Onko lääkärin sukupuolella sinulle merkitystä, jos tutkimus on intiimi?

Anonyymi

Jos sinulla on joku intiimi vaiva, jossa tarvitaan sukuelinten, peräaukon (tai naisella: rintojen) tutkimusta, ja lääkärin vastaanotolla olisi kaksi jonoa: kahden tunnin jono sinun omaa sukupuoltasi olevalle lääkärille, ja tunnin jono vastakkaista sukupuolta olevalle lääkärille: kumman jonon valitsisit?

Toisin sanoen: Onko lääkärin sukupuolella sinulle merkitystä, sen vertaa että jonottaisit tunnin pidempään saadaksesi omaa sukupuolta olevan lääkärin hoitamaan sinun intiimiä vaivaasi?

Toinen jatkokysymys: Oletko joskus elämässä pahoittanut mielesi lääkärissä käydessä sen takia, että hoidon yhteydessä toteutui intiimiä alastomuutta, ja lääkäri tai hoitaja oli eri sukupuolta, ja koit tilanteen epämukavaksi? Millainen tuo tilanne oli? (Tähän saa vastata myös: On käynyt näin, mutta se ei häirinnyt minua lainkaan.)

Olisi kiva jos tarkennat, mikä on sukupuolesi, jotta nähdään korreloivatko tähän asiaan liittyvät asenteet jotenkin sukupuoleen.

23

255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lääkäreillä on sama koulutus olivat he naisia tai miehiä.
      Ja esim että tutkitaan rinnat tai sukupuolielimet , ovat lääkäreille jokapäiväistä hommaa, Siis tutkivat että voisivat auttaa ihmistä sairauden kanssa , usein potilaan kummalliset ennakkoluulot tekevät sen että lääkärin pitäisi olla jompaa kumpaa sukupuolta,.
      Sillä lääkäriä ei kiinnosta ihminen muuta kuin potilaana , vaikka eräät naiset joskus luulevat olevansa niinkuin jollain lailla mielenkiinnon kohteena . Joten naurettavaa tuo valkkaaminen ja seksualiseerinki lääkäri/ potilas suhteessa.
      Itselleni on sama jos lääkäri on mies tai nainen , kun itse toimii hoitoalalla niin tietää että se on ainoastaan heidän työnsä joka on kiinnostavaa, ei sukupuoli potilaalla .
      Joten miksi valita kun lääkäreillä on sama koulutus kaikilla .

    • Anonyymi

      Ilman muuta valitsen naislääkärin määräaikaisiin gynekologi-tarkastuksiin. Tykkään keskustella samalla naisen asioista muutenkin, saa vertaistukea. Tutkii samalla myös rinnat. Olin iloinen kun neuvola- ja synnytyslääkärinä oli nainen.
      Urheiluhierojaksi myös valitsen vahvan naisen, sorry lipee vähän aiheesta.
      Suolen tähystykseen ja ortopediksi ei voi valita, on otettava se joka kunnan sairaalassa on, mutta jos voisin, valitsisin naisen.
      Hammaslääkärin vastaanotolla ei ole väliä onko mies vai nainen, tai jos joku yleinen vaiva.
      Ihan sama mitä miehet ajattelevat minusta, mutta minä inhoan vieraan miehen kopelointia. Parasta olisi kun oma mies olisi gyne, hieroja, suolitutkija jne. kaikki samassa paketissa.

      • Anonyymi

        Niin, olen pahoittanut mieleni, harmistunut, ärsyyntynyt. Olin ensisynnyttäjä opetussairaalassa. Menin amnioskopiaan ennen synnytystä yhdelle lääkärille. Kohta pelmahti ikäisiäni 6-8 päätä mies- ja naisopiskelijoita, kurkistamaan rööriäni, minulta lupaa kysymättä. Se on minusta ehdottomasti väärin jopa törkeää.


      • Anonyymi

        Siinä se näkyy mitä ennakkoluulot ovat.
        Kopelointia???????
        On siinäkin kommentti.ei se mieslääkäri kopeloi sinua yhtään ei lailla kun nais lääkäri, molemmilla sama koulutus, mutta eräät luulevat kovia itsestään , Entäs kos sinun naislääkärisi onkin lesbo ja ” kopeloi ” sinua , koska näytät sanovan kliinistä tutkimusta kopeloimiseksi tekstistäsihuomaa mitkä ennakkoluulot sinulla on, et ole ollenkaan naisena mikään tapaus lääkäreille ainoastaan sairautesi on asia jonka he haluavat saada parantumaan .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä se näkyy mitä ennakkoluulot ovat.
        Kopelointia???????
        On siinäkin kommentti.ei se mieslääkäri kopeloi sinua yhtään ei lailla kun nais lääkäri, molemmilla sama koulutus, mutta eräät luulevat kovia itsestään , Entäs kos sinun naislääkärisi onkin lesbo ja ” kopeloi ” sinua , koska näytät sanovan kliinistä tutkimusta kopeloimiseksi tekstistäsihuomaa mitkä ennakkoluulot sinulla on, et ole ollenkaan naisena mikään tapaus lääkäreille ainoastaan sairautesi on asia jonka he haluavat saada parantumaan .

        Muutan tämän puhekieltä olevan sanan kopelointia käsittelyksi/koskettamiseksi. Luulin olevani vitsikäs kun käytin virallisten sanojen sijasta puhekieltä. Anteeksi!


      • Anonyymi

        Sama juttu, haluan naisena naislääkärin ja hoitajan.


    • Anonyymi

      Naisena haluan naislääkärin. Naiset ymmärtää parhaiten naisten juttuja.

    • Anonyymi

      MULLA kävi kun menin ekakertaa äitiysneuvolassa lääkärille siellä oli 6kandia kaikki miehiä .Minä kysyin mikä helvetin yleisö täällä on jos eivät häviä häviän minä.häipyivät

      • Anonyymi

        Oletko ajatellut miksi kandit on siellä, ihmeellinen kun ei anna mahdollisuutta käytännölidessä opetuksessa.
        Minä en ole koskaan sanonut ei, koska ymmärrän tarkoituksen kandien paikalla olemiseen .ei niitä kiinnosta sinä naisena ainoastaan sairauden käsittely lääkärikään ei valitse omaa sukupuolta olevaa potilasta . Joten eikös se ole se sairauden selvittäminen pääasia eikä mitä sukupuolta joku on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko ajatellut miksi kandit on siellä, ihmeellinen kun ei anna mahdollisuutta käytännölidessä opetuksessa.
        Minä en ole koskaan sanonut ei, koska ymmärrän tarkoituksen kandien paikalla olemiseen .ei niitä kiinnosta sinä naisena ainoastaan sairauden käsittely lääkärikään ei valitse omaa sukupuolta olevaa potilasta . Joten eikös se ole se sairauden selvittäminen pääasia eikä mitä sukupuolta joku on.

        Eihän nykyään ole mitään kandeja. Vain eläinlääkärit tv.ssä . Ihmisten hoitoon Potilasvahinkoja väsäämään näitä nykyään suoraan koulun penkiltä laitetaan . Ennen olivat kandeja . Jotka siis kysyivät kokeneemmilta neuvoja tarpeen mukaan. Mutta tuli nyky- Aika ! Nykyään potilaista välitetä juuri lainkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän nykyään ole mitään kandeja. Vain eläinlääkärit tv.ssä . Ihmisten hoitoon Potilasvahinkoja väsäämään näitä nykyään suoraan koulun penkiltä laitetaan . Ennen olivat kandeja . Jotka siis kysyivät kokeneemmilta neuvoja tarpeen mukaan. Mutta tuli nyky- Aika ! Nykyään potilaista välitetä juuri lainkaan.

        Sehän on hyvä että uusia ihmisiä koulutetaan käytännössä .
        Ja kyllä nykyajan lääkärit on ihan hyviä, silloin kyllä vointuntua kun menee luulotautisena lääkäriin valittamaan ja ei saa apua , että lääkäri olis muka huono, vaan he näkevät oireiden yhtymästä jos ei ole somaattista vikaa. Ja siksi näitä lääkärin haukkuja ottaa aivoon kun jos ei ole somaatista vikaa niin eihän silloin ole parannuksen tarpeessa
        Silloin otetaan yhteys psykiatrille.


    • Anonyymi

      Ehdottomasti valitsen vanhemman hyväksi tiedetyn lääkärin.
      Minulle on ihan sama onko läääri mies vai nainen, pääasia on että hän tietää ja osaa hoitaa juuri sitä vaivaa joka minulla on.

      Onneksi yksityisiä lääkäriasemia käyttäessä oireen/sairauden ja lääkärin ammattitaidon perusteella tehtävä valinta on mahdollista.

    • Anonyymi

      Silloin kun voin itse valita, valitsen gynekologiksi naisen. Jompikumpi on valittava. Ihan hyvin voisi olla mieskin ja sairaalaoloissa jostain syystä yleensä onkin. Vaikka tutkimuksen tai toimenpiteen kohteena onkin sukupuoleen liittyvä intiimialue, en ole koskaan kokenut, että lääkäri olisi kiinnostunut minusta seksuaalisesti. Tilanne ja tilanteen ilmapiiri on sitä vastaan.

      Paksusuolen tähystykseen olen saanut mieslääkärin. Tässä varsinkaan sukupuolella ei mielestäni ole väliä. En koe tilannetta seksuaaliseksi, paikalla on joka tapauksessa kokonainen tiimi.

    • Anonyymi

      Minulle on (naisena) aivan samantekevää mitä sukupuolta lääkäri tai hoitaja on. Pääasia on että on pätevä ja lääkäri osaa omasta alastaan paljon, eikä siinä tarvita "naisten juttuja". Eilenkin lääketieteen opiskelija (mies) otti verikokeet niin hyvin ettei minulta ole koskaan otettu. Oli kivutonta ja runsaan verimäärän vaatimat näytteet saatiin hienosti kerättyä, jälkikäteen ei jäänyt edes kunnolla näkyvää neulan jälkeä. Aiemmin nuori mieshoitaja on laittanut virtsakatetrin nopeasti ja helposti kun taas leikkaussalihoitaja (nainen) nyhräsi sen kanssa pitkään. Nuori erikoistuva naiskirurgi teki hyvää työtä (helppo seurata kun tehtiin johtopuudutuksessa) ja selitti ennakkoon leikkauksen hyvin.

      • Anonyymi

        En ole tuo joka kirjoitti "naisten juttuja" mutta itse tarvitsen myös keskustelua niistä. Kysyin vanhemmalta gynekologilta, käyttääkö hän itse hormonikorvausvalmisteita. Hän ei kertonut, mutta siitä päättelin että ei käytä. Toiselta kysyin, onko paha jos sukupuolielämä jää pois leskeyteen. Olisiko parempi jos sitä olisi, niin sekin paikka toimisi luonnollisesti. Lääkäri häkeltyi, jopa punastui. Se oli outoa. Miehen kanssa en voi noita keskustella, hän ei tiedä millainen olo vaihdevuodet ovat vaikka kuinka kirjoista lukee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole tuo joka kirjoitti "naisten juttuja" mutta itse tarvitsen myös keskustelua niistä. Kysyin vanhemmalta gynekologilta, käyttääkö hän itse hormonikorvausvalmisteita. Hän ei kertonut, mutta siitä päättelin että ei käytä. Toiselta kysyin, onko paha jos sukupuolielämä jää pois leskeyteen. Olisiko parempi jos sitä olisi, niin sekin paikka toimisi luonnollisesti. Lääkäri häkeltyi, jopa punastui. Se oli outoa. Miehen kanssa en voi noita keskustella, hän ei tiedä millainen olo vaihdevuodet ovat vaikka kuinka kirjoista lukee.

        On sinulla kysymykset! Minä en ole lääkäri, mutta voin kokemuksesta kertoa, että leskenä tai muuten vain parittomana tulee mainiosti toimeen ilman sukupuolikontakteja. Elämä on oikein hyvää.

        Sitä paitsi sitä sukupuolielämää ei aloiteta leskenä lääkärin määräyksestä! Se on oma valinta, jos olosuhteet ovat suosiolliset. Useimmiten kuitenkin nainen leskeytyy melko vanhana, jolloin sukupuoliset tarpeet on tyydytetty jo aikoja sitten.

        Eli tuommoisesta asiasta kesteluun ei tarvita lääkäriä. Siitä voi puhua kenen kanssa vain.


    • Anonyymi

      Ei väliä kunhan puhuu täydellistä suomenkieltä suomalaisella aksentilla.

      • Anonyymi

        Juuri näin, tämä on tärkeä kriteeri.

        Ja saa olla vaikka muun sukupuolinen tai sukupuoleton! Itse olen nainen ja naisena pysyn. Ei ole koskaan tarvinnut miettiä eikä itse valita omaa sukupuolta. En silti pelkää muitakaan sukupuolia.


    • Anonyymi

      Eihän ihmisiä saa syrjiä sukupuolen perusteella! Lääkärin sukupuoli ei siis ratkaise mitään.

      • Anonyymi

        Ihan niin se on ammattitaito joka on se tärkein


    • Anonyymi

      14-vuotiaana poikana oli koulun lääkärintarkastuksessa naislääkäri, joka riisutti alushousut pois ja tutki kulkuset. Se yllätti ja hämmensi, siitä jäi trauma vuosikymmeniksi.

    • Anonyymi

      jos penistä tai kiveksiä tutkitaan kumpikin lääkäri käy, jos vaiva on peräaukossa ehdottomasti mieslääkäri, hävettää ajatuski naislääkärille pyllistelystä

    • Anonyymi

      En ymmärrä miksi vanhainkodeissa vanhuksia pesevät ja kopeloivat eri sukupuolta olevat hoitajat. Moni vanhus on kasvanut täysin erilaisessa yhteiskunnassa, ja on todella ujo. He eivät itse osaa vaatia, mutta kärsivät noloudesta.

      Halusisin itse olla vanhainkodissa osastolla, missä olisi vain samaa sukupuolta olevia vanhuksia ja hoitajia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      290
      3244
    2. 202
      2908
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2494
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      223
      1958
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      15
      1398
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1298
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      162
      1231
    Aihe