Ihminen ei muista mitään elämänsä ensimmäisistä vuosista. Mikä on varhaisin tapahtuma elämässäsi, jonka muistat, ja minkä ikäinen olit tuolloin? (Jos et halua kertoa, mikä tapahtuma oli kyseessä, kerro ainakin minkä ikäinen olit tuon muistikuvan aikoihin.) Joku tilanne, jonka uskot olevan aito sinun oma muistosi, eikä sukulaisten kertomusten tai perhealbumin valokuvien perusteella myöhemmin muodostunut rekonstruktio.
Minun varhaisimmat muistikuvani ovat sellaisia yksityiskohtia mökiltä ja kodista, joiden perusteella ei ole mahdollista ajoittaa tapahtumaa tarkasti johonkin ikävuoteen. Joudun arvaamaan hieman sokkona, että olin tuolloin ehkä 5-vuotias.
Varhaisin sellainen muistikuva, jonka pystyn kontekstin perusteella ajoittamaan varmuudella tiettyyn ikävuoteen, on 6-vuotiaana.
Varhaisinta lapsuutta ei voi muistaa: mikä on varhaisin tapahtuma elämässäsi, jonka muistat?
2
149
Vastaukset
- Anonyymi
Olin nelivuotias tai alle kun muistan että oltiin mummun luona yötä ja nukuttiin lattialla, meitä oli monta, serkkuja mukana. Myös että syötiin mansikoita mummun puutarhassa, varmaan sama reissu. Mummu kuoli 1956, vierailu oli joko samana vuonna tai ennen eli on mahdollista että muistikuva on nuorempanakin kuin 4 v.
Muistan myös kun Kekkosesta tuli presidentti, silloin olin 4 v., sitä varmaan jankattiin radiossa niin paljon. Äiti leikkasi lehdestä Paasikiven kuvan ja laittoi talteen hyllylle. Huomasin, siinäpä sopivan kokoinen paperi ja niistin siihen nenäni. Sisko huusi äidille, nyt tuo pyyhkii nenänsä Paasikiveen. - Anonyymi
Olin n. 3v. Olin sisarusten mukana läheisellä järvellä. Muut uivat, mutta minä seisoin rannalla katselemassa. Lähdin siitä yksin pois. Muistan sen, kun kävelin maalaisautotietä pitkin. Olen nyt vanhempana ajatellut, ettei nykyaikana tulisi kuuloonkaan, että noin pieni lapsi kävelee yksin minnekkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Valtion alijäämä = yritystukien määrä = 10 mrd. euroa
Mutta persut eivät vaan suostu tasapainottamaan valtion budjettia, vaikka yritystuet on tiedetty haitallisiksi. Miksi p576483Suomi käyttää sosiaalietuuksiin suhteessa eniten rahaa koko maailmassa
Suomi käyttää sosiaaliturvaetuuksiin enemmän rahaa suhteessa bruttokansantuotteeseen kuin mikään muu maa maailmassa. Su3455538Poliisien suosikkipuolueet ylivoimaisesti: Kokoomus ja persut
samoin on armeijan henkilöstön kanssa. Sen sijaan sekä vihreät, vasliitto ja SDP ovat hyljeksittyjä puolueita poliisien1685176Sdp, Vihreät ja vasemmistoliitto muuttumassa naisten puolueiksi?
Sdp 64 % naisia, vihreät 70 % naisia ja vasemmistoliitto 60 % naisia. Ilmankos ne puolueet ajaa autoilevien kantasuomal1414962Epäonnistunut "Tuppurais-operaatio" kaatoi Purran hallituksen
Persut yrittivät viimemetreillä häivyttää omaa täydellistä epäonnistumistaan syyttämällä opposition edustajaa nimettömil204210Grahn-Laasonen: "Kansalainen joutuu pettymään, jos demareita äänestää"
Ministeri viittaa tuoreeseen Helsingin Sanomien juttuun, jossa demarijohtajan keinoja Suomen suunnan muuttamiseksi esite412876Ostaisitko sinä rempattavan asunnon Italiasta tai jostain muualta ulkomailta, mistä?
Ella Kanninen on tehnyt Italiassa asuntokaupat. Hän kertoo Instagramissa kierrelleensä viime kesänä Toscanassa katselema202706Jenni Alexandrova ja Toni Lähde ratkeavat liitoksistaan - Tällainen on uusperhe!
Radiojuontaja Jenni Alexandrova ja Diili-tuttu Toni Lähde ovat pariskunta, joka elää uusperhearkea. He ovat ostaneet uud32488Vähän fiksumpi Nimi kisa ? :=)
Kirjoita teidän etunimet allekkain. Jos nimissä on joku kirjain sama, poista se. Tee sama tarkistus kaikille kirjaimill282437- 792126