä minä yllä sinun Raamatun tulkinnastasi ja ajattelukyvyttömyydestäsi kirjoitin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ironista tässä on se, että sinä ansiokkaasti ja uskollisesti noilla sitaateillasi demonstroit, mitä minä yllä sinun Raamatun tulkinnastasi ja ajattelukyvyttömyydestäsi kirjoitin.

        >Väitätkö kenties, että koineekreikassa löytyy vastine substantiiville "kadotus"? Mikähän se mahtaisi olla? Jään kuulolle.>

        >>Sinänsä hauskoja sitaatteja, jos sinä siis noilla Lootin vaimo -aivoillasi kuvittelet vakavissasi, että ne jotenkin kumoavat Paavalin evankeliumin.>>

        >>>Ironista tässä on se, että sinä ansiokkaasti ja uskollisesti noilla sitaateillasi demonstroit, mitä minä yllä sinun Raamatun tulkinnastasi ja ajattelukyvyttömyydestäsi kirjoitin.>>>



        Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle.
        ( 2 Kor. 10:5)


      • Anonyymi
        S-Seutulainen kirjoitti:

        >Väitätkö kenties, että koineekreikassa löytyy vastine substantiiville "kadotus"? Mikähän se mahtaisi olla? Jään kuulolle.>

        >>Sinänsä hauskoja sitaatteja, jos sinä siis noilla Lootin vaimo -aivoillasi kuvittelet vakavissasi, että ne jotenkin kumoavat Paavalin evankeliumin.>>

        >>>Ironista tässä on se, että sinä ansiokkaasti ja uskollisesti noilla sitaateillasi demonstroit, mitä minä yllä sinun Raamatun tulkinnastasi ja ajattelukyvyttömyydestäsi kirjoitin.>>>



        Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle.
        ( 2 Kor. 10:5)

        :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

        Tarkoitatko sille Kristukselle, jossa Jumala loi ja SOVITTI JO koko maailman, vaiko itse keksimällesi "Kristukselle", jolla ratsastaen teet Paavalin evankeliumin tyhjäksi?


      • Anonyymi
        S-Seutulainen kirjoitti:

        >Väitätkö kenties, että koineekreikassa löytyy vastine substantiiville "kadotus"? Mikähän se mahtaisi olla? Jään kuulolle.>

        >>Sinänsä hauskoja sitaatteja, jos sinä siis noilla Lootin vaimo -aivoillasi kuvittelet vakavissasi, että ne jotenkin kumoavat Paavalin evankeliumin.>>

        >>>Ironista tässä on se, että sinä ansiokkaasti ja uskollisesti noilla sitaateillasi demonstroit, mitä minä yllä sinun Raamatun tulkinnastasi ja ajattelukyvyttömyydestäsi kirjoitin.>>>



        Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle.
        ( 2 Kor. 10:5)

        Saviseutulainen, sinun tulisi pikemminkin kirjoittaa:

        "Me hajotamme maahan evankeliumin, joka julistaa KOKO MAAILMAN SOVITUSTA ja johtaa Jumalan ja Kristuksen tuntemiseen, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi järjen päätelmille, joilla selitämme evankeliumin tyhjäksi."

        Nyt sinä käyttäydyt kuin Lavrov, joka uskollisesti syyttää vastapuoltaan siitä, mihin itse syyllistyy.


      • Anonyymi
        S-Seutulainen kirjoitti:

        >Väitätkö kenties, että koineekreikassa löytyy vastine substantiiville "kadotus"? Mikähän se mahtaisi olla? Jään kuulolle.>

        >>Sinänsä hauskoja sitaatteja, jos sinä siis noilla Lootin vaimo -aivoillasi kuvittelet vakavissasi, että ne jotenkin kumoavat Paavalin evankeliumin.>>

        >>>Ironista tässä on se, että sinä ansiokkaasti ja uskollisesti noilla sitaateillasi demonstroit, mitä minä yllä sinun Raamatun tulkinnastasi ja ajattelukyvyttömyydestäsi kirjoitin.>>>



        Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle.
        ( 2 Kor. 10:5)

        Kadotus - so. ensin se hajuaa, sitten vajuaa, jonka jälkeen katuaa.

        Tämähän on iänaikainen toteamus tavarankäsittelyssäkin.
        Vaikka hiekksäkki, kun menee rikki, se hajoaa- siitä lähtee vajuaminen, ja kun riittävästi vajuaa - sitten se on tomuna kadonnut, eli kadotus. Ei löydy enää. Kävellään yli, on jalkojen alla.

        Tästä todistaa raamattukin, olkiukotkin on tomua.

        Sillä katso: se päivä on tuleva, joka palaa kuin pätsi. Ja kaikki julkeat ja kaikki, jotka tekevät sitä, mikä jumalatonta on, ovat oljenkorsia; ja heidät polttaa se päivä, joka tuleva on, sanoo Herra Sebaot, niin ettei se jätä heistä juurta eikä oksaa. Mutta teille, jotka minun nimeäni pelkäätte, on koittava vanhurskauden aurinko ja parantuminen sen siipien alla, ja te käytte ulos ja hypitte kuin syöttövasikat ja tallaatte jumalattomat; sillä he tulevat tomuksi teidän jalkapohjienne alle sinä päivänä, jonka minä teen, sanoo Herra Sebaot.
        (Mal 4:1-3)


      • Anonyymi
        S-Seutulainen kirjoitti:

        >Väitätkö kenties, että koineekreikassa löytyy vastine substantiiville "kadotus"? Mikähän se mahtaisi olla? Jään kuulolle.>

        >>Sinänsä hauskoja sitaatteja, jos sinä siis noilla Lootin vaimo -aivoillasi kuvittelet vakavissasi, että ne jotenkin kumoavat Paavalin evankeliumin.>>

        >>>Ironista tässä on se, että sinä ansiokkaasti ja uskollisesti noilla sitaateillasi demonstroit, mitä minä yllä sinun Raamatun tulkinnastasi ja ajattelukyvyttömyydestäsi kirjoitin.>>>



        Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle.
        ( 2 Kor. 10:5)

        Paavali kirjoittaa:

        "Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa." (KREIKASSA SOVITTAA-VERBI ON AORISTISSA ELI MENNEESSÄ AIKAMUODOSSA, MUTTA TÄMÄN TOTEAMINEN ON SAVISEUTULAISEN MUKAAN "JÄRJEN PÄÄTTELYÄ")

        "Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan."

        "Sillä jos me silloin, kun vielä olimme Jumalan vihollisia, tulimme sovitetuiksi hänen kanssaan hänen Poikansa kuoleman kautta, paljoa ennemmin me pelastumme hänen elämänsä kautta nyt, kun olemme sovitetut." (TÄSSÄKIN KOHTAA KREIKASSA SOVITTAA-VERBI ON AORISTISSA ELI MENNEESSÄ AIKAMUODOSSA, MUTTA SAVISEUTULAISEN MUKAAN KYSE ON "JÄRJEN PÄÄTTELYSTÄ")

        Wikipedia: "Muinaiskreikan kielessä (mukaan lukien koinee eli hellenistinen kreikka) aoristi ilmaisee tapahtumaa tai tilannetta, jota puhuja tai kirjoittaja haluaa kuvata loppuun suoritetuksi kokonaisuudeksi." MUTTA HUOM! SAVISEUTULAISEN MUKAAN TÄSTÄ EI TULE PIITATA, KOSKA KYSE ON JÄRJEN PÄÄTELMÄSTÄ.

        Saviseutulaista näyttää ohjaavan vakaumus, että sen selvittäminen, mitä Raamatun kirjoittajat ovat tekstejään kirjoittaessaan TARKOITTANEET, on "järjen päätelmää".
        Toki tämä Saviseutulaisen teesi on voimassa AINOASTAAN SILLOIN, KUN SE UHKAA HÄNEN SIANPASKAOPPIAAN - muulloin teesi ei ole voimassa.

        Järjen päätelmä -teesi on Saviseutulaisen käytössä oiva haarniska, jonka hän voi sujauttaa ylleen aina, kun "vaara uhkaa" eli hänen ikioma, narsistinen maailmankuvansa, jossa HÄN kuuluu pelastettuihin ja MONET MUUT EIVÄT KUULU, on horjumassa.

        Ja samoilla pystyynkuolleilla aivoillaan hän uskoo julistavansa "armon sanomaa", joka ihmeellistä kyllä on sattunut kohdistumaan HÄNEEN ja HÄNEN LAILLAAN AJATTELEVIIN, ei kehenkään muuhun.

        Ja kaiken tämän sikailun päälle Saviseutulaisella on otsaa kirjoittaa:

        "Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle.
        ( 2 Kor. 10:5)"


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paavali kirjoittaa:

        "Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa." (KREIKASSA SOVITTAA-VERBI ON AORISTISSA ELI MENNEESSÄ AIKAMUODOSSA, MUTTA TÄMÄN TOTEAMINEN ON SAVISEUTULAISEN MUKAAN "JÄRJEN PÄÄTTELYÄ")

        "Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan."

        "Sillä jos me silloin, kun vielä olimme Jumalan vihollisia, tulimme sovitetuiksi hänen kanssaan hänen Poikansa kuoleman kautta, paljoa ennemmin me pelastumme hänen elämänsä kautta nyt, kun olemme sovitetut." (TÄSSÄKIN KOHTAA KREIKASSA SOVITTAA-VERBI ON AORISTISSA ELI MENNEESSÄ AIKAMUODOSSA, MUTTA SAVISEUTULAISEN MUKAAN KYSE ON "JÄRJEN PÄÄTTELYSTÄ")

        Wikipedia: "Muinaiskreikan kielessä (mukaan lukien koinee eli hellenistinen kreikka) aoristi ilmaisee tapahtumaa tai tilannetta, jota puhuja tai kirjoittaja haluaa kuvata loppuun suoritetuksi kokonaisuudeksi." MUTTA HUOM! SAVISEUTULAISEN MUKAAN TÄSTÄ EI TULE PIITATA, KOSKA KYSE ON JÄRJEN PÄÄTELMÄSTÄ.

        Saviseutulaista näyttää ohjaavan vakaumus, että sen selvittäminen, mitä Raamatun kirjoittajat ovat tekstejään kirjoittaessaan TARKOITTANEET, on "järjen päätelmää".
        Toki tämä Saviseutulaisen teesi on voimassa AINOASTAAN SILLOIN, KUN SE UHKAA HÄNEN SIANPASKAOPPIAAN - muulloin teesi ei ole voimassa.

        Järjen päätelmä -teesi on Saviseutulaisen käytössä oiva haarniska, jonka hän voi sujauttaa ylleen aina, kun "vaara uhkaa" eli hänen ikioma, narsistinen maailmankuvansa, jossa HÄN kuuluu pelastettuihin ja MONET MUUT EIVÄT KUULU, on horjumassa.

        Ja samoilla pystyynkuolleilla aivoillaan hän uskoo julistavansa "armon sanomaa", joka ihmeellistä kyllä on sattunut kohdistumaan HÄNEEN ja HÄNEN LAILLAAN AJATTELEVIIN, ei kehenkään muuhun.

        Ja kaiken tämän sikailun päälle Saviseutulaisella on otsaa kirjoittaa:

        "Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle.
        ( 2 Kor. 10:5)"

        >>"Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle.
        ( 2 Kor. 10:5)">>

        Juuri näin!

        17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
        18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
        19 Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi."
        20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
        21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
        22 koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
        23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,
        24 mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
        25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.
        26 Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista,
        27 vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään,
        28 ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on,
        29 ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä.
        30 Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi,
        31 että kävisi, niinkuin kirjoitettu on: "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra."
        ( 1 Kor 1)


      • Anonyymi

        Synti tuli maailmaan YHDEN IHMISEN KAUTTA.
        Syntiemme syy on Aadamin lankeemuksessa, jonka Jumala edeltä tiesi ja salli. Hän salli käärmeen kuljeskella kedolla ja valehdella Eevalle, joka söi hedelmästä ja josta söi sitten myös Aadam.

        Eli käärme vietteli Eevan ja oikeasti monessa kirjoituksessa Eeva olikin se lunttu !
        Eihän Adam tehnyt virettä,vaan Eeva lunttu!


      • Anonyymi
        S-Seutulainen kirjoitti:

        "... joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden."

        1 Minä kehoitan siis ennen kaikkea anomaan, rukoilemaan, pitämään esirukouksia ja kiittämään kaikkien ihmisten puolesta,
        2 kuningasten ja kaiken esivallan puolesta, että saisimme viettää rauhallista ja hiljaista elämää kaikessa jumalisuudessa ja kunniallisuudessa.
        3 Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme,
        4 joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.
        5 Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,
        6 joka antoi itsensä lunnaiksi kaikkien edestä, josta todistus oli annettava aikanansa,
        7 ja sitä varten minä olen saarnaajaksi ja apostoliksi asetettu - minä puhun totta, en valhettele - pakanain opettajaksi uskossa ja totuudessa.
        ( 1 Tim. 2)

        Minä kehoitan sinua ymmärtämään,että ihminen ei kuole saarnoihin,ei kenenkään kertomuksiin vaan Ihminen on luotu,elää kunnes keho kuolee ja sielu ja henki ELÄÄ !
        Sinä,elät vaikka kehosi kuolee.Et mene 1000v valtakuntaa,kun se on niin lyhyt aika.
        Sinä jatkat elämää,opit,koet..
        Kunnes aikaan sinä menet kotiin mistä lähdit ja se ei ole 1000v valtakunta vaan ikuinen !


    • Anonyymi

      Parhamin 100 v. sitten keksimä helluntailaisuus on hurlumtouhua.

      Kristityt kirkot on ollut jo 2000 vuotta.

    • Anonyymi

      Ateistina voin sanoa , että vihaan valehtelijoita yli kaiken 😠
      miksi palvot hiekkakansan mielikuvituskavereita !!!

      • Anonyymi

        No, vihaa pois, se onkin juuri putinilainen sinun mielikuvitusta, että ole niin taivaallisen hyvä ihminen, omassa laumahajussasi.
        Mutta, juuri siksi pidänkin sinua sokeana, omahyväisenä kerskaajana ja teidän takia putinilaisuus voi hyvin ja tappaa liikkuvat - olkoon ne huumeporukassa, tai sota- vihassa.
        Siinä sinä olet suurin valhetelija, mikä eritoten on putinkiporukkassa näyvillä.
        Jos se olisi totuus, niin eihän heitin valheesa tavattaisi koskaan.
        Mutta, tapasi puhua - on yhtälö naapuriin. Sinä olet itse se mielikuvituksiisi uskova kaveri.
        Oma liha, oma maailma


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Aloittaja - eihän tuo raamatunpaikka kuulu luterilaisuuteen.

      Tästä ilosanomasta nousee meille maailman vapauttavin mahdollisuus:

      ”Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois, että virvoituksen ajat tulisivat Herran kasvoista”. (Ap. t. 3:19,20).>>

      Miten tuo on teillä käsitettävissä? Toisessa suupielessä on lapsikasteen vesipesu, jossa vedellä pestään sylivauvan synnit pois, niin silloinhan hän on puhdas.
      Eihän senjälkeen vauvapesun saaneet tarvise muuta parannuksen tekoa, ja kääntymystä kun synnit on jo pesty. Vauvapesuhan väitteenne mukaan on taivaspesu ..... NÄin olen opistanne ymmärtänyt

    • Anonyymi

      Helluntalaiset on roskaa s seutulainen..YÖK!

    • Anonyymi

      aloitukseen:

      "Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa"
      2 Kor: 5: 19

      "Silloin kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmäisistä, sen
      te olette jättäneet tekemättä minulle"
      Matt: 25: 45

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      79
      3295
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1982
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1871
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1548
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1395
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1385
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1099
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1038
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      844
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      840
    Aihe