Olen lähdössä pidemmälle matkalle myöhään syksyllä ja olen pois n .5-6 kk. Miten tavallinen pieni ( 5v.) bensa-auto pärjää talven yli autokatoksessa? Pitääkö akku irroittaa vai pyytää " joku" ajamaan sillä esim. kerran kuussa, riittääkö se ? Autossa on sisälämppäri, jonka voin jättää lämmittämään 2h/ vrk. Pitääkö bensatankin olla täynnä vai tyhjä ? Onko jotain muuta mitä pitäisi muistaa tehdä ? Olisiko parempi, jos löytäisi autolle lämpimän talvisäilytyspaikan ?
Auton talvisäilytys matkan aikana
23
489
Vastaukset
Kannatan lämmintä säilytyspaikkaa - kokemus puhuu!
- Anonyymi
Kiitos! Harkitsen sitäkin, jos vaan löytyy jostain läheltä ja kohtuuhinnalla!
- Anonyymi
Älä vaan laita sisälämppäriä pörräämään ja sulattamaan lumia ja keräämään kosteutta.
Hyvä jos joku kävisi ajamassa kerran kuussa kunnolla auton lämpimäksi ja kuivaksi, eli pitemmän lenkin. Lämmin talli tai halli on ainoa oikea paikka.- Anonyymi
Kiitos mielipiteestä. Katokseen ei kylläkään sada lunta kuin äärimmäisellä lumimyrskyllä. Harkitsen tallipaikkaa.
- Anonyymi
Laita nyt ainakin ylläpitolaturi kiinni akkuun ja joku tuttu heittämään pikku lenkin silloin tällöin, jos pidät sisätilalämppärin päällä ajastettuma ,etusivuikkunat auki muutaman millin että ilma kiertää,edellyttäen että katos suojaa vesisateelta
- Anonyymi
Kiitos, en olisi tajunnut ylläpitolaturia. Katokseen ei sada.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos, en olisi tajunnut ylläpitolaturia. Katokseen ei sada.
Mieluummin se akku sisätiloihin ja sinne sitten ylläpitolaturi viikkokellolla että lataa kerran viikossa vaikkapa tunnin tai kaksi.
Jos auto jää ulos, polttoainetankki aivan täyteen ettei pääse pahasti kondensoimaan vettä (vähän pirtua tankkiin voi auttaa lisänä).
- Anonyymi
Tankki kannattaa pitää täynnä
- Anonyymi
Ja laittaa 98 bensaa joka säilyy paremmin kuin 95E10
- Anonyymi
Kiitos! Pistän tankin täyteen .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja laittaa 98 bensaa joka säilyy paremmin kuin 95E10
"vähän pirtua tankkiin voi auttaa lisänä"
ja
"laittaa 98 bensaa joka säilyy paremmin kuin 95E10"
- eikös nuo ole keskenään ristiriitaisia kommentteja.
pirtu = alkoholia.
Ja toisaalta eikös tuo 95E10 tarkoita 95 -oktaanista bensiiniseosta, jossa on 10% alkoholia.
Miksi asia olisi niin, että kun alkoholin bensiinin sekaan sotkee esim. Nesteen jalostusaitos, niin alkoholi huonontaisi bensiinin pitkäaikaissäilyvyyttä, mutta jos sotket itse pirtua eli alkoholia bensiiniin, niin se parantaisi bensiinin pitkäaikaissäilyvyyttä... eihän tuossa ole mitään järkeä !
Todennäköisesti sillä ei ole väliä, kuka sen alkoholin bensiiniin sekoittaa, mutta jos asiassa on jokin niksi, niin olettaisin, että vaikkapa Nesteen jalostuslaitos varmaankin tietää sen niksin.
Miksei muuten öljy -yhtiöt julkaise paremmin tietoa bensiinin säilyvyyskestävyydestä ?
Esim, jos varastoit bensiiniä vaikkapa varavoimageneraattoria varten, niin eihän kukaan toivo sähkökatkosta, mutta jos sellainen sattuu, niin silloin sen varavoimageneraattorin pitäisi käynnistyä ja käydä luotettavasti, ja tuossa käytössä kukaan ei tiedä etukäteen, milloin sitä generaattoria ja siten bensiiniä tarvitaan.
Ja jos se sähkökatko on laajalla alueella, niin sen aikana myöskään useimpien bensa-asemien bensapumputkaan eivät toimi... onko jossain lista niistä bensa-asemista, joilla on varavoimageneraattori, ja joista siksi voi ostaa bensiiniä myös sähkökatkon aikana ?
- Anonyymi
Omassa kylmässä talvisäilytyspaikassa ei ole sähköä joten olen irroittanut akun miinuskaapelin. Tarkista ehdottomasti vaikka ohjekirjasta salliiko autosi tämän. Radio ainakin unohtaa asetuksensa. Ylläpitolaturi on hyvä jos siihen on mahdollisuus.
Sivuikkunat vastakkaisilta puolilta olisi hyvä jättää raolleen tai hankkia kosteudenpoistaja-purkki homehtumisen välttämiseksi.
Tankin olen jättänyt aika tyhjäksi jotta keväällä saa tuoretta bensaa tilalle.
Pese auto ja laita renkaisiin hieman ylipainetta. Äläkä jätä autoon mitään syötävää koska houkuttelee jyrsijöitä.- Anonyymi
Joissain autoissa on ns. muistisulake, joka kannattaa irrottaa, jos auto on yhtäjakoisesti pysäköitynä huomattavan pitkän ajan.
Jos siis ei irrota akun kaapelia kokonaan, niin muistisulakkeen irrottaminen ainakin pienentää virrankulutusta pysäköinnin aikana.
Muu pieni vinkki:
Moderneissa autoissa (joissa on kauko-ohjausavain, jolla ovien lukitus aukeaa joko kauko-ohjaimen nappia painamalla tai uusimmissa vain tuomalla avain auton lähelle) kannattaa huomata:
Kun auton lähellä käytetään kauko-ohjainavainta, niin joka kerta auton elektroniikka herää virransäästötilasta tarkistaakseen:
1) Kuuluuko käytetty avain tähän autoon
ja jos kuuluu, niin:
2) onko turvakoodi oikein ?
Jos molemmat ehdot täyttyvät, niin ovien lukitus avautuu, muuten elektroniikka menee takaisin virransäästötilaan.
Eli jos auto on pysäköitynä vaikkapa kesämökin pihaan, jossa ei ole lähelläkään muita autoja, niin auto pysyy virransäästötilassa kunnes itse tulet avaimen kanssa sen luokse.
Mutta jos auto on pysäköitynä kerrostalon parkkipaikalla, niin elektroniikka herää joka kerta kun naapurisi saapuu autolleen vain todetakseen "käytetty avain ei kuulu tähän autoon", jolloin menee takaisin virransäästötilaan.
Tuo siis nostaa virrankulutusta jos on pysäköity paikkaan, missä on paljon muita autoja lähellä ja näiden autojen kuskit availevat autonsa ovia.
- Anonyymi
Tankkaa täyteen ja mielummin 98e5 kuin 95e10 polttoainetta.
Jos ei pitempään mene kuin puolivuotta niin bensa ei mene pilalle.
Ainakaan 98 mutta jos venähtää voi laittaa lisäainetta tnkkiin:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/608071/Motul-Bensiinin-sailytysaine-250-ml
Akku kannattaa irrottaa ja säilyttää viileässä mutta ei pakkasessa.
Peitä auto puolipeitteellä tai vastaavalla. Sisälämmitintä ei kannata käyttää.
Huolla tiiviisteet silikoonilla ja muutenkin kuntoon niin säilyy paremmin.
Pyyhkijän sulat vois irrottaa yms mitä tulee mieleen.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ala-mokaa-akun-sailytyksessa-yleisimpia-virheita-on-kaksi/58070b67-956f-3f97-8842-1e3adb7a989e - Anonyymi
Huollot ainakin kannattaa tehdä mielummin ennen kuin jälkeen säilytyksen jos alkaa olla huollon aika. Ei vanhat nesteet ja öljyt sitten kerää vettä ja likaa joka ruostuttaa kerrostuu joka paikkaan.
Tankki täyteen 98.
Akku on vähän kysymysmerkki, tuonikäisessä voi tulla ongelmia jos irrottaa. Riippuu mitä autonvalmistaja sanoo irrotuksesta. Jos ongelmitta voi irrottaa niin sitten akku lämpimään. Kyllä hyväkuntoinen akku kestää sen 5-6kk (lämpimässä) ilman ylläpitolataustakin, lataa vaan ennen kuin laittaa takaisin.
Helpointahan on pyytää joku ajamaan kunnon 30min lenkki esim kerran kuukaudessa, akku latautuu ja jarruosat pysyy liikkeellä ettei jumitu.
Lämmintä säilytyspaikkaa ei tarvi, ei se haitaksi ole muttei todellakaan välttämätöntä. - Anonyymi
Vihjeitä, jotka kannattaa tai ei kannata:
Pesu ja kuivaa auto ennen lähtöäsi.
Kemiallinen kosteudenpoistin tai parikin sisätiloihin - estää homehtumista.
Ylläpitolaturi akkuun kiinni - lisää akun kestoikää ja pitää sähkölaitteet kunnossa.
Tankkiin bensan joukkoon lisäaine - ajoa myös sen jälkeen kun aine lisätty, niin lisäaine on myös putkistossa.
Pehmustettu koko- tai puoliautosuoja päälle, kunnolla kiinni ettei tuuli riepottele - estää lumen ja jää kontaktin maalipintaan.
Auto pukille - kumit ja jouset tykkää.
Käsijarru pois päältä - ei jumitu.
Jäähdytysnesteen tarkastus - pitää toimia kovillakin pakkasilla.
Tuulilasinpesunesteeksi tosi jämäkkää tavaraa - ei jäädy.
(Voitele saranat ja tiivisteet.)
(Vaihdata ennen säilöntää jarrunesteet ja uudet öljyt.)
Ammattilainen sanoo, että arvoauton paras säilytystapa on ajaa sillä 100 km/kk. Se ei vaan aina onnistu. - Anonyymi
Ei autolle tuollainen yhden talven seisominen ole mikään juttu. Lämpimänä ja kuivana parkkiin ja sitten kun palaat matkoilta, niin laita akku lataukseen jos on tyhjentynyt. Ja sitten vaan taas ajoa.
- Anonyymi
Samaa mieltä, itsellä ollut useamman kerran talviseisonnassa, tosin vain noin 3kk. Katos auttaa jo paljon kun auton päälle ei kerry lunta. Ennen käyttöönottoa akku lataukseen varmuuden vuoksi pariksi tunniksi ja pikainen vilkaisu että öljyä ja nesteitä on ja sen jälkeen vaan ajoa. Jarruja kannattaa aluksi herkistellä muutamalla ylimääräisellä jarrutuksella.
- Anonyymi
Oleellista on, että auto on sisältä kuiva.
Yksi talvi ja kosteat sisätilat = koko hoito homeessa kattoa myöten.
Nim. Vain otsonikäsittely voi sen enää pelastaa. Ehkä.
- Anonyymi
Kannattaa myydä auto ja hankkia sitten toinen kun tulee takaisin.
- Anonyymi
No onmurheet!
Itselläni seisoo museoauto VW pihalla koko talven eikä siinä mitään temppua tehdä yli 41 vuotias auto sentään! - Anonyymi
🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑
🍒 Kuumat tytöt odottavat sinua -> https://www.ero4.fun/girl4love
🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1131818Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j551277Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1501272- 49992
Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html126942Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä75896- 52824
Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36807Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62782- 56771