Voiko uskova vapautua sisimmässään olevista kielteisistä voimista ja tunteista?

-
Ihmisluonto ei uudistu, vaikka Jumala antaakin lahjaksi Jeesukseen uskovalle iankaikkisen elämän. Meidän on suostuttava siihen olemukseen, joka meillä on. Se muovautui jo äidinkohdussa ja imi lähtemättömästi itseensä pysyvät jäljet, vaikutteet lapsuudesta ja nuoruudesta. On opittava elämään juuri sen kanssa.

Armo ei uudestisynnytä uskovaa niin, että hänestä tulisi kokonaan uusi ja täydellinen ihminen, aivan toinen ihminen kuin, mitä hän on ollut aikaisemmin. Uskovan olemukseen jää loppuun asti monenlaisia rakennevikoja ja vaurioita ja paljon pahaa.

Ainakin Raamattu opettaa niin: Esim. Ps 51:7, 1 Moos 6:5, Jer 17:9, Mark 7:21-23, Room 7:14-24, 1 Joh 1:8-10. Käytämme tätä todellisuutta kuvaamaan ilmaisua: PERISYNTI. Anteeksiantamuksessa synti syyllisyytenä pyyhitään pois, mutta (peri)synti toimivana jää uskovaan.

Tämän uskovassa edelleen asuvan perisynnin vaikutuksesta on syntiä mukana kaikissa hänen tunteissaan, kokemuksissaan ja teoissaan niin kauan kuin hän elää tässä elämässä. Synnittömiä tunteita, kokemuksia ja hyviä tekoja uskova voi elää ja tehdä vain sentähden, että ne kaikki peitetään Kristuksen pyhyyteen ja puhtauteen ja niihin sekottunutta synnillisyyttä ei lueta uskovalle.

Koska uskovassa asuu voittamaton synnin juuri, hän joutuu jatkuvasti katumaan Jumalan edessä eikä hän voi kerskata Jumalan edessä yhdestäkään hyvästä teostaan. Siksi hänen on oltava myös erityisen varovainen omiin tunteisiinsa nähden eikä niihin koskaan voi luottaa ehdottomasti.

Voiko uskova vapautua sisimmässään olevista kielteisistä voimista ja tunteista?

Jos kiistetään ihmisen perisyntisyys ja turmellus silloin voidaan myös opettaa uskovan täydellistä muuttumista ja pyhittymistä ja tässä ajassa. Silloin synti ei ole pysyvä vaurio ihmisessä vaan ainoastaan tahra, joka voidaan poistaa. Jos synti ei ole olemukseemme syvään juurtunutta, vaan irrallisia tekoja, niin synti voidaan voittaa.

Mutta jos opetetaan, että synti on olemukseemme juurtunut paha tahto, niin silloin synti kestää niin kauan kuin tämä olemus kestää. Siksi myös jokaisen uskovan sydämen pohjalla on aivankuin jääkellari, kylmien, kovien ja pahojen tunteiden varasto.

Jos uskova väittää olevansa ilman tätä peloittavaa "varastoa", joka sisältyy sanaa perisynti - esim. Hengen täyteyden voimasta, hän ei näe oikein. Tosin voidaan vedota eräisiin Raamatun lauseisiin (esim.1 Joh 3:6,9) ja väittää, että tosiuskova on vapaa kaikesta pimeästä ja pahasta. Mutta sellaiset väiteet eivät muuta tosiasioita toiseksi. Kun uskova alkaa nähdä totuuden itsestään, se on aina vaikeaa kestää. Jokapäiväinen huokailu ja katumus on tästä seurauksena.

Opetus uskovan synnittömyydestä on aina väärä. Meidän on pyrittävä uskonelämässä totuudellisuuteen itseemme nähden, suostuttava vaeltamaan valossa ja rukoiltava, ettei vain silmämme olisi sokeat (Matt 6:23). Farisealaisuus on ulkokullaisuutta. Ei olla aitoja, rehellisiä, nimenomaan omaa itseä ei nähdä totuudellisesti.

Meitä ei tule kiinostaa yksinomaan se, miten asioiden tulisi olla, vaan nimenomaan se, miten ne ovat. Se ei ole uskoa, että uskotellaan jonkin asian olevan toisin kuin se todellisuudessa on. Elämän ja oman olemuksemme todellisuus on kohdattava.

Kristityn tulee aina olla Jumalan edessä sellainen, jolla ei ole mitään omassa itsessään. Vapahtajan persoona on tärkeämpi kuin me itse, hänen sanansa varmempi kuin kaikki meidän kokemuksemme ja havaintomme.
-
( Ote Olavi Peltolan opetuksesta "Kielteiset tunteet")

10

157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vad de är ?

    • "Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksi annetut ja joiden synnit ovat peitetyt! 
      ( Room. 4:7)

      "Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä. Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.” 
      ( 1. Joh. 1:8-10)

      -

      "Synnittömiä tekoja uskova voi tehdä vain siksi, että teot peitetään Kristuksen pyhyyteen ja puhtauteen. Uskova ei voi ylpeillä siitä, että hän on vapaa synnistä, vaan hän on kiitollinen siitä, että hänen syntinsä ovat anteeksiannetut ja peitetyt."
      ( Olavi Peltola)

    • Anonyymi

      Sellaiseksi, jonka rikokset ovat anteeksi annetut ja synnit peitetyt, Peltola puhuu ylettömän paljon uskovan alttiudesta tehdä syntiä. Painopiste on SYNNINtunnossa eikä armon julistamisessa. Jälkimmäinen on muka mahdotonta ilman edellistä. Ikään kuin Kristuksen hankkima koko maailman sovitus olisi ihmisten asenteista riippuvainen.

    • Anonyymi

      No en usko että täydelliseksi itsensä julistautuneellakaan ei olisi huonoja päiviä.

      Toki positiivisuutta voi yrittää opetella, mutta jo lapsuudesta tulleita käyttäytymismalleja on vaikea muuttaa. Itsensä hyväksyminen on tärkeää oppia, monet rehelliset toimintamallit lähtevät siitä ettei ole oppinut hyväksymään edes itseään ja sitä että itsessä on vajavuutta...uskossa usein tulee esiin ihmisen pyrkimys täydellisyyteen, sitä voidaan jopa uskossa ollessa kilvoitella...

      LS

      • Anonyymi

        Hmm...rehelliset...minkähän sanan tämä kääntäjä muutti...no huonot toimintamallit lähtevät siitä ettei ole oppinut hyväksymään...


    • Anonyymi

      S-Seutulainen, et ole uskossa Jeesuksen etkä ole uudesti syntynyt, siksi sinun on mahdoton Sanan kehoituksen mukaisesti muuttua mielesi uudistuksen kautta.
      Kommenttisi todistaa eittämättä sinun olevan Jumalan valtakunnan ulkopuolella. Kirjoitit mm; Ihmisluonto ei uudistu, vaikka Jumala antaakin...Koska uskovassa asuu voittamaton synnin juuri" Myökin oppi-isäsi Peltola todistaa olevansa ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa.
      Minussa asuu Jumalan Henki, ei synnin juurta.

      • >>Kristitty taistelee itsessään asuvaa syntiä vastaan

        Kristitty ei halua jäädä synteihinsä. Kuitenkin hän on jatkuvasti syntinen – siinä sovittamaton ristiriita. Uskova pyrkii irti synnistä. Synti on hänelle vierasta, mutta hän havaitsee, että synti roikkuu hänessä kiinni (Room 7:18-21).

        Uskovan ei pidä ”leikkiä” synnillä ja tehdä syntiä tahallaan uhmaten Jumalan pyhyyttä. Aitoon uskoon kuuluu aina Jumalan pyhyyden pelko. Synti on kuin tuleen kaatumista. Siitä haluaa heti pois (Miika 7:8).

        Meidän ei pidä puolustaa syntejämme ja erehdyksiämme, eikä antautua niiden palvelijaksi. Saamme tuoda ne valoon ja pyytää armoa ja anteeksiantamusta.>>

        ( Lyhyt ote Olavi Peltolan opetuksesta "Mitä on olla kristitty?")


      • Anonyymi
        S-Seutulainen kirjoitti:

        >>Kristitty taistelee itsessään asuvaa syntiä vastaan

        Kristitty ei halua jäädä synteihinsä. Kuitenkin hän on jatkuvasti syntinen – siinä sovittamaton ristiriita. Uskova pyrkii irti synnistä. Synti on hänelle vierasta, mutta hän havaitsee, että synti roikkuu hänessä kiinni (Room 7:18-21).

        Uskovan ei pidä ”leikkiä” synnillä ja tehdä syntiä tahallaan uhmaten Jumalan pyhyyttä. Aitoon uskoon kuuluu aina Jumalan pyhyyden pelko. Synti on kuin tuleen kaatumista. Siitä haluaa heti pois (Miika 7:8).

        Meidän ei pidä puolustaa syntejämme ja erehdyksiämme, eikä antautua niiden palvelijaksi. Saamme tuoda ne valoon ja pyytää armoa ja anteeksiantamusta.>>

        ( Lyhyt ote Olavi Peltolan opetuksesta "Mitä on olla kristitty?")

        "Kristitty ei halua jäädä synteihinsä. Kuitenkin hän on jatkuvasti syntinen – siinä sovittamaton ristiriita."
        Kun oppi perustuu tällaiseen RISTIRIITAAN, joka ei siis ole paradoksi vaan suoranainen ja räikeä ristiriita, se on yhtä tyhjän kanssa.
        Kristus ei sanonut: "Ristiriidan minä jätän teille, minun ristiriitani."


    • Anonyymi

      > Voiko uskova vapautua sisimmässään olevista kielteisistä voimista ja tunteista?

      Raamatun mukaan voi. Ihminen voi syntyä uudesti ja tulla Jumalan lapseksi.

      http://www.kolumbus.fi/r.berg/Uudesti_syntynyt.html

      Jumalasta syntynyt on vanhurskas.

      "Se, joka vanhurskauden tekee, on vanhurskas, niinkuin hän on vanhurskas. Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot. Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt. Siitä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan lapsia ja ketkä perkeleen lapsia. Kuka ikinä ei tee vanhurskautta, hän ei ole Jumalasta, ei myöskään se, joka ei veljeänsä rakasta."
      1 Joh. 3:7-10

    • Anonyymi

      Kristitty voi matkan varrella hioutua ja hän voi myös vapautua joistakin asioista. Mutta ei Jumala tosiaankaan kenellekään luonteensiirtoa tee. " Armosta te olette pelastetut, ette tekojenne kautta, ettei kukaan kerskaisi."

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      265
      4630
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      133
      3011
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      44
      2807
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      76
      1771
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1624
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1503
    7. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      59
      1370
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      95
      1262
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1139
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      212
      1138
    Aihe